eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ارسال شده از سروش+: استفتاء از مراجع عظام ↙️ زنی حامله یا شیرده آیا میتواند روزه نگیرد؟ ✅ : زني كه زاييدن او نزديك است و نیز زني كه بچه شير مي دهد و شير او كم است خواه مادر بچه باشد يا دايه (امام و سیستانی: يا بي اجرت شير دهد)، چنانچه روزه براي یا برای ضرر دارد روزه بر او واجب نيست. ولی در هر دو صورت باید قضای روزه ها را بجا آورد.
ارسال شده از سروش+: استفتاء از مراجع عظام ↙️ زن حامله یا شیردهی که نتوانسته روزه بگیرد، آیا باید فدیه بدهد؟ ✅ : 🔹 : در صورت ضرر برای ، بنابر احتیاط واجب بايد براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد؛ ولی در صورت ضرر برای ، باید چنین کند. 🔹 و : با ضرر برای ، فدیه لازم نیست؛ ولی در ضرر برای ، فدیه لازم است. و اگر هم در ماه رمضان و هم در طول سال، به علت ضرر برای نتواند روزه بگیرد، قضا لازم نیست و فقط باید برای هر روز یک فدیه بپردازد. 🔹 : باید براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. شایان ذکر است که پرداخت مدّ اختصاص به زن حامله ای دارد که وقت زایمان او نزدیک است مثلا وارد ماه نهم حاملگی شده است و شامل زنی که زایمان او نزدیک نیست، نمی شود.
حكم تغيير مرجع تقليد☝️
۱۱۵ ، آیه ۳۲ (ادامه) 🔆 «الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» 🔆 «(پرهيزگاران،) همانهایی که فرشتگان (مرگ) روحشان را می‌گیرند در حالی که پاک و پاکیزه‌اند؛ به آنها می‌گویند: «سلام بر شما! به خاطر اعمالی که انجام می‌دادید وارد بهشت شوید» ✍️ در قسمت‌های قبل مطالبي درباره عبارت طيبين بیان شد؛ یکی از مفسرین در ادامه می‌فرماید: ✳️ *طیّب کسی است که زمان مرگ آرامش و طمأنینه دارد و اين آرامش از آن رو نيست كه او بر توشه واندوخته خود تكيه كرده است* 🔸 زيرا حضرات معصومين علیهم‌السلام نيز در مناجات‌های خويش استغفار می‌كنند و هرگز بر عمل خودتكيه‌ای ندارند. ☘️ امام سجاد علیه‌السلام در مناجات خود می‌گوید: 🔆 «استغفرک من کلِّ لذّة بغیر ذکرک و من کلّ راحة بغیر اُِنسک و من کلّ سرور بغیر قربک و مِن کلّ شغل بغیر طاعتک» ؛ «خدایا! آمرزش می‌خواهم از هر راحتی و آسودگی که جز از طریق انس با تو حاصل آید؛ از هر سرور و شادی که به جز از راه قرب به تو حاصل شود؛ از هر کاری به جز طاعت تو درخواست مغفرت می‌کنم». 📗 مفاتیح الجنان / مناجات ذاکرین 🔸 اگر مخاطبين آيه زمان ملاقات خدای سبحان نگران نيستنداز آنروست كه بر خدای كريم و رحيم وارد می‌شوندو خداي كريم نگرانی، اضطراب و ناآرامی قبر و قیامت را از آنان برمي دارد. 🍃 شاهد بر این مطلب فرمایش امیر مؤمنان علی علیه‌السلام است که مرحوم شیخ بهایی در کتاب مفتاح الفلاح در آداب موت توصیه نموده مستحب است آنرا بر روی کفن بنویسند. 🔆 «وفدت علی الکریم بغیر زاد من الحسنات والقلب السلیم فحمل الزّاد اقبح کلّ شیء اذا کاذن الوفود علی الکریم» 🔹 وفود بمعنای ورود است. 🔹 وارد بر کریم شدم بدون اینکه توشه‌ای (از حسنات و قلب سلیم) داشته باشم، پس حمل کردن توشه هنگام ورود بر کریم بسیار زشت است. (زیرا بنده بر مولایی وارد می‌شود که پذیرایی خاص از او بعمل می آورد وهرآنچه لازم داشته باشد در اختیار او قرار می‌دهد.) ✍️ در قسمت قبل فرمایشی از امیرمؤمنان بیان شد که فرموده بودند: حمل توشه هنگام ورود بر خدای کریم نازیباست. 💢 *امّا خبیث كه درنقطه مقابل طیّب قراردارد دائما نگران قيامت است و اضطراب براو حاکم است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره
٧ *عدم تکریم خوبان، عامل ذلت* 🔆« وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَكِن لاَّ يَعْلَمُونَ » 🔆«و چون به آنان گفته شود همان گونه كه مردم ايمان آوردند شما هم ايمان بياوريد مى‏‌گويند آيا همان گونه كه كم خردان ايمان آورده‌‏اند ايمان بياوريم هشدار كه آنان همان كم‏خردانند ولى نمى‏‌دانند » 📔 سوره مبارکه بقره، آیه۱٣ 💢تحقیر خوبان وصالحين وعدم تكريم آنان از عوامل ذلت است ✳️روایت مي گويد: « عند ذکرالصالحین تنزل الرحمة»هنگام یاد و ذکرصالحین رحمت الهی نازل می شود. 💠آنكس كه به جاي پرداختن به ذكر خوبي ها ومحاسن صالحين به تحقير آن بزرگواران بپردازد به یقین گرفتار عذاب الهی مي شود. 🌀قرآن از دسته ای یاد می‌کند که مؤمنین را سفیه می‌خوانند و به تعبیر امروزه آنان را ساده لوح می دانند ♻️خداوند سبحان از حقوق بندگان خويش دفاع مي كند ودر اين آيه با کلمه «ألا» به معنی اگاه باشید گويا به همه عالم اعلام می‌کند اين افراد خود ذليل اندو عنوانی که بر مؤمنین بار مي كنندبر خودآنها بار مي شود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٢ 🔆 *«وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى أُنادِيهِ كُلَّما شِئْتُ لِحاجَتِى وَأَخْلُو بِهِ حَيْثُ شِئْتُ لِسِرِّى بِغَيْرِ شَفِيعٍ فَيَقْضِى لِى حاجَتِى»* 🔆 *«و خدا را سپاس که هرگاه بخواهم برای حاجتم صدایش کنم و هر جا که برای رازونیاز با او بخواهم بی‌پرده خلوت می‌کنم و او حاجتم را برآورد»* ✳️ در شبانگاه ماه مبارك بيش از هر زمان ديگرى شاهد نعمات خاص خداى سبحان هستيم. زبان به شكر مى گشاييم و حضرت حق را ثناگوييم كه اذن مناجات در هر زمان و مكان را برايمان صادر فرمود. 💫 مناجات و وصال با خداي منّان در هر زمان براي بنده ميسّر مى‌باشد و خداوند اين امر را به زمان و مكان خاصى مقيّد نكرده است تا بندگان هميشه رشته دل خود را به درگاه كبريايى‌اش پيوند دهند. 🔸 خداى سبحان، شرايط و محدوده زمانى خاصى براي اين ارتباط مشخص نكرده است، بندگان را در نوبت و انتظار ملاقات قرار نداده و اين امر خود موجب *طعم شيرين* اين وصال است. ✳️اوست كه در همه احوال شنواى درخواست‌هاى ماست و بر دعاهايمان مُهر اجابت مي زند. 💠 ناگفته نماند، بهتر آن است كه با وساطت واسطه‌هاى فيض خويش، ذوات مقدس حضرات معصومين عليهم‌السلام روى به درگاه الهى آوريم تا قابليت دريافت فيوضات در ما افزون شود و بيشتر مورد عنايت و اجابت حضرت حق قرار گيريم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐emamraoof.com
دعاي جوشن كبير فراز ١٣-١٦
١٢٠ 🔆 *«السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ»* 🔆 *«سلام ما بر تو ای کسی که مقدم بر همه عالم و آرزوی تمام خلایقی»* 🔰 گفتيم كه همه انبيا و اوليا الهی مشتاق ديدار حضرت وليعصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه بوده‌اند زيرا همگی خوبان و مصلحان عالم خالصانه به دنبال اعتلای کلمة الله هستند. ✳️ امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه محقق كننده آمال و اهداف انبیاء الهی در طول تاریخ بشر است. 💠 *آثار رحمت الهی با ظهور آن حضرت، تجلی دیگری خواهد یافت. در واقع سعادت انسان در جلوه‌گری و فرج امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه تحقق می‌یابد.* ✳️ آرزو و دل‌بستگی در اعماق وجود انسان ریشه دوانده است. انسان الهی همواره نیاز و خواسته خویش را بدون درنگ و فوراً بیان می‌کند: ✨ «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» 🔸 ادب اقتضا می‌كند انسان در صدر آرزوهای و درخواست‌های خود برای امام دعا كند. 🔹 زیرا همان‌گونه که زمین با نور خورشید از تیرگی و تاریکی رهایی می‌يابد، زندگی و حیات بشری نيز مرهون دعا برای امام است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
تند خوانی جزء هفتم قران مجید 🤞🏻🤞🏻
🕌 در محضر امام روح الله (۱۴۱۴) 💠 اگر مسلمین خود را تزکیه کرده بودند. اگر همین ماه مبارک رمضان مسلمین خودشان را به طور جمعی به ضیافت خدا وارد کرده بودند و تزکیه کرده بودند، تصفیه کرده بودند خودشان را، ممکن نبود زیر بار ظلم بروند. زیر بار ظلم رفتن مثل- ظالم- ظلم کردن، هر دواش از ناحیه عدم است. 📚صحیفه نور، جلد ١٩، صفحه ١۶
شب هفتم: درس ایثار و گذشت از جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان
💠 *کلامکم نور* ۶ ✨ *السلام علیک یا باقرالعلوم علیه‌السلام* ☘️ امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «لِکُلِّ شَى ءٍ رَبیعٌ وَ رَبیعُ القُرْآنِ شَهْرُ رَمَضانَ» 🔆 *هـر چیـزى بـهارى دارد و بـهار قـرآن مـاه مـبارک رمـضـان اسـت.* 🌐 emamraoof.com
‏عکس از طباطبایی
٨٤ "وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ" در ادبيات عرب وقتی مصدر به جای صفت به کار مي رود، صیغه مبالغه حساب می شود. زید عدل یعنی کثیر العداله انقدر عدالتش زیاد است كه همه وجود او را گرفته و از او غیر از عدالت دیده نمی شود . در شبهای ماه مبارک شناختی که از حضرت ولي عصر ع پیدا می کنیم به عنوان عادل نیست به عنوان عدل است ، يعني همه وجود حضرت مملو از عدل است. امیرالمومنین علیه السلام مي فرمايند : العدل یضع الاشیاء مواضعها عدل صفتی است که هرچیز را سرجای خودش قرار مي دهد. وجود مقدس حضرت ولی عصر علیه السلام هرکس را سرجای خودش می گذارد . بطور مثال اگر طلبه مدعي که بهره ای ضعيف از معارف دینی دارد ، در جايگاه نظر دادن قرار مي گيرد ، حضرت بواسطه عدل مجسم بودن او را در به جايي كه شأن اوست منتقل و او را از جايگاه فعلي دور مي كنند . وجود مقدس حضرت علاوه بر عدل بودن ، به توسعه عدالت هم مي پردازند پس عدل بودن صرفا گفتاری نیست بلكه عملا هرکس سرجای خودش قرار می گیرد در واقع زمان ظهور ، انسان درجایگاه انسانیت است نه جایگاه حیوانیت و انسان، انسان می ماند نه حیوان می شود و نه حتی مَلَک که از بُعد جسمانی خودش صرف نظر کند . در زندگی فعلي هرچقدر پیوست ما به حضرت ولی عصر علیه السلام بیشتر باشد همه امور زندگی سرجای خودش قرار می گیرد و جابجایی در بین نیست. همه آسیبی که به ما وارد می شود به دلیل جایجایی های نادرست است . مثلي مي زنيم تا قضيه روشن تر شود : اگر شما به خانه ای وارد شويد كه تخت خواب او وسط مهمان خانه باشد تعجب می کنید ، چون جاي تخت در اتاق خواب است و همه چیز بايد قانونا سرجای خودش قرار بگیرد. در زندگی هم هر چیزی جایگاه خاص خودش و رفتار و اعمال ما جایگاه خاص دارد. علت نابسامانی های وجود ما اينست که گاهی جابجایی صورت می گیرد یعنی این میزان محبت را به فردي ِاعمال می کنم که نباید و بيش از نياز اوست و يا در مورد انفاق كردن فلان میزان را کم می‌گذارم که نبايد اينگونه عمل مي كردم. بنابراين اعمال و گفتار ناعادلانه به دلیل دوری از حضرت است . و اگر از نمازهای خود بدليل نداشتن حضور قلب شاکی هستیم و دل ما به طور کامل در سجاده حاضر نمی شود به دلیل دوری از امام است كه فکر نادرست در ذهن ما خطور مي كند. عدل يعني در نماز حاضر باشيم و وقتي ظاهر در حضور است، باطن ما نيز در حضور باشد . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح دعاي افتتاح ٩١/٤/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٨ https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8 پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
☝️حكم روزه و کلیه سنگ ساز
☝️حكم آزمايش كرونا