ای کاش در عوض این علوم غیر نافع و خزعبلِ درسی، به دانش آموزان و دانشجویان چند واحد درسی #آداب_المتعلمین آموخته بودیم، تا اینگونه نباشد که با دارا بودن بالاترین درجه علمی و سن زیاد، نتواند احترام بین خود و معلمش را حفظ نماید. متاسفانه این نظام آموزشی فشل و اهمال کار، دانشجویی طلبکار با تهی از اخلاق بار آورده است.
این تعلیم غلط باعث شده، از ایشان رفتارهای غلط سر بزند، بطوریکه دانشجو را از حقایق علوم و رشد باز می دارد.
بعضا تجربه کرده ایم که دانشجو بخاطر اخلاق و رفتارش، که در نظام سراسر غلط آموزشی فرا گرفته است، مورد پذیرش قرار نمی گیرد، یعنی خود ایشان توان همراهی با معلم را ندارد، چون بد تربیت شده است، و در توان خود دانشجو هم نیست تا رفتار غلطش را فهم کند، چون با این نظام آموزشی او اغوا شده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🔹👈فلسفهٔ آمدن ما در دنیا، پیدا کردن #اشتراک_وجودی است.
🔹👈فلسفه آمدن اهل بیت علیه السلام در دنیا، این است که اشتراک وجود بدهند.
🔹👈 فلسفه مشایی و اشراقی هر دو #استدلالی هستند، مشایی با توجه به «#استدلال_تام» در کشف مطلب است، و اشراقی، شهود و «#اشراق_تام» را در کشف مطلب می داند، اشراقیون، استدلال را رد نمی کند، بلکه آن را زمینه و معد می دانند.
✅🔹👈#فلسفه_صدرایی می گوید هر دو فلسفه مشایی و اشراقی با هم یک حقیقت هستند، و می گوید استدلال تنزل شهود و اشراق است.
✅🔹👈 یعنی آنچه #قلب می فهمد تنزل می کند در آنچه #عقل می فهمد، و عقل حوزه شهود ندارد، و قلب حوزه شهود دارد.
🔹👈فلسفه صدرایی می گوید : آنچه دیگران به شهود رسیدند، مرتبهٔ نازله ای از آن را عقل می تواند ادراک کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم
بعضی حوزوی ها، طرح کلی اندیشه اسلامی، امام سید علی خامنه ای مد ظله العالی که چندین سال، قبل از انقلاب مطرح شده است، را هنوز درک نکرده اند.
حضرت آقا در سال 1370 نیز پیرامون فلسفه، دیدگاهی را مطرح می کند که هنوز حوزویان به کنه وجودی آن نرسیده اند.
یعنی حوزوی ها از حضرت آقا پنجاه الی هفتاد سال عقب تر هستند.
وقتی یک بزرگی با یک اندیشه ناب مسئله محور به طراحی امور می رود، چیزی را برای پنجاه سال دیده است که دیگران برای سه ماه به انتظار آن نشسته اند.
او افقی پنجاه ساله و صد ساله را می بیند و طرح ریزی می کند، و ما افق شش ماهه و یک ساله را انتظار می کشیم، این می شود که اندیشه های ولی فقیه در جامعه به تصدیق جامعه نمی رسد، چرا؟
چون ما افق فکری کوتاهی داریم. با همین افق فکری کوتاه نقد و تحلیل می کنیم.
در مسئله طب و طبابت و مسیر طبایت نیز اینگونه است.
این موارد را تعمیمم و تخصیص بدهیم به اندیشه های خُرد ما.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#کاهو، مضرت آب های مختلف را باز دارد.
📙 المرغوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
اکثار و ادمان #کاهو، #ظلمت_بصر آرد، باه را قطع کند.
⛔️👈 کسانی که در سینه ایشان خلطی مجتمع باشد، و به اخراج آن به نفث محتاج، #مضرتی_عظیم رساند، و مصلح آن کرفس و نعناع بود.
