DIDEBAN_ANDISHE_47.PC.pdf
14.85M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 47؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «رَجای مِلی؛ بررسی مولفههای امید اجتماعی در ایران»
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_47.MOBIL.pdf
15.01M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 47؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «رَجای مِلی؛ بررسی مولفههای امید اجتماعی در ایران»
🆔 @didebane_andisheh
May 11
📣📣 فراخوان جذب نیروی متخصص در زمینه رسانهای و فضای مجازی
💠 نشریه رصدی دیدهبان اندیشه در طلیعه چهارمین سال فعالیت خود، از بین طلاب و دانشجویان زن و مرد اقدام به جذب نیرو مینماید:
📌 حوزههای مورد نیاز
🔶 طراحی و صفحهآرایی مجله (مسلط بر نرمافزارهای ایندیزان و فتوشاپ)
🔷 روابط عمومی و برگزاری مصاحبههای تخصصی (تسلط بر فنون خبرنگاری)
🔶 ادمین مسلط به شبکههای اجتماعی و تولید پیام رسانهای
📌مزایای فعالیت
🔶 بهرهمندی از فضای علمی و اندیشهای
🔷 برخورداری از حقوق و مزایای مُکفی
🔶 صدور گواهی همکاری با تیم تولید نشریه
🔷 انعقاد قرارداد همراه با بیمه در صورت رضایت از کار
📌شرایط عمومی
🔶 دارابودن روحیه جهادی، متعهد، و منظم
🔷 تسلط بر نرمافزارهای کاربردی و شبکههای اجتماعی
🔶 آشنایی اجمالی با فضای ژورنالیستی و رسانهای
🔷 ترجیحا ساکن شهر مقدس قم
✅ علاقهمندان میتوانند رزومه کاری خود را حداکثر تا آخر فروردینماه سال جاری به آیدی زیر ارسال نمایند.
@m110614
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری
📚 دیدهبان اندیشه شماره 26
✴️ رمضانالمعظم از جمله ایامی است که در آن انسان به طور ویژه امر به تدبر در مسائل مختلف اندیشهای شده است. همچنین بر طبق رسم دیرینه ایرانیان، مجالس وعظ و سخنرانی همواره در این ماه بازار گرمی داشته و اصحاب نظر سعی میکنند تا خوراک اندیشهای زیادی را در این ماه به مخاطبان خود عرضه کنند.
❇️ یکی از گروههای فعال در حوزه بحثهای اندیشهای رمضانی، روحانیون و «روشنفکران حوزوی» هستند که با جمعیتی قریب به 25 نفر وارد میدان اندیشه در ماه رمضان شده و خوراک بیش از صدها سخنرانی و نشست را تامین میکنند. بر این اساس تحلیل نظرات رمضانی این گروه، دورنمای خوبی را از فعالیت کل جریان روشنفکری در جامعه امروز به دست میدهد.
♦️در ادامه با ما همراه باشید!
🆔 @didebane_andisheh
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری (قسمت اول)
🔷 هویت ملی و ایرانی، از دیرباز در ایران با اسلام و شریعت تشیع آمیخته شده و ایرانیان هر زمانی كه احساس می كردند معرفت دینی آنان با تهاجم بیگانگان روبه رو شده است، با آن به مقابله بر می خاستند. از دوران مشروطه به بعد دو جریان نوگرایی در بین خود شریعتمداران در تمام ایران شکل گرفت. یکی جریان نوگرایی نوسلفی بود که بر آن بود با محوریت «توحید» و «عقل» و با استناد به «قرآن» پروژه دینپیرایی را عمدتا حول مبارزه با اشکال مختلف شرک و خرافهزدایی از ساحت دین و شریعت دنبال کند؛ دوم جریان نواندیشی دینی بود که سعی داشت حتی رویکردهای روشنفکرانه غربی را در خود بطن دین نیز ساری و جاری کند تا به این وسیله هم از گزند نقد بی توجهی به دین دور شود و هم مبانی مورد علاقه خود را بنا نهد. این گروه به مرور زمان به «روشنفکران دینی» مشهور شدند.
🔶 بسیاری «روشنفکری حوزوی» را زیرمجموعه همان روشنفکری دینی قرار میدهند؛ اما باید دانست که ترکیب روشنفکری حوزوی در این معنا، به لحاظ مفهومی ناسازگار و به لحـاظ تـاریخی و اجتمـاعی، چالشآفرین و بحرانزا است؛ زیرا روشـنگری و بـه تبـع آن روشـنفکری مـدرن در نفـی مرجعیت علمی وحی و نقلی که مستند به وحی است، هم داسـتانند، و حـوزههـای علمـی اسلامی و شیعی با همه افراطها و تفریطهای ظاهرگرایانه، تأویلی و عرفانی و یا عقلانی، بر محور وحی و نصوص دینی، وحدت و انسجام مییابند. بر این اساس روشنفکری حوزوی، هرگـاه از محدوده مفهوم خارج شده و بخواهد به صورت یک واقعیت تاریخی در یـک مجموعـه حوزوی تحقق یابد، با چالشی هویتی مواجه میشود.
🔷 این چالش، غالبا بـا غلبـه بُعـد روشنفکری بر بُعد حوزوی پایان میپذیرد؛ در این صورت باورها و اعتقادات حوزوی یا از نوع پندارهای تاریخیای دانسته میشود که بر اساس نظریات مختلف به اصطلاح علمی در اثر جهل بشر یـا زمینـههـای اقتصادی، سیاسی و تاریخی پدید آمده و اینک بطلان و فساد آنها آشکار شده است، و یا از نوع باورهای مفیدی خوانده میشود که در اثر کارکردهای روانی و اجتماعی بشر به وجود آمده و هنوز نیز به دلیل آن که انتظارات بشر را برآورده میسـازد، مفیـد و کارآمـد اسـت.
🔶 تفسیر روشنفکرانه اخیر گرچه ظاهری همدلانه با باور دینی داشته و تـداوم آن را ممکـن میسازد، و لکن در حقیقت، با رویکردی سکولار و دنیوی، دین را در خدمت زندگی دنیوی بشر تقلیل داده، و ابعاد معرفتی، و هویت قدسی و آسمانی آن را زائل و نابود ساخته است.
🔷 روشنفکری حوزوی در معنای روشنگری مـدرن به صورت پدیدهای وارداتی، آنهم نه از افق تفکر و اندیشه، بلکـه از سـطح سیاست، اقتصاد و فناوری به عرصه ذهنیت جامعه ایرانی و حوزوی راه یافت. این پدیده ابتدا از طریق، رجال سیاسـی و از مسـیر مراکـزی چون لژهای ماسونی به ایران راه یافت و آنگاه این نوع از اندیشه به وساطت روشنفکران ایرانی، به محیطهای حوزوی وارد شد.
👣 ادامه دارد.....
🆔 @didebane_andisheh
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری (قسمت سوم)
✅ مهمترین محورهای فعالیت روشنفکران حوزوی👆
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#بازنشر #مناسبتی ♨️ صیام روشنفکری (قسمت اول) 🔷 هویت ملی و ایرانی، از دیرباز در ایران با اسلام و شر
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری (قسمت دوم)
🔶 به طور خلاصه میتوان 10 محور کلی را در بین سخنرانیهای روشنفکران حوزوی در رمضان جستجو کرد:
1.تقدم اخلاق بر دین
به جرات میتوان اذعان کرد که برتری بخشیدن اخلاق نسبت به دین، مهمترین محور مطرحشده در سخنرانیهای رمضانی روشنفکران حوزوی است که تحت عناوینی همچون جامعهسازبودن اخلاق، تقدم وجودی اخلاق بر ایمان، ارزش اخلاقیداشتن عمل انسان غیردیندار و تقدم اعمال اخلاقی بر مناسک دینی طرح میگردد.
2.نقد فقه سنتی و حوزه علمیه کنونی
روشنفکران حوزوی همواره منتقد وضع موجود حوزه بوده و سعی دارند تا مدل سنتی اجتهاد فقهی در حوزه را زیر سوال ببرند. آنها با نقد روایات مربوط به احکام شرعی و تاکید بر نگاه تاریخی و عصری به فقه سعی دارند تا این هدف را پیش ببرند.
3.سکولاریسم
در مورد ارتباط دین و مسائل اجتماعی و سیاسی در زندگی بشر نیز روشنفکران حوزوی به منظور نقد حضور دین در سیاست، از عدم وظیفه انبیا نسبت به تشکیل حکومت سخن میگویند.
4.معنویتگرایی درونی
معنویتگرایی پروژهای است که روشنفکران حوزوی در ذیل آن مسائلی همچون برجستهسازی رابطه شخصی با خداوند و لزوم فرو رفتن انسان در خود را پیش میکشند.
5.تقدم عدالت بر ولایت
در مورد عدالت و رابطه آن با ولایت یا عصمت نیز روشنفکران حوزوی با اثبات تقدم ماهوی عدالت بر ولایت، عدالت را شاخصه جامعه دینی و اسلامی عنوان میکنند.
6.حمایت از زنان
در مساله زنان نیز روشنفکران حوزوی غالبا به دو مساله مهم مساوات حقوق دینی زنان و مردان و همچنین جواز حضور زنان در اجتماع و سیاست از منظر دین، تمسک میکنند.
7.پلورالیسم دینی
در مورد ارتباط ادیان و نحوه ارزشگذاری آنها، دو مقوله امکان سعادت غیرمسلمان و لزوم مدارا و پذیرش مخالفین دینی از مهمترین محورهای قابل بحث روشنفکران حوزوی در سخنرانیهای رمضانی است.
8.اومانیست و انسانمحوری
تبلیغ دین انسانیت و همچنین عقلگرایی افراطی از مسائلی هستند که روشنفکران حوزوی در مورد جایگاه انسان و عقل در جهان هستی طرح کرده و روی آنها مانور میدهند.
9.نقد جمهوری اسلامی
در نقد حکومت جمهوری اسلامی نیز دو مساله کلی یعنی نقد فساد اقتصادی و نقد ترجیح سیاست بر اخلاق در بین سخنرانیهای رمضانی روشنفکران حوزوی مورد توجه قرار گرفته است.
10.برجستهسازی دموکراسی غربی
یکی از بحثهای مهمی که روشنفکران حوزوی در سخنرانیهای رمضانی خود روی آن تاکید میکنند، تجلیل از مدل دموکراسی غربی و تطبیق آن با نظریات بزرگان دینی همچون شهید مطهری است. اینان همچنین نسبت به عدم اجرای این مدل در جامعه کنونی ما نقدهایی را وارد میکنند.
👣 ادامه دارد.....
🆔 @didebane_andisheh
#بازتاب
♨️ انعکاس شماره اخیر نشریه دیدهبان اندیشه در کانالهای پرمخاطب فضای مجازی
🆔 @didebane_andisheh
#اختصاصی
💠 «روایت دیدهبان؛ مروری بر فعالیت سهساله دیدهبان اندیشه»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و هشتم، اسفندماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻اهداف، موضوعات و مراحل تولید دیدهبان اندیشه؛
🔻معرفی نویسندگان و تیم اجرایی نشریه دیدهبان؛
🔻بازخورد انتشار نشریه در شبکهها و سایتهای اندیشهای؛
🔻گزارش محتوایی شمارههای اول تا چهل و هفتم نشریه.
✳️ به ضمیمه یادبود نهضت ملیشدن صنعت نفت ایران
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢 http://fekrat.net/?p=14395
#گزارش_سه_ساله
#روایت_دیدهبان
#مرور_پروندهها
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_48.pc.pdf
18.8M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 48؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «روایت دیدهبان؛ مروری بر فعالیت سهساله دیدهبان اندیشه»
🆔 @didebane_andisheh