حضرت آقا #حسن_زاده_آملی در ادامه استناد به عبارتی از #بوعلی_سینا در نمط نهم اشارات فرموده اند: که «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ یعنی هر کس عرفان و معرفت شهودی را برای نیل به معرفت شهودی برگزیند قائل به دوم شده است.
در اوایل راه می فرمایند: اگر علم فکری مقدمه علم شهودی قرار بگیرد بسیار خوب و نیکو است، اما در مرتبه ی روح نه تنها علم فکری و طلب آن حجاب سالک می شود، بلکه درخواست و طلب علم شهودی نیز مانع از طهارت مرتبه ی روح خواهد بود، یعنی در این مرتبه علم شهودی هم با اینکه حظ شریفی است حجاب می شود، و نباید در این مقام حتی معرفت و شناخت خدا را طلب کرد، شناخت و معرفت اشیاء اگر به واسطه حواس پنجگانه صورت گیرد #معرفت_حسی و اگر بواسطه #وهم و #خیال صورت گیرد #معرفت_خیالی و اگر به واسطه #عقل انجام گیرد #معرفت_فکری و اگر به واسطه #قلب صورت پذیرد #معرفت_شهودی نامیده می شود، پس طلب عرفان و شهود تا زمانی که در مقام قلب باشد بسیار نیکو و پسندیده است، زیرا جبلی قلب بر شهود است اما همین که از مرتبه قلب بالاتر رفت و به #مرتبه_روح رسید، شهود و عرفان نیز کنار می رود، و او می شود و او و این #مقام_توحید_محضه است.
اما در غیر از این مرتبه چه بسا ممکن است شخص #تمثلات_شیرینی داشته باشد، و خواب های خوشی هم ببیند، اما هنوز موحد نشده است.
زیرا عقل بر خلاف روح در وحدت محضه نیست، در عقل مقداری کثرت نیز وجود دارد، زیرا وظیفه عقل ادراک مفهومات کلی اعم از مفهوم کلی انسان، حیوان، گیاهان و دیگر موجودات عالم است.
لذا رسیدن عقل به مقام شهود فرشتگان امر بسیار عظیم و والائی است، اما همین گمان در مرتبه روح که مقام محو شدن تام در حق تعالی است نقص و کاستی به حساب می آید، زیرا شخص در این مرتبه نه خود را می بیند و نه شهودش را هر چه هست مشهود است و بس.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
علامه حسن زاده آملی در الهی نامه می فرمایند: الهی حاصل یک عمر #درس و #بحثم این شد که فهمیدم #جاهلم، خدایا بر #جهلم بیفزار.
بزرگان ما نیز فرموده اند: نهایت #سیر_علمی، #جهل است.
اما این جهل به معنای نادانی نیست، بلکه به این معنی است که شخص، دیگر خودی نمی بیند تا ابراز علم و دانائی کند، او هر چه می بیند خدا می بیند و بس.
از این مقام به #مقام_حیرت نیز تعبیر می کنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
#کتابخانه_دارالحکیم
اخلاق ربانی
تأدیب // شهوت
حب دنیا//شجره خبیثه
مجتبی تهرانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰گوش درد ناشی از #غلبه&خون
یا این است که از غلبه خون است.
و علامتش:
سرخی رخسار و سنگینی سر و سنگینی پیشانی در حال سجود به جهت میل ماده، و شدت ضربان است به جهت اشتیاق طبیعت به جذب نسیم بارد
و علاجش فصد قیفال است و تلیین بطن به ماء فواکه و چکانیدن روغن گل مدیر به سرکه در گوش
🔰گوش درد ناشی از سوء مزاج حار سادج یا صفراوی
و علامت این هر دو گرمی سر و روی است با صداع و خفت و طیران و استراحت یافتن از هوای سرد.
و علاج آن چکانیدن روغن های بارده است با شیاف ابيض،
و ضماد نمودن به ضمادهای بارده مثل مامیثا و آرد جو و صندل و گشنیز و کاهو،
و تلیین بطن است برای آن که در صفراوی ماده را میل دهد، و در سادج مانع از میل مواد به عضو مؤف گردد زیرا که وجع جذب مواد میکند.
🔰گوش درد ناشی از سوء مزاج بارد ساذج یا بلغمی
و علامتش:
عدم افروختگی و سوزش و حمرت است با تقدم تدابیر مبرده
و انتفاع یافتن از استعمال اشیاء حاره خصوصاً بالفعل زیرا که ظهور اثر آن اسرع و اظهر است.
و علاجش:
آن است که اگر علامت بلغم ظاهر باشد مانند ثقل و خواب کردن بسیار و رطوبت منخرین.
اول دماغ را به حبوب و ایارجات تنقیه نماید،
و بعد از آن روغنهای حار را بچکاند مثل روغن ترب و قسط و ناردین و زنبق و مراد از روغن زنبق، روغن کنجد است که با یاسمین سفید به طریق روغن گل ترتیب یافته باشد،
و گذاشتن کمادات محلله است مثل طبيخ بابونه و شبت و مرزنجوش و عاقر قرحا و در سوء مزاج سادج تنقیه و وضع محللات ضرور نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#علم_صرف، #طبیبی است که به #سلامت_واژگان می اندیشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
نقل شده که #شیرجی از پیشوایان #مذهب_حنبلی روزی از کنار مجلس عزایی می گذشت. یکی از #علمای_نحو با عصبانیت از مجلس خارج شد.
شیرجی از او :پرسید: #مُتَوَفِّی کیست؟ (مرادش (#مُتَوَفَّىٰ:یعنی شخص مرده بود، اما کلمۀ «#مُتَوَفِّی» را به کار برد که به معنای #میراننده است.
نحوی بی درنگ گفت: #الله !.
شیرجی با او گلاویز شد و گفت قسم به خدا تو کافر هستی.
گویا سبب عصبانیت نحوی این بود
که مردم در مجلس نیز به جای کلمۀ «متوفَّیٰ»، از کلمه (متوفِّی» استفاده می کردند. با تسلط بر #علم_صرف می توانیم از چنین خطاهایی در امان باشیم.
پس فایده علم صرف «#کلمه_شناسی» و «#کلمه_سازی» است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#خارش_گوش:
سبب خاریدن گوش #رطوبت_بورقیه است، و باید آب افسنتین را با یکی از روغنها مثل روغن بادام تلخ با روغن هسته زردآلو مخلوط نموده در گوش چکانید،
و اگر افسنتین را با سرکه بجوشاند و با روغن مخلوط نماید بهتر خواهد بود زیرا که افسنتین #جالی و #منقی و محلل و مقوی و مجفف سر است، و سرکه به #تقطیع آن را اعانت می نماید، و از روغن #ارخاء و #تلیین و #ترطيب ماده به عمل می آید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#قلاع_اذن
مراد از آن شقاقی است که در بن گوش به هم می رسد، و مده و آب زرد از آن می آید، و بیشتر عارض اطفال می شود، به سبب آن که جلد ایشان رخو و بشره آنها لین است.
🔰سببش:
ریختن خلط اکال حریف یا مالح است.
🔰و علاجش:
حجامت کردن مابین کتفین،
و شستن موضع است به شیر به این معنی که شیر را بر آن دوشید تا آن که به جلائی که در آن هست عضو را از مده و چرک پاک گرداند، و حدت و سوزش را تسکین دهد.
و بعد از آن مرتک و قنبیل و امثال آن از چیزهائی که تقویت عضو و تجفيف بلت می نماید بر آن پاشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢میوه درخت سرو کوهی(أبهَل یا أبهُل)
💢ابهل جالی، بغایت لطیف، با قوت محلله و مجففه(خشک کننده) و قابضه و لذاعه
1⃣🔹 طبیعت گرم و خشک
2⃣🔹درمان موثر خشک کردن زخم عفونی
3⃣🔹درمان موثر احتباس طمث، چون به شدت مدر حیض است.
4⃣🔹 ضعف و سستی لثه
5⃣🔹 درمان موثر کری
6⃣🔹 درمان موثر در شستشوی کثافت و چرک گوش
7⃣🔹 مدر بول(شدت ریزش ادرار اینقدر زیاد است که موجب خون ادراری می شود، چون رطوبات را با سرعت تمام به سمت کلیه و مثانه می کشد.)
8⃣🔹موجب سقط جنین است.
9⃣🔹 درمان موثر درد بواسیر
ـــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
📙http://eitaa.com/daralhakim
سلام. گوشی بنده هک شده متاسفانه. پیام مربوط به سهام عدالت را باز نکنید.
این پیام از طریق هکر ارسال شده.
مخ
مخ جسمی بسیط است در #تجاویف_عظام از برای #تغذیه_عظام، و از جهت آن که رطوبات عظام را از جفاف نگاه دارد، و از ذکر این دو فائده، نخاع بیرون می رود.
بدان که عظام در کمال برودت و یبوست است، و در مغز استخوان اصلا شباهتی نیست به عظام و معلوم است که غذا به مغتذی می باید که شبیه شود، پس چون غذای عظم شود، ظن حقیر آن است که تغذیه عظام از رباط است، و اغشیه که محیط اند بر او بر سبیل #انتشاف؛ زیرا که تخلخلات در استخوان هست که پُر است از رطوباتی که قریب به طبع او شده اند، و هر گاه که محتاج به غذا می شود از رباط و اغشیه؛ بلکه از لحم محیط آن چه مناسب و قریب به مزاج او است، به او می رسد، با آن که می تواند بود که از مخ اجزای کثیفه جذب کند و بستاند، لطیفه بماند با آن که تحلل از عظم در کمال کمی است و حاجت به بدل متصل ندارد.
📙 التشریح
عمادالدین محمود شیرازی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
شحم
شحم جسمی سفید است در غایت نرمی، و اکثر بر اغشیه می باشد، و بر اعضای عصبانی؛ زیرا که مزاج اینها سرد است و دسم لطیف چون در اعضای لحمیه به حرارت آن اعضاء به تحلیل می رود مانند روغن که در چراغ صرف شعله می شود از او جرمی باقی نمی ماند.
و اما اگر در اعضای عصبیه و به اغشیه برسد بر آن منجمد میشود، به واسطه برودت این اعضاء، و از این است که پیه در ثرب منعقد که غشای او عصبی است و سرد مزاج است.
📙 التشریح
عمادالدین محمود شیرازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
سمين
سمین مانند شحم است فرق میان این دو آن است که لین سمین از شحم کمتر است، و بر غشاها که بر روی عضل می باشد متکون می شود، به واسطه برودت مزاج آنها و در خلل لیف گوشت نمی باشد؛ زیرا که حرارت آن را تحلیل می دهد، چنانچه در شحم گفتیم.
و فائده در خلق این هر دو آن است که اغشیه و اعضای عصبیه را تلیین کنند و چرب سازند و نرم کنند، به واسطه رطوبت دهنیه که در او هست و اگر نه این سمین و شحم می بود یبس و جفاف، بر این اعضاء مستولی می شد در وقت حرکت و حرارت مفرطه.
هذا ما قاله العلامة و فيه نظر؛ زیرا که در سمین اجزای ماییه زیاده از شحم است؛ زیرا که آسان مشتعل نمی شود؛ بلکه مانند اجسام کثیر الماییه، آتش از آن منفعل می شود.
و در شحم اجزای هوائیه بیشتر است از آن سبب نیک مشتعل می شود، و نرمی به حسب حس لمس است، و آن به حسب غلبه اجزای ماییه است، و هوائیه و ناریه را در آن مدخلی نیست، و به ظاهر اجزای ماییه سمین بیشتر است، پس چون شحم از او نرم تر باشد، و می توان گفت که آن چه موجب لین است در شحم زیاده است، وجود هواییه غالبه و با مانیه غالبه که در سمین است چون هوائیه در او نیست، اشتعال او آسان نیست. و اما تولد سمین در اعضایی که از جنس عصب است و جنس غشا منجمد می شود به واسطه برودت آن اعضاء.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
✅ آمار حیرت انگیز تعداد کتب کتابخانه های مسلمانان در عهد تمدن اسلامی
1⃣ بیت الحکمه بغداد◀️چهار میلیون کتاب
2⃣ کتابخانه شاپور بغداد⬅️ده هزار کتاب
3⃣ الحکمه در قرطبه⬅️ چهارصد هزار
4⃣ دارالحکمه در قاهره⬅️صد هزار
5⃣ طرابلس شام⬅️ سه میلیون
6⃣ مراغه⬅️ چهارصد هزار
📚 جرجی زیدان،تاریخ تمدن اسلام،ص637
⛔️دقت کنید آن موقع ماشین چاپ و دستگاه کپی نبود و نسخ به شکل دستی رونوشت می شدند. لذا مثلا ۴ میلیون جلد کتاب در یه کتابخانه اونم بیش از ۱۰۰۰ سال پیش نشانی از تمدن باشکوه علمی است.
اگر معده ضعیف باشد، #رطوبات_لزجی را تولید می کند، و این رطوبات به #سطح_معده می چسبند، و طعام را می لغزانند و موجب #استرخاء_لیف_معده می شوند، و #قوه_ماسکه معده را ضعیف می کنند.
علامتش این است که غذا در معده شخص زیاد نمی ماند.
علامتش خروج طعام به زودی از معده است، به همان حال که خورده است، زیرا هاضمه در آن تصرفی ندارد.
و علاجش #جوارش_خرنوب و #جوارش_کندر و #سویق_زعرور و #سویق_برنج است.
صاحب این مرض نباید #آب_گرم بخورد، چون آب گرم موجب استرخای معده می شود، و بر ملاست آن می افزاید.
به این مرض #خلفه می گویند.
البته #خلفه سبب های دیگری هم دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#ابدان_ضعیف از حرارت و برودت بیشتر #منفعل می شوند، و به این سبب #قوه_غاذیه از #فعل_تام باز می ماند، و از #استبدال آنچه از بدن به تحلیل می رود، باز می ماند.
و این می شود که بر شخص بواسطه استیلای برودت و ضعف غاذیه، یبسی و #ذبول عارض می شود.
به این مرض #دق_شیخوخه می گویند. البته این مرض اسباب دیگری هم دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
امام صادق (علیه السلام):
🔹 الْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ اَلْحَكِيمِ وَ مَنْ لَمْ يَمْلِكْ غَضَبَهُ لَمْ يَمْلِكْ عَقْلَهُ.
🔸 خشم و غضب، قلب حكيم را نابود كند، و آن كه بر غضبش مسلط نباشد بر خِردش مسلط نيست.
📚 تحف العقول (باب الامام الصادق)
جلد ۱ صفحه ۳۷۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢#دارالحکیم_دارالحکیم_دارالحکیم
🔰دوره ۷ ساله #طب_سنتی( به فضل رب جلیل، هر دوره جدید #مسیر_طبابت، از دوره قبل متفاوت تر خواهد بود) :
برگزاری دوره #مسیر_طبابت،
۷ ساله
انشاءالله از ابتدای سال 1403
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹👈هفته ای یک جلسه دو ساعته #تدریس
🔹👈و هفته ای دو جلسه یک ساعته #مباحثه و #کنفرانس
ــــــــــــــــــــــــــ
🔰کتب و موضوعات مورد تدریس :
آداب المتعلمین، در ماه اول1⃣
شناخت بزرگان و حکما و طبیبان اسلامی و ایرانی، در ماه دوم2⃣
رساله جالینوس(فی أن الطبیب یجب أن یکون فیلسوفا)، در ماه سوم3⃣
تهذیب و تزکیه نفس
صرف و نحو
صرف و نحو کاربردی در طب سنتی
منطق در طب
کتاب درسی و جمع آوری شده مختص #مسیر_طبابت
مفرح القلوب
خلاصة الحکمه
الموجز فی الطب
شرح الاسباب و العلامات
ذخیره خوارزمشاهی
التحفة السعدیه
شرح اقسرایی
شرح سدیدی
شرح نفیس ابن عوض کرمانی
التشریح عمادالدین محمود شیرازی
تشریح منصوری
مختصر در علم تشریح بیضاوی
شرح تشریح قانون(ابن نفیس)
انشاءالله دیگر کتب نیز بر حسب ضرورت بررسی خواهد شد...
ــــــــــــــــ
انشاءالله مطالب اصلی دوره از روی «#کتاب_درسی_مسیر_طبابت» که جمع آوری، اکثر کتب طبی بزرگان در طب نظری و عملی است، تدریس خواهد شد.
ــــــــــــــــ
کتاب درسی مسیر طبابت، اینگونه است که پیرامون هر موضوعی، نظر اکثر حکما و طبیبان بیان شده است.(قریب به 0⃣5⃣ کتاب در آن گنجانده شده است).
🔰ماهیانه 250/000 تومان
🌷مدرس و مربی مهدی خانی فراشبندی
ــــــــ
در صورت متقاضی بودن به آیدی زیر پیام دهید.
@IraniBidar
ما باید در #سکوت_تام قرار بگیریم، و در #مقام_ذاتمان نسبت به او لااقتضاء باشیم. نه تقاضای #وجود کنیم، و نه تقاضای #عدم، نه بگوییم بده و نه بگوییم نده.
اگر به ما فرموده اند برای رو کردن #رحمت_رحیمیه باید دعا کنید، چرا که نازل شدن رحمت رحیمیه برخلاف #رحمت_رحمانیه نیاز به زاری و گدایی دارد #مخصوص_ابتدای_راه_است. حتی اگر حضرت آقا حسن زاده آملی نیز در جایی فرموده اند که سالک باید #گدای_سمج باشد، این حرف مربوط به مرتبه مادون روح است.
معلوم می شود بزرگان این حرفها را مطابق با حال ما فرموده اند که اگر قرار باشد ایشان برای افرادی همانند خود گفتگو کنند مطمئناً چنین حرفهایی نمی زدند، چرا که عارف می داند خالق او بیش از خود او به فقر و نیاز او آگاهی دارد، و نیز می داند که دلسوزتر از او به خود او خدای اوست و لذا برای خود هیچ وقت توقع دلسوزی از حق متعال را ندارد، و این همان تشرف به #مقام_روح است، اما قبل از روح در مراتب دیگر برای قوی شدن انسان و #تطهیر_قوه_خیال و #عقل و #قلب به او دستورالعملها می دهند در آنجا انسان باید سماجت کند تا شکارها داشته باشد و تمثلاتی ببیند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
شيخ الرئيس بوعلی سینا می فرمایند «جل جناب الحق عن أن يكون شريعة لكل وارد أو يطلع عليه إلا واحد بعد واحد».
مقام #خداوند_اجل از آن است، که هر کسی به راحتی بتواند از #شریعه و #راه_ورودی_دریای_او آب بخورد.
تک تک افرادی هستند که می توانند از طریق جدول وجوديشان از دریای نامتناهی #حضرت_حق آب بگیرند، به تعبیر حضرت آقا حسن زاده آملی در هر عصر شاید یک نفر پیدا شود، که قابلیت چنین امری را داشته باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
در احتیاج بدن به #آب سه سبب ذکر شده است :
1⃣🔹 ترقیق کیلوس برای سهولت نفوذ در عروق ماساریقای شعری
2⃣🔹 ترقیق دم، برای سهولت نفوذ در عروق لیفیه شعریه و #ترشح از #فوهات_عروق به اعضاء
3⃣🔹 از جهت #رئه(برای ترویح)، از جهت #معده(غسل آلودگی ها)، از جهت #کبد و از جهت #کلیه ها(رفع انسداد کبد و کلیه).
✅ اما نیاز اصلی بدن به آب، به جهت #سبب_اول است.
در #سبب_دوم، دم با مخالطت با صفرا، موجب نفوذ در #عروق_لیفیه_شعریه می شود.
✅ در سبب اول بیان شده باید بیشتر از مقدار حاجت بدن، آب مصرف شود، تا کیلوس بتواند در عروق ماساریقا نفوذ کند، و اصل استفاده آب در بدن بخاطر همین سبب اول است، نه سبب های دیگر.
✅ حال که آب به مقدار بیشتر از نیاز بدن مصرف شده است، باید از طریق کلیه ها خارج شود، بهمین خاطر به این آب اشاره شده، الا انه بعد مادام فی الکبد یکون أرق مما ینبغی لفضل المائیة المحتاج الیها، و لکن هذا الدم اذا انفصل عن الکبد، فکما ینفصل عنه یتصفی عن المائیه الفضلیه فتنجذب المائیه عنه فی عرق نازل الی الکلیتین...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
وقال أبو سهل المسيحي:
إذا قلنا إنّ #البلغم_متولّد_في_المعدة في الهضم الأول،
والخلط الأسود والأصفر في الهضم الثاني في الكبد، فإنّما نعنى به أنه يُوجَدُ كذلك على الأمر الأكثر؛ وذلك أنّه قد يتكوّن المرّة الصَّفْراء في المعدة والبلغم في الكبد، وكذلك يتكوّن في العروق المرتان.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
و قال صاحب #الذخيرة_الخوارزمشاهية:
فيها المعدة معدن البلغم؛ وكلما قلت حرارتها وضعفت قوتها الهاضمة تولد البلغم كثيراً ؛ لا سيّما إن كان المأكول بارداً رطباً، والوقت شتاء، ورياضة البدن بالحركة، والنفس بالفكرة قليلةً.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
هر کس مطابق با جدول وجودی خود حق را می گیرد
هر کس یک #جدول_وجودی دارد که با آن به #دریای_بیکران وجود مطلق اتصال یافته، و از آن #طریق_اسرار را کشف می کند، بعد از آن مطابق با #بافت_مزاج_خود، آنها را #حروفچینی می نماید.
خانمی می گفت: «روزی در حال خواندن قرآن بودم ناگهان حالم منقلب شد و اشک از چشمانم سرازیر شد و به سجده رفتم و شروع کردم به گریه کردن، بعد از مدتی وقتی سر از سجده برداشتم تمام موجودات را طور دیگر می دیدم».
این هم یک نحوه حالی است برای این مجرا این گونه نمایش داده اند، دیگری ممکن است قرآن بخواند، و به گونه ی دیگر تمثلات داشته باشد، و یا ممکن است همین شخص در حالتی دیگر مشاهدات دیگری داشته باشد هیچ کدام خلاف نیست.
به تعبیر حضرت آقا علامه حسن زاده آملی، در ابتدای دروس معرفت نفس : این جدول اگر درست تصفیه و لایروبی شود، مجرای #آب_حیات و مجلای ذات و صفات می گردد.
اگر #نفس_ناطقه ی انسانی در تمام مراتب تطهیر شود، ذات خداوند در آن جان متجلی می شود، و آب حیات که همان #اسماء_الله است، در آن جاری می گردد.
یعنی خداوند هر آنچه را که از اسماء و صفات خود دارد به او نیز عطا می کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
شخصی که دارای مزاج #معده_گرم_و_خشک_بدون_ماده است، بدلیل ضعفی که در #قوه_هاضمه ایشان، ناشی از کمبود رطوبت ایجاد می شود، لاغر می شود.
دلیل #لاغری این نیز می باشد که: #دمِ صاحبِ معدهٔ ناریه، #کم و #منتن و #حریف می شود، و اعضاء آن را قبول نمی کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim