🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
باری، دگرگونی های سیاسی و اقتصادی قرن بیستم و افت و خیزهای انسانی بعد از قرن هجده که آزمایشگاه آن، عمدتاً جوامع شرقی و کشورهای جهان سوم بودند، به صورتی ملموس و غیر قابل کتمان نشان داد، که علم در گذر خویش از اقلیم پیشرفت اگر با اکسیر «تعهد» مقرون نشود، به هیچ حقیقتی رحم نخواهد کرد، و فرضیه «نقص علم» و عدم مطلق بودن آن دقیقاً در این فضا مطرح شد، و مورد تصدیق پیشروان درست اندیش قافله علم قرار گرفت.
📙 پیشگفتار کتاب علم و دین در حیات معقول، محمد تقی جعفری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️
🌹👈 «علم» و «دین» هیچگاه با هم جنگی نداشته اند، بلکه اگر جنگی بوده بین «دانشمند» و «متدین» بروز داشته است.
🌹👈 این دو قشر بودند که بدون دلیل با یکدیگر جنگیدند، غافل از این که این دو حقیقت، مکمل یکدیگر بوده و هستند.
📙 علم و دین در حیات معقول، علامه محمد تقی جعفری رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم(حیات معقول)
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🌹👈 #تعقل، بزرگترین وسیله برای تمام دانش هاست که با استفاده از آن و عقل نظری، مکتب های مختلف و آراء و عقاید ضد و نقیض به وجود آمده است، و تمام مکتب ها نیز مدعی اند که بر اساس استدلالات #عقلی ارائه طریق می کنند، ما نمی توانیم #عقل را که سرمایه بشر است بدین لحاظ محکوم کنیم، بلکه باید بنیان تربیت بشری را به گونه ای ساماندهی کنیم که از این سرمایه بزرگ درست استفاده کند.
🌹👈 آری همانگونه که علوم مختلف تضادی با یکدیگر ندارند، و حتی می توانند مکمل هم محسوب شوند، بین علم و دین نیز هرگز نزاعی نیست.
📙 علم و دین در حیات معقول، علامه محمد تقی جعفری رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم(حیات معقول)
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
#فلسفه_علم عبارت است از معرفت (شناخت) ماهیت علم و انواع اصول و مبادی و نتایج آن، و هم چنین شناخت روابط علوم با یکدیگر چه در قلمروی «آنچنانکه هستند» و چه در قلمروی «آنچنانکه می توانند باشند».
📕 تحقیقی در فلسفه علم، علامه محمد تقی جعفری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
انسان صاحب نظری كه با دقت نظر و عشق و علاقهٔ وافر، تلاش و تکاپو داشته باشد، اگر با مجموعه ای از اصول پیش ساخته، مغز و روان خود را مشغول ندارد، ممكن است كه با درك روابط ظریف قضایای علمی، به سوی كشف كلی ترین و عالی ترین قضایای عالم هستی حركت صعودی، پیدا كند.
این حركت صعودی در هر دو قلمرو علوم انسانی و علوم طبیعی محض تحقق می پذیرد.
مثلا نیلز بوهر كه فیزیك دان برجسته ای است، در حوزه تحقیقات فیزیكی خود، به سراغ لائوتسه(متفكر چینی) می رود و این اصل فلسفی را از او می گیرد:
"ما در نمایشنامه بزرگ وجود، هم بازیگریم و هم تماشاگر."
📙 تحقیقی در فلسفه علم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ماكس پلانك هم از جمله شخصیت هایی است كه با مطالعه دقیق روابط فیزیكی حاكم بر هستی، به عوامل اسرارآمیز جهان و ارتباط جهان طبیعت با حقایق پشت پرده طبیعت پی برده است.
چنان كه می گوید:
"تمایل به این اعتقاد كه عوامل اسرارآمیز نیرومند در این جهان وجود دارد، یكی از مشخصات برجسته زمان حاضراست."
📕 علم به كجا می رود، ماكس پلانك، ص 224
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
علم به کجا می رود؟
📚 پلانک ماکس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
کتاب واقع گرایی در علم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
record007.mp3
32.55M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف
#شانس _قسمتاول
🔹 آدرس کانال:
@philosophyofscienceforstudents
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
record006.mp3
36.1M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف
#شانس _قسمت_دوم
🔹 آدرس کانال:
@philosophyofscienceforstudents
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
record009.mp3
38.5M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف در ساینس و ریاضیات
#شانس _قسمتسوم
🔹 آدرس کانال:
https://eitaa.com/joinchat/4151312776C40b546a933
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
record006.mp3
47.32M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف در ساینس و ریاضیات
#شانس _قسمتچهارم
🔹 آدرس کانال:
https://eitaa.com/joinchat/4151312776C40b546a933
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🩸 دوره ای به #سبک_جدید و کاربردی🩸
ــــــــــــــ...ـــــــــــــ
💢تحت عنوان #فیزیولوژی_پزشکی
ــــــــــــــ...ـــــــــــــ
💢 #فیزیولوژی_پزشکی،
از نظرگاه
#طب_سنتی و #طب_نوین
ـــــــــــــــ...ــــــــــــــ
💢 انشاءالله شروع دوره از سال 1404
ـــــــــــــــ...ــــــــــــــــ
💢 هفته ای دو جلسه، و هر جلسه دو ساعت.
ـــــــــــــــــ...ــــــــــــــــ
💢کتب و موضوعات مورد تدریس :
1⃣📙 مسیر طبابت(#طب_سنتی)،
تجمیع شده بیش از 50 کتاب مرجع طب سنتی
2⃣📕 فیزیولوژی پزشکی گایتون(#طب_رایج)
ــــــــــــــــــ...ـــــــــــــــ
💢 فیزیولوژی پزشکی مورد تدریس:
1⃣☣ فیزیولوژی گردش خون
2⃣☣ فیزیولوژی دستگاه عصبی
3⃣☣ فیزیولوژی کلیه و مایعات بدن
4⃣☣ فیزیولوژی گوارش
5⃣☣ فیزیولوژی قلب
6⃣☣ فیزیولوژی سلول و غشا
7⃣☣ فیزیولوژی خون
8⃣☣ فیزیولوژی غدد درون ریز
ــــــــــــــــــ...ــــــــــــــــــ
💢 مدت زمان دوره : 200 ساعت
ـــــــــــــــــــ...ــــــــــــــــــ
💢 دوره آنلاین و آفلاین و حضوری(#شیراز)
ـــــــــــــــــــ...ـــــــــــــــــــ
✅👈 هدف اصلی دوره :
1⃣🔹 طرح تفاوت و نظرگاه دو طب، جهت پیگیری راه های جدید طبی
2⃣🔹معرفت به وظایف و کارکرد ارگان های بدن
3⃣🔹 مسلط شدن دانشجویان بر اصول پایه ای هر دو روش طبی.
ــــــــــــــــــــ...ـــــــــــــــــــ
🚹 آناتومی و فیزیولوژی
https://eitaa.com/physiology2024
نگاهی به اجزای بنیادی طبیعت : چیزها از چه ساخته شدهاند؟ (قسمت اول) - دیپ لوک
https://www.deeplook.ir/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%D8%AA/
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
حضرت آیت الله محمد تقی جعفری در کتاب تحقیقی در فلسفه علم می نویسد: ... منظور ما از قضایای نظری ابتدایی، آن دسته از قضایایی است که با نظر به محتوای آنها، احتیاج به توضیح و اثبات دارند، مانند تجرد نفس، اصالت اجتماع، قابل تقسیم بودن ذرات بنیادین طبیعت(که امروزه بعنوان کوچک ترین اجزای تشکیل دهندهٔ اجسام شناخته شده اند).
📕 تحقیقی پر فلسفه علم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💢 قضایای دو بعدی بدیهی و نظری:
در هر برهه ای از تاریخ علوم و معارف بشری، قضایایی وجود دارد که با نظر به یک بعد بدیهی و با توجه به بعد دیگر نظری است.
البته ممکن است با گذشت زمان و بروز #معلومات_جدید، همان بعد که بدیهی تلقی شده بود، مبدل به نظری شود، و آن بعد که نظری بود بدیهی تلقی شود، و یا هر دو بعد آن قضیه بدیهی و یا نظری شود.
مثال این گونه قضایا وجود «#من» در درون انسانی است.
این قضیه که حقیقتی در درون ما به مدیریت ابعاد #بیولوژیک، #فیزیولوژیک و #فعالیتهای_روانی ما مشغول است، کاملاً بدیهی است و تنها یک توجه لازم است که انسان این قضیه را بپذیرد،
و به عبارت دیگر که به اصطلاح رسمی نزدیک تر است «#علم_حضوری»(خود هشیاری) چنین قضیه ای را با کمال بداهت برای ما مطرح می کند.
همین قضیه چون که حقیقت موضوع آن یعنی «من» مانند محسوسات روشن و بدیهی نیست نظری است. همین گونه است این قضیه که «عدالت» عبارت است از رفتار مطابق قانون که مستند بر ملکه( استعداد به فعلیت رسیده اخلاقی عالی) باشد. دریافت صدق و واقعیت این قضیه اگر هم از بدیهیات درجه اول نباشد برای کسانی که در زندگی اجتماعی بر مبنای حق و قانون رفتار کرده شرف و کرامت انسانی را که از فرهنگ حق و قانون برخوردار بوده اند، دریافت کرده اند، قضیه مزبور بدیهی تلقی میشود؛ در صورتی که با توجه به مباحث فراوان که درباره اجزای قضیه مزبور (عدالت قانون رفتار تطابق و ملکه) وجود دارد می توان گفت که این قضیه نظری است.
به طور کلی باید گفت توجه به اختلاف ابعاد و حیثیت ها در قضایا می تواند بعضی از مشکلات ما را در منطق، فلسفه، علوم و فلسفه علوم حل و فصل کند.
📙 فصل 8 وظایف فلسفه علم،از کتاب تحقیقی در فلسفه علم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🔴 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد
▪️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
▪️حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت.
17.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استاد_حمید_پارسانیا
💢 گونه شناسی استفاده از عقل در علوم مختلف
✅ حجت الاسلام و المسلمین
#استاد_حمید_پارسانیا
☘️قطعه ای از دورۀ #بایدها_و_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
هر که مردم را آزمود، گوشه گیری اختیار کرد.
امام علی علیه السلام
📕 غررالحکم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
امکان جهان زامبی و عقلگرایی موجهاتی.mp3
92.52M
💢#خردنوا | امکان جهان زامبی و عقلگرایی موجهاتی
01:42 متافیزیک آگاهی پدیداری
04:49 انواع حالات پدیداری
06:25 دو نزاع در فیزیکالیسم
06:55 جوهر حامل ویژگیها
11:03 ویژگیهای پدیداری
19:20 استدلالهای تصورپذیری
36:35 اصل cp آقای چالمرز
دکتر #محمود_مروارید
📚 #علوم_شناختی | #تخصصی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
امروز همراه با ۱۳۰ نماینده دیگر در نامه ای خطاب به رئیس جمهور نسبت به "توقف مصوبه افزایش ظرفیت پزشکان و دندانپزشکان" اعتراض کردیم.
درحالیکه کشور دچار کمبود پزشک و دندانپزشک است، این اقدام مصداق بی تدبیری و ضربه زدن به مردم است. امیدوارم دکتر پزشکیان این اشتباه را اصلاح کند تا مجلس به سراغ سایر ابزارهای نظارتی اش نرود.
