eitaa logo
بسیج طلاب مازندران
1.2هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
468 فایل
✔کانال محتوایی،✅تحلیلی، ✔فیش سخنرانی ✅مناسبتی،✔سبک زندگی،سیره شهدا،بیان احکام،خبر روز بسیج طلاب حوزه های علمیه و روحانیت مازندران 💠ارتباط با ادمین جهت انتقاد وپیشنهاد ✅ https://eitaa.com/Mohyedin14 لینک کانال @dinyaran
مشاهده در ایتا
دانلود
عجله در کارها - @Maddahionlin.mp3
2.54M
♨️عجله در کارها 🎤حجت الاسلام موعظه کوتاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست.» مقام معظم رهبری ۱۳۹۷٫۱۱٫۲۲ 🔹-🔸🌹🔹-🔸 🌀 💠موضوع: چی بودیم و چی شدیم ...
VID_20201111_092713_453.mp3
1.08M
💠مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، مبارزه با تبعیض و عدالت خواهی است. رهبر معظم انقلاب ۱۳۸۲/۰۶/۰۵ 🔹-🔸🌹🔹-🔸 ✅ 💠موضوع: عدالت و مبارزه با فساد
پرده نگار+درس نامه عدالت.pdf
4.06M
💠«پرده نگار و درس نامه » مجموعه ای گردآوری شده از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که نگاهی به جایگاه « و » در اندیشه معظم له دارد.این پرده نگار با رویکرد کاربردی تدوین شده و در آن سعی شده به مسائل عینی و سوال های مهم در حوزه بحث عدالت خواهی از منظر رهبر انقلاب اسلامی مسائلی مانند اهمیت عدالت و عدالت خواهی، عرصه های تحقق عدالت، چگونگی عدالت خواهی پاسخ دهد. 🔹-🔸🌹🔹-🔸 ✅ 💠موضوع: عدالت و مبارزه با فساد
روز جمعه روز زیارتی اباعبدالله الحسین عليه‌السلام. التماس دعا
نقشه راه 18- آبان .mp3
1.53M
✅ "نقشه راه" 💬سلسله سخنرانی های موضوعی ❇️ با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب 💢موضوع: آرمانهای انقلاب اسلامی 🇮🇷دکتر سید جلال حسینی/ کارشناس مسائل سیاسی
(٩) 🔹🔹🔹🔹🔹 ❓پرسش: مدت حکومت امام مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) طبق روایات چند سال می‌باشد؟ پاسخ: 1⃣ مدت استمرار نظام الهی پس از ظهور، جدا از مدت حکومت شخص امام است که مطابق روایات آن حصرت باقی مانده عمر خود را حاکم بوده و سرانجام چشم از جهان فرو خواهد بست. تردیدي نیست که مدت حکومت آن حضرت باید به قدري باشد که امکان تحول جهانی و استقرار عدالت در همه مناطق عالم وجود داشته باشد ولی اینکه این هدف در چند سال قابل دسترسی است، قابل تخمین و گمانه زنی نیست و باید به روایات امامان معصوم علیهم السلام رجوع کرد. البته با توجه به قابلیتهاي آن رهبر الهی و توفیق و مدد غیبی براي آن حضرت و اصحاب و یاران شایستهاي که در اختیار اوست و آمادگی جهانی براي پذیرفتن حاکمیت ارزشها و زیباییها در زمان ظهور، ممکن است که رسالت مهدي موعود عجل االله تعالی فرجه الشریف در زمانی نسبتاً کوتاه انجام شود (و جریانی که بشریت در طول قرون متمادي از ایجاد آن ناتوان بوده است در کمترین زمان ممکن تحقق یابد.) 2⃣ روایاتی که مدت حکومت حضرت مهدي (عجل االله تعالی فرجه الشریف) را بیان میکند بسیار گوناگون است. بعضی از آنها مدت حکومت آن حضرت را ۵ سال و تعدادي از آنها ٧ سال و برخی دیگر و ٨ و ٩ و ١٠ سال بیان کرده است. چند روایت هم مدت حکومت را ١٩ سال و چند ماه و بالاخره ۴٠ سال و ٣٠٩ سال بر شمرده است.(١) 👈گذشته از اینکه علّت این همه اختلاف در روایات، روشن نیست پیدا کردن مدت واقعی حکومت از میان این روایات کاري دشوار است. اما بعضی از علماي شیعه با توجه به فراوانی و شهرت روایات ٧ سال، این نظر را انتخاب کرده‌اند. (٢) و بعضی دیگر گفتهاند مدت حکومت امام مهدي عجل االله تعالی فرجه الشریف ٧ سال است ولی هر سال از سالهاي حکومت حضرت به اندازه ١٠ سال از سالهاي ماست که این مطلب نیز در بعضی روایات آمده است : راوي از امام صادق علیه السلام درباره مدت حکومت حضرت مهدي عجل االله تعالی فرجه الشریف سؤال میکند و امام میفرماید : "حضرت مهدي (عجل االله تعالی فرجه الشریف) هفت سال حکومت میکند که برابر ٧٠ سال از سالهاي روزگار شماست." (٣) ⚠️نکته: احتمال دارد عدد ٧٠ در روایت از باب مبالغه کیفی باشد و برتری کیفی حکومت حضرت را برساند. 👈مرحوم مجلسی رحمة االله علیه میفرماید : " روایاتی که درباره مدت حکومت امام علیه السلام رسیده است باید به احتمالهاي زیر توجیه کرد: برخی روایات به تمام مدت حکومت اشاره دارد و برخی بر مدت ثبات و استقرار و حکومت. بعضی مطابق سالها و روزهایی است که ما با آن آشناییم و بعضی مطابق سالها و ماههاي روزگار حضرت است که طولانی میباشد و خداوند به حقیقت مطلب آگاه است.(۴) منبع: نگین آفرینش، ج١(با کمی تغییر) ⭕⭕⭕⭕⭕ ١. چشم‌اندازی به حکومت حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، ص١٧٣-١٧۵. ٢. المهدی، سیدصدرالدین، ص٢٣٩. ٣. الغیبةالطوسی، فصل٨، ح۴٩٧، ص۴٧۴. ۴. بحارالأنوار، ج۵٢، ص۲٨٠.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک دقیقه از سریال جومونگ 🤭 پیشنهاد دانلود برای جناب روحانی و تیمش
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم جمیعا ورحمه الله وبرکاته ضمن تشکر از همه علما وروحانیون وطلاب گرانقدر گروه به فضل خدا متعال باتوجه به اینکه دشمنان تشیع همواره درصدد اختلاف بین آنان به شیوهای گوناگون‌ بوده تا به این شیوه بتوانند جایگاه ونفوذ تشیع را کاهش ویاخنثی نمایند لذا جهت شناخت فرق مختلف تشیع را به استحضار می رسانیم
پیدایش فرقه‌های تشیع قسمت اول تشیع در زمان سه پیشوای اول (حضرت امیرمؤ منان علی و حسن بن علی و حسین بن علی علیهم السلام) هیچگونه انشعابی نداشت[۲] اما طولی نکشید که شیعیان در میان خودشان بعد از شهادت امام سوم دچار اختلاف و انشعاب داخلی شدند. و در این هنگام بود که فرقه‌های شیعه یکی پس از دیگری به خاطر اختلاف بر سر امامت و رهبری، و عوامل دیگر (پدید آمدن فرقه‌های گوناگون در تشیع بخاطر درک ناصحیح مفاهیم دینی و منافع و اغراض شخصی. و اختلاف بر سر شمار امامان و چگونگی تعیین امام بود که این اختلاف به تدریج در امامت و جانشینی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و چگونگی تعیین، نصب و ویژگی‌های شخصی امام و مسائل فکری و اصول عقیدتی و مسائل فرعی فقهی، توسعه پیدا کرد.)، از اصل نخستین تشیع جدا شدند و گروه و فرقه خاصی را به وجود آورده و باعث گمراهی عده‌ای از مسیر اصلی تشیع شدند امروزه بیشتر این فرق تشیع منقرض شده است (چند فرقه مهم شیعه را نام می‌برد که منقرض شده‌اند؛ ۱. کیسانیه، ۲. فطحیه که عبدالله افطح فرزند امام صادق علیه‌السّلام را امام می‌دانستند ۳. واقفیه؛ در امامت حضرت موس بن جعفر متوقف شدند (این فرقه در دوران امامت حضرت جواد (علیه‌السّلام) بر اثر توبه بیشتر آنان و قبول امامت آن حضرت از میان رفتند).) [۳] و تنها نامی از آنها در لابلای کتاب‌ها به چشم می‌خورد. هرچند شمار فرقه‌های شیعه را کسانی مانند شهرستانی بسیار ذکر کرده‌اند[۴][۵] ولی مشهورترین فرقه‌های شیعه که فرقه نویسان ذکر کرده‌اند: کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، امامیه، فطحیه و غلات (لازم به یاد آوری است که هرچند فرقه نویسان غلات را از تشیع به شمار آورده‌اند ولی علمای شیعه، آنها را کافر و نجس دانسته و از فرق شیعه نمی‌شمارند) هستند. و یکی از این فرق و جریان که به شیعه منسوب است و از دل تشیع بوجود آمده است فرقه اسماعیلیه است که به چند گروه تقسیم شدند و اولین انشعاب اسماعیلیه، به اسماعیلیه خالصه مشهورند که در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
انشعابات اسماعیلیه [قسمت دوم اسماعیلیه، فرقه‌ای هستند که در آغاز تشکیل خود به امامت امام علی (علیه‌السّلام)، امام حسن علیه‌السّلام، امام حسین علیه‌السّلام، امام سجاد (علیه‌السّلام)، امام باقر (علیه‌السّلام) و امام صادق (علیه‌السّلام) اعتقاد داشتند ولی پس از امام صادق علیه‌السّلام در امامت حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السّلام) با امامیه به اختلاف افتادند و امامت ایشان را نپذیرفته و می‌گفتند پس از امام صادق (علیه‌السّلام)، امامت به فرزندش، اسماعیل، منتقل شده است.[۶] اسماعیلیان در آغاز به دو گروه تقسیم شدندخالصه و مبارکیه. الف. اسماعیلیه خالصه: چون اسماعیل بن جعفر (علیه‌السّلام) از دنیا رفت، گفتند او نمرده است؛ بلکه از انظار غایب شده است و او همان مهدی موعود (علیه‌السّلام) است و روزی بازخواهد گشت.[۷] ب. مبارکیه: این گروه، خود به گروه‌هایی دیگر انشعاب یافته است. اینان مرگ اسماعیل بن جعفر علیه‌السّلام را پذیرفتند و محمد بن اسماعیل- نوه امام صادق علیه‌السّلام - را جانشین پدرش (اسماعیل) پنداشتند.[۸]
✅ احکام مربوط به ⭕️ برگرفته از کتابچه «احکام هدایت سیاسی» بر اساس فتاوای حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) 💠سوال 8- و نقدپذیری در چه حکمی دارد؟ 💯 جواب: نقد در اسلام در زمینه گفتن نقاط مثبت افراد، ؛ ولی در زمینه گفتن نقاط ضعف در صورتی که منکر شرعی باشد، است.
🌀 بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب 🔹عدالت در صدر هدف ها 🔹عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگرند. 🔹برای اجرای شایسته عدالت و مبارزه با فساد چشم امید به شما جوان هاست و اگر کشور به جوانان مومن انقلابی دانا و کاردان سپرده شود این امید برآورده خواهد شد.
🔴 سالگرد شوک بنزینی؛ سوء مدیریت محض، یا تحمیل مذاکره؟! 🔹 شعبده بازان رسانه‌ای از کاه کوه می‌سازند و کوه را جلو جشم غیب می‌کنند! نمونه؟! 🔸 سالگرد شوک بنزینی دولت در نیمه شب 23 آبان؛ دقیقا یک سال قبل! دولت که لجبازانه کارت سوخت را حذف کرده و موجب افزایش 20میلیون لیتری مصرف و قاچاق شده بود، سهمیه بندی را احیا و بنزین را 300 درصد گران کرد! 🔹 هزینه گزاف این سوء مدیریت، هدر رفت حداق 140 هزار میلیارد تومان از بیت المال بود که می شد صرف حمایت از تولید و اشتغال شود؛ و دو هفته ناامنی و بی ثباتی و موج سواری دشمن. 🔹 جالب این که برخی حامیان دولت، به جای شرمندگی، طلبکار هم شدند که چرا نظام نگذاشته دشمن در موج سواری موفق شود(!) 🔸 تلخ این که سردبیر نشریه صدا وابسته به حزب اتحاد ملت، چند ماه بعد گفت تحمیل فشار بنزینی به مردم و تولید نارضایتی، برای هموار کردن مسیر مذاکره بوده؛ شکوری راد دبیر کل حزب هم از این که طبقات پایین به عنوان پایگاه رای اصولگرایان، از شوک بنزینی شاکی شده اند، ابراز رضایت کرد! محمد جواد روح، سردبیر نشریه صدا، ۱۶ آذر در سرمقاله نشریه «اتحاد ملت» نوشت: 🔹 روحانی وقتی دید چیزی دستش ندارد، بنزین را گران کرد تا جامعه به شرایط اقتصادی واکنش نشان دهد؛ فشار از پایین اتفاق بیفتد تا در بالا چانه ‌زنی کنند که مذاکره انجام شود. 🔸می‌گویند وزیر اطلاعات در جلسه دولت هشدار داده اگر بنزین را گران کنید، ‌جامعه به هم می‌‌ ریزد و روحانی خندیده است. 🔹 اینکه می‌ گویند گران کردن بنزین تصمیم غیر کارشناسی و اطلاع‌رسانی آن هم غلط بوده؛ اتفاقاً از نظر روحانی، تصمیم هم کارشناسی بوده و هم نحوه اطلاع‌ رسانی در واقع اطلاع‌ نرسانی- درست بوده تا جامعه بیشتر عصبانی شود. 🔻 روحانی قمار کرد تا ببیند نتیجه‌ اش چه می‌ شود. اما به نظر من، مقام‌رهبری هم پاسخ رییس‌جمهور را دادند. ایشان ، مسئولیت تصمیم گرانی بنزین را پذیرفتند و مانع تشدید فشارها بر روحانی و سقوط احتمالی دولت شدند... در ماجرای بنزین؛ روحانی قمار کرد و رهبری هم ایستاد". ✍️
موسس فرقه اسماعیلیه خالصه [قسمت سوم] این فرقه در قرن دوم هجری بعداز مرگ اسماعیل تاسیس شد و اسماعیل بن جعفر (علیه‌السّلام) در واقع مؤسس فرقه اسماعیلیه نیست (اسماعیل در زمان امام صادق (علیه‌السّلام) از دنیا رفت وهیچ گونه ادعای امامت هم نکرد وخود امام بعد از مرگ او جنازه فرزندش اسماعیل را در ملاء عام گذاشت تا مردم بدانند که او از دنیا رفته و امام کسی نمی‌باشد توضیح بیشتر در صفحات بعدی می‌آید.) ولی درباره‌ی رهبر اصلی آنان اختلاف است؛ بعضی رهبر اصلی آنان را «عبدالله بن میمون قداح (علمای رجال شیعه معتقدند که میمون و پسرش عبدالله شیعه امامی و از اصحاب امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) و ایرانی و خوزستانی بودند و به سبب مدتی اقامت در مکه معروف به مکی شدند، سپس میمون بر اثر معاشرت با ابوالخطاب به مذهب غلو گرائیده و طرفدار اسماعیل بن جعفر و پسرش محمد بن اسماعیل گردید.)» می‌دانند،[۹] ولی بسیاری، رهبر بزرگ و اصلی آنان را «محمد بن ابی زینب اسدی اجدع»، مشهور به «ابی الخطاب» می‌دانند و به همین جهت به آنان «خطابیه» نیز می‌گویند.[
✨آیت الله میر علی احمد حجت کابلی حرص عجیبی به تلاوت قرآن داشت. در خانه، مسجد و هر جا که زمینه تلاوت فراهم می شد قرآن را از جیبش بیرون می‌آورد و تلاوت می نمود. تعداد تلاوت هایش را شمارش کردند حداقل ۱۲ هزار مرتبه قرآن را تلاوت کرده بود. به همین جهت به او لقب ((انیس القرآن)) داده بودند. گلشن ابرارج7ص343 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌
ایت الله محمد تقی ✨ علی اصغر فقیهی می گوید: من شاهد بودم ایشان اصلاً از اجناس خارجی استفاده نمی کرد. سرتا پا کرباس می پوشید. عبا، قبا و پیراهنش کرباس بود. چای ایرانی با خرما یا توت خشک می خورد. سماور حلبی و فنجان و قوری گلی _که همه ساخت قم_ بود استفاده می کرد. مطلقا ازاجناس خارجی استفاده نمی کرد. خوراکش بسیار ساده بود. نان دوغ، کشک و.....✨ گلشن ابرار ج7 ص277، 276
(٨) 💠💠💠💠💠 ❓پرسش: آیا در پذیرش دین اسلام اجبار و الزام وجود دارد؟ مگر در قرآن نیامده است: «لا إکراه فی الدین»؟ 👈پاسخ: بله، «اسلامى كه به كفّار مى‌گويد: «هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ»(١)، چگونه ممكن است مردم را در پذيرش اسلام، اجبار نمايد؟ طبق آیه شریفه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره اکراهی در پذیرش دین وجود ندارد، اما بلافاصله بعد از این عبارت می‌فرماید: «قَد تَبَیّن الرُّشدُ مِن الغَیِّ». یعنی اگرچه در پذیرش اصل دین اکراه وجود ندارد ولی راه حق و صراط مستقیم روشن است و ابهام از آن برداشته شده است. چگونه؟ با روشن کردن راه درست از راه کج و منحرف. یعنی چه؟ یعنی اگر اسلام به انسان در این زمینه اختیار داده دست او را هم در تحقیق و تفحص و کشف حقیقت باز گذاشته است. 👈بنابراین مسلّم است که «ايمان قلبى با اجبار حاصل نمى‌شود، بلكه با برهان، اخلاق و موعظه مى‌توان در دلها نفوذ كرد، ولى اين به آن معنا نيست كه هر كس در عمل بتواند هر منكرى را انجام دهد و بگويد من آزادم و كسى حقّ ندارد مرا از راهى كه انتخاب كرده‌ام بازدارد. قوانين جزايى اسلام همچون تعزيرات، حدود، ديات و قصاص و واجباتى همچون نهى از منكر و جهاد، نشانه آن است كه حتّى اگر كسى قلباً اعتقادى ندارد، ولى حقّ ندارد براى جامعه يك فرد موذى باشد.» (٢) 👈از طرفی دیگر خداوند متعال در آیه ٨۵ سوره آل عمران می‌فرماید: «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» (و هرکه جز اسلام، دینی طلب کند، هرگز از او پذیرفته نمی شود و او در آخرت از زیانکاران است.) چگونه است که در یک آیه حرف از عدم اکراه در پذیرش می‌زند و در آیه‌ای دیگر سخن از عدم قبولی هر آیینی غیر از اسلام به میان آورده و آن را مساوی با خُسران ابدی می‌داند؟! 🖍️پاسخ روشن است. وقتی در آیه ٢۵۶ سوره بقره به صراحت می‌فرماید شناخت هدایت از گمراهی را به انسان شناساندیم، طبیعی است انتخاب دینی غیر از اسلام و راهی غیر از صراط مستقیم با وجود دلایل روشن به دلیل دور بودن از عقلانیت، هرگز پذیرفته نخواهد شد. 👈لذا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «خداوند پيامبرش را با نوری درخشان و برهانی آشکار، و راهی روشن، و کتابی هدايتگر برانگيخت... خدا او را با برهانی کامل و کافی (قرآن) و پندهای شفابخش، و دعوتی جبران کننده فرستاد. با فرستادن پيامبر(صلی الله علیه و آله) شريعت های ناشناخته را شناساند، و ريشه بدعت های راه يافته در اديان آسمانی را قطع کرد، و احکام و مقرّرات الهی را بيان فرمود. پس هر کس جز اسلام دينی را انتخاب کند، به يقين شقاوت او ثابت، و پيوند او با خدا قطع، و سقوطش سهمگين خواهد بود، و سرانجامش رنج و اندوهی بی پايان و شکنجه ای پر درد می باشد... .»(٣) ⚠️ از این قبیل تعابیر صریح و هشدار دهنده در روایات به خصوص در نهج‌البلاغه شریف فراوان است که باید رجوع کرد و غافل نشد! 💠💠💠💠💠 ١. تفسیر نور، ج١، ص۴٠٨. ٢. همان. ٣. نهج‌البلاغه(ترجمه دشتی)، خطبه١۶١.
ویژگی‌ها و عقاید ابوالخطاب [قسمت چهارم] بسیاری از بزرگان ریشه تاریخی و فکری اسماعیلیه را به ابوالخطاب باز می‌گردانند وی نخست از اصحاب امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) بود و به سبب سخنان غلو آمیزش امام او را لعنت کرد و از وی بیزاری جست. شهرستانی درباره‌ی او چنین می‌گوید، ابو الخطاب امامان را نخست پیغمبر و سپس خدا می‌پنداشت و به الوهیت جعفر بن محمد علیه‌السّلام و پدران او قائل بود و می‌گفت: حضرت امام صادق علیه‌السّلام خدای روزگار خویش است و او آن کسی نیست که وی را حس می‌کنند و از وی روایت می‌کنند، چون از عالم بالا به این جهان نزول کرده، صورت آدمی پذیرفت.[۱۲] نوبختی می‌نویسد: هنگامی که خبر سخنان غلوآمیز ابو الخطاب به عیسی بن موسی والی کوفه رسید با ایشان بجنگید و هفتاد تن از آنان را در مسجد کوفه بکشت و ابو الخطاب را گرفته به قتل رسانید و جسدش را بر دار کرد.[۱۳] امام صادق علیه‌السّلام از افکار و عقاید ابو الخطاب تبری جست واورا مورد لعن قرارداد و اصحابش را از معاشرت با او و پیروانش بر حذر داشت تا جایی که فرمود «خدارا شاهد می‌گیرم که او کافر و فاسق و مشرک است»[۱۴] ابو الخطاب و پیروانش بعد از آن که از جانب امام صادق (علیه‌السّلام) طرد شدند به دنبال شخص دیگری از اهل بیت یعنی اسماعیل رفتند که مورد قبول شیعیان بود و امام صادق (علیه‌السّلام) و عموم شیعیان به او احترام ویژه‌ای قائل بودند، تا او را به عنوان رهبر و امام خود قلمداد کنند. لکن خود امام بعد از مرگ اسماعیل جنازه او را به مردم نشان داد تادر آینده برای وی دعوی امامت نکنند چنانچه توضیح داده شد.
شخصیت اسماعیل بن جعفر [قسمت پنجم] وی فرزند امام صادق(علیه‌السّلام) است که شیعیان اثنی عشری در منزلت و قداست او تردیدی ندارند. در بزرگی مقام او همین بس که وی هنگامی که به بیماری سخت مبتلا شده بود، تجویز طبیب را برای شرب خمر نپذیرفت و فرمود «انا اهل البیت لا نستشفی بالحرام»[۱۵] ما اهل بیت با حرام طلب شفاء نمی‌کنیم. شیخ مفید درباره او می‌نویسد: اسماعیل بزرگترین پسر حضرت صادق(علیه‌السّلام) بود و حضرت او را بسیار دوست می‌داشت و نسبت به او نیکی و محبت بیش از دیگران می‌نمود، گروهی از شیعه بخاطر اینکه وی، بزرگتر از پسران دیگر بود و علاقه و دوستی پدر به او بیشتر بود، گمان کردند که او پس از پدر بزرگوارش امام و جانشین او است ولی اسماعیل در زمان زنده بودن حضرت صادق(علیه‌السّلام) در عریض (که نام دره‌ای ایست در نزدیکی مدینه) از دنیا برفت، و مردم جنازه‌اش را بر روی دوش از آنجا تا نزد امام صادق(علیه‌السّلام) آوردند و در قبرستان بقیع دفن کردند. و روایت شده که حضرت در مرگ او بسیار بی‌تابی کرد و اندوه زیادی آن جناب را فرا گرفت، و دنبال تابوت او بی رداء با پای برهنه می‌رفت، و دستور فرمود تابوت او را پیش از دفن چند بار به زمین نهادند و هر بار حضرت می‌آمد و پارچه از روی صورتش برمی‌داشت و در روی او نگاه می‌کرد و مقصودش از این کار این بود که مرگ او را پیش چشم آنان که گمان امامت و جانشینی او را پس از پدر بزرگوارش داشتند مسلم کند، و شبهه آنان را در زنده بودن اسماعیل برطرف کند. و چون اسماعیل از دنیا رفت اصحاب امام(علیه‌السّلام) آنان که گمان امامت او را پس از امام صادق(علیه‌السّلام) داشتند از این عقیده بازگشتند، و گروهی اندک که نه در زمره نزدیکان امام(علیه‌السّلام) بودند و نه از راویان حدیث از آن بزرگوار، بلکه گروهی از مردمان دور دست و بی خبر از جریان کار امامت بودند گفتند: اسماعیل زنده است و غائب شده و روزی ظهور خواهد کرد و امام پس از پدرش او است و به این عقیده باقی ماندند.[۱۶] در کتاب‌های شیعه روایاتی در ذم و مدح اسماعیل آمده است که روایات ذم بیشتر است. ولی آیت‌الله خویی روایات ذم را ضعیف شمرده و اسماعیل را از مردان نیک روزگار معرفی می‌کند.[۱۷] بنابراین اسماعیل هیچ دستی در به وجود آوردن فرقه‌ای به نام اسماعیلیه نداشته است بلکه این گروه خطابیه بودند که ادعا کردند امامت جعفر بن محمد(علیه‌السّلام) منقطع شد و به فرزندش اسماعیل منتقل شد. چنانکه نوبختی در بیان عقیده‌ی قرامطه که به شهادت نوبختی اینان گروهی از پیروان ابوالخطاب بودند چنین می‌گوید: آنها ادعا می‌کنند به اینکه وقتی پیامبر در غدیر خم علی رابه امامت نصب کرد، رسالت از او قطع شد وبه علی رسید وقول پیامبر که فرمود» من کنت مولاه فعلی مولاه» در حقیقت اعلام خروج او از رسالت و نبوت و تسلیم آن به علی بوده است..... به همین ترتیب امامت از جعفر بن محمد در زمان حیاتش قطع شد و به فرزندش اسماعیل رسید.[۱۸] نکته‌ای که در این‌باره ضروری است ذکر کنیم این است که منابع اسماعیلی به ارتباط اسماعیل با خطابیه تصریح می‌کنند و ابو حاتم -یکی از اندیشمندان بزرگ اسماعیلیه –در الزینه می‌نویسد که خطابیه در زمان امام صادق قائل به امامت اسماعیل بودند[۱۹] و بنا به نقل برنارد لوئیس،‌ ام الکتاب، کتاب مقدس سری اسماعیلیان آسیای مرکزی، ابوالخطاب را موسس مذهب محسوب کرده و او را مانند سلمان فارسی به شمارآورده است.[۲۰]پیروان ابوالخطاب بعد از مرگ رئیسشان به امامت محمد بن جعفر قایل شدند.[۲۱] بنابراین اسماعیلیه خالصه توسط ابوالخطاب و پیروانش تشکیل شد و شاکله عقاید غلو آمیز آنها به فرقه اسماعیلیه رخنه کرد. و عنایت و علاقه پدرش به او نشان از این دارد که او تابع امام صادق(علیه‌السّلام) بوده و امامت او را قبول داشته است و به دنبال فرقه‌سازی هم نبوده است.