#روانشناسی_در_قرآن ۲۷
💠 *«دعا برای همه»*
🔆 «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ»
🔆 «و (بياد آور) هنگامى كه ابراهيم گفت: پروردگارا! اين (سرزمين) را شهرى امن قرارده و اهل آن را، آنان كه به خدا و روز آخرت ايمان آوردهاند، از ثمرات روزى ده. ( خداوند) فرمود: به آنهايى كه كافر شوند بهرهى اندكى خواهم داد. سپس آنها را به قهر به سوى عذاب آتش مىكشانم و چه بد، سرانجامى است.»
📔 سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۶
✳️ *در اندیشه صحیح دعای گسترده رایج، و تک خوری ممنوع است.* حضرت ابراهیم خانه را در مکه ساخت و برای در امان ماندن همه در این حرم دعا كرد.
✳️ *صاحبان اندیشه صحیح برای آسایش فکری افراد دعا میكنند.* آسایش یکی از ضروریترین نیازمندیهای بشراست که شاید از آن غافل باشیم. آسایش فکری؛ یعنی فکر افراد درگیر دغدغههايش نباشد. دغدغه در معنای نگرانی، بیم، تشویش است كه هيچ ثمره مثبتی ندارد، بسیاری از افراد نگرانند و آسودگی فکری ندارند و همين نگرانیهای بیفايده لذت زندگی كردن را از آنها ربوده است.
💢 گروهی نگران دوره بازنشستگی، پیری، دوره تنهایی، فرزندان و همسر و... هستند. دنیای نگرانی بسیار وسیع است و موجب می شود انسان نتواند صحیح فکر کند.
🔸 اما مومن هم ایمن است هم ایمنیبخش. علاوه بر اینکه خوددل نگران نیست، بلكه اجازه نمیدهد دیگران دل نگران باشند.
✨ تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار
✨ که رحم اگر نکند مدعی ،خدا بکند
✅ انسان با اندیشه صحیح میخواهد همه مؤمنین از ثمرات مختلف بهرهمند شوند و دعا میکند تا همه نتایج اعتقادات صحیح خود را ببينند و دریابند که میوه صبر، تفكر صحيح بسیار شیرین و گواراست.
✅ *فرد در تفکر صحیح باور دارد دنیا محل عمل و عکس العمل است و لازم نیست او بمیرد تا جزا و پاداش عمل خود را دریافت کند، بلكه وي ثمرات را قبل از آخرت در همین دنیا درک میکند.*
🔹 اگر فردی را تحقیر کردیم در همین دنیا تحقیر میشویم. اگر موجب ذلت فردی شویم در همین دنیا ذلیل میشویم و...
🍃 حتی نتایج اعمال و نیات مثبت هم در همین دنیا قابل مشاهده است.
🔹 همانگونه که افکار منفی به تدریج در فرد اثر میگذارد افکار مثبت نیز تدریجاً اثرات شگرف خود را آشکار میکند.
✳️ در روانشناسی قرآنی به میزانی که به هویت خود واقف شویم، جایگاه اندیشه را بنیادیتر و اصیلتر میبینیم. به همین جهت به میزانی که بر اندیشه صحیح تمرکز کنیم، بالاترین بهره را در همین عالم و عالم دیگر خواهیم برد.
✅ *اندیشیدن صحیح بر لذات، احساسات، عملکرد، حالات و خلقیات تاثیر بسزایی دارد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#احكام☝️☝️☝️
🔴فتوای مراجع تقلید درباره روزه اولیهایی که توان روزه گرفتن را ندارند
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
٢٤
#دعاي_مكارم_الاخلاق
ادامه وَ لاَ تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ
راغب اصفهاني می گوید :
كبر ، گمان انسان به خود است که بزرگتر از دیگری مي باشد.
اينكه فکر کنم بزرگتر از دیگران هستم، کبر است.
تکبر اظهار این معناست : بگونه ايي با دیگران برخورد کنم که همه بفهمند با بقیه فرق دارم.
تکبر اظهار عقیده درونی است. در دلم می گذرد که با بقیه فرق دارم.
خداي سبحان توفیق داد مسیر بندگی را طي كردم، عزیز کرده خدا هم شدم اما نبايد در دلم بگذرد که بالاتر از دیگران هستم.
هر کس را که می بینم باید بگویم شاید حضرت به او بیشتر توجه و عنایت دارند.
بنابراين کبر یعنی من در درونم فکر نکنم که از دیگران بزرگترم و در خارج و در مقابل مردم نيز اظهار نکنم.
بايد دقت كنيم ممكن است تكبر نورزيم ولی امكان وقوع کبر هست . می شود بنده خیلی بالا برود اما خیلی ظریف هم كبر از دلش گذر کند.
امر ديگري كه خیلی مبتلا به مردم است از طرف مقابل مي باشد يعني مردم فکر می کنند من متکبر هستم چون مثلا اجازه نمي دهم بیشتر از حد و نابجا سوال و وقتم را ضایع کنند. در حالی که من قانون گرا هستم و وقت برايم عزیز است. و خیلی از اولویت ها را لحاظ می کنم .
گاهي افراد آنقدر خود خواهند که دوست دارند از هر کسی وقت خواستند بدون تامل در اختیارشان بگذارد ، هر حرفي را بزنند و هر كار نابجايي را انجام دهند .
در واقع افراد از من تصور تکبر دارند كه این هم گناه بزرگی است چون متکبر کسی است که فکر کند از دیگران بالاتر است و شيطاني رفتار مي كند و وقتی شیطان است ظلمانی نيز هست در اينصورت كسي حق ندارد در کلاس او حضور پيدا كند و از او علم بياموزد حق ندارد با او ارتباط برقرار کند. اما افراد استفاده خود را مي برند تهمت كبر هم مي زنند.
بعضی ها سیستمشان این است كه ظاهرا افتاده حال باشند اما به شدت متکبر هستند و وقت وقتش نظر خود را از همه بهتر می دانند و برای دیگران موقعيت و اهميتي قائل نیستند.
فردي خدمت امام حسن ع رسيد و گفت :خیلی متکبری.
(امام حسن ع بیرون خانه می نشستند که مردم براحتي حوائج خود را مطرح كنند)
حضرت فرمودند: نه اينگونه فکر نکن ، کبر متعلق به خداست. چه کسي می تواند خود را بزرگتر از خدا ببیند؟!
من عزت دارم نه کبریایی.
نتيجه آنكه کبر یک بیماری است که درخواست مي كنم وَ لاَ تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ خدایا من را به این بیماری مبتلا نکن.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح صحيفه سجاديه
٨٠/٨/٥
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
❌شبهه
مگر #ولی_فقیه معصوم است که ولایت مطلقه دارد؟
🆔 @shobhe_shenasi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 عصمت تنها در تشریع لازم است.
توضیح اینکه از نظر عقل و شرع تنها پیامبران و امامان لازم است که معصوم باشند زیرا مردم لازم است تا اطمینان داشته باشند که در مسیر تشریع یعنی دریافت دستورات الهی از پروردگار و ابلاغ آن به امت، هیچ گونه خطایی اتفاق نیفتاده است.
اما در عرصهی سیاسی عصمت ضرورتی ندارد، چون حاکم جامعه قصد تشریع ندارد، بلکه وی تنها ولی فقیه مدیر جامعه است و آنچه را توسط پیشوایان دین تشریع و ابلاغ شده را اجرا مینماید.
🔹ضرورت نظم اجتماعی
در همهی نظامهای سیاسی دنیا، اگر به بهانهی عدم عصمت حاکم یا رئیس جمهور یا ....، هر شهروند تنها یک قانون را مطابق صلاحدید خود، اجرا نکند، معلوم است که سنگ روی سنگ بند نمی شود.
(مثال برای تقریب به ذهن: پزشک جراح نیز عصمت ندارد، اما بیمار پس از آنکه تخصص وی را تایید میکند، قلب و ریه و همهی اعضای حیاتی خویش را در اختیار وی قرار میدهد تا جراحی کند)
🔹طبیعی است رهبر با مشورتهای گوناگون (چه مجلسهای مشورتی مانند مجمع تشخیص مصلحت و چه مشاورهای گوناگون) سعی در ابلاغ بهترین دستور را دارد. (با این حال مجال انتقاد به نظر رهبری نیز در ظرف مناسب وجود دارد.) اما هیچ کس با این توجیه که نظر من از نظر ولی فقیه بهتر است، نمی تواند از دستورات شرعی و قانونی وی سرپیچی کند.
از این رو همه مراجع فتوا می دهند، حکم حکومتی بر مقلدین سایر مراجع و حتی خود مراجع لازم می گردد. چرا؟ چون حفظ نظم و جلوگیری از خودسری و هرج و مرج از ضروریترین نیازهای هرجامعه ای است
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
#حافظ_شناسی ۳۰
✨ *ساقی به نور باده برافروز جام ما*
✨ *مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما*
✳️ در توضيح مصرع دوم
🔹 ای مطرب بخوان که جهان و کارِ جهان بر وفق مرادما شد.
🔸 در تفاسیر عرفانی *مطرب کسی است که انسان را به طرب حقیقی میرساند، طرب حقیقی هنگامی حاصل میشود که فرد به اصل خود وصل شود*:
✨ هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش
💠 به گفته حافظ دنیا بر مراد عاشقان است، همه عالم مطلوب آنهاست، چون عالم تحت تسخیر محبوب آنهاست تحت تسخير خدای سبحان، و اينك آنچه آنها منتظرش هستند برایشان ممكن شد.
🔸 درحدیث قدسی آمده است:
🔆 « يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا حَيٌّ لَا أَمُوتُ أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ حَيّاً لَا تَمُوتُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا أَقُولُ لِلشَّيْءِ كُنْ فَيَكُونُ- أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ تَقُولُ لِشَيْءٍ كُنْ فَيَكُونُ.»
🔆 «ای فرزند آدم، من زندهای هستم که نمیمیرم، تو را هم زندهای قرار دادم که هیچ وقت نمیری. من موجودی هستم که به هرکسی بگویم موجود شو موجود میشود. مطیع من در اوامر باش، اگر مطیع من باشی تو را به گونهای قرار میدهم که آنچه را بخواهی ایجاد شود، موجود شود.»
✳️ «کار جهان شد به کار ما» یعنی فرد در عرصه عبادت و اطاعت چندان پیشروی میكند که خدای سبحان او را قابل میداند تا فاعل و انجامدهنده بسياری از خيرات گردد.
🔸 *مهمترین معنایی که از این بیت دریافت میشود «طلب» است. انسان خاکی، طالب محبت و معرفت است و نیازش را اظهار میکند و معتقد است کامروایی در این عالم و عالم دیگر بر اساس دریافت معرفت و محبت حاصل میشود.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#مهارت_ارتباط ۳۹
💠 *پرهیز از قهر کردن*
✳️ در ارتباط سالم باید از قهر کردن و ناراحت شدن پرهیز کرد و یا آنکه آنها را به حداقل رساند. البته لازمه اختلاف نظر بحث و گفتگو است اما میان بحث و گفتگو و جدال فاصله است.
💢 *در ارتباط شاید زمانی قهر کردن لازم باشد اما تکنیکی است که باید به عنوان آخرین حربهها به میدان بیاید. همچنین باید مقطعی و کوتاه باشد.*
🔹 اگر گفته میشود از قهر اجتناب نیست و زمانی اتفاق میافتد به جهت روایتی است که در غررالحکم آمده، امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «لَا خَيْرَ فِيمَنْ يَهْجُرُ أَخَاهُ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ»؛ «هیچ خیر و منفعتی نیست در کسی که از برادر دینی یا خواهر دینی خود بدون دلیل کنارهگیری کند.»
📗 غرر الحکم، ص ۷۸۱
✳️ از مفهوم روایت استنباط میشود اگر دلیل موجهی مانند تهمت و دروغ و… وجود داشته باشد و یا اگر واقعاً خلافی اثبات شود، اجازه دوری کردن موقت صادر شده. در این روایت گفته شد اگر کسی بدون دلیل قهر کند، وجودش مفید نیست و هیچ خیری را نمیتوان از او انتظار داشت. شخصیت او شخصیت منفی است.
🔹 *هیچ کس اجازه ندارد بدون دلیل و صرفاً با خیالی که از ذهن میگذرد از دیگران کنارهگیری کند. این کنارهگیری به شخصیت وي لطمه میزند و فرد را در ميان كساني جای میدهد که شخصیت مفیدی ندارند.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
☝️در واپسین روزهای #ماه_شعبان
خدایا ببخش... 🤲🏻
🔰 #محمود_کریمی
#ال_یس ۱۱۳
🔆 *«اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَی وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّی»*
🔆 *«سلام بر تو در شب؛ آنگاه که (تاريکياش گيتي را) فروپوشد و در روز؛ آن گاه که روشنايیاش آشکار گردد»*
🔹 علت تقدیم شب بر روز بدین جهت است که سیر شبانه، بندگی روزانه را ميسر میكند و منشور وظایف روزانه در آن تنظیم میگردد.
💠 هنگامیکه انسان در شب با امام خويش همراه باشد، و بر وی درود و سلام داشته باشد شب او به لیلۀالقدر تبدیل میشود که برکت آن از ۸۳ سال بالاتر است.
🔆 او سلام امام را بهصورت «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» دریافت میدارد که جبران گذشته اش را میكند.
✳️ *چنانچه انسان شب غیبت را با امام سپری کند فرج و گشایش برایش حاصل میشود.*
🔸 در این سلام، انسان به حضور و ظهور امام درود میفرستد، چراکه ایشان را حیّ و ناظر میبیند. در مکتب امام زمان زائر میآموزد که پیوست و اتصال با اهل بیت علیهمالسلام شب غیبت را به روز ظهور تبدیل میکند.
✳️ *او در زمان غیبت لبیکگویی و بیعت خود را در روز ظهور اعلام میدارد و با سلام خود، خواهان پاسخ سلام امام است تا در شب غیبت و روز ظهور متصف به صفات الهی گردد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ سَعْيَهُ فى مَواضِعِهِ»؛ *«عاقل كسى است كه كارهايش را خوب انجام دهد و تلاشى كه مىكند، به جا باشد.»*
📘 غررالحكم، ح ۱۷۹۸
☘️ امام على عليه السلام میفرمایند:
🔆 «لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ»؛ *«عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل، كسى است كه از ميان دو بد،آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد.»*
📘 مطالب السئول، ص ۲۵۰
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اَلظَّنُّ الصَّوابُ مِنْ شيَمِ اُولِى الاَْلْبابِ»؛ *«خوش گمانى، از اخلاق عاقلان است.»*
📘 غررالحكم، ح ۱۳۸۶
🌐 emamraoof.com
٥٤
#مناجات_شعبانيه
إلهی هَبْ لى قَلْباً یُدْنیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ
خدایا دلى به من بده که اشتیاقش به تو موجب نزدیکیاش به تو گردد
در توضيح ِدل ِمشتاق مي خواهم عرض مي كنم : شوق در مقامي مطرح مي شود كه انسان اجمالا به يك حقيقتي رسيده و مي خواهد تفصيلا به آن برسد
پس در اين فراز انسان چيزي را مي خواهد كه هنوز بدست نياورده و چون آن چيز بي نهايت است هر چقدر هم تلاش كند به كنه آن راه نمي يابد
خدايا دلي عطا كن كه مشتاق لقاء و معرفت و حضور باشد.
گاهي انسان دل مشتاق دارد اما مشتاق حق نيست و مشتاق رسيدن به امور دنيوي است و اشتياق او خط پايان دارد اما ما اين دو امر را نمي خواهيم بلكه اشتياق به حق كه بي نهايت است ، مي خواهيم دلي كه با اشتياق، قرب بيشتري نصيبش شود.
ملائكه عشق دارند اما شوق ندارند، انسان هم عشق دارد و هم شوق و اين شوق عامل ارتقاء اوست .
جبرئيل از ابتدا ملك بود و تا آخر هم ملك است و درجه اش بالا نمي رود چون شوقي ندارد اما انسان بدليل شوق زحماتي متحمل مي شود و ارتقاء درجه پيدا مي كند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات شعبانيه
٨٧/٤/٢٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
وقتی جانورِ انسان با خدا صحبت میکند
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
وقتی انسان حرف نزده، خدا دعای چه کسی را مستجاب بکند؟ فرق است بین این که جانور انسان صحبت بکند یا انسان انسان. اولیاء الله انسانِ انسانشان شکفته شده است و این برای شأن مقام است که انسانیتشان حرف میزند، دیگری که این مقام را پیدا نکرده همیشه وجۀ جانوریاش حرف میزند، الا در حال اضطرار، در حال اضطرار انسانِ انسان صحبت میکند، حقیقت انسان صحبت میکند. معرفت زیاد میشود خودیت محو میشود، اما وقتی در معرفت سیری نکرده و به جایی نرسیده خود، حجاب است. وقتی نبض حرف انسان را بگیرند، صدای آدمیزاد نیست، صدای هوی است، صدای جانور انسان است. جانور انسان که در شأنی نیست که خدا جوابش را بدهد. انسان در حین اینکه مضطر است خودش صحبت میکند، خودش یعنی انسانیتش حرف می زند
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
مرحوم آيه الله حائري شيرازي
#تفسیر_قرآن ۱۱۲
#سوره_نحل، آیه ۳۱ (ادامه)
🔆 «جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُمْ فیها ما يَشاؤُنَ كَذلِكَ يَجْزِی اللَّهُ الْمُتَّقینَ»
🔆 «باغهایی از بهشت جاویدان است که همگی وارد آن میشوند؛ نهرها از زیر درختانش میگذرد؛ هر چه بخواهند در آنجا هست؛ خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش میدهد!»
✍️ درقسمت سابق بیان شد که برای بهشتی در بهشت هر ارادهای که داشته باشد اعم از مادی یا معنوی فوراً تحقق مییابد.
💠 در ادامه یکی از مفسرین در بیان *اراده برخی بهشتیان* میفرماید:
✳️ *«لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ»*
🔹 گروهی از بهشتیان پس از استماع «لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ» خواستار دوام رؤیت و استماع دائم کلام حق، پیامبر صلیاللهعلیهوآله و اولیای حق و گروهی دیگر تنها طالب امور مادی میباشند.
🔸 همانطور که در دنیا هدف برخی از شرکت در مجالس اهل بیت علیهمالسلام تنها گرفتن حاجت مادی است و بعضی دیگر نیز ممکن است دنبال کسب معرفت و دریافت جواب سلامی از ناحیه آن معصوم باشند.
✳️ *«كَذلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقينَ»*
🔸 با کمی دقت ملاحظه میکنیم در این آیه و آیه سابق بحث تقوا مطرح شده است. در آیه سابق فرمود: «لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقينَ»، دوباره در اینجا میفرماید: «كَذلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقينَ».
🔰 شاید اشاره به این نکته میشود که:
🌀 *هر خیر، برکت، معرفت، هدایت و رحمتی که به انسان میرسد بخاطر تقوای اوست و بدون تقوا هیچ چیزی دراختیار او قرار نمی گيرد.*
💢 هر ترک مخالفت انسان با دستورات الهی (ترک معصیت، منیّـت، شرک، ناسپاسی و...) موجب دریافت بسیاری از خیرات میگردد.
✍️ به عنوان مثال با ترک معصیت، علم و با ترک منیّـت، معرفت به فرد داده میشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
✅ تنها عاملی که مردم را جذب میکند، طهارت ماست.
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 هرگز نگوییم فارغ التحصیل شده ایم، ما تا نفس می کشیم باید با علم و تحقیق باشیم، هرگز از تدریس و تألیف و مباحثه دست بر ندارید.
🔸 تنها عامل پیروزی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام بودند، اگر این سرمایه از ما گرفته شود هم دنیا و هم آخرت خود را از دست می دهیم لذا وظیفه داریم آنچه را دین به ما گفته عمل کنیم، اگر چنین کنیم مردم خود حافظ این نظام خواهند بود، اما مردم اگر دورویی و اختلاس و نجومی ببینند صحنه را ترک می کنند و در این شرایط که مردم در صحنه نباشند رهبر هر چند علی بن ابیطالب علیه السلام، باشد شکست قطعی خواهد بود.
🔸 باید صد در صد طیب و طاهر باشیم چراکه تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست. اگر ما آنچه را گفتیم عمل کردیم و خود در صف اول جهاد و شهادت بودیم هرگز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت. روحانیت دو وظیفه دارد: اول اینکه خود طیب و طاهر باشد و دوم راهنمایی و هدایت مردم و همه مسئولین است.
_ دیدار جمعی از حوزهعلمیههمدان مهر ۹۷
متن سوال: ب) باطل کردن روزه مستحب قبل و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
✅نظر همه #مراجع عظام تقلید👇
✍پاسخ امام #خمینی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍پاسخ آیت الله #اراکی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍ پاسخ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه))
جايز است
________
✍ پاسخ آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه))
جايز است.
_________
✍ پاسخ آیت الله #خامنه ای (دام ظله العالی))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_________
✍پاسخ آیت الله #خویی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
________
✍پاسخ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
✅ پاسخ آیت الله شبیری (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله صافی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍ پاسخ آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
____
✍ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص76، م1، پاورقی5
_____
✍ پاسخ آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍پاسخ آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
متن سوال: ب) باطل کردن روزه مستحب قبل و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
✅نظر همه #مراجع عظام تقلید👇
✍پاسخ امام #خمینی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍پاسخ آیت الله #اراکی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍ پاسخ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه))
جايز است
________
✍ پاسخ آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه))
جايز است.
_________
✍ پاسخ آیت الله #خامنه ای (دام ظله العالی))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_________
✍پاسخ آیت الله #خویی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
________
✍پاسخ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
✅ پاسخ آیت الله شبیری (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله صافی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍ پاسخ آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
____
✍ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص76، م1، پاورقی5
_____
✍ پاسخ آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍پاسخ آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
⚠️حکم ندانستن #تعداد روزه قضا 🧐
📥پرسش:
سلام
می دانم چند روز روزه قضا دارم اما تعداد آن روزها را یادم رفته است، حال تکلیف من چیست؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر آیه الله مکارم شیرازی در این موارد که می دانید روزه قضا دارید اما تعداد آن را نمی دانید، به همان مقداری که یقین دارید، روزه نگرفته اید قضا کنید مثلا اگر شک دارید که دو روز روزه قضا دارید یا سه روز، همان دو روز را بگیرید کفایت می کند.
🔴نظر مراجع عظام نسبت به ندانستن تعداد روزه قضا:👇
✍آیات عظام:خامنه ای، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، : جایز است که به قضاى آن مقدار از روزههایش که یقین به فوت آنها دارد، اکتفا نماید. [1]
✍آیه الله زنجانی: بنابر احتیاط واجب باید مقدار بیشترى را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید. [2]