@Sabety_ir ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعضی اشکال گرفته اند که وقتی بودجه برای افزایش زیرساختها و بهبود کیفیت آموزش دانشجویان علوم پزشکی کم است، افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی نیز غلط است. این اشکال نادرست است زیرا اتفاقا بودجه لازم برای افزایش کیفیت و زیرساختها در نظر گرفته شده اما برخی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی این بودجه را به جای خرج در جای اصلی، در موارد غیر ضروری دارند خرج میکنند. یک مثال؛ ساخت هتل در مشهد توسط وزارت بهداشت با رقم ۲ هزار میلیارد تومان!
لذا از دوستانی که اطلاعات کافی در این باره ندارند و پشت پرده ها را نمیدانند خواهش میکنم با اظهارات غیر دقیق پازل "مافیای انحصار پزشکی" را تکمیل نکنند.
میثم ظهوریان نماینده مشهد و کلات در این فیلم توضیحات خوبی پیرامون این ماجرا داده است.
@Sabety_ir ✅
دکتر #گایتون، تا #ویرایش_هشتم کتاب #فیزیولوژی_پزشکی را به تنهایی می نویسد.
چقدر باید انسان اهل علم و کار و همت باشد تا گایتون شود.
گایتون ها می گویند، آرام نگیرید و تلاش خود را در راه علم دو چندان کنید.
حکیمانی چون #شیخ_الرئیس اعلی الله مقامه الشریف، نیز فراتر از گایتون ها برای جامعه بشری تلاش و خدمت کردند.
قدردان همه #حکیمان و #دانشمندان با همت باشیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🚹 آناتومی و فیزیولوژی
https://eitaa.com/physiology2024
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دگم بودن در علم.
جزم اندیشی بلای خانمان سوز.
#دگم
#جزمیت
#فلسفه_علم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🔸 سلام
🔸 شاید ذکر یک مثال مربوط به فضای دانش آموزی و دانشجویی مطلب را بهتر منتقل کند.
🔸گاهی اوقات ما اساتید دانشگاه در امتحان پایانی یا میان ترم، یک مسئله ای را به بچه ها میدهیم که متوسط بچه ها در طی یک یا دو ساعت میتوانند آن را به نحو کامل حل کنند اما مسئله هایی که به دانشجوهای دکترای خودمان به عنوان موضوع رساله میدهیم، این طور نیست.
🔸دانشجوی دکترا ممکن است صدها راه مختلف را امتحان کند. ممکن است دو تا سه تا چهارتا ... فرضی که خودش میداند فرضهای واقعی نیستند را هم بپذیرد که بتواند مسئله را کمی پیش ببرد به امید این که در مرحله های بعد، از حجم فرضهای کاذب کم کند تا نهایتا به یک جواب خوبی برسد.
🔸دانشجوی مورد نظر نهایتا به یک راه حلی میرسد و نتایج مدلسازی علمی اش را هم با نتایج آزمایشگاهی تست می زند و تطابق خوبی هم پیدا میکند و ممکن است دلش بخواهد همین مدلش را به عنوان کلامِ آخر به دیگران معرفی کند و چه بسا خودش هم باورش شود.
🔸اما من که استاد او هستم و میدانم که هنوز ده پانزده تا از فرضیاتی که گرفته است، جای اصلاح دارد و این راه حلی که او داده است ایستگاه های بین راهی است و هیچ معلوم نیست که چند ایستگاه دیگر باید برویم تا به مقصد برسیم، راه حل او را کلام آخر نمی دانم. ( چون پیشفرضهای آن را از نزدیک می بینم و میفهمم)
🔸 نظریه نیوتن، نظریه فرگشت، نظریه کوانتومی و به طور کلی ساینس را باید به عنوان تلاشهای بین راهی انسانها برای حل مسئله های مهم بدانیم و مثل آن دانشجوی خام نباشیم که هر تلاشی که می بیند را کلام آخر بداند.
🔸برای این که یک مسئله ای را کلام آخر بدانیم، به تطابق نتایج آزمایشگاهی با نظریه و به قشنگ بودن و اقناعی بودن نظریه نباید اعتماد کنیم اما عدم اعتماد به نظریه به معنای دورافکندنِ آن نیست.
