eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‏فیلم از طرف طباطبایی
شام غریبان حسین امشب☝ است...
٤٣ ادامه بحث تفكر ٥٧-فكر كنيد كه سلامت قواي ملكيه و ملكوتيه مي تواندگم شده قاري قران باشد يعني آيا وقتي قران مي خواند به گمشده خود كه امتثال اوامر و نواهي قراني است ملتزم هست يا نه؟ آيا به رفع عيوب دست مي يابد؟ ٥٨-وقتي انسان سلامت حقيقي خود را بدست آورد تحت انوار الهي قرار مي گيرد و هر مرتبه سلامت يعني ظلمت در آن مرتبه مرتفع شده و نور جايگزين آن شده است مثلا جهالت مي رود و عليم بودن جايگزين مي شود معصيت مي رود ، طاعت جايگزين مي شود. ٥٩- بد فكر كردن، انسان را از تعادل خارج مي كند مثلا اگر در مورد قهار بودن خدا فكر مي كنيد حتما بلافاصله در مورد رحيم و كريم بودن خدا هم فكر كنيد تا دچار آسيب نشويد. ٦٠- در تمام اين موارد و تفكرات بايد خود را زير نظر رب ببينيد ان ربي علي صراط المستقيم يعني خود را تحت ولايت اولياء و ولايت اميرالمومنين عليه السلام ببينيد آنها به شما مي گويند كه افراط و تفريط كرديد يا معتدل هستيد. ادامه دارد استاد بروجردي ٩٨/٦/١٦ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤٤ ادامه بحث تفكر ٦١-گاهي قران مي گويد هدف از انزال قران، فكر كردن است انا انزلناالذكر لتبين للناس.... لعلهم يتفكرون اي پيامبر ما قران را نازل كرديم تا تو آنرا براي مردم تبيين كني شايد آنها فكر كنند. ٦٢-آنقدر فكر كردن مردم براي خدا مهم است كه قران را نازل مي كند، قصه مي گويد، تاريخ مي گويد، اخلاق مي گويد، آيات و نشانه ها را مي گويد تا مردم يك حركت باطني(تفكر) داشته باشند. ٦٣-قران در سوره مباركه آل عمران آيه ١٩٠ مي فرمايد: علامت عقلا تفكر است خدايا تو مجموعه عالم را بي هدف نيافريدي تو منزهي از اينكه بيهوده خلق كني ما را از عذاب بي فكري و غفلت حفظ كن. ٦٤-پيامبر وقتي اين آيه را مشاهده كرد، فرمود ويل لمن قرأها و لم يتفكرفيها .... عذاب و جهنم بر كسي است كه اين آيه را بخواند و فكر نكند. ٦٥- مهم اينست كه بدانيم تفكر در قران و حديث ممدوح و توصيه شده است اين تفكر چهارچوب دارد و بايد زير نظر ولي قرار گيريم تفكري كه زير نظر وليّ نباشد به انحراف كشيده مي شود. طي اين مرحله بي همرهي خضر مكن ظلمات است بترس از خطر گمراهي استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٨/٦/١٦ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
امر به معروف و نهی از منکر- بخش ششم ✴ استفاده سوء از مقدسات 🔶 گاهی اوقات ممکن است چیزی بدانیم که دیگران نمی‌دانند و یا از اثر آیه‌ و یا ذکری آگاه باشیم که دیگران آگاه نیستند اگر هر یک از این دانستنی‌ها در جای خود بکار رود هماهنگ با شرع است اما چنانچه این مقدسات برای عوام فریبی و انحراف مردم و مصرف نادرست بکار گرفته شود، گرفتار مُنکر شده‌ام. و توجه ندارم که آیات و اذکار الهی برای امر سوئی استفاده شده؛ مقدسات باید برای وصال به حق بکار گرفته شود نه برای امیال شخصی. ✴ معروف، شکیبایی کردن 🔶 معمولاً چنان است که مردم وقتی با طیف گسترده‌ای از شایعات و زیر سؤال بردن‌های دیگران مواجه می‌شوند از کار درست خود دست برمی‌دارند و گرفتار مُنکر می‌شوند درحالیکه انجام کار درست به مقاومت نیاز دارد البته مقاومت کردن نیز آیین‌نامه‌ دارد قرآن می‌گوید: «وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ» هر چقدر حمدتان بیشتر شود مقاومت‌تان بیشتر خواهد شد. «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»- محرم 98 ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2maQOh6
🔸 رجز خوانی کربلایی حسین طاهری در حمله‌ی ما یک اثر از دیو نماند یک خانه‌ی سالم به تل‌آویو نماند ای لشگر صاحب زمان آماده باش آماده باش پیام_امام حسین(ع)
٣٢ ادامه بررسي رذايل اخلاقي "تهور" قوه غضبيه في نفسه ممدوح و افراط و تفريط آن مذموم است . افراط در قوه غضبيه تهور و بي باكي و گستاخي است تهور، قسمت افراطيِ صفتِ ممدوحِ شجاعت است . كسي كه جوانب را در نظر نمي گيرد و جسورانه هر كاري را انجام و خود را در مهلكه ضرر قرار مي دهد و شخصيت و آبروي خود را حفظ نمي كند بي بام است قران مي فرمايد: خودتان را با دست خود به هلاكت نيندازيد ، جان شما عزيز است و بايد به درستي خرج شود. بطور مثال اگر بخواهيم به بزرگتر خود نظريه صحيحي را ارائه دهيم بايد ادب خاص و شرايط و احتياط را در نظر بگيريم و خيلي ظريف و دقيق پيشنهاد خود را ابراز كنيم گستاخانه و با جسارت به بزرگتر سني و معرفتي حرف زدن و عمل كردن ، تهور و جزو رذايل اخلاقي و شيطاني است و ما را از چشم مي اندازد حتي امر به معروف و نهي از منكر هم شرايط خاص دارد و به هر طريقي مجاز نيستيم. و يا مثل كسي كه بدون تجهيزات بالاي كوه بلندي مي رود و پرت مي شود ، به چنين فردي شجاع نمي گويند بلكه مي گويند عقل نداشت كه دست به چنين كاري زد. راهكار و معالجه تهور: ١- يادآوري مداوم به خود كه اين نوع برخورد از نظر شريعت و عقل شجاعت نيست و دنيا و آخرت ما را ويران مي كند ، نه در دنيا آبرو خواهيم داشت و نه در آخرت با صلحاء محشور مي شويم. ٢-هر كاري كه بخواهيم انجام دهيم با تأمل باشد كه آيا عقل و شريعت اجازه انجام مي دهد يا فقط احساسات بر ما حاكم شده است مثلا مي خواهيم از موضع مادري به فرزند تذكري دهيم آيا به هر طريقي مجازيم ؟ شايد دين زدگي ايجاد كند ، شايد ما را از چشم فرزند بياندازد(برخورد تند با فرزند تهور و مذموم است) ٣-كسي كه اهل افراط در قوه غضبيه است مدتي را بطور موقت به جنبه تفريط عمل كند (بي حالي و ترس) تا به حد اعتدال برسد در واقع فرد بي باك دست به عصا ميشود تا معتدل گردد.(البته اين راهكار موقت است ) استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٦/١٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٣٣ ادامه بررسي رذايل اخلاقي " جُبن و ترس " شجاعت ، از جنود قواي غضبيه و جنبه افراط آن تهور و جنبه تفريط آن ترس و جُبن است . جُبن ، ترس و حركت كردن در جايي كه وظيفه انسان اقدام است ، مي باشد. اگر انسان جايي كه بايد قوه غضبيه فعال داشته باشد راكد و بدون عكس العمل باشد جُبن بر فرد عارض شده است . جُبن هم ضد غضب است و هم ضد تهور است . جُبن جزو صفات مذموم است چون وقتي منكري وجود دارد كه حداقل ناراحتي ما بايد در چهره نشان داده شود ولي آنقدر ترس حاكم است كه ناراحتي در چهره هم ديده نمي شود ، ما ترسو محسوب مي شويم. فرد ترسو شخصيت سالم ندارد و آدم ذليلي است لذا ديگران به مال و آبروي او طمع مي كنند و بقيه از او سوء استفاده مي كنند. فرد ترسو در زندگي سست و بدون استقامت است و جرات انجام حركت درست ندارد و اگر هم كار صحيحي انجام دهد از سرزنش و حرف مردم مي ترسد و از ادامه كار صحيحش صرفنظر مي كند لذا خود را از خيلي از كمالات محروم مي كند. فرد ترسو خيلي راحت طلب است و در زندگي راحت ترين گزينه را انتخاب مي كند چون اهل جد و جهد نيست نتيجه اينكه در زندگي اش رسوايي خواهد داشت . بسياري از اوقات ما خود را بخاطر ترس از توفيقات محروم مي كنيم . افراد ترسو يكسره مريض اند چون ترس برادر مرگ است . اگر ما كار درستي را تشخيص دهيم و پاي آن بايستيم شخصيت ما مستحكم و با ارزش و با عزت مي شود ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٣٤ ادامه بحث ترس و جُبن فرد ترسو معمولا بي غيرت است چون زبان مردم و اعتراضات مردم را به خود باز مي كند بدون اينكه هيچ عكس العملي نشان دهد. فرد ترسو هدفها را رها مي كند و از ادامه دادن كار درست مي ترسد لذا در روايات مي فرمايد: شايسته مومن نيست كه ترسو و بخيل باشد . بخيل موجودي را براي خودش نگه مي دارد در حاليكه وقتي خالصانه با خدا معامله كند از سرمايه هاي او كم نمي شود. روش ترسو هم با اعتقادات حقه سازگار نيست . باطن بخل هم ترس است يعني از ترس كم آوردن مال را خرج نمي كنم پس جُبن و بخل از يك خانواده است . در دعا عرض مي كنيم : خدايا من از ترسو بودن به تو پناه مي برم خدايا من از بخل به تو پناه مي برم خدايا من از اينكه به پست ترين درجه عمر برسم مثل پيري كه از شدت ناتواني هيچ كاري از او بر نمي آيد و براي ديگران بار است اما مي ترسد كه جان دهد ، به تو پناه مي برم . ريشه بخل و ترس و پيري و ناتواني هم ترس است و هرسه ذلت و خواري است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٦/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٣٥ ادامه بحث ترس راهكار و معالجه ترس ١- مرحوم نراقي مي گويد:آگاهي پيدا كنيم كه اين صفت مهلِك است و به انسانيت فرد آسيب مي زند پس ابتدا به نفس اطلاع رساني كنيم كه چقدر به شخصيت ما لطمه مي زند و ما را هلاك مي كند . بسياري از لشگريان عمر سعد به زور و از ترس ابن زياد وارد جنگ شدند و نيمه راه هم از ترس جانشان فرار كردند اما چون به لشگر امام حسين (ع) ملحق نشدند اين فرار هيچ ارزشي نداشت . ٢- فرد ترسو و اهل جُبن بايد در جايگاههاي مناسب، غضب خود را تحريك كند مثلا اگر مي دانيم فردي به ما دروغ مي گويد نسبت به او بي تفاوت نباشيم بلكه غضب و واكنش خود را نشان داده و غيرت بخرج دهيم . اگر واكنش مناسب در مقابل منكرات نداشته باشيم آهسته آهسته ذائقه ها تغيير مي كند و منكرات جايگزين معروفات مي شود. ٣- حكما نقل كرده اند از هر چه مي ترسيد خود را داخل آن قرار دهيد ، خواهيد ديد كه ترس بي معنا بوده و آن امر براي شما عادي مي شود. ٤-با كساني كه از آنها مي ترسيد، درگير شويد و خود را وادار به دعوا كنيد تا كمي روحيه شما متعادل شود البته بحث دعوا نيست بلكه به جهت جلوگيري از ترس بعنوان دارو و تاكتيك و موقت بكار مي رود و راهكار دائمي نيست استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعاده ٩٨/٦/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
💠 بشارت های قرآنی 🔅خدای سبحان در سوره مبارکه بقره، آیه 110 می‌فرماید: «وَ أَقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ وَ مَا تُقَدِّمُواْ لِأَنفُسِكمُ مِّنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِندَ الله...»؛«و نماز را به پا داشته و زکات را پرداخت کنید و هر خیری را که برای خود پیش می‌فرستید؛ نزد خداوند سبحان خواهید یافت!» 🔅 به مؤمنان این بشارت داده میشود که عمل خالصانه آنان نادیده و مدفون در تاریخ نیست؛ بلکه در خزانه خداوند ثبت و نگهداری شده و در گذر زمان ذره‌ای آسیب نمی‌بیند. اعمال شایسته انسان -خواه عبادی یا غیرعبادی- نزد خدا از زوال و ریزش مصون است و در قیامت خداوند آن عمل را بصورت پاداش مجسم نموده تا فرد مومن از آن بهره‌مند شود. 🔅بشارت دیگری که در این آیه بیان شده آن است که کار خیر خالصانه، بدون هیچ حجابی به سرعت به خزانه الهی منتقل شده و فرد در قیامت عین اعمال را می‌یابد. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2kc754N
🌹گرامیباد سالگرد شهادت دومین شهید محراب، آیت الله مدنی ، نماینده امام راحل در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز توسط گروهک تروریستی آمریکایی منافقین ۲۰ شهریور۱۳۶۰
🎙سرت بر روی نی منزل به منزل... 🔹حاج میثم مطیعی، شام غریبان ◼فَلَأَنْدُبَنَّکَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً
القاب حضرت يكي از القاب امام علي بن الحسين، سيد الساجدين است كه امام باقر (ع) در جلد 46 ، ص 6 علت ملقب شدن حضرت را چنين فرمودند: هر نعمتي كه در محضر امام سجاد (ع) ذكر مي‌شد ( نه اينكه آن نعمت به حضرت رسيده باشد) حضرت، سجده مي‌كردند، به هر آيه سجده دار در قرآن مي‌رسيدند، سجده مي‌كردند، هر گرفتاري كه خدا از ايشان دفع مي‌كردند، سجده مي‌كردند ، بعد از هر نماز واجب، سجده مي‌كردند، بعد از هر اصلاحي كه بين دو نفر انجام مي‌دادند، سجده مي‌كردند. و اثر سجده بر روي همه مواضع ( هفت موضع ) حضرت ديده مي‌شد كه به گونه‌ايي كه سالي چند بار پينه‌ها را مي‌بريدند. استاد بروجردي كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
روضه کوتاه و تاثیر گذار امام سجاد علیه السلام آيه الله جاودان
(( بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ )) آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبت جدک الحسین (ع) السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ يا زَيْنَ الْعابِدين((َ ع )) زهر نوشید وَ تب کرد محیط جگرش🌹◾ گُر گرفت از عطش و سوخت همه بال و پرش🌹◾ خشک شد جُلگه ی لب هاش و با خشکی لب🌹◾ روضه می خواند به یاد لب خشک پدرش🌹◾ گاه آهسته فقط وای برادر می خواند◾🌹 لب تشنه «قُتلوا» بود كه از بَر می خواند◾🌹 اشك می ریخت وَ هر آینه می گفت حسین◾🌹 تا دم مرگ فقط روضه ی حنجر می خواند◾🌹 ◾🌹◾🌹◾🌹◾🌹◾🌹◾🌹 ◾صلوات امام سجاد علیه السلام: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ سَیِّدِ الْعَابِدِینَ‏ الَّذِی اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ جَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَی الَّذِینَ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ‏ اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ طَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَ اصْطَفَیْتَهُ وَ جَعَلْتَهُ هَادِیاً مَهْدِیّاً اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّةِ أَنْبِیَائِکَ‏ حَتَّی یَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَیْنُهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیم؛‏ پروردگارا! درود فرست بر حضرت علی بن الحسین سید و بزرگ اهل عبادت. آنکس که تو او را برای خود خالص گردانیدی و پیشوایان هدایت را- که آنها خلق را به حق هدایت کنند و به حق باز رجوع کنند- از نسل پاکش قرار دادی. و او را برای خویش اختیار فرمودی و او را از هر پلیدی و ناپاکی، پاک و مطهر ساختی و او را برگزیدی و هادی خلق به سوی خدا و هدایت یافته به حق قرار دادی. پروردگارا! پس درود و رحمتی بر او فرست که بهترین درودهایی باشد که بر ذریه پیغمبرانت فرستادی؛ تا به آن درود در دنیا و آخرت دیده‏اش روشن فرمایی که تو ای خدای مقتدرِ کامل و به حقایقِ امور آگاهی◾🌹◾   ..ان شاالله که در طومار عشاق اباعبدالله،نام یک به یک شما نوشته شده باشد و از عنایات حضرتش در دنیا زیارت و در آخرت مورد شفاعتش قرار بگیرید ◼🌹◼
◾حضرت سجاد علیه‌السلام هر گاه از راهی می‌گذشتند و کلوخی در وسط راه می‌دیدند از مرکب خود پیاده می‌شدند و با دست خود آن را از جاده دور می‌کردند. ✳ درایتی در روایت: در جاده سلوکِ ما هم، خار و خاشاک بسیاری وجود دارد. غصه‌ها، منیّت‌ها، نگرانی‌ها، کسالت‌ها،….خار و خاشاک راه سلوک می باشد. حضرت امام سجاد علیه‌السلام، موانع سلوک را دور کرده تا ما به راحتی سیر داشته باشیم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2kdONQy
١ امام حسين عليه السلام در روز عرفه در قسمتي از دعاي عرفه فرمودند: اللهم اجعل غناي في نفسي واليقين في قلبي.... خدايا غناي در نفس و يقين در قلب را براي من قرار بده! مرحوم آيه الله سعادت پرور (پهلواني)معناي اين فراز از دعاي عرفه را از مرحوم علامه طباطبايي پرسيدند، علامه جواب دادند: غنا مقام فنا بالله است خدايا مرا فاني قرار بده گويا "نيست "هستم و نيست محتاج كسي نيست . آدمي كه هست محتاج مال و مقام و محبت و عاطفه .... است . و معناي يقين في قلبي اينست كه ال يقين ، جنس است يعني جنس يقين را در درون من قرار بده ، در قلبي كه مرتبا شك رفت و آمد دارد ظرف يقين جا باز كند ، علم اليقين و حق اليقين و عين اليقين و نور اليقين همه قلب مرا فرا گيرد. مرحوم پهلواني مي فرمايند: چون امر به درخواست شده مشخص است كه دل مي تواند پر از يقين بشود آنقدر پر كه ذره ايي ترديد و شك بر دلشان وارد نشود فقط نيازمند تلاش و طلب است .سپس مي فرمايند شايد ال يقين ال استغراق باشد يعني قلب مستغرق از انواع يقين باشد . به نقل كتاب ثمرات الحيوه استاد سعادت پرور استاد بروجردي ٩٨/٦/٢١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٢ امام حسين در قسمتي ديگر از دعاي عرفه فرمودند: الهي ان اختلاف تدبيرك و سرعه مقاديرك...... خدايا اينكه تدبيرهاي تو مختلف است و مقدرات تو در حال گذراست باعث شده بندگان با معرفت تو نه چشمشان در عطاي تو متوقف شود و نه در گرفتاريها از تو مأيوس شوند. علامه طباطبايي جزو علمايي بودند كه فراز آخر دعاي عرفه را از امام حسين عليه السلام مي دانستند . علامه در توضيح مي فرمايند: بنده عارف وقتي نعمتي مي بيند دلبسته و متوقف در نعمت نمي شود و وقتي بلا مي بيند در بلا نا اميد نمي شود چون مي داند همه چيز در حال گذراست و فقط خدا براي او مي ماند . (چنانچه اميرالمومنين در نهج البلاغه فرمودند زهد بين دو دو آيه قران است يعني نه چيزي كه از دست مي دهيد ناراحت شويد و نه چيزي كه بدست مي آوريد خوشحال شويد تمام خوشي ها براي رسيدن به منعم باشد و همه ناراحتي ها براي دوري و بُعد از منعم باشد ) پس طبق اين نظر عارف دل خود را به هيچ چيز وابسته نمي كند و مي داند كه همه امور زودگذر است و گرفتار نعمت و بلا نمي شود بلكه گرفتار منعم و خدا مي شود و هيچ چيزي عارف را اسير نمي كند . "آرامش عارف به نعمت نيست بلكه به منعم و معطي است " و "عارف در هنگام گرفتاري در شدت اميد به سر مي برد" و "عارف لحظه به لحظه انتظار وصال دارد" ما هم از امام حسين خواهش كنيم كه دعا بفرمايند تا در هنگام گرفتاري از وصل به خدا جدا نشويم . ادامه دارد استاد بروجردي ٩٨/٦/٢١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٣ امام حسين در قسمتي ديگر از دعاي عرفه فرمودند: الهي علمت باختلاف الآثار و تنقل الاطوار.... خدايا من مي دانم نشانه هاي زيادي از تو وجود دارد و همه ردّ پاي تو هستند. علامه طباطبايي در توضيح اين فراز فرمودند: با اين اختلاف و آثار و دگرگونيهاي عالم كه جوان پير مي شود و پير مي ميرد و يا پولدار فقير مي شود و..... هيچ چيز ثابت و ماندني نيست من از اين مظاهر مختلف تو فهميدم كه تو مي خواهي به من در همه چيز خودت را معرفي كني به آسمان و زمين و دشت و دريا و.... نگاه مي كنم ، تو را مي بينم بگونه ايي كه من در هيچ چيز نسبت به تو جاهل نيستم علامه در ادامه مي فرمايد: خدايا تو مي خواهي مرا عارف پرورش دهي و هيچ چيز بين من و تو حجاب نشود خدايا تو مي خواهي هر مظهري از مظاهر تو را كه در عالم مي بينم جاهل به تو نباشم و تو را شناسايي كنم حتي پرزهاي روي پشه مرا به تو مي رساند. همه چيز مرا به اسماء و صفات و افعال تو مي رساند، و عبادات هم براي همين است كه هر چقدر بيشتر بندگي كنيم بيشتر متوجه مي شويم همه عالم عبد است لذا نبايد از هيچ چيز بترسيم و نگران باشيم چون مولايي چون تو از ما دفاع مي كند. ادامه دارد كتاب ثمرات الحيوه مرحوم سعادت پرور استاد بروجردي ٩٨/٦/٢١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤ امام حسين در قسمتي ديگر از دعاي عرفه فرمودند: الهي ترددي في آلاثار يوجب بُعد المزار.... خدايا ميدانم تو در آثارت جلوه كردي اما من اگر بخواهم از طريق آثار به تو پي ببرم دير مي شود ، بين من و تو فاصله مي افتد من نميخواهم از سبب به مسبب پي ببرم چون راهي طولاني است من مي خواهم از خود تو كه سبب هستي به مسبب و آيات و نشانه هاي تو برسم (برهان صديقين) پس مي گويم : فاجمعني بخدمه توصلني اليك..... خدايا مرا در حضور خودت قرار بده تا با بودن با تو به تو برسم نه از ديدن بقيه مردم و آيات تو، به تو برسم در واقع امام حسين راه ميانبر را به ما ياد داده اند خدايا مرا خادمت كن و آنقدر در حضور قرار بده تا اين حضور مرا به تو برساند. وقتي آيه الله سعادت پرور از علامه در مورد معناي فراز بالا سوال مي كنند، علامه جواب مي دهند: يعني خدايا در عبادات حضور قلب نصيبم كن خدايا اگر در همين نماز ها دلم حاضر باشد به تو مي رسم و از سمت تو بسوي خلق حركت مي كنم نه از طرف خلق بسوي تو بيايم كه اين راهي طولاني است . خدايا اگر حضور قلب، مرا به تو برساند منيت من از بين مي رود در اين صورت براي خدمات رساني، منتي هم بر خلق نخواهم داشت . ادامه دارد كتاب ثمرات الحيوه آيه الله سعادت پرور ٩٨/٦/٢١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
امر به معروف و نهی از منکر- بخش هفتم ✴ مُنکَر فکری؛ دشوار دیدن انجام مسئولیت 🔶 یکی از مهمترین منکرات آن است که انجام مسؤلیت در نگاه انسان سخت باشد. نوعاً افراد قبل از انجام کار برای آسان شدن آن دعا نمی‌کنند. اما حضرت موسی قبل از برخورد با فرعون از خداوندسبحان درخواست كرد خدایا کار را به نظر من آسان کن. انسان باید باور داشته باشد که انجام امور با حول و قوه الهی صورت می‌گیرد نه با توان او. هر گاه ما «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» می‌گوییم از خدا درخواست می‌كنیم كه انجام امور را برای ما آسان گرداند. آنچه سبب می‌شود مردم در انجام مسؤلیت‌ها خود را ناتوان ببینید از فکر آنان نشأت می‌گیرد نه از توان جسمی‌شان. زیرا فکر در ابتدا خود را از انجام آن امر ناتوان می‌بیند و این ناتوانی به جسم سرایت می‌کند. ✴ توکل؛ معروف فراموش شده 🔶 بسیاری از مؤمنین بیش از آنکه بر خدا اعتماد کنند بر توان خویش تكیه دارند و چون خود را ناتوان می‌بینند غصه می‌خورند و غصه خوردن را راهکاری برای حل مشکل می‌دانند، خدای سبحان بیان می‌دارد بر من اعتماد کنید که نتیجه این اعتماد شیرین است. «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»- محرم 98 ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2kGNSsa
🔺وقتی سرطان فساد بر پیکر نظام اداری جامعه ای سایه افکند؛ باید دیر یا زود در انتظار مرگ آن جامعه بود!