mabas.mp3
13.54M
🌿🌿🌷🌷🌷🌷🌷🌿🌿
گزیده ای از بیانات حضرت
آیت الله محمد شجاعی (ره)
در روز مبعث
🌿🌿🌷🌷🌷🌷🌷🌿🌿
Eitaa.com/darharameyar
#مبعث
عوامل مختلف طبيعي، اجتماعي و به خصوص عوامل شيطاني، از شياطين جن و انس، دائماً به بشر القاء ميکنند که مطلوبهاي حقيقي انسان لذايذ مادي است و او را به سوي مواردی که منشأ لذتهاي مادي ميشود سوق ميدهند؛
چيزهايي از قبيل خوراک، پوشاک، مسکن، اتومبيل، همسر، وسايل زينتي و موارد ديگري،
تا برسد به پست، مقام، عنوان و حتي اوصاف و القابي مانند آيت الله و دکتر و مهندس و استاد و... ؛
حتي گاهي آدميزاد به جايي ميرسد که باورش نميشود چيز ديگري ارزشمندتر از اينها وجود دارد و اینها جز موهومات چیزی نیست ؛
و اگر از او بپرسند چه چيزي ارزش دارد، خيلي هنر کند، ميگويد سلامتي؛
اما در عمق دلش ارزش را براي پول و امثال آن ميداند،
چون: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ
و اگر با دليل عقلي يا به واسطه شنيدن آيه و روايتي متوجه شود که نوري مثل هدايت الهي، ايمان و محبت و معرفت اهل بيت(ع) از نعمتهاي بزرگ خداست، خيلي اين مسأله را جدي نميگيرد.
خدا نعمتهاي زيادي به ما داده و ما هم چنان که به خاطر سلامتي، همسر خوب، منزل ، و نعمتهاي مادي ديگر خدا را شکر ميکنيم، بايد شکرگزار باشيم که خدا به ما نعمت ايمان را داده نعمت وجود نبی اکرم (ص) را عطا فرموده و نعمت ولایت و محبت امیرالمؤمنین (ع) را ارزانی داشته...
اما اين را خيلي جدي نميگيريم، چون به نظر ما اينها حاشيه است و نعمتهاي اصلي نعمتهاي مادي است
اين بيان نوراني پيغمبر (ص) است كه مرحوم ابن بابويه قمي نقل كرده فرمود: يا علي! اگر كسي رابطهاي با تو نداشت حياتش حيات جاهليت است
كسي با تو رابطه نداشت حرف تو را نشنيد مهر تو را در دل نداشت اين «كانت حياته حيات الجاهلية». جاهليت اين نيست كه انسان بت را بپرستد....
جاهليت كه آيه لازم ندارد.
آدم نتواند حيات خودش را مديريّت كند نتواند حيات خودش را مدبريّت كند نتواند اين هوس را مدبريّت كند
حیات جاهلیت است
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
tohid.mp3
804.6K
آیت الله محمدشجاعی (ره) :
هدف از بعثت انبیاء توحید است
Eitaa.com/darharameyar
#مبعث
(انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق)
من مبعوث شدم تا كرامتهاي اخلاقي كه انبيا آوردند تتميم كنم, تكميل كنم...
همانطوري كه دين بدون ولايت تام نيست
و بعد از جريان غدير آیه ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي﴾نازل ميشود
كرامتهاي اخلاقي نیز بدون وجود مبارك رسول گرامي(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) به تماميّت و كمال خود نميرسد
کرامات اخلاقی و خُلق معناي مطلق مَلكه نفساني است كه هم علم را شامل ميشود و هم تزكيه نفوس را
این اخلاق همه بر محور توحید و سجده تام در مقابل خدای متعال است...
اگر این فلسفه بعثت پیامبر عزیز ماست که هست
و اگر ما مدعی هستیم که بزرگترین فیلسوفان اخلاقی و بزرگترین شخصیتهای اخلاقی در کشور ما و کشورهای اسلامی تربیت شدهاند،
و سالها پرچمدار ارزشهای اخلاقی در دنیا بودهاند؛
حال به کتابفروشیهای سطح شهر سر بزنید و ببینید چند کتاب درباره اخلاق و فلسفه اخلاق در آنها وجود دارد!!!
از این بدتر یکی از شما بلند شود و بگوید من نام ده کتاب اخلاقی بلدم!! غیر از کتاب معراج السعادة و چند کتاب دیگر، چند کتاب میتوانید نام ببرید؟
من و شما که مدعی طریق هستیم اسم چند کتاب اخلاقی را میدانیم؟
این را با آن کشور پر از کفر و فساد مقایسه کنید!
بخشی از ساختمان کتابفروشی آنها مخصوص کتابهایی است که درباره فلسفه اخلاق است و کمتر از ده سال از تالیف آنها میگذرد!
چقدر ما به میراث علمی، دینی و فلسفیمان جفا میکنیم؟!!
البته در بخش فقه شیعه ممتاز هستیم؛
خداوند کسانی که این بخش را حفظ کردهاند، پایدار بدارد و بر توفیقاتشان بیفزاید،
اما چرا بخشهای دیگر باید فراموش شود؟!
مسائلی مانند اینکه اصلا خوب و بد یعنی چه؛ چرا ما باید دنبال خوب باشیم و بر چه اساس، منطق و استدلالی باید دنبال کار خوب رفت؟
با پیشرفتی که در همه علوم با تشکیکات مختلف شروع شده جای اخلاق و پاسخگویی به سؤالات و رفع شبهات چقدر پیشرفت کرده است؟
قرآن از شش هزار و ششصد و شصت و چند آیه حدود سیصد و خردهای از آیات آن مربوط به احکام دینی است، بقیه مربوط به اخلاق است،
سیصد و اندی آیه مربوط به حلال و حرام و واجب و امثال این چیزها
امّا بقیهاش چیست؟
بقیهاش اخلاق است،
یک سورهی یوسف از اوّل تا آخر اخلاق است،
اخلاق در سطح پیغمبری
اخلاق در سطح حضرت یوسف،
یک سوره سورهی حضرت لقمان است،
لقمان را میگویند پیغمبر نبوده لکن چه موقعیّتی داشته، چه وضعی داشته، چه خصوصیّاتی داشته که یک سورهی قرآن بنام ایشان نامگذاری فرموده
از چه اخلاقی برخوردار بوده؟؟
از چه شیوهای برخوردار بوده؟؟
که خدا یک سوره را به نام سورهی لقمان نازل میکند
پس اخلاق خیلی نقش دارد،
نه تنها قرآن سبک آن سبک اخلاق است، سبک آن سبک معنویّت است، انسانساز است، تفسیرکنندهی انسان و تفسیرکنندهی فطرت انسان است، بلکه روایات هم همینطور است، چون روایات و دعاها و نهج البلاغه ریشه در خود قرآن دارد،
این خلق عظیم چطور بدست می آید از کجا می آید ؟باید چه کرد ؟ اخلاق چیست؟
یک وقت ما تصوّر میکنیم که اخلاق همین تعارفات معمولی، تعارفات روزمره، خوش برخوردی، صداقت، تواضع و... است یک وقت نه اخلاقی که اسلام میگوید از یک عمق خاصی برخوردار است،
از یک خصوصیّات خاصی برخوردار است،
به فرمودهی رسول خدا اخلاق با ایمان عجین است،
اخلاق جدای از ایمان را نمیشود اخلاق نامید،
پس اخلاق فقط به معنی خوشخلقی نیست فقط تواضع نیست فقط خیرخواهی نیست فقط صداقت نیست اینها اخلاقهای ظاهری است، که غیر اهل ایمان هم در ممالک مختلف میتوانند دارا باشند میتوانند ملاکهای انسانیت را واجد باشند.
اخلاق در اسلام به آن خلق و به آن ملکه و به آن حالتی میگویند که روح معنویّت و روح الهیّت در آن عمل باشد،
هرامری که متصل به خدا شد روح معنویت داشت میشود اخلاق ،
پس نکته اول این است که توام باایمان به خدا وبا اخلاص باشد
فقط متصل به خدا باشد
براساس محبت به خدا باشد
اخلاقی که در همه جا حضور داشته باشد در همه امورات و لحظات
ما هیچ جایی در زندگی نداریم که اخلاق خاصّ خودش را نخواهد،
چه در سفر، چه در حذر،
چه با ارباب رجوع، چه با خانواده، چه با زن و بچه، با پدر و مادر، با فرزند، با همسایه
همهی اینها اخلاق خودش را میخواهد
خوردن همینطور خوابیدن همینطور معاشرت همینطور راه رفتن همینطور همه اینها میتواند از اخلاقیات باشد....
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
#مبعث
به انتهای ماه پرفیض رجب و سرآغاز ماه شعبان نزدیک میشویم.
آخرین شب جمعه ماه رجب است
ماه رجب ماه ولایت و ماه شعبان ماه رسالت
که هردو طلیعه ای هستند برای ورود به ماه مبارک
از سویی در ماههاي حرام، كارهاي خير ثوابش دو چندان وکیفرگناهش دو چندان است
و ما که چون همیشه فقر محضیم (يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ)
سلاحی جز بکاء و مفتاحی جز دعا نداریم
(سِلَاحُهُ الْبُكَاء)
(اَلدُّعاءُ مِفْتاحُ الرَّحْمَةِ)
همانگونه که حضرت امير(سلام الله عليه) در دعای کمیل فرمود سلاح ما برای ظفر بردشمن درون آه و اشک و گریه است
// زاد راه حرم وصل نداریم
مگربه گدایی ز در میکده زادی طلبیم
اشک آلوده ما گر چه روان است ولی
به رسالت سوی او پاک نهادی طلبیم //
این ماه رجب و شعبان و ماه مبارک همه لحظاتش
بین الطلوعین و عندالزوالش
همه محفوف به رحمت الهی است واز هر راه و دری وارد شوید وارد رحمت شدید
چندان دعا کن در نهان
چندان بنال اندر شبان
کز گنبد هفت آسمان
در گوش تو آید صدا
و همانگونه که مستحضرید عالم اسفل و اعلی را اسماء الهی اداره میکند. (وَ بِأَسْمَائِك الَّتِی مَلَأَتْ أَرْكانَ كلِّ شَیءٍ)
و این اسماء الهی الفاظ و مفاهیم ذهنی نیستند
حقایقی هستند که انسانهای کامل مظاهر آنند
لذا در این شبها
سلاح و مفتاحتان را قرین توسل به حضرات معصومین علیهم السلام کنید
السلام ای متصل با آب چشم و آه دل
السلام ای خسته آب و هوای کربلا
السلام ای غنچه نشگفته گلزار غم
مانده از غم تنگدل در تنگنای کربلا
#در_حرم_یار
#سیدعلی_سیدعربی
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
#صاحب_الزمان
#آیت_الله_محمدشجاعی_(ره)
امام صادق ع فرمود: «أَشَدُّ الْأَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ»
سختترین عملها سه چیز است، واقعاً هم سخت است،
«إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ حَتَّى لَا تَرْضَى لَهَا مِنْهُمْ بِشَيْءٍ إِلَّا رَضِيتَ لَهُمْ مِنْهَا بِمِثْلِهِ»
اوّل آن این است که انسان با همه با انصاف برخورد بکند،
از آنها برای خود چه میخواهد؟
از خود هم برای آنها همان را راضی بشود،
میخواهد آنها با او چگونه برخورد بکنند؟
خود او هم با مردم همانطور برخورد بکند،
این کار سختی است،
در اشکال گوناگون و در ابعاد مختلف و در موضوعات مختلف
اگر کسی بخواهد در خودسازی و تزکیه و تهذیب و در تطهیر خود این را در وجود خود تحقّق ببخشد، قدمهای زیادی را پیش میگذارد.
دوم؛ «وَ مُوَاسَاتُكَ الْأَخَ فِي الْمَالِ»
این هم که خیلی سخت است،
اینکه با برادران دینی خود مواسات مالی داشته باشد،
اینکه دیگر کلّاً متروک است،
همهی آن متروک است.
بعضیها به رفتن حجّ عمره زیاد تهاجم میکنند، من گفتم کاش این تهاجم را برای رسیدن به فقرا میکردند.
آنچه را که نفس به ما میگوید مکائد خفیه، و کید نفس است،
به شما توصیه میکنم رفتید در قرآن این آیات «أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ»، و «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» و «وَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ» و این نمونه ها را مدام بخوانید،
عمل به آن آنطور که اسلام میگوید خیلی سخت است،
سوم «وَ ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ»
سوّمین چیزی که امام صادق ع فرمود عبارت است از خدا را در هر حالی یاد کردن،
ببینید ذکر را چگونه معنی میکند
ما گاهی از بعضی خانمها میشنویم که در منزل رفتار نامتناسب دارند،
از بعضی آقایان میشنویم که در منزل رفتار نامتناسب دارند،
تعجّب میکنیم اینها ذکر را چگونه یافتند؟
پس اینقدر تذکّرات میگوییم چیست؟
یعنی اینها تمام آنچه گفته میشود را کنار میگذارند فقط چند ورد لقلقهای را نگاه میدارند؟
دقّت بکنید که ذکر چیست،
ذکر همان تجرید ایمان از ظلم است.
سومین چیزی که بسیار سخت است و امام صادق ع فرمود این است که خدا را همیشه ذکر بکند.
بعد توضیح میدهند به چه معنا ؛ «لَيْسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَطْ»
فرمود ذکر فقط خدا را در همهی احوال یاد کردن، نیست
«سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» گفتن نیست،
یعنی درست است که اینها ذکر است امّا فقط این نیست،
اینها جزئی از ذکر است و لکن ذکر کلّی چیست؟
ذکر اساسی چیست؟
«إِذَا وَرَدَ عَلَيْكَ شَيْءٌ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ أَخَذْتَ بِهِ»
اصل ذکر این است که وقتی چیزی که خدا امر کرده به تو روی آورد ، آن را انجام بدهید،
«وَ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكَ شَيْءٌ نَهَى عَنْهُ تَرَكْتَهُ»
و وقتی چیزی که خدا نهی کرده است به تو روی آورد ترک بکنید،
هرجا امر خدا است به جا بیاورید و هر جا نهی خدا است اجتناب بکنید، این ذکر است...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
غضب در انسانها یک حالت نفسانی ، روحی و روانی است .
وقتی خلاف میل و خواسته ی ما کاری انجام می گیرد ، جوششی در خون ما ایجاد می شود محرک عصبی را فعال می کند و فریاد می زنیم
و یا آثاری را در چهره ظاهر میکند .
غضب در خدای متعال به این معنا نیست .
غضب در خدای متعال به معنای دورشدن از رحمت اوست .
خداوند هم رحمان و هم رحیم است .
نسبت به همه ی موجودات رحمان است و در برخی از موارد و توفیقات ویژه ، و کمالات خاص و عنایت های خاص به مومنین رحیم است
وقتی می گوییم خدا غضب کرده یعنی انسان کاری کرده که خودش را از این رحمت الهی محروم کرده است
والا خداوند هیچ کس را محروم نمی کند .
بعبارتی خدا به هیچ کس غضب نمی کند .
در آیه 81 سوره ی طه به این بحث اشاره می کند .
ریشه غضب الهی و فعال شدن آن در درون ما انسانهاست
خدا هیچ گاه از دست ما عصبانی نمی شود بلکه ما هستیم که از خداوند دور می شویم .
این دوری از خداوند یعنی خدا غضب کرد.
پس نگویید که خدا علیه ما غضب کرده است ، تو از خدا فاصله گرفته ای .
تو داری از رحمت الهی دور می شوی و در حقیقت خدا از تو طلبکار است نه اینکه تو از خدا طلبکار باشی .
خدا می فرماید که من این فضای قشنگ را برای تو فراهم کرده ام ، چرا از این فضا دور می شوی ؟
می فرماید : از پاکی ها بخورید و بیاشامید ( هر کاری که می کنید پاکی و طهارت باشد ) اگر علیه اینها طغیان کردید از رحمت خدا دور می شوید و سقوط می کنید .
خدا از سر رحمت می گوید که خودت را از رحمت من دور نکن .
خوراک انسان پاکی است .
خوراک یعنی نگاه ، گفتار ، شنیدن و اخلاقیاتی که از ما صادر می شود
خوراک چیزی است که ما را می پروراند و می سازد .
تمام هویت و حقیقت ما را اخلاقیات و اندیشه ها می سازند .
خدا ما را طوری آفرید که پاکی ها را مصرف کنیم .
اگر ناپاکی باشد حال ما را بهم می ریزد .
معده غذای سالم می خواهد اگر غذای مسموم به آن بدهیم حالت تهوع به آن دست می دهد .
یعنی این گوارش را خدا جوری آفرید که پاکی را مصرف کند .
کسانی هستند که این قدر غذای ناپاک می خورند و ادامه می دهند که این عادت ثانویه می شود .
مثل کسانی که پشت سر هم گناه می کنند و این یک عادت ثانویه برایشان می شود
پس تمام آنچه که با شأن ، شخصیت و هویت انسانی سازش ندارد منشا غضب الهی خواهد بود .
یعنی دور شدن از رحمت ویژه ی الهی .
خدا سیستم ما را جوری آفریده که ما با رفتارهای زیبا و ترک آلودگی ها ، انرژی های برتر در نظام هستی را جذب کنیم .
انجام آلودگی و ترک پاکی یک سیستم دفاعی را ایجاد می کند و نمی گذارد آن انرژی مثبتی که در عالم صادر می شود به ما برسد...
در مورد عوامل غضب الهی باید گفت
اگر ما در فضای باید ها و نباید ها قرار بگیریم مورد غضب الهی قرار نمی گیریم .
تمام گناهان ما را گرفتار غضب می کند .
ترک واجبات ما را گرفتار غضب می کند
در بعضی موارد غضب خیلی فعال می شود یکی از آن موارد ناامید شدن از لطف پروردگار است
از مهمترین عواملی که غضب الهی را فعال می کند یعنی ما را از خدا دور می کند ، ناامیدی از رحمت و بخشش خداست
من گناه کرده ام اما همچنان در باز است و می گوید که برگرد .
مورد دیگر عدم رعایت حقوق اهل بیت علیهم السلام است
امام بر گردن انسان حق دارد
در زیارت جامعه ی کبیره می فرماید : یکی از مواردی که باعث فعال شدن غضب الهی می شود این است که انسان آگاهانه نسبت به حقوق ولایی اهل بیت ع بی اعتنایی کند .
اگر من رابطه ام را با امام زمان ع درست کردم اینها در تعامل من با دیگران هم اثر دارد .
مورد دیگر بد اخلاقی ها است که غضب الهی را فعال می کند .
بگو مگو ها ، بددهانی ها ، فحاشی ها .
می بینید که در محیط خانواده ، اعضای خانواده با ادبیات زیبا با هم صحبت نمی کنند
امام کاظم (ع) فرمود : دو طائفه هستند که نباید در مورد آنها غضب کرد ، یکی بچه ها و یکی خانم ها .
زیرا اینها نمی توانند پرخاش را تحمل کنند .
اینها مثل گل پرپرشدنی هستند و طوفان نمی طلبند .
اینها را باید با نوازش نگه داریم
از عوامل دیگر غضب .....
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
#آیت_الله_محمدشجاعی_(ره)
مادرهرلحظه روي به خداي متعال مي اوريم رو به قرآن مياوريم براي خودمان تجارت كرديم
ما كه جزو احرار نيستيم كه خدا را به خاطر خودش عبادت كنيم
عبادت ما بفرمايش اميرالمومنين ع يا عبادت تجار است يعني براي بهشت يا عبادت بردگان است يعني ترس از غذاب
اگر جهنمي دركارنبود و ميگفتند شما هرچه گناه كنيد يا نكنيد يا اگر عبادت كنيد يا نكنيد فرقي نميكند بالاخره همه به بهشت خواهيد رفت بدون تعارف هيچكدام از من وشما سايرين نه نمازي نه عبادتي
و همه هم هر كار ميخواستند ميكردند
غيرازاين است ؟
پس ما اگر روي به خدا مياوريم امر ونهي خدا را سعي ميكنيم اطاعت كنيم در واقع داريم تجارت ميكنيم معامله ميكنيم براي نفسمان
نفسمان را ميخواهيم نه خدا را
نفس من راحتي اش اين است كه بهشت برود نفس من راحتي اش اين است كه جهنم نرود
حالا با همين حساب هم اگر نگاه كنيم اگر بخواهيم براي دلمان نفسمان كاسبي كنيم باز لااقلش اين است كه اين را بفهميم که هرلحظه كه روي به خدا آورديم روي به قران آورديم روي به ذكر آورديم فقط آن لحظه است كه تجارتي كرديم سودي برديم
فلذا اين لحظه را بايد مغتنم شمرد يانه ؟
اين را بايد به خودمان بقبولانيم و هضم كنيم كه وقتي روی به عبادتي ذكري نمازي جلوگيري از بداخلاقي حسد كينه و هر امر صالحي كه روي مياوريم يا نمازي ميخوانيم دعايي ميخوانيم فقط آن لحظه است كه داريم براي نفسمان تجارت ميكنيم چيزي بدست مياوريم
آن لحظه فقط سود ماست
فلذا آن لحظه را بايد مغتنم شمرد مثلا روبه نماز آورديد بدانيد آن وقت است كه شما داريد براي خودتان كاري ميكنيد سود ميبريد
ديگر اين حالت را نداشته باشيد كه زود تمام شود برويم سراغ كارديگر اين نشد اين درست عوضي گرفتن حقيقت است
اگر پشت پرده را مي دیدید همان پشت پرده اي كه بعد از مرگ با آن مواجه ميشويد ، مي دیدید كه وقتي روی به نمازآورديد روی به ذكري آورديد آنوقت از آتش نجات پيدا كرديد و آن لحظه است که كسي باشما كاري ندارد
اگر بدانيد از آن آتشها وظلمات و وحشتها و تحير ها وعذابهايي كه پر است اطراف شما ومال شماست
آن لحظه در امان شديد و حصاري دور خود كشيديد شما راحت ميشويد يا ناراحت ؟
راحت ،
آنوقت شما سعي ميكنيد از اين نماز از اين حصاري كه براي شما كشيده شد زود خلاص شويد وبيرون برويد يا بمانيد ؟
اگر پشت پرده را ميديديد اينگونه است.
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar