#به_زودی
♨️ جریانشناسی تطورات مسائل مربوط به زنان
✴️ دیدهبان 46
❇️.... زنان همواره در طول تاریخ با درک فلسفه تفاوتهای استعدادی، اختلاف حقوق اجتماعی را امری بدیهی تلقی کرده و نسبت به آن اعتراضی بروز نمیدادند. در اثر تحریکات جنبشهای فمینیستی علیه تفاوتهای حقوقی زنان و مردان در جامعه، جنسیت نیز به عنوان مسالهای جدید به فهرست دغدغههای زنان اضافه شده و شعار عدالت یا برابری جنسیتی در محافل اندیشهورزی کشور رواج پیدا کرد....!
♦️ با ما همراه باشید!
🆔 @didebane_andisheh
#بازنشر
♨️ نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری
✴️ دیدهبان 44
❇️نشریه دیدهبان اندیشه در شماره 44 خود، به نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری مرحوم سید جواد طباطبایی پرداخته است.👆👇
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#اختصاصی
💠 «حیات 7000 ساله؛ جریانشناسی مواجهه با ایران باستان»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و چهارم، آبانماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تبیین سیر تمدنی هفتهزارساله کشور ایران؛
🔻نقد ادعاهای جریانات افراطی در تاریخنگاری ایران باستان؛
🔻معرفی افراد و رسانههای فعال در زمینه تاریخنگاری ایران باستان؛
🔻بررسی روایات تاریخی در باب کوروش و مناسبت ادعایی هفتم آبان.
✳️ به ضمیمه یادبود طلبه شهید آرمان علیوردی
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢https://fekrat.net/?p=12148
#ایران_تمدنی
#نقد_باستان_گرایی
#ایران_باستان
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_44.PC.pdf
25.96M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 44؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «حیات 7000 ساله؛ جریانشناسی مواجهه با ایران باستان»
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_44.MOBIL.pdf
26.1M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 44؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «حیات 7000 ساله؛ جریانشناسی مواجهه با ایران باستان»
🆔 @didebane_andisheh
♨️ حکومت در زمانه غیبت
📚 دیدهبان اندیشه شماره 36
🔶 آیتالله صافی گلپایگانی، در کتاب «انتظار عامل مقاومت» با تحلیل زیبایی از آیات قرآن حکم مسأله حکومت در زمان غیبت را روشن میسازند:
🔷 در غزوه احد، وقتى چهره جنگ به نفع مشركان تغيير كرد و شایعه رحلت رسول خدا پخش شد، گروهى از مسلمانان فرار كرده و در مقام ارتجاع و ارتداد و امانگرفتن از كفار برآمدند. نظر به اين سستىها، آيات متعددى در نكوهش و سرزنش آنان و حرمت ارتجاع و وجوب ثبات قدم و استقامت نازل شد(آیه 144 آل عمران)
🔶 اين آيات با كمال صراحت دستور مىدهد كه حتى با رحلت يا كشتهشدن پيغمبر(ص)، انقلاب اسلام نبايد متوقف شود و بايد در مسير خود پيشرفت نمايد و بايد مسلمانان دنبال اين انقلاب را بگيرند و به عقب برنگردند. وقتى رحلت رسول خدا(ص) نبايد اين عكسالعمل را داشته باشد، پس معلوم است كه مسلمان از هيچ حادثه و فاجعه ديگر، هرچه سخت و جانكاه باشد و هرچه زيان مالى و مادى و جانى داشته باشد، به ارتداد و عقبگرد، و قبول برنامهها و نظامهاى كافر مايل نمىشود و از كوشش براى پيشرفتن، ترقى و جهانىشدن انقلاب اسلام چشم برنمىدارد.
🔷 انتظار مصلح آخرالزمان و مهدى موعود هم اینگونه است. این انتظار علاوهبر ريشههاى استوار مذهبى و اسلامى، داراى عالىترين فلسفه اجتماعى است. بنابراین مسلمانان عقيده دارند كه انقلاب اسلام، جهانگير و پيروز مىشود و عالم از اين نابسامانىهاى مدنيت منهاى شرف و انسانيت نجات پيدا مىكند و بازگشت به عقب و ارتداد و عقبگرد، خلاف اصل و خلاف نهضت انبيا و تعاليم اسلام است.
👣 ادامه دارد...
🆔 @didebane_andisheh
♨️ سه موج روشنفکری حوزوی
📚 دیدهبان اندیشه شماره 26
✴️ جریان روشنفکری حوزوی سه موج را تاکنون طی کرده است:
1️⃣ هضم در بدنه حوزه
در دهه 60، انجمن سیاسی دفترتبلیغات اسلامی در قم شروع به کار کرده و افرادی همچون عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، محسن کدیور و مصطفی محقق داماد در آن شروع به فعالیت کردند. طلیعه نظریات روشنفکرانه و مدرن این افراد باعث شد تا قاطبه حوزه نسبت به آنان واکنش نشان داده و آنها را از خود برانند. داغترین محوری که این عده درباره آن به بحث و جدل میپرداختند، امکان قرائتهای مختلف با روش هرمنوتیکی از قرآن و روایات بود که مخالفین زیادی را علیه آنان به صف کرد.
2️⃣ ورود به دانشگاهها
از دهه هفتاد با تاسیس دانشگاه مفید توسط آیتالله موسوی اردبیلی و همچنین تحت تاثیر حملات حوزویان علیه جماعت روشنفکر، هجرتی اجباری برای روشنفکران حوزوی به وقوع پیوست. آنها از بدنه حوزه به دانشگاهها رفته و اینبار در قامت اساتید دانشگاه به نشر افکار روشنفکرانه خود پرداختند. حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاههای کشور طی دو دهه 70 و 80 به صورت جدی قابل رصد است. از این جمله میتوان به چند دانشگاه شاخص اشاره کرد:
🔶 دانشگاه مفید قم: این دانشگاه که موطن حلقههای اولیه روشنفکری در فضای سنتی شهر قم است، از همان ابتدا با هدف آشتیدادن دین و مدرنیته پا به عرصه فعالیت نهاد و اساتید زیادی را در دل خود جای داد. به جرات میتوان مرحوم داوود فیرحی را از جمله اساتیدی دانست که در این دانشگاه فعالیت داشته و به عنوان یک روشنفکر حوزوی، تمام تلاش خود را در جهت تجددخواهی دینی و مدرنسازی فقه شیعی به کار بست.
🔷 دانشگاه ادیان و مذاهب قم: دانشگاه ادیان که امروز زیر نظر سید ابوالحسن نواب اداره میشود، از ابتدای دهه 70 و با عنوان موسسات مختلف آغاز به کار کرده و سعی کرده تا مبانی ادیان و مذاهب مختلف را به جماعت مشتاق در مباحث دینی معرفی نماید. به طور کلی میتوان هدف از فعالیت این دانشگاه در زمان حال را نشر 3 مبنای کلی عُرفیسازی دین و اجتهاد، معنویتگرایی درونی و برجستهسازی عرفان در مقابل فقه در بین جماعت طلاب و دانشجو دانست که آقایان محمدسروش محلاتی، حمیدرضا شریعتمداری و مهراب صادقنیا مروجین آن هستند.
🔶 دانشگاه دارالحدیث قم: دانشگاه دارالحدیث که از دهه 80 تاسیس و توسط آقای محمدی ریشهری اداره میشود، یکی از مراکزی است که زمزمههای روشنفکری زیادی در زمینههای مختلفی کلامی و اعتقادی از آن برمیخیزد. یکی از مهمترین روشنفکران حوزوی یعنی آقای مهدی مهریزی در این مرکز فعالیت دارد که منظومه فکری خود را بر مساله برتری اخلاق بر دین پای نهاده است. ایشان در تلاش است تا با برجستهسازی مولفههای اخلاقی، در واقع از دین انسانیت و مشترک بین تمام انسانها سخن بگوید.
🔷 دانشگاه تربیت مدرس تهران: دانشگاه تربیت مدرس تهران یکی از مراکز روشنفکرپروری است که اساتید حوزوی زیادی را در درون خود هضم کرده است. ابوالفضل شکوری از جمله روحانیونی است که در این دانشگاه فعالیت داشته و پروژه فکری خود را در مسیر جداسازی مقولههایی مثل عدالت و سیاست از دین قرار دادهاند.
3️⃣ تاسیس موسسات خصوصی
حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاهها اگرچه که قدری از بار فشار حوزه بر آنان کم میکرد، ولی از طرف دیگر تسلط و نظارت فرهنگی حکومت جمهوری اسلامی بر خروجی دانشگاهها نیز، محدودیتهایی را به اینان در مقام عمل تحمیل میکرد. از این رو در دهه اخیر روشنفکران حوزوی از محیط های دانشگاهی نیز گذر کرده و با تاسیس موسسات خصوصی، به نشر افکار خود پرداختهاند. برخی از مهمترین موسسات این جریان عبارتند از:
🔷 موسسه مفتاح کرامت قم به مدیریت سید ضیاء طباطبایی با تشکیل کارگروه فقهی، در مورد مسائل مختلف فقهی بحث کرده و از اساتید مختلف جهت بررسی آنها استمداد میطلبد. آقایان سید جواد ورعی و محمد رضا غفوریان از جمله روحانیون روشنفکری هستند که در کنار خود آقای طباطبایی در این موسسه، مقوله پراگماتیست را در جایگاه مسائل دینی دنبال میکنند. به نظر اینان دین خوب دینی است که در ساحت اجتماعی و فردی انسانی مفید بوده و کارایی داشته باشد.
🔶موسسه فهیم اصفهان یکی دیگر از موسسات جدیدالحدوثی است که ابتدا کار خود را از اصفهان آغاز کرده و امروز در قم دنبال میکند. آقای کاظم قاضیزاده رئیس این موسسه و مهمترین نظریهپرداز آن است. ایشان پروژه فکری خود و مسیر فعالیت این پروژه را بر محور عنصر تساهل و تسامح در زمینههای مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرار داده و به دنبال آن است تا روحیه تساهلی را در بین حوزویان و دینداران جا بیندازد.
🆔 @didebane_andisheh
#گزارش
♨️ قدرت فقه و هژمونی علم مدرن
🎙خلاصهای از سخنرانی استاد پارسانیا در محفل امروز فکرت
🔶 پارادایم علم مدرن صرفا در ساختارهای صُلب و مکدونالیزهشده خود است که اجازه فعالیت به هر گفتمان اندیشهای را میدهد؛ این پارادایم، دین، انقلاب و اسلام را به عنوان اُبژهای اجتماعی، مورد تحلیل علمی قرار داده و اجازه نخواهد داد که اینان به مثابه یک سوژه، به تبیین و تحلیل واقعیات بپردازند؛ چرا که آنها را از سنخ اندیشه به حساب نمیآورد.
🔷 این هژمونی جز با معرفی ظرفیتهای اندیشه دینی و انقلابی در جهت تبیین و راهبری جامعه انسانی محقق نخواهد شد که مهمترین بازیگر آن حوزه فقه است. فقه که فارابی آن را در زمره حکمت عملی به حساب میآورد، این قدرت را دارد که حاکمیت اندیشه دینی را در تمام ساحتهای فردی و اجتماعی مستقر سازد.
✅ محفل علمی بسیار خوب و مفیدی بود که پیگیری مفاد آن به دوستداران اندیشه دینی پیشنهاد میشود.
🆔 @didebane_andisheh
♨️ مژده اتحاد امت اسلامی
📚 دیدهبان اندیشه شماره 37
🔶 بنابر پیشبینی پیامبر گرامی اسلام، امت مسلمان با بدعهدی و کجفهمیهای خود، شکاف عمیقی را در قلب جامعه یکپارچه اسلامی به وجود آورده و آن را به 73 فرقه تبدیل کرده است. وجود اختلافات جزئی بین این فرق، باعث آن شده تا در طول تاریخ، مردم مسلمان از یکدیگر فاصله گرفته و در بزنگاههای تاریخی یکصدا نشوند.
🔷 ظهور دنیای مدرن با تقسیمات مرزی و جغرافیایی که به همراه داشت، هیزم مضاعفی بود بر این فاصله بین امت مسلمان؛ تا جایی که منافع برخی از ملتهای مسلمان را در تضاد با ملتهای دیگر اسلامی قرار داد. دست نمایان دشمن در آستین تفرقه، علمای مسلمان و مخصوصا تشیع را بر آن داشت تا با سوری نشاندادن اختلافات و تاکید بر مشترکات دینی و مذهبی، بار دیگر این خرقه پاره پاره را ترمیم کرده و همچون دوران صدر اسلام، مردم مسلمان را در یک صف قرار دهند.
🔶 امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی، در مقام فقیهی آگاه و بصیر نسبت به احوالات جهان اسلام، به صورت جدیتر از قبل در جریان انقلاب و بعد از آن مشعل اتحاد برافراشته و از تمام ملل مسلمان دعوت کرد تا خود را تحت لوای پرچمی واحد علیه دشمنی واحد قرار دهند. ایشان در سخنان مختلف حتی آبادی ملتها را طفیلی اتحاد امت اسلامی دانسته و برکات و منافع زیادی را برای وحدت همهجانبه امت مسلمان ذکر میکنند. این سرمایهگذاری ویژه روی احیای امت اسلامی بعد از ارتحال ایشان نیز تعطیل نگشته و تا امروز توسط رهبر معظم انقلاب و در قالب جمهوری اسلامی ایران، همچنان با امید و قوت به راه خود ادامه میدهد.
🔷 در سالهای گذشته بارها و بارها جهان شاهد آن بوده که جمهوری اسلامی در مسیر اتحاد با تمام ملل اسلامی قدم برداشته و در حد توان در بزنگاههای حساس به یاری آنان شتافته است. حمایت از مردم مظلوم فلسطین از مهمترین اقداماتی است که جمهوری اسلامی داعیه آن را در جهان انتشار داده و تمام کشورهای اسلامی را نسبت به آن دغدغهمند ساخته است.
🔶 یاریرساندن عملی به کشورهای مظلومی همچون سوریه و عراق در مقابل دشمنان جهان اسلام، نمونه دیگری از فعالیتهای این نظام مقدس در مسیر احیای تمدن و امت اسلامی است. جمهوری اسلامی همواره این مساله را فریاد زده که نه تنها به فکر اجتماع تمام ملل مسلمان زیر بیرق واحد است؛ بلکه حاضر است تا به تمام مستعضفین جهان یاری رسانده و آنها را از سلطه مستکبرین خارج سازد.
🔷 محوریت یکی از کشورهای موجود در امت اسلامی به منظور اجراییسازی برنامه هایامت و همچنین اتصال میان کشورهای مسلمان از ضروریات است. اگرچه بسیاری از کشورهای اسلامی نسبت به این امر تمایل دارند، ولی امالقرای جهان اسلام باید از داراییها و ویژگیهای منحصربه فردی برخوردار باشد. این محور باید دارای رهبری باشد که توانایی اعمال ولایت بر کل امت اسلامی را دارا باشد.
🔶 به بیان دیگر امالقرابودن یک کشور نه بخاطر موقعیت استراتژیک، جمعیت، نژاد و امثال اینها، بلکه بخاطر ولایت است. بر اساس آنکه ولایت عمومی تشریعی از آن خدا، پیامبر و ائمه معصوم است، تنها شخص یا اشخاصی میتوانند این ویژگی را در زمان غیبت از آن خود کنند که به نحوی از امام معصوم نیابت داشته باشد؛ بر این اساس میتوان ادعا کرد که بهترین مدل در تعیین زعیم امت اسلامی است، مدلی است که نظریه «ولایت فقیه» در عصر جدید ارائه میدهد.
🆔 @didebane_andisheh
#به_زودی
♨️ بررسی مولفههای امید اجتماعی در ایران امروز
✴️ دیدهبان 47
❇️ .... در درون جامعه ایرانی نوعی تضاد و ناسازگاری میان انسان مدرن و اهداف انقلاب اسلامی وجود دارد؛ اما این تضاد، مسیری برای رشد و تعالی است که جامعه انقلاب اسلامی در جهت رسیدن به خودآگاهی باید آن را طی کند. حاصل این خودآگاهی، آن است که چارچوب زندگی مدرن و انسان محصور در این فضا قادر به تحقق اهداف انقلاب اسلامی نیست و تحقق آنها نیاز به بصیرت و بینشی دارد که از واقعیت مادی فراتر رود و این امر همراه با تحقق امیدها و ناامیدیها، ریزش و رویشهایی است که در جامعه اتفاق میافتد....!
♦️ با ما همراه باشید!
🆔 @didebane_andisheh
#اختصاصی
💠 «رایحهی ریحانه؛ جریانشناسی تطور مسائل مربوط به زنان»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و ششم، دیماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻گزارشی از مسائل معاصر و جدید زنان؛
🔻بررسی تاریخچه مسائل سنتی زنان؛
🔻تبیین علل برساخت مسائل جدید برای زنان؛
🔻تفسیر ساحتهای مختلف بحث از مسائل مربوط به زنان.
✳️ به ضمیمه یادبود سردار شهید، حاج احمد کاظمی
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢http://fekrat.net/?p=14175
#مساله_زنان
#تطور_تاریخی
#زنانگی_معاصر
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_46.PC.pdf
16.97M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 46؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «رایحهی ریحانه؛ جریانشناسی تطور مسائل مربوط به زنان»
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_46.MOBIL.pdf
17.12M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 46؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «رایحهی ریحانه؛ جریانشناسی تطور مسائل مربوط به زنان»
🆔 @didebane_andisheh
#به_زودی
✨ عیدی نشریه دیدهبان اندیشه در راه است...!
✴️ آخرین تقدیمی سال ۱۴۰۱
✅ به احترام تمام کنشگران امیدوار این مرز و بوم....🌹
♦️ با ما همراه باشید!
🆔 @didebane_andisheh
May 11
#اختصاصی
💠 «رَجای مِلی؛ بررسی مولفههای امید اجتماعی در ایران»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و هفتم، بهمنماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تعریف امید، اهمیت و اقسام آن؛
🔻نظریات درباره امید اجتماعی ایرانیان؛
🔻بررسی اهداف و کنشهای امیدوارانه ایرانیان؛
🔻آسیبشناسی اخلال در ساحت انگیزشی امید ایرانیان.
✳️ به ضمیمه یادبود رِجعت تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢 http://fekrat.net/?p=14226
#امید_اجتماعی
#کنش_امید_پایه
#امید_به_آرمان
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_47.PC.pdf
14.85M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 47؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «رَجای مِلی؛ بررسی مولفههای امید اجتماعی در ایران»
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_47.MOBIL.pdf
15.01M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 47؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «رَجای مِلی؛ بررسی مولفههای امید اجتماعی در ایران»
🆔 @didebane_andisheh
May 11
📣📣 فراخوان جذب نیروی متخصص در زمینه رسانهای و فضای مجازی
💠 نشریه رصدی دیدهبان اندیشه در طلیعه چهارمین سال فعالیت خود، از بین طلاب و دانشجویان زن و مرد اقدام به جذب نیرو مینماید:
📌 حوزههای مورد نیاز
🔶 طراحی و صفحهآرایی مجله (مسلط بر نرمافزارهای ایندیزان و فتوشاپ)
🔷 روابط عمومی و برگزاری مصاحبههای تخصصی (تسلط بر فنون خبرنگاری)
🔶 ادمین مسلط به شبکههای اجتماعی و تولید پیام رسانهای
📌مزایای فعالیت
🔶 بهرهمندی از فضای علمی و اندیشهای
🔷 برخورداری از حقوق و مزایای مُکفی
🔶 صدور گواهی همکاری با تیم تولید نشریه
🔷 انعقاد قرارداد همراه با بیمه در صورت رضایت از کار
📌شرایط عمومی
🔶 دارابودن روحیه جهادی، متعهد، و منظم
🔷 تسلط بر نرمافزارهای کاربردی و شبکههای اجتماعی
🔶 آشنایی اجمالی با فضای ژورنالیستی و رسانهای
🔷 ترجیحا ساکن شهر مقدس قم
✅ علاقهمندان میتوانند رزومه کاری خود را حداکثر تا آخر فروردینماه سال جاری به آیدی زیر ارسال نمایند.
@m110614
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری
📚 دیدهبان اندیشه شماره 26
✴️ رمضانالمعظم از جمله ایامی است که در آن انسان به طور ویژه امر به تدبر در مسائل مختلف اندیشهای شده است. همچنین بر طبق رسم دیرینه ایرانیان، مجالس وعظ و سخنرانی همواره در این ماه بازار گرمی داشته و اصحاب نظر سعی میکنند تا خوراک اندیشهای زیادی را در این ماه به مخاطبان خود عرضه کنند.
❇️ یکی از گروههای فعال در حوزه بحثهای اندیشهای رمضانی، روحانیون و «روشنفکران حوزوی» هستند که با جمعیتی قریب به 25 نفر وارد میدان اندیشه در ماه رمضان شده و خوراک بیش از صدها سخنرانی و نشست را تامین میکنند. بر این اساس تحلیل نظرات رمضانی این گروه، دورنمای خوبی را از فعالیت کل جریان روشنفکری در جامعه امروز به دست میدهد.
♦️در ادامه با ما همراه باشید!
🆔 @didebane_andisheh
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری (قسمت اول)
🔷 هویت ملی و ایرانی، از دیرباز در ایران با اسلام و شریعت تشیع آمیخته شده و ایرانیان هر زمانی كه احساس می كردند معرفت دینی آنان با تهاجم بیگانگان روبه رو شده است، با آن به مقابله بر می خاستند. از دوران مشروطه به بعد دو جریان نوگرایی در بین خود شریعتمداران در تمام ایران شکل گرفت. یکی جریان نوگرایی نوسلفی بود که بر آن بود با محوریت «توحید» و «عقل» و با استناد به «قرآن» پروژه دینپیرایی را عمدتا حول مبارزه با اشکال مختلف شرک و خرافهزدایی از ساحت دین و شریعت دنبال کند؛ دوم جریان نواندیشی دینی بود که سعی داشت حتی رویکردهای روشنفکرانه غربی را در خود بطن دین نیز ساری و جاری کند تا به این وسیله هم از گزند نقد بی توجهی به دین دور شود و هم مبانی مورد علاقه خود را بنا نهد. این گروه به مرور زمان به «روشنفکران دینی» مشهور شدند.
🔶 بسیاری «روشنفکری حوزوی» را زیرمجموعه همان روشنفکری دینی قرار میدهند؛ اما باید دانست که ترکیب روشنفکری حوزوی در این معنا، به لحاظ مفهومی ناسازگار و به لحـاظ تـاریخی و اجتمـاعی، چالشآفرین و بحرانزا است؛ زیرا روشـنگری و بـه تبـع آن روشـنفکری مـدرن در نفـی مرجعیت علمی وحی و نقلی که مستند به وحی است، هم داسـتانند، و حـوزههـای علمـی اسلامی و شیعی با همه افراطها و تفریطهای ظاهرگرایانه، تأویلی و عرفانی و یا عقلانی، بر محور وحی و نصوص دینی، وحدت و انسجام مییابند. بر این اساس روشنفکری حوزوی، هرگـاه از محدوده مفهوم خارج شده و بخواهد به صورت یک واقعیت تاریخی در یـک مجموعـه حوزوی تحقق یابد، با چالشی هویتی مواجه میشود.
🔷 این چالش، غالبا بـا غلبـه بُعـد روشنفکری بر بُعد حوزوی پایان میپذیرد؛ در این صورت باورها و اعتقادات حوزوی یا از نوع پندارهای تاریخیای دانسته میشود که بر اساس نظریات مختلف به اصطلاح علمی در اثر جهل بشر یـا زمینـههـای اقتصادی، سیاسی و تاریخی پدید آمده و اینک بطلان و فساد آنها آشکار شده است، و یا از نوع باورهای مفیدی خوانده میشود که در اثر کارکردهای روانی و اجتماعی بشر به وجود آمده و هنوز نیز به دلیل آن که انتظارات بشر را برآورده میسـازد، مفیـد و کارآمـد اسـت.
🔶 تفسیر روشنفکرانه اخیر گرچه ظاهری همدلانه با باور دینی داشته و تـداوم آن را ممکـن میسازد، و لکن در حقیقت، با رویکردی سکولار و دنیوی، دین را در خدمت زندگی دنیوی بشر تقلیل داده، و ابعاد معرفتی، و هویت قدسی و آسمانی آن را زائل و نابود ساخته است.
🔷 روشنفکری حوزوی در معنای روشنگری مـدرن به صورت پدیدهای وارداتی، آنهم نه از افق تفکر و اندیشه، بلکـه از سـطح سیاست، اقتصاد و فناوری به عرصه ذهنیت جامعه ایرانی و حوزوی راه یافت. این پدیده ابتدا از طریق، رجال سیاسـی و از مسـیر مراکـزی چون لژهای ماسونی به ایران راه یافت و آنگاه این نوع از اندیشه به وساطت روشنفکران ایرانی، به محیطهای حوزوی وارد شد.
👣 ادامه دارد.....
🆔 @didebane_andisheh
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری (قسمت سوم)
✅ مهمترین محورهای فعالیت روشنفکران حوزوی👆
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#بازنشر #مناسبتی ♨️ صیام روشنفکری (قسمت اول) 🔷 هویت ملی و ایرانی، از دیرباز در ایران با اسلام و شر
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری (قسمت دوم)
🔶 به طور خلاصه میتوان 10 محور کلی را در بین سخنرانیهای روشنفکران حوزوی در رمضان جستجو کرد:
1.تقدم اخلاق بر دین
به جرات میتوان اذعان کرد که برتری بخشیدن اخلاق نسبت به دین، مهمترین محور مطرحشده در سخنرانیهای رمضانی روشنفکران حوزوی است که تحت عناوینی همچون جامعهسازبودن اخلاق، تقدم وجودی اخلاق بر ایمان، ارزش اخلاقیداشتن عمل انسان غیردیندار و تقدم اعمال اخلاقی بر مناسک دینی طرح میگردد.
2.نقد فقه سنتی و حوزه علمیه کنونی
روشنفکران حوزوی همواره منتقد وضع موجود حوزه بوده و سعی دارند تا مدل سنتی اجتهاد فقهی در حوزه را زیر سوال ببرند. آنها با نقد روایات مربوط به احکام شرعی و تاکید بر نگاه تاریخی و عصری به فقه سعی دارند تا این هدف را پیش ببرند.
3.سکولاریسم
در مورد ارتباط دین و مسائل اجتماعی و سیاسی در زندگی بشر نیز روشنفکران حوزوی به منظور نقد حضور دین در سیاست، از عدم وظیفه انبیا نسبت به تشکیل حکومت سخن میگویند.
4.معنویتگرایی درونی
معنویتگرایی پروژهای است که روشنفکران حوزوی در ذیل آن مسائلی همچون برجستهسازی رابطه شخصی با خداوند و لزوم فرو رفتن انسان در خود را پیش میکشند.
5.تقدم عدالت بر ولایت
در مورد عدالت و رابطه آن با ولایت یا عصمت نیز روشنفکران حوزوی با اثبات تقدم ماهوی عدالت بر ولایت، عدالت را شاخصه جامعه دینی و اسلامی عنوان میکنند.
6.حمایت از زنان
در مساله زنان نیز روشنفکران حوزوی غالبا به دو مساله مهم مساوات حقوق دینی زنان و مردان و همچنین جواز حضور زنان در اجتماع و سیاست از منظر دین، تمسک میکنند.
7.پلورالیسم دینی
در مورد ارتباط ادیان و نحوه ارزشگذاری آنها، دو مقوله امکان سعادت غیرمسلمان و لزوم مدارا و پذیرش مخالفین دینی از مهمترین محورهای قابل بحث روشنفکران حوزوی در سخنرانیهای رمضانی است.
8.اومانیست و انسانمحوری
تبلیغ دین انسانیت و همچنین عقلگرایی افراطی از مسائلی هستند که روشنفکران حوزوی در مورد جایگاه انسان و عقل در جهان هستی طرح کرده و روی آنها مانور میدهند.
9.نقد جمهوری اسلامی
در نقد حکومت جمهوری اسلامی نیز دو مساله کلی یعنی نقد فساد اقتصادی و نقد ترجیح سیاست بر اخلاق در بین سخنرانیهای رمضانی روشنفکران حوزوی مورد توجه قرار گرفته است.
10.برجستهسازی دموکراسی غربی
یکی از بحثهای مهمی که روشنفکران حوزوی در سخنرانیهای رمضانی خود روی آن تاکید میکنند، تجلیل از مدل دموکراسی غربی و تطبیق آن با نظریات بزرگان دینی همچون شهید مطهری است. اینان همچنین نسبت به عدم اجرای این مدل در جامعه کنونی ما نقدهایی را وارد میکنند.
👣 ادامه دارد.....
🆔 @didebane_andisheh