🔸نظریه را به عنوان راه حل بین راهی معتبر میدانیم اما به عنوان کلام آخری نه! راه حلهای بین راهی و تلاشهای در مسیر، باارزش است اما باارزش بودن به معنای راه حل آخر بودن نیست.
🔸 گاهی اوقات یک اصلاحیه در یکی از فرضها منجر به تغییر در کل ساختار نظریه میشود بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که ادعاهای هستی شناسانه ی راه حل های بین راهی را تقریبا برابر با ادعاهای هستی شناسانه ی راه حل نهایی تصور کنیم.
🔸در قرن نوزدهم، نظریه نیوتن یک راه حل بین راهی داده بود اما مردم عامی و بلکه دانشمندان این راه حل بین راهی را مثل راه حل نهایی توهم کردند. این راه حل بین راهی از لحاظ تطابق با نتایج و هم از لحاظ زیبایی و قشنگ بودنش، ممتاز بود اما هر چه بود، یک راه حل بین راهی و یک تلاش خوب بین راهی برای حل مسئله بود و تطابقش با داده های آزمایشگاهی هم چیز عجیبی نبوده است.
🔸 نیوتن راه حل بین راهی داد و اینشتین راه حل بین راهی بعدی را داد اما ادعاهای هستی شناسانه ی این دو راه حل اصولا با هم فرق دارند.
🔸اکنون دانشجویان خودمان به راحتی میتوانند به شکلهای مختلف و یا فرضهای جورواجور و آشکارا غلط، مدلهایی را بسازند که همه اش با کمی خطا، با نتایج آزمایشگاهی موافق باشد. این تطابق تئوری با تجربه چیز عجیبی نیست اگرچه برای قرن نوزدهمیها همین تطابقها آنان را قانع کرده بود که راه حل نیوتن، راه حل نهایی است.
🔸اینک برای ما آشکار شده است که داستان زیبایی که نیوتن سروده بود، واقعی نبوده و یک تلاش بین راهی بوده است که در حد خودش باید برای آن ارزش قائل شد و هنوز هم مورد مصرف دارد اما واقعی و کلام آخر نیست.
🔸یک نظریه در صورتی کلامِ آخر است که به نحو موشکافانه هر چه پیشفرض و اصل موضوعه و تعمیم دادنها ( مثل تعمیمهایی که در فرگشت داریم!!) برای تولید این راهحل و نظریه به کار رفته است، به نحو عقلانی نرمال به عنوان واقعیت پذیرفته شود. اگر چنین وضعیتی را دیدیم، آن نظریه را واقعی میدانیم و کلام آخر...اما
🔸تا زمانی که حتی یک فرض مبهم یا اصل مبهم در راه حل پیشنهادی موجود باشد، آن راه حل و نظریه را یک راه حل بین راهی و یک تلاش ارزشمند علمی و کارا میدانیم و نه بیشتر.
🔸 آدرس کانال:
https://eitaa.com/joinchat/4151312776C40b546a933
🔸 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
قوه حماقت و بلاهت
امام جامعه که علی علیه السلام باشد، در برابر قوه بلاهت و نابخردی جامعه، توان پیشبرد اهداف متعالی خویش را ندارد.
انگار تاریخ با این قوه بلاهت، #نضج می یابد و روان می شود، و پیش می رود و ساخته می شود.
بزرگترین درد امام جامعه، همین نابخردی افراد است، که سرانجام رهبر الهی جامعه را گرفتار و تسلیم می کند.
بعضی وقت ها با خود می اندیشم و به ضربات ایجاد شده بر پیکر بشر در تاریخ، با تعجب می نگرم، که این قوه بلاهت، الحق چه قدرت عجیبی دارد، بطوریکه سرنوشت انسان ها، در طول تاریخ، بعضا بتوسط همین قوه رقم خورده است.
#حماقت
#بلاهت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim