💠 الزامات سواد رسانهای از منظر مرحوم فرجنژاد
1️⃣ توجه به فرم و محتوا: یکی از مهمترین شاخههای فعالیت نظری استاد فرجنژاد، تأکید بر مدل التقاطی توجه به فرم و محتوا در تحلیل و نقد آثار هنری و رسانهای بود.
2️⃣ لزوم نگاه استراتژیک به رسانه: به عقیده مرحوم فرجنژاد، رسانه استراتژیک یا راهبردی، رسانهای است که بتواند اهداف عالی و آرمانهای یک ملت برنامهدار و واجد عمق تاریخی را به تصویر بکشد و در مسیر راهبردهای اصلیِ تمدنیِ مردمیِ یک کشور یا منطقه فرهنگی عمل کند.
3️⃣ توجه به تولیدات رسانهای پرمخاطب: قوتِ ادراکاتِ حسی در کودکان و نوجوانان و جذّابیت و تأثیر فوقالعادهای که زبانِ داستان و تصاویر پرآبورنگ بر آنها دارد، باعث میشود ارتباط راحتتری با زبان تخیل و فانتزی برقرار کنند. از طرف دیگر به دلیل ضعف اطلاعات و قلّت تحلیل عقلی، القائات انیمیشن را به دلیل همراهی بیشتر با حس، زودتر پذیرا میشوند و بیشتر در جانشان ماندگار میشود.
4️⃣ توجه به جایگاه دین در رسانه: مهمترین عرصهای که این استاد وارسته، رد پای دین را در آن دنبال میکرد، عرصه سینما و رسانههای تصویری بود. از نظر ایشان، هنرمندان و سینماگران نیز بهتبع مردم، جامعه و تاریخ، همواره نگاههای دینی را خودآگاه یا ناخودآگاه به همراه داشتهاند.
📖نشریه دیدهبان شماره29
#حسین_فرجنژاد
#سواد_رسانه
🆔 @didebane_andisheh
💠 از مردم، با مردم و برای مردم
❇️ شهید بهشتی ولایت مطلقه فقیه را بر اساس موازین علمی موردپذیرش قرار داده بود؛ نه اینکه آن را گذار به اندیشههای دموکراتیک قلمداد کند. "ولایت مطلقه فقیه"در نظر او "شناختنی، پذیرفتنی و انتخابی" بود و با رأی اکثریت قاطع مردم محقق میشد؛ اما درعینحال در اِعمال ولایت از دو جهت مطلق بود: تمایلات اکثریت در برخی موارد و احکام اولیه شرع در شرایط خاص. زیبایی اندیشه او اینجا بود که همین دو اطلاق را مقید به "مصلحت مردم" میکرد. حتی آنجا که تمایلات اکثریت غیر از مصلحت عمومی و خواست رهبری بود، "سنجه سهگانهای" برای تصمیمگیری تعبیه میکرد که خروجیاش "جمهوریت" بیشتر میشد.
✴️ او ولایتفقیه را از مردم، با مردم و برای مردم میفهمید و مناسبترین نام برای نظام سیاسی جمهوری اسلامی را "نظام امت و امامت" میدانست. این دو (امت و امامت) را نسبت به هم متعهد و مسئول میدید که "مدیریت جامعه" بر پایه آن شکل میگرفت. این نظام ولایی-مردمی در اندیشه او یک "شکل" و یک "روح" داشت که هر دو عنصر تشکیلدهنده به شکل متوازنی در آن نقشآفرین بودند و تقسیمکار متوازن و مکملی شکل میگرفت.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 28
#شهیدبهشتی
#ولایت_فقیه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📙کتاب اقتصاد صهیونیسم
🔸این کتاب به بررسی اقتصاد سرمایهداری از منظر جریانشناسی تاریخ اقتصاد با رویکرد تبارشناسی پرداخته و زوایای نظام اقتصادی جهان را بررسی میکند.
🔸موضوع اقتصاد صهیونیسم به دلیل گستردگی و مخفی بودن آن نیازمند ورود با نگاه دشمنشناسی است تا بتوان به طور عمیق اقتصاد صهیونیسم را واکاوی کرد.
🔸سرفصلهای این کتاب شامل: «سازمان شبکههای اقتصاد صهیونیستی» و «شبکه قاچاق بینالملل» است.
🔗ادامه مطلب
#معرفی_کتاب
#دشمن_شناسی
📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
💠 تفکر راهبردی
✳️ راهبری اندیشه بهوسیله سبک خاصی از جریانشناسی، مهمترین نوآوری و امتیاز فعالیتهای علمی مرحوم فرجنژاد بوده است. به دلیل وسیعبودن دامنه علوم، اگر محققین در هر عرصهای، صرفا به محتویات خود علم توجه کنند، با سردرگمی مواجه شده و در لابلای مطالب آن گم خواهند شد. از این رو به نظر ایشان داشتن رویکرد راهبردی قبل از رجوع به علوم مختلف ضروری بوده و به جهتدهی علوم کمک شایانی میکند.
✴️ استاد فرجنژاد بر این عقیده بودند که غرب به دلیل دارابودن همین تفکر راهبردی است که توانسته جایگاه خود را در جهان تشخیص داده و علوم مختلف هر منطقه را به سوی آنان صادر کند. از این رو ایشان مدام بر این مساله تاکید میکردند که باید قبل از ورود به هر عرصهای از علم، فرصتها و تهدیدها و همچنین مسیر ورود و بحث در آن علم با پیش فرضهای مورد نظر محقق، مشخص گردد. ایشان همین رویکرد راهبردی را نسبت به تمام حوزههای علمی موردنظر خود داشت و در تمام آنها با همین خطمشی حرکت میکرد.
📖نشریه دیدهبان شماره29
#حسین_فرجنژاد
#جریان_شناسی
🆔 @didebane_andisheh
11.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ سابقه فکری وتاریخی دانش کلام
🎞دکتر محمدتقی سبحانی
🆔 @didebane_andisheh
💠 نظریهپردازی در باب عدالت
✳️ حجتالاسلام میرباقری معتقد است که در بحث عدالت، ما با مشکل عدم نظریهپردازی صحیح مواجهیم. به نظر ایشان عدالت از دل تراث دینی به دست میآید و موضوع «عدالتخواهی» در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را بهدرستی تبیین کرد و براساس مؤلفههایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخصهایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که میتوانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم.علاوه بر این برای تحقق عدالت ما نیاز به دانش مخصوص به آن داریم.
✴️ حجت الاسلام حامد کاشانی معتقد است که مشکل ما نه نظریهپردازی بلکه عدم استخراج الگوی مناسب از نظریات موجود است. به نظر ایشان ما به یک الگوی جامع حکمرانی هم در مسئله عدالت، هم در مسئله اقتصاد، هم در سیاست خارجی و هم در سیاستهای کلان نیاز داریم. ما در سیاست مدوّنی که با تغییر دولتها دائم تغییر نکند و بهصورت الگوی عملی درآمده باشد، ضعف جدی داریم و باید روی آن خیلی کار کنیم. ما یک ضعف نظری از مبانی دینی خودمان داریم که آن مبانی دینی تبدیل به الگوی حکمرانی نشده است .
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 40
#عدالت
#الگوی_حکمرانی
#تراث_دینی
🆔 @didebane_andisheh
#اطلاعیه
💠 بررسی پروژه عدالتخواهی مرحوم عماد افروغ
🎙 در گفتگو با دکتر احمد اولیایی
❇️ با محورهایی مثل:
✔️دوگانه عدالت اقتصادی و فرهنگی؛
✔️نقش مردم در تحقق عدالت اجتماعی؛
✔️بررسی منشا نابرابریهای اجتماعی؛
✔️تفاوت میان فقر و تمرکز بر فقر؛
✔️دوگانه عدالت و مصلحت.
✴️ مشروح این گفتگو را در ویژهنامه دیدهبان اندیشه به مناسبت رحلت مرحوم عماد افروغ، ملاحظه فرمایید.
#به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
💠 جریانات عدالتخواهی در ایران
❇️ آقای رضا غلامی با پذیرش وقوع عدالتخواهی در ایران، به سراغ دستهبندی جریانات مرتبط با آن میرود:
1️⃣ جریانی که خاستگاه آن گفتمان ناب انقلاب اسلامی است و بنا دارد در چارچوب گفتمان انقلاب و دیدگاههای امام و رهبری، باقدرت و البته صراحت لهجه پیگیر عملی تحقق عدالت در کشور باشد. من بیشتر عناصر عدالتخواه در متن جنبش دانشجویی را جزو این دسته میدانم هرچند نقدهایی هم به آنها دارم.
2️⃣ گروهی که نگاه آن بهظاهر انقلاب اسلامی است اما از گفتمان ناب انقلاب فاصله گرفته و بنا دارد با ممزوجکردن اندیشههای التقاطی خود با گفتمان انقلاب اسلامی به شکل صریح و تهاجمی، پیگیر موضوع عدالت باشد.
3️⃣ افرادی هستند اعم از دانشجو و غیردانشجو که خاستگاه انقلابی بهمعنای دقیق کلمه ندارند و صرفنظر از اینکه چه نظام سیاسیای در ایران مستقر هست، دغدغههای عدالتگرایانه خود را با عناوین متکثر دنبال میکنند با این ملاحظه که مباحث این دسته گاهی جنبههای ضدانقلابی هم پیدا میکند؛ این دسته را بیشتر افراد، آنهم بدون یک سازماندهی مشخص تشکیل میدهند و میدان عمل و عکسالعمل آنها هم بیشتر فضای مجازی است؛
4️⃣ افراد و گروههای شبه مارکسیستی هستند که با وامگیری از مباحث و مشی مارکسیستی و باز طرح برخی شعارهای کهنه و نخنما شده آن، پیگیر موضوع عدالت در کشور هستند. دسته چهارم که البته در مواردی و به شکل پارادوکسیکال در عمل با جریان لیبرال در دانشگاهها تعامل برقرار میکنند، از عدالت یک تفسیر مارکسیستی دارند و سرجمع برنامه آنها یک برنامه سیاسی برای تضعیف جریان انقلاب اسلامی است.
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 40
#عدالت
🆔 @didebane_andisheh
💠 سوتزنی یا افشاگری
✳️ حامد کاشانی معتقد است که در مقوله عدالتطلبی، نباید سوتزنی را اصل قرار داد چرا که بازار اتهامزنی داغ میشود. به نظر ایشان حریم خصوصی افراد نباید به راحتی دستخوش سوتزنی عدهای افراطی قرار بگیرد. مضاف بر اینکه سوتزنی محدوده و شرایط خاص خود را دارد که در صورت عدم رعایت آنها، مفاسدش بیشتر از مصالحش است.
✴️حمیدرضا مهدویارفع اگرچه افشاگری به معنای رایج امروز را خارج از چارچوب اسلام و ممنوع میداند ولی معتقد است که مسائل همچون مطالبهگری، عدالتخواهی، پیگیری تا رسیدن به سرانجام، احقاق حق، تظلمخواهی و... در اسلام موجود است که با معنای عرفی افشاگری بسیاری متفاوت است. از نظر ایشان افشاگری موجود در فرهنگهای دیگر به این معناست که فردی برای نشاندادن قدرت یا اطلاعات خود، حرفهایی را فاش میکند که اصلاً صلاح نیست ولو اینکه حق هم باشد.
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 40
#حریم_خصوصی
#سوتزنی
🆔 @didebane_andisheh