📙 المرغوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
17711-fa-hedayat-altalebin.pdf
975.8K
#هدایة_الطالبین
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
دروازه ورود به معارف الهی، فلسفه است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#روح_حیوانی مَرکب همه قوا است، و چون مجتمع و مختنق گردید، یا مستفرغ و متحلل شد، ماده روح نفسانی که همان روح حیوانی است منقطع می شود. و اگر چیزی از روح نفسانی باقی می ماند، اعضا از جهت عدم روح حیوانی آن را قبول نمی کند،و حس و حرکت اردیه معطل می ماند. و از این جهت است که بعضی گفته اند که مبدأ حس و حرکت ارادیه به حسب حقیقت قلب است.
📙 شرح الاسباب و العلامات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
طبیعت، در جمیع تصرفات اعم از هضم و نضج و اصلاح و دفع فاسد، ارواح و قوا را خدمت می فرماید. و آنها را همه تعلق است به رطوباتی که طبیعت در آن تصرف می نماید، پس لامحاله به تبعیت استفراغ رطوبات، ارواح نیز مستفرغ می گردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ الرئیس ابن سینا می فرماید: امام علی علیه السلام بین الناس کالمعقول بین المحسوس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
شیخ الرئیس ابن سینا می فرماید : برهان و مغالطه فریضه است، و بقیه نافله است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
امام خامنه ای مد ظله العالی : از کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است[نه صرفا فلسفه دانی].
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
1_7415334660.mp3
921.6K
طبابت طیّب و انسان شناسی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
در #مکتب_ملاصدرا از فاخرترین عناصر معرفت، که
1⃣🔹 #عقل_منطقی و
2⃣🔹 #شهود_عرفانی و
3⃣🔹#وحی_قرآنی است، بهره گرفته شده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ملاصدرا میفرماید:
"من لا کشف له لا علم له": کسی که مکاشفه ندارد هیچ علمی ندارد.
او راجع به صراط به خصوص مثال میزند و میفرماید:
🔶 صراط مستقیمی را که روزی چند بار در نماز می گوییم؛ کسی میفهمد که اهل مکاشفه باشد، و الا برای بقیه فقط توهّم است؛ فکر می کنند یک پلی است که فقط از آن رد می شویم!
🔷 صراط یک حقیقت برزخی و ملکوتی است، و برای کسی روشن میشود که اهل مکاشفه باشد.
🌱 کسی که فطرتش آلوده نشده باشد اهل مکاشفه می شود، و حقایق را میبیند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
💢 تب دق :
در این مرض مواضع شرایین اسخن از مواضع دیگر می باشد و حرارت بعد از خوردن غذا اشتداد می یابد؛ و از این جهت است که حرارت مدقوق بعد از خوردن غذا اشتداد می یابد؛ و طبیب غلط میکند و منع غذا می کند؛ و علیل را هلاک می کند؛ و این تدبیر را نمی کند مگر جهال.
📙 تحفه خانی، اثر محمد بن عبدالله بن عبیدالله بن محمود
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبایت
https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم.
💢 مراحل ممکنه وجود
🔹👈عقل
🔹👈نفس
🔹👈طبیعت
اگر #طبیعت نباشد #وجود ناقص خواهد ماند، و یکی از مراحل ممکنه وجود معدوم می ماند؛ یعنی وجود امکانی سه مرحله دارد و مطلق وجود امکانی، با یکی از این سه وجود حاصل می شود، ولی برای #تتمه_وجود، باید هر سه قسم از #وجود_امکانی، یعنی #عقل و #نفس و #طبیعت موجود شوند.
طبیعتی که در ضمن زید است همان طبیعتی است که در ضمن بکر است. و طبایع یک نوع با هم فرقی ندارند؛ همانگونه که نوع آنها یکی است؛ ولی طبیعت به شرط عوارض زید (شخص زید) با طبیعت به شرط بکر (شخص بکر) با هم متفاوت اند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ابن فضل الله العمری می گوید : جناب ابن نفیس شرحی بر کتاب قانون در بیست جلد نوشت، وی تمامی کتاب قانون را از بر می داشت. و او کسی است که مردم را به خواندن قانون تشویق نمود.
📙کتاب مسالک الابصار
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبایت
https://eitaa.com/masiretebabat
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ابن النفيس بعد از زنده کردن مجدد القانون فی الطب تمامی تلاشهای خود را به سوی نگارش دانشنامه «الشامل في الصناعة الطبية» معطوف کرد، و به تدریج شروع به نگارش دستنویس های کتاب کرد، و تصمیم داشت که تعداد جلدهای آن را به سیصد جلد برساند، و هنوز از پاکنویس کردن هشتاد جلد آن فارغ نشده بوده که مرگ در سن هشتاد سالگی در سال ۶۸۷ قمری گریبان او را گرفت، و در شهر قاهره در بیمارستان قلاوون امروزی - که ریاست آن بر عهده وی بود _ دیده از جهان فروبست این بیمارستان بزرگترین بیمارستان قاهره در آن روزگار بود و محل کار رئیس پزشکان در مصر به شمار می رفت، پستی که ابن النفیس تا پایان عمر خود در تاریخ فوق الذکر آن را در اختیار خود داشت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید:
مالک اگر چیزی می گوید، ولو بدون مشورت با من، حرف مرا می زند، چون عقل او اینقدر رشد کرده است که می داند اگر من در آن موضع باشم چه می گویم و چه تصمیمی می گیرم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
برخی از داروها از بقیه دارای امتزاج قوی تری(أقوی امتزاجاً) دارند، و نمی توان به وسیله #طبخ و #غسل، تفاریقی بین قوای آنها ایجاد کرد.
مثل #بابونه(بابونج) که دارای دو قوه محلله و قابضه است.
همچنین هرگاه بابونه را ضماد سازیم، مفارقتی بین هیچ یک از قوایش ایجاد نمی شود. به همین دلیل بابونج محلل بلا جذب است.
در برخی از این داروها، قوه های موجود در آنها در حالت طبخ از هم متفرق می شوند، مانند #کلم (کُرُنُب یا کَرَنِب)، که #مرکب_القوی و #منضج و #ملین و #مجفف است.
و جوهری که کلم دارد از دو ماده ممتزج یافته است، یکی ماده ارضی قابضه و دیگری ماده لطیف و جالیه بورقی.
بر اثر طبخ در ماء، جوهر لطیف و جالی و بورقی کرنب به تحلیل می رود، و جوهر قابض و ارضی آن بر جای می ماند، و از این روست که ماء الکرنب پخته مسهل است، و جرم آن قابض است.
عدس، و دجاج(مرغ) و بصل(پیاز) و ثوم(سیر) و فجل(ترب) نیز همانند کرنب، دارای قوه جالی و محرقه و رطوبت ثقیل هستند، که بر اثر طبخ، این قوای آنها متفرق می شوند.
📕القانون فی الطب، شیخ الرئیش اعلی الله مقامه الشریف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#آداب_تعلیم
#استاد نباید چشم #متربی باشد، باید عقل متربی را فعال کند.
انبیاء نیز آمده اند، #دفینه_های_عقول را تقویت کنند.
ما نباید #عقل_منفصل مردم باشیم، باید خود مردم ادراکات شان رشد کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
04_Hekmate_Sadraei_Asalate_Vojood_aminikhaah.ir.mp3
30.49M
حکمت صدرایی
با
عزلت صدرایی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
جهان به عدل برپاست.
جهان ما بهترین جهان ممکن است.
قرآن و نظام احسن.
#عدل عبارت است از اعطاء به هر چیزی آنچه را که استحقاق دارد، یعنی هیچ چیزی حقش از او سلب نشده و آنچه استحقاق و شایستگی آن را دارد از او مضایقه نمی شود، چون خداوند كامل بالذات است، و هر موجودی آنچه را که استحقاق دارد به او داده شده است، و اگر غیر از این می بود نظام عالم به هم می خورد.
📙انسان شناسی قرآن، شهید مطهری رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای فهم #حکمت_متعالیه باید زمینه قلبی و روحی و معنوی فراهم شود.
شهید مطهری رحمت الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🔹👈 #عقل نیرویی است که توانایی دارد جهان را آنچنان که هست کشف کند، واقعیت جهان را آنچنان که هست در خود منعکس کند، آینه ای است که می تواند صورت جهان را در خود صحیح و درست منعکس کند.
🔹👈#ایمان یعنی شناخت مبدأ جهان، شناخت جریان جهان، شناخت نظام جهان و شناخت اینکه جهان به چه نقطه ای برمی گردد.
🔹👈#ایمان یعنی شناخت، اما شناختی که یک شناخت فلسفی و حکیمانه است، نه #شناخت_علمی که شناخت جزئی است.
📙 انسان کامل، شهید مطهری رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
به نظر #صدرالمتالهین، حواس باطنی، بلکه حواس ظاهری، جسمانی نیستند، و در ماده حلول نکردهاند. اندامهای جسمانی در باب حواس، صرفاً نقش اعدادی داشته، مدرِک حقیقی نیستند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا استکانهای قدیم، کمرباریک بودند.
#تمدن
#حکمت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#ملاصدرا، همچون فلاسفه پیش از خود، #وهم را به صورت مشترک لفظی میان چند معنا به کار می برد؛
وی گاه #وهم را در مقابل عقل که مطیع ملک است، به عنوان قوه ای که مطیع شیطان است به کار می برد، گاه آن را در مقابل عقل به عنوان قوه ای که مدرک جزئیات است، و در درک کلیات دچار خطا می شود یاد می کند.
گاه آن را در مقابل حس و خیال به عنوان مدرک معانی نامحسوس به کار می برد.
و گاه #وهم را به معنای اعتقاد مرجوح در مقابل #ظن به کار می برد.
#ملاصدرا در مقام تعریف #قوه_واهمه نیز به فراخور بحث تعابیر متفاوتی دارد، که اگر چه با هم به ظاهر اختلاف دارند، اما با هم متناقض یا متضاد نیستند، بلکه یک نسبت هم پوشانی بین آنها برقرار است، و مکمل یکدیگرند، به گونه ای که می توان همه آنها را به یک تعریف جامع ارجاع داد.
#صدرالمتألهین گاهی #وهم را به اعتقاد مرجوح - در مقابل ظن - تعریف می کند، و گاه در بیان مراتب تجرید ادراکات حسی می گوید، #وهم قوه ای است که صور را از تشخص تجرید می کند، اما همچنان بین صورت و شیء خارجی اضافه و ارتباطی برقرار است.
از عباراتی که #صدرالمتألهین در بیان مدرکات وهم دارد چنین تعریفی بر می آید: #وهم قوه ای است که معانی جزئی غیر محسوس و اموری که به حس در می آیند، اما حس به آنها پی نمی برد را درک می کند.
البته گاه ملاصدرا وهم را به قوه ای که شانش ادراک غیر مطابق با واقع و ادراک امور بر غیر وجه آنهاست تعریف می کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
چیستی وهم
همان گونه که فارابی تصریح می کند و هم یکی از قوای باطنی است که معانی جزئی را که با حواس ظاهری و خیال درک نمی شوند مانند احساس دشمنی یا محبتی که بعضی از حیوانات به بعضی دیگر دارند ادراک می کند.
منظور از حواس باطنی حواسی است که برخلاف حواس ظاهری به ابزار و آلاتی مانند چشم و گوش نیاز ندارند اگرچه ممکن است ابزارهایی در درون انسان مانند مغز داشته باشند.
البته ملاصدرا، برخلاف اکثر فلاسفه پیش از خود که معتقدند محل حواس باطنی مغز است، و ادراکات این حواس در قسمت های مختلف مغز انجام می شود، بر این عقیده است که حواس باطنی حالّ در ماده نیستند، و در همه ادراکات، مدرک حقیقی نفس است، و اقسام ادراک در چیستی وهم و نقش آن در خطای ذهن از نظر ملاصدرا مراتب مختلف نفس انجام می شوند، و ابزارها و آلات ادراکی فقط زمینه ادراک را فراهم می کنند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim