💠 عدالتخواهی در ایران
✴️ پرویز امینی امکان نظریهپردازی و سخنگفتن در راستای عدالتخواهی را خارج از وسع و توان زبان جامعهشناسی در ایران میداند و علوم اجتماعی را به دلیل مسائلی همچون عدم وجود تئوریهای منسجم و عدم وجود نهادهای مستقل در جامعه ایرانی، از ارائه نقدهای عدالتخواهانه ناتوان توصیف میکند.
✳️ حمیدرضا باقری با ترسیم نسخه عدالتخواهی مطلوب امام خمینی(ره) که از ابتدای انقلاب در مقابل رویکردهای راست و چپ ایستادگی کرده، امکان وقوع این نسخه را در زمان حال ممکن تلقی میکند؛ اما نسبت به این مساله هشدار میدهد که باید مراقب سوقیافتن این نسخه به سمت رویکردهای آنارشیستی و بدون منطق بود.
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 40
#عدالتطلبی_ایرانی
🆔 @didebane_andisheh
15.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ دانش کلام و بحران تمدنی
🎞 دکتر محمدتقی سبحانی
🆔 @didebane_andisheh
💠 دین نوین جهانی
❇️ مرحوم فرجنژاد دین نوین جهانی را از دل عملکرد معنویتهای نوظهور برداشت میکرد. به نظر ایشان در پی به بنبست رسیدن مدرنیته در اندیشههای فلسفی و بنیادین، برنامهریزان راهبردی غرب، چنین پنداشتند که با تشکیل حلقه فرانکفورت و پذیرش برخی از قسمتهای نظامهای حمایتی سوسیالیستی و تأمین اجتماعی برای طبقات آسیبپذیر برای کنترل شورشهای فقرا، میتوان باز هم خط استثمارِ آدمیان را در کارخانههای زرسالاری و توهم اومانیستی، زنده نگه داشت؛ اما بنا به سنت الهی «لِلبَاطِلِ جُولَه وَ لِلحَقِّ دَولَه»، ناکارایی سوسیالیسم نیز بر همگان مسلّم گشت و فروپاشی قطب شرقی اومانیسم، توهم «نظم نوین جهانی» را در سر غربیها انداخت.
✴️ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خطر راهبردی «عرفان حماسی دینی» ذات تمدن غربی را نشانه گرفت و ضربات متعددی بدان وارد کرد. داعیهداران نظم نوین جهانی برای «مدیریت معنویت» با کمک رسانههای غربی و همیاران آنان در سایر ممالک، تکاپوگرِ معنویت نوینی شدند که مبتنی بر اومانیسم بود و با توجه به برخی سنتهای غیر الهی و التقاطی سنتی، ادعای راهبری معنویت در جهان جدید را داشت. معنویتی که میتوان آن را مقدمهای برای جعل «دین نوین جهانی» برشمرد.
📖نشریه دیدهبان شماره29
#حسین_فرجنژاد
#دین_نوین_جهانی
#اومانیسم
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #تبیین
🔘معرفی کتاب دین در سینمای شرق وغرب
◾️اکنون که بیش از صد سال از عمر سینما می گذرد، سینمای دینی، قدسی و معناگرا، به عنوان یکی از پیش رو ترین و پرمخاطب ترین انواع سینمایی مطرح هستند. توجه رسانه های جهانی، به حضور دین در زندگی بشر به نحو شگفت آوری رشد کرده است و مضامین دینی در فیلم های ظاهرا سکولار نیز مورد تامل و تکرار قرار گرفته.
◾️ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی به سمت فهم و تحلیل دقیق آن بروند و اهالی هنر و رسانه نیز در مطالعات خویش، بیش از پیش به سینمای دینی بپردازند.
#کتاب #سواد_رسانه #رادیو_فکرت
@radiofekrat
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
💠 سلطهگری عرفانهای نوظهور
❇️ یکی از مسائل بسیار مهمی که مرحوم فرجنژاد نسبت به آن تذکر میداد، استفاده صهیونیسم جهانی از مقوله معنویت و عرفان برای تسلط بر جهان امروز است. به نظر ایشان رسانههای وابسته به زرسالاران، به بودیسم تبتی (لامائیسم) و کابالیسم (تصوف یهودی) و فرقههای جدید و دینهای ساختگی گرایش پیدا کردند و فیلمهای متعددی با نام معنویتگرایی از سینمای پرقدرت هالیوود به تمام نقاط جهان سرازیر شد و سادهدلان چنین پنداشتند که تراستهای هنری ـ تجاری هالیوود به سمت انسانگرایی و معنویت پیش میروند.
✴️ به تدریج آشکار گشت که بخشی از معنویتگرایی رسانههای وابسته به قدرتمداران، برنامهای حسابشده است برای کمرنگ ساختن معنویتگرایی اصیل و همچنین همراهکردن جوامع مختلف شرقی با غرب. سرمایهداران و دنیاطلبان همچنان در این اندیشه بودند که با شیوه و برنامهای جدید، بر ثروتشان بیافزایند و استعمار نویی را جایگزین سنتهای استثماری خود کنند.
☑️ بهترین راه، نقد پستمدرنیستها از یکسو و همراهی تاکتیکی با آنها از سوی دیگر بود. چنین شد که پستمدرنیستهای سنتگرا مانند روژه گارودی و حامد الگار و رنه گنون که همراهی با دین را تنها راه رهایی میدانستند، نفی و با فشارهایی روبهرو شدند؛ و مکتبهای پستمدرنی که به سمت معناگرایی بدون دین پیش میرفتند، تقویت شدند؛ مانند معنویتهای متمایل به بودیسم و هندوئیسم و تائوئیسم و کابالیسم و رهبانیت مسیحی.
📖نشریه دیدهبان شماره29
#حسین_فرجنژاد
#سواد_رسانه
#عرفان_نوظهور
🆔 @didebane_andisheh
11.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیوست عدالت و تمرکز بر فقر
🎙 دکتر احمد اولیایی
❇️ ویژهنامه اندیشه مرحوم عماد افروغ
🆔 @didebane_andisheh
💠 الزام قانونی حجاب
✴️ سید محمدعلی ایازی، معتقد است الزام به حجاب، مقتضای ادله دینی نیست: «ما در هیچیک از منابع در تاریخ تفسیر و فقه نداریم که اگر کسی حجاب نداشت باید او را الزام کنیم؛ مثلاً بگوییم ما چنین زنانی را استخدام نمیکنیم. بر عفت عمومی هم دلیلی نداریم، اتفاقاً دلیل بر خلاف آن داریم. عفت زن و خانواده مؤمن داریم، ولی عفت جامعه مطرح نیست؛ زیرا در جامعه اسلامی دوره پیامبر و امام علی (ع) و خلفا، اهل کتاب اصلاً حجابشان را رعایت نمیکردند؛ لذا اگر مسئله عفت عمومی مطرح بود پیامبر (ص) و امام علی (ع) باید برخورد میکردند.»
✳️ آقای خالدالغفوری در نقطه مقابل با استناد به قانونی و الزامیبودن امر به معروف در دین اینگونه میگوید: «در تعالیم دینی، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان امری الزامی وارد شده و حاکمان را مامور به اجرای آنها دانسته است. دو معیار عقل و شرع و نه متشرعه، ملاک تعیین معروف و منکر است؛ یعنی چیزی را که عقل و شرع بپذیرند، معروف است و آنچه را که این دو نپذیرند ولو متشرعین بپذیرند، معروف و منکر نخواهد بود؛ لذا عرف متشرعه در اینجا ملاک نیست. از سوی دیگر حلال خداوند تا قیام قیامت معروف و حرام آن منکر خواهد بود و این ربطی به خواست و اراده عرف ندارد.»
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 46
#حجاب
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
18.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬رونمایی از کتاب «فقه رسانه» و چاپ سوم کتاب «نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما» به قلم استاد محمدحسین فرجنژاد
#همایش_دشمن_شناسی
#سالگرد_ارتحال_استاد_فرج_نژاد
📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110