فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای جالب از مناظره با یک وهابی
📍آیتالله "نجمالدین طبسی" نقل میکند:
که در عربستان یک وهابی از من پرسید :
🇸🇦شیعه هستی؟
🇮🇷گفتم: سنی ام.
🇸🇦پرسید: اگه سنی هستی خلیفۀ اول که بود؟
🇮🇷گفتم: سیدنا ابوبکر.
🇸🇦گفت: دوم؟
🇮🇷گفتم: سیدنا عمر.
🇸🇦گفت: سوم؟
🇮🇷گفتم: سیدنا علی!
🇸🇦گفت :عثمان بود!
🇮🇷گفتم: عثمان را که مردم عزل کردند.
🇸🇦گفت: مردم را با عزل خلیفه چه کار؟
🇮🇷گفتم: مردم را با نصب خلیفه چه کار؟
@dehban_ir
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال جانسوز استاد معظم و عزیزم حضرت حجت الاسلام والمسلمین کریمی رضوان الله تعالی علیه را محضر مبارک حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه ، رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم.
ایشان عضو دفتر پاسخ گویی به مسائل شرعی رهبر معظم انقلاب و نماینده آیت الله العظمی سیستانی حفظهما الله بودند.
@dehban_ir
🔺️می فرمودند: درس را آماده کنید بعد بیائید سر کلاس.
درس را به زحمت آماده می کردیم، هنگام گفتن اگر اینطور می گفتیم: اینجا مرحوم آخوند می فرمایند.....
فورا استاد می فرمود: ببین خودت بگو همون چیزی که فهمیدی و تصدیق کردی... حفظ نکن...
✅ما را مستقل بار می آورد، تو هم صاحب فکری...! خدایش رحمت کند.
🔺️یکبار سر کلاس کارگاه خمس روایتی در باب خمس خواندند و بعد فرمودند: از این روایت دو برداشت شده است یعنی دو نوع فهم شده بعد رو کردند به ما و فرمودند: بگید شما چه می فهمید؟ بین شما و فقهاء در فهم عرفی اینجا فرقی نیست... اینقدر با این کلمات خوشحال می شدیم، انگار دنیا را به ما داده اند. البته درست می فرمودند در فهم عرفی وقتی از ابتدای بحث با یک استاد خبره همراه باشی بین شما و فقیه فرقی نیست.
@dehban_ir
10.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرفهای ذوقی و بی اساس نباید در هیئات راه پیدا کند.
اولا سینه زنی و عزاداری ربطی به نماز ایستاده یا نشسته ندارد.
ثانیا نماز نشسته غروب عاشورای حضرت زینب س در قرن ۱۳ و ۱۴ نقل شده و پیش از آن چیزی نقل نشده.
ثالثا نماز واجب را واجب است ایستاده بخوانیم و نماز نافله را حتی بدون عذر هم می شود نشسته خواند.
بعد چطور شد دهه اول به نماز واجب امام حسین ع اقتدا می کنیم بعد به نماز مستحبی حضرت زینب س ؟
رابعا با این حرف های بی مبنا و ذوقی بیشتر ضربه می زنیم و ضرر می کنیم تا تربیت نسل کنیم.
@dehban_ir
🔺️روایت زیر که نتیجه ساختارهای غلط جامعه پیش از امام حسین علیه السلام بود را از نظر بگذرانید:
♻️امام سجاد علیهالسلام با زرارة بن اوفی درباره طبقات مردم سخن گفته و فرمود:
«ای زراره! مردم زمان ما شش دستهاند: شیر، گرگ، روباه، سگ، خوک و گوسفند. اما دسته شیر، پادشاهان دنیا هستند که هر کدام میخواهد بر دیگران غالب گردد و خود مغلوب دیگران نشود. و اما دسته گرگ، بازرگانان شما هستند که وقتی چیزی را میخرند مذمت میکنند و چون میفروشند تعریف میکنند! و اما گروه روباه صفتان کسانی هستند که به نام دین نان میخورند ولی از آنچه به زبان وصف میکنند چیزی در دلشان نیست. و اما دسته سگ گروهی است که با زبانش به مردم حمله میبرد و مردم از ترس زبانش به او احترام میکنند. و اما گروه خوک صفتان، آن نامردان (زن صفتان) و نظایر ایشانند که به هیچ عمل ناشایستی دعوت نمیشوند مگر آن که قبول میکنند. و اما گروه گوسفند آن مؤمنانی هستند که موهایشان را میکنند و گوشتشان را میخورند و استخوانشان را در هم میشکنند، پس چه کند گوسفند در بین گروههای شیر، گرگ، روباه، سگ و خوک؟؟...»
🔅متن عربی:
«یا زرارة، الناس فی زماننا علی ست طبقات: أسد، و ذئب و ثعلب، و کلب، و خنزیر، وشاة، فأما الأسد فملوک الدنیا یحب کل واحد منهم أن یغلب، و لا یغلب، و أما الذئب فتجارکم یذمون اذا اشتروا و یمدحون اذا باعوا، و أما الثعلب فهؤلاء الذین یأکلون بأدیانهم و لا یکون فی قلوبهم ما یصفون بالسنتهم،و أما الکلب فهو الذی یهر علی الناس بلسانه، و یکرمه الناس من شر لسانه، و أما الخنزیر فهؤلاء المخنثون و اشباههم لا یدعون الی فاحشة الا أجابوا، و أما الشاة فالمؤمنون الذین تجز شعورهم، و یؤکل لحومهم، و یکسر عظمهم، فکیف تصنع الشاة بین أسد، و ذئب، و ثعلب، و کلب، و خنزیر؟...».
📚خصال صدوق: ص 308.
@dehban_ir
حیا در سبک زندگی اسلامی
🔸️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طوری سبک زندگی را تنظیم کرده بودند که حیا بر مدینه حاکم شود، مثلا دستور دادند که وسط مسیر مردها حرکت کنند و از دو طرف کنار دیوارها زن ها، تا برخوردی صورت نپذیرد.
🔺️پیامبر خدا ص:
زن ها از وسط راه، نروند، از دو طرف مسیر حرکت کنند.
✅حدثنا محمد بن علي ماجيلويه ـ رضياللهعنه ـ قال : حدثنا علي بن إبراهيم ابن هاشم ، عن أبيه ، عن محمد بن أبي عمير ، عن هشام بن سالم ، عن أبي عبد الله عليهالسلام قال : قال رسول الله صلىاللهعليهوآله : ليس للنساء سراة الطريق ولكن جنباه ـ يعني بالسراة وسطه.
معاني الأخبار ج 1 ص 156
@dehban_ir
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ
در این کتاب، اسماعیل را یاد کن، که او وفا کننده به عهد بود.
#اسماعیل_هنیه
#اسماعیل_قاآنی
#الوعد_الصادق۲
@dehban_ir
1.91M
شهادت امام حسین ع از مقدرات خدای متعال بوده یا امری اختیاری⁉️⁉️
پاسخ سوال بالا ❓📝
به بیان حجتالاسلام والمسلمین دهبان
#شبهات
@dehban_ir
آیا نسبت این شعر به امام حسین ع درست است؟
🏷در بسیاری از سایت ها و بیانات سخنران ها و کتب پیرامون امام حسین ع آمده است که امام حسین علیه السلام در گودال قتلگاه چنين مي گويد:
تركتُ الخلق طراً في هواكا
وأيتمت العيال لكي أراكا
ولو قطعتني في الحب إربا
لما مال الفؤاد إلى سواكا ؟
اي خدا از همه كس، از همه چيز در راه تو گذشتم و براي ملاقات تو از همه وابستگان چشم پوشيدم. اي خدا اگر در راه محبت تو پاره پاره شوم دل من به سوي غير تو تمايل نخواهد كرد.
🔺️این اشعار در ضمن مرثيهاي در كتاب معراج المحبة، آمده است.
🔸️نویسنده کتاب معراج المحبة مرحوم علی حائري محلاتی است.
📚لهوف منظوم یا معارج المحبة (منظوم فارسی لهوف) ج1ص 100
https://lib2.eshia.ir/12831/1/100
🗂در هیچ منبعی از منابع شیعه و سنی که به دست ما رسیده، این شعر از امام حسین ع نیست.
📍این دو بیت منسوب به ابراهیم بن ادهم (۱۶۲ ه ق) است. این مطلب را عالم سنی مذهب
عبد الله بن أسعد اليافعي اليمني المكي (٧٦٨ ه ق) در كتاب مرآة الجنان و عبرة اليقظان ج١،ص٢٧١ بیان کرده است.
اما برخی آن را به رابعه عدویه (۱۸۰ ه ق) نسبت داده اند.
📌رابعه عدویه و ابراهیم بن ادهم از صوفیان و عرفای اهل سنت هستند.
🔑در برخی کتب و سایت ها این دو بیت را زبان حال امام می دانند.
درباره زبان حال علماء شاید بپذیرند و اشکال نکنند.
@dehban_ir
◼️امام سجاد علیه السلام در آخرین شب، برای شتر خود هم وصیّت میکند!
#آیین_محبت
📌امام سجاد علیه السلام شتری داشتند که بر آن سالیان زیادی حج مشرف شده بودند، و هیچگاه بر آن تازیانه وارد نفرموده بود.
🔸️در روایتی آمده: یک بار شتر در حرکت کندی کرد، حضرت (ع) لحظهای چوبدستی خود را به سمت او بالا برد، اما فرمود: «آه! اگر این نبود که قصاصی در کار هست...(بر او ضربه ای میزدم)» و سپس دست خود را پس کشید.
حضرت (ع) حتی در آخرین شب حیات خود، به فکر آن شتر بود و وصیّت نمود که برایش علف حاضر کنند!
🔸️این شتر به قدری دلبستهی امام زین العابدین علیه السلام گشته بود که پس از شهادتش با اینکه هرگز مدفن امام را ندیده بود، اما به سمت قبر مطهّر آمده و پیوسته ناله میکرد و خود را به قبر میمالید. تا جایی که امام باقر علیه السلام از شایع شدن این خبر نگران گشته و امر نمودند قبل از اطلاع مردم، آن شتر را برگردانند؛ اما شتر همراهی نمیکرد. تا اینکه امام باقر علیه السلام فرمود: او را رها کنید که در حال وداع است.
پس شتر به مدّت سه روز در کنار مدفن شریف ماند تا در روز سوّم مرگش رسید...
▪️أخبرنا علي بن محمد عن علي بن مجاهد عن هشام بن عروة قال:كان علي بن حسين يخرج على راحلته إلى مكة ويرجع لا يقرعها.
(الطبقات الكبری ابن سعد/ج۵/۱۶۷)
▪️ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الرَّافِعِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: حَجَجْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ- فَالْتَاثَتْ عَلَيْهِ النَّاقَةُ فِي سَيْرِهَا فَأَشَارَ إِلَيْهَا بِالْقَضِيبِ ثُمَّ قَالَ آهِ لَوْ لَا الْقِصَاصُ وَ رَدَّ يَدَهُ عَنْهَا. (الارشاد للمفید، ۲/ ۱۴۴)
▪️يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: حَجَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع عَلَى رَاحِلَتِهِ عَشْرَ حِجَجٍ مَا قَرَعَهَا بِسَوْطٍ وَ لَقَدْ بَرَكَتْ بِهِ سَنَةً مِنْ سَنَوَاتِهِ فَمَا قَرَعَهَا بِسَوْط. (المحاسن ۲/ ۳۶۱)
▪️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام يَقُولُ: «كَانَ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليه السلام نَاقَةٌ حَجَّ عَلَيْهَا اثْنَتَيْنِ وَ عِشْرِينَ حَجَّةً مَا قَرَعَهَا قَرْعَةً قَطُّ».قَالَ: «فَجَاءَتْ بَعْدَ مَوْتِهِ و مَا شَعَرْنَا بِهَا إِلَّا و قَدْ جَاءَنِي بَعْضُ خَدَمِنَا أَوْ بَعْضُ الْمَوَالِي، فَقَالَ: إِنَّ النَّاقَةَ قَدْ خَرَجَتْ، فَأَتَتْ قَبْرَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليه السلام فَابْتَرَكَتْ عَلَيْهِ، فَدَلَكَتْ بِجِرَانِهَا الْقَبْرَ و هِيَ تَرْغُو، فَقُلْتُ: أَدْرِكُوهَا أَدْرِكُوهَا، و جِيئُونِي بِهَا قَبْلَ أَنْ يَعْلَمُوا بِهَا أَوْ يَرَوْهَا». قَالَ: «وَ مَا كَانَتْ رَأَتِ الْقَبْرَ قَطُّ». (الکافي ۱: ۴۶۷؛ بصائر الدرجات: ۳۵۳)
◾️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ، عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ أَبِي عِمْرَانَ، عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «لَمَّا كَانَتِ اللَّيْلَةُ الَّتِي وُعِدَ بِهَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع ... فَأَوْصَى بِنَاقَتِهِ أَنْ يُحْضَرَ لَهَا عِصَامٌ وَ يُقَامُ لَهَا عَلَفٌ فَحَصَّلْتُ لَهَا ذَلِكَ، فَتُوُفِّيَ فِيهَا صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ. فَلَمَّا دُفِنَ ع لَمْ تَلْبَثْ أَنْ خَرَجَتْ حَتَّى أَتَتِ الْقَبْرَ، فَضَرَبَتْ بِجِرَانِهَا الْقَبْرَ وَ رَغَتْ وَ هَمَلَتْ عَيْنَاهَا، فَأُتِيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع، فَقِيلَ لَهُ: إِنَّ النَّاقَةَ قَدْ خَرَجَتْ إِلَى الْقَبْرِ، فَأَتَاهَا فَقَالَ: مَهْ، قُومِي الْآنَ بَارَكَ اللَّهُ فِيكِ، فَثَارَتْ حَتَّى دَخَلَتْ مَوْضِعَهَا، ثُمَّ لَمْ تَلْبَثْ أَنْ خَرَجَتْ حَتَّى أَتَتِ الْقَبْرَ، فَضَرَبَتْ بِجِرَانِهَا الْقَبْرَ، وَ رَغَتْ وَ هَمَلَتْ عَيْنَاهَا، فَأُتِيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع فَقِيلَ لَهُ: إِنَّ النَّاقَةَ قَدْ خَرَجَتْ إِلَى الْقَبْرِ، فَأَتَاهَا فَقَالَ: مَهْ، الْآنَ قُومِي فَلَمْ تَفْعَلْ، فَقَالَ: دَعُوهَا فَإِنَّهَا مُوَدِّعَةٌ، فَلَمْ تَلْبَثْ إِلَّا ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ حَتَّى نَفَقَتْ، ْ، وَ إِنَّهُ كَانَ لَيَخْرُجُ عَلَيْهَا إِلَى مَكَّةَ فَيُعَلِّقُ السَّوْطَ بِالرَّحْلِ، فَلَمْ يَقْرَعْهَا قَرْعَةً حَتَّى يَدْخُلَ الْمَدِينَةَ». وَ رُوِيَ: «أَنَّهُ حَجَّ عَلَيْهَا أَرْبَعِينَ حِجَّةً» (بصائر الدرجات: ۴۸۳)
پیش از این درباره گریه امام صادق ع در موضوع دستورات امیرالمؤمنین ع برای مدارا با حیوانات نوشتم.
@dehban_ir
⚠️نصف کلمه = خروج از ولایت
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ بَشَّارٍ ره قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْفَرَجِ الْمُظَفَّرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الْقَزْوِينِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قَاسِمِ بْنِ حَمْزَةَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ سَهْلٍ الْقُمِّيُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنِ الْغُلَاةِ وَ الْمُفَوِّضَةِ فَقَالَ الْغُلَاةُ كُفَّارٌ وَ الْمُفَوِّضَةُ مُشْرِكُونَ مَنْ جَالَسَهُمْ أَوْ خَالَطَهُمْ أَوْ آكَلَهُمْ أَوْ شَارَبَهُمْ أَوْ وَاصَلَهُمْ أَوْ زَوَّجَهُمْ أَوْ تَزَوَّجَ مِنْهُمْ أَوْ آمَنُهُمْ أَوِ ائْتَمَنَهُمْ عَلَى أَمَانَةٍ أَوْ صَدَّقَ حَدِيثَهُمْ أَوْ أَعَانَهُمْ بِشَطْرِ كَلِمَةٍ خَرَجَ مِنْ وَلَايَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَلَايَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ وَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.
ابوهاشم جعفری گوید: از امام رضا علیه السلام درباره غلات و مفوضه پرسیدم. فرمود: غلات کافرند و مفوضه مشرکند. هر کس با آنان هم نشین شود یا با آنان در آمیزد یا هم غذا شود یا همراهشان چیزی بنوشد یا با آنان پیوند داشته باشد یا به آنان زن دهد یا از آنان زن بگیرد یا به آنان امان دهد یا بر امانتی امینشان بشمرد یا سخنشان را تصدیق کند یا با نصف کلمه آنان را یاری کند؛ از ولایت خدای عز و جل و ولایت رسول خدا صلی الله علیه و آله و ولایت ما اهل بیت علیهم السلام خارج است.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ نشر جهان ؛ ج2 ؛ ص203
⚠️بی جهت از جماعت غلات دفاع نکنید که خود نیز از ولایت خارج می شوید.
⚠️غُلات چه کسانی هستند؟
... فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ يُقَالُ لَهُ سَعْدٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا الْغَالِي قَالَ قَوْمٌ يَقُولُونَ فِينَا مَا لَا نَقُولُهُ فِي أَنْفُسِنَا فَلَيْسَ أُولَئِكَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُمْ ...
مردی از انصار به نام سعد از امام باقر علیه السلام پرسید: فدایت شوم؛ غالی کیست؟ فرمود: گروهی که درباره ما چیزهایی می گویند که خودمان نمی گوییم؛ پس نه آن ها از ما هستند و نه ما از آن هاییم.
📚الكافي ؛ دار الکتب الإسلامية ؛ ج2 ؛ ص75
⚠️ توبه کنید‼️
مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ مُرَازِمٍ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) قال قُلْ لِلْغَالِيَةِ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ فَإِنَّكُمْ فُسَّاقٌ كُفَّارٌ مُشْرِكُونَ.
امام صادق علیه السلام به مرازم فرمود: به این جماعت غالی بگو: به سوی خدا توبه کنید زیرا شما فاسق و کافر و مشرکید.
📚رجال الكشي؛ ص297
@dehban_ir