هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
☝️در واپسین روزهای #ماه_شعبان
خدایا ببخش... 🤲🏻
🔰 #محمود_کریمی
#ال_یس ۱۱۳
🔆 *«اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَی وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّی»*
🔆 *«سلام بر تو در شب؛ آنگاه که (تاريکياش گيتي را) فروپوشد و در روز؛ آن گاه که روشنايیاش آشکار گردد»*
🔹 علت تقدیم شب بر روز بدین جهت است که سیر شبانه، بندگی روزانه را ميسر میكند و منشور وظایف روزانه در آن تنظیم میگردد.
💠 هنگامیکه انسان در شب با امام خويش همراه باشد، و بر وی درود و سلام داشته باشد شب او به لیلۀالقدر تبدیل میشود که برکت آن از ۸۳ سال بالاتر است.
🔆 او سلام امام را بهصورت «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» دریافت میدارد که جبران گذشته اش را میكند.
✳️ *چنانچه انسان شب غیبت را با امام سپری کند فرج و گشایش برایش حاصل میشود.*
🔸 در این سلام، انسان به حضور و ظهور امام درود میفرستد، چراکه ایشان را حیّ و ناظر میبیند. در مکتب امام زمان زائر میآموزد که پیوست و اتصال با اهل بیت علیهمالسلام شب غیبت را به روز ظهور تبدیل میکند.
✳️ *او در زمان غیبت لبیکگویی و بیعت خود را در روز ظهور اعلام میدارد و با سلام خود، خواهان پاسخ سلام امام است تا در شب غیبت و روز ظهور متصف به صفات الهی گردد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ سَعْيَهُ فى مَواضِعِهِ»؛ *«عاقل كسى است كه كارهايش را خوب انجام دهد و تلاشى كه مىكند، به جا باشد.»*
📘 غررالحكم، ح ۱۷۹۸
☘️ امام على عليه السلام میفرمایند:
🔆 «لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ»؛ *«عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل، كسى است كه از ميان دو بد،آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد.»*
📘 مطالب السئول، ص ۲۵۰
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اَلظَّنُّ الصَّوابُ مِنْ شيَمِ اُولِى الاَْلْبابِ»؛ *«خوش گمانى، از اخلاق عاقلان است.»*
📘 غررالحكم، ح ۱۳۸۶
🌐 emamraoof.com
٥٤
#مناجات_شعبانيه
إلهی هَبْ لى قَلْباً یُدْنیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ
خدایا دلى به من بده که اشتیاقش به تو موجب نزدیکیاش به تو گردد
در توضيح ِدل ِمشتاق مي خواهم عرض مي كنم : شوق در مقامي مطرح مي شود كه انسان اجمالا به يك حقيقتي رسيده و مي خواهد تفصيلا به آن برسد
پس در اين فراز انسان چيزي را مي خواهد كه هنوز بدست نياورده و چون آن چيز بي نهايت است هر چقدر هم تلاش كند به كنه آن راه نمي يابد
خدايا دلي عطا كن كه مشتاق لقاء و معرفت و حضور باشد.
گاهي انسان دل مشتاق دارد اما مشتاق حق نيست و مشتاق رسيدن به امور دنيوي است و اشتياق او خط پايان دارد اما ما اين دو امر را نمي خواهيم بلكه اشتياق به حق كه بي نهايت است ، مي خواهيم دلي كه با اشتياق، قرب بيشتري نصيبش شود.
ملائكه عشق دارند اما شوق ندارند، انسان هم عشق دارد و هم شوق و اين شوق عامل ارتقاء اوست .
جبرئيل از ابتدا ملك بود و تا آخر هم ملك است و درجه اش بالا نمي رود چون شوقي ندارد اما انسان بدليل شوق زحماتي متحمل مي شود و ارتقاء درجه پيدا مي كند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات شعبانيه
٨٧/٤/٢٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
وقتی جانورِ انسان با خدا صحبت میکند
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
وقتی انسان حرف نزده، خدا دعای چه کسی را مستجاب بکند؟ فرق است بین این که جانور انسان صحبت بکند یا انسان انسان. اولیاء الله انسانِ انسانشان شکفته شده است و این برای شأن مقام است که انسانیتشان حرف میزند، دیگری که این مقام را پیدا نکرده همیشه وجۀ جانوریاش حرف میزند، الا در حال اضطرار، در حال اضطرار انسانِ انسان صحبت میکند، حقیقت انسان صحبت میکند. معرفت زیاد میشود خودیت محو میشود، اما وقتی در معرفت سیری نکرده و به جایی نرسیده خود، حجاب است. وقتی نبض حرف انسان را بگیرند، صدای آدمیزاد نیست، صدای هوی است، صدای جانور انسان است. جانور انسان که در شأنی نیست که خدا جوابش را بدهد. انسان در حین اینکه مضطر است خودش صحبت میکند، خودش یعنی انسانیتش حرف می زند
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
مرحوم آيه الله حائري شيرازي
#تفسیر_قرآن ۱۱۲
#سوره_نحل، آیه ۳۱ (ادامه)
🔆 «جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُمْ فیها ما يَشاؤُنَ كَذلِكَ يَجْزِی اللَّهُ الْمُتَّقینَ»
🔆 «باغهایی از بهشت جاویدان است که همگی وارد آن میشوند؛ نهرها از زیر درختانش میگذرد؛ هر چه بخواهند در آنجا هست؛ خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش میدهد!»
✍️ درقسمت سابق بیان شد که برای بهشتی در بهشت هر ارادهای که داشته باشد اعم از مادی یا معنوی فوراً تحقق مییابد.
💠 در ادامه یکی از مفسرین در بیان *اراده برخی بهشتیان* میفرماید:
✳️ *«لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ»*
🔹 گروهی از بهشتیان پس از استماع «لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ» خواستار دوام رؤیت و استماع دائم کلام حق، پیامبر صلیاللهعلیهوآله و اولیای حق و گروهی دیگر تنها طالب امور مادی میباشند.
🔸 همانطور که در دنیا هدف برخی از شرکت در مجالس اهل بیت علیهمالسلام تنها گرفتن حاجت مادی است و بعضی دیگر نیز ممکن است دنبال کسب معرفت و دریافت جواب سلامی از ناحیه آن معصوم باشند.
✳️ *«كَذلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقينَ»*
🔸 با کمی دقت ملاحظه میکنیم در این آیه و آیه سابق بحث تقوا مطرح شده است. در آیه سابق فرمود: «لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقينَ»، دوباره در اینجا میفرماید: «كَذلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقينَ».
🔰 شاید اشاره به این نکته میشود که:
🌀 *هر خیر، برکت، معرفت، هدایت و رحمتی که به انسان میرسد بخاطر تقوای اوست و بدون تقوا هیچ چیزی دراختیار او قرار نمی گيرد.*
💢 هر ترک مخالفت انسان با دستورات الهی (ترک معصیت، منیّـت، شرک، ناسپاسی و...) موجب دریافت بسیاری از خیرات میگردد.
✍️ به عنوان مثال با ترک معصیت، علم و با ترک منیّـت، معرفت به فرد داده میشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
✅ تنها عاملی که مردم را جذب میکند، طهارت ماست.
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 هرگز نگوییم فارغ التحصیل شده ایم، ما تا نفس می کشیم باید با علم و تحقیق باشیم، هرگز از تدریس و تألیف و مباحثه دست بر ندارید.
🔸 تنها عامل پیروزی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام بودند، اگر این سرمایه از ما گرفته شود هم دنیا و هم آخرت خود را از دست می دهیم لذا وظیفه داریم آنچه را دین به ما گفته عمل کنیم، اگر چنین کنیم مردم خود حافظ این نظام خواهند بود، اما مردم اگر دورویی و اختلاس و نجومی ببینند صحنه را ترک می کنند و در این شرایط که مردم در صحنه نباشند رهبر هر چند علی بن ابیطالب علیه السلام، باشد شکست قطعی خواهد بود.
🔸 باید صد در صد طیب و طاهر باشیم چراکه تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست. اگر ما آنچه را گفتیم عمل کردیم و خود در صف اول جهاد و شهادت بودیم هرگز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت. روحانیت دو وظیفه دارد: اول اینکه خود طیب و طاهر باشد و دوم راهنمایی و هدایت مردم و همه مسئولین است.
_ دیدار جمعی از حوزهعلمیههمدان مهر ۹۷
متن سوال: ب) باطل کردن روزه مستحب قبل و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
✅نظر همه #مراجع عظام تقلید👇
✍پاسخ امام #خمینی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍پاسخ آیت الله #اراکی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍ پاسخ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه))
جايز است
________
✍ پاسخ آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه))
جايز است.
_________
✍ پاسخ آیت الله #خامنه ای (دام ظله العالی))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_________
✍پاسخ آیت الله #خویی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
________
✍پاسخ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
✅ پاسخ آیت الله شبیری (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله صافی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍ پاسخ آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
____
✍ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص76، م1، پاورقی5
_____
✍ پاسخ آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍پاسخ آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
متن سوال: ب) باطل کردن روزه مستحب قبل و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
✅نظر همه #مراجع عظام تقلید👇
✍پاسخ امام #خمینی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍پاسخ آیت الله #اراکی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍ پاسخ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه))
جايز است
________
✍ پاسخ آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه))
جايز است.
_________
✍ پاسخ آیت الله #خامنه ای (دام ظله العالی))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_________
✍پاسخ آیت الله #خویی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
________
✍پاسخ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
✅ پاسخ آیت الله شبیری (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله صافی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍ پاسخ آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
____
✍ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص76، م1، پاورقی5
_____
✍ پاسخ آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍پاسخ آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
⚠️حکم ندانستن #تعداد روزه قضا 🧐
📥پرسش:
سلام
می دانم چند روز روزه قضا دارم اما تعداد آن روزها را یادم رفته است، حال تکلیف من چیست؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر آیه الله مکارم شیرازی در این موارد که می دانید روزه قضا دارید اما تعداد آن را نمی دانید، به همان مقداری که یقین دارید، روزه نگرفته اید قضا کنید مثلا اگر شک دارید که دو روز روزه قضا دارید یا سه روز، همان دو روز را بگیرید کفایت می کند.
🔴نظر مراجع عظام نسبت به ندانستن تعداد روزه قضا:👇
✍آیات عظام:خامنه ای، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، : جایز است که به قضاى آن مقدار از روزههایش که یقین به فوت آنها دارد، اکتفا نماید. [1]
✍آیه الله زنجانی: بنابر احتیاط واجب باید مقدار بیشترى را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید. [2]
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
↙️ #وقت_نیت_روزه_قضا تا چه زمانی است؟
✅ #جواب:
وقت نیت روزه قضا آن تا اذان ظهر است؛ بنابراین اگر تا نزديك ظهر نيّت نكند و کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، می تواند نیت روزه قضا نماید؛ بلكه اگر پيش از نيّت تصميم داشته باشد كه روزه نگيرد، يا ترديد داشته باشد كه بگيرد يا نه، چنانچه مبطلی انجام نداده باشد میتواند، پيش از ظهر نيّت روزه قضا كند.
🕌 در محضر امام روح الله (۱۴۰۷)
💠 الان همه روسا در معرض امتحانند.
📌امام خمینی (ره):
الان همه این رؤسا، رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، رؤسای دادگاه ها، رؤسای همه استان ها، همه اینها در معرض امتحانند و این امتحان از امتحان در نقص اولاد و انفس بالاتر است. امتحان مردم به ریاست، به ریاست در هر مقام، به رسیدن به هر مقام، این امتحان سخت تر است از امتحان در نقص اولاد و انفس و مشکل تر است که انسان بتواند از این امتحان نجات پیدا بکند و درست امتحان بدهد در معرض اعمالی که می کند و در پیشگاه خدا آبرومند باشد.
#امام_خمینی
صحیفه نور، جلد 13، صفحه 236
#روش_شناسی ۱
💠 *روش برخورد با افراد مختلف*
🌀 در بحث حاضر سعی بر آنست تا به شناخت روشهای مختلف رفتار با افراد اعم از عالِم، جاهل جوان، پير، خویشاوند، غيرخويشاوند، همسر، فرزند، انسانهای خوب، افرادخطاکار، و منافقین ......پرداخته می شود.
🌀 و همچنين روش برخورد با پدیدههای مختلف مانند: مرگ، بیماری، نعمت و ....یا روشهای اجراء مانند: تبریک ولادت فرزند و یا روش صحیح تسلیتگوئی پرداخته میشود.
🌀 همچنین روش شناخت حق از باطل، برخورد با فتنهها، مبارزه با انحرافات، روش کنترل غضب،نيز مورد بررسی قرار میگیرد.
✳️ الف) *روش برخورد با افراد مختلف*
💠 *«درتقابل با خانواده»*
☘️ این نوع برخورد شامل رفتار با همسر و فرزند میشود. با خانواده و فرزندان باید طرح دوستی ریخت.
♦️ برای دفع شروری که از آنان ملاحظه می شود تکریم، احترام و هدیه کافی است و نیازی به مجادله نخواهد بود، جدال در اسلام به شدت نكوهيده است.
✍️ انس بن مالک نقل میکند که:
🔹 «روزی دربارهی موضوعی دینی مجادله میکردیم که پیامبر صلیاللهعلیهوآله آمد. ایشان از دیدن این صحنه بسیار خشمناک شدند، به طوری که چنان خشمی از ایشان سابقه نداشت. ایشان ما را از این کار باز داشته فرمود: امت محمد صلیاللهعلیهوآله آرام باشید آنان که پیش از شما بودند با همین کارها هلاک شدند، جدال را به خاطر بیفایدگی آن ترک کنید، جدال را رها کنید، چرا که مؤمن جدال نمیکند، جدال را رها کنید، چرا که جدالکننده در خسارت است، جدال را رها کنید، چرا که همین گناه برای تو کافی است که همواره جدلکننده باشی جدال را رها کنید، چرا که جدال کننده در قیامت به شفاعت من نمیرسد، جدال را رها کنید، چرا که من برای کسی که جدال را ترک کند، هر چند صادق باشد سه خانه در حاشیه، وسط و بالای بهشت متعهد میشوم جدال را رها کنید چرا که پس از نهی از پرستش بتان، اولین نهی پروردگار نهی از مجادله بود.»
📗 شهید ثانی، زین الدین، منیة المرید، ص۳۱۶، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۴۰۹
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٢٥
#دعاي_مكارم_الاخلاق
ادامه بحث كبر
فخر رازی یکی از دلایلی که برای حصر عبودیت در خدا ذکر می کند این است که: عبد در سوره حمد شروع به ثناگویی مي كند بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ سپس خدا اجازه مي دهد عبد بگوید إِيَّاكَ نَعْبُدُ و إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ فقط خودم را برای تو خوار و پست می کنم و فقط از تو كمك مي خواهم
خدا می خواست بنده را بالا ببرد پس به او آموزش داد كه بگويد من خود را در مقابل كبريايي تو خوار می کنم .
البته نكته قابل توجه اينست كه خدا کمک کرد و آموزش داد که بگو اياك نعبدو ..... و او لطف كرد كه از خودش طلب کنم بر این حصر ِ معبودیت، پایدار بمانم.
نتيجه آنكه هر چقدر تواضع کنم خدا مرا بالا می برد.
از خدا بخواهيم ما را عزیز کرده خودش قرار بدهد اما آفت کبر هم بر ما عارض نشود.
پیامبر ص فرمودند: گاهي عبد آن قدر اظهار کبر می کند که نام او در نهایت به عنوان جبار ثبت می شود.
(از کبر دوری کنید به درستی که بنده پیوسته تکبر می کند تا خدا به ملائکه می گوید: بنویسید نام این بنده من را در بين جبارین)
اگر می خواهیم افراد ما را قبول كنند و محبوب آنان باشيم باید در مقابل خالق و خلق تواضع کنیم.
تکبر ما را از چشم دیگران ساقط می کند.
امیر المومنین علي عليه السلام می فرمایند: من تکبر للناس ذلّ
اگر کسی فکر می کند در مقابل مردم بزرگتر از دیگران است، ذلیل است.
در روایت ديگر مي فرمايد: متکبر در قیامت به صورت مورچه ظاهر می شود .زیر دست و پای همه است و همه از روی او رد می شوند .
وَ أَعِزَّنِي وَ لاَ تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ خدایا به من عزت بده طمعم را از خلق قطع کنم اما من را مبتلای به کبر نکن.
در اين فراز نون تاکید ثقیله آمده است یعنی حتما حتما مرا مبتلا به کبر نکن ! معلوم است بیماری، بیماری مهمي است و اگر با مسامحه برخورد كنيم ، ویروس كبر براحتي روی ما مستقر شده و همه وجود ما را مي گيرد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح صحيفه سجاديه
٨٠/٨/٥
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#عزت_و_ذلت ۵
💠 *اطمینان از خود، عامل ذلت*
🔆 «یخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا یشْعُرُونَ »
🔆 «با خدا و مؤمنان نیرنگ مىبازند ولى جز بر خویشتن نیرنگ نمىزنند و نمىفهمند»
📔 سوره مبارکه بقره، آیه۹
💢 *یکی از عوامل ذلت اطمینان از خود است.* قرآن گروهی را مطرح میکند که نه با خالق صادق هستند و نه با خلق و علی الدوام خدعه و نیرنگ میزنند؛
✳️ زمانی که در جمع مؤمنین قرار دارند خود را متدین نشان میدهند و در میان غير متدينين اظهار برائت از دین میکنند.
🔹 این افراد مدعیانی دروغین هستند که برای خود نقشی قائلند و خداوند را فراموش میکنند.
📗 قرآن میفرماید: این افراد در حقیقت خود را فریب میدهند زیرا اينان از وصال و قرب به حق و نزديك شدن به اولیاء الهی و نیل به کمالات خود را محروم کردهاند.
♦️ *اینان به قدری خود را فریب داده و گرفتار توهم شدهاند که گمان میکنند زمانی که از دنیا بروند با قلبی سلیم جان مي بازند.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ال_یس ۱۱۴
🔆 *«اَلسَّلامُ عَلیکَ أیُّهَا الإمامُ المَأمون»*
🔆 *«سلام بر تو؛ ای امامِ امان یافته»*
✳️ «امامت، تداوم حرکت و رسالت انبیا الهی است»
🔸 امام از ریشه «ام» به معنی اساس و بنیاد، و قصد کردن همراه با توجه خاص است.
💠 *سپس به هر چیز که انسان به آن توجه کند و مقصود او واقع شود اطلاق می شود.*
✳️ امام در اصطلاح آن انسان ملکوتی و والایی است که نقطه مرکزی برای جوامع بشری است.
🔸 و از جهت کمال به درجه و مقامی می رسد که بر همه مردم لازم می شود که او را در تمام امور به عنوان مقتدا و پیشوا و الگوی خویش قرار دهند، از گفتار و کردار او پیروی کرده و در هر حرکت و سکون از او تبعیت نمایند؛ زیرا اطاعت ایشان از سوی خداوند مقرر و لازم شده است.
🔹 امامت اساس ارتباط خالق با مخلوق و تداوم حرکت و رسالت انبیا الهی است، این مقام، ضامن بقای تعالیم آسمانی و مصونیت احکام شرعی از تحریف و تغییر است.
☘️ *شناختن نام مبارک امام، نام والدین ایشان، تاریخ تولد و....معرفت به حسب و نسب امام است. و از نظر رتبه پایینترین مرحله از شناخت مقام امام و امامت است.*
📌 ادامه دارد ....
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com