#حدیث_روز
☘️ امام حسن علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «إنّ هذَا الْقُرْآنَ فیهِ مَصابیحُ النُّورِ وَشِفاءُ الصُّدُورِ.»
🔆 *«همانا در این قرآن چراغهای هدایت به سوی نور و سعادت موجود است و این قرآن شفای دلها و سینههاست.»*
📗 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۱
💠 *یافتن خداوند*
☘️ امام حسين علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَا الّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ؟».
🔆 *«پروردگارا! آن که تو را نیافت، چه یافت و آن که تو را یافت، چه از دست داد؟»*
📗 بحار الانوار، ج ۹۵، ص ۲۲۶، ح۳
🌐 emamraoof.com
#حافظ_شناسی ۳۶
✨ *مستی به چشم شاهد دلبند ما خوش است*
✨ *زان رو سپردهاند به مستی زمام ما*
🔸 به چشم محبوب ومعشوق ما از خود بیخودشدن و مستی پسندیده و خوش است. او ما را مشتاق به خويش آفريده و به جهت همين دلدادگي زمام اختیار ما را به خود حواله کردهاست.
✳️ *خدای سبحان كه همان محبوب و معشوق ماست مستی را میپسندد از اینرو برای ما نیز معرفت اراده كرده ، او طالب آنست كه ما مست محبت، مست جمال معشوق و مست تمامی خیرات و نیكیها باشیم.*
📗 در حدیث قدسی آمده است:
🔆 «كُنْتُ كَنْزاً مَخْفِيّاً فَأَحْبَبْتُ أَنْ اعْرَفَ فَخَلَقْتُ الخَلْقَ لِاعْرَف»
🔆 «منِ خدا یک گنج ناشناخته بودم دوست داشتم شناخته شوم مخلوقات را آفریدم تا شناخته شوم.»
📗 کشف الکافی، ص ۴۴۹
🔹 خداوند با آفرینش مخلوقات، جلوهگری کرده است، جلوهگری حضرت حق ما را همزمان عاشق آفریده، محبوب دوست دارد ما همیشه عاشق بمانیم،
💠 پیامبر صلیاللهعلیهوآله به عنوان جلوه کامل خدای سبحان از ما میخواهد تا دلداده معشوق شویم زیرا او خود این دلدادگی را در اوج چشیده است از این رو مارا به كسب باده معرفت و محبت توصیه میكند او میداند اگر چنین معرفتی نصیب انسان شود همه چیز را زیباتر میبیند حتی سختیها و مشكلات را امتحانی از سوی معشوق میداند كه او را برای این آزمایش انتخاب كرده است
☘️ با چنین نگاهی است كه حضرت زینب سلاماللهعلیها روز دوازدهم محرم میفرماید: «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِیلا» «من چیزی بجز زیبایی نمیبینم» عقیله بنی هاشم مست محبت معشوق است.
✨ همچنین وجود مقدس اباعبدالله علیهالسلام در جریان عاشورا میگوید: «الهی رضا بقضائک».
«رضا» اوج خوشی است و ابا عبد الله میفرماید: من خوش هستم به حکمی که تو دادی.
✨ مگر بویی از عشق مستت کند
✨ طلبکار عهد الستت کند
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
١٥١
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تسليم
امام مي فرمايند:
اگر مي خواهيد قلب خود را بررسي كنيد كه تسليم حق شده و مومن به حق هست يا نه؟ بايد هوشيار باشيد كه در قلب خود به ريا دچارشده ايد يا نه؟؟
اگر در شما ريا مشاهده مي شود عقل خود را به قلب تسليم نكرده ايد و ادراكات عقلي باور و ايمان شما نشده است.
اما اگر كسي را در عالم متصرف نبينيد جايي براي ريا باقي نمي ماند و نيازي نيست امور را به كسي نشان دهيد
تسليم حظّ قلب است نه عقل يعني ممكن است استدلالهاي بسيار وجود داشته باشد اما تسليمي در كار نباشد بعنوان مثال در گرفتاريهاي روزگار استدلال و تبيين موضوع را بلديد اما چون و چرا داريد و معترض هستيد و مقيد به تسليم در برابر مقدرات نيستيد
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٩/٧/١٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٩
https://chat.whatsapp.com/KYQlDXg3lyp7GPPZ5ywADF
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی دهنده در محضر خداوند متعال، مسئول خواهد بود یا خیر؟
ج. اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود.
*شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها*
س۱۶. حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟
ج. به طور کلی شرکت در انتخاباتی که موجب جلوگیری از فساد و یا فساد بیشتر بوده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است.
*تخریب نامزدها جهت رأی آوردن*
س۱۷. آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران، اصلح میباشد، جایز است؟
ج. بیان ضوابط و شرایط و نقد کردن برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد، ولی باید از هتک حرمت، تهمت و توهین اجتناب کرد.
_*پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدیدی در مورد «احکام انتخابات منتشر کرد:*_
*حکم شرکت در انتخابات*
س۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟
ج. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
*واجب عینی بودن شرکت در انتخابات*
س۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
ج. واجب عینی است.
*اجازه از شوهر برای شرکت در انتخابات*
س۳. با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات میبایست از منزل خارج شود؛ آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟
ج. شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.
*دعوت از نامزدها برای تبیین مواضع در مسجد*
س۴. با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از نامزدها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟
ج. باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.
*وجوب نامزد شدن برای انتخابات*
س۵. شخصی، توانایی انجام مسئولیت را در خود میبیند؛ آیا خود را در معرض مسئولیت قرار دادن و ثبت نام کردن در انتخابات بر او واجب است؟
ج. بر کسانی که حقیقتاً خود را دارای شرایط برای خدمتگزاری به نظام اسلامی میدانند، واجب کفایی است.
*عمل به تکلیف در انتخابات*
س۶. عمل به تکلیف مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟ چگونه میتوان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال نتیجه مطلوب بود؟
ج. تکلیف گرایی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن، منافات ندارد هر چند در انجام تکلیف تحقق نتیجه نیز مورد توجه است.
*صحبت کردن پشت سر نامزدها*
س۷. در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، میبایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟
ج. در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.
*وظیفه خواص در قبال شناساندن اصلح*
س۸. وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها میباشد؟
ج. همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.
*معیارهای نامزد اصلح*
س۹. به نظر معظم له معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟
ج. با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
- تدیّن؛ تعهّد و خوشنامی؛ وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ دارای برنامه و کفایت لازم؛ مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی گری؛ مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ اعتقاد واقعی به راه امام راحل (ره)؛ تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛ پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ شناخت اولویتها و فوریتهای نظام و مردم و پرداختن به آنها.
*وظیفه شخص در صورت نشناختن اصلح*
س۱۰. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم میتوانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
ج. در تشخیص فرد اصلح میتوانید از کسانی که به لحاظ دین، تعهد و بصیرت مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.
*رأی سفید*
س۱۱. حکم رأی سفید و بی نام دادن چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟
ج. در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.
*خرید و فروش رأی*
س۱۲. خرید و فروش آراء در انتخابات چه حکمی دارد؟
ج. جایز نیست.
*استفاده از بیت المال برای تبلیغات*
س۱۳. آیا استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟
ج. استفاده از اموال بیت المال بدون مجوز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است.
*وظیفه نامزدهایی که انتخاب نشده اند*
س۱۴. آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که در حیطه قانونی یا غیر قانونی، دست به انتقاد و اعتراض بزنند؟
ج. رعایت قانون و تمکین در برابر آن بر همگان لازم است. اصل اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط، ایرادی ندارد.
*مسئولیت رأی دهنده در قبال عملکرد بعدی نامزد انتخاباتی*
س۱۵. در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور
#روانشناسی_در_قرآن ۳۴
💠 *«اعتقاد به پاداشی فوق تصور»*
🔆 «أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»
🔆 «آنانند كه برايشان از طرف پروردگارشان، درودها و رحمتهايى است و همانها هدايت يافتگانند.»
✅ اندیشه صحیح میداند اگر صبوری کند، دائم هدیه دریافت میکند، تمام نظام عالم مشغول تقدیر و تشکر از او هستند و کمالات خاصی نصیب او می شود.
✅ *اندیشه صحیح باور دارد جزای صبوری فوق تصور انسان است.* شاکی و معترض نیست و میداند خدای سبحان همه را آزمایش میکند: ایوب را با بیماری، یعقوب را با فراق فرزند، لوط و آسیه را با همسر و ...
✅ *اندیشه صحیح معتقد است سختیها وجود دارد و او بابت صبوری در مقابل آنها، هم مورد تقدیر حق و هم مورد تقدیر کائنات قرار میگیرد.*
🔆 «صلوات من ربهم»: خدای سبحان به همه عالم بخشنامه میفرستد تا برای فرد صبور به جهت صبرش درود بفرستند.
💢 وقتی ما در مشکلاتمان صبوری کنیم، خدای سبحان به میزانی از ما تعریف میکند که فراموش میکنیم گله و شکایتی داشته باشیم.
💠 *زمزمه تمام عالم، تعریف از این بنده صبور است.*
🔹 خدای خیر الشاکرین، بهترین تشکر را از بنده صبور میکند؛ بندهای که در عرصه مشکلات صبر را پیشه خود ساخته است و با خدا درگیر نمیشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
# ال- يس ۱۵۰
🔆« *و الجنه و النار حق*»
✍️ در زيارت آل يس عبارت جنت را در لابلای آيات قرآن پیگيری میكردیم و به ويژگیهای بهشت و بهشتي پرداخته بوديم در ادامه میگوييم:
💠 فرد بهشتی هماره خود را در محضر خدا دیده و تکالیف الهی را در اوج لذت و شکر و عاشقانه انجام میدهد.
🔸 او از هر گونه تکلف، سختی و بیرغبتی به دور است.
✳️ بنابراین *زمانی که انسان عاشقانه و در مسیر خداوند در حركت است همان زمان در بهشت قرار دارد*
📔 قرآن در آیه ۵۵ سوره یس میگويد:
🔆 «إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ»
🔆 «بهشتیان، امروز به نعمتهای خدا مشغول و مسرورند.»
💠 *انسان بهشتی ازآن جا که در مشهد و شهود خداست هیچ فعل و تلاشی را بدون لذت و سرور انجام نمی دهد و سراسر عالم را ستاد و سپاه خداوند میبیند عاشقانه منت خداوند را می کشد که فعلی خالصانه بواسطه او صورت پذيرد*
🔹 زيرا خدمات و افعال اجباری انسان را در جهنم افعال قرار میدهد و اين جهنم ناشی از آنست كه فرد خود را فاعل امور میداند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
✍️ حديث روز را چند روزی با موضوع خوش اخلاقی ادامه خواهيم داد.
💠 *خوش اخلاقی*
🔸 خوش خلقی سرمایه بیهزینهای است که با بودنش زندگی آرام و گوارا و در نبودش زندگی پر از تنش و تلخی است. احساس رضایت از زندگی، وابستگی بسیار زیادی به خوش اخلاقی زن و شوهر دارد. با وجود اخلاق خوش، انس زن و شوهر هر روز بیش از دیروز خواهد بود.
✳️ *یکی از نشانههای خانوادهای که مورد عنایت خاص خداوند قرار گرفته است، همین خوش اخلاقی است.*
🔹 درباره قدر و قیمت خوش اخلاقی همین بس که ملاک سنجش ایمان است. اگر میخواهید بدانید که چه اندازه در مسیر آفرینش خویش پیش رفته و به هدف خلقت نزدیک شدهاید، باید سنگ محکی داشته باشید.
💠 *یکی از اصلیترین ملاکها برای ارزیابی کمال و نقص ایمان، خوش اخلاقی است*. مؤمن ملایم است و البته اولین عرصه بروز ملایمت و خوش اخلاقی نیز محیط خانه می باشد. اگر به نامه عمل مؤمن نگاه کنید، اولین چیزی که مشاهده خواهید کرد، خوش اخلاقی او است.
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
٣٧
#نهج_البلاغه
اميرالمومنين عليه السلام
در جمله اي كوتاه و پر مغز فرمودند:
"اِنَُ لِلخُصومَه قُحَما"
خصومت و دشمني مهلكه هايي در بر دارد.
تدبر در روايت :
در مورد قُحَم و خصومت نكات قابل توجهي ذكر مي شود :
١-منظور از قحم مهلكه ها و فرو رفتن در عقبه ها ست.
٢-اقتحام فرو رفتن در كارها بدون تأمل و تفكر است.
٣-قحم به معناي خصومت و در جايي اتفاق مي افتد كه سخني در غير
جايگاه خودش بر زبان رانده شود.
٤-قحم به معني وارد شدن با رنج و سختي و وارد آمدن در وسط نگراني هاست .
٥-گاهي معصيتها يا رذايل اخلاقي ما را به هلاكت مي اندازد اما گاهي مهلكه هايي وجود دارد كه آبرو و سلامت و
.... و همه موجودي فرد را از بين مي برد و آن از طريق دشمني با اطرافيان است .
٦-در خصومت ها يك طرف قلدري و ظلم مي كند.
٧-اصل در خصومت ظاهري و بروز و ظهور دادن است اما بعضي گفته اند دشمني باطني هم گرچه ظهور نكند، خصومت است .
٨-حسادت ها از عوامل اصلي خصومت و قحم است.
٩-امام علي ع به معاويه فرمودند : حتما نفست تو را وارد ضلالت و گودال مهلكه ها مي كند.
١٠- ريشه اصلي خصومت
منيت است.
١١-خصومت، توفيقات و روحيه تعاون را به هلاكت مي اندازد.
١٢-وقتي انسان حال دلش خوب مي شود كه در درون، درگيري و با كسي خصومت نداشته باشد .
١٣-خصومت نه تنها دنيا كه گاهي دين ما را به باد فنا مي دهد.
١٤- خصومت با مومنين بسيار مذمت شده است و ارتباطات اجتماعي و خانوادگي را به هلاكت مي اندازد.
١٥-اگر ريشه خصومتها ديني باشد، تحت عنوان تولي و تبري قرار مي گيرد و بايد همه وجود ما را فرا گيرد و بسيار لازم است .
١٦-البته كسي هم كه در دشمني با مخالفان خود افراط كند گنهكار است .
استاد بروجردي
كلاس شرح نهج البلاغه
١٤٠٠/٣/٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔰 احکام | استفاده شخصی از اینترنت محلکار
❓آیا استفاده از اینترنت محل کار برای کار شخصی جایز است؟
🔹استفاده شخصی، جایز نیست و موجب ضمان است؛ مگر آنکه با اذن مسئولی باشد که شرعا و قانونا چنین حقی دارد.
٨
#زيارت_غديريه
بخشي از فضايل اميرالمومنين عليه السلام
رجب برسي در ذيل آيه و له المثل الاعلي في السموات والارض
( براي خداي سبحان نمونه بسيار برتري در آسمانها و زمين است)
مي گويد:
مَثَل اعلي، وجود مقدس اميرالمومنين است و در اين وجود مقدس جلوه گري ذات و صفات و اسماء حق بطور كامل صورت گرفته است .
ما در بعضي از ادعيه مي خوانيم اللهم اني اسئلك باسمك الذي خلقت به كلشيء و كتبته علي كلشيء
خدايا تو را قسم مي دهم به آن اسمي كه بواسطه او هر چيزي را خلق كردي و آن اسم را بر همه چيز ثبت كردي
رجب برسي در ذيل اين دعا فرمود:
آن اسمي كه بر همه موجودات ثبت است كاملترين اسم خدا يعني وجود مقدس اميرالمومنين ع است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت غديريه
١٤٠٠/٣/٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسیر_قرآن ۱۳۴
#سوره_نحل، آیه ۳۵ (ادامه)
🔆 «وَ قالَ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ كَذلِكَ فَعَلَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ»
🔆 «مشركان گفتند: «اگر خدا مىخواست، نه ما و نه پدران ما، غير او را پرستش نمىكرديم؛ و چيزى را بدون اجازه او حرام نمىساختيم!» (آرى،) كسانى كه پيش از ايشان بودند نيز همين كارها را انجام دادند؛ ولى آيا پيامبران وظيفهاى جز ابلاغ آشكار دارند؟»
✍️ درقسمت قبل خدای سبحان درمورد مشرکین بیان فرمود:
✳️ در طول تاریخ همیشه مشرکین عقايد سوء، نواقص، خطایا و معاصی خود را به خدای سبحان نسبت میدادند.
✍️ چنانچه آيات را كاربردی نگاه كنيم خواهيم گفت:
💢 *گروهی از افراد مانند مخاطبين آيه گرفتار تفکّر مشرکانه هستند؛* اينان عقب ماندگی، دور افتادگی خود از قافله کمالات را و همچنين اشتغال به مادّیات و عدم رشد خود را به خداوند و به شريعت نسبت میدهند.
💠 درحالیکه خداوند منزّه است از اینکه برای بنده، نقص و عیب اراده كند. او خواستار رشد و کمال و تعالی انسان است.
✅ *نگاه صحیح اینست که امور وجودی و افعال خير را به خدای سبحان نسبت دهیم*.
✍️ به طور مثال هر توفیقی که در زندگی نصیب ما میشود باید عامل آنرا تنها خداوند بدانیم ولاغیر.
🔆 «فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ»
🔆 «آيا پيامبران وظيفهاى جز ابلاغ آشكار دارند؟»
⁉️ سؤال: آیا کسی که عقیده مشرکانه دارد و امور سوء و نواقص زندگی خود را به خداوند نسبت می دهد قابل تغییر است؟ آیا امیدی به اصلاح او میتوان داشت؟
✅ قرآن پاسخ میدهد: وظیفه شما ابلاغ واضح پیام توحید واتمام حجت برای این افراد است.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٣٤
#دعاي_مكارم_الخلاق
ادامه شرح هب لي معالي الاخلاق
هب لی يعني دائما درخواست هبه و هديه رايگان مي كنم كه آن برتري خلقيات مثبت است .
خلقیات ِبرتری وجود دارد که هنوز در ما ثبت نشده و بصورت ملكه در نيامده است.
ما بايد در خلقیات مثبت زیاده طلب باشيم نه قناعت پيشه.
خدایا از تو می خواهم مرا قابل قرار دهی تا روز به روز خلقیات مثبت را از قوه به فعل در آورم و استعداد پذیرش خلقیات برتر را داشته باشم.
ما بايد کاسب مکارم اخلاق باشیم. چون امام علي ع به كميل فرمودند: مُر اهلک یعنی به خانواده ات دستور بده صبح کنند در حالی که فی کسب المکارم هستند. هر روز كاسبي یک کرامت اخلاقی، یک برتری اخلاقی نصيبشان بشود.
نبايد بگوييم ما از پنجاه سال پیش و بیست سال پیش اينگونه تربيت شده ايم و الان هم همین است و قابل تغيير و رشد نمي باشيم.
المکارم بالمکاره یعنی كسب ِمكارم زحمت كشي و سختی کشیدن دارد و ما بايد قوت و تخلق به آن را از خدا طلب كنيم .
اگر می گویم وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلاَقِ خدایا من برترین های اخلاقی را می خواهم در واقع می دانم برتری های اخلاقی سختی دارد، ولي من به كمك خداوند می توانم مکارم را کسب کنم.
ما در خلقت ظاهری نمی توانیم تصرف کنیم. همین است که هستیم اما مي توانيم خُلقمان را تغییر دهیم. حساس آفریده شده اما قدرت تغییرش را داريم. طماع و پر كينه هستيم، مي توانيم تغيير كنيم ، بخيل و ستيزه جو هستيم مي توانيم تغيير كنيم.....اگر واقعا قیمت اين تغيير را بدانیم آماده تحول و انقلاب روحي خواهيم شد و به هر سختی ای که شده عوض می شويم.
ما بدليل زيبايي ظاهري سعي مي كنيم در خَلق خود دست ببريم اما اگر بدانیم تصرف در خُلقیات چقدر به قیمت و ارزش ما افزوده می شود بطريق اولي حاضریم در مسائل معنوی تغيير انجام دهیم
امام سجاد عليه السلام نرخ معالی الاخلاق را از قول پیامبر می فرمایند: ما یوزع فی میزان امراء یوم القیامة افضل من حسن الخلق. در قيامت و در ترازوي فرد هیچ چیزی سنگین تر از حسن خلق گذاشته نمی شود.
ما بايد بد اخلاقیها را ريشه يابي كنيم گاهي بدليل بد خوری و رژيمهاي غير اصولي با همسر و فرزندان بد رفتاري خواهيم داشت .
ما متوجه نيستيم اخلاق خوش چقدر موثر است. پیامبر ص می فرمایند خلق حسن همان طور خطیئه را محو می کند که خورشید یخ را آب می کند. یعنی چيزي از آن باقي نمی ماند.
خوش اخلاق خوب می خورد اما ثواب روزه دار شب زنده دار برایش نوشته می شود. اما یک روزه داری هم صبح تا شب روزه است ولی همه مردم بدليل بداخلاقيهايش ، از روزه او در عذاب هستند. شب تا صبح عبادت می کند اما تحمل هیچ کس را ندارد. مثلا با خود مي گويد چرا این ها خوابیدند ؟ و من كه عبادت می کنم برتري دارم و اگر بفهمند چه معرفتی نصیب من مي شود، نباید صبح تا شب مثل حیوان بخوابند . و همین روحيه او را خودبرتربين مي كند و تعامل صحيح با مردم نخواهد داشت .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح صحيفه سجاديه
٨٠/٨/١٩
#روش_شناسی ٦
💠 *«روش برخورد با کسانی که تعریف انسان را میکنند»*
☘️ حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «أَنَا دُونَ مَا تَقُولُ وَ فَوْقَ مَا فِي نَفْسِكَ»
🔆 «من از آنچه مىگویى پایینتر، و از آنچه در اعتقاد دارى، برتر هستم»
📔نهج البلاغه حكمت ٨٠
🔸 افرادی که از دیگران تعریف میکنند دو گروه هستند:
🌀 یک گروه، آنچه را بر زبان میآورند، واقعاً قبول دارند و
🌀 گروه دیگر، مشغول به تعریف هستند در حالیکه به آن، اعتقاد ندارند.
✳️ حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام به فردی که در دل به ایشان تهمت میزد اما در ظاهر، از ایشان تعریف میکرد، این حکمت را فرمودند. این بیان هشداری برای او بود تا بداند حضرت از باطن او آگاه هستند.
🔰 *در برخورد با افرادی که از انسان تعریف میکنند، اگر اطمینان داريم که تعریف ایشان قلبی نیست، باید این دوگانگی را به آنان گوشزد کرد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com