eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
987 دنبال‌کننده
664 عکس
102 ویدیو
56 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با سردبیر: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 انفعال فقه در عرصه موضوع‌شناسی 🎙 حجت‌الاسلام علی محمدی ❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد» 🆔 @didebane_andisheh
💠خرده‌گیری عقلانی به جرات می‌توان پرتکرارترین و مرکزی‌ترین محور کاری مرحوم عماد افروغ را که اکثر اندیشمندان به آن اذعان دارند، دارابودن «عقلانیت انتقادی» دانست که در چند ویژگی خلاصه می‌گردد: 📌 نقد درون‌گفتمانی: عماد افروغ به دنبال مرجعیت‌بخشیدن همزمان به عقل و متون دینی مثل قرآن و نهج‌البلاغه بوده و تمام انتقادات خود را نیز از زاویه همین مبانی بیان می‌کرده است. 📌 رویکرد فرهنگی و اخلاقی: مرحوم افروغ علیرغم خلاقیت بسیار بالایی که در انتقاد از مسائل مختلف داشت، روحیه اخلاقی خود را هیچگاه از دست نداده و همواره با رویکردی اخلاقی و با هدف اصلاح به سراغ انتقاد می‌رفت. 📌 نقش مردم در انتقاد: عماد افروغ از معدود منتقدینی است که هیچگاه مردم را فراموش نکرده و همواره بدون اینکه در تلاش برای به‌دست‌آوردن شهرت باشد، برای مردم و از زبان مردم نسبت به مسائل مختلف انتقاد می‌کرد. 📌 مهمترین موضوع نقد: مساله اصلی مرحوم افروغ در مواجهه با مساله دولت این بوده که ما مظروفی به نام انقلاب اسلامی را می‌خواهیم در ظرفی مشابه با ساختارهای رژیم سابق جا دهیم و این امکان‌پذیر نیست چرا که این دو اساسا با یکدیگر ناهمخوانی دارند. 📌 ارائه مدل ایجابی: عماد افروغ در کنار انتقادات زیادی که به ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه داشت، ایده‌های فرهنگی و ایجابی زیادی را برای هدایت سیاست‌مداران و فرونشاندن طغیان اراده معطوف به قدرت ارائه می‌داد. ⚠️ برای دریافت ویژه‌نامه بررسی اندیشه «مرحوم عماد افروغ» می‌توانید درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمائید. 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از مجله خردورزی
📍رونمایی از جلد شماره سوم مجله خردورزی 🔻 انحطاط قانون مروری بر آثار بی‌توجهی به قانون اساسی و نگاهی به اندیشه‌های اقتصادی آیت‌الله سید محمد بهشتی ✔️ برخی از مطالب این شماره: 🔺سد مردم‌سالاری نقدی بر سرمایه‌خواری رفاقتی 🔺انکار واقعیت اصلاحات جزیره‌ای منجر به نظام جامع اقتصادی نمی‌شود 🔺اقتصاد شناختی آیا اقتصاد شناختی، نظام اقتصادی ما را متحول می‌کند؟ ⬅️ خشم هفتاد ساله چرا عملیات طوفان الاقصی تاریخ‌ساز شد؟ 🔺خصومت سیاسی ارادت اقتصادی دکتر حسن سبحانی: اقتصاد سرمایه‌داری و نظام اسلامی دوگانه‌ای متناقض هستند 🔺توسعه منهای اسلام محور برنامه‌های توسعه، تفکر لیبرالی است 🔺طعمه کاغذی نقد سیطره دلار و قدرت فساد 🔍 پرونده‌ای درباره اقتصاد جهان: آشوب در اردوگاه لیبرالیسم - جنگ در آستانه جابه‌جایی قدرت - نقش ایران در خاورمیانۀ جدید - نابرابری در مهد دموکراسی - معمار روسیه نوین ➕ نقاشی جلد: آرش فروغی 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نسبت تعبد و عقلانیت در فرآیند اجتهاد 🎙 حجت‌الاسلام سلمان رئوفی ❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد» 🆔 @didebane_andisheh
💠 ساحات مختلف مقاومت 📌 ساحت عقیدتی مقاومت تقابل دنیای اسلام و جریان مقاومت با دنیای استکبار، امر نوظهور و از مختصات دوره مدرن نیست؛ این تقابل، همان جنگ حق و باطل است که همواره در طول تاریخ جریان داشته و خواهد داشت. زیربنای این جنگ، تقابل میان دو جهان‌بینی مادی و الهی است؛ میان محوریت و هدف‌بودن انسان یا محوریت و هدف‌بودن خدا. 📌 ساحت اقتصادی مقاومت یکی از مهم‌ترین حربه‌های جریان کفر و استکبار، همواره ایجاد مشکلات و وابستگی‌های اقتصادی برای جوامعی است که حاضر به تسلیم و ذلت در مقابل آن‌ها نشوند. 📌 ساحت علمی مقاومت علم و دانش مایه‌ اقتدار است؛ ثروت‌آفرین است؛ قدرت نظامی‌آفرین است؛ قدرت سیاسی‌آفرین است. اگر علم داشتید، می‌توانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید. اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ سقوط می‌کنید. پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت می‌کند؛ در سرنوشت شما دخالت می‌کند. دنیای استکبار با دستیابی به پیشرفت علمی و تکنولوژی، مشکلات زیادی را برای جبهه مقاومت و دنیای اسلام ایجاد کرده است. 📌ساحت نظامی مقاومت مقامات آمریکایی و صهیونیستی بارها به این مسئله اذعان و تأکید کرده‌اند که در صورت وقوع جنگ نظامی، رژیم صهیونیستی و منافع آمریکایی در منطقه، از جهات مختلف و از جبهه‌های مختلف مورد حمله قرار می‌گیرند و توانایی مبارزه با چند جبهه را ندارند؛ در صورت اقدام نظامی علیه جبهه مقاومت، عراق، سوریه، لبنان، یمن، غزه، ایران و ...، مبدأ موشک‌ها و حملات ویران‌کننده علیه دشمنان خواهند بود. 📌 ساحت سیاسی مقاومت عرصه سیاست، حوزه برنامه‌ریزی و طراحی نقشه راه حرکت یک جامعه و اجرای آن است. دولت‌های استکباری و امپریالیستی، همواره در تلاش بوده‌اند تا در سیاست‌گذاری‌های کشورها از طریق نفوذ در دستگاه‌های تصمیم‌ساز آن‌ها دخالت و نقش‌آفرینی کنند و از این طریق حرکت آن جوامع را به سمت و سویی ببرند که تأمین‌کننده منافع خودشان است. مقاومت سیاسی، ایستادگی در برابر این توطئه‌هاست. 📌ساحت دیپلماسی مقاومت در توضیح مؤلفه‌های مقاومت تبیین گشت که مقاومت، حرکت مبتنی بر عقل و شرع در جهت تحقق اهداف والای الهی و انسانی است و در این مسیر، از هر وسیله مشروعی بهره می‌برد و منحصر به روشی خاص نیست. یکی از روش‌های مهم و کارا در حرکت رو به جلو جبهه مقاومت، بهره‌بردن از قدرت مذاکره و دیپلماسی است که می‌تواند اهداف بزرگ را با هزینه کم‌تر، محقق کند. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره34 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیچیدگی‌های اجرای احکام فقهی توسط حاکمیت 🎙 حجت‌الاسلام علی محمدی ❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد» 🆔 @didebane_andisheh
💠 اصلاحات مسیحی یا اسلامی؟ ✅ تفاوت‌های اسلام و مسیحیت در فرآیند اصلاحات عبارتند از: 📌 محوریت عقل نخستین ویژگی دین اسلام که مانند آن را در هیچ دین دیگری نمی‌توان یافت، حق قائل‌شدن برای عقل و عقلانیت است تا آنجا که آن را در کنار کتاب، سنت و اجماع، یکی از منابع استنباط احکام خود معرفی می‌نماید. حجیت عقل در احکام اسلامی تا جایی است که می‌تواند کاشف و واضع قانون خاص خود باشد و هم می‌تواند دامنه قوانین موجود برآمده از منابع دیگر را محدود یا گسترش دهد. 📌جامعیت و جاودانگی دومین ویژگی مهم دین اسلام، جامعیت و جاودانه‌بودن آن است. قرآن کریم از دین اسلام با عنوان دین وسط یاد کرده و بر این باور است که همه ابعاد وجودی انسان و همچنین تمام نیازهای وی تا آخرین روز حیات، در قوانین و احکام اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. 📌توجه به قوانین ثابت و متغیر برخی از نیازهای بشر همچون اخلاق، عدالت و عبادت ثابت بوده و برخی دیگر همچون علم‌جویی و مواجهه با دشمنان، متغیر است. انسان علاوه بر غرایز ثابت و لا یتغیّر، داراى یک سلسله شرایط زمانى و مکانى است که با دگرگونى آنها وضع او نیز تغییر خواهد نمود، در این صورت کلّیه مقرّرات مربوط به این موضوع باید در حال تغییر بوده باشد؛ از این نظر در اسلام براى این نوع موضوعات، احکام خاصّى وضع نشده است و همواره تابع شرایطى است که پیرامون آنها وجود دارد. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره38 🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ ویژه‌نامه نشریه «دیده‌بان اندیشه» در حمایت از اندیشه مقاومت 💢 با موضوع «سَرمَنزل اِشغالگری» 💠 بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم ✔️یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر 1500 کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: 25 آبان 1402 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
💠 تقدم ولایت بر عدالت ❇️ سید مهدی میرباقری 📌 عدالت‌خواهی یعنی تلاش برای ادامه انقلاب اسلامی؛ اینکه ما خیال کنیم از انقلاب اسلامی بیرون بزنیم عدالت محقق می‌شود، این شوخی است. اینکه ما خیال کنیم محور نظام اسلامی یعنی ولایت‌فقیه را تضعیف کنیم عدالت محقق می‌شود این شوخی است. با کدام ساختار کلان می‌خواهید عدالت محقق کنید؟ ... عدالت‌خواهی نباید ما را در برابر نظریه «ولایت دینی» قرار دهد؛ ازاین‌جهت که ولایت دینی، محور نظریه‌های اجتماعی در اسلام است و عدالت‌خواهی ذیل آن تعریف می‌شود. 📌 البته در نگاه کلان خود نظریه ولایت دینی هم یکی از ارکان عدالت‌خواهی است، اما بعد ازآنکه نظریه کلان شکل گرفت، عدالت‌خواهی در موضوعات اجتماعی اعم از کلان و خرد نباید در تعارض با نظریه «حاکمیت دینی» و نظریه ولایت دینی یا همان «ولایت‌فقیه» باشد. اینکه ما خیال کنیم نظام ولایت در جایی منافات با عدالت دارد درست نیست؛ ولایت هرگز این نیست که در جایی دنبال عدالت نباشید و تبعیتِ کور و کر بکنید و... اصلاً معنایش این نیست؛ کاملاً به‌عکس است. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره40‌ 🆔 @didebane_andisheh
❇️ خلط بین تجددگرایی و توجه به عنصر زمان و مکان 👤 گفتگو با آیت‌الله عباس شاه‌رفعتی استاد سطح عالی حوزه علمیه و رییس مرکز رسانه‌ای ولایت ⚠️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت. 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاه و دومین شماره نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی ابعاد م
💥 مهلت ارسال یادداشت در موضوع «قیمت‌گذاری دولتی» تمدید شد. 🖇محورها 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با یارانه‌های حمایتی 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با وضعیت بورس 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با نظام کار و اشتغال 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با رانت‌خواری خواص 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با کنشگری بانک‌ها 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با تولید و مصرف در جامعه 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با مساله مهاجرت نخبگان 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با بهره‌گیری از حامل‌های انرژی 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با اراده آزاد شهروندان 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با تثبیت نرخ ارز 📌رابطه قیمت‌گذاری دولتی با اهداف کلان حکومت اسلامی 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
💠 تعامل نهاد علم با جامعه 📌 انکار هرگونه تعامل برخی اساساً تعامل هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده میان این دو نهاد را منکر هستند؛ به نظر اینها رویه‌های فعلی اجتماعی ضد علم است؛ حرف علمی و سیاست‌ها با هم نقطه مشترک ندارند. 📌 وجود تاخیر در تعامل برخی دیگر معتقدند به دلیل آنکه دانشگاه‌های فعلی خروجی قابل‌توجهی برای مسائل جامعه ندارند و از طرفی دولت‌ها نیز میلی به ارتباط با نهاد علم ندارند، وظیفه راهبری اجتماعی بر عهده اندیشکده‌ها نهاده شده که غالبا تاثیرگذاری آنها نیز به صورت تاخیری و پسینی صورت می‌پذیرد. 📌اثبات وجود تعامل برخی تعامل و اثرگذاری نهاد علم در جامعه معاصر را می‌پذیرند اما در مورد میزان و نتایج این تعامل اختلاف نظر دارند؛ برخی تاثیر این تعامل را قدرت‌افزایی سیاسی برای کشورها در سطح بین‌المللی از طریق رشد فناوری می‌دانند؛ برخی دیگر نیز به مواردی همچون تربیت سیاستمدار برای نظام حکمرانی، مشاوره‌دادن به نظام سیاسی و نقد عملکرد آن در این تعامل اشاره می‌کنند. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره45‌ 🆔 @didebane_andisheh
💠 پهلوی در آینه تاریخ 📌 جریان تنویر جریان «تنویر» هدف خود را کشف واقعیت تاریخ قرار داده و به دنبال آن است تا با کنارگذاشتن اغراض جانبی، حقیقت فعالیت‌های حکومت پهلوی را کشف کند. این جریان اصرار دارد تا برای ادعاهای خود سند معتبر ذکر کرده و از تاریخ، استفاده ابزاری ننماید. 📌 جریان تخریب جریان «تخریب» از تاریخ پهلوی برای ستیز با جمهوری اسلامی استفاده ابزاری می‌کند؛ بدین صورت که با تخریب پهلوی و قرینه‌سازی آن با جمهوری اسلامی، ضعف‌های حکومت پهلوی را به جمهوری اسلامی نیز نسبت داده و سرنوشت آن حکومت را برای این حکومت تئوریزه کند. 📌 جریان تلطیف تلطیف‌کنندگان که اغلب آنها امروزه در زمره روشنفکران اصلاح‌طلب یا اعتدالی قرار می‌گیرند، دوران پهلوی را جامعه آرمانی تصویر نمی‌کنند؛ اما با روایتی ناقص و جزئی‌نگرانه از این دوران، وضعیت قابل اغماضی را جلوه می‌دهند. جریان تلطیف به مسائل اجتماعی و حواشی سیاست و قدرت پهلوی می‌پردازد و از ورود به بخش مهمی از مسائل سیاسی و امنیتی و راهبردی دوران پهلوی پرهیز می‌کند. 📌جریان تطهیر فعال‌ترین جریان در موضوع رژیم پهلوی، تطهیر و تمجید نسبت به عملکرد آن است. پروژه «تطهیر پهلوی» در امتداد مسیر جعل تاریخ ایران توسط پژوهشگران و رسانه‌های وابسته به استعمار، سلطنت‌طلبان و لیبرال‌های غربی است که روزی در قالب القای ایدئولوژی باستان‌گرایی و روز دیگر در تمجید از فعالیت‌های رژیم پهلوی خود را نشان می‌دهد. این جریان به‌طور خاص پس از فتنه88، جان تازه‌ای گرفت و به‌شکل قوی‌تری پی‌گرفته می‌شود. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 25 🆔 @didebane_andisheh
📌 اخلاق مواجهه با امانات الهی ✅ با اشاره به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های عالم مثل حیات، توازن، حشر عام و کمال‌محوری، می‌توان فضایل اخلاقی برآمده از این ویژگی‌ها را اینگونه برمی‌شمرد: 1️⃣ شفقت: از این منظر شخص بافضیلت همه آفریدگان را به سهم خود مشمول شفقت خود می‌سازد و این فضیلت را مختص انسان‌های پیرامون خود نمی‌داند. نمونه آشکار این نگرش را در سیره پیامبر اکرم (ص) می‌تواند دید. 2️⃣ میانه‌روی: اعتدال یا میانه‌روی در عرصه زیست‌محیطی به این معنا است که به میزانی که نیاز داریم از مواهب طبیعی بهره بگیریم، نه بیشتر. همان‌گونه که هیچ مسلمانی نباید خودش را از نعمات الهی محروم کند و حلالی را حرام بشمارد نباید در استفاده از مواهب طبیعی بیش از نیاز خودش بهره‌برداری کند. 3️⃣ تواضع: تواضع فضیلت آشکار مؤمنان است و درست همان‌گونه که تکبر و استکبار نشانه کفر است، این صفت نشان ایمان است. کسی که کل طبیعت را بی‌جان می‌داند و زمین را جایی برای لذت‌طلبی خود می‌شمارد، ممکن است متکبرانه از آن‌ها بهره‌کشی کند؛ اما کسی که عالم را غرض‌مند و زمین را زنده و جاندار و تسبیح‌گوی خداوند می‌داند، متواضعانه با آن برخورد می‌کند. 4️⃣ فعالیت زیست‌محیطی: هر اقدامی که برای حفظ محیط‌زیست و پیشگیری از تخریب آن صورت گیرد، ستوده و مشمول ثواب است تا جایی که آب‌دادن به درختان سدر که فاقد میوه بوده‌اند، همسنگ آب‌دادن به مؤمنان تشنه شمرده شده است. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 39 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 بیژن عبدالکریمی: ✅ متافیزیک غربی، پوچی خود را در خشونت اسرائیلی نمایان کرد... 🆔 @didebane_andisheh
💠 در سودای فقه تجدد؛ ویژه‌نامه رحلت دکتر داوود فیرحی 📚 شماره هفدهم و هجدهم دیده‌بان اندیشه ❇️ مهمترین موارد طرح‌شده در این شماره: 📌 سنجش فقه با معیارهای اجتماعی و سیاسی غربی؛ 📌 جایگزینی مقبولیت به جای مشروعیت در مدل سیاسی اسلامی؛ 📌 پذیرش عقلانیت ابزاری و تفسیر فقه بر اساس آن؛ 📌 مخالفت با اسلامی‌سازی علوم انسانی(علیرغم موافقت با بومی‌سازی فرهنگ اسلامی)؛ 📌 خدشه‌دارکردن هویت و تاریخ ایرانی-اسلامی با تقلید از نسخه‌های ناسیونالیستی عربی(جابری). 📖 فایل نشریه در پست بعدی👇 🆔 @didebane_andisheh
شماره ۱۷ و ۱۸.pdf
8.49M
💠 در سودای فقه تجدد؛ ویژه‌نامه رحلت دکتر داوود فیرحی 📚 شماره هفدهم و هجدهم دیده‌بان اندیشه ⚠️ در این شماره از دیده‌بان اندیشه، علاوه بر مرور حیات زیستی - علمی مرحوم داوود فیرحی، به برخی از نقدهای وارده از سوی فلاسفه و فقها به اندیشه ایشان، پرداخته می‌شود. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 17 و 18 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ ویژه‌نامه نشریه «دیده‌بان اندیشه» در حمایت از اندیشه مقاومت 💢 با موض
💥 مهلت ارسال یادداشت در موضوع «سَرمَنزل اِشغالگری» تمدید شد. 🖇محورها 📌تطبیق مبانی مدرنیته بر کنش صهیونیست‌ها 📌تقابل الهیات صهیونیستی و الهیات مقاومت 📌ابعاد فرهنگی و اخلاقی اشغالگری 📌نظریه نظم جهانی و اشغال قدس 📌راهکار حقوق بشر مدرن در برابر جنایات انسانی 📌معنای عدالت در پارادایم اشغالگری 📌نقش تبشیری رسانه در خدمت به اشغالگران 📌سویه‌های هویتی مقاومت از منظر اندیشمندان 📌زیست‌جهان انسان مدرن و انسان مقاومت 📌راهبردهای مواجهه اندیشمندان با جریان صهیونیستی 📌جایگاه فرهنگ مقاومت در پازل تمدن اسلامی 📌رد پای عناصر مهدویت در فرهنگ مقاومت 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
💠 متولی رهاشدگی فرهنگ ✔️ مرحوم افروغ در کتابش می‌گوید بعد از جنگ همه به سمت توسعه اقتصادی رفتند و آن‌جا ما دچار رهاشدگی فرهنگ شدیم و این برهه طولانی شد. دولت‌هایی که بعد از جنگ آمدند، هیچکدام نگاه‌شان توسعه فرهنگی نبود. مثلاً دولت آقای هاشمی مانند شرایط بعد از جنگ، به سراغ توسعه اجتماعی رفت. دولت آقای خاتمی به سمت توسعه سیاسی و گفتگو رفت. دولت آقای احمدی‌نژاد هرچند برای عدالت کارهایی کرد، حرف‌ش را زد، شعارش را داد؛ اما پشتوانه نظری محکم نداشت و دولت آقای روحانی مجدداً به توسعه سیاسی و باب مذاکره بازگشت داشت. ✔️ از نظر آقای افروغ چون منابع در اختیار حاکمیت است، می‌تواند خیرات اجتماعی را توزیع کرده و اقامه‌عدل نماید. لذا حاکمیت را مسئولِ اول می‌داند؛ اما در فرهنگ، مهمترین متولی را مردم می‌داند چرا که در اقتصاد با آراء فکری مردم، خلاقیت، هنر و تولید اثر فکری مردم کاری نداریم؛ بلکه آن چیزی که متعلق بحث توزیع است، مادی، اقتصادی و ثروت است؛ اما در فرهنگ ما به‌دنبال انسان هستیم؛ انسان با آن خلاقیت فکری و هنرش؛ در این‌جا خود مردم می‌توانند به‌خوبی نقش ایفا کنند. لذا این‌جا بحث مردم و رابطه آن با حاکمیت در عدالت فرهنگی برای آقای افروغ پررنگ می‌شود. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره50 🆔 @didebane_andisheh
💠 مصلحت و عدالت ✅ تعارض مصلحت با عدالت‌خواهی، از مسائل مورد بحث اندیشمندان است که هرکدام به ارائه راهکاری برای آن می‌پردازند. 📌مهدوی‌ارفع در این‌باره می‌گوید: در خصوص مصلحت‌اندیشی برخی از نهادها باید مطالبه‌گری کرد و باید فریاد زد تا با تیغ مصلحت، عدالت را ذبح نکنید. تفریط در مسیر عدالت‌خواهی این است که این‌قدر بر طبل مصلحت نظام و آرامش جامعه بدمیم که هیچ‌کس نسبت به مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی اقدام نکند و افراط هم این است که فقط مفهوم کلی را بفهمیم ولی در نوع پیاده‌سازی آن اخلاق، شرع، عقل، مصلحت، موقعیت، دشمن و ... را رها کنیم و صریح و مستقیم سراغ این مسائل برویم. 📌حامد کاشانی می‌گوید: در نگاه جامعه ما مدل حکمرانی امیرالمؤمنین یک خطّی است؛ یعنی امیرالمؤمنینی که در رفتارش مصلحت نیست و یک خطّی است. این با امیرالمؤمنین واقعی فاصله دارد. امیرالمؤمنین نماد عدالت و عقلانیت است. امیرالمؤمنینی که مظهر عدل است، گاهی برای اینکه یک ظلم بزرگ‌تری رخ ندهد وارد وادی مصلحت شده است. اقتضای عدالت در حالت عادی این است که همه را در یک روز عزل و نصب کنی؛ ولی حضرت این کار را نمی‌کند. خود امیرالمؤمنین (ع) در عزل و نصب‌ها تمام آن مواردی را که فرموده بودند نتوانستند اجرا کنند، چون اولاً حضرت نمی‌توانستند بیرون از فضای واقعی جامعه اسلامی آدم برای عزل و نصب بگذارد و از بین موجودین باید انتخاب می‌کرد. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 40 🆔 @didebane_andisheh
✅ در تکاپوی حکمرانی فراغت 👤 دکتر سیدحسین شرف‌الدین 📌امروزه فراغت یکی از ارزش‌های مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعه‌یافتگی اعتبار می‌شود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است. «سرگرمي‌خواهي» به عنوان يکي از ويژگي‌هاي انسان مدرن، نوعي اراده معطوف به لذت‌جویی و مسرت‌خواهی است که فرد درخلال اشتغال به برخي فعاليت‌هاي غيرالزامي بدان دست می‌یابد. 📌 در جامعه کنونی غرب «اصل لذت» چون حق مسلمی برای عموم انسان‌ها، اعتبار شده و متناسب با این حکم، «نظامات قانونی» به صورتی شکل گرفته که در آن «امکان اقناع آزادانه شهوات» برای همه افراد فراهم باشد، وظیفه رسانه‌های گروهی و مخصوصا تلویزیون در این شرایط با فرض این مقدمات معین خواهد شد. 📌 اینها همه در حالی است که به نظر شهید آوینی، کار و اشتغال نقش بالقوه‌ای در هويت‌بخشي، شکوفايي استعدادها و خلاقيت‌ها، رشد و تعالي قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي انساني، ايجاد خودباوري، احساس مفيدبودن، تربيت بدن، اعطاي منزلت اجتماعي و توسعه و سازندگي جامعه دارد. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh