می فرمایند
اگر این ان تقوموا لله در زندگی ما پیاده نشود
یعنی کاری که انجام می دهیم برای او نیست،
وقتی کار برای او نبود می شود برای غیر او، حالا غیر او ولو خود من باشم.
این می شود مرحله ای از شرک
و وقتی شرک آمد، قرآن در سوره ی مبارکه ی توبه ایه ی 28 می فرماید :
إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ
مشرکان پلیدند !
وتا مادامی که انسان در این مرحله ی از شرک به سر می برد به آن طهارت دست پیدا نکرده است.
و در واقع ابواب ملکوت بر او بسته است تا وقتی در زمره ی اهل شرک قرار دارد .
وقتی اقدام می کنید به اینکه هر کاری برای خدای متعال باشد، یعنی حتی به تعبیر جناب رجب علی خیاط هر نفس کشیدن ما یک امتحان است. که آیا این نفسی که می کشم برای اوست یا برای غیر او ؟ تا چه برسد به بقیه ی کارها.
وقتی اینطوری شد که حتی نفَس کشیدن برای او شد، وقتی این اندازه ارتباط نزدیک شد،
این نحوه ی ارتباط سبب انس با خدای متعال می شود و محبت می آید.
خدای سبحان در حدیث قدسی با تعبیری عجیب می فرماید :
بنده ی من !
به حق خودم قسم می خورم که من تو را دوست دارم!
و بعد ما را قسم می دهد :
به حق من برای خودت به حقی که من دارم،
تو هم بیا دوستدار من باش.
مثال ساده اش این است که شما می گویید : شما را به جان من! به خاطرمن!
ممکن است بگویند: خدای سبحان گفته عبدی ! عبدی یعنی آن کسانی که در زمره ی عباد من واقع شدند نه مطلق عبد!
برای اینکه همین شبهه هم از بین برود در حدیث دیگری خطاب آمده است :
یابن ادم انی احبک فانت ایضا احببنی !
فرزند آدم من تو را دوست دارم، تو هم مرا دوست داشته باش!
یابن آدم، شامل همه می شود حتی کفار.
اینجا این دوست داشتن و محبت وقتی می آید که شرک از انسان برود .
تا مادامی که انسان در دلش شرک است. یعنی محبت خدا و غیر خدا در دل اوست.
محبت به او خالص نیست.
او را تنها دوست نداری و در این زمره وارد نشده ای.
برای همین فرموده : انما المشرکون النجس.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_38
@davat_namaz
اگر انسان برای خدا قیام کرد این سبب انس و محبت با خدا می شود
قرآن می فرماید :
وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّه
اهل ایمان محبتشان نسبت به خدای متعال زیاد است.
از این آیه برداشت می کنند که غیر مومن هم خدا را دوست دارد ولی اهل ایمان اشد است.
این شدت ایمان بستگی دارد به همین مراتب انس و دور شدن از شرک
هراندازه ای که شخص پاک می شود و خالص می شود برای او محبت بیشتر می شود. انس بیشتر می شود.
امام صادق(علیه السلام) می فرمایند :
اگر محبت خدا بر دل بنده ای نور بیفکند او را از هر چه او را مشغول کند باز می دارد.
در مناجات ذاکرین می فرمایند:
استغفرک من کل لذه بغیر ذکرک
خدایا من استغفار می کنم از هر لذتی که به غیر ذکر تو باشد.
یک حب داریم و یک عشق!
عشق عارضی است و حب ذاتی!
یک فردی عاشق فردی است. امروز عاشق است و فردا نیست. عاشق اگر معشوق را ناقص ببیند رهایش می کند.
اما حب ذاتی است. مادر نسبت به فرزندش حب دارد. حتی بچه ی ناقصش را هم دوست دارد .
گاهی ما خدا را دوست داریم به خاطر خودمان.
علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را میخواهیم برای خودمان ،میخواهیم حاجتمان را بدهند و مشکلی را حل کنند.
اینها برای حب نفس است تازه اگر حاجتش را هم ندهند قهر هم می کند.
این ذاتی نیست.
ولی
حسین ابن علی علیه السلام
راوی می گوید هرچه به لحظه ی شهادت نزدیک می شدند، دیدم که نور چهره ی حضرت بیشتر می شود.
این همه مصیبت باز نور حضرت بیشتر می شود .
اینها حب است.
و بر این اساس امام صادق(علیه السلام) می فرمایند : اگر محبت خدا بر دل بنده ای نورافشانی کرد او را از هر چه او را مشغول کند باز میدارد.
اگر دیدید خدا را معامله می کنید، حب ندارید.
مشکلی پیش می آید نماز نمی خواند! مسجد نمی آید!
پلیدی هایی که در عمق جان ما را آلوده کرده است همین حب های غیر خدایی است که در جان ما رفته است.
سرّ طهارت می شود رها شدن از اینها.
وضویی که ما هر روز باید بگیریم تا نماز بخوانیم رها شدن از حدث است یعنی وضویی که تو را از این شرک ها باید پاک کند.
غسلی که تو را از این شرکها پاک کند تا بشویم ان تقوموا لله
پس اگر ان تقوموا لله در زندگی ما آمد ما به سرّ وضو و غسل رسیده ایم وگر نه در قیامت دستمان کوتاه است.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_38
@davat_namaz
وقتی غیر کنار رفت،
انس با او می آید،
محبت با او می آید .
انسان در این زمره است وگویی دعوت حق را لبیک گفته است.
پس بنابراین هرچه بیشتر به این ان تقوموا لله فکر کنید عظمت این دستور را درک می کنید.
✍دوباره توجه کنید که :
خدای سبحان با کلمه ی انما شروع کرده است .
قل انما اعظکم بواحده
و این بواحده صفت است از برای موعظه .
اعظکم بواحده : نصیحتتان می کنم با یک نصیحت.
ان تقوموا لله : همه ی کارها برای خدای متعال باشد.
هفته ی قبل گفته شد که حتی فوت کردن، نفس کشیدن برای خدا باشد .
این معنا را در زندگی توجه کنید مخصوصا در نماز هایمان
🔆یک حالت کلی نماز است که برای خدا باشد.
🔆اما اگر به این معنا توجه شد جزء جزء نماز و ذره ذره را می توانید با ان تقوموا لله پیش بروید.
همه چیز برود کنار....
آنوقت ان شاء الله به آن حضوری که آرزوی همه است می توانید دست پیدا بکنید.
می گویید : بسم الله الرحمن الرحیم ، ان تقوموا لله باشد (برای او بگویید)
اگر می خواهید مد والضالین را بکشید، برای او بکشید.
می خواهد به رکوع برود؛ گفتن الله اکبر برای او باشد.
اگر رکوع را طول نمی دهید و یک سبحان الله می خواهید بگویید ؛ برای او بگویید .
اگر رکوع را طول می دهید و سه تا ذکر می گویید برای او باشد. اگر به فرمایش امام صادق(علیه السلام) 50 تا ذکر می گویید....
دلیلی داشته باشید برای ذره به ذره! جزء به جز ! تا دیگر غیر برود کنار.
در تمام عبادات و رفتارها از خود سوال بپرسید.
در طواف چرا تند رفتید؟
چرا آهسته تر رفتید؟
چرا از این سمت رفتید و از آن سمت نرفتید؟
چون ان تقوموا لله.
در مسجد چرا اینجا نشستید و آنجا ننشستید؟
چرا صف دوم نشستید؟
ان تقوموا لله
گاهی انسان غفلتا می آید و می نشیند. اگر بپرسند چرا نشستی؟ دلیلی ندارد، پس با غفلت است.
اگر برای خدا باشد می گوید چون دستور است ....
و این گونه شرک می رود کنار.
شرک حتی آن غفلتی است که انسان کار را برای خودش، از روی غفلت انجام می دهد.
ابتدا این کار سخت است.
ولی
با مراقبه و محاسبه همراه باشد انسان را توفیق می دهند.
مراقبه کنید یعنی : از در مسجد آمدید می خواهید انتخاب کنید کجا بنشینید؟ فکر کنید که باید ان تقوموا لله باشد .
محاسبه کنید یعنی : اگر یادتان رفت و نشستید، از خودتان بپرسید : چرا امروز غفلت پیدا کردم؟ چرا نشستنت برای خدا نبود؟
در جزیی ترین مسایل انجام دهید :
در خوردن، در خوابیدن، در حرف زدن، نگاه کردن،
ببینید او هست یا نیست؟
تا جایی که آن انما المشرکون النجس برود کنار و توحید بیاید.
و آن وقت طهارت می آید.
و باعث می شود که انسان از پلیدیهایی که در عمق جان انسان نفوذ پیدا می کند انسان نجات پیدا کند.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#تمرین_عملی
#جلسه_38
@davat_namaz
نزول حیات معنوی در مسجد
مسجدها اگر آباد نشوند، عملیات ها در بلد طیب نیستند می توانند در غیر این بلد آغاز ولی نمی توانند پایان پذیرند.
مسجدها نباید غریب باشند و مردم نباید از مسجد ها دوری کنند. حیات معنوی در این محل ها نازل می شود و غربت آنها به معنای غربت حیات معنوی و دور شدن مردم از این حیات است.
هر کس هر عملیاتی دارد را با رمز اقامه نماز و ایتاء زکات و با استقرار در مسجدی به کمال برساند.
انسان ها در مسجدها به نشاط واقعی دست می یابند و بدون آن نشاط ها تصنعی است.
انسان ها در مسجد به قیام می رسند و حرکت آنها شاکله ربّانی به خدا می گیرد.
آرزوی در مسجد زندگی کردن باید آرزوی مهم هر انسانی باشد؛ چه اگر نباشد یعنی فرد اهل مجاهدت و عملیات بر مدار حق نیست.
در مسجد چگونگی بودن با امام برای فرد فهیم معلوم می شود و نیز شیوه تعیّن نداشتن در مجاهدت و قیام.
📚استاد اخوت
#جمعه
#مسجد
@davat_namaz
-1893851389_-213914.mp3
2.88M
🔅 *خوشا به حال كسى كه شب قدر را ببيند! *
رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله فرمود: يا ابن عباس، آيا نمازى به تو نياموزم كه وقتى آن را خواندى، هر شب بیست بار بلكه بيشتر شب قدر را ببينى؟ عرض كردم: بياموز، درود خدا بر تو!
فرمود: *يك نماز چهار ركعتى با يك سلام بعد از نماز عشا و قبل از نماز وتر* (آخرين ركعت نماز شب) به اين صورت بخوان:
در ركعت اوّل، فاتحة الكتاب و *سه بار سوره «قُلْ يٰا أَيُّهَا اَلْكٰافِرُونَ» و سه بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» *
و در ركعت دوّم، فاتحة الكتاب و سه بار «قُلْ يٰا أَيُّهَا اَلْكٰافِرُونَ» و سه بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» و در ركعت سوّم و چهارم نيز به همين صورت. وقتى سلام نماز را گفتى، *سیزده بار «أستغفر اللّه»* مى گويى.
به حق خدايى كه مرا به پيامبرى برانگيخت، هركس اين نماز را بخواند و در آخر آن *سیزده بار تسبيح بگويد و استغفار كند،* هربار اين نماز را خواند، شب قدر را مى بيند و در روز قيامت نيز از ۷۰۰۰۰۰ نفر از امّت من شفاعت مى كند و خداوند او و پدر و مادرش را مى آمرزد، ان شاء اللّه تعالى.
📚 توصیه استاد سعادتفر برای درک شب قدر
#شب_قدر
#ماه_رمضان
@davat_namaz
﷽
توجه به موانع اقامه نماز
نقش فعالیتهای دانش آموزی در مدرسه
- بچه ها باید در اداره مدرسه نقش داشته باشند. اگر هیچ نقشی نداشته باشند، این یک پس زمینه منفی است و به همین نسبت در نماز هم مشارکت نخواهند داشت. مشارکت دانش آموزان در درست کردن فضای نمایش، فضای بازی، ایجاد شورای فرهنگی، مناسبتی، نشریه، نظافت، گل خانه، درخت کاری، فضای سبز، مهم است.
- وقتی مدرسه ای خمود باشد، نمازش هم خمود می شود. وقتی در کارهای دیگر فعال باشند، در نماز هم فعال می شوند. این خیلی مهم است که ما یک مدرسه را به خاطر نماز فعال کنیم. این کار نیت نمازخوان کردن دانش آموزان، بسیار موثر است.
#شنبه
#توجه_به_موانع_اقامه_نماز
#دعوت_به_نماز
@davat_namaz
﷽
هم فکری
از ابزار هم فکری، تفکر است.
اینکه چند درصد از فکر شما در هم فکری دخالت داشته و چند درصد فکر طرف مقابل، مورد توجه است.
بالا بردن میزان فکر طرف مقابل در امور می تواند همفکری ایجاد کند. من نیاز دارم فکر آنها را در کار مشارکت بدهم تا بتوانم با آنها هم فکری کنم.
مثلا در نقش مادری گاهی افراط می کنیم. فکر می کنیم در این موضع ما بهتر می دانیم ولی به شرط استفاده از فکر طرف مقابل، هم فکری محقق می شود.
حتی در نقش همسری فکر می کنیم ما بهتر می دانیم و اگر فلان اتفاق می افتاد بهتر بود. درحالیکه این نگرش سبب نزدیکی و همفکری نمی شود. پس من باید توجه کنم چقدر در امورات مشترک از فکر طرف مقابل ام استفاده می کنم.
📚
ذیل کتاب بلوغ با هم بودن استاد اخوت (شرح خانم سها)
#شنبه
#ارتباط_با_فرزند
#ابزار_ارتباط (با توجه ارتباط خود با دیگران)
#همفکری
@davat_namaz
﷽
💠 آموزش عواطفِ (عطف ها: تمایل های همراه با رافت) طیب از طریق لحن و القا
اگر به دنبال تاثیرگذاری بیشتر در کلام مان هستیم، و می خواهیم القا های موثر تری در طرف مقابل خود داشته باشیم، پس نباید نسبت به لحن کلام مان بی تفاوت باشیم.
یک جمله یا کلمه را با لحن های مختلف بخوانید. مثلا سلام . لحن مهربانانه، انتقادی، دوستانه، خصمانه، از روی ضعف، از روی قدرت، با طمانینه، با آشفتگی، با فروتنی، ...
لحن بعنوان روح جاری در کلام، عهده دار نفوذ در دل مخاطب است.
حالا که مخاطب کودک است می بایست لحن و القاهای متناسب با سن کودک را پیدا کرد.
از لحن می توان بعنوان شاخصه مطلب القا شده استفاده کرد. همچنین لحن با مقصد و نیت متکلم گره خورده است، پس هرچه از روی دلسورزی و مهربانی و خیرخواهی باشد، و از روی علم به مسائل مورد نیاز کودک، لحن بهتر و متناسب تری از ما بروز می کند.
📚 ذیل کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوییم
#یکشنبه
#دوره_اول_رشد (7سال اول)
#عواطف_طیب
#لحن
#القا
@davat_namaz