eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 *«مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ‏ أَوْلِیائِك‏»* 🔆 «خدایا!‌ می‌خواهم سیره و روشم مانند روش اولیائت باشد.» ✅ *عمل به سنن الهی انسان را از کسالت و ضایع شدن عمر و... نجات می‌دهد.* ✍🏼 علامه طباطبایی در کتاب «سنن النبی» تمام جزئیات مسائل اخلاقی، رفتاری و اعتقادی را بیان می‌کند که راهگشای انسانیت است. 🔰 در کلاس آموزشی امام باقر علیه‌السلام با یکی ازسنت‌های الهی آشنا می‌شویم: 🍃 زمانی یکی از فرزندان امام باقر علیه السلام که مورد عنایت خاص حضرت بود، بیمار شد؛ به همین‌جهت حضرت، بسیار متاثر بود؛ اما وقتی فرزند از دنیا رفت، با مهربانی و لطافت و اخلاق خوش با مهمانان خویش رفتار کرد، بدون آنکه ذره‌ای تأثر از ایشان مشاهده شود تا آنجا که مهمانان متوجه فوت فرزند نشدند. حتی در تشیع جنازه هم حضرت، آرام بود. ⁉️ از حضرت سوال شد:« یابن رسول‌الله در هنگام بیماری بسیار متاثر بودید؛ اما اکنون این حالت را ندارید؟» 🍃 حضرت پاسخ فرمود: 🔆 *«در آن هنگام مأمور رسیدگی به بیمار بودم؛ اما اکنون تسلیم قضای الهی هستم.»* 🔶🔸 *دراین سنت، روش کنترل احساسات در غم‌و‌غصه و گرفتاری، آموزش داده می‌شود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💐💐💐💐 ❇️ تربیت به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه و اظهار توانایی‌های پنهان است. طبیعی است که به ظهوررساندن قدرت‌های کمالی نهفته در انسان، قوانین خاصی دارد تا به طور کامل و صحیح ظهور و بروز داشته باشد؛ به همین جهت برای تربیت قطعاً نیاز به آموزش است. ❇️ *تربیت، اصلی است که با سرعت سازگار نیست.* کلمۀ تربیت باب تفعیل است و از معانی آن تدریج است؛ به‌این‌معنا که کمالات پنهانی فرد آهسته آهسته ظهور می‌یابد. ❇️ تربیت حرکتی دائمی و مستمر است نه حرکتی مقطعی؛ زیرا اگر در وجود انسان نهادینه شود، حرکات و اعمال او به‌دور از افراط و تفریط خواهد بود؛ اما تربیتی که دائمی نیست و گهگاه مشاهده می‌شود، اصلا تربیت نیست. 🟥 *حرکت‌های جاهلانه و مقطعی نماد نبودن تربیت است،* همچنان که قرآن کریم در معرفی منافقین می‌فرماید: آنان گاه در حرکتند و گاه می‌ایستند: 🔆 «يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاء لَهُم مَّشَوْاْ فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُواْ وَلَوْ شَاء اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّه عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ » 🔆 «نزديك است كه برق چشمانشان را بربايد هر گاه كه بر آنان روشنى بخشد در آن گام زنند و چون راهشان را تاريك كند [بر جاى خود] بايستند و اگر خدا مى‏خواست‏شنوايى و بينايى‏شان را برمى‏گرفت كه خدا بر همه چيز تواناست» 📔 سوره بقره، آیه ۲۰ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
◀️ حضرت برای اطرافیان مؤمن و ولاییِ خود دعا می‌کند: علاوه بر اینکه به‌عنوان الگو قرار بگیرند، خودِ حضرت با آن‌ها ارتباط خوبی داشته باشد: 🔆 «وَ اجْعَلْنِي اللَّهُمَّ أَجْزِي بِالْإِحْسَانِ مُسِيئَهُمْ» 🔆 « خدایا! مرا چنان کن که با بدکاران ایشان به احسان مقابله کنم.» 📔 دعای ۲۶ صحیفه سجادیه ❇️ خدایا! گاهی اوقات اطرافیان ولاییِ من بد عمل کردند؛ اما من عمل نامناسب آن‌ها را نبینم، بلکه ولایت‌پذيري آن‌ها را لحاظ كنم و به‌دلیل همان قبول ولایت، به آن‌ها احسان داشته باشم. ✍🏼 چند معنا برای این عبارت وجود دارد: 🔷 خدایا! به من توفیق بده در میان اطرافیان مؤمنم به *هنگامِ كوتاهى كردن در حق من، مقابلۀ به مثل نداشته باشم* 🍃 یعنی اگر نسبت به من کوتاهی و جسارت داشتند، من نسبت به آن‌ها لطف داشته باشم. اگر آن‌ها «مُسیء» بودند، من «مُحسن» باشم؛ چون همۀ آن‌ها ولایت‌پذيراند. 🔷 در نگاهی عمیق‌تر ممکن است همین افراد ولایی، بدکار و کم‌کار باشند؛ اما خدایا! اگر ظلمی هم کردند و اگر کم‌کاری هم داشتند: 🔆 «أُعْرِضُ بِالتَّجَاوُزِ عَنْ ظَالِمِهم» 🔆 «از ظالمان ایشان با گذشت صرف نظر کنم [عبور کنم و ندیده بگیرم].» 🔆 «وَ أَسْتَعْمِلُ حُسْنَ الظَّنِّ فِي كَافَّتِهِمْ» 🔆 «وحسن ظن را در مورد همۀ آن‌ها بکار گیرم.» 🍃 دربارۀ همۀ برادران دينیِ خود خوش‌بین باشم كه اگر خطایی از آنان سر می‌زند، بر اساس جهل است و *در صورت علم و آگاهی، قطعاً كار ناصواب انجام نمی‌دهند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *مناجات الراغبين* 🔆 «و أبتَهِلُ إلَيكَ بِعَواطِفِ رَحمَتِكَ و لَطائفِ بِرِّكَ أن تُحَقِّقَ ظَنّي بِما اُؤَمِّلُهُ مِن جَزيلِ إكرامِكَ» 🔆 «و به حقّ رحمت پياپى و احسان و نيكى لطف‌آميزت از تو مسألت مى‌كنم كه اميدم را به كرم فراوان، برآوری.» ❇️ خدايا! مي‌نالم و مي‌سوزم و واسطه مي‌آورم. عواطف و رحمت‌هاي پشت سر هم تو، نعمت و رحمت تو هستند که آن‌ها را واسطه می‌کنم تا آرزوهایم را محقق کنی. ◀️ «بِرّ» خير گسترده، لطيف و دقيق است. آدمي بايد بسیار باهوش باشد تا خير را از شر تشخیص دهد. ✨ *ديده‌اي خواهم كه باشد شه‌شناس* *تا شناسد شاه را در هر لباس* ❇️ *خدايا! به خيرات گسترده‌ و لطیف‌ و دقیق‌ات که همه‌جا را فرا گرفته است، آرزوهاي مرا محقق كن!* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۳۶ 💠 *گر گدا کاهل بُوَد* ✍🏼 حکایت شده است روزی نادر شاه به نجف اشرف رفت، نزدیک حرم نابینایی را در حال گدایی دید. از او پرسید: «چه مدت اینجا هستی؟» پاسخ داد: «بیست سال است اینجا گدایی می‌کنم.» نادر شاه با تندی گفت: «بیست سال اینجا هستی و هنوز شفای چشمانت را از علی(ع) نگرفتی؟! اگر برگردم و هنوز نابینا باشی گردنت را می‌زنم!» 🔹 همه یقین کردند کار گدای نابینا تمام است و مرگ او حتمی است. فرد نابینا بی‌درنگ متوجّه شد که در محضر چه ‌کسی بیست سال اقامت داشته است‌! و دانست نه‌تنها چشم سر ندارد که چشم دلش هم نابینا بوده است كه اگر چشم دلش باز بود، رو به سوی خلق نمی‌کرد و حاجت به سوی غیر نمی‌بُرد. ‼️ در محضر علی(ع) باشی و دست نیاز به سوی غیر دراز کنی! 🔹 با خود گفت: «ظالمی چون نادر‌شاه می‌داند اینجا چه خبر است و من یک عمر در کنار این قدرت عظیم این‌گونه عاجز و ناتوان مانده‌ام! پس سراسیمه و آشفته حال به‌سوی حرم شتافت و به ساحت پرفیض و کرم امیرالمؤمنین(ع) متمسّک شد و زبان حال گشود که بیست سال است در ظلمت و جهل و نادانی به سر می‌برم و نشناختم شما را! حال آمده‌ام تا هم به چشم دل، هم به چشم سر، ببینم کرم و جود و سخای حجّت خدا را.» 🔷🔹 *پس بی‌درنگ بینا شد و چشمان نابینای او به روی صحن و سرای علوی باز شد و تابش نور ولایت را بر خود مشاهده کرد.* ⁉️ گر گدا کاهل بُوَد تقصیر صاحبخانه چیست؟ ❇️ مولای مهربانم! این من و این دست نیاز من! این من و این کاسۀ خالی گدایی‌ام! این من و این کوله‌بار عمر از دست رفته‌ام! ✳️ *می‌دانم که تنها و تنها باید به ساحت مقدّس شما پناهنده شوم تا خیر دنیا و آخرت و بصیرت دین ودنیایم را بیابم.* 📚 «گزیده‌ای از کتاب کعبۀ مستور، اثر استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۳۳ 💠 *راه‌کار ازدیاد نعمت* 🔆 «وَ مَنْ أُعْطِی الشُّكْرَ لَمْ یحْرَمِ الزِّیادَةَ» 🔆 «اگر به کسی شکر عطا شد؛ از ازدیاد نعمت‌های خداوند محروم نمی‌شود.» 📔 نهج البلاغه، حکمت ۱۳۰ 💢 اگر کسی نعمات الهی را از دست می‌دهد به جهت آن است که از خداوند طلبکار است و شاکر نعمات و موجودی خویش نیست. اگر ایمان و عقل و توفیقات‌مان در گذر زمان زیاد نشد و یا کمتر شد؛ بدانیم که شاکر نبودیم و نیستیم. ✅ *هرچه آدمی بیشتر شاکر نعمات اهدایی خداوند شود؛ خداوند او را در عرصۀ ازدیاد نعمت قرار می‌دهد.* ✳️ شکر به معنای پُربینی نعمات الهی است که با توقع، اعتراض، گله و شکایت سازگار نیست. ✳️ مشاهدۀ نعمات الهی، ابتدا توسط زبان بازگو می‌شود؛ سپس این پُربینی در عمل و رفتار خود را نمایان می‌کند و در نهایت دل چنین انسانی با آن نعمت، خوش است. سپاس از پروردگار عالم با پاسداشت زبان از ناشکری، شروع می‌شود سپس با پاک کردن دل از ناخوش بودن ادامه می‌یابد و در نهایت، با زدودن عمل از ترک فرمان‌های الهی خاتمه پیدا می‌کند. ✅ اگر اعضا و جوارح فرد، هنگام عمل و رفتارش همیشه و مستمر، در خدمت حق باشد؛ دل او نیز همواره خوش و زبانش ذاکر و شاکر نعمات خداوند است. اگر این هر سه به او داده شود؛ نعماتش افزون می‌شود؛ زیرا خداوند در قرآن وعده داده است: 🔆 «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ» 🔆 «و آنگاه كه پروردگارتان اِعلام كرد كه اگر واقعاً سپاسگزارى كنید، (نعمت‌) شما را افزون خواهم كرد، و اگر ناسپاسى نمایید، قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.» 📗 سوره ابر اهیم، آیه ۷ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *مؤلفه‌های اخلاقی معلم شایسته* 🔆 *«هُوَ الَّذِی بَعَث فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُم یَتْلُو عَلَیْهِم آیَاتِه وَیُزَکیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَاب وَاَلْحِکْمَة وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَال مُبِین»* 🔆 «اوست که در میان مردم درس ناخوانده، پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا آیات الهی را بر آنان بخواند و آنها را رشد و پرورش داده (از آلودگی شرک و تفرقه پاک سازد) و کتاب آسمانی و حکمت به آنان بیاموزد و همانا پیش از این در انحراف وگمراهی آشکار بودند.» 📗 سوره جمعه، آیه 2 ✍🏼 شهید مطهری در مورد معلم می‌گوید: *«معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به‌سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتشگیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش، از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتشگیره از خارج می‌آورید و آن‌قدر آتش زیر این چوب‌ها و هیزم‌ها قرار می‌دهید که چوب‌ها کم‌کم مشتعل شوند.»* 📔 شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 22، ص 525 🔷🔹 از دیرباز تأثیر اخلاق معلم بر دانش‌آموزان مورد توجه محققان و پژوهشگران حیطۀ آموزش و پرورش بوده است همچنان که آیت الله صفایی حائری می فرماید:«انسانِ خانه را پدر می‌تواند تربیت کند و انسان جامعه را استاد.» در بحث شایستگی‌های اخلاقی معلم در زمینه‌های مختلف بحث‌های متنوعی وجود دارد. 🔹 برای مثال در سند تحول بنیادین، یکی از مفاهیم کلیدی همین مفهوم شایستگی است و رسیدن به حیات طیبه را مستلزم کسب شایستگی‌های پایه دانسته‌اند. شایستگی، موضوع بسیار کهن و پرسابقه در تمامی مکاتب است و درقرآن کریم و کلام معصومین و آثار یونان باستان، نمونه‌های آن به وفور یافت می‌شود. حال ما به ترتیب به مؤلفه‌های معلم شایسته می‌پردازیم. 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۴۵ 💠 *بهره‌مندی از امدادهای غیبی* 🔆 *«وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»* 🔆 «و بی تردید خدای سبحان در جنگِ بدر شما را یاری داد، در حالی که [از نظر ساز و برگ جنگی و شمار نفرات نسبت به دشمن] ناتوان بودید؛ بنابراین از خدا پروا کنید، باشد که سپاس‌گزاری نمایید.» 📗 سوره آل عمران، آیه 123 ✅ واقعیت بسیار شیرین این است که هرگاه خود را ناتوان دیدیم و احساس کردیم هیچ عِدّه و عُدّه‌ای نداریم،کمک‌های خدا به ما می‌رسد:«َلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ»؛ 💢 *اما وقتی که روی مال، جمال، توان، علم، خانواده و دارایی‌های خودمان حساب کنیم، از نصرت خدا محروم می‌شویم.* ◀️ *هر زمان احساس ذلت کنیم، منصور هستیم؛ اما هرگاه احساس بی‌نیازی کنیم، کم می‌آوریم.* 🟢 زمانی امدادهای غیبی می‌رسد که با وجود انجام دادن وظیفه‌؛ واقعا احساس ضعف و عجز ‌کنیم. 🔴 *اگر در زندگی از امدادهای غیبیِ الهی بهره‌مند نمی‌شویم، به این علت است که روی موجودی خودمان حساب می‌کنیم.* 💢 کسی که روی جمال خود حساب می‌کند؛ اصلاً همسرش به او نگاه نمی‌کند یا کسی که روی مال خود حساب می‌کند، هیچ اعتباری ندارد یا کسی که روی توان خود حساب می‌کند، خدا او را در اوج ضعف قرار می‌دهد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💐💐💐 ✳️ *معرفی نعمات یکی از مهمترین وظایف مربی است،* در تربیت دینی گمان نکنید آنچه بدیهی است نیازمند بیان نیست بلکه مربی باید خدماتی را که به مربوب (فرد مورد تربیت) می‌دهد به او یادآوری کند، گرچه این خدمات امری بسیار عادی باشد، این یادآوری به این جهت است که مربوب بداند نزد مربی اعتبار خاصی دارد و این خدمات خاص اوست، ✳️ همچنانکه خدای سبحان خود را به عنوان ربّ معرفی می‌کند و الطافی را که به عنوان مربی به بندگان داشته ذکر می‌کند و می‌فرماید: 🍃 *« مربی شما زمین را بسترتان قرار داد و آسمان را سقف‌تان و از آسمان آبی نازل کرده، آن آب رزق‌تان را خارج کرده ارزاق را برای شما از زمین خارج کرده، ربی که هدایت گر شماست.»* 🍃🔹ما نیز باید خدماتی که برای فرزندمان می‌کنیم به او یادآوری کنیم تا بداند نزد ما جایگاه خاصی دارد بی آنکه با این یادآوری به او منت بگذاریم همانطور که خداوند بابت هیچ یک از الطافی که به بندگان می‌کند بر آنان منت نمی‌گذارد؛ 🍃🔹 زیرا *اگر مربی بابت خدماتی که برای مربوب انجام می‌دهد به مربوب خود منت بگذارد و آن را بزرگ قلمداد کند تربیت دچار خلل می‌شود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ»* 🔆 «و كيست‏ستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ بسته يا آيات او را تكذيب نموده بى ترديد ستمكاران رستگار نمى‏شوند» 📗 سوره انعام، آیه ۲۱ 🟥 آیه اشاره به گروهی دارد که گرفتار ذلت شدند و به‌تبع، عوض آنکه در زندگی سعادتمند و رستگار شوند، رویی از موفقیت ندیدند. 🔴 *عامل ذلت این افراد نسبت‌های نادرستی بود که به خداوند می‌دادند.* 🔴 *یکی از نسبت‌های نادرست به خداوند این است که خداوند ما را به نحوی متفاوت از سایر بندگان دوست دارد. این تفکر نادرست، همان تفکری است که یهود داشتند و معتقد بودند چنان محبوبیتی نزد خداوند دارند که پسران خدایند.* 💢 گاهی برخی افراد نیز گرفتار این تفکر می‌شوند و گمان می‌کنند محبوبیت خاصی نزد خداوند دارند؛ به همین جهت به دیگران فخرفروشی می‌کنند. 💢 برخی دیگر نیز عکس این تفکر را دارند و گمان می‌کنند محبوبیتی نزد حق ندارند و لطفی از خداوند به آنان نمی‌رسد؛ حال آنکه بندگان همگی عبد خداوند هستند و نزد مولایشان محبوب‌اند. مولا نیز محبت خاصی به بنده دارد و تمام آنان را از سفرۀ لطف و انعامش برخوردار می‌کند؛ گرچه برخی از آنان مانعی برای این برخورداری قرار می‌دهند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *مناجات الراغبين* 🔆 «أن تُحَقِّقَ ظَنّي بِما اُؤَمِّلُهُ مِن جَزيلِ إكرامِكَ و جَميلِ إنعامِكَ» 🔆 «خدايا محقق كن آن اميد و آن گماني را كه نسبت به آرزوهايم دارم.» 🔰 در زيارت عاشورا مي‌خوانيم: 🔆 «خدايا از تو درخواست اكرام و تحويل گرفتن توسط خودت را دارم.» ⁉️ *اما خداي سبحان چه كسي را تحويل مي گيرد؟* ✅ هر كسي را كه منتظر حضرت قرار داده است. هر كسي كه كاري براي حضرت ولي‌عصر انجام دهد. ❇️ خدايا! من اكرام مختصر نمي‌خواهم، بلكه اكرام مفصل و جزيل را خواهانم. 🔷 *آرزوي من توفیق انجام كاري براي امام خویش است.* ⁉️ *نعمت‌هاي زيباي خداوند كدام است؟* 🔷 هر یک از نعمات الهي، زيبايي خاص خود را دارد. هر كدام، تافتۀ جدابافته است و حُسن خود را دارد كه با نعمت ديگر قابل مقايسه نيست. ❇️ *اما خدايا اعطاء تمام اين نعمات به واسطه، نياز دارد.* اگر اكرام جزيل و جميل براي تقرب به سوي تو و به‌واسطۀ «باب الله» و «وليّ» تو محقق شود، ديگر هيچ زيبايي با آن قابل قياس نيست. ❇️ اگر بخواهيم به ولّي تو نزديك شويم، قبل از اقدام از طرف ما او خود را به ما نزديك مي‌كند. ❇️ *خدايا مي‌خواهم قرب خاصي نصيبم شود و جزء «السابقون» باشم و از هيچ‌كس عقب نمانم.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *مؤلفه‌های اخلاقی معلم شایسته* 🟩 *عدالت* ۱ ◻️ شاید موضوع عدالت چندان نیاز به تعریف نداشته باشد و همگی انسان‌ها با این مسئله کم‌و‌بیش آشنایی دارند. *عدالت در مقابل ظلم قرار دارد* و نقطۀ مقابل تبعیض است، به عنوان مثال دو دانش آموز که در شرایط کاملا مساوی قرار دارند بین آنها تبعیض قائل شویم. ✍🏼 در باب عدالت نظریه‌های گوناگونی آمده است. 🔸 نیچه و ماکیاول می‌گویند: «عدالت اختراع مردمان زبون است وقتی که در برابر اقویا قرار گرفتند و چون قوّت مبارزه با اقویا را نداشتند، کلمۀ عدالت را خلق و اختراع کردند.» 🔸 برتراند راسل نیز در این باب می‌گوید:« باید به‌دنبال عدالت رفت؛ ولی نه به خاطر اینکه مطلوب ماست، بلکه به خاطر اینکه منافع فرد درعدالت جمع است.» 🔶🔸 اما دین اسلام می‌گوید: *«اگر انسان از عدالت گریزان است به خاطر این است که هنوز به مرحلۀ کمال نرسیده است.»* 🍃 *در نهاد بشر عدالت وجود دارد و اگر انسان خوب تربیت شود و زیردست معلم کامل قرار بگیرد، می‌رسد به جایی که واقعا خودش عدالتخواه می شود و عدالت برای جمع را به منفعت خودش ترجیح می‌دهد.* 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
💐💐💐 ◀️ *برای باقی ماندن در جایگاه مربی باید هزینه کرد،* 🍃 خدای سبحان برای تربیت بندگان بسیاری امور را خاص آنها قرار داده است و می‌فرماید: 🔆 *«خَلَقَ‏ لَكُم‏»* ؛ *«برای شما خلق شد»* 🔆 *«جَعَلَ‏ لَكُم‏»* ؛ *«برای شما آفریده شد.»* 🔷 *ما نیز باید برای تربیت نفس یا تربیت فرزندمان اموری را خاص او انجام دهیم و این خاص بودن را نیز به او متذکر شویم.* 🔷 علت اینکه گاهی اوقات فرزندان از نعماتی که برخوردارند لذت نمی‌برند و از خدماتی که برای آنها انجام می‌دهیم، خشنود نیستند، این است که در نظر آنها عادی و تکراری شده است. 🔷 *در تربیت باید ابتدا رابطه عاطفی بین ربّ و مربوب برقرار شود* و محبوبیت و پیوست بین ربّ و مربی باید علی‌الدوام حفظ شود تا تربیت به بهترین شکل صورت گیرد، قرآن کریم با عبارت «لَکُم» و ذکر الطاف الهی در آیه متذکر این رابطه شده است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *مهار شیطان* 🔆 *«ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ»* 🔆 «سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان مى‌تازم و بيشتر آنان را سپاسگزار نخواهى يافت.» 📗 سوره اعراف، آیه ۱۷ ◀️ *برای جلوگیری از ورود سارق به منزل قفل کردن درب اصلی کافی نیست. باید از بسته بودن تمام راههای ورودی منزل اطمینان داشته باشیم.* 🟥 *پرداختن به یک قسمت و غافل شدن از راههای دیگر باز هم امنیت ما را فراهم نمی‌کند.* 🔷 گاهی اوقات سعی می‌کنیم با برخی اعمال شیطان را مهار کنیم. توفیق در این راه موجب می‌شود که فکر کنیم دیگر روزنی برای ورود ابلیس وجود ندارد. 🔹 مثلا از ورود ریا به اعمال خیر خود جلوگیری می‌کنیم. اوقات نماز را حفظ می‌کنیم، اما حسن خلق در خانواده را فراموش می‌کنیم. 💢 *ممکن است برخی منکراتی که اصلا به آن اهمیت نمی‌دهیم آهسته آهسته وارد حریم زندگی ما شوند و راه را برای حضور زشتیهای بزرگتر باز کنند.* ◀️ نباید فراموش کرد که شیطان از همه جهت مترصد است تا ورود کند. باید دیده‌بانی دقیق و کامل باشد. 💢 *برخی ساده‌انگاریها موجب می‌شود شیطان به نحوی ورود کند که حتی از حضورش بی‌خبر باشیم.* مادیات، معنویات، اولاد و حتی اعمال خیر انسان گاه راه ورود ابلیس هستند که از آن غافلیم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
✍🏼 در جلسات قبل یادآوری کردیم اصل ما طاهر بود وقتی وارد این عالم شدیم به نجاست مبتلا شدیم؛ به همین جهت ما دنبال مبطلات طهارت‌ایم. 🔆 *«رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ»* 🔆 «پروردگارا! همانا ما دعوت منادى ايمان را شنيديم كه (مى‌گفت:) به پروردگارتان ايمان بياوريد.» 📗 سوره آل عمران، آیه ۱۹۳ ⁉️ ما از قدیم این پیوست را داشتیم، چه می‌شود پیوست تبدیل به گسست می‌شود؟ وصال تبدیل به فراق می‌شود؟ 🔷🔹 *در اعتقادات حق تقلید نداریم.* تقلید در فروع دین و احکام واجب است. اگر مجتهد نیستیم و عمل به احتیاط نداریم، *باید در احکام تقلید کنیم؛ اما در اعتقادات باید تحقیق کنیم* که چرا باید موحد باشیم؟ چرا اعتقاد به رسالت پیغمبر داریم؟ چرا اعتقاد به امامت حضرات معصومین داریم؟ اعتقاد به عدل یعنی چه؟ اعتقاد به معاد یعنی چه؟ ◀️ *با استفاده از آیات و دلیل عقلی و نقلی، می‌توانیم به این مهم برسیم.* 🔹 اگر اعتقادات ما تقلیدی باشد؛ یعنی واقعا نرسیدیم، نیافتیم، بلکه فقط چون نیاکان و پدران ما موحد بودند، ما هم موحدیم! چون گفته‌اند عالم دیگری هست، از قیامت حساب می‌بریم و با عقل و نقل اینقضیه را نیافتیم؛ نتیجه آنکه به امام هم نمی‌توانیم نزدیک شویم. ‼️ شاید بگویید:«خدمت امام که مشرف شدیم اعتقادات ما در محضر امام اصلاح می‌شود!» ◀️ *پاسخ می‌دهیم که در اعتقادات، تقلید جایز نیست.* باید اجمالا یافته باشیم که توحیدی هست، نبوتی هست، امامتی هست، سپس هرچقدر به امام نزدیک‌تر شویم این اعتقادات در ما راسخ‌تر می‌شود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *عطر دل‌انگیز حدیث* 🟩 *به مناسبت بزرگداشت شیخ صدوق* ✍🏼 روزگار صدوق را باید عصر حدیث نامید؛ روزگاری که مردمان، طراوت حدیث را در زندگی خود حس می‌کردند. 🍃🔸 مردمانی که سال‌ها در تیرگی شب‌های جهل و نادانی زیسته بودند، دیگربار در سایه معارف بلند اهل بیت علیهم‌السلام روزهای خوشی را به سر می‌بردند و چون ذره‌ای، دل به آفتاب جهان‌تاب سخن معصوم می‌سپردند. 🍃🔸 آنان دیگر به‌خوبی می‌دانستند که برای بهره‌مندی از دانش باید به سرچشمه‌های آن راه یابند؛ تا در کوثر زلال‌ترین اندیشه‌ها، رخ از غبار انحراف‌ها و کج‌روی‌ها بشویند. ◀️ این همه مرهون تلاش شیخ صدوق نبود؛ پیش از او شیخ کلینی، با تألیف کتاب «کافی» نخستین مجموعه از مجموعه‌های چهارگانه حدیثی، آفاق تازه‌ای در حدیث گشوده و سنت حدیث‌نگاری را رونق تازه‌ای بخشیده بود. 📚«حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۱۳۲ 💠 *خفیر* 🔶🔸 واژه «خفیر» در دو معنا به کار رفته است: 🔸 ۱. بسیار شرمگین؛ 🔸 ۲. بدرقه کننده. ◀️ *امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه از آن رو «خفیر» است که با وجود تمام الطاف و عنایات بی‌کرانش باز هم خود را شرمنده بندگان می‌داند. اجداد طیبین و طاهرینش نیز اینگونه بوده‌اند. 🔰 طبق روایات متعدد امیرالمومنین و امام حسین علیهم‌السلام پس از عطای فراوانی که بر مردم داشتند، از آنها عذرخواهی و اظهار شرمندگی می‌کردند. ✨ *سوابق کرمش را بیان چگونه کنم؟* *تـبارک‌الله از آن کارساز ربّـانی* 🟩 *امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه بدرقه‌کننده است.*مطابق این معنا هر یک از ما از حضرت درخواست می‌کنیم که بر ما منت بگذارد و برای انجام امور عبادی و معنوی ما را بدرقه کند، *همچنین در طول زندگی و زمان خروج از این عالم، در هنگام رحلت و لحظه مرگ ما را مشایعت‌کند. ✨ *ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست* *هر چه آغاز ندارد نپذیرد انجام* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com