🔶 «... «زندگیِ برادرانه» در یک جامعه، جز بر اساسِ یک «زندگیِ برابرانه» محال است، چه، نمیتوان در درونِ اقتصادی، که رنجِ اکثریت، برای اقلیتی گنج می سازد، و بنیادِ آن بر رقابت و بهرهکشی و افزونطلبیِ جنون آمیز و حرص استوار است، و انسانها را به دو قطبِ متخاصمِ گنجور و رنجور تقسیم میکند، و طبقه ای به وسیلهی طبقه ای دیگر استثمار و استخدام می شود، و زندگی ای می سازد، که در آن، بنیآدم، همچون کرکسانِ حریص، بر مرداری ریختهاند، و «این مر آن را همی کشد مخلب، وآن مر این را همی زند منقار»، با پند و اندرز و آیه و روایت، "اخلاق" ساخت.
🔷 برادریِ دینی، وحدتِ ملی، و یگانگیِ انسانی، در نظامِ طبقاتی و اقتصادِ استثماری و مالکیتِ فردی، مضامینِ ادبی و فلسفی ای است، که فقط به کارِ سخنرانی و شعر میآید و موضوعِ انشاء!
🔶 توحیدِ الهی، در جامعه ای که بر شرکِ طبقاتی استوار است، لفظی است که تنها به کارِ «نفاق» میآید...»
.
.
📚 برگرفته از مجموعه آثار ۲۰، #چه_باید_کرد؟، ص ۴۸۱.
.
.
#مجموعه_آثار_20 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 سال ۵۸ مناظرهای داغ بین زنده یادان مهندس بازرگان و شهید بهشتی تحت عنوان تخصص بالاتر است یا تعهد و تقوا؟در صدا و سیما برگزار شد.
.
🔶 شهید بهشتی معتقد بود مسئولین باید «متعهد» باشند و مهندس بازرگان اعتقاد داشت «تخصص» مهم تر است.
❓در لابه لاى بحث، مرحوم بازرگان سوالى از شهید بهشتی پرسید:
آقای دکتر فرض کنیم که قصد دارید با اتوبوس از شهرى به تهران بیایید. رانندهای داریم که جاده را مثل کف دست می شناسد ولی اهل همه جور معصیتی است و راننده دیگری که تازه کار است ولی بسیار متقی و اهل تدین. شما خانواده تون رو با کدام راننده راهی میکنید؟
❗️در این هنگام شهید بهشتی مکثی طولانی کرده سپس به علامت تایید نظر مرحوم بازرگان، گفتند: آقا من دیگه صحبتی ندارم!
.
🔷 زمانی از شهید چمران سئوال کردند آقای دکتر، تقوا بالاتر است یا تخصص؟ شهید چمران فرمودند تقوا بالاتر است! ولی اگر کسی تخصص کاری را نداشته باشد و منصبی را قبول کند قطعاً انسان “بیتقوایی” است…!
.
.
#بازرگان 🌿
#شهید_بهشتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 آفتابِ عِرفان
.
یک شَبنَم
این است آن مَنی که از سال هایِ دِراز،
از نُخستین روزی که به خویش چَشم گشوده ام،
بر دوش کِشیده ام،
و کِشیده ام
و کِشیدم
و از گَرماها و سَرماها
و شِکَست ها و پیروزی ها
وَ سَفَرها و حَضَرها
و شادی ها و غَم ها گُذَشتَم
و گُذَراندَم
و آوَردَم
و آوَردَم
تا در آخَرین سَر مَنزَلِ مَسیح،
آن را بَر رویِ یک گُلبَرگ،
دَر کامِ شِکُفته و تشنه یِ یک گُلِ صوفی چَکاندم
در آرزویِ سَر زَدَنِ آفتابِ مَرگ،
شَب حَیات را تَحَمُل کردم
و آفتاب سَر زَد
طلوع کرد
امّا آفتاب مرگ نَبود...
شِگِفتا آفتابِ دیگری بود
آفتابِ عرفان بود
با رنگ زَرّینش
و گرمایِ آتَشینَش
و درخشش نازَنینش
و پَنجه هایِ نَرم و لَطیفِ نَوازِشگَرش
و تَلالو زیبا و خوب و گَرمی بَخشِ هَر لَحظه بیش تَرَش،
هَر لَحظه بُلَندتَرَش
وَ هَر لَحظه گُستَرده تر و فَراگیر تَرَش!
.
📚 برگرفته از کتاب #دفترهای_سبز ، صص ۲۸ - ۲۹، نشر نگاه امروز، چاپ هشتم، ۱۳۹۱.
.
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#نیایش_و_عاشقانه_های_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 صحبت های دکتر علی شریعتی در مورد جلال آل احمد
.
🔶 بعد از مرگ جلال آل احمد، من این حالت روحی خاص را پیدا کردم که هنوز روحم از عزای او بیرون نیامده; کسی که به سراغ ما آمد اما زود رفت، کسی که در قله ی عمرش ناگهان به سراغ مردم آمد، ناگهان به سراغ ایمان ما آمد، ناگهان به سراغ آنچه مردم همواره در آن بودند و روشنفکران همواره از آن می گریختند، آمد. جرئت کرد و به سراغ ما آمد; جرئت کرد، و این جرئتش برای ما ارزش دارد. از اینکه به کهنه گرایی، به اُمُل بودن و به قدیمی بودن متهمش کنند، نترسید.
🔷 او جرئت کرد و برخلاف همه ی ارزش هایی که در گروه خودش ساخته و پرداخته شده بود، گستاخی کرد و به سراغ ما آمد، [به سراغ] این جبهه، این فکر و این ایده آلی که همواره در آرزویش بودیم; ولی معمولاً متاسفانه این فرهنگ عظیم ما که در آن ایمان ها، عشق، ارزش ها و حادثه های بزرگ و تجربه های بزرگ انسانی وجود دارد، دست عده ای است که ارزش نگهداریش، عرضه کردنش و دادنش را به نسل بعدی و معرفی کردنش را در دنیا ندارند، زیرا منجمدند، کهنه اند، موروثی اند و این فرهنگ عظیم، دست آنها درست مثل گنجینه های بسیار بزرگ زیرزمینی در دست یک قوم بدوی است.
🔶 اما نبوغ هامان، ارزش های فکریمان، قلم هامان، هنرمندهامان، نویسنده هامان، کسانی که دنیا را می شناسند، ارزش ها را می شناسند، تمدن ها را می شناسند و با جامعه زمان آشنایی دارند، به عنوان تجددمآبی از این فرهنگ دور شده اند، یا بیگانه شده اند، یا فرهنگ را آنچنان که قشر منحط می فهمد، فهمیده اند; بنابراین کنارش گذاشتند. و جلال که از آن قطب به سوی مردم، به سوی ایمان ما، به سوی مذهب ما آمد، هنوز دو، سه قدم بیشتر برنداشته بود اما قدم هایی بود بسیار تکان دهنده، طلیعه ی چیز تازه ای، طلیعه ی عنوان طرح تازه ای بود; این چیز تازه برگشتن روشنفکر بود به میان مردم، به راستی.
.
.
📚 برگرفته از کتاب #چه_باید_کرد ، بخش #راه_سوم ، صص ۱۶۶ - ۱۶۴
.
#مجموعه_آثار_20 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
...حسین،
یک درسِ بزرگتر از شهادتش به ما داده است و آن «نیمه تمام گذاشتن حج» و به سوی «شهادت» رفتن است.
حجی که همه ی اسلافش، اجدادش، جدّش و پدرش برای احیای این سنّت، جهاد کردند، و این حج را «نیمه تمام» می گذارد و «شهادت» را انتخاب می کند،
مراسم حج را به پایان نمی برد،
تا به همه ی حج گزارانِ تاریخ،
نمازگزارانِ تاریخ،
مومنان به سنّت ابراهیم بیاموزد که،
اگر امامت نباشد،
اگر رهبری نباشد،
اگر هدف نباشد،
اگر حسین نباشد،
و اگر یزید باشد،
چرخیدن بر گِردِ «خانه ی خدا»،
با «خانه یِ بُت»،
مساوی است ...
.
.
📚 برگرفته از کتاب #حج ، ص 258.
.
.
#مجموعه_آثار_۶ 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 کدام حسین؟
.
.
🔷 «... اکنون صفویه آمده است و خود بزرگترین مروج ذاکرین و تجلیل کننده ذاکرین و برگزارکننده اصلی «ذکر» است. صفویه برخلاف بنی امیه و بنی عباس نمی خواهد تا آنچه را که به وقوع پیوسته است، از خاطره ها بشوید بلکه می خواهد بیشتر از همیشه به یاد بیاورد. آنها - بنی امیه و بنی عباس- می خواستند تا مردم فراموش کنند و متوجه نباشند که چنین حادثهای در تاریخ به وجود آمده است و صفویه می خواهد که برعکس، مردم در تاریخ جز این حادثه چیزی به یاد نداشته باشند!
🔶 اما فرق کار این است که آن ها می کوشیدند تا داستان را محو کنند و اینها می کوشند تا معنی آن را مسخ نمایند. این ها با ترویج و تجلیل و تعظیم عاشورا و کربلا می کوشند که این همه را از محتوا خالی کنند و فقط شکل و فرم را ارزش ببخشند و جلوه دهند.
🔷 دیروز که تمام دستگاه های حکومتی خلیفه می کوشیدند تا ولایت، عترت، شهادت، امامت، عدل، عاشورا و... از یادها فراموش شوند، روشنفکران ذاکرین بودند و به عنوان انجام مسئولیتشان با همهی آگاهی و شعورشان تلاش می کردند که عمق فاجعه تاریخ و شکوه و عظمت و عصاره و روح انقلاب اسلام در یادها بیدار شود و زنده ماند و فراموش نشود. اما امروز که صفویه تمام شعارهای شیعه را شعار خود کرده است و دیگر نه شعار زندانهای سندی بن شاهک و زندانهای خلیفه بغداد که شعار عالی قاپو است و در کار مسخ کردن ارزش هایی هستند که به قیمت آن همه خون های عظیم به دست آوردهایم، رسالت روشنفکران شیعه چیست؟
🔶 رسالت ما دیگر یادآوری نیست، چون همه به یاد دارند، چون خلیفه شیعه شده است و بیش از مردم عدالتخواه و پیروان راستین علی و شیفتگان حسین به یاد می آورد و می گوید و می گریاند و خود را به گریه می زند و بر دشمنان علی لعن می فرستد و از آل علی مدح و منقبت می گوید. اکنون مردم آگاه شیعه در برابر نظام صفوی که بر تشیع تکیه می کند، همان وضعی را دارند که شیعه در نظام اموی و عباسی که بر اسلام تکیه می کردند، داشت. اشرافیت قریش نقاب اسلام زد و شعارش قرآن و سنّت، تا حق علی پامال شود و یاد حسین فراموش، یعنی روح قرآن و مسیر سنّت مسخ شود.
🔷 شیعه بر منقبت تکیه کرد و بر ذکر، و اکنون اشرافیت قومی صفوی نقاب تشیع زده است. شعارش منقبت و ذکر تا حقیقت علی پامال شود و فکر حسین فراموش!
🔶 این است که وقتی زور هم بر ذکر تکیه می کند، دیگر ذکر نقشی انقلابی ندارد و ذاکر نه یک روشنفکر مترقی که یک ابزار تبلیغاتی در نظام موجود میشود. این است که در عصر صفوی دیگر یاد رسالت نیست، رسالت شناخت است، طرح واقعه نیست تحلیل واقعه است، محبّت نیست معرفت است، و بالاخره در نظام تشیع صفوی، نه بر تشیع مطلق که بر تشیع علوی تکیه کردن است. زیرا پیش از صفویه، شیعه وقتی نام محمد را می شنید حق داشت بپرسد: کدام محمد؟ و پس از صفویه، شیعه وقتی یاد حسین را می شنود، باید بپرسد کدام حسین؟ »
.
📚 برگرفته از کتاب #شیعه ، بخش «نقش انقلابی یاد و یادآوران».
.
.
#مجموعه_آثار_7 🌿
#دکتر_علی_شريعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 انتظار «آمادگی» است نه «وادادگی»!
.
.
🔸درست برخلاف آنچه معتقدین و نیز منکرین انتظار می پندارند، انتظار فلسفه ی تسلیم نیست، فلسفه ی «اعتراض» است، هر منتظری یک «معترض» است، برخلاف مومنینی که به بهانه اینکه «خودش باید بیاید کارها را درست کند»، هر گامی را و تعهد هر مسئولیتی را بی ثمر می شمارند و ضعف و فرار و زبونی خود را به این وسیله توجیه می نمایند و «وادادگی» خود را «انتظار» او قلمداد می کنند و برخلاف انتقاد «روشنفکران غیر مذهبی» که فلسفه ی انتظار را همانگونه می فهمند که آن «غیر روشنفکران مذهبی».
🔻انتظار خود یک " تعهد " است و یک عامل بیداری و هشیاری و آماده باش همیشگی!
🔻انتظار "آمادگی" است نه "وادادگی" !
🔹کسی که معتقد است که علیرغم قدرتهای حاکم بر جهان و علیرغم نیرومندی جبهه ظلم و زور در جامعه بشری و علیرغم سلطه ی باطل و تجاوز و ضعف و اسارت حق و عدالت، هر لحظه ممکن است انفجاری روی دهد و #ندای_انقلاب از اعماق سیاه شب تباهی و فساد و بیداد برخیزد و او را به عنوان یک «سرباز واقعی» و یک «انقلابی حقیقی» به شرکت در جهاد عالمگیر حق و عدل علیه «جبرِ ظلمانه یِ تاریخ» دعوت کند، چنین کسی «منتظر» است و ناچار نمی تواند به خواب رود، از اندیشه ی عدل و ظلم و حق و باطل و شکست و پیروزی غافل ماند، در سرگذشت تاریخ و سرنوشت انسان و سیرِ حوادث، بی طرف و بی تفاوت باشد و به تفریح و تفنن رو کند، به زندگی «خور و خواب و خشم و شهوت» خویش و مصلحت های فردی خویش خو کند، برعکس این انتظار او را به شدت وامی دارد که تن و روح و اندیشه و شیوه زندگی خویش را همچون یک «پارتیزان» انقلابی و آگاه و ورزیده و آماده و مسلح و سبکبار و تیزبین و فداکار، تعلیم دهد و بپرورد.
.
.
📚 برگرفته از کتاب #مجموعه_آثار_22 ، بخش #پدر_مادر_ما_متهمیم ، انتشارات چاپخش، چاپ یازدهم، ۱۳۹۳، صص ۱۶۳ - ۱۶۲.
.
.
#انتظار_شریعتی 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 علی در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست !
.
📌 «... دردناک تر اینکه، علی در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست! در میان امتش، که همه ی عشق و احساس و همه ی فرهنگ و تاریخش را به علی سپرده است، تنهاست. او را همچون یک قهرمان بزرگ، یک معبود و یک اله می پرستند، اما نمی شناسندش و نمی دانند که کیست، دردش چیست، حرفش چیست، رنجش چیست و سکوتش چراست؟
در زبان فارسی ما هنوز نهج البلاغه ای که مردم بخوانند وجود ندارد! تنهایی مگر چیست؟
از تآترنویسی مانند برشت حداقل پنج اثر که به فارسی بسیار خوب ترجمه شده می توان نام برد، از نویسندگان معمولی همه جای دنیا آثار متعدد و فراوان به بهترین نثر و چاپ منتشر شده; اما هنوز پس از گذشت قرن ها سخن علی به زبان فارسی که نسل ما بخواند و بفهمد وجود ندارد و هنوز ملتی که تمام هستی اش را در راه عشق علی نثار کرده، از او کلمه ای و سخنی درست نمی شناسند.
این است که علی در میان پیروانش هم تنهاست; این است که علی در اوج ستایش هایی که از او می شود، مجهول مانده است.
.
📚 برگرفته از #مجموعه_آثار_26 ، بخش #علی_تنهاست ، ص ۹۰
.
#علی 🌿
#دکتر_علی_شريعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔆 ...حسین،
یک درسِ بزرگتر از شهادتش به ما داده است و آن «نیمه تمام گذاشتن حج» و به سوی «شهادت» رفتن است.
حجی که همه ی اسلافش، اجدادش، جدّش و پدرش برای احیای این سنّت، جهاد کردند، و این حج را «نیمه تمام» می گذارد و «شهادت» را انتخاب می کند،
مراسم حج را به پایان نمی برد،
تا به همه ی حج گزارانِ تاریخ،
نمازگزارانِ تاریخ،
مومنان به سنّت ابراهیم بیاموزد که،
اگر امامت نباشد،
اگر رهبری نباشد،
اگر هدف نباشد،
اگر حسین نباشد،
و اگر یزید باشد،
چرخیدن بر گِردِ «خانه ی خدا»،
با «خانه یِ بُت»،
مساوی است ...
.
.
📚 برگرفته از کتاب #حج ، ص ۲۵۸.
.
.
#مجموعه_آثار_6 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati