دیدهبان اندیشه
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی ❇️ اندیشههای حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی د
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی(قسمت اول)
❇️ اندیشههای حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی در ایران دارد؛ برخی از اشتراکات نظری این دو عبارتند از:
1️⃣ نقد سنت و غرب
حسن حنفی جریان #چپ_اسلامی را جریانی میداند که به تعبیر او، نه اندیشه اسلامی تقلیدی گذشته را قبول دارد و نه پیرو مذاهب فکری غرب است؛ لذا در جبهه بیرون با افکار بیگانه مقابله میکند و در درون، مایه وحدت ملی همه جریانها با همه افکار است. علی شریعتی نیز نسبت به تمدن غرب انتقادات جدی دارد و بسیاری از مفاهیم دینی را با مبانی هرمنوتیک فلسفی، بازخوانی میکند. شریعتی برای ایستادگی در برابر غرب استعمارگر، به دنبال کشف و بازیافت نظم اعتقادی و ایمانی است که باعث فرهنگسازی و خودآگاهی افراد جامعه میشود و آن را به حرکت در میآورد. وی معتقد است هر ملتی باید هویت و شخصیت فرهنگی و تاریخی خودش را پاس دارد تا بتواند بر اساس آن، به حیات خود سامان دهد.
2️⃣ نسبیگرایی
از نظر حنفی میراث اسلامی مجموعهای از قرائتهای مختلف و احتمالات گوناگونی را در برمیگیرد که هیچ مقیاسی برای تشخیص نظری صواب و خطا در آن وجود ندارد و باید به دنبال ملاکهای عملی نظیر فایدهمندی رفت؛ اما ملاک عملی هم از نظر او نمیتواند صحت و سقم رویکردهای مختلف تراث را اثبات کند. دکتر شریعتی اسلام را یک مکتب ایدهآلیسمی معرفی میکند و در تعریف ایدهآلیسم میگوید: ایدهآلیسم، برخلاق رئالیسم، معقد است که عالم «رئال» واقعیت حقیقی ندارد و این ذهن ما است که عالم خارج را میپندارد و #ایده اصل است نه #رئالیته یعنی واقعیت خارجی بی ذهن ما وجود ندارد و اگر ذهن ما نباشد، آن هم اصلاً نیست.
3️⃣ پلورالیسم
به اعتقاد حسن حنفی همه فرق اسلامی بر اساس شرایط مختلف فرهنگی پدید آمدهاند و هر یک بازتابی از آن شرایط هستند؛ لذا ادعا میکند: برخلاف توهم برخی، میراث اسلامی نمایشدهنده عنصر ثبات در برابر واقعیت اجتماعی متغیر نیست؛ بلکه کثرت فرقههای اسلامی و مذاهب کلامی تغییر و ثبات هر دو را نشان میدهد. او حتی دو مقوله ایمان و الحاد را فقط مفاهیمی نظری میداند که از واقعیتی عینی حکایت نمیکند؛ زیرا آنچه را برخی الحاد میدانند چه بسا عین ایمان باشد و برعکس، آنچه را ایمان تعبیر میکنند عین الحاد باشد. نویسنده کتاب شریعتیشناسی در مقدمه این کتاب میگوید: ما باید صورتی جدی و وجودی #پلورالیسم و تکثر را بپذیریم و تمرین کنیم. هم اکنون افراد بسیاری شعار تکثر سر میدهند اما در عمل به هیچ وجه پذیرای تکثر و تسامح نیستند و هیچ اختلافی را تحمل نمیکنند. ما باید در درون خود این حالت را تمرین کنیم. باورداشتن به این سخن که برای رسیدن به «هدف» همه نباید حتماً از همان راهی که ما میرویم، بروند، مشکل است.
🆔 @Didebane_Andisheh
دیدهبان اندیشه
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی ❇️ اندیشههای حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی د
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی(قسمت دوم)
4️⃣ بازخوانی مفاهیم دینی
حسن حنفی معتقد است برای اولین بار بعد از ابن رشد در فلسفه، معتزله در اصول دنی، شاطبی در اصول فقه، ابن خلدون در تاریخ و ابن تیمیه در فقه، به بازسازی ساخت اندیشه دینی پرداختهایم و این کار با دوریجستن از اشاعره که تفکر رسمی در مصر و آمیخته با تصوف است، آغاز کردهایم و به معتزله نزدیک شدهایم. وی هدف خود را بازگشت به #میراث و بازسازی آن مطابق با آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی میداند. علی شریعتی نیز با تقریرهای جدید از داستان کربلا و همچنین مفهوم امامت و دیگر مفاهیم دینی، سعی در بازخوانی مفاهیم دینی است. اساساً وقتی نگاه #پدیدارشناختی و #کارکردگرایی به دین وجود داشته باشد، بازخوانی مفاهیم دینی یک اصل ضروری به حساب میآید. زمانی میتوان به درستی مفاهیم دینی را عینیت بخشید که از آن حالت کلی و تاریخی بیرون آورد تا در کف جامعه بروز و ظهور خود را نشان دهد.
5️⃣ فرد گرایی
دکتر شریعتی همه چیز را برای انسان میخواهد. شریعتی نه به اصالت انسان بلکه به اصلبودن انسان و توجه به او قائل بود. شریعتی خود را اومانیسم میداند اما نه اومانیسمی که پایه تمدن غرب است بلکه #اومانیسم_توحیدی؛ یعنی برای اینکه انسان منحرف نشود نیاز به دین دارد. حسن حنفی نیز در واقع به جهت روش پدیدارشناختی که دارد، واقعیت خارجی را نفی کرده و متأثر از اومانیسم است؛ در نگاه او انسان است و احساس او، انسان است و نگاه او، خدا به تعبیر ایشان، آب است برای تشنه، غذا است برای گرسنه، آن حالی است که به تو دست میدهد. حالا آن حال را یک وقتی از خدا میخواهی یک وقتی از نان میخواهی، نان و خدا در اینجا به یک معنا است.
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 رابطه بیعت با انتخابات
✳️ شباهت: لزوم وفاداری
«بیعت»، به حاکم اسلامی، مشروعیّت نمیبخشد، بلکه جنبه مقبولیّت و کارآمدی داشته و اعلام وفاداری به کسی است که از جانب خداوند، مستقیم یا غیر مستقیم، به این مـنصب بـرگزیده شده است. در نظر برخی «رأی دادن» در جوامع امـروزی، شکل دیـگری از «بیعت» در گذشته است و میتواند هم به منزله «اعلام وفاداری» به کسی باشد که از سوی خـداوند، به طور مـستقیم یـا غیرمستقیم، به مقامی منصوب گشته و به اصطلاح امروزی، جنبه کارآمدی داشته باشد و هم میتواند به مثابه «نصب فـردی بـه حاکمیّت» بوده و بـه اصطلاح امروزی، جنبه مشروعیّتبخشی داشته باشد و بستگی به مبانی آن نظام سیاسی دارد که رأی و انـتخاب در آن پیشبینی شده است.
✴️ تفاوت: اجرای احکام الهی
تفاوت اساسی میان «بیعت» در نظام اسلامی و «انتخاب» در نظامهای دموکراتیک، این است که شخص منتخب، موظّف است تا خواستهها و تمایلات مردم را جامه عمل بپوشاند و مردم نیز تا وقتی از او حمایت میکنند که به ایـن امـر ملتزم باشد؛ درحالی که در یک نظام اسلامی، همه، پیرو قوانین شریعتاند و حاکم واجد شرایط رهبری، موظّف است تا در صورت فراهمشدن زمینه اجرای قوانین الهی، برای تحقّق آنها اقدام کند و نیاز به توضیح ندارد که اجرای احکام الهی، در ایـن بـینش، تأمین مصالح واقعی مردم را به دنبال دارد؛ هرچند، مردم آن را ندانند. شاید به همین جهت است که بیعت مردم با رسول خدا(ص)، بیعت با خداوند خوانده شـده است.
📖نشریه دیدهبان شماره 27
#انتخابات
#بیعت
#دموکراسی
🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#حاشیه_نگاری
❇️ ویژهنامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ
🚨 مراحل نهایی آمادهسازی شماره 50 دیدهبان با حضور مدیران و طراحان نشریه
⚠️ فروش نسخههای چاپی و الکترونیکی این شماره به زودی آغاز خواهد شد.
🆔 @Didebane_Andisheh
✴️دینشناسی
❇️ مرحوم آیتالله مصباح میفرمایند: «دین مجموعهای از باورها، ارزشها و احکام عملی است که راه رسیدن به سعادت ابدی را به انسان نشان میدهند». از دیدگاه ایشان اگر به منبع این باورها و ارزشها و احکام عملی توجه داشته باشیم، باید بگوییم محتوای عقل، کتاب و سنت در ارتباط با آنچه انسان را میتواند به سمت کمال و سعادت جهت دهد، «دین» نام دارد.
📖نشریه دیدهبان شماره 35
🆔 @didebane_andisheh
💠 جنگل ماشینی
❇️ وقتی قرار باشد جهان خالی از روح و معنا تفسیر گردد و انسان در تصرف آن، مطلقالعنان تصور شود، لاجرم باید نظم آن نیز نظمی باشد مبتنی بر همین جهان مکانیکی؛ نظمی که در ارتشهای مدرن متداول است، مثال خوبی از این امر است. انسانهایی که برای یک هدف محسوس بشری، باید مبدل به شکل خاصی بشوند. نظم ارتشها، نظمی جبری مبتنی بر نفی انسانبودن یا به عبارت دقیقتر انسانیت مکانیکی است.
✴️ جهان مکانیکی و انسان مکانیکی، لازم و ملزوم یکدیگرند و این موهبت عصر جدید، انضباطی مکانیکی را به ارمغان می آورد که با دقت در نظام ارتشها بهخوبی میتوان آن را مشاهده کرد. نظم نیهیلیستی، نظمی اصیل نیست بلکه نظمی است برای حفظ فکر و فرهنگ موجود و مقاومتکردن در برابر تغییرات.
♦️ مشروح این یادداشت در باب نهیلیسم در مدل توسعه مدرن را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید.
🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ بشرانگاری خودبنیاد
🎞 دکتر شهریار زرشناس
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
✅ نسخههای چاپی دیدهبان 49 با تاخیر به دفتر مجله رسید.
📦 انشاالله فرآیند ارسال برای عزیزانی که در بازه زمانی فروش ویژه، ثبت سفارش کرده بودند، از همین امروز آغاز خواهد شد.
🛑 زینپس علاقهمندان به تهیه این شماره میتوانند با مراجعه به مراکز فروش مطبوعات و یا ارتباط با ادمین کانال، نسخه چاپی را با هزینه آزاد(110 هزارتومان) دریافت نمایند.
⚠️ همچنین متقاضیان میتوانند با ثبت اشتراک سالانه، نسخههای چاپی هشت شماره سال جاری را به همراه پست رایگان درب منزل تحویل بگیرند.
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 زعامت جمهوری اسلامی
✴️ چرا باید جمهوری اسلامی ایران را محور امت اسلامی بدانیم؟
👤 حمید پارسانیا
با آمدن اسلام، ایران نقش مهمی را در سطوح مختلف حوزه معرفت اسلامی و عقلانیت مربوط به آن ایفا کرد. شما جریان معرفتیای از جهان اسلام را نمیبینید که در ایران حضور فعال و زندهای نداشته باشد. لایههای مختلف عقلانیت در ایران حضور به هم میرساند و با یک جوشش خاصی لایه قبلی را به حاشیه میراند و خودش در کانون میماند. بنابراین طبیعی بود که اگر قرار است جهان اسلام یک خیزش مجددی داشته باشد، ایران، مستعدترین کانونی بود که مرکز این فعالیت و مقاومت باشد و درنهایت هم این حادثه رخ داد.
👤 علی شکوهی
یکی از دلایلی که مفهوم «جنگ تمدنها» و بهتبع آن مفهوم «گفتوگوی تمدنها» را نادرست میدانم همین واقعیت است که معلوم نیست نماینده این تمدنهای چندگانه در جهان کدام جریان یا دولت یا نهاد است. مثلاً آیا نماینده تمدن اسلامی را باید جمهوری اسلامی بدانیم یا عربستان یا مصر یا اندونزی؟ هیچکدام از نحلههای دینی موجود در کشورهای اسلامی هم نمیتوانند نماینده تمدن اسلامی تلقی شوند و ازجمله تشیع انقلابی، اسلام سلفی، اسلام تکفیری و جهادی، داعش و طالبان، مدعیان اسلام رحمانی و دیگر گرایشها را نمیتوان نماینده تمدن اسلامی تلقی کرد.
📖نشریه دیدهبان شماره 37
🆔 @didebane_andisheh
#رونمایی
#دیدهبان_50
💥 رونمایی از جلد دومین شماره دیدهبان در سال جدید
💠 از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه
🖇 همراه با آثاری از
🔺مهدی گلشنی
🔻حمید پارسانیا
🔺محسن الویری
🔻علیرضا شجاعیزند
🔺تقی آزادارمکی
🔻محمدجواد روح
➕مصاحبه اختصاصی با همسر مرحوم #عماد_افروغ
➕یادبود ارتحال استاد عبدالله فاطمینیا
#فروش_به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
May 11
💠 سیاستگُریزان دینی
❇️ جدایى دین از سیاست بدین معناست که حوزه و قلمرو هریک از دین و سیاست با یکدیگر متفاوت بوده و هیچ کدام از آنها نباید در امور مربوط به قلمرو دیگرى دخالت کند. این از قدیمیترین نظریاتی است که توسط روشنفکران سکولار و دینی متأثر از اندیشههای غربی طرحشده و به بدنه روحانیت نیز سرایت کرده است. برخی از دلایل این رویکرد به این شرح است:
🆔 @didebane_andisheh
💠 سیاستگُریزان دینی
1️⃣دلایل فلسفی_کلامی
♦️ از نظر این جریان حکومت یعنی الزام، قانون، زندان، برخورد خشن، جریمه و غیره، امّا دین یک چیز لطیف است. دین یعنی حبّ، محبت قلبی و لااکراه فی الدین، امّا حکومت همهاش اکراه و الزام و قانون و خشونت و برخورد است و اساسا حکومت با دین قابل جمع نبوده حکومت دینی امری است پارادوکسیکال! در نقد این ادعا باید گفت «لا اکراه فیالدین» در مورد پذیرش اصل دین است. تکلیف پیامبران ابلاغ حق و باطل به مردم و برخورد با آنانی است که خلاف قوانین شریعت عمل میکنند؛ امّا دیگر آنها مسؤول این نیستند که مردم حتما در دل نیز ایمان بیاورند. البته اگر قوانین حکومتی و اجتماعی را نقض کنند، باید با آنها برخورد شود و در جایجای قرآن بر این امر تأکید شده و این فقط مخصوص حکومتهای دینی نیست، در حکومتهای لائیک نیز همینطور است.
2️⃣دلایل دینی
♦️ یکی از دلایل دینی مورد تمسک مخالفین اختلاط دین و سیاست، وجود روایات منهی از تشکیل حکومت در زمان غیبت معصوم است. بديهى است اين طايفه از اخبار هيچگونه دلالتى بر نهى از اقامه حكومت اسلامى قبل از ظهور حضرت مهدى(عج) ندارد بلكه تنها پيام اين اخبار آن است كه منتظر فرصتها باشيد؛ و قبل از رسيدن فرصت مناسب، دست به اين كار نزنيد؛ چرا كه تلفات و ضايعات فراوانى خواهيد داد و نتيجهاى نخواهيد گرفت.
3️⃣دلایل تاریخی و اجتماعی
♦️ یکی از استدلالهای مورد تمسک قائلین به این جریان، حتمیبودن بهابتذال کشیدهشدن مومنین در بطن سیاست است. به نظر ایشان از آنجایی که سیاست عرصه دروغگویی، نیرنگ و فساد است، ورود دینداران به این عرصه نتیجهای جز بهابتذال کشیدهشدن خود آنها ندارد. اگر منظور ایشان از سیاست همان سیاست مدرنی است که بر مبنای انسانشناختی هابزی استوار است و فقط با نیرنگ و حیله میتوان آن را اداره کرد، این حرف درست است؛ اما در مدل سیاستورزی اسلامی و دین، حاکم به دنبال سعادت شهروندان است و شهروندان نیز از این بابت به او عشق میورزند و همکاری میکنند. ثانیا حتی برفرض قبول این مسأله که عرصه سیاست عرصه سالمی نیست، شاید این نتیجه گرفته شود که این فساد بخاطر عدم حضور مومنین در آن عرصه بوده و لذا فقها باید به آن ورود کرده و این عرصه را نیز به سمت هدایت بشر سوق دهند.
📖نشریه دیدهبان شماره 35
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
❇️ به لطف خدا نسخههای چاپی دیدهبان 49 برای تمام خریداران در طی دو روز ارسال شد.
🌹 با تشکر از تمام عزیزانی که با حمایت خود، تیم تولید نشریه را در راستای ترویج موضوعات اندیشهای، یاری میکنند.
⚠️ فرآیند فروش شماره بعدی نشریه با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» به زودی آغاز خواهد شد.
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 پیادهروی یا کارناوال اربعین
✴️ پیادهروی اربعین چه تفاوتی با کارناوالهای بینالمللی دارد؟
👤 احمد نادری
«کارناوالها همیشه ضد نظم هستند؛ درحالیکه ما در اربعین میبینیم که این پدیده عین نظم است؛ یعنی هیچ هنجاری شکسته نمیشود، هیچ قانونی زیر پا گذاشته نمیشود و دستهها بهصورت منظم به سمت یک هدف مشخص میروند. لذا فرق اساسی پیادهروی اربعین با کارناوالها مفهوم نظم و ضدیت با نظم در بعد غربی و منظم بودن در بعد شرقی است.»
👤 علیرضا شجاعیزند
«برخلاف کارناوال که «تماشا» در آن حرف اول را میزند؛ در اینجا همه بازیگرند و مشارکتکننده. بهعلاوه اینجا همهچیز بر محور یک شخصیت متعالی و یک واقعه معنادار میچرخد و واجد پیامهای روشنی برای زندگی است و از همینرو هم بسیار جدی است. در آنجا اما هنرنمایی و سرگرمی بیش از پیام، برجستگی یافته و سمتوسوی اغوا و سرخوشی و خودفراموشی پیدا کرده است.»
👤سید حسین شرفالدین
«باختین، فلسفه راهاندازی کارناوال در غرب را طغیان آگاهانه و کنترلشده عموم برای اعلان مخالفت عملی و نقض آشکار (و البته موقت) قوانین و رسومات حاکم بر زندگی روزمره میداند که افراد را شدیداً به بند اسارت کشیده است. این نوع هنجارشکنی ماهیت تفریحی و تفننی دارد و یکجور پوزخندزدن به بروکراسی غالب و گریز از قفس آهنین وبری است؛ در حالی که پدیده اربعین تمرین بندگی و فرار از بیعاری است.»
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
#خبر
#دیدهبان_51
❇️ دستهبندی جریانات و معرفی صاحبنظران در موضوع «کارآمدی فقه» با حضور اساتید حوزه علمیه قم
👥 حجج اسلام آقایان سلمان رئوفی، مجید مبینی و علی اسفندیار
♦️ در این شماره از دیدهبان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت.
⚠️ مهلت ارسال یادداشت برای این شماره به پایان رسیده و فرآیند اخذ مصاحبههای آن به زودی آغاز خواهد شد.
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 داوری در ترازوی داوری
❇️ به جرات میتوان مهمترین رویداد اندیشهای خردادماه سال جاری را برگزاری کنفرانس دو روزه در باب بررسی افکار و آراء دکتر #رضا_داوری_اردکانی به مناسبت نودمین سالروز تولد ایشان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانست که با حضور پنجاه محقق و نویسنده و متفکر از نقاط مختلف ایران و دو کشور قزاقستان و آمریکا برگزار شد.
✴️ علیرغم عدم دسترسی کامل به فایلهای صوتی این کنفرانس، در شماره جدید نشریه دیدهبان اندیشه، گزارشی از مهمترین محورهای طرحشده در این رویداد مهم، تقدیم میگردد.
🌹 منتظر ما باشید...
🆔 @Didebane_Andisheh
#فوری
#اطلاعیه
📣 تمدید مهلت فروش ویژه شماره ۵۰ نشریه دیدهبان اندیشه با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ»
❇️ از خَلوت تا جَلوت؛ همراه با مسافر سوادکوه
➕ به ضمیمه گزارش کنفرانس «داوری در ترازوی داوری»
📚 نسخه چاپی: ۸۶ هزارتومان
💻 نسخه الکترونیکی: ۲۰ هزارتومان
⚠️ فرهیختگان و علاقهمندان میتوانند برای تهیه نسخههای چاپی یا الکترونیکی این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند.
🔺زمان فروش ویژه، تا پایان هفته جاری میباشد.
🔻ارسال در زمان فوقالذکر رایگان میباشد.
🆔 @Didebane_Andisheh
May 11
❇️ از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه
✴️ برخی از مهمترین عناوین دیدهبان ۵۰
🖇 کوچ از علم به عشق؛ میراث عماد؛
📌سردبیر
🖇 در رثای روشنفکر تراز انقلاب اسلامی؛
📌محسن الویری
🖇 مبناگرایی در عین ساختارشکنی؛
📌سید عباس صالحی
🖇 در تکاپوی عدالتطلبی فرهنگی؛
📌احمد اولیایی
🖇 فرار از ماکیاولیسم مذهبی؛
📌محسن ابراهیمی
🖇 عماد علوم اجتماعی انقلاب اسلامی؛
📌علی اصغر اسلامیتنها
🖇 آشتی پستمدرنیسم با الهیات؛
📌حسیب احسانی
🖇 موتور محرکه طراحی مُد؛
📌ناهید موسوی
#عماد_افروغ
#رئالیسم_انتقادی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 لشکرکشی نظامی مسلمانان
🖋سید احمد متولی حسینی
✅ پدیده اربعین دارای سطوح مختلفی است که همه این سطوح دارای دلالتهایی برای ایجاد زمینه ظهور تمدن اسلامی است:
1️⃣ دلالت سیاسی: پدیده اربعین همگرایی جهان تشیع در مقابل جریان تکفیری است که امروز در عرصه منطقه فعالیت میکنند. همچنین این پدیده در مقابل تفکر سیاسی دنیای مدرن است که ندای سکولاریسم و جدایی دین را از حوزه اجتماع، بینالملل و عرصه زندگی مردم دارد. این دلالت سیاسی خواهناخواه تداوم انقلاب اسلامی در عرصه بینالملل و تقویت جبهه انقلاب اسلامی در حوزه منطقه علیه تمدن غرب است.
2️⃣ دلالت نظامی: در اربعین جریانهای مختلف جهان اسلام گرد هم آمدهاند و این خود میتواند یک رزمایش نظامی علیه جریانهای تکفیری و جریانهای زیادهخواه غرب باشد. نکته بعدی در بحث دلالت نظامی این است که در زیارت جامعه و زیارت اربعین میخوانیم «نصرتی لکم معده» ما همه برای یاری امام معصوم جمع شدهایم. این نصرت یک سطح نظامی دارد که یک جمعیت میلیونی برای یاری امام جامعه جمع شده است.
3️⃣ دلالت اقتصادی: در دنیای سرمایهداری، جامعهای که با محوریت سود و عقلانیت ابزاری در حال ادارهشدن است، میلیونها انسان سود زندگی و اموال خود را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار دیگران قرار دهند. این یک معجزه و پدیده عجیب در دنیای مدرن است.
4️⃣ دلالتهای معنوی: در #اربعین معنویت ازیکسو ساختار تمدنی و جمعی پیدا کرده و از سوی دیگر در عرصه بینالمللی تجلی میکند. این امر در دیگر عبادات ما کمسابقه یا بیسابقه است.»
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 هجرت و نصرت الهی
❇️ هجرت در ظاهر حرکت است از منزل و جایی که در آن قرار گرفتهایم به جایی که آنجا را قصد کردهایم و میپسندیم و انتخابش کردهایم. این مفهوم به لحاظ ظاهری با مفهوم زیارت که به وجود میل و تعلق به مقصد نیز اشاره دارد و با مفهوم حج که قصد و انتخاب غایت را مورد توجه قرار میدهد، نزدیک است، اما عمق این مفهوم به شدت به مفاهیمی مثل قیام لله و صلوه نزدیک میشود.
✴️ مفهوم نصرت به دو صورت در متون دینی به کار رفته است؛ یکی نصرت به خدا و دیگری نصرت خدا. نصرت الهی رابطه روشنی با نصرت ما به خدا از طریق ارتباط با ائمه دارد. عبارت «و نصرتی معده لکم» که در انتهای زیارت آل یاسین آمده یا عبارت «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) نشان از این دارد که ارتباطگیری ما با این ذوات مقدسه باید همراه با عزم بر نصرت باشد و الا ارزشمند نیست.
♻️ به وضوح میتوان حضور این دو مولفه مهم یعنی هجرت و نصرت را در پدیده اربعین ملاحظه کرد. زائرین در این سفر علاوه بر هجرت صوری(به دلیل عدم امکان عزاداری در برخی از نقاط جهان)، هجرتی معنوی را سرلوحه کار خود قرار داده و به منظور پاکسازی نفس از تمام بدیها و زشتیها، راهی این سفر میشوند؛ از طرف دیگر در این سفر تمام افراد به نیت نصرت امام و به تبع آن نصرت خداوند، به بندگان خدا خدمت میکنند و بدینوسیله پرچم دین را در سراسر جهان برافراشته میسازند.
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 اربعین؛ نمونهای از تحقق جامعه مهدوی
🖋افضل الشامی
«من گمان میکنم که این راهپیمایی گامی در راستای آمادهسازی برای شکلگیری دولت امام زمان(عج) باشد. بعضی بزرگان که با پای پیاده در این راهپیمایی حضور داشتند، معتقد بودند که جامعهای که در این راهپیمایی شکل میگیرد، متصف به بعضی از ویژگیهای جامعه زمان حضور امام زمان(عج) است؛ چراکه در آن همگی در بخشندگی و سخاوت از هم سبقت میگیرند و هیچکس جز بهقدر نیازش برنمیدارد. اینها را تنها درباره عصر ظهور شنیدهایم.»
🖋 احمد نادری
«از مظاهر تام ویژگیهای اربعین میتواند همبستگی اجتماعی باشد، کمک به همنوع باشد، هرکس هرچه دارد خالصانه در اختیار دیگری قرار میدهد و به تعبیری مردم همه نداشتههایشان میآورند و با دیگران تقسیم میکنند. این همان ویژگیهای آرمانشهری است که در اندیشه تشیع در آخرالزمان وجود دارد. این کاملاً در منسکی به اسم اربعین جلوهگر است.»
🖋خدامراد سلیمیان
«در پیوند با پیادهروی اربعین دو شرط نیازمند بررسی و تحلیل جدی است؛ یکی از شرایط ظهور، فراهم شدن یاورانی است که حضرت مهدی (عج) را برای تحقق اهداف آن حضرت در تحقق حکومت جهانی یاری خواهند داد. ازآنجاکه قیام امام حسین(ع) بزرگترین نمود و نماد از مظلومیت انسان است و حضرت مهدی بزرگترین نماد مبارزه با ظلم و بیداد و ستم است، میتوانیم قیام امام حسین(ع) و حادثه عاشورا را آغاز یک پدیده مستمر تاریخی بدانیم که انجام و پایان آن با پایان قیام جهانی مهدی موعود رقم خواهد خورد.»
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 ماهیت تمدنی اربعین
🎙احمد فربهی
❇️ اربعین جوشش احساسی در بستر عقلانیت است که معلول طبیعی حرکت امام حسین(علیه السلام) میباشد. این جوشش احساسی همراه با عقلانیت میتواند ترسیمکننده تمدن اسلامی باشد؛ همان تمدنی که همه لایههای آن مبتنی بر گرایشات و آموزههای دینی است.
✴️ وقتی تمدن را تعریف میکنند، میگویند: گستردهترین و عمیقترین مؤلفههای فرهنگی در یک جامعه را تمدن میگوییم؛ یعنی وقتی هنجارهای اجتماعی مبتنی بر ارزشهایی باشد که آن ارزشها برگرفته از آموزههای دینی باشد و اقتضای آن آموزهها این هنجارهای دینی باشد و در قالب سختافزارهای معنادار نمود پیدا کرده باشد، اگر این به شکل گسترده در یک جامعه اتفاق افتاد، تمدن نام دارد.
♻️ اربعین یک مدل است که تمدن اسلامی را برای ما ترسیم میکند؛ زیرا حاوی رفتارهای اجتماعی مبتنی بر گرایشات و آموزههای دینی است؛ لذا اگر کسی به اربعین نگاه تمدنی داشته باشد، نگاه او میتواند نگاه ماهیتشناسانه باشد و بیان چیستی اربعین باشد. میتواند بگوید اساساً اربعین تحقق تمدن اسلامی در مقیاس کوچک است.
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 نقص عقلانیت ابزاری مدرن
🖋حسین کچوئیان
✴️ حادثه پیادهروی اربعین یک اتفاق غریبی است که ذهن، تشنه فهم آن است. حادثه اربعین از لحاظ شکل کنش دقیقاً مقابل منطق نظام مدرن قرار میگیرد؛ چون نظام تجددی یک نظام عقلانی است و بیش از هر چیزی بر حسابگری تأکید دارد؛ اما در اربعین عقلانیت ارزشی حاکم است. در نظام مدرن که عقلانیت ابزاری حاکم است، هدف از عقلانیت، ابزاری برای رسیدن به اهداف دنیایی است.
❇️ در اربعین امکان تجربه جهان دیگری فراهم میشود. بهبیاندیگر اربعین امکان تجربه متعالی و قدسی را برای ما فراهم میکند. ما برای اینکه نظم جهانی داشته باشیم باید با بنیانهای ارزشی ارتباط برقرار کنیم. در دنیای امروز ارزشها ما به ازای بیرونی ندارند، اما ارزشها در اربعین ما به ازای عینی دارد و این حادثه نقطه مواجهه انسان با ارزشهای دینی را فراهم میکند. بهعبارتدیگر اربعین یک صحنه، زمان و مکان غیر دنیایی را فراهم میکند. در این فضا ما برای تجربه ارزشهای متعالی، نیرویی پیدا کردیم که منابع قدسیکننده ما هستند. این در حالی است که در عالم، منابع قدسی کمی وجود دارد.
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh