فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مایکل لودرس معاون بنیاد اورینت آلمان:
📍دکترین نظامی ایران بر پایه "دفاع رو به جلو" بنا نهاده شده
🔻ایران با حضور منطقه ای خود اين پیام را میدهد که جنگ علیه ما، جنگ در همه منطقه خواهد بود، این ریسک را برای هر مهاجمی بالا میبرد!
#آلمانی
#سیاسی_کلیپ
شرح زیارت اربعین از نگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی می گوید: تأمل در فرازهای آغازین زیارت اربعین نشان می دهد قیام امام حسین علیه السلام نه تنها آیین پیامبر بزرگ اسلام صلى الله علیه و آله را نجات داد، بلکه از محو اهداف رسالت سایر انبیا نیز جلوگیرى کرد.
به گزارش شفقنا، در یادداشتی که به مناسبت روز اربعین حسینی بر روی پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید قرار گرفته، آمده است: زیارت امامان معصومین ، با آن همه برکات معنوى و مادّى به عنوان «اولیاءاللَّه» و درخواست از آنان به عنوان «شفیعان درگاه الهى» و «عباد صالحین پروردگار» عین توحید و یکتاپرستى است، و سبب پرورش روح تقوا و ایمان است. در زیارت آنها، گاه صدها بار نام خداى یگانه برده مى شود و با «نماز زیارت» که نیایش خالصانه اى به درگاه خداست پایان مى یابد،لذا زیارات ائمه(علیهم السلام)، آمیخته با بلندترین و پر محتواترین مناجاتها و راز و نیاز[۱]الهى است. آن جا که پس از سلام و درود به امام زیارت شونده، خالصانه با خدایت نجوا مى کنى.[۲]
لذا هیچ کس «زیارت » را با «عبادت» نباید اشتباه کند، عبادت و پرستش مخصوص خداست، و منظور از زیارت احترام و بزرگداشت بزرگان اسلام و طلب شفاعت از آنها در پیشگاه خدا مى باشد، حتّى در روایات آمده که شخص پیامبر صلى الله علیه و آله گاه به زیارت اهل قبور مى رفت و در بقیع مى آمد و بر آنها سلام و درود مى فرستاد.[۳]،[۴]
بی شک ناب ترین و خالص ترین مفاهیم و مضامین توحیدى در زیارتنامه هاى مربوط به ائمۀ معصومین(علیهم السلام)مورد توجه قرار قرار گرفته است .[۱۲]در این میان زیارت اربعین از مضامین بسیار بلند و جامعى [۱۳]برخوردار است.[۱۴]
زیارت اربعین با سلام های توصیفی از امام صادق(علیه السلام)و درود بر حضرت ابى عبداللَّه علیه السلام و بیان ویژگى ها و صفات آن حضرت شروع شده، سپس به تشریح اهداف و آثار قیام آن حضرت پرداخته است.[۱۵]
باید دانست آنچه در زیارت مهم است کیفیّت است نه مقدار و کمیّت و گاه یک سلام یا چند سلام کوتاه جاى یک زیارت طولانى را مى گیرد.[۱۶]لذا می خوانیم:
السَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ؛ سلام بر ولىّ خدا و دوستدارش.[۱۷]
السَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ؛ سلام بر خلیل خدا و محرم اسرارش.[۱۸]
السَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ؛سلام بر برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش.[۱۹]
السَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ؛ سلام بر حسین مظلوم شهید (در راه خدا).[۲۰]
السَّلامُ على اسیرِ الْکُرُباتِ، وَقَتیلِ الْعَبَراتِ؛سلام بر اسیر در بند ناگوارى ها و کشته اى که اشک فراوان بر او ریخته مى شود.[۲۱]
طبق نقل «کلینى» و «ابن قولویه» گروهى از یاران امام صادق علیه السلام نزد آن حضرت بودند، یکى از بزرگان آنها عرض کرد:[۲۲]فدایت شوم، من بسیارى از اوقات امام حسین علیه السلام را یاد مى کنم، در آن لحظه چه بگویم؟ فرمود: سه مرتبه بگو:[۲۳]«السَّلامُ عَلَیْکَ یا اباعَبْدِاللَّه»[۲۴]چرا که سلام ، از دور یا نزدیک به آن حضرت مى رسد.[۲۵]
روایات مربوط به فضایل زیارت امام حسین (صلوات اللَّه علیه) بسیار زیاد است،در این زمینه می توان به یکى از مهمترین مصادر و منابع مورد اعتماد علماى شیعه یعنى کتاب «کامل الزیارات»[۵] (تألیف محدّث و فقیه جلیل القدر، صاحب صدق و امانت، استاد مرحوم شیخ مفید رحمه الله و جمعى از بزرگان دیگر یعنى جعفر بن محمّد بن قولویه) اشاره کرد.[۶]
در این زمینه می خوانیم: هیچ ملک مقرّب و پیامبر مرسلى نیست مگر این که از خدا طلب مى کند که اذن زیارت امام حسین علیه السلام را برایش صادر کند، پس پیوسته، فوجى از ارواح انبیا و فرشتگان (از آسمانها) پایین مى آیند و فوجى بالا مى روند.[۷]
در روایت دیگر آمده است:«هر شب هفتاد هزار فرشته از آسمان فرود مى آیند و پس از طواف خانه خدا و زیارت قبر پیامبر صلى الله علیه و آله وامیرمؤمنان علیه السلام، به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مى روند وقبل از طلوع خورشید به آسمان عروج مى کنند».[۸]
هم چنین یکى از یاران امام صادق علیه السلام از آن حضرت نقل مى کند که فرمود: «رسول گرامى و على علیهما السلام و فاطمه علیها السلام و همه ائمّه علیهم السلام براى زوّار امام حسین علیه السلام دعا مى کنند»[۹] و نیز نقل مى کند که آن حضرت فرمود: «آیا دوست ندارى از کسانى باشى که از دنیا بیرون مى روند در حالى که گناهى بر آنها نیست؟ آیا دوست ندارى از آنانى باشى که رسول اللَّه صلى الله علیه و آله با آنان مصافحه مى کند؟»[۱۰] (پس زیارت آن حضرت را فراموش مکن).[۱۱]
ه را به خدا واگذار کرد. این حقیقت بارها در کلمات، سیره و رفتار امام حسین علیه السلام جلوه گر شده است.[۶۲]
در زیارات در مقابل قبور شهیدان راه خدا از جمله در مقابل قبر امام حسین(علیه السلام) مى گوئیم: سلام بر تو اى حسینى که وارث آدم، وارث نوح، وارث ابراهیم، و وارث موسى و عیسى و محمدى … که این ارثى است در جنبه هاى اعتقادى و اخلاقى و معنوى و روحانى .[۴۸]
شباهت امام حسین (علیه السلام) و حضرت ابراهیم(ع)
در اثر حصول معرفت، گاه این شناخت به مرحله عشق و محبت مى رسد که انسان همه چیز را در راه محبوب مى دهد چنان که در حالات حضرت ابراهیم (على نبینا وآله وعلیه السلام) آمده، آن حضرت ثروت هنگفتى داشت فرشته اى از فرشتگان آسمانى مامور امتحان وى شد؛[۴۹]ابراهیم (علیه السلام) به یک جلوه همه ثروت خود را مى بخشد، زیرا غیر از او کسى نمى بیند و اگر هم ببیند اعتبارى براى آن ها در نظر نمى گیرد.[۵۰]
لذا انسان ها مى توانند به این مقام برسند که ماسواى خدا را فداى پروردگار و خالق کنند و محبوب حقیقى را بر دیگران مقدم دارند؛ در سر سلسله این افراد انبیاء و ائمه (علیه السلام) جلوه و درخشندگى خاصى دارند، حالات آنها در قرآن و دیگر منابع نشان دهنده ایثار و گذشتن از همه چیز در راه محبوب است، زیرا عظمت او را درک کرده و غیر او را ناچیز تلّقى مى کردند به طور نمونه امتحانات و ابتلائات ابراهیم (على نبیّنا وآله وعلیه السلام) در انبیاء و واقعه کربلا و جانبازى حسین بن على (علیه السلام) در بین اولیاء و گذشتن او از همه چیز خود در حالى که شرایط براى صلح و رسیدن به مقامات دنیوى آماده بود زبانزد خاص و عام است.[۵۱]
اینگونه است که امام حسین علیه السلام در گفت و گو با عبداللَّه بن عبّاس فرمود: «…وَ اسْتَعْصَمْتُ بِالْکَلِمَهِ الّتی قالَها ابْراهیمُ الْخَلیلُ علیه السلام یَوْمَ أُلْقیَ فی النَّارِ: (حَسْبِی اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ) فَکانَتِ النَّارُ عَلَیْهِ بَرْداً وَسَلاماً؛». « هر گاه و احساس کنم امنیّت حرم در خطر مى افتد) به جاى دیگر خواهم رفت، و به سخن ابراهیم علیه السلام آنگاه که در آتش افکنده شد پناه مى برم که گفت: «حَسْبِىَ اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ ؛ خدا مرا کافى است و او بهترین حامى من است». در نتیجه، آتش بر او سرد و سالم گردید».[۵۲]
امام حسین(علیه السلام) و دفاع از جایگاه رفیع امامت و ولایت
در فرازی از زیارت اربعین می خوانیم:« السَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ؛ سلام بر ولىّ خدا و دوستدارش»[۵۳]، در این زمینه امام باقر علیه السلام در آن حدیث معروف فرمودند:؛ اسلام بر پنج پایه بنا شده است: نماز و زکات و حج و روزه و ولایت . زراره پرسید: کدام یک از همه مهمتر است؟ امام علیه السلام فرمود: ولایت ، زیرا ولایت کلید (موفّقیّت) بقیّه است و والى راهنماى انجام آنها».[۵۴]
منظور از ولایت چیست؟
عدّه اى معتقدند منظور از ولایت، محبّت و دوستى و عشق به اهل بیت علیهم السلام و توسّل به آن بزرگواران است؛ در حالى که منظور از ولایت در اینجا تشکیل حکومت است. یعنى یک مسلمان علاوه بر نماز و زکات و حج و روزه، باید حکومت [۵۵]اسلامى را پذیرا باشد.[۵۶] بنابراین، ولایت تنها عشق و علاقه و محبّت و توسّل نیست، بلکه به معناى پذیرش برنامه هاى حکومت اسلامى از سوى امامان معصوم یا پیامبران الهى علیهم السلام است. و لذا در طول تاریخ هر یک از پیامبران قدرت پیدا کردند تشکیل حکومت دادند. حضرت داوود، سلیمان، موسى علیهم السلام و رسول مکرم اسلام صلى الله علیه و آله از جمله آن بزرگوارانند. و اگر پیامبرانى چون حضرت ابراهیم و عیسى علیهما السلام دست به این کار بزرگ نزدند، فرصت یا امکانات کافى در اختیار نداشتند.[۵۷]
لذا امام حسین علیه السلام براى اینکه صرفاً به شهادت برسد به کربلا نیامد، بلکه در پى اهدافى از جمله تشکیل حکومت اسلامى [۵۸]عزم کربلا کرد؛ هر چند مى دانست در پایان شهید مى شود.[۵۹]
اخلاص و خدا محوری؛ رمز بقای انقلاب امام حسین (علیه السلام)
تفکر در فراز ابتدایی زیارت اربعین، پرده از واقعیتی به نام اخلاص و خدا محوری در نهضت حسینی پرده بر می گشاید؛لذا در زیارتنامه هاى مربوط به امام حسین علیه السلام از جمله زیارت وارث مى خوانیم:«اشْهَدُ انَّکَ قَدْ اقَمْتَ الصَّلاهَ، وَآتَیْتَ الزَّکاهَ، وَامَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَیْتَ عَنْ الْمُنْکَرِ، وَاطَعْتَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَتّى اتیکَ الْیَقینُ ؛ شهادت مى دهم که تو (امام حسین علیه السلام) نماز را بپا داشتى، و زکات را پرداختى، و امر به معروف و نهى از منکر کردى، و تا هنگام شهادت از خدا و رسولش اطاعت کردى».[۶۰]،[۶۱]
لذا می توان دریافت عنصر نیّت و انگیزه الهى در قیام امام حسین علیه السلام بسیار ممتاز است. آن حضرت فقط و فقط براى رضاى خدا و احیاى دین حق دست به قیام زد و هرگز هیچ عنصر دنیوى و جاه طلبانه در قیام او دخالت نداشت؛ جاى جاى تاریخ کربلا گواه این مدّعاست. از این رو، امام علیه السلام در این نهضت همواره به وظیفه الهى خویش مى اندیشید و نتیج
سلام
« سلام»،در لغت به معنى صلح و آرامش است[۲۶] زیرا در آن سلامت از خونریزى و جنگ است.[۲۷]
سلام به معنى وسیع کلمه دلالت بر سلامت روح و فکر و زبان و رفتار و کردار دارد.[۲۸]
سلام به معنى تسلیم است [۲۹] و بعضى آن را به معنى اطاعت تفسیر کرده اند.[۳۰]
سلام ترسیم یک محیط بهشتى است خالی از هر گونه اذیت و ایذاء.[۳۱]
سلام نشانه یک محیط امن و امان، یک محیط مملو از صفا و صمیمیت و پاکى و تقوا و صلح و آرامش است .[۳۲]
معنای سلام در فراز آغازین زیارت اربعین
معنى سلام فرستادن بر امام حسین (علیه السلام) در فرازهای ابتدایی زیارت اربعین تقاضاى سلامت امام حسیبن(علیه السلام) از پیشگاه خدا است؛[۳۳] به ویژه آنکه وقتی زیارتى از زیارات ائمّه طاهرین (صلوات اللَّه علیهم اجمعین) را می خوانیم، قرب و لطف و رحمت و کرامت آنها را در نظر می آوریم و این که آنها شفیعان درگاه و مقرّبان خدایند؛ کلام ما را مى شنوند و سلام ما را جواب مى گویند و بر جایگاه و مقامى که هم اکنون در آن قرار داریم شاهد و ناظرند .[۳۴]
در فرازهای ابتدایی زیارت اربعین؛ تسلیم قولى و عملى در برابر حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) آشکار است، زیرا کسى که به او سلام مى فرستد و تقاضاى سلامت او را از خدا مى کند نسبت به او عشق مى ورزد و او را به عنوان امام واجب الاطاعه مى شناسد.[۳۵]
حسین (علیه السلام)؛ وارث انبیاء
تأمل در فرازهای آغازین زیارت اربعین نشان می دهد قیام امام حسین علیه السلام نه تنها آیین پیامبر بزرگ اسلام صلى الله علیه و آله را نجات داد، بلکه از محو اهداف رسالت سایر انبیا نیز جلوگیرى کرد. چرا که رسول خدا صلى الله علیه و آله کامل کننده رسالت پیامبران گذشته و خاتم رسولان و دین او خاتم ادیان بود.[۳۶]
گویا تلاش هاى همه انبیاى گذشته مقدّمه اى بود براى ظهور پیامبر خاتم و سپردن پرچم هدایت بشرى به دست آن حضرت تا دامنه قیامت.[۳۷]
مى دانیم این آیین که خاتم ادیان الهى بود، در عصر حکومت معاویه و یزید مورد[۳۸] تهدید قرار گرفت، به ویژه در سلطنت یزید؛ و بیم آن مى رفت که ثمرات تلاش هاى انبیا و به ویژه پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به فراموشى سپرده شود. در چنین شرایطى شهادت امام حسین علیه السلام به احیاى آیین خدا کمک کرد و درخت توحید و نبوّت را طراوت و سرسبزى تازه اى بخشید.[۳۹]
و شاید به همین دلیل در فراز آغازین زیارت اربعین» نه تنها امام حسین علیه السلام وارث پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله بلکه وارث انبیاى بزرگى همچون حضرت آدم علیه السلام، حضرت نوح علیه السلام، حضرت ابراهیم علیه السلام، حضرت موسى علیه السلام و حضرت عیسى علیه السلام نامیده شده است.[۴۰]
گویا حسین علیه السلام همچون گلابى است که از گل هاى متعدّد گلستان توحید و نبوّت گرفته شده، بوى همه انبیاى گذشته را دارد و وارث همه آنهاست.[۴۱]
تبیین مفهوم «امام حسین(علیه السلام) وارث انبیای الهی»
مساله« ارث خلافت و حکومت» در خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اهل بیت(علیهم السلام) از جمله امور مهمی است که در روایات به آن اشاره شده است[۴۲]؛از جمله در حدیثى از امام صادق( علیه السلام) مى خوانیم که وقتى از تفسیر آیه أُولُوا الْأَرْحام [۴۳]،[۴۴] سؤال کردند امام(علیه السلام) فرمود: این در باره فرزندان حسین (علیه السلام) نازل شده، و هنگامى که راوى سؤال کرد آیا این در باره ارث اموال نیست؟ امام فرمود نه در باره حکومت و ولایت است.[۴۵] بدیهى است منظور از این احادیث توجه دادن به این نکته است که ارث مفهوم وسیعى دارد که هم ارث اموال را شامل مى شود و هم ارث خلافت و ولایت را.[۴۶]
این توارث هیچگونه شباهتى با مساله توارث سلطنت در سلسله پادشاهان ندارد، اینجا توارثى است بخاطر شایستگى ها و لیاقتها و لذا در میان فرزندان امامان تنها شامل حال کسانى مى شد که داراى این شایستگى بودند، درست شبیه آنچه ابراهیم (علیه السلام) براى فرزندان خود از خدا مى خواهد، و خداوند به او مى گوید:امامت و ولایت من به آن گروه از فرزندان تو که در صف ظالمان قرار داشته اند نمى رسد بلکه مخصوص پاکان آنها است.[۴۷]
این حقیقت بارها در کلمات، سیره و رفتار امام حسین علیه السلام جلوه گر شده است.[۶۲]
آرى؛ آنجا که آیین خدا به خطر افتد و خطر سلطه شرک و کفر و ظلم و الحاد بر جامعه اسلامى احساس شود، تقدیم جان و مال و مقام، کارى است والا و پر ارزش.[۶۳]
در واقع، آیین خدا که راهگشاى همه انسان ها به سوى سعادت جاویدان است به قدرى مهم است که مردانى همچون امام حسین علیه السلام و یاران با ایمانش براى نجات آن از سلطه منافقان و دشمنان حق، هستى خویش را مخلصانه تقدیم مى کنند.[۶۴]
سخن آخر
امید است با تأمل در زیارت اربعین ،هدف آن حضرت از این قیام و آن شهادت را دریابیم تا ما هم از آن سرور آزادگان الگو بگیریم و [۶۵]و زیارت هایمان مصداق واقعی «عارفاً بحقّه» باشد.[۶۶]
.
[۲] همان؛ ص ۲۰۹.
[۳] ر.ک: صحیح مسلم ، سنن ابوداود ، نسایى ، مسند احمد ، صحیح ترمذى، سنن بیهقى .
[۴] اعتقاد ما ؛ ص۱۰۸.
[۵] مؤلّف این کتاب در مقدّمه آن مى گوید:« آنچه در این کتاب نقل کرده ام از طریق موثّقین از اصحاب ما مى باشد» و بر این اساس بعضى ازبزرگان تمام روات آن را معتبر و از ثقات شمرده اند.( کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۳۵۸).
[۶] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۳۵۸.
[۷] کامل الزیارات؛ ب ۳۹؛ ص ۱۱۴؛ ح ۴.
[۸] همان ؛ح ۲.
[۹] همان؛ ب ۴۰؛ ص ۱۱۶؛ ح ۱.
[۱۰] همان؛ ب ۴۱؛ ص ۱۱۸؛ ح ۳.
[۱۱] کلیات مفاتیح نوین، ص ۳۵۹.
[۱۲] داستان یاران: مجموعه بحث هاى تفسیرى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدظله) ؛ ص۶۳.
[۱۳] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۳۶۴.
[۱۴] همان؛ ص۳۶۵.
[۱۵] اهداف قیام حسینى ؛ ص۷۳.
[۱۶] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۲۱۸.
[۱۷] همان ؛ ص۴۰۱.
[۱۸] همان.
[۱۹] همان.
[۲۰] همان.
[۲۱] همان.
[۲۲] همان ؛ ص۳۷۱.
[۲۳] همان.
[۲۴] در روایت کافى به جاى« السلام علیک یا ابا عبداللّه»« صلى اللَّهُ علیک یا ابا عبداللّه» آمده، ولى روایت کامل الزیارات( السلام علیک یااباعبداللَّه) با ادامه حدیث هماهنگ تر است، زیرا در هر دو روایت امام علیه السلام بعد از آن فرمود:« چرا که« سلام» از دور یا نزدیک به او مى رسد».
[۲۵] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۳۷۱.
[۲۶] تفسیر نمونه ؛ ج ۲ ؛ ص۸۱.
[۲۷] پیام قرآن ؛ ج ۴ ؛ ص۳۹۸.
[۲۸] تفسیر نمونه ؛ ج ۱۳ ؛ ص۱۰۶.
[۲۹] کتاب النکاح ؛ ج ۳ ؛ ص۱۱۲.
[۳۰] تفسیر نمونه ؛ ج ۲ ؛ ص۸۱.
[۳۱] همان ؛ ج ۱۳ ؛ ص۱۰۶.
[۳۲] همان.
[۳۳] همان ؛ ج ۱۷ ؛ ص۴۱۷.
[۳۴] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۲۸.
[۳۵] تفسیر نمونه ؛ ج ۱۷ ؛ ص۴۱۸.
[۳۶] عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۶۵۹.
[۳۷] همان.
[۳۸] همان.
[۳۹] همان؛ ص ۶۶۰.
[۴۰] همان.
[۴۱] همان.
[۴۲] تفسیر نمونه ؛ ج ۱۷ ؛ ص۲۰۸.
[۴۳] سورۀ احزاب آیۀ ۶.
[۴۴] تفسیر نمونه ؛ ج ۱۷ ؛ ص۲۰۸.
[۴۵] ر.ک:برهان؛ج ۳؛ ص ۲۹۲ -۲۹۳؛ح۱۶.
[۴۶] تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۲۰۹.
[۴۷] همان.
[۴۸] همان.
[۴۹] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج ۱ ؛ ص۲۳۱.
[۵۰] همان.
[۵۱] همان.
[۵۲] عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۳۴۰.
[۵۳] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۴۰۱.
[۵۴] کافى؛ ج ۲؛ کتاب الایمان والکفر؛ باب دعائم الاسلام؛ ح ۵.
[۵۵] اهداف قیام حسینى ؛ ص۸۶.
[۵۶] همان؛ص ۸۷.
[۵۷] همان.
[۵۸] همان.
[۵۹] همان؛ ص ۸۸.
[۶۰] مفاتیح نوین؛ ص ۳۸۲، بحارالانوار؛ ج ۹۸؛ ص ۱۹۷؛ ح ۳۲.
[۶۱] اهداف قیام حسینى ؛ ص۳۸.
[۶۲] عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۳۰.
[۶۳] همان ؛ ص۲۳۰.
[۶۴] همان.
[۶۵] اهداف قیام حسینى ؛ ص۹.
[۶۶] همان؛ ص ۱۰.
#دین_یاران
#پاسخ_به_شبهات
#شبهات_عاشورا(۶)
🔴 🔴 🔴
❓پرسش: آیا اهل بیت امام حسین (علیه السلام) در مسیر شام به مدینه، به کربلا مراجعت کرده و روز اربعین کنار قبور شهدا رسیده اند؟
👈پاسخ: در این زمینه دو قول وجود دارد. برخی از مورخین گفته اند کاروان اسرا از شام به کربلا برگشته و سپس راهی مدینه شدند و دسته ای دیگر که اکثریت هستند در بیان منازل و محلهای مسیر اسرای اهل بیت نامی از کربلا نبرده اند.
الف) دسته اول:
این دسته(١) چنین نقل می کنند که وقتی کاروان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ از شام خارج شدند فضای شهر عوض شده بود مردمی که برای دیدن اسیران جشن گرفته بودند و با شادی به استقبال آنها رفتند پس از حدود ۸ روز ۴ اقامت همین اسیران مردم را از ظلم و جنایت تاریخی خاندان یزید آگاه کرده و مظلومیت امام حسین ـ علیه السلام ـ را به آنها فهماندند بنابر این مردم با دیده گریان آنها را بدرقه کردند و کاروان اسیران با احترام ظاهری زیادی از شام به سوی مدینه روان شدند. امّا همینکه از شام خارج شدند زنان و کودکان از راهنمای کاروان درخواست کردند برای حرکت به سوی مدینه راهی را انتخاب کند تا آنان بتوانند به کربلا وارد شوند. راهنما هم پذیرفت و کاروان از روز هشتم صفر از دمشق راه افتاد و مسیر خود را با سرعت ادامه داد تا اینکه توانست در بیستم صفر (اربعین) و قولی سی ام صفر سال ۶۱ به کربلا برسند. (٢) به روایتی امام سجاد سر امام را که همراهش بود در همین ایام کنار بدن مقدس امام حسین ـ علیه السلام ـ دفن کرد و به بدن ملحق کرد.(٣)
⚠️این نکته هم لازم به ذکر است که جابربن عبد الله انصاری در اربعین شهادت امام حسین ـ علیه السلام ـ یعنی بیستم ماه صفر به زیارت امام شتافته است و این قطعی است و اگر اهل بیت با جابر در کربلا ملاقات کرده باشند پس حتماً در روز اربعین به کربلا رسیده اند کما اینکه همین مطلب را سید بن طاووس و امثال او گفته اند.(۴)
👈بنابراین این دسته چنین می گویند که اسرای اهل بیت عصر یازدهم محرم از کربلا به کوفه رفتند و پس از ۴روز در شانزدهم محرم راهی شام شدند و روز اول صفر به شام رسیدند و پس از ۸ روز اقامت در شام به قصد مدینه از شام خارج شدند ولی قبل از رفتن به مدینه به کربلا مراجعت کردند و بیستم صفر (و یا سی ام صفر)(۵) به کربلا رسیدند.
ب) دسته دوم:
دسته دیگری هستند که یا منازل بین شام و مدینه را ذکر نکرده اند و یا معتقدند که اهل بیت از شام مستقیم بسوی مدینه حرکت کردند. مثلاً شیخ مفید در کتاب شریف الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد و مرحوم طبرسی در کتاب شریف اعلام الوری باعلام الهدی هیچ اشاره ای به منازل بین شام و مدینه یا ورود اهل بیت به کربلا در روز اربعین نکرده اند و برخی نیز مثل شیخ عباس قمی در کتاب شریف منتهی الامال و امثال او این جریان را نقل کرده و سپس آن را بعید دانسته اند.(۶)
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه
🔴 🔴 🔴
١. مانند مرحوم سید ابن طاووس در لهوف و مرحوم عباسقلی خان سپهر در ناسخ التواریخ و سید ابراهیم موسوی در وسیلة الدارین فی انصار الحسین ـ علیه السلام ـ و علامه مجلسی در بحار الانوار جلد ۴۵ و ...
٢. زینب قهرمان دختر علی (علیه السلام)، ص٣۴٨.
۳. همان، ص٣۴٩.
۴. لهوف، ٣۵٠-٣۴٧.
۵. زینب قهرمان دختر علی (علیه السلام)، ص٣۴٩.
۶. منتهیالآمال، ص۶۶٩.
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
🏴#التماس_دعا
⚪️ اعمال روز #اربعین_حسینی
▪️❶ «زیارت امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین»
✍ در این روز زیارت امام حسین (علیه السلام) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (علیه السلام) روایت شده که فرمود:
"علامت" مؤمن پنج چیز است:
۱- پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن
۲- و زیارت اربعین را انجام دادن
۳- و انگشتر بر دست راست کردن
۴- و جَبین (پیشانی) را در سجده بر خاک گذاشتن
۵- و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است."
▪️❷ «غسل اربعین و توبه»
▪️❸ بعد از نماز صبح 100 مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم)
▪️❹ 70 مرتبه تسبیحات اربعه
▪️❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس 70 مرتبه استغفار
▪️❻ غروب اربعین 40 مرتبه لا اله الا الله
▪️❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
📚 وسائل الشیعه ج ۱۰، ص ۳۷۳
📅 وعده ی ما پنجشنبه (روز اربعین) ساعت ۱۰ صبح، پشت بام خانه ها، قرائت زیارت #اربعین
🔘 امام صادق علیهالسلام به سُدیر فرمود: آیا زیاد به زیارت حسین علیهالسلام میروی؟
🔸سدیر گفت: آقاجان راهم دور است، نمیتوانم.
🔹 امام فرمود: درمنزلت غسل کن، به بام خانه برو، به سوی قبر حسین علیهالسلام اشاره کن و به او سلام بده، برایت زیارتش نوشته میشود.
📚وسایل الشیعه جلد ۱۴ صفحه ۵۷۸
⚫️ شما میتوانید تصاویر عمل به این توصیه معصوم و ابراز ارادت خود را در شبکههای اجتماعی با هشتگ #Arbaeen2020 به اشتراک بگذارید.
🔴 #نشر_حداکثری
┄┅══════┅┄
🌐با ما بروز ترین اخبار طلاب را پیگیری نمائید 👇
@howzeh_anlain
https://eitaa.com/joinchat/167444548Cd6dc84723a
🔴 شکار یک #نکته در مناظره معاونان ترامپ و بایدن
🔻 پنس، معاون ترامپ:
🔹رئیسجمهور ترامپ وقتی قاسم سلیمانی داشت برای صدمه زدن به آمریکاییها به بغداد سفر میکرد او را حذف کرد. آمریکا اکنون امنتر است و متحدانمان هم امنترند.
🔻هریس، معاون بایدن:
🔹 بعد از حمله به [سردار] سلیمانی، حمله متقابلی از سوی ایران به نظامیان ما در عراق انجام شد و آنها به ضربه مغزی مبتلا شدند. میدانید دونالد ترامپ این مسئله را چطور رفع و رجوع کرد؟ گفت آنها سردرد گرفتهاند!
🖌 #نکته:
🔻آرون میت، روزنامه نگار آمریکایی:
🔹 پنس درباره [سردار] قاسم سلیمانی دروغگویی می کند اما کاملا هریس او را به چالش نمی کشد؛ فقط به خاطر این که دموکرات ها نمی خواهند در "امنیت ملی" یا همان هژمونی بین المللی آمریکا ضعیف به نظر برسند!
#سیاسی_تحلیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅فرمانده ستاد فرماندهی جنوبی ایالات متحده:
📍ایران، ونزوئلا را فرصتی برای نفوذ در قلمرو ما میداند...!
#سیاسی_کلیپ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️به احترام امام حسین (ع) گناه نکنیم
🎤حجت الاسلام #حسینی_قمی
✳️ @bahjat_alabd
✅ یادداشت/
❇️تمدن سازی و الگوی استقامت اربعین
🔻انسانها امت یگانهاى بودند، سپس با بروز اختلافاتى به تفرقه کشیده شدند. پیامبران الهی برای دعوت انسانها به سوی حق و راهبری بشریت برای برطرف نمودن موانع وحدت و تشکیل امت واحد مبعوث شدند.
🔸 آنچه در عرصه عمل تا کنون با سیطره حاکمیت طاغوت در میان بشریت نظام یافته است، غلبه تفکر سکولاریسم می باشد و هر روز به سمت تاریکی و نابودی بشریت پیش خواهد رفت.
🔹پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و احیای تفکر اسلامی نقطه عطفی در تاریخ بشریت است. در اندیشه سیاسی امام خمینی وحدت و انسجام مسلمین به عنوان بایسته اصلی تمدن سازی اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است. امام خمینی (ره) طرح راهبردی تحقق وحدت جهان اسلام را در قالب نظریه «امت واحده اسلامی» طرح می نمایند.
🔸در این میان از ظرفیت های تمدنی انقلاب اسلامی می بایست استفاده کرد و مسیر تشکیل امت واحده اسلامی را هموار ساخت. یکی از مهم ترین ظرفیت ها روحیه استقامت و پایداری است که مورد تاکید و توصیه مقام معظم رهبری نیز می باشد.
🔹«امروز توطئههای بزرگی از طرف قدرتمندان عالم در مقابل امّت اسلامی در جریان است، لکن در مقابل این توطئهها میشود ایستاد، میشود اینها را خنثی کرد. حضرت موسی (علی نبیّنا و آله و علیه السّلام) به خداوند متعال عرض کرد: رَبَّنا اِنَّکَ ءاتَیتَ فِرعَونَ وَ مَلَاَهُ زینَةً وَ اَموالًا فِی الحَیوةِ الدُّنیا رَبَّنا لِیُضِلّوا عَن سَبیلِکَ رَبَّنا اطمِس عَلى اموالِهِم وَ اشدُد عَلى قُلوبِهِم فَلا یُؤمِنُوا حَتَّى یَرَوُا العَذابَ الاَلیم؛ فرعون در مقابل حضرت موسی یک قدرت فائقهای بود؛ زینت، اموال، استعداد، سلاح، پول، همه چیز در اختیار او بود؛ موسی دستتنها بود؛ از خدای متعال درخواست کرد، استغاثه کرد؛ خداوند متعال در جواب فرمود: قالَ قَد اُجیبَت دَعوَتُکُما؛دعای شما دو نفر را -موسی و هارون را- ما قبول کردیم، مستجاب کردیم، امّا شرط دارد: فَاستَقیما وَ لا تَتَّبِعآنِّ سَبیلَ الَّذینَ لا یَعلَمون؛ بِایستید، استقامت کنید. استقامت در میدان جنگ نظامی یکجور است، در میدان جنگ سیاسی یکجور است، در میدان جنگ ارادهها یکجور است؛ در همهی اینها استقامت لازم است. اگر ملّتها و زبدگان و نخبگان استقامت را فراموش نکنند، قطعاً پیروزی نصیب خواهد شد.»
🔸یکی از جلوه های استقامت و ایستادگی اربعین حسینی است. حرکت امام حسین (ع) در واقعه عاشورا و استقامت های امام سجاد (ع) وحضرت زینب( سلام الله علیها) پس از عاشورا نتیجهبخش بودن جهاد و استقامت را نمایان میسازد.
🔺توصیه معصومان (ع) بر زنده نگاهداشتن حماسه حسینی و بزرگداشت اربعین، تأثیر شگرفی بر تزریق روحیه جهاد و استقامت در جهان اسلام داشته است. چنانچه هر ساله با بزرگداشت این کنگره عظیم جهانی خودباوری و ایمان به ارزش ها و استقامت در این مسیر تا نیل به اهداف بازتولید می شود و در رگ های امت اسلامی تزریق شده و جانی دوباره به امت اسلامی می بخشد.
💯نکته راهبردی: وحدت و انسجام مسلمین، در قالب « امت واحده اسلامی»، یکی از مهم ترین بایسته های تمدن نوین اسلامی است که در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) ظهور و بروز داشته است. بر طرف کردن موانع و احیای الگوهای حیات بخش و وحدت بخش ضروری به نظر می رسد. یکی از این الگوها روحیه پایداری و استقامت است که در نهضت حسینی نیز جلوه گر شده است و هر ساله با برپایی کنگره عظیم اربعین استقامت و پایداری تا رسیدن به اهداف والا به تصویر کشیده می شود.
🔴نویسنده: اخوان
#سیاسی_تحلیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی خیلی زیباست، مداحی من ایرانم و تو عراقی چه فراقی پویانفر ...مطمئنا چند بار گوش بدین اشکتون جاری میشه.اگه دلتون راهی حرم شد التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امتیازات ویژه زیارت امام حسین (ع)
🎤حجت الاسلام #رفیعی
✳️ @bahjat_alabd
#دین_یاران
#پاسخ_به_شبهات
#شبهات_مهدویت(٧)
🔹🔴🔹🔴🔹🔴🔹
❓پرسش: چرا با وجود ظلم و فساد گسترده در جهان، امام زمان(عجلاللهتعالیفرجه) ظهور نمیکنند؟!
👈 آیتالله جعفر سبحانی پاسخ میدهند:
🖍️ برنامه حضرت مهدی(ع) با برنامه پیامبران و سایر پیشوایان یک تفاوت کلی دارد و آن این که برنامه وی قانونگذاری نیست، بلکه یک برنامه به تمام معنی اجرایی در تمام جهان است. به این معنی که او مأموریت دارد تمام اصول تعالیم اسلام را در جهان پیاده کند و اصول عدالت و دادگری و حق و حقیقت را در میان جامعه بشری بگستراند.
روشن است که پیاده شدن چنین برنامة انقلابی جهانی، که به وسیله آن اصول عدالت و دادگری و حقّ و حقیقت در میان همه مردم جهان گسترش یابد، به شرایط و مقدّماتی نیاز دارد که تحقق آنها جز با مرور و تکامل همه جانبه اجتماع ممکن نیست; برخی از آن مقدمات عبارتند از:
۱. آمادگی روحی
در درجه نخست باید مردم جهان برای اجرای این اصول، تشنه و آماده گردند و تا زمانی که در مردم جهان تقاضایی نباشد، «عرضه» هر نوع برنامه مادّی و معنوی مؤثر نخواهد بود. قانون عرضه و تقاضا نه تنها در نظام زندگی اقتصادی حکمفرماست، بلکه مشابه این نظام در عرضه برنامههای معنوی و اصول اخلاقی و مکتبهای سیاسی و انقلابی نیز حاکم میباشد و تا در اعماق دل مردم ـ برای این نوع امور ـ تقاضا و درخواستی نباشد، عرضه آن با شکست رو به رو شده و کاری از پیش نخواهد رفت.
📎امام باقر(ع) میفرماید:
«روزی که قائم آل محمّد(ص) قیام کند، خدا دست خود را بر سر بندگان میگذارد، در پرتو آن خردها را جمع میگرداند و شعور آنان به حد کمال میرسد».[۱]
البتّه گذشت زمان و شکست قوانین مادّی و پدید آمدن بنبستهای جهانی و کشیده شدن بشریّت بر لب پرتگاه جنگ، مردم جهان را به تنگ آورده و آنان را به این حقیقت واقف خواهد ساخت که اصول و قوانین مادّی و سازمانهای به اصطلاح بین المللی، نه تنها نمیتوانند مشکلات زندگی را حل کنند و عدالت را در جهان حکمفرما سازند، بلکه همین خستگی و یأس، مردم دنیا را برای پذیرش یک انقلاب بنیادی مهیّا و آماده میسازد و میدانیم که این موضوع نیاز به گذشت زمان دارد تا تجربههای تلخ زندگی ثابت کند که تمام نظامات مادّی و سازمانهای بشری در اجرای اصول عدالت و احقاق حق و برقراری امنیّت و آرامش، عاجز و ناتوان میباشند و سرانجام باید بر اثر یأس و نومیدی، این تقاضا در مردم گیتی برای تحقّق چنان آرمان الهی پدید آید و زمینه برای عرضه یک انقلاب جهانی به وسیله یک مرد الهی و آسمانی، از هر نظر مساعد گردد.[۲]
۲. تکامل علوم و فرهنگهای انسانی
از سوی دیگر برای برقرار ساختن یک حکومت جهانی بر اساس عدل و داد، نیاز فراوان به پیشرفت علوم و دانشها و فرهنگهای اجتماعی و مردمی است که آن نیز بدون پیشرفت فکری و گذشت زمان، ممکن و میسّر نمیگردد.
برقراری حکومت جهانی که در پرتو آن، در سراسر جهان عدل و داد و قانون حکومت کند و همه مردم جهان از کلیه مزایای فردی و اجتماعی اسلامی بهرهمند گردند بدون وجود یک فرهنگ پیشرفته در کلیّه شؤون بشری امکان پذیر نیست و هرگز بدون یک فرهنگ کامل، جامه عمل به خود نمیپوشد. این نیز احتیاج به گذشت زمان دارد.
۳. تکامل وسایل ارتباط جمعی
از طرفی چنین حکومتی به وجود وسایل کامل ارتباط جمعی نیاز دارد تا در پرتو آن بتواند مقرّرات و احکام و اصول انسانی را از طرق مختلف در مدّت کوتاهی به مردم جهان اعلام کند. این امر نیز بدون تکامل صنایع انسانی و گذشت زمان محقق نمیشود.
۴. پرورش نیروی انسانی
از همه اینها گذشته ، پیشبرد چنین هدفی و پیریزی چنان انقلابی، به یک نیروی فعّال و سازنده انسانی نیاز دارد که در واقع ارتش انقلاب جهانی را تشکیل میدهد. تشکیل چنین ارتشی و به وجود آمدن چنین افراد پاکباخته و فداکاری، که در راه هدف و حقیقت از همه چیز بگذرند، به گذشت زمان نیاز دارد.
⚠️ نکته: به جهت حفظ امانت در نقل، پاسخ اضافی داده نشد و میتوان از جهات دیگر نیز به این موضوع پرداخت.
منبع: porseman.com
🔸🔵🔸🔵🔸🔵🔸
١. اصول کافی، کتابالعقل، ح٢١.
✍آیت الله جوادی آملی:
نگویید جا ماندهایم! کسی که قلب و روحش رفته جامانده نیست. جامانده کسی ست که عشق و شور و طلب زیارت اربعین، به ذهنش هم نمیرسد و علاقهای ندارد. اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را بردهاید. شاکر باشید و نگویید جاماندهایم.
✳️ @bahjat_alabd
🔴 فشار بر ایران برای مذاکره‼️
🔹وزیر خارجه آمریکا: «کارزار فشار اقتصادی حداکثری ما ادامه خواهد یافت تا ایران به مذاکرات جامعی تمایل پیدا کند که درباره رفتار بدش باشد.»
🖌 #سرخط: تحریم یا تبلیغ انتخاباتی؟
🔹هماهنگکننده سیاستهای تحریمی در دولت اوباما: پیام تحریمهای جدید علیه ایران، بیشتر معطوف به رأیدهندگان آمریکایی است نه ایران.
🔹نیویورکتایمز: منتقدان میگویند بعید است تحریمهای جدید نیز ایران را به پای میز مذاکره بکشاند.
🔸آمریکا دیروز ۱۸ بانک ایرانی را تحریم کرد. به گفته رئیس بانک مرکزی بانکها برای تبادل غذا و دارو مجوز دارند و این تحریمها تبلیغاتی است.
#سیاسی_تحلیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شبکه لندنی "منوتو" تا دیروز میگفت #شجریان حزب باده و استفادهاش از اشعار کهن فارسی رو مسخره میکرد...
حالا امروز شده وکیل مدافع شجریان!
صداسیما اگه از یه تاریخی آثار شجریان رو پخش نکرد به درخواست کتبی و شفاهی خودش بود، شبکه منوتو که استاد با مالکش گوگوش عکس دونفره مینداخت چرا...؟
#سیاسی_کلیپ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توییت نجات از گناه
حجت الاسلام #عالی
مداومت در سلام بر امام حسین علیه السلام
هر روز حداقل یک سلام به امام حسین علیه السلام داشته باشید.
✳️ @bahjat_alabd
ایت الله #مجتهدی
✨عجب خیلی بد است. هر چقدر هم خوب هستی، هر که را دیدی، بگو این از من بهتر است. حتی هروئینی را هم در کوچه دیدی، بگو شاید او عاقبت بخیر شود، من بدبخت. پناه ببریم به خدا.✨
طریق دوست ص92
✳️ @bahjat_alabd