♨️ الزام یا التزام به حجاب...!!
🔷 در مساله حجاب برخی قصد دارند تا میان «الزام» و «التزام»، رابطه تقابل و تعارض ساخته و صرفا از التزام به حجاب سخن گفته و توجهی به الزام آن نکنند. اهل حقوق و فلسفه اجتماع بر مغالطهآمیزبودن این سخن واقفند و از طرح آن در مباحث علمی پرهیز میکنند. یکی از مرزهای «عرفیگرایان پیچیده» یا «علمی» با «عرفیگرایان خام» یا «عامهپسند» در همینجاست.
🔶 «التزام»، ضرورت اجتماع است و «الزام» ضرورت حکمرانی است. جامعه با مفهوم التزام، شکل میگیرد ولی هنوز تا تحقق «جامعه سیاسی» فاصله دارد. چون مفهوم التزام برای استقرار و تداوم اجتماع کافی نیست و همچنان شکننده است. برای پایداری و قوام جامعه به مفهوم «الزام» نیاز است. کار فلسفه سیاسی از همینجا آغاز میشود. بهعبارتی فیلسوف اجتماع بحث از مفهوم التزام میکند و فیلسوف سیاسی بحث از الزام میکند. اگر «التزام» سازنده «اجتماع» است؛ «الزام» سازنده «اجتماع سیاسی» است.
🔷 درواقع، «الزام» ضامن حفظ «التزام» شهروندان جامعه است. اگر شهروندی نخواهد به قواعد اجتماع، التزام داشته باشد و درعینحال، از مواهب و منافع اجتماع بهرهبرداری کند؛ اصل «الزام» یا همان حاکمیت او را ملزم به رعایت قواعد اجتماع میکند. بنابراین، اصل الزام حمایتگر و معاضد یا ضامن اصل التزام است و رابطه تقابلی بینشان برقرار نیست.
🔶 حکمرانی دینی از جهت الزام حکومتی با حکمرانیهای غیردینی یا سکولار تفاوت نظری ندارد. همانطور که در حکومتهای سکولار، امر الزام حکومتی، لازم و ضروری است و برای اعمال آن از همهگونه ابزارهای انسانی و ماشینی و روشهای تشویقی و تنبیهی بهرهبرداری میکنند؛ در حکمرانی اسلامی نیز اصل الزام، مسلم و قطعی است. احکام جزائی اسلام و مواعظ اخلاقی و توبیخهای دینی تماما در جهت اعمال اصل الزام است. بنابراین، الزام حکومتی، از اختصاصات نظام اسلامی نیست و در دیگر حکمرانیها -با هرگونه فلسفه سیاسی که باشند- هم دیده میشود.
🔷 اما اختلاف حکمرانی اسلامی با دیگر نظریههای سیاسی-بهویژه حکمرانی سکولار و دنیوی- در مراجع قانونگذاری است. حکمرانیهای سکولار با دینزدایی از سیاست و نفی وحی بهمثابه مرجع تشریع احکام مدنی، مرجع قانونگذاری را محدود به عرف ساختند. در اینگونه حکمرانیها فقط مراجع عرفی مانند مجالس ملی و شوراهای شهری و محلی و اتحادیهها و انجمنهای صنفی و مردمنهاد از جهت قانونگذاری اعتبار دارند و باقی مراجع قانونگذار بهویژه مرجع وحی کنار گذاشته شده است.
🔶 اما در حکمرانی دینی علاوهبر مراجع عرفی، شریعت اسلامی بهعنوان مرجع قانونگذار اعتبار پیدا کرده است. البته رابطه این دو مرجع، طولی است و نه عرضی. به همین دلیل، قوانین عرفی نمیتوانند در تعارض با قوانین شرعی وضع شوند. براین اساس، اگر قانونی در نظام اسلامی ماخوذ از مرجع وحی باشد؛ نمیتوان بهدلیل عدم توافق اقلیتی از مردم، آن قانون را کنار گذاشت.
♦️ ادامه مطلب در👈
🌐http://fekrat.net/?p=3814
#حجاب_قانونی
#الزام_حکومتی
#احکام_اجتماعی
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
♨️ بهجت غمگینان
📚 دیدهبان اندیشه شماره 41
🔷 عرفان اسلامی یکی از مهمترین عرصههایی است که دو مقوله غم و شادی در آن به چشم میخورد؛ برخی از تحلیلگران بهجت و سرمستی عارفان را به نظاره مینشینند و برخی دیگر اندوه نهفته در پشت آن را. به هر حال مسلم است که در عرفان اسلامی، غم مساوی و معادل با شادی و حتی شادی وصفناپذیر میباشد که منظور از آن یک رهایی درونی، تخلیه کامل ذهنی و احساس سرخوشی و سرزندگی و پرواز روحانی است. در عرفان غم هجران معشوق و دوری یار، مقدمه شادی و غم رسیدن به محبوب و یار زیباترین و باشکوهترین شادمانی است و لذتی وصفناپذیر دارد؛ از این رو میتواند تعالیبخش باشد.
🔶 بهطور کلی درآموزههای عرفانی ترجیح نه بر غم است و نه بر شادی؛ بلکه اصالت در متعلَّق آن دو است. از آنجایی که یکی از اهداف والای زندگی آدمی در جهان خاکی و از پایههای اصلی معنای زندگی او، طیکردن مسیر رشد و تکامل و ظهور و بروز کمال انسانیت است، اصالتِ ذاتیِ غم و شادی به عنوان احوالی از احولات آدمی و هیجانی از تجربه زیسته او، زمانی نمایان میشود که بهانهای برای رویش و قدکشیدن آدمی باشند؛ اما نکته اصلی این است که مرزگذاری بین غمهای اصیل و تکاملبخش با غمهای بیهوده و عبث از یک سو و شادیها و شادینماها از سوی دیگر، گرههای معمای غم و شادی را برای مخاطب دغدهمند حل میکند.
♦️ ادامه مطلب در👈
🌐http://fekrat.net/?p=11366
#اصالت_غم_یا_شادی
#عرفان_اسلامی
#تعالی_انسان
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
#اختصاصی
🔰تقارن عقلانیت و جهالت
🔸امسال همه مردم ایران، ۲۵ آبان را با حمله تروریستی اشرار و شهادت چند تن از هموطنانمان در ایذه، اصفهان و مشهد به خاطر سپردند. روزی که باید کتاب و کتابخوانی را پاس میداشتیم. تقارن این دو مناسبت شاید در ظاهر معنای خاصی نداشته باشد؛ اما اگر نیک بنگریم متوجه خواهیم شد که رویداد دوم نتیجه بیاعتنایی به رویداد اول است و بخش مهم این بیاعتنایی ثمره کنشگری غیرمعقولانه سلبریتیها در نشان دادن بیراههها به جامعه و افکار عمومی است؛ کنشگریهایی که حیاط خلوتی میشود برای اغتشاش و ترور!
🖋محمدمهدی شرفالدین، پژوهشگر رسانه
💢 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
♦️ میانبُر بین نظریه و عمل
🔷 در پارادایم ژورنالیسم اندیشه سایبری، تئوریها و راهبردها نه در لابلای کاغذ کتابها و مقالات بلکه در متن یادداشتها و کپشنهای مجازی تولید شده و به مرحله عملیاتی میرسند. یکی از فرقهای عمده این دو روش در سرعت رسیدن نظریات به ساحت فعل کنشگران است؛ به بیان دیگر اندیشهها در فضای مجازی بخاطر آنکه محفوف به چاشنی احساسات و جدلیات بوده و با قوه خیال مخاطب درگیر میشوند، راحتتر و زودتر به مرحله اجرا و اقدام میرسند.
🔶 اگر بخواهیم یه مثال راحت و ملموس در اینباره بزنیم، باید به وقایع دو روز قبل اشاره کنیم. اهل علم به خوبی میدانند که مرحوم آیتالله مصباح یزدی، قسمت اعظمی از عمر خود را صرف ایده اسلامیسازی علوم انسانی کرده و در این راه آثار زیادی را به مرحله تولید رسانده است. با پخش خبر نامگذاری سالروز ارتحال این فیلسوف برجسته به روز «علوم انسانی اسلامی»، از دو روز قبل عدهای از اساتید دانشگاه و نویسندگان فضای مجازی همچون آقایان زیدآبادی و مصلح، به اعتراض علیه این اقدام پرداختند.
🔷 آنها با نگارش یادداشتهای تند و مُغرضانه، هم تسلط آقای مصباح بر علوم انسانی معاصر را زیر سوال بردند، هم پروژه اسلامیسازی علوم انسانی را عقیم و بیفایده خواندند و هم مراکزی همچون موسسه امام خمینی(ره) را به اتلاف سرمایههای هنگفت بیتالمال علیرغم عدم بازدهی کافی متهم ساختند. اگرچه که اساتید مختلفی در مقام دفاع از شخصیت علمی استاد خود و فعالیت موسسه مذکور برآمدند، اما ماجرا در سطح گفتمانی و نظری باقی نماند.
🔶 دو روز بعد از نگارش یادداشتهای اعتراضی علیه آیتالله مصباح و موسسه امام خمینی(ره) دیشب چند تن از اساتید همین موسسه مورد تعرض وحشیانه عدهای جوان قرار گرفتند. این اتفاق افتاد تا به همگان اثبات شود که فاصله نظریه تا عمل در فضای حکمرانی فضای مجازی بر عقول عامه مردم بسیار نزدیکتر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم.
🙏 فقط یادمان نرود که به قول شهید همت، دشمن هرجایی رو که میزنه، همونجا نقطه قوت ماست.
✅ پیشاپیش سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی رو پاس میداریم.
🖋 سید محمدمهدی شرف الدین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
♨️ سوداییِ تجدد
📚 دیدهبان اندیشه شماره 17
☑️ مرحوم داوود فیرحی را می توان یکی از گفتمانسازها و شبکهسازهای فکری جریان تجددخواه ایران دانست که اگرچه شاید روش او با امثال آقای سروش متفاوت باشد، اما مقصد و نتیجه هر دو یکی بوده و آن بهحاشیهراندن مبانی و اصول حکومتی اسلام در عرصه اجتماعی است. از دیگر نقدهای وارده بر منظومه فکری ایشان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
🔸سنجش گزارههای فقهی با معیار فلاسفه علوم اجتماعی و سیاسی
🔹تطبیق و تحلیل فقه و گزارههای فقهی با اندیشههای دموکراتیک
🔸جایگزینکردن مقبولیت به جای مشروعیت در فقه سیاسی اسلام
🔹فاصلهگیری از سنجههای فقه و پذیرش تجدد و عقلانیت لیبرالی
🔸مخالفت با اسلامیسازی علوم انسانی و نفی امکان وقوعی آن
🔹اعتقاد به دولت حداقلی در نظریات سیاسی اسلام
♦️ ادامه مطلب در👈
🌐http://fekrat.net/?p=3702
#فقه_تجدد
#داوود_فیرحی
#روشفنکری_حوزوی
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
#اقتضایی
♦️ اقلیت یا اکثریت در حافظه تاریخی
✍️ سیدمحمدمهدی شرف الدین
سردبیر مجله دیدهبان اندیشه
🔷 دو روز است که تمام کانالها، صفحات مجازی و حتی روزنامهها، در مورد موضوعی مشترک سخن میگویند؛ آن موضوع تصویب قانون منع ورود زنان و دختران به دانشگاه توسط طالبان است؛ همه تحلیلگران و صاحبان خرد به درستی و با دلسوزی نسبت به این مساله اعتراض کرده و سعی دارند تا صدای مظلومیت دختران و زنان افغانستانی را به گوش جهانیان برسانند. آنها همچنین به نداهای مشابه داخل کشور که هرازگاهی از تریبون نمازجمعه برخی از مولویان به گوش میرسد نیز همین واکنش را نشان میدهند.
🔶 اگر از کمی عقبتر به قضیه بنگریم، شاید این سوال پیش آید که چرا علیرغم وجود مسائل مختلف برای بحث در کشور خودمان، همگان محور یادداشتهای خود را روی این موضوع قرار دادند؛ پاسخ این سوال را باید در ناخودآگاه این افراد جستجو کرد؛ زمانی که انسان حقی را همچون حق حیات در تصور خود بدیهی تلقی کند، طبیعی است که نسبت به سلب آن برای دیگری، لب به اعتراض باز کند.
🔷 سوال دیگر اینجاست که چه عاملی باعث شده تا زنان و به طور کلی مردم ایران، تحصیل زنان در مدارس و دانشگاهها را همچون حق حیات، بدیهی تلقی کنند؟ برای پاسخ به این سوال نیز باید سری به ناخودآگاه تاریخ زد؛
🔶 به گزارش آمار (iscanews.ir/xbs99)، در دوران رژیم پهلوی دختران محدودی موفق به کسب دیپلم میشدند و بعد از آن به خانهها برمیگشتند. فقط 6 درصد از دختران آن هم غالبا دختران مقامات درباری، موفق میشدند تا به دانشگاه راه پیدا کرده و تحصیلات تکمیلی کسب کنند. از همین رو، در این زمان خبری از اشتغال زنان و حضور آنها در بخش صنعت یا هیئت علمی دانشگاهها نبوده و جمعیت زنان جامعه نیز نسبت به این مساله اعتراض چندانی نداشتند چرا که حق تحصیل در دانشگاه را برای خود بدیهی تلقی نمیکردند.
🔷 جمهوری اسلامی با حذف نگاه ابزاری به زن، نه تنها راه ورود دختران و زنان به دانشگاهها را باز کرد، بلکه تحصیلات تکمیلی را به یکی از نیازهای مسلم و بدیهی آنان مبدل ساخت؛ به طوری که امروزه بیش از 60 درصد جمعیت دانشجوی کشور را زنان و دختران تشکیل میدهند. امروز برای دختر ایرانی، منع از تحصیل در دانشگاه و سطوح عالی، یک مساله عجیب و مُضحِک است؛ در حالی که کمتر از نیم قرن قبل، این مساله برای همگان طبیعی به نظر میرسید.
✅ دلسوزی و تلاش برای بازشدن راه تحصیل دختران در تمام نقاط جهان، امری پسندیده و مطلوب است؛ درست به همان اندازه که فراموشی حافظه تاریخیمان مذموم و خطرناک خواهد بود...!!
#تحصیل_زنان
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
♨️ اضمحلال یا بازخوانی
📚 دیدهبان اندیشه شماره 26
🔶 تلاش روشنفکران حوزوی در برقراری آشتی میان تفکرات حوزوی و مدرن غربی، چالشآفرین و بحرانزا است؛ زیرا بنای روشـنگري مـدرن بر نفـی مرجعیت علمی وحی و نقل است و حـوزههـاي اسلامی با همه اختلافات، بر محور وحی و نصوص دینی، وحدت و انسجام مییابند. این چالش غالبا به غلبـه بُعـد روشنفکري پایان میپذیرد و باورها و اعتقادات حوزوی، موضوع تحلیلهـاي روشـنفکرانه قرار گرفته و در بازخوانی مجدد، یا به طور کلی نفی شـده و از دست میروند و یا آن که با قرائتی جدید، منقلب و دگرگون گشـته و هـویتی نـوین پیـدا میکنند.
🔷 باور و اعتقـادات دینـی حـوزوی نسـبت بـه عـالم و آدم، آنگـاه کـه از منظـر روشنفکري مدرن بازخوانی میشود، یا از نوع پندارهاي تاریخیاي دانسته میشود که بر اساس نظریات مختلف به اصطلاح علمی در اثر جهل بشر یـا زمینـههـاي اقتصادي، سیاسی و تاریخی پدید آمده و اینک بطلان و فساد آنها آشکار شده است، و یا از نوع باورهاي مفیدي خوانده میشود که در اثر کارکردهاي روانی بشر به وجود آمده و هنوز نیز به دلیل آن که انتظارات بشر را برآورده میسـازد، مفیـد و کارآمـد اسـت.
🔶 تفسیر روشنفکرانه اخیر گرچه ظاهري همدلانه با باور دینی داشته و تـداوم آن را ممکـن میسازد، و لکن در حقیقت، با رویکردي سکولار، دین را در خدمت زندگی دنیوي بشر تقلیل داده و ابعاد معرفتی و قدسی آن را زائل و نابود ساخته است.
♦️ ادامه مطلب در👈
🌐http://fekrat.net/?p=4352
#روشنفکری_حوزوی
#اضمحلال_دین
#معنویت_گریزی
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
☑️ آخرین مراحل طراحی داخلی دیدهبان 43 با موضوع آسیبشناسی گسست میان دولت و ملت
✅ انتشار به زودی....
♦️ با ما همراه باشید!
🆔 @didebane_andisheh
#بازنشر
♨️ ویژهنامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره)
📚 دیدهبان اندیشه شماره 19
🔶 در این شماره از دیدهبان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشهها در ایام رحلت ایشان، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشههای آیتالله مصباح یزدی(ره) که بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیستهای علمی بوده است، پرداخته میشود. این پنج محورعبارت است از:
1. نقد سکولاریسم در اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره)
2. اسلام ، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره)
3. سیری در اندیشه ولایت فقیه
4. تبیین علم دینی
5. تعدد قرائتها و پلورالیسم
✅ در ادامه با متن هرکدام از محورهای پنجگانه، همراه ما باشید.👇
🆔 @didebane_andisheh
سکولاریسم و اسلام.pdf
197.1K
#بازنشر
♨️ ویژهنامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره)
1️⃣ مقاله اول: سکولاریسم و اسلام، توافق یا تقابل؟!
✍️ سید حسین حسینی
🔷 انديشه سكولاريزم مبتني بر اختصاص دين به رابطه فردي انسان با خداست ولي وقتي ضرورت دين به عنوان مجموعهاي مشتمل بر قوانين اجتماعي براي سعادت مادّي و معنوي انسان اثبات شود، گرايش سكولاريزم باطل مي گردد.
🔶 آیتالله مصباح تأکید دارد که اگر كسي براي خداوند ربوبيّت تشريعي قائل نباشد، نخستين مرتبه اسلام را فاقد است؛ زيرا نصاب توحيد كه براي مسلمان بودن ضرورت دارد، اعتقاد به توحيد در خالقيّت و ربوبيّت تكويني و تشريعي است.
✅ ادامه دارد...
🆔 @didebane_andisheh
اسلام و دموکراسی.pdf
311.1K
#بازنشر
♨️ ویژهنامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره)
2️⃣ مقاله دوم: اسلام، خشونت و دموکراسی
✍️ محمد مهدی کریمپور
🔷 برخى گمان کردهاند که تنها راه ارجنهادن به مردم و تأمین حقوق و آزادىهاى واقعى آنان این است که آنان را در «مشروعیت» و «حقانیت» حکومت اسلامى سهیم کنیم! درحالى که براى ارج نهادن به مردم لازم نیست آنان را در جایگاه خداوند قرار داده و منزلت ربوبیت به آنان عطا کرده و حق تشریع و تقنین و نهى و امر و منع و زجر را به آنان واگذار سازیم.
🔶 بر اساس مبناى صحیح اسلامى، مشروعیت ولى فقیه به نصب عام از طرف امام معصوم(علیه السلام) است و مردم در تحقّق و استقرار و عینیّت بخشیدن به حكومت و حاكمیت فقیه، نقش اساسی دارند.
✅ ادامه دارد...
🆔 @didebane_andisheh
سیری در اندیشه ولایت فقیه.pdf
353.5K
#بازنشر
♨️ ویژهنامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره)
3️⃣ مقاله سوم: سیری در اندیشه ولایت فقیه
✍️ سید محمد مهدی شرفالدین
🔷 به جرات میتوان نظریه ولایت فقیه را محوریترین و مهمترین پایه و اساس نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت امام زمان(عج) دانست. نظریهای که در آخرین سالهای قرن بیستم، عملاً کارایی و صلاحیت دخالت دین را در امور جامعه بر همگان روشن ساخت و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) با تکیه بر همین نظریه توانستند علیرغم میل همه قدرتهای استعمارگر دنیا، نظام حکومت اسلامی را ایجاد کرده و به خوبی آنرا اداره کنند.
🔶 علامه مصباح یزدی(ره) یکی از مهمترین اندیشمندانی هستند که از این نظریه دفاع کرده و با جدیت تمام در صَدد پی ریزی مبانی عقلی و نقلی برای آن برآمدند.
✅ ادامه دارد...
🆔 @didebane_andisheh
تبیین علم دینی.pdf
265.2K
#بازنشر
♨️ ویژهنامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره)
4️⃣ مقاله چهارم: تبیین علم دینی
✍️ رسول لطفی
🔷 نظریه علم دینی آیتالله مصباح(ره) بر این مبنا استوار است که هویت علم و ساختار و چارچوب اصلی علم را مبانی علم تشکیل میدهد. اگر این مبانی اسلامی باشد، علم نیز اسلامی خواهد بود. علم اسلامی مبتنی بر مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی، الاهیاتی و دینشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی باید ایجاد شود. البته ایشان مسائل و مقاصد نیز دخیل میدانند اما نقشآفرینی مبانی در علوم را پررنگ میدانند.
✅ ادامه دارد...
🆔 @didebane_andisheh
تعدد قرائت.pdf
218.7K
#بازنشر
♨️ ویژهنامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره)
5️⃣ مقاله پنجم: تعدد قرائتها و پلورالیسم
✍️ حامد اسماعیلیمهر
🔶 استعمارگران و کسانی که در پی جهانیسازی فرهنگ غربی هستند به ایادی خود در کشورهای مختلف سفارش کردهاند تا زمینه فرهنگی این امر را فراهم آورند؛ یکی از آن زمینهها این است که مردم را برای پذیرفتن افکار و آرای متضاد آماده کند؛ زیرا تا زمانی که دیگران، مثلاً مسلمانان بر حقانیت عقیده خود اصرار داشته باشند زمینه جهانی شدن فرهنگ آمریکایی فراهم نخواهد شد.
🔷 از نظر آیتالله مصباح شاید بتوان گفت مهمترین شبهه برای دینزدایی و دورکردن مردم از هدایت الهی و تعالیم انبیا علیهمالسلام همین شبهه تعدد قرائات باشد که بر اساس آن حتی اگر دو قرائت ضد یکدیگر باشند باز هم هر دو قابل پذیرش است.
✅ پایان
🆔 @didebane_andisheh
🔷 چـــون دو ابــــر آرزو در هــم شدنــد
🔶 سوختند از وصل و از هم کم شدند...
#حاج_قاسم_سلیمانی
#جان_فدا
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
#اختصاصی
#ویژه
•┈┈┈•• خون والقَلَم ••┈┈┈•
📜 نشریه دیدهبان اندیشه، شماره ۳۴، دیماه ۱۴۰۰
✴️ با موضوع| «اندیشه مقاومت»
✳️ موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
◾️بررسی چیستی و ابعاد اندیشه مقاومت
◾️اندیشه مقاومت و بررسی نسبت آن با مفهوم جهاد
◾️اندیشه مقاومت در مکتب شهید سلیمانی
◾️ نقد و بررسی روایتهای تحریفآمیز از اندیشه مقاومت توسط جریانات فکری ژورنالیستی
🔸لینک دانلود:
⭕️fekrat.net/?p=6916
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خون_و_القلم
#گفتمان_مقاومت
#جهاد_تمدنساز
#مجاهد_انقلابی
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
DIDEBAN_ANDISHE_N0.34_web.pdf
14.57M
🔶 نشریه دیدهبان اندیشه
(شماره ۳۴ - دیماه ۱۴۰۰)
🔸با موضوع | خون و القلم ؛
بررسی رصدی - تحلیلی «اندیشه مقاومت»
🔻اندیشه مقاومت یکی از راهبردهای انقلاب اسلامی است که مبتنی بر مبانی فقاهتی و معرفتی اسلام ناب سامان یافته است. تعبیر «گفتمان مقاومت» در واقع ناظر به حفظ حقیقت انقلاب اسلامی توسط امت معنا پیدا میکند و این گفتمان تحولات مهمی را در معاصرت ما ایفا کرده است.
🔻دیدهبان اندیشه بر اساس رسالت تبیینی خود با رصد ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی، ابتدا به مسئله اندیشه مقاومت میپردازد و آنرا در مکتب شهید سلیمانی بررسی میکند. در ادامه گزارشی از روایت جریانات مختلف فکری پیرامون مسئله مقاومت و مکتب شهید سلیمانی ارائه میدهد...
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
♦️ بهترین معلمان رسانه در روز شهادت
✍️ امیرعباس طباطبایی، پژوهشگر رسانه
🔶 از صبح امروز مساله عدم اشاره روزنامههای اصلاحطلب داخلی به مهمترین سوژه خبری سیزدهم دی ماه یعنی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، حرف و حدیثهای زیادی را به راه انداخته است. علیرغم اینکه سردار سلیمانی اسطورهای ملی و متعلق به تمام احزاب و مردم ایران است، این اقدام جماعت اصلاحطلب مبتنی بر اغراض سیاسی و جبههداری آنها با جریان انقلابی و اصلی جامعه، قابل درک است؛ اما مساله عجیبتر در جای دیگر است.
🔷 با رصد بیش از صد کانال اندیشهای همچون سخنرانیها، فرهیختگان، آسو، نیلوفر، دینآنلاین، خانه اندیشمندان علوم انسانی و صفحات شخصی اساتیدی همچون مقصود فراستخواه، حسن محدثی، صادق زیباکلام، احسان شریعتی، مصطفی ملکیان، رسول جعفریان، نعمتالله فاضلی، محمدسروش محلاتی و مصطفی محقق داماد به راحتی میتوان سکوت و بیتوجهی تاسفبار صاحبان خرد و اندیشه و داعیهداران نواندیشی در فضای مجازی را نسبت به رویدادهای مهم ملی، انقلابی، مذهبی و اجتماعی تماشا کرد. تاسف بیشتر در همراهی برخی از کانالهای حوزوی همچون مباحثات و شبکه اجتهاد با این جریان است.
🔶کنش امروز این جماعت به اندازه دو واحد دانشگاهی، سواد رسانه را به تمام مردم ایران و مخاطبین ژورنالیسم اندیشه آموزش داد. همگان فهمیدند که محتوای رسانه(مخصوصا طیف روشنفکر)، نه همیشه مبتنی بر حقیقت است؛ نه همواره مبتنی بر واقعیت و نه حتی به طور مداوم مبتنی بر خواست مخاطب!
🙏 ای کاش از این پس بیاموزیم که در مسائل و اخبار دیگر هم با همین نگاه شکگرایانه به این رسانهها بنگریم.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#به_زودی
♨️ آسیبشناسی تاثیرگذاری دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی
✴️ دیدهبان 45
❇️.... از دیگر رسالتهای دانشگاه، جهتداربودن در مواجهه با حاکمیت است. دانشگاه نباید صرفا محلی برای نشر علم و دانش باشد؛ بلکه دانشجویان باید با اتخاذ مواضع سیاسی، در بزنگاهها، جامعه خود را راهبری کنند. دانشگاهی که از سیاست دور باشد و به کلی از سیاست برکنار باشد، این دانشگاه خالی از شور و نشاط خواهد بود؛ به علاوه که محلی خواهد شد برای رشد میکروبهای خطرناک فکری و رفتاری....!
♦️ با ما همراه باشید!
🆔 @didebane_andisheh
#اختصاصی
💠 «برای یکی شدن؛ بررسی رابطه دولت و ملت»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و سوم، مهرماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تبیین رابطه امام و امت در وضعیت مطلوب؛
🔻بررسی نظرات مختلف درباره رابطه مردم و حاکمیت در وضعیت موجود؛
🔻تحلیل آسیبهای موجود در رابطه دولت و ملت؛
🔻ارائه راهکارهای سلبی و ایجابی به منظور ترمیم گسست بین دولت و ملت.
✳️ به ضمیمه یادبود علامه ذوفنون مرحوم آیتالله حسنزاده آملی
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢http://fekrat.net/?p=13572
#دولت_ملت
#گسست_اجتماعی
#وحدت_امت
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_43_PC.pdf
18.89M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 43؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «برای یکی شدن؛ بررسی رابطه دولت و ملت»
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_43_MOBILE.pdf
18.99M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 43؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «برای یکی شدن؛ بررسی رابطه دولت و ملت»
🆔 @didebane_andisheh
#بازتاب
✴️ بازتاب شمارههای مختلف نشریه دیدهبان اندیشه در صفحات مجازی!
🌹 ممنون که ما را دنبال میکنید.
🆔 @didebane_andisheh
#بازنشر
♨️ فقیه آگاه
📚 دیدهبان اندیشه شماره 36
✴️ «بررسی اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی»
✔️ لزوم تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت از منظر آیتالله صافی؛
✔️ تزاحم قانون و مصلحت از منظر آیتالله صافی؛
✔️ نظر آیتالله صافی در حوزه زنان و موسیقی؛
✔️ مخالفت آیتالله صافی با فلسفه و عرفان؛
✔️ استقلال حوزه از منظر آیتالله صافی؛
✔️ وحدت شیعه و سنی از منظر آیتالله صافی.
🌐 لینک دانلود نشریه
fekrat.net/?p=8200
#اختصاصی
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#بازنشر ♨️ فقیه آگاه 📚 دیدهبان اندیشه شماره 36 ✴️ «بررسی اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی» ✔️ ل
♨️ فقیه آگاه
🔶 آیتالله شیخ لطفالله صافی گلپایگانی از مسنترین و نامآشناترین مراجع و فقهای فقیه جهان تشیع سال گذشته چشم از جهان فروبسته و امت اسلامی را در غم خود فرونشاند. بعد از ارتحال این اندیشمند والامقام جریانات فکری در فضای مجازی تلاش کردند تا روایتهای خود را از اندیشههای این بزرگوار بازسازی کنند.
🔷 در این شماره از دیدهبان بیان میشود که از منظر آیتالله صافی گلپایگانی مساله حکومت از مسائل مهم بشری است که اسلام هیچگاه آن را بدون حکم رها نکرده و تحت هیچ شرایطی نباید تعطیلی بپذیرد. از این رو در عصر غیبت نیز فقها باید به عنوان جانشینان ائمه، امور مردم را به دست گرفته و مراتب اجراییشدن احکام را فراهم سازند.
🔶 در حوزه مسائل اجتماعی نیز دو محور استقلال حوزه و وحدت شیعه و سنی در اندیشه آیتالله صافی مورد بررسی قرار میگیرد. در مورد مساله وحدت، آیتالله صافی از باب زندگی در فضای انقلاب اسلامی و بخاطر بصیرتی که به عنوان شیخالفقها از ایشان انتظار میرود، بر اهمیت مساله وحدت گروههای مسلمان در کتاب «صوتالحق و دعوه الصدق» تاکید کرده و آن را تنها راه نجات امت اسلامی در برابر هجمههای دشمنان کافر میداند.
🔷 همچنین میتوان مکتب فقهی ایشان را نزدیکترین مکتب به آیتالله العظمی بروجردی دانست چرا که ردپای تمام شاخصههای مکتب ایشان در کتب فقهی آیتالله صافی دیده میشود.
#اختصاصی
🆔 @didebane_andisheh