#خبر
#دیدهبان_51
❇️ خلط بین تجددگرایی و توجه به عنصر زمان و مکان
👤 گفتگو با آیتالله عباس شاهرفعتی استاد سطح عالی حوزه علمیه و رییس مرکز رسانهای ولایت
⚠️ در این شماره از دیدهبان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت.
🌹 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
دیدهبان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانهای ❇️ پنجاه و دومین شماره نشریه «دیدهبان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی ابعاد م
#اطلاعیه
💥 مهلت ارسال یادداشت در موضوع «قیمتگذاری دولتی» تمدید شد.
🖇محورها
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با یارانههای حمایتی
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با وضعیت بورس
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با نظام کار و اشتغال
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با رانتخواری خواص
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با کنشگری بانکها
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با تولید و مصرف در جامعه
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با مساله مهاجرت نخبگان
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با بهرهگیری از حاملهای انرژی
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با اراده آزاد شهروندان
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با تثبیت نرخ ارز
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با اهداف کلان حکومت اسلامی
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
🆔 @didebane_andisheh
May 11
💠 تعامل نهاد علم با جامعه
📌 انکار هرگونه تعامل
برخی اساساً تعامل هدفمند و برنامهریزیشده میان این دو نهاد را منکر هستند؛ به نظر اینها رویههای فعلی اجتماعی ضد علم است؛ حرف علمی و سیاستها با هم نقطه مشترک ندارند.
📌 وجود تاخیر در تعامل
برخی دیگر معتقدند به دلیل آنکه دانشگاههای فعلی خروجی قابلتوجهی برای مسائل جامعه ندارند و از طرفی دولتها نیز میلی به ارتباط با نهاد علم ندارند، وظیفه راهبری اجتماعی بر عهده اندیشکدهها نهاده شده که غالبا تاثیرگذاری آنها نیز به صورت تاخیری و پسینی صورت میپذیرد.
📌اثبات وجود تعامل
برخی تعامل و اثرگذاری نهاد علم در جامعه معاصر را میپذیرند اما در مورد میزان و نتایج این تعامل اختلاف نظر دارند؛ برخی تاثیر این تعامل را قدرتافزایی سیاسی برای کشورها در سطح بینالمللی از طریق رشد فناوری میدانند؛ برخی دیگر نیز به مواردی همچون تربیت سیاستمدار برای نظام حکمرانی، مشاورهدادن به نظام سیاسی و نقد عملکرد آن در این تعامل اشاره میکنند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره45
🆔 @didebane_andisheh
💠 پهلوی در آینه تاریخ
📌 جریان تنویر
جریان «تنویر» هدف خود را کشف واقعیت تاریخ قرار داده و به دنبال آن است تا با کنارگذاشتن اغراض جانبی، حقیقت فعالیتهای حکومت پهلوی را کشف کند. این جریان اصرار دارد تا برای ادعاهای خود سند معتبر ذکر کرده و از تاریخ، استفاده ابزاری ننماید.
📌 جریان تخریب
جریان «تخریب» از تاریخ پهلوی برای ستیز با جمهوری اسلامی استفاده ابزاری میکند؛ بدین صورت که با تخریب پهلوی و قرینهسازی آن با جمهوری اسلامی، ضعفهای حکومت پهلوی را به جمهوری اسلامی نیز نسبت داده و سرنوشت آن حکومت را برای این حکومت تئوریزه کند.
📌 جریان تلطیف
تلطیفکنندگان که اغلب آنها امروزه در زمره روشنفکران اصلاحطلب یا اعتدالی قرار میگیرند، دوران پهلوی را جامعه آرمانی تصویر نمیکنند؛ اما با روایتی ناقص و جزئینگرانه از این دوران، وضعیت قابل اغماضی را جلوه میدهند. جریان تلطیف به مسائل اجتماعی و حواشی سیاست و قدرت پهلوی میپردازد و از ورود به بخش مهمی از مسائل سیاسی و امنیتی و راهبردی دوران پهلوی پرهیز میکند.
📌جریان تطهیر
فعالترین جریان در موضوع رژیم پهلوی، تطهیر و تمجید نسبت به عملکرد آن است. پروژه «تطهیر پهلوی» در امتداد مسیر جعل تاریخ ایران توسط پژوهشگران و رسانههای وابسته به استعمار، سلطنتطلبان و لیبرالهای غربی است که روزی در قالب القای ایدئولوژی باستانگرایی و روز دیگر در تمجید از فعالیتهای رژیم پهلوی خود را نشان میدهد. این جریان بهطور خاص پس از فتنه88، جان تازهای گرفت و بهشکل قویتری پیگرفته میشود.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 25
🆔 @didebane_andisheh
📌 اخلاق مواجهه با امانات الهی
✅ با اشاره به برخی از مهمترین ویژگیهای عالم مثل حیات، توازن، حشر عام و کمالمحوری، میتوان فضایل اخلاقی برآمده از این ویژگیها را اینگونه برمیشمرد:
1️⃣ شفقت: از این منظر شخص بافضیلت همه آفریدگان را به سهم خود مشمول شفقت خود میسازد و این فضیلت را مختص انسانهای پیرامون خود نمیداند. نمونه آشکار این نگرش را در سیره پیامبر اکرم (ص) میتواند دید.
2️⃣ میانهروی: اعتدال یا میانهروی در عرصه زیستمحیطی به این معنا است که به میزانی که نیاز داریم از مواهب طبیعی بهره بگیریم، نه بیشتر. همانگونه که هیچ مسلمانی نباید خودش را از نعمات الهی محروم کند و حلالی را حرام بشمارد نباید در استفاده از مواهب طبیعی بیش از نیاز خودش بهرهبرداری کند.
3️⃣ تواضع: تواضع فضیلت آشکار مؤمنان است و درست همانگونه که تکبر و استکبار نشانه کفر است، این صفت نشان ایمان است. کسی که کل طبیعت را بیجان میداند و زمین را جایی برای لذتطلبی خود میشمارد، ممکن است متکبرانه از آنها بهرهکشی کند؛ اما کسی که عالم را غرضمند و زمین را زنده و جاندار و تسبیحگوی خداوند میداند، متواضعانه با آن برخورد میکند.
4️⃣ فعالیت زیستمحیطی: هر اقدامی که برای حفظ محیطزیست و پیشگیری از تخریب آن صورت گیرد، ستوده و مشمول ثواب است تا جایی که آبدادن به درختان سدر که فاقد میوه بودهاند، همسنگ آبدادن به مؤمنان تشنه شمرده شده است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 39
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 بیژن عبدالکریمی:
✅ متافیزیک غربی، پوچی خود را در خشونت اسرائیلی نمایان کرد...
🆔 @didebane_andisheh
#اختصاصی
#بازنشر
💠 در سودای فقه تجدد؛ ویژهنامه رحلت دکتر داوود فیرحی
📚 شماره هفدهم و هجدهم دیدهبان اندیشه
❇️ مهمترین موارد طرحشده در این شماره:
📌 سنجش فقه با معیارهای اجتماعی و سیاسی غربی؛
📌 جایگزینی مقبولیت به جای مشروعیت در مدل سیاسی اسلامی؛
📌 پذیرش عقلانیت ابزاری و تفسیر فقه بر اساس آن؛
📌 مخالفت با اسلامیسازی علوم انسانی(علیرغم موافقت با بومیسازی فرهنگ اسلامی)؛
📌 خدشهدارکردن هویت و تاریخ ایرانی-اسلامی با تقلید از نسخههای ناسیونالیستی عربی(جابری).
📖 فایل نشریه در پست بعدی👇
🆔 @didebane_andisheh
شماره ۱۷ و ۱۸.pdf
8.49M
#اختصاصی
#بازنشر
💠 در سودای فقه تجدد؛ ویژهنامه رحلت دکتر داوود فیرحی
📚 شماره هفدهم و هجدهم دیدهبان اندیشه
⚠️ در این شماره از دیدهبان اندیشه، علاوه بر مرور حیات زیستی - علمی مرحوم داوود فیرحی، به برخی از نقدهای وارده از سوی فلاسفه و فقها به اندیشه ایشان، پرداخته میشود.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 17 و 18
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانهای ❇️ ویژهنامه نشریه «دیدهبان اندیشه» در حمایت از اندیشه مقاومت 💢 با موض
#اطلاعیه
💥 مهلت ارسال یادداشت در موضوع «سَرمَنزل اِشغالگری» تمدید شد.
🖇محورها
📌تطبیق مبانی مدرنیته بر کنش صهیونیستها
📌تقابل الهیات صهیونیستی و الهیات مقاومت
📌ابعاد فرهنگی و اخلاقی اشغالگری
📌نظریه نظم جهانی و اشغال قدس
📌راهکار حقوق بشر مدرن در برابر جنایات انسانی
📌معنای عدالت در پارادایم اشغالگری
📌نقش تبشیری رسانه در خدمت به اشغالگران
📌سویههای هویتی مقاومت از منظر اندیشمندان
📌زیستجهان انسان مدرن و انسان مقاومت
📌راهبردهای مواجهه اندیشمندان با جریان صهیونیستی
📌جایگاه فرهنگ مقاومت در پازل تمدن اسلامی
📌رد پای عناصر مهدویت در فرهنگ مقاومت
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
🆔 @didebane_andisheh
💠 متولی رهاشدگی فرهنگ
✔️ مرحوم افروغ در کتابش میگوید بعد از جنگ همه به سمت توسعه اقتصادی رفتند و آنجا ما دچار رهاشدگی فرهنگ شدیم و این برهه طولانی شد. دولتهایی که بعد از جنگ آمدند، هیچکدام نگاهشان توسعه فرهنگی نبود. مثلاً دولت آقای هاشمی مانند شرایط بعد از جنگ، به سراغ توسعه اجتماعی رفت. دولت آقای خاتمی به سمت توسعه سیاسی و گفتگو رفت. دولت آقای احمدینژاد هرچند برای عدالت کارهایی کرد، حرفش را زد، شعارش را داد؛ اما پشتوانه نظری محکم نداشت و دولت آقای روحانی مجدداً به توسعه سیاسی و باب مذاکره بازگشت داشت.
✔️ از نظر آقای افروغ چون منابع در اختیار حاکمیت است، میتواند خیرات اجتماعی را توزیع کرده و اقامهعدل نماید. لذا حاکمیت را مسئولِ اول میداند؛ اما در فرهنگ، مهمترین متولی را مردم میداند چرا که در اقتصاد با آراء فکری مردم، خلاقیت، هنر و تولید اثر فکری مردم کاری نداریم؛ بلکه آن چیزی که متعلق بحث توزیع است، مادی، اقتصادی و ثروت است؛ اما در فرهنگ ما بهدنبال انسان هستیم؛ انسان با آن خلاقیت فکری و هنرش؛ در اینجا خود مردم میتوانند بهخوبی نقش ایفا کنند. لذا اینجا بحث مردم و رابطه آن با حاکمیت در عدالت فرهنگی برای آقای افروغ پررنگ میشود.
📖 دیدهبان اندیشه شماره50
🆔 @didebane_andisheh
💠 مصلحت و عدالت
✅ تعارض مصلحت با عدالتخواهی، از مسائل مورد بحث اندیشمندان است که هرکدام به ارائه راهکاری برای آن میپردازند.
📌مهدویارفع در اینباره میگوید:
در خصوص مصلحتاندیشی برخی از نهادها باید مطالبهگری کرد و باید فریاد زد تا با تیغ مصلحت، عدالت را ذبح نکنید. تفریط در مسیر عدالتخواهی این است که اینقدر بر طبل مصلحت نظام و آرامش جامعه بدمیم که هیچکس نسبت به مطالبهگری و عدالتخواهی اقدام نکند و افراط هم این است که فقط مفهوم کلی را بفهمیم ولی در نوع پیادهسازی آن اخلاق، شرع، عقل، مصلحت، موقعیت، دشمن و ... را رها کنیم و صریح و مستقیم سراغ این مسائل برویم.
📌حامد کاشانی میگوید:
در نگاه جامعه ما مدل حکمرانی امیرالمؤمنین یک خطّی است؛ یعنی امیرالمؤمنینی که در رفتارش مصلحت نیست و یک خطّی است. این با امیرالمؤمنین واقعی فاصله دارد. امیرالمؤمنین نماد عدالت و عقلانیت است. امیرالمؤمنینی که مظهر عدل است، گاهی برای اینکه یک ظلم بزرگتری رخ ندهد وارد وادی مصلحت شده است. اقتضای عدالت در حالت عادی این است که همه را در یک روز عزل و نصب کنی؛ ولی حضرت این کار را نمیکند. خود امیرالمؤمنین (ع) در عزل و نصبها تمام آن مواردی را که فرموده بودند نتوانستند اجرا کنند، چون اولاً حضرت نمیتوانستند بیرون از فضای واقعی جامعه اسلامی آدم برای عزل و نصب بگذارد و از بین موجودین باید انتخاب میکرد.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 40
🆔 @didebane_andisheh
✅ در تکاپوی حکمرانی فراغت
👤 دکتر سیدحسین شرفالدین
📌امروزه فراغت یکی از ارزشهای مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعهیافتگی اعتبار میشود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است. «سرگرميخواهي» به عنوان يکي از ويژگيهاي انسان مدرن، نوعي اراده معطوف به لذتجویی و مسرتخواهی است که فرد درخلال اشتغال به برخي فعاليتهاي غيرالزامي بدان دست مییابد.
📌 در جامعه کنونی غرب «اصل لذت» چون حق مسلمی برای عموم انسانها، اعتبار شده و متناسب با این حکم، «نظامات قانونی» به صورتی شکل گرفته که در آن «امکان اقناع آزادانه شهوات» برای همه افراد فراهم باشد، وظیفه رسانههای گروهی و مخصوصا تلویزیون در این شرایط با فرض این مقدمات معین خواهد شد.
📌 اینها همه در حالی است که به نظر شهید آوینی، کار و اشتغال نقش بالقوهای در هويتبخشي، شکوفايي استعدادها و خلاقيتها، رشد و تعالي قابليتها و ظرفيتهاي انساني، ايجاد خودباوري، احساس مفيدبودن، تربيت بدن، اعطاي منزلت اجتماعي و توسعه و سازندگي جامعه دارد.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 49
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 اسلام و دموکراسی
❇️ آیا اسلام را میتوان از جمله ایدئولوژی های تعدیلکننده دموکراسی محسوب کرد؟ برای پاسخ به این پرسش، باید جوهر دموکراسی را در آموزههای اسلامی به داوری بگذاریم.
1️⃣ مشارکت مردمی در مسائل سیاسی: روایات فراوان و آیاتی مانند «و أمرهم شوری بینهم» و «و شاورهم فی الامر» دال بر تأکید فراوان اسلام بر مسئله مشورت هستند و حضور مردم در انتخابات، یکی از مهمترین جلوههای مشورت با مردم است.
2️⃣ آزادی: انسانها در انتخاب نوع حکومت و کارگزاران خود دارای اختیارند و براساس فرموده امام خمینی(ره) «یکی از اصول اسلامی، آزادی مسلمین در رأی به حاکم و تعیین سرنوشت خود است».
3️⃣ مقبولیت نظام سیاسی: از منظر اسلام، حاکم باید مورد پذیرش مردم قرار بگیرد زیرا بدون مشارکت مردم فاقد قدرت اجرایی است و نمیتواند احکام اسلامی را اجرا کند.
✴️ از آنچه بیان شد می توان به روشنی نتیجه گرفت که دموکراسی به مثابه یک شیوه حکومت، دارای تعارض و ناسازگاری با اسلام نیست و به تعبیر امام خمینی(ره) «در اسلام دموکراسی مندرج است» و این دموکراسی همان «جمهوری اسلامی» است که در حقیقت حکومت دموکراسی واقعی است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره27
🆔 @didebane_andisheh
💠 تأثیر انتظار بر اصلاح فرد و جامعه
♻️ پیامبر اسلام فرمود: «هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.» مهم ترین نشانه این گمراهی، حیرت و تردید در معارف دین و اهمال در عبادات و ناامیدی از تحقق آینده روشن است. افرادی که می خواهند در جامعه منتظران، مثمر ثمر و امامالمتقین باشند و دیگران را در راستای اهداف جامعه منتظر بسازند، ابتدا باید خودساخته و مزین به شاخصههای نیکو باشند. در فضای سالم است که انجام وظایف محوله امکان پذیر می شود. والدین و نهادهای تربیتی جامعه چون آموزش و پرورش، دانشگاه، صدا و سیما و رسانههای تبلیغاتی هم باید در گسترش امید به عدالت جهانی و انتظار صحیح بکوشند.
♻️ منتظر با بندگی و توبه و استغفار، طالب جهتگیری قلب خود به سوی قبله عالم هستی است تا با قرب به حضرتش از انواع کمالات و فضائل اخلاقی بهرهمند گردد تا از غبار غیبت رها و تحت تابش نور ولایت امام قرار گيرد و بازتاب دعاي خود را از سوی امام دريافت كند و از رجس و ظلمتِ جهل و گناه و آلودگیِ منیت جدا گردد و امام رئوف مانند ابر پر باران تطهیر عیوب او را عهدهدار شود؛ زيرا برای به كمال رسيدن، به لطف خاص امام محتاج است. سپس از توقف و راکد بودن رها و با گرمی و نورانیت در حرکت و سبقت در کمالات به پيش برود. آنکه آینده را ناامیدانه، سیاه تحلیل می کند، دشمنی در خط امپریالیسم، در مقابل پرچم عدالتخواهی جهانی است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره47
🆔 @didebane_andisheh
✅ زینبیات
✍️ محسن قنبریان
📌 زینب(س) برای عاشورا؛ بمثابه "نبی" برای "اسماء حسنای الهی" است! خدا و اسمائش، همه زیباییهاست؛ لکن خدا هم در بیخبری، "نبی" می خواهد! (نبی از نبأ بمعنی خبر)
📌 زینب(س) برای کربلا؛ "تماشاگر" و "راویِ صحنهها" و روایتها نیست؛ خودِ "کرب و بلا" ست! تحریف بزرگی است که بنام جنگ روایتها، فقط تماشاگر و راوی را زینب بخواهیم! "تحملِ کرب و بلا" با "خَلق صبر و ولاء"، "جوهره"ی زینبشدن است؛ نه هیچ چیز دیگر (رسانه، مخاطب، ضریب سایبری و...)!
📌 زنِ غزه این روزها زینبیترین زینبِ زمین است! در خودِ کرب و بلاست؛ خالق زیباترین صحنههای صبر و شکر و تمثال امروزینِ "ما رایت منه الا جمیلا"ست. صدا و تصویرش را چشمها و گوشهای تیز شده از صبر و حلماش، از باریکه تصاویر یک موبایل هم میبیند و عالمی را به هم میریزد! هیچ زن و کودکی -فضلاً از مردان- نتوانسته بود این چنین، جهان را به هم بریزد!
📌 اگر فقط شهید میداد و می گریست، هرگز "زینبِ وجدانها" نمی شد! نمایش روحِ نشکن و متعالی و مومناش در کنار آن ترحمِ جهانی، تعظیم آفرید! همه را ساکت کرد و همه را گوش! بهترین "الگویِ پیروز" در روایت و جنگِ روایتها را زینبیات غزه دارند به مستضعفینِ امپراطوریهای تبلیغاتی و رسانههای استکباری میدهند!
🆔 @m_ghanbarian
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین
✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات!
▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریهپرداز اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت، در بیانیهای ضمن تروریستی خواندن اقدام حماس در ۷ اکتبر از تولد دوباره یهودستیزی در اروپا اظهار نگرانی کرد. وی در این بیانیه نوشته بود: «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد. عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد.
▪️هابرماس بی اعتنا به بیش از هفت دهه اشغالگری اسرائیل و نسل کشی فلسطینیان که این روزها بیش از گذشته در غزه جریان دارد و در اعتراض به موج جهانی مخالفت مردم در سراسر دنیا به جنایات جنگی اسرائیل خصوصاً در آلمان، در ادامه گفته است: «قابل تحمل نیست که یهودیان در آلمان بار دیگر در معرض تهدیدهای جانی و بدنی قرار گیرند و از خشونت فیزیکی در خیابانها بترسند. تصویر دموکراتیک جمهوری فدرال از خود که مبتنی بر ملزومات مربوط به احترام به کرامت انسانی است، با فرهنگی سیاسی مرتبط است که با توجه به جنایات گسترده دوران حکومت نازی، دفاع و پاسداری از هستی یهودیان و حق موجودیت اسرائیل از عناصر اصلی آن است.»
☑️ این سخنان هابرماس واکنش متفکران و پژوهشگران ایرانی را برانگیخت. فکرت برخی از این واکنشهای را بازتاب خواهد داد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
#یادبود_بزرگان
💠 تجمیع سه حوزه
📌 در مقابل نگاهی که در دنیای غرب به صورت پیوسته بین سه حوزه دین، فلسفه و عرفان جدایی و ناسازگاریی و حتی تهافت و تناقض میبیند، استاد حسنزاده با تسلط بر مبانی عرفانهای نوظهور و تفلسفهای کاذب، معیار و ملاک معرفت را قرآن و سنت معرفی کرده و هرگونه اعوجاج از مسیر این دو منبع را باطل و کجراهه و اسباب سقوط نفس ناطقه انسانی برمیشمردند.
📌 طبق این نظر دین، فلسفه و عرفان در عين اينکه در محتواهاى اساسى با هم مشترک بوده و هماهنگى و توافق دارند، حجيت همديگر را نیز تایید و تکمیل میکنند. جدیترین تلاش ایشان در عرصه معارف اسلامی، جمع بین این سه حوزه فقه، فلسفه و عرفان بوده است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره32
🆔 @didebane_andisheh
💠 انگیزههای روشنفکری حوزوی
♻️ جمع بین سنت و تجدد
برخی از روشنفکران حوزوی معتقدند که دین سنتی بـه جهـت تعلـق آن بـه قـرون گذشـته، پاسخگوي نیازهاي انسان معاصر نیسـت. آنها مـیکوشـند بـا بهـرهگـرفتن از ظرفیـتهـاي فلسفههاي نوین در حوزههاي تحلیل زبانی و هرمنوتیک و با تاریخی قلمدادکردن دین و با ارائه تفکیکی غیر نظاممند از ذاتیات و عرضیات دین و در پرتو به محاقبردن یـا کنـارگذاشتن آن چه که عرضی دین قلمداد میکنند، قرائتی تازه از دین و ذاتیات آن عرضه کنند تا دینداري به شکل عام و اسلام در قرائت او با کمترین هزینهاي، البته تنهـا نسـبت بـه تجددخواهی، با زندگی مدرن امروز جمع گردد.
♻️ تقریر حقیقت و تقلیل مرارت
روشنفکران سعی میکنند بـا بهـرهگـرفتن از معنویت و عقلانیت متعادل، اولاً هر چه بیشتر انسانها را با حقیقت مواجهـه داده و آشـنا سازند و ثانیاً در شیوه فکري خود، چشماندازي را ترسـیم سـازند کـه در آن، پـس از تبیـین دردها و آلام انسانی، انسانها هرچه کمتر درد کشیده و رنج ببرند و نهایتاً با بهرهگـرفتن از هر آنچه که در عرصه دین و علم و فلسفه و هنر هست، سعی میکنـند عـلاوه بـر دو مقصد پیشگفته، انسانها را به گرایش هرچه بیشتر به سوي نیکی و نیکوکاري رهنمون گردند. گویا این متفکـران روشـنفکر بـه صـورت خودآگـاه یـا ناخودآگاه به این نتیجه رسیدهاند که براي جمع بین سنت و تجـدد و یـا کاسـتن از آلام و مرارتهاي همنوعان خویش، لاجرم باید از التزام به پذیرش دین و مکتبی خاص کـه بـا کمترین لسان سلبی نسبت به سایر مسالک همراه باشد، سخت اجتناب کرد و به معنویتی بیرنگ و آیین و دینی بیمرز، بسنده نمود.
♻️ بسط دین انسانی
جریان روشنفکری به دنبال تاسیس دین انسانی است؛ دینی که کرامت انسان برایش اهمیت داشته و توانایی جمع تمام انسانها زیر چتر واحد را داشته باشد. برخی از روشنفکران حوزوی برای دستیابی به این هدف، به ناچار راه عرفان را در پیش گرفته و سعی کردند تا مبانی عرفانی را در مقابل مبانی فقهی برجسته سازند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره26
🆔 @didebane_andisheh