eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
941 دنبال‌کننده
624 عکس
96 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «برابری یا تشابه؛ در جریان‌شناسی عدالت‌خواهی» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهلم، تیرماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻رویکرد جریانات اندیشه‌ای نسبت به عدالت و عدالت‌خواهی؛ 🔻تمایز عدالت‌خواهان در توجه به ساحات سه‌گانه برابری؛ 🔻تبیین رابطه آزادی و عدالت و تقدم یکی از آنها در فلسفه؛ 🔻نقد عدم توجه همزمان به دو گونه عدالت واقعی و ادراکی. ✳️ به ضمیمه یادبود استاد رسانه‌پژوه مرحوم محمدحسین فرج‌نژاد لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢 https://fekrat.net/?p=10973 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_40_pc.pdf
17.93M
✳️ دیده‌بان 40؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالت‌خواهی» 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_40_mobile.pdf
18.26M
✳️ دیده‌بان 40؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «برابری یا تشابه؛ در جریان‌شناسی عدالت‌خواهی» 🆔 @didebane_andisheh
🔰 بخشی از سرمقاله شماره 40 ♦️ «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالت‌خواهی» 🔷 عدالت از آنجایی که ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد، برای همگان قابل فهم بوده و از آنجایی که تشتت نظرات درباره آن مخصوصا در دوران حاضر و متاثر از تبعیض‌های حاصل از مدرنیته، به اوج خود رسیده، پیچیدگی‌های زیادی را در ماهیت خود جای داده است. 🔶 در کشورمان ایران اگرچه که بحث از چیستی عدالت و شعارهای عدالت‌خواهانه، از دهه‌های اخیر توسط متفکرین سنتی و روشنفکر کلید خورد، اما با وقوع انقلاب شکوهمند این مساله به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و در تمام ساحات جامعه منتشر شد. با فراگیرشدن این موضوع، اندیشمندان تلاش کردند تا سامانی به جریانات عدالت‌خواه داده و جریان‌شناسی روشنی را ارائه دهند؛ اما به دلیل همان تشتت نظرات، می‌توان به ناکارآمدبودن این جریان‌شناسی‌های موجود حکم کرد. 🔷 هر ساله در تیرماه به مناسبت شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضائیه، اندیشمندان و صاحب‌نظران زیادی موضوع عدالت را برای سخنرانی‌ها و یادداشت‌های خود انتخاب کرده و درباره آن تفلسف می‌کنند. دیده‌بان اندیشه نیز به منظور سامان‌دادن مضاعف به نظریات مختلف در باب عدالت، اقدام به جریان‌شناسی جدیدی در این زمینه کرده است. 🔶 از بررسی پیام‌های رسانه‌ای مربوط به موضوع عدالت‌خواهی می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که مهمترین وجه اختلاف جریانات عدالت‌خواه معاصر، اختلاف در مبانی است که آنها برای عدالت لحاظ کرده و از پیشینیان خود به ارث برده‌اند. یکی از مهمترین این مبانی، مقوله «مساوات» و «برابری» است که به دلیل اهمیت فزاینده، جریانات مختلف به آن توجه کرده‌اند. 🔷 مساوات در ادبیات مدرن، خود را در سه ساحت نمایان می‌سازد؛ دو ساحت اول ناظر به عدالت واقعی(در مقام ثبوت) و ساحت آخر ناظر به عدالت ادراکی(در مقام اثبات) است. برخی از جریانات اندیشه‌ای، صرفا بخشی از عدالت واقعی یعنی مساوات در فرآیند و آزادی عمل انسان‌ها را برجسته می‌سازند و برخی دیگر با تاکید بر عدالت ادراکی، مساوات را در هر سه ساحت خواستارند. 🔶در این بین جریاناتی نیز هستند که با برجسته‌سازی هر دو بُعد عدالت واقعی(یعنی دو ساحت برابری فرصت‌ها و فرآیندها)، توجه به عدالت ادراکی را نیز از وظایف حکمرانی به شمار آورده و به منظور همسوسازی عدالت ادراکی با عدالت واقعی، راه‌حل‌هایی را برای تربیت بشر ارائه می‌دهند. 🆔 @didebane_andisheh
🔖 | خط قرمز افشاگری ▪️ افشاگری به معنای خاص امروزی در اسلام جایگاهی ندارد؛ اما مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی در اسلام موجود است. 📖 دیده بان اندیشه شماره 40 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💢 به زودی منتشر خواهد شد 🔻 شماره 41 نشریه دیده بان اندیشه با عنوان اندوهِ متعالی به زودی منتشر خواهد شد. 🔹 در این شماره تلاش شده تا اندیشه اندیشمندان مختلف در موضوع تأثیر غم و شادی بر تربیت انسان را رصد و بررسی کنیم. 📍 با ما همراه باشید... 🆔 @didebane_andisheh
💠 «اندوه متعالی، در فرآیند تربیت انسان» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و یکم، مردادماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻معناشناسی و ضرورت بحث از فلسفه غم و شادی؛ 🔻تبیین جایگاه غم و شادی در علوم مختلف مثل فلسفه و عرفان؛ 🔻تعالی‌بخش‌بودن اندوه در فرآیند تربیتی انسان؛ 🔻رابطه عزاداری عاشورایی با نشاط معنوی جامعه اسلامی. ✳️ به ضمیمه یادبود شاعر توانا مرحوم امیرهوشنگ ابتهاج لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢fekrat.net/?p=11366 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_41.pc.pdf
11.43M
✳️ دیده‌بان 41؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «اندوه متعالی، در فرآیند تربیت انسان» 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_41. mobail.pdf
11.65M
✳️ دیده‌بان 41؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «اندوه متعالی، در فرآیند تربیت انسان» 🆔 @didebane_andisheh
🔖 | عدالت بعد از انقلاب ▪️ خود مقام معظم رهبری که مصداق ولایت فقیه است، به این اشاره دارند که عدالت باید در جامعه اجرا شود. 📖 دیده بان اندیشه شماره 40 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
🔖 | عدالت جغرافیایی ▪️ اگر منطقه‌ای در نقطه‌ جغرافیایی دور از مرکز کشور قرار گرفته است، دچار محرومیت باشد اما آنجایی که نزدیک است، برخوردار باشد؛ این عدالت نیست. 📖 دیده بان اندیشه شماره 40 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💢 تقلید محض از اندیشمندان غرب 🔻 تعریف مصطفی ملکیان از دین صرفاً متمرکز برجنبه‌ تعبدی دین است. او در تعریف دین دچار مغالطه‌ تقلیل‌گرایی شده است. 🔸 درصورتی که دین عبارت است از: مجموعه‌ای از اعتقادات، احکام و اعمال؛ اما ملکیان فقط بر بعد تعبدی و احکامی دین تمرکز کرده و آن را با عقلانیت ناسازگار می‌داند. 🔺 می‌توان گفت که این خلط ناشی از تقلید محض روشنفکران مسلمان از اندیشمندان غربی است که بدون توجه به تفاوت‌های دین اسلام و مسیحیت، در دین اسلام مطرح می‌کنند. 📖 دیده بان اندیشه شماره 41 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
🔖 | حُسنِ حَسن ♨️ بازنشر دیده بان اندیشه شماره 32 به مناسبت سالگرد مرحوم حکیم ذوالفنون حسن‌زاده آملی 🔸این ویژه‌نامه به بررسی و بازتاب دیدگاه‌های مختلف از اندیشه‌های علامه حسن‌زاده آملی می‌پردازد و مروری بر مهمترین دیدگاه‌های نظری وی در سه بخش داشته است: 1- حکیم متأله 2- فقیه جامع‌نگر 3- سالک ناسوتی 🔹 آنچه در روایت اصیل از اندیشه آیت‌الله حسن‌زاده آملی(ره) اهمیت دارد جامعیت نگاه ایشان در حوزه معارف اسلامی و نگاه ژرف ایشان به هماهنگی و تناسب بین حوزه دین، فلسفه و عرفان بوده است. 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_N0.32.web.pdf
32.93M
🔶 نشریه دیده‌بان اندیشه (شماره ۳۲ - آبانماه ۱۴۰۰) 🔸با موضوع | حُسْنِ حَسَن 🔻در مقابل نگاهی که در دنیای غرب به صورت پیوسته بین سه حوزه دین، فلسفه و عرفان، جدایی و ناسازگاری و حتی تهافت و تناقض می‌بیند، استاد حسن‌زاده با تسلط بر مبانی عرفان‌های نوظهور و تفلسف‌های کاذب، معیار و مالک معرفت را قرآن و سنت معرفی کرده و هرگونه اعوجاج از مسیر این دو منبع را باطل و کج‌راهه و اسباب سقوط نفس ناطقه انسانی برمی‌شمردند. 🔸 براساس این نظر، دین، فلسفه و عرفان در عين اينکه در محتواهاى اساسى با هم مشترک بوده و هماهنگى و توافق دارند، حجيت همديگر را نیز تأیید و تکمیل می‌کنند. 🔹 از آنجایی که جدی‌ترین تلاش ایشان در عرصه معارف اسلامی، جمع بین این سه حوزه فقه، فلسفه و عرفان بود، اکثر یادداشت‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های منتشرشده در فضای مجازی نیز به این حوزه وارد شده‌اند. از این رو این شماره از نشریه دیده‌بان، علاوه بر تبیین جامعیت و ذوفنون بودن ایشان، به تبیین سه حوزه مذکور خواهد پرداخت. 🆔 @didebane_andisheh
🔖 | عدالت و استعدادها ▪️ شهید مطهری معتقد است که عدالت بیشتر به معنای اعطای جایگاه و حقوق هرکسی براساس استعداد و ظرفیت آن است. 📖 دیده بان اندیشه شماره 40 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
🔖 | لوازم تربیت انسان ▪️ به هیچ‌وجه نمی‌توان یکی از غم و شادی را در امر تربیت و تعالی انسان دخالت بخشیده و دیگری را از این ساحت خارج کنیم. 📖 دیده بان اندیشه شماره 41 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
🔰 علامه ذوالفنون در بالاترین سطح علمی 🎙 حجت‌الاسلام والمسملین احمد عابدی 🔻 آیت الله حسن‌زاده آملی هم در فلسفه اشراق، هم مشاء و هم در حکمت متألیه در بالاترین سطح علمی قرار داشت. علامه حسن‌زاده کتاب شفاء را تدریس و در جای‌جای کتاب اظهارنظر می‌کرد. 🔸 در کتاب‌های حکمت متألیه، در بالاترین سطح علمی چه در زمینه فلسفه صدرایی، چه در زمینه کتاب‌های سهروردی و اشراقی قرار داشت. 🔹 آن مرحوم در زمینه عرفانی، کتاب مصباح الانس را تدریس می‌کرد. مصباح الانس، کتابی بود که مرحوم آشتیانی در زمانی گفته بود. 🔺 الان در کره زمین کسی نیست که بتواند این کتاب را در دستانش بگیرد و بگوید من این کتاب را می‌فهمم. آیت الله حسن‌زاده در سطحی بود که این کتاب را تدریس می‌کرد و حتی امام خمینی نیز تعلیق‌های بر این کتاب دارند. 📖 دیده بان اندیشه شماره 32 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
🔖 | آزادی حیوانی 🔻 شهید بهشتی همواره آزادی‌های موجود در غرب را به‌واسطه‌ اینکه فاقد حدود است، رد می‌کند. 📖 دیده بان اندیشه شماره 28 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💠 شادی همیشگی 🎙 علامع مصباح یزدی 🔻 آیا واقعاً برای انسان میسّر است که در این زندگی همیشه شاد باشد؟ آیا شادی حد و مرزی دارد، یا بی‌نهایت است؟ ▫️ فرض کنید اگر انسان در زندگی احساس دردی نمی‌کرد، فکر می‌کنید زندگی خوبی داشت؟ نه اولین ضررش این بود که وقتی مرضی، یا ناخوشی پیش می‌آمد، در پی معالجه نمی‌رفت و آن مرض او را می‌کشت. ▪️ خود درد، هرچند، چیز نامطلوبی است، اما زندگی این دنیا طوری است که ما بی‌درد به سامان نمی‌رسیم. درست است که خنده خیلی فواید دارد، اما گاهی هم باید گریه کرد. انسانی که گریه نکند در انسانیتش نقصی هست. 🔺 پس مرز داریم؛ این‌ها هیچ‌کدامشان مطلق نیستند. پس ما تا وقتی در این دنیای محدود هستیم، اگر بخواهیم یک ارزش مطلقی معرفی کنیم، آن «تکامل واقعی انسان» است. 📖 دیده بان اندیشه شماره 41 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
🔖 | جهاد حجاب 🔻 بخاطر مسأله حفظ زن از ابتذال، از نگاه آیت‌الله صافی، جهاد اصلی زن، حفظ حجاب است. 📖 دیده بان اندیشه شماره 36 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💢 بی‌توجهی به پیش‌فرض‌ها 🔻 آقای رسول جعفریان در مصاحبه‌ای به طرح ادعای خنثی بودن علم پرداخت و عنوان کرد: می‌گویند علم خوب بود ولی از آن سوءاستفاده شد و به اين بهانه را نفی می‌كنند و می‌كوبند. 🔸 مگر چیزی در دنیا هست که از آن سوء استفاده نشده باشد؟ مگر از دین تا الان کم سوءاستفاده شده؟ پس ما را نفی کنیم؟ اصلا مگر سلاحی که علم می‌سازد کلا بد است؟ 🔹 هیچ پدیده علمی به‌طور مطلق بد نیست. جریان ضدعلم در جامعه ما، می‌خواهد علم را به جهت‌گیری پیوند بزند و ما را از علم محروم کند که نتیجه آن، اتفاقا شکست ما در برابر همین غرب است. 🔺 ایشان بخاطر این مسئله معتقد است که هیچ علمی به‌خودی خود بد نبوده و باید به محل استفاده و نحوه استفاده آن توجه کرد، چون به پیش فرض‌های فلسفی یک علم اصلا توجهی ندارد. 📖 دیده بان اندیشه شماره 3 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
♨️ بازدارندگی نامتقارن ایران 🎙 دکتر ابراهیم متقی 🔹 اردشیر زاهدی با صراحت به این موضوع اشاره می‌کند من به افتخار می‌کنم. 📖 دیده بان اندیشه شماره 3 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💠 عبور از توصیف و ورود به تجویز ✍🏻 دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی ◀️ کار اصلی ما متخلق کردن افراد به ملکات اخلاقی مثل صبر، صداقت و... است نه آموزش نظری آن‌ها برای آنکه جامعه‌ای اخلاقی داشته باشیم. ▪️ برای آنکه برنامه‌ای برای ارتقای اخلاقی در دانشگاه تنظیم کنیم با چند چالش متخلق‌شدن روبه‌رو خواهیم بود که یکی از آن‌ها تجویز به جای توصیف است. ▫️ خیلی وقت‌ها ما از وضعیت اخلاقی جامعه یا وضعیت حجاب دانشگاه اشکال می‌کنیم و با نشان دادن آمار درصدد هستیم که چه مقدار بی‌حجابی وجود دارد و در انتها مثلا گفته می‌شود وضعیت حجاب در دانشگاه خوب نیست. ◀️ اما این عبارت یک توصیف است، اما سوال اینجا مطرح می‌شود که ما اگر بخواهیم حجاب را در دانشگاه افزایش دهیم چه راه‌حل‌های تجویزی وجود دارد. 📖 دیده بان اندیشه شماره 11 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh