[ #اربعین ]
🔴 پیاده روی #اربعین بلاشک جزو شعائرالله است
🔻رهبر معظم انقلاب:
🔹 این کسانی که این راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام میدهند، واقعاً دارند حسنه ای را انجام میدهند!! این یک #شعار_بزرگ است، لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله، این بلاشک جزو شعائرالله است.
🔹جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این جور حرکتها عرض بکنیم که «یا لَیتَنا کنّا مَعَکُم فَنفوز فَوزاً عظیماً».
🔹 این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک کننده و عمل کننده است؛ هم عشق و محبّت. تفکّر اهل بیت و تفکّر شیعی همین جور است؛ ترکیبی است از عقل و عاطفه، ترکیبی است از ایمان و عشق؛ ترکیب این دو. این آن چیزی است که در سایر فِرَق اسلامی، خلأ آن محسوس است؛ سعی هم میکنند گاهی به یک نحوی این خلأ را پُر کنند، [امّا] نمیشود!
#حب_الحسین_یجمعنا
┈
💠 توجه به شیوه مبارزه با دشمن
🔆 «آگاه باشید به راستی من شب و روز، پنهان و آشكار، شما را به مبارزه با شامیان دعوت كردم و گفتم پیش از آن كه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنید. به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گیرد، ذلیل خواهد شد. (شما این امر را اجرا نکردید)....» (نهجالبلاغه، خطبه۲۷، فراز ۳)
✳ مبارزه با دشمن درونی
در نگاه اول شاید گمان شود مخاطبین کلام حضرت تنها آقایان هستند که جهاد و دفاع از سرزمین اسلامی بر آنان واجب است، اما حضرت یادآور میشوند که همه انسانها دائماً در حال مبارزه با دشمن درونی خود، نفس اماره هستند. مبارزه جزء عناصر دین است و بایستی علیدوام جریان داشته باشد. مبارزه با نفس اماره در آموزههای اخلاقی و عرفانی با عنوانی چون تهذیب نفس، مراقبه و… مطرح میشود.
✳ ضرورت مبارزه با نفس اماره
اگر انسان با نفس اماره خود مبارزه نکند؛ همه خوبیها از سرزمین وجودی او خارج شده و سرمایههای فطری او به یغما میرود و ذلت سراسر وجود او را فرا خواهد گرفت.
✳ دستاورد
عزت و اقتدار، نتیجه نهایی این مبارزات است و برای رسیدن به موفقیت نیاز به دشمنشناسی، اقدام به موقع و تلاش دائمی است. راحتطلبی مانع رسیدن به موفقیت و عزت میشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2VmvkeH
💠 معروف؛ شکر
⭐در بحث شکر سخن از دو معروف است. ابتدا آنکه فرد خود شاکر باشد و سپس آنکه دیگری را به شکر کردن فرا خواند.
⭐سنّت شکرگزاری سنتی است که امروزه در جوامع انسانی کمرنگ شده و هر چه زمان پیشتر میرود این سنّت رقیقتر و کمرنگتر میگردد در حالیکه شکر در شمار اعظم الفرائض است و ظرف وجودی انسان را آماده پذیرش انواع نعمات میکند، به قلب فرح میبخشد و زبان را به ثناگویی حضرت حق باز میدارد و در نهایت رفتار فرد رفتاری سالم و پسندیده میگردد.
⭐شکر نماد عقل است و در شمار حکمتهای عقلی است. کمتر اتفاق میافتد که انسان به خود یادآوری کند عاقل باش، یعنی شاکر باش! و کمتر اتفاق میافتد که به خود گوشزد کند که ناشکری منکری است که نماد بی عقلی است. انسان نوعاً کمتر به جهت ناسپاسیهایش خود را سرزنش میکند.
⭐شکر، اظهار حمد نسبت به استفاده درست از نعمات است. آنکس که این توفیق را پیدا میکند نباید از دیگری طلبکار باشد. شکر درست این دیدگاه را به انسان القا میکند که باید علیالدوام خود را بدهکار دیگران بداند نه آنکه از خدای سبحان و یا از دیگران مطالبهای داشته باشد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2IsOwSO
٤١
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
دليل خوف از مرگ
١-انسان تصوري كه از مرگ دارد، تصور نيستي است در حاليكه اين تصور نادرست و مرگ حقيقت هستي و ادامه زندگي است
زندگي مجازي متعلق به زندگي دنيوي است .
٢-شايد دليل خوف از مرگ دردي باشد كه در حال جان دادن بر انسان بار مي شود و اين درد سختي است
جواب اينست كه مرگ درد ندارد زيرا مرگ نبود حيات و درد مربوط به حيات دنيايي است
بطور مثال كسي كه دهسال مريض بوده و مي ميرد همه مي گويند راحت شد.
پس در لحظات آخر هم ما هنوز زنده ايم و چون زنده ايم درد مي كشيم و مرگ في نفسه درد ندارد.
٣-تصور نادرست ديگري كه از مرگ وجود دارد كه فكر مي كنند مرگ، نقص است .
چنين افرادي حقيقت مرگ را نمي شناسند .
مرگ، كمال است و سبب كمالات ديگر هم هست .
انسانيت انسان از طريق مرگ كامل مي شود و فلاسفه هم مي گويند: انسان حيّ ناطق نا ميرا است و انسان هرگز نمي ميرد و انسانيت او در نشئأت ديگر پرورش پيدا مي كند و اگر مرگ سبب تمام شدن سير دنيوي است مايه نقص نيست بلكه مايه كمال است .
اميرالمومنين(ع) مي فرمايند:
والله علي به مرگ مأنوس تر از طفل به شير مادر است
اين همه شدت علاقه انسان كامل به مرگ بدليل اينست كه با مرگ كمال و تماميت او ظهور مي كند.
ما در دنيا با مردم خوب و بد محشور هستيم اما بعد از مرگ منتخبين ما ، هم جنسهاي ما هستند كه بابت آن سرور و فرح خواهيم داشت و لازم نيست با شروران هم انس داشته باشيم .
با مرگ از سراي عالم ماده و تاريكيها جدا مي شويم و اوج مي گيريم و پرواز مي كنيم پس ترس از مرگ معنا ندارد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٧/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤٢
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
ادامه دلايل ترس از مرگ:
٤-جان دادن يعني جدا شدن از تعلقات و همسر و فرزندان و مال و مقام و شهرت ....
پس ترس از مرگ نيست بلكه ترس از جدا شدن از تعلقات است .يعني اگر قرار بود همه با هم بميريم ناراحت نبوديم چون عده ايي هستند و عده ايي مي روند، ناراحت مي شويم .
جواب اينست كه بالاخره تمام اطرافيان ما فاني هستند و دل دادن به فاني كار انسان عاقل نيست و فاني قابليت وابستگي ندارد.
ما در بدو ورود به قبرستان مي گوييم ما هم به شما ملحق مي شويم
كساني كه چنين ديدگاهي پيدا مي كنند هرگز از مرگ نمي ترسند و محبت دنيا را از دل خارج مي كنند و شدت حبشان به خداي سبحان و لقاء او خواهد بود اشد حبا لله
٥- دليل ديگر ترس از مرگ ، دشمن شاد شدن است
جواب مي دهيم : با از دست دادن مقام و آبرو هم دشمن به شاد مي شويم پس شيطان القاء مي كند كه مرگ دشمن به شادي است .
حال گيريم دشمن به شاد هم بشويم باز هم مهم نيست زيرا شادي دشمن به خودي خود
ضرري به دين و جان و كمال ما نمي زند.
البته پاسخ مهم تري كه مرحوم نراقي مي دهد اينست كه : سعي كنيد دشمني خود را در زمان حيات حل كنيد و اختلافات را برطرف نماييد تا دشمني باقي نماند.
واگر دشمني از بُعد ديني و اعتقادي باشد كه خداي سبحان طبق وعده اش فوري جايگزيم مي كند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٧/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤٣
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
ادامه دلايل ترس از مرگ:
٦- دليل خوف از مرگ ، ترس از خوار و ذليل شدن بازماندگان و عدم شادابي در خانواده است .
اين فكر خيلي غلط است چون هوالاول و الاخر، خداي سبحان است و ما نقشي نداريم .
اگر از طريق ما خيري به كسي مي رسد اراده خدا بوده و نبايد براي خود وجود كاذب قائل شويم .
و از طرفي بسياري از فرزندان
كه بدون پدر ، بزرگ شده اند بسيار موفق تر از فرزنداني هستندكه با پدر و مادر بزرگ شده اند.
بنابراين وجود ما نقش تامه ايي در آرامش و عزت اطرافيان ندارد.
مربي حقيقي و ازلي اوست و خدا عزت بخش است و مومن و كسي كه ايجاد امنيت مي كند خداي سبحان است و نبايد براي خود وجودي قائل شويم
در طول حيات هم هر چقدر خدا را فعال مايشاء بدانيم و خود را كاره ايي ندانيم امور فرزندان بهتر اداره مي شود.
خداوند نعم المولي و نعم الوكيل است و فقط بايد به او اعتماد كرد.
فكر كنيم ما يك روزي در عالَم نبوديم و يك روزي هم نبايد باشيم پس بجاي ترس ، تدبير لازم را براي مرگ داشته باشيم .
وقتي همه نظام عالم حادث است ما هم حادثيم و ماندن در دنيا خيال محال است و عاقل خيال محال نمي كند
با اين تحليل گويا كساني كه از مرگ مي ترسند ضعفاء العقول و ديوانه هستند.
نتيجه آنكه مرگ را بي ملالت و با رضايت پذيرا باشيد .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعاده
٩٨/٧/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤٤
#جامع_السعاده
ادامه بحث خوف
دلايل ترس از مرگ
ما براي طول عمر مفيد دعا مي كنيم اما اگر طول عمر را بدليل دوست داشتن لذات جسماني بخواهيم جواب مي دهيم : انسان تا يك سني مي تواند لذات جسماني داشته باشد ، فرد كهنسال كه خواب و خوراك درستي ندارد و بجاي آن انواع دردها را دارد چه لذتي در زندگي دنيوي خواهد داشت؟
واگر عمر طولاني را براي جمع كردن توشه مي خواهد،
جواب مي دهيم در دوره پيري توشه جمع كردن سخت است و اگر در جواني كسب فضايل انجام نشده در كهنسالي كسب فضايل امري نزديك به بعيد است . بنابراين فرد بهتر است دائم طلب سلامت و سعادت كند نه طلب و آرزوي عمر طولاني.
عمر طويلي كه درست مصرف شود خيلي خوب است اما اگر صرفا غايت ما طول عمر باشد، آرزوي باطل و درگير شدن با تقديرات الهي
است كه العياذ بالله با بغض نسبت به خداي سبحان جان خواهيم داد.
بايد انسان سعي كند هر اندازه كه ممكن است از هر آنچه موجب مقيد شدن او مي شود ،رها شود و از زيورهاي ناپايدار جدا گردد.
گسستن رشته علاقه از دنيا يعني تا زنده ايم پولهايمان را انفاق كنيم و به آن وابسته نباشيم و خود را از قيد زمان و مكان خارج كنيم .
بطور مثال در منزل نماز مي خوانم اما خود را در حرم اميرالمومنين تصور كنيم، ثواب نماز در حرم را به ما مي دهند ، اين خارج شدن از قيد مكان است .
و يا هميشه خود را در عاشورا و كربلا ببينيم از قيد زمان خارج شده ايم.
بنابراين همين حالا خود را از قيودات خارج كنيم تا هر گاه داعي الله ما را دعوت مي كند سريعا آماده باشيم .
ما بايد بجاي درخواست و آرزوي عمر طولاني ، كسب خوشي معرفتي داشته باشيم
موتوا قبل ان تموتوا خود را با اختيار از تعلقات خارج كنيم حيات حقيقي نصيب ما مي شود
مُت بالاراده تُحي بالطبيعه
حتي در مورد گنهكار هم مرگ بهتر است چون هر چقدر بيشتر بماند بيشتر گناه مي كند و بارَش سنگين تر مي شود و تضميني نيست كه توفيق توبه نصيبش گردد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعاده
٩٨/٧/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤٥
#جامع_السعاده
ادامه بحث خوف
دلايل ترس از مرگ
٧-دليل ديگر ترس از مرگ، تصور عذاب جسمي و روحي است (او ظلم به خلق داشته ، غيبت كرده ، دروغ گفته....)
جواب مي دهند: علاج آن اصلاح است نه ترس.
با ترس از عذاب، نه حال ما خوب مي شود و نه مرگ به تأخير مي افتد.
ما تا زنده ايم و فرصت داريم بايد باطن عمل را اصلاح كنيم و دنبال خيرات و كسب فضايل باشيم نه اينكه خود را در گودال معصيت دفن كنيم .
مثل كسي كه از آتش مي ترسد اما خود را در آتش مي اندازد كه اين نهايت حماقت و خسران است .
از بين بردن اين ترس در اختيار خود انسان است (با گذشتن از فسق و معصيت و انتخاب عمل صالح) كاري كه حكماء و عقلا و انبياء توصيه كردند.
گاهي خوفي كه از مرگ داريم خوب است و تازيانه سلوك است در صورتيكه افراطي نباشد و با رجاء و اميد آميخته گردد و اميدوار به رحمت بيكران حق باشد .
يعني هر چقدر هم مرتكب گناه شده باشيم با رحمت و لطف خدا سعي در برطرف كرده آن و اميد به غفران حق داشته باشيم .
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٧/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
💠 توجه به شیوه مبارزه با دشمن
🔆 «آگاه باشید به راستی من شب و روز، پنهان و آشكار، شما را به مبارزه با شامیان دعوت كردم و گفتم پیش از آن كه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنید. به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گیرد، ذلیل خواهد شد. (شما این امر را اجرا نکردید)....» (نهجالبلاغه، خطبه۲۷، فراز ۳)
✳ مبارزه با دشمن درونی
در نگاه اول شاید گمان شود مخاطبین کلام حضرت تنها آقایان هستند که جهاد و دفاع از سرزمین اسلامی بر آنان واجب است، اما حضرت یادآور میشوند که همه انسانها دائماً در حال مبارزه با دشمن درونی خود، نفس اماره هستند. مبارزه جزء عناصر دین است و بایستی علیدوام جریان داشته باشد. مبارزه با نفس اماره در آموزههای اخلاقی و عرفانی با عنوانی چون تهذیب نفس، مراقبه و… مطرح میشود.
✳ ضرورت مبارزه با نفس اماره
اگر انسان با نفس اماره خود مبارزه نکند؛ همه خوبیها از سرزمین وجودی او خارج شده و سرمایههای فطری او به یغما میرود و ذلت سراسر وجود او را فرا خواهد گرفت.
✳ دستاورد
عزت و اقتدار، نتیجه نهایی این مبارزات است و برای رسیدن به موفقیت نیاز به دشمنشناسی، اقدام به موقع و تلاش دائمی است. راحتطلبی مانع رسیدن به موفقیت و عزت میشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2VmvkeH
✅ نور هدایت انسان
✍رهبرانقلاب: حسین (علیهالسّلام) متعلّق به انسانیّت است؛ ما شیعیان افتخار میکنیم که پیرو امام حسین هستیم، امّا امام حسین فقط متعلّق به ما نیست؛ مذاهب اسلامی، شیعه و سنّی، همه زیر پرچم امام حسین هستند. در این راهپیمایی عظیم حتّی کسانی که متدیّن به اسلام هم نیستند شرکت میکنند و این رشته ادامه خواهد داشت انشاءالله؛ این یک آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان میدهد.
۱۳۹۸/۶/۲۷
١١٢
#امام_شناسي
ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا من لدنك رحمه....
آسيبي كه انسان را تهديد مي كند اينست كه بعد از شناخت صحيح ، تغيير جهت بدهد و از انسان كامل به غير متمايل شود.
طبق اين فراز كه آيه قران است هدايت بدست خداي سبحان و امري ديرينه است
و مربوط به زمان حال نيست به جهت اينكه فعل ماضي بكار گرفته شده است
يعني سابقه همه ما توحيد وامام شناسي بوده است اما در اين عبارت باسياق دعا، هدايت معناي ديگري دارد:
"بعد از آشنايي خاص با معصومين و شناخت جايگاه و منزلت اين بزرگواران متمايل به غير نشوم"
پس هدايت خاصه ، معرفت معصومين است كه اين معرفت هم از طريق خداي سبحان وارد مي شود.
نكته قابل توجه اينست كه زائر بعد از معرفت، نگران سلب هدايت خود مي شود اما في الواقع نگران ناسپاسي خود نسبت به اين هدايت خاصه است .
امام سجاد عليه السلام در صحيفه سجاديه فرمودند:
اَعلَمهُم بك اخفيهم المنك ...
عالمترين بندگان نسبت به تو خائفترين به تو هستند زيرا هر چقدر معرفت بيشتر شود، بيشتر متوجه مي شود كه ١-مستحق اين معرفت نبوده و ٢-مي داند كه نمي تواند ادب حضور را بطور كامل انجام دهد و٣- اينكه مي داند نمي تواند شكر اين معنا را ايفا نمايد .
به همين جهت امام سجاد(ع)
بعد از نماز شب و قبل از نماز شفع مي فرمود: الهي و عزتك و جلالك ..... تو را به عزت و جلالت قسم مي دهم كه اگر از آغاز روزگار تا قيام قيامت بندگي كنم و هر موي بدن من اين بندگي را جداگانه انجام دهد ، به اندازه چشم بر هم زدني بندگي نكرده ام.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٧/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١١٣
#امام_شناسي
ادامه بحث ضلالت بعد از هدايت
دعاي ربنا لا تزغ قلوبنا بعد از معرفت اين بزرگواران بسيار بجاست زيرا همه فيوضاتي كه با وساطت اين بزرگواران نصيب بنده مي شود در معرض زوال است و عارف به حضرات معصومين ، لازم است نگراني خود را اعلام كند تا مستوجب دوري از معصومين نگردد ثانيا به نحوي عظمت وجودي آنان را از اين طريق اظهار نمايد .
طبق نظر بعضي از مفسرين زيق قلب يعني خدايا ما را از محضر خودت مفتون عشق به دنيا و گرايشات نفساني نكن و ما را در لذات دنيا متوقف نكن.
حال كه تو ما را به اوليائت هدايت كردي و به جلوه هاي جميل ات هدايت نمودي ما را از آن صفات و جلوه ها رويگردان نكن.
خدايا كمالي از ناحيه خود به ما افاضه كن كه صفات تو در ما تثبيت و صفات نفسانيه ما محو شود .
خدايا تو بسيار هديه دهنده هستي و هديه فراوان تو اقتضا مي كند در اين حريم ثبات قدم به يكايك ما اعطا شود.
مفسري ديگر مي گويد:
هر چقدر قرب افزون شود ادب افزونتر به نمايش گذاشته مي شود به همين جهت زائر در پايان زيارت رعايت ادب را پيش از آغاز زيارت مي كند و فقر خود را به خداي سبحان اعلام مي كند تا در آستان اهل بيت با قوت و قدرت بيشتري بماند و جالبتر اينكه در پايان آيه با جمله انك انت الوهاب ، زائر اعلام مي نمايد با وساطت معصومين و اقامت در حريم اين بزرگواران ، آنچنان تأمين مي شود كه هيچگونه نيازي به احدي نخواهد داشت .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٧/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK