🔻بهمن ۵۷
آیتاللّه خمینی با قبای نوکمدادی و عرقچین سفید درحالی که پارچه سفید با خطهای آبی روی دوشانداخته، در کلبه محقری میان دهکده نوفللوشاتو مشغول چاینوشیدن است. چند کتاب قطور کهنه اطراف خود چیده و روی میز تحریر کوچکاش مشغول تصحیح آخرین کتابش است. پنجره اتاق باز است. نسیم خنکی از میان درختان حیاط، میخزد توی اتاق؛ کاغذها را جابهجا میکند و گونههای آقا را نوازش میکند. امروز جمهوری اسلامی فقط درحد فکری در ذهن آقاست و ایده ولایت فقیه، فقط درحد نوشتههای سیاهی روی کاغذهای سفید روی میز. ابرقدرتها به تلاطم افتادهاند. روحاللّه اما کار را به خدا سپرده. خدا اگر بخواهد نظم ظالمانه جهانی تغییر خواهد کرد. حاجآقا چایش را مینوشد.
🔻بهمن ۱۴٠۲
آیتاللّه خامنهای در اتاق کارش در خیابان فلسطینجنوبی تهران مشغول کار است. حالا جمهوری اسلامی روی زمین است. ولایت فقیه دیگر لای کاغذها نیست. شهرهای موشکی زیر پاهایش در جریان است و ماهواره جدید، بالای سرش در مدار قرار گرفته. مشت مستضعفین پر شده. نیروهای آیتاللّه، نه در میدان ژاله تهران که در قلب بیروت و دمشق و بیخ گوش اسرائیل شهید میشوند. دریا را بچههای یمن قبضه کردهاند و خشکی را چریکهای حزباللّه و قدس و کتائب. متخصصان، آمریکای امروز را حتی قابل مقایسه با آمریکای ۵۷ نمیدانند. اسرائیل توان خروج از پیچیدهترین و طولانیترین نبرد تاریخ خود را ندارد. عکس امام روی دیوار لبخند میزند. آیتاللّه، چایش را مینوشد.
#دهه_فجر_مبارک
#من_رأی_میدهم
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
@hosein_darabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ظهر جمعه، مستند «آرمان روحالله» را ببینید
📽 مستند «آرمان روحالله»، روایتی از دیدار خانوادههای شهدای امنیت با رهبر انقلاب، فردا منتشر خواهد شد.
🔄پخش این مستند، ظهر جمعه از KHAMENEI.IR و بطور همزمان از شبکههای سیما، به ترتیب در👇
🗓جمعه سیزدهم بهمن ۱۴۰۲
بعد از خبر ۱۴؛ شبکه یک سیما
ساعت ۱۸؛ شبکه سه سیما
🗓یکشنبه ۱۵ بهمن؛
ساعت ۲۱:۴۵؛ شبکه افق
🗓سهشنبه ۱۷ بهمن؛
ساعت ۱۹؛ شبکه مستند
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از z طباطبایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 صحبت های زیبا و مهم حاج مهدی رسولی در مورد یاوه گویی های دشمنان درباره تضعیف رهبری‼️
ما همان نسل جوانیم که ثابت کردیم/در ره عشق سزاوارتر از صد مردیم
هر زمان بوی خمینی به سر افتد ما را/دور سید علی خامنهای میگردیم
#حسین_زمانهات_را_بشناس
#دهه_فجر
#نشر_حداکثری
🎬 آنتی سلبریتی
https://eitaa.com/joinchat/2067791886C00959371cb
این مردم آقا هستند؛ ذلیلشان نکنیم!
یکی از خطرناکترین نگاههایی که از ابتدای انقلاب تا کنون توسط غیرانقلابیهای بهظاهر مردمدوست و انقلابینماهای بهظاهر دینمدار دنبال میشود، خط«ذلیلکردن مردم» است! خطی که این روزها با نزدیکترشدن به انتخابات شدت بیشتری به خود گرفته است!
تصور کنید مادری را که با جگرگوشهاش روبروی گلولهی بیرحم تانک رژیم سفاک پهلوی ایستاده، تا مبادا نان گران شود!
یا پدری را در نظر بگیرید که با شرکت در اعتصابات علیه آن رژیم دستنشانده، جان و مال و کارش را به خطر انداخته تا حقوقش اندکی بیشتر شود!
یا آن جوانِتازهداماد را که زیر شکنجهی آپولوی ساواک محمدرضا، در شُرُف شهادت قرار گرفته تا وام ازدواجش جلو بیافتد یا اقلاً مقداری بیشتر شود!
یا فرض کنید آقای عزت مطهری(همان عزت شاهی سابق) ششماه بسته و شکنجهشدن روی تخت کمیتهی مشترک ضدخرابکاری را تاب میآورد تا مقداری مساحت خانهاش بیشتر شود!
واقعاً حیرتانگیز است که چگونه عدهای از مدیران و صاحبنظران و دغدغهمندان از ابتدای انقلاب تا الان، توانستند «انقلاب پرشکوه امام و مردم» را آنقدر تحلیل ببرند که مجبور شویم برای حضور همان مردم همیشه حاضر، به وعدههای تاثرانگیز و ذلیلکننده رو بیاوریم؟!
نکتهی دقیقتر ماجرا آنجاست که اگر مردم تا این حد توقعاتشان از انقلاب نازل بود، چرا سختیهایِ مردافکنِ بعد از انقلاب را که به مراتب بیشتر از خودِ انقلاب بود، به جان خریدند؟!
آخر چه دلیلی داشت که مردم دقیقا دو سال بعد از انقلاب بدون اینکه رفاه و معیشتشان تفاوت چندانی کرده باشد، دردانههایشان را خود کفن کنند و به رزم صدّامیان بفرستند؟!
چه دلیلی داشت که بخواهند دست پلید و جنایکار آمریکا و اذنابش را که در طول چهاردهه قصد خفهکردن آنها را داشت، بر گلوی خویش تاب بیاورند؟!
چرا باید آن همه زشتی و پلشتیِ عدهای از مدیران کارنابلد و متکبر غربگرا در دولتهای متعدد و انقلابیگریهای ناشیانهی عدهای از انقلابنشناسانِانقلابینما در دولتهای معدود را طاقت بیاورند؟!
آقایان سیاسی و دوستداران خدمت! کمی آرامتر!
لازم نیست برای آوردن این مردم نجیب و عزیز در صحنههای انقلاب، به هر کاری دست بزنید! چرا سراغ همان آرمانهایی که امام عزیز روی آنها دست گذاشتند و مردمشان را عزیز کردند و به میدانهای خطیر انقلاب آوردند، نمیروید؟!
نمیروید چون نگاهتان به مردم مثل نگاه امامین انقلاب نیست.
این مردم آقا هستند؛ ذلیلشان نکنیم!
پ ن:
۱) قطعاً یکی از مهمترین آرمانهای انقلاب، مبارزه با ظلم است و فساد که یکی از اصلیترین مصادیقش، ظلم در معیشت است و اقتصاد؛ سخن فراتر از این است.
۲) حق مطلب ادا نشد! ان شاء الله بیشتر مینویسم.
✍عباس بابائی ۱۲بهمن ۱۴۰۲
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴زن روز هم چادری شد
🔻 مجله زن روز یکی از نشریات پر مخاطب در زمان پهلوی بود که به توسعه زن غربی با الگوسازی از هنرمندان غربی در ایران میپرداخت. حجاب دراین نشریه مذمت میشد و به مناسبت ۱۷دی هم هجم انبوهی از مطالب علیه حجاب منتشر میشد.
🔻اما در آستانه انقلاب ۵۷ وقتی با حقیقت جامعه دینی ایرانی مواجه شدند و هر آنچه که رشته بودند پنبه شد، در یک اقدام عجیب به تحسین زنان چادری مبارز پرداختند و عبارت مجاهد را برای آنان به کار بردند. این اتفاق در مجله زن روز خیلی از مخاطبهای مجله را عصبانی کرد و باعث اعتراض به نشریه شد، حال بخواهیم از دلایل ریاکارانه مجله زن روز بگذریم، مجلهای که سالها علیه حجاب مطلب منتشر کرده بود بیانیهای برای دفاع از عملکردخود منتشر کرد که نکات طرح شده در جوابیه بسیار مهم بود. آنها در این جوابیه تعریف حقیقی آزادی پوشش را عنوان کردند، آنها ضمن تببین اینکه در ایران به غلط پیشرفت و بی حجابی را به هم گره زدهاند تعریف حقیقی از آزادی را نیز بیان کردند که قسمتی از آن را باهم میخوانیم.
"وانگهی، اساسا در یک جامعهی به راستی آزاد، انتخاب آزادانهی لباس – در حد حفظ عفت عمومی – یکی از بدیهیترین حقوق هر انسان زندهای است، پس اصولا طرح این مسئله که «چه باید بپوشیم؟» از بنیاد نادرست است. برای مردم آزاد نمیتوان تکلیف کرد که چه رخت و لباسی را بپوشند یا نپوشند".
🔻پس این تعریف از آزادی نشان میدهد اساسا پوشش باید دردایره حفظ عفت جامعه باشد.
منبع: خبر آنلاین
✍عالیه سادات
_______________
#کانال_شکوه_زن_وزنانگی
به ما بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2336751715C0fba986b70
🔷آخرین لیست پخش شده توسط موساد از قدرتمند ترین افراد حاضر در ایران که قصد ترور انها را دارد
🔹در این لیست نام امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هم دیده می شود که موساد از قصد خود برای ترور او خبر داده است.
🔹این تصمیم احتمالا به دلیل اقدامات موثر ارتش و شخص فرمانده کل ارتش برای تقویت جبهه مقاومت چه از ارسال انواع ناو و ناوشکن به باب المندب و همچنین ارسال تجهیزات با استفاده از هواپیماهای نیروی هوایی ارتش و تعلیم و آموزش یگانهای زمینی مقاومت بخصوص بخش توپخانه صورت گرفته است.
#به_ویژه_ترین کانال خبری در ایتابپیوندید👇.
https://eitaa.com/joinchat/4073259207Cd2916ef4d3
🔷 بالاخره دارید یا ندارید؟!!
🔹 خبر کوتاه بود و دردناک:
ایران در سال ۲۰۲۲ با ۸۵ میلیون دلار کمک به سازمان معلوم الحال بهداشت جهانی(WHO) رتبه سوم در بین کمک کنندگان را کسب کرده است!!!
https://eitaa.com/CoronaDeception/2166
آقایان اقتصادی دولت، بالاخره شما مشکل کمبود منابع و دلار دارید یا خیر؟
اگر مشکلی نیست پس چرا وقتی نوبت به حقوق ها می رسد فریاد ندارم ندارمتان بلند است؟!!
اما اگر در مضیقه هستید پس این خاصه خرجی های بی مورد، یواشکی و در سکوت خبری از کیسه ملت چیست؟!!
آقایان نمایندگان مجلس، اگر این اقدام با اطلاع شما صورت گرفته که وامصیبتا
اما اگر به شما هم اطلاع نداده اند چرا مسئولان خاطی را مواخذه نمی کنید؟! ...
#مهار_تورم
#انتخابات
✍ "قاسم اکبری"
#به_ویژه_ترین کانال خبری در ایتابپیوندید👇.
https://eitaa.com/joinchat/4073259207Cd2916ef4d3
توهم جدید ترکیه و باکو - @mrtahlilgar.mp3
12.52M
🔗 ترکیه در حماسهای جدید نقطه منطقه را به روز کرد/ باکو: ارمنستان، آذربایجان شرقی است.
🎙 تلویزیون ترک در حماسهای جدید نقشه منطقه را برای سال ۲۰۲۵ به روز کرده و بخشهایی از عراق و سوریه و ارمنستان و ... را از آن خود کرده است.
باکو هم در توهمی مشابه ارمنستان را رسماً آذربایجان شرقی خوانده است.
در این برنامه این مهم را مرور خواهیم کرد.
https://eitaa.com/mrtahliilgar
بدترین کابوس بمب اتمی ایران است - @mrtahlilgar.mp3
12.94M
🔗 گاردین: پس از ۴۵ سال تلاش ایران نتیجه داد / حالا بدترین کابوس بمب اتمی ایران است
🎙 گزارش قابل تامل گاردین درباره رخدادهای منطقه غرب آسیا / حالا فرمان منطقه دست ایران است نه آمریکا / تلاش های ایران بعد از ۴۵ سال نتیجه داده و به بار نشسته است. در چنین شرایطی بد ترین اتفاق برای اسرائیل بمب اتمی ایران است.
🔷مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی از نگاه امام راحل
✍ احمدحسین شریفی
🔻حضرت #امام_خمینی در پاسخ آقايان عباس خاتم يزدي، توسلي، عبائي، کشميري، قاضي عسگري، سخني صريح و تأويل ناپذير دارند که مهر بطلان بر همة تفاسير جمهوريطليانه و اکثريتگرايانه از ديدگاه آن حضرت دربارة مشروعيت نظام اسلامي ميزند.
متن سؤال به اين شرح است: «پس از اهداي سلام و تحيت، در چه صورت فقيه جامعالشرايط بر جامعة اسلامي ولايت دارد؟»
و پاسخ کوتاه و بسيار گويايي حضرت امام اين است:
«ولايت در جميع صور دارد. لکن تولي امور مسلمين و تشکيل حکومت بستگي دارد به رأي اکثريت مسلمين که در قانون اساسي هم در آن ياد شده است و در صدر اسلام تعبير ميشده به بيعت با ولي مسلمين.» (صحيفة نور، ج20، ص459؛ 29/دي/1366)
🔸«ولايت» ناظر به مشروعيت است که حضرت امام ميفرمايد فقيه در جميع صور ولايت دارد؛ يعني چه مردم بخواهند و چه نخواهند و چه رأی دهند يا رأی ندهند. و «تولی» ناظر به مقبوليت است؛ که حضرت امام ميفرمايد بدون پذيرش مردمی، فقيه نمیتواند تشکيل حکومت دهد.
#مشروعیت
#سیاست
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
https://splus.ir/asatid_enghelabi
🟢اسماء الهی و حقیقت ولایت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در یکی از فرازهای ابتدایی دعای پرمغز #کمیل خدای متعال را اینگونه سوگند میدهیم:
«خدایا تو را به اسمهایت سوگند میدهیم؛ اسمهایی که ارکان همه چیز را پر کردهاند؛ وَ بِأَسْمَائِک الَّتِی مَلَأَتْ أَرْکانَ کلِّ شَیء» این بدان معناست که در جهانبینی اسلامی، روح و رکن و حقیقت همه عالم را اسماء الهی پر کرده است.
معلوم است که مراد از اسم در اینجا «لفظ» و «مفهوم» نیست. زیرا لفظ و مفهوم که نمیتواند چیزی را پر کند. بلکه حقیقت و مصادیق اسماء الهی منظور است.
اما منظور از این اسمائی که همه هستی را پر کرده است، چیست؟ با مراجعه به سایر ادعیه و روایات شاید بتوان پاسخی برای آن یافت.
در یکی از دعاهای #ماه_رجب درباره ائمه اطهار علیهم السلام چنین میگوییم:
«فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَک وَ أَرْضَک» یعنی خدای متعال آسمان و زمین را به واسطه (یا با) ائمه اطهار علیهم السلام پر کرده است. یعنی عالم ملک پر از حقیقت ولایت و امامت است.
در روایتی از #امام_صادق علیه السلام در تفسیر آیه «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها» چنین نقل شده است که:
نَحْنُ- وَاللَّهِ- الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِي لَايَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا؛ به خدا سوگند ما آن اسمای حسنایی هستیم که خداوند اعمال بندگانش را فقط به سبب شناخت و معرفت ما میپذیرد.
#عرفان
#ولایت
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
https://splus.ir/asatid_enghelabi
هدایت شده از شکوه زن و زنانگی
🔴هر کس از راه میرسد لگدی میزند
🔻دیدید!
بعضی توی مجلس جایی میشینن که هر کس میخواد بره بالای مجلس یه لگد بهش میزنه.
وضعیت ما و حجاب و این جماعت دقیقا شده همین.
هر کی میخواد بره بالا یه لگد به حزب اللهی جماعت و یه لگد هم به حرام شرعی سیاسی میزنه و ماشاءالله هستند دستانی که خوب هم کف میزنند.
از طرفی مساله حجاب، ریسمانی شده تا بهش چنگ بزنند تا پنچه بکشند به اقتدار حاکمیتی.
اما بیشتر از هر چیزی که آزار دهنده هست سهم ناچیز مردم حزب اللهی در سینمای انقلاب اسلامی است.
در این تصویر هر چند وزیر محترم میخندد اما زبان بدن دستان گره زده به هم چیز دیگری میگوید که بسیار آزاردهنده هم است.
🔻اما درباره این دست رفتارهای سطحی باید بگویم متاسفانه میشود سالها کارگردان باشی اما فهمی عمیق از مسائل سیاسی و فرهنگی کشور نداشته باشی.
فهمی از دیدگاههای ولایت فقیه و ماهیت حرام سیاسی و تذکرات متعدد رهبر انقلاب به نقش سرویسهای جاسوسی نداشته باشی و با ادبیات کوچه بازاری درباره چالش بزرگ فرهنگی سیاسی اجتماعی کشور نظر بدهی و باعث تخریب هویت نوجوانان شوی.
🔻البته ای کاش کسی پیدا شود به اینها بفهماند به والله فرهنگ مورد علاقه سلبریتها فرهنگ جامعه ایرانی نیست. به والله اینها و دیدگاههایشان با جامعه ایرانی اسلامی سنخیتی ندارد، و آنها هستند که باید خودشان را تغییر داده و از فرهنگ بالا شهر تهران فاصله گرفته و به فرهنگ عموم مردم ایران نزدیک شوند.
✍عالیه سادات
___________________
#کانال_شکوه_زن_وزنانگی
به ما بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2336751715C0fba986b70
هدایت شده از z طباطبایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از جهاد تبیین (خبر _ تحلیل)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سلام نظامی پدر شهید مدافع امنیت امیرحسین ابراهیمی در مقابل پیکر پسر شهیدش در بیرجند
#شهید
https://eitaa.com/joinchat/3014393952C8eed540127
هدایت شده از آقای تحلیلگر 🇮🇷✌️
شبنامه 1468 - @mrtahlilgar.mp3
11.83M
🚨 درخواست آمریکا از ایران: کمک به یمن را متوقف کنید / عراق مجددا مراکز آمریکا را هدف گرفت
#شبنامه / تحولات فلسطین / درخواست وزیر جنگ آمریکا از ایران: لطفا موشک به یمن نفرستید / عراق مجددا مراکز آمریکا را هدف قرار داد / ۷۵۰ هزار یمنی به بسیج مردمی پیوستند / قسمت ۱۴۶۸
✅ لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی ✌️🇮🇷
@shabnameh110
هدایت شده از حوزه قم
🗳| واقعاً برگذارکنندگان این مجالس اعتقادی به قانون دارند؟؟ به #عدالت_انتخاباتی چطور؟
جناب آقای قالیباف، سخنران مراسم چهلم شهید سیدرضی در امامزاده صالح علیه السلام...
ـــ ـ ـ ـــ ـ
۞ حوزهقمـ Hawzeh_Qom
چرا الان مثل دوران پیامبران عذاب نازل نمی شود؟.mp3
4.34M
⭕️ سوال
❓چرا الان مثل دوران پیامبران عذاب نازل نمی شود؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
╭┅──────┅╮
@porseshgar
╰┅──────┅╯
جامعهشناسان جامعهنشناس!
✍ جعفرعلیاننژادی
🔸بسیاری از جامعهشناسان فعلی در تحلیل پدیدههای اجتماعی به تاریخی و ریشهدار بودن ویژگیهای رفتار جمعی ایرانیان، استناد میکنند. این تحلیلها معطوف به رفتارهای رویتپذیر و پدیدارشدهای است که در آثار گزارشگران، شرححالنویسان، نویسندگان و سفرنامهنویسان منعکس شده است. افرادی که عموماً یا خارجی هستند یا در جرگه روشنفکران قرار دارند یا در سلک کاتبان و دبیران درباری قرار میگیرند.
🔸اگر برداشتها و بهرهبرداریهای جامعهشناسان فعلی از آن گزارشات تاریخی را درست بدانیم، بر برداشتها و دریافتهای نویسندگان آن دوره هم صحه بگذاریم و بگوییم توانستهاند تصویر درست اجتماعی را ارائه دهند، همچنان یک پرسش باقی میماند. جای اقوال و تحلیلهای علمای دینی آن دوره در آثار این جامعهشناسان کجاست؟ روحانیت به عنوان مرجع رجوع روزمره مردم در مسائل شرعی و اخلاقی کجای کار این جامعهشناسان قرار دارد؟
🔸در پرانتز قرار دادن و نادیده گرفتن گزارشات روحانیت از احوال و اوضاع اجتماعی مردم، خود به یک روند تاریخی در مطالعات جامعهشناختی تبدیل شده است. در حالیکه آن گزارشات به خوبی میتوانستند احوال رویتناپذیر و باطنی مردم معمولی را، منتقل کند. خاصه آنکه این روزها، مطالعه زندگی روزمره و امور معمولی به سکه رایج و سوژه مورد علاقه جامعهشناسان فعلی تبدیل شده است.
🔸این عدم توجه، دلایل مختلف دارد که در این نوشته کوتاه مدنظر نیست، اما خود به عنوان یک رویه غلط و سوگیرانه، نقصی آشکار در مطالعات جامعهشناختی ایجاد میکند و تحلیلهای آنان را ناقص و زودگذر میکند. هر چند آنها این نقص را میپوشانند و مدعی بدست دادن بهترین توصیف از واقعیتهای اجتماعی هستند. تداوم این تغافل تاریخی، در زمانه حاضر منجر به ناپدیدسازی تأثیرات اجتماعی دین در زندگی روزمره مردم شده است.
🔸مقصود فراستخواه یکی از افرادی است که چندی است نظریه کنشگران مرزی را سر دست گرفته است. او به نحوی متحیرانهای از ظرفیت کنشگری (در حد فاصل میان مردم و حکومت) همه اقشار، از جمله مردم معمولی حرف میزند، اما هیچ اشاره صریح یا پنهانی به روحانیت نمیکند. پیشفرض او حذف و نادیدهگرفتن این قشر از واقعیت اجتماعی است. با این حال هنوز مردم معمولی، خصوصی و جزئیترین مسائل زندگی خود را با روحانیون محله و مسجد خود در میان میگذارند.
🔸آنها حتی پرسشهای سیاسی خود را چه به صورت اعتراض یا گفتگو با روحانیون در میان میگذارند، در دسترسترین گروه برای پرسشها، شبهات سیاسی همچنان جامعه روحانیت هستند. رجوع به آنها با هر انگیزهای همچنان تنها امکان دسترسپذیر است. دیگر اقشار اجتماعی نزد مردم به مثابه کنشگر مرزی در فاصله معناداری نسبت به جامعه روحانیت قرار دارند.
🔸شاهد مثال در این خصوص زیاد است، اما میخواهم با یک پرسش این یادداشت را تمام کنم، پاسخ به این پرسش میتواند ادعای ما را اثبات کند. چرا برای جامعهشناسی و جامعهشناسان پرسش از میل و نیاز مردم به امور دینی و معنوی، مورد مطالعه قرار نمیگیرد؟ جامعهشناسان در مقابل با طرح سوالهای جایگزین نگذاشتهاند این نکته به سوژه اصلی سوال اجتماعی تبدیل شود.
🔸چرا برای جامعهشناسی، پدیدارهایی نظیر جشن غدیر، اربعین، تشییع شهدا، اعتکاف و ... پایه تحلیل و بررسی قرار نمیگیرد. باید دانست با اینکه تحلیل جامعهشناختی از زندگی مردم معمولی، حقایقی را روشن میسازد، اما حقایق بیشتر و زیادتری را کتمان میکند که اساس آن تحلیل را زیر سوال میبرد.
🔸 بعد از حوادث سال گذشته طبیعتاً رجوع به تحلیلهای جامعهشناختی بیشتر شد، اما این رجوع به معنای پذیرش دربست گفتار جامعهشناختی نیست.مردم هنوز سوالات خود از اوضاع اجتماعی را با نهاد دین در میان میگذارند، واقعیتی که جامعهشناسی نمیخواهد یا نمیتواند ببیند...
@jafaraliyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره #سردار نوعی اقدم، از آزادسازی «بوکمال»
رمز عملیات: یا اباالفضل العباس
💥تا آخرش ببینید...
┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄
🇮🇷 #اسلام_سیاسی 👇
@eslamesyasi 👈 عضو شوید
OstadAbedi_EmamKomeyni_Entekabat_14021111.mp3
3.8M
🔰 بیانات استاد احمد عابدی درباره دهه فجر، امام خمینی(ره) و انتخابات
⊰⃟☘࿐ྀུ༅🌷🇮🇷࿇༅═══════⊰
💠 امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
🔹 استقبال میلیونی مردم از امام خمینی(ره)
🔹 خاطره استاد از استقبال امام خمینی(ره)
🔹 علل متوجه شدن دلهای مردم به امام خمینی(ره)
🔹 کلام آیتالله تهرانی(ره) درباره سه رجل الهی
🔹 نمونههایی از عزت امام خمینی(ره)
💠 ضرورت شرکت در انتخابات
🔹 تبلور دسترنج امام(ره) و شهدا در انتخابات
🔹 ضرورت شرکت در انتخابات
🔹 لزوم ترک غیبت و تهمت در ایام انتخابات
🔹 داستان سید اسماعیل حمیری
⊰⃟☘࿐ྀུ༅🌷🇮🇷࿇༅═══════⊰
🗓 چهارشنبه ۱۱بهمنماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
┏━━━━━━🌹🇮🇷━┓
🆔 🇮🇷 👉 @ahmad_aabedi
┗━━🌹 🇮🇷━━━━━┛
AudioCutter_شام وفات حضرت زینب علیهاالسلام(2).mp3
28.9M
#صوت_کامل
تبیینِ نقطهزن و برانگیزاننده
چهارشنبه ۱۴۰۲٫۱۱٫۱۱
#نیشابور، هیأت منتظران ظهور
در این صوت، نقش مردم و رهبر در تحقق نیازهای اساسی یک ملت تبیین شد.
همچنین چرایی شرکت در #انتخابات تبیین شد.
@fakhrian_ir
🔻مقایسۀ نظرات آیتالله خامنهای و آیتالله مصباح دربارۀ منطق حکمرانی(۱):
دو روایت مشابه از سه الگوی متفاوت
مهدی جمشیدی
در این یادداشت، عصاره و جوهرۀ آراء آیتالله خامنهای و آیتالله مصباحیزدی را دربارۀ سه الگوی متفاوت حکمرانی بیان میکنیم و نشان میدهیم که روایتهای آنها از این الگو، «مشابه» و «همافزا» هستند و «شکاف» و «تضاد»ی در میان نیست.
۱. الگوی یکهسالاری؛ منطق استبدادِ ساخت سیاسی
هر دو متفکّر بر این باور هستند که در این الگو، مردم هیچ منزلتی ندارند و تنها حاکم یا حاکمان هستند که تدبیر امور جامعه را در دست دارند؛ بدون آنکه مردم دخالت و حضوری در حاکمیّت داشته باشند. این الگو، مردم را فاقد هر گونه «حقّ» میداند و بر تکلیف آنها اصرار میورزد و از آنها «اطاعت مطلق» میطلبد و اگر هم گاهی از مردم سخن به میان میآید، برای حفظ ظاهر هست و حقیقتی ندارد. حکمرانی در این الگو، «متمرکز» و «نقطهای» است و قدرت در ساخت آن، توزیع نشده است. ما در این زمینۀ یک تجربۀ تاریخیِ طولانی داریم؛ چنانچه آخرین نمونۀ آن، تجربۀ سلطنت پهلوی بود که در آن، مردم حتّی در «حاشیۀ سیاست» نیز قرار نداشتند و نظر و اندیشۀ آنها ارزش و اعتباری نداشت. از سوی دیگر، حاکم خود را با هیچ امر بیرونیای تطبیق نمیدهد، بلکه «خواست شخصی» و «ارادۀ دلبخواهانۀ» او، منشأ حاکمیّت و تدبیر جامعه است.
در مقام نقد این الگو، چند اشکال از جانب این دو متفکّر مطرح شده است. نخست اینکه بر اساس هیچ دلیل معتبری نمیتوان اثبات کرد که حاکمیّت بر مردم از آنِ یک «شاه مستبد» باشد، بلکه «سلطنت» از اساس و بهطور مطلق، غلط و نامشروع است و نظام سلطنتی جز در خودکامگی و استبداد، ریشه ندارد. سنّتهای قومی و ملّی یا وراثت یا زور و غلبه نمیتوانند مشروعیّت بیافرینند و حقّ حاکمیّت بر مردم را از آنِ کسی نکنند. دیگر اینکه در الگوی یکهسالاری، مردم هیچگاه «رشد اجتماعی» نمییابند؛ چون مجال «انتخاب آزادنه» به آنها داده نمیشود. مردم، همواره موضوع منفعل و بیاراده برای حاکمیّت هستند که همچون ضعیفان و حقیران باید برای آنها تصمیم گرفت و توقع مشارکت و اندیشهورزی از آنها نداشت. چنین جامعۀ تحقیرشده و فرودست نگاهداشتهشدهای، به آمرانگیِ حاکمیّت عادت کرده است و انتقاد و اعتراض و امربهمعروف و نهیازمنکر در آن معنا ندارد.
۲. الگوی مردمسالاری سکولار؛ منطق نفسانیّتِ ساخت اجتماعی
هر دو متفکّر معتقد هستند که غرب متجدّد، مدّعی سرسخت این الگو است و آن را جهانشمول و عام میشمرد و بر اساس آن دربارۀ جوامع دیگر قضاوت میکند. در منطق تجدّد، استبداد نفی شد و اقتداگرایی ملامت شد و مردمسالاری بهعنوان ارزش مطلق و نهایی مطرح گردید، امّا از آن سو، «دین از حاکمیّت» کنار گذاشته شد و مردمسالاری بهطور ذاتی و جوهری، ناسازگار با حضور دین در عرصۀ حکمرانی انگاشته شد. ازاینرو، «سکولاریسم» یک اصل بدیهی و پیشفرض قطعی در تمام دولتهای تجدّدی است. بهبیاندیگر، «مردمسالاری» با «دین» جمع نمیشود و چنانچه حکومت بخواهد بر دین تکیه کند و ارزشهای دینی را در جامعه تحقّق ببخشد، دیگری بهرهای از مردمسالاری نخواهد داشت. بدینجهت، حکومتها باید یکی از این دو گزینۀ ناسازگار را انتخاب کنند. انتخاب عالَم تجدّد، مردمسالاریِ سکولار بوده است؛ چنانکه تمام ساحتهای تمدّن غربی بر سکولاریسم تکیه دارد.
بر این الگو، نقدهای مهمی از سوی این دو متفکّر وارد شده است. یکی اینکه «حقّ الهی» را در حاکمیّت نادیده انگاشته است و به این واسطه، «ارادۀ تشریعیِ الهی» را زیر پا گذاشته شد. دین اسلام به سبب جامعیّتش، دربارۀ حکومت و سیاست نیز تجویز و تدبیر دارد و اینگونه نیست که را به خود وانهاده باشد و احکامش منحصر به رابطۀ انسان با خدا باشد. این در حالی است که الگوی مردمسالاریِ سکولار، برداشت «اقلّی» و «تنگدامنه» از دین دارد. دیگر اینکه در اثر «رهاشدگیِ ارزشیِ» مردم و اهتمامنداشتن حاکمیّت به «هدایت معنوی» و «تربیت اخلاقیِ» مردم، انتخابهای آنها نیز برخاسته از نفسانیّت جمعی هستند و طاغوت را بازتولید میکنند. البتّه مردمسالاری در این الگو، چندان بر واقعیّت اجتماعی تکیه ندارد؛ چراکه نظام سرمایهداری که بر تمدّن غربی حاکم است، ذهنیّت جمعی را در اختیار خود دارد و مجال نمیدهد که کسی فارغ از القاها و تحمیلهای آن اندیشه و انتخاب کند. ازاینرو، نوعی مردمسالاریِ نمایشی و صوری در غرب برقرار است.
ادامه دارد...
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان کوبنده سید هاشم الحیدری دبیرکل جنبش اسلامی عهد الله عراق درباره خیانت سعودیها : سعودی در تمام جنایات منطقه شریک جرم آمریکاست
@amniatemeli
🔻مقایسۀ نظرات آیتالله خامنهای و آیتالله مصباح دربارۀ منطق حکمرانی(۲):
دو روایت مشابه از سه الگوی متفاوت
مهدی جمشیدی
۳. الگوی مردمسالاری دینی؛ منطق صیرورتِ کمالیِ جامعه
هر دو متفکّر تصریح میکنند که این الگو برخاستۀ از «تفکّر اسلامی» است و هرگز اینگونه نیست که به اقتضای زمانه، مردمسالاری به دین افزوده شده باشد، درحالیکه خود دین، از آن سخنی به میان نیاورده باشد. مردمسالاریِ دینی، حاصل به هم دوختهشدن دو امر متضاد نیست، بلکه منطق درونیِ خود دین به اسقرار مردمسالاری حکم میکند؛ چنانکه در صدر اسلام نیز حکومت رسول اکرم و حضرت امیر، بر «بیعت» تکیه داشت. تفاوت مردمسالاریِ اسلامی با مردمسالاریِ سکولار در این است که در این نوع از مردمسالاری، امام جامعۀ اسلامی و همچنین ساختار سیاسی میکوشد از طریق «تعلیم و تربیت جامعه»، خواستههای عمومی را به سوی ارزشهای اخلاقی و هدفهای معنوی هدایت کند. امام جامعه، خطوط معنویِ کلّی را طرّاحی میکند و همواره تلاش میکند مردم را در راستای حقایق قدسی به حرکت درآورد. بنابراین، مردم در این الگو، «رهاشده» و «به خود وانهاده» نیستند و حکومت اسلامی نسبت به قلمرو دینداری عمومی، «بیطرف» و «نظارهگر» نیست.
بهعبارتدیگر، ازآنجاکه تکیۀ حاکمیّتی بر جامعهای که در آن فضلیتهای معنوی رشد نکرده خطاست و با فلسفۀ نبوّت تعارض دارد و حاصلی جز تشدیدشدن سیر انحطاطی ندارد، باید به واسطۀ ساختارهای رسمی، جامعه را جهت معنوی داد و و از لحاظ دینداری، راه برد. این در حالی است که در منطق مردمسالاریِ سکولار، حاکمیّت از مواضع ارزشی کنار میکشد و «هدایت» و «ضلالت» و «حقّ» و «باطل» را نسبی میانگارد و تنها تسلیم «تقاضای اجتماعی» است؛ یعنی جامعه، هیچ مقصدی ندارد جز لذّت بیشینه برای تعدادی بیشتری از مردم. در الگوی مردمسالاریِ دینی، «کمال» اصالت دارد و نه «لذّت»، و کمال نیز مسألهای نسبی و اعتباری نیست، بلکه ریشه در ساحت وجودی و تکوینیِ انسان دارد که در ساختار سیاسی، امتداد مییابد و به تجویز و تدبیر حکمرانانه میانجامد. در این منطق قدسی، انسان دارای یک مدار مستقیمِ الهی و تکوینی است که صیرورت در امتداد آن، سعادت او را در پی خواهد داشت. مسألۀ حکومت اسلامی نیز «سعادت فردی و جمعی» است؛ یعنی دین از این جهت به پهنۀ سیاست وارد شده است که هدایتِ معنویِ جامعه، مستلزم در اختیار گرفتن «ساختارهای رسمیِ جامعه» است و این نیز از طریق قرار داشتن در متن قدرت سیاسی، حاصل میشود. پس ضرورت «هدایتِ حداکثریِ جامعه»، پای دین را به سیاست گشوده است و فلسفۀ دولت اسلامی نیز همین است که از طریق «زمینهسازیهای ساختاری»، تحصیل کمالات معنوی را برای افراد جامعه تسهیل نماید.
بهاینترتیب، دین در این الگو همانند یک «چهارچوب تعیینکننده» و «قالب جهتبخش» است که انتخابها و خواستههای مردم در درون آن قرار میگیرند و تابع آن هستند. جامعۀ اسلامی، جامعۀ مؤمنان است و مؤمنان نیز با وجود تفاوت در درجۀ دیانت، همگی بر این باور هستند که باید در مقابل «ارادۀ تشریعیِ الهی»، تسلیم و تابع باشند و عصیان و گردنکشی نکنند. برایناساس، دین در قامت «قانون» نیز ظاهر میشود و مناسبات و معادلات اجتماعی را صورتبندی میکند، از جمله اینکه خواست و ارادۀ مردم را در درون مرزهای خود تعریف میکند. این وضع اجتماعی، برآمده از عنصر هدایتِ معنویِ جامعه است؛ به این معنی که حاکمیّت دینی هرچه در توان دارد را برای ارتقای فضیلتهای اخلاقی و معنوی در جامعه به کار میبندد و فقرهای معنوی و ضعفهای دینیِ مردم را علاج میکند تا دینداری، از متن جامعه بجوشد و حالت تحمیلی نداشته باشد. درعینحال، روشن است که همواره عدّۀ ناچیزی هستند که تربیت و هدایت بر آنها مؤثّر نیست و باید با الزام قانونی، آنها را - هر چند در ظاهر - در مسیر حقّ نگاه داشت.
@amniatemeli
هدایت شده از z طباطبایی
مخالفان انتخابات.mp3
17.88M
🎤نگاهی متفاوت از محمدعلی رامین:
مخالفان انتخاباتما ایرانیان، چه کسانی هستند و دلیل مخالفت آنها چیست؟
فهرست اصلی مخالفان با مشارکت سیاسی ایرانیان عبارتند از:
✔️آمریکا؛
✔️انگلیس؛
✔️اتحادیه اروپا؛
✔️اسرائیل؛
✔️آلسعود، آلنهیان، آلخلیفه و دیگر شیوخ حاکم بر ملتهای تحقیر شده عرب که هیچ حقی برای تعیین سرنوشت اعراب قائل نیستند؛
🔰و نیز فهرستی از انواع گرایشها و نگرشهای افرادی ایرانی که هر کدام بنا به دلیلی، با مشارکت سیاسی ملتخود مخالفت میکنند...
صفحاتمجازی محمدعلی رامین👇
eitaa.com/maramin ایتا
splus.ir/mohammadali_ramin سروش