🔹یورو نیوز: #ایمن_الظواهری، رهبر #القاعده در ویدئویی به مناسبت بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ماهها پس از انتشار شایعاتی مبنی بر کشته شدنش جلوی دوربین ظاهر شد.
🔹سایت اطلاعاتی SITE که ناظر بر وبسایتهای گروههای تندروی اسلامی است اعلام کرد که این ویدئو روز شنبه منتشر شد. الظواهری در آن گفت که «بیتالمقدس هرگز #یهودی نمیشود» و از حملات القاعده از جمله حمله به نیروهای روسی در سوریه در ژانویه گذشته تقدیر کرد.
🔹این سایت گفت که #الظواهری همچنین به خروج ارتش آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ اشاره کرد. این نهاد تاکید کرد که اظهارات وی لزوما نشان نمیدهد که ضبط ویدئو در روزهای اخیر بوده است زیرا توافقنامه خروج از افغانستان در فوریه ۲۰۲۰ با طالبان امضا شد.
🔹این نهاد ناظر افزود که الظواهری هیچ اشارهای به کنترل #طالبان بر #افغانستان و پایتخت آن نکرده است. اما او به حمله اول ژانویه اشاره دارد که نیروهای روسی در حاشیه شهر رقه در شمال سوریه هدف قرار گرفتند.
🔹از اواخر سال ۲۰۲۰ شایعاتی مبنی بر مرگ الظواهری بر اثر بیماری منتشر شده است. از آن زمان هیچ ویدئو یا مدرکی مبنی بر زنده بودن وی تا روز شنبه منتشر نشده بود.
🔹سخنان الظواهری در یک ویدئوی ۶۱ دقیقه و ۳۷ ثانیهای ضبط شده است.
🔹الظواهری که مصری است پس از کشته شدن اسامه #بن_لادن در سال ۲۰۱۱ به رهبری القاعده رسید.
@dolatedin
🔹به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، «حسن مشیمع» روحانی #شیعه و دبیرکل #جنبش_حق #بحرین و از برجستهترین رهبران مخالف رژیم آلخلیفه در این کشور که از سال 2011 تاکنون در زندان بوده و محکوم به حبس ابد شده است شب گذشته در یک بیانیه رسمی که توسط پسرش منتشر شد تأکید کرد که حاضر به آزادی بر اساس عفو مشروط رژیم حاکم نیست.
🔹در این بیانیه آمده است: «زندان درد بزرگی است اما اگر اگر انسان خودش را به خدا بسپارد، دردها برای او آسان میشود. بسیاری از مؤمنان صبور و متوکل در زندان هستند و من نیز امیدوارم که یکی از آنها باشم. من از عزیزانم میخواستم و هنوز هم میخواهم که امیدوار باشند و از رحمت خدا ناامید نشوند».
🔹این روحانی برجسته شیعه تأکید کرد که اگر به او حق انتخاب بین دو گزینه «آزادی تحقیرآمیز مشروط» و «ماندن در زندان» داده شود بدون شک زندان برای او محبوبتر خواهد بود.
🔹آیت الله شیخ #عیسی_قاسم رهبر شیعیان #بحرین نیز این موضع والای حسن مشیمع را ستوده تأکید کرد: «از استاد #حسن_مشیمع بهدلیل این موضع گرانقدر و والای او و اینکه قضیه و آرمان ملت را که قضیه خود او نیز هست، بر نیاز ضروری خویش برای آزادی از زندان و حفظ سلامتی مقدم داشته است، سپاسگزاریم. همه زندانیان و تبعیدشدگان و همه عرصه بحرین پر از چنین مقاومتها و استواریهاست».
🔹ماه گذشته سازمان عفو بینالملل ضمن اختصاص پرونده ویژهای برای حسن مشیمع، او را از مهمترین زندانیان سیاسی جهان خواند.
🔹مقامات بحرین او را در سال 1995 در پی اعتراضات مسالمتآمیز بازداشت کردند و پس از آن هم بارها به زندان افتاد و پنج سال را در زندان سپری کرد.
🔹مشیمع در سال 2002 بهعنوان دبیرکل #جمعیت_الوفاق و در سال 2005 بهعنوان دبیرکل جنبش الحق که مدافع آزادیها و حقوق بشر و یکی از بارزترین گروه مخالفان است، انتخاب شد.
🔹پس از آغاز تظاهرات مردمی در سال 2011 که خواستار آزادی و دموکراسی بودند، مشیمع مجدداً بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.
@dolatedin
⭕ مفتی سلطان پای صحابه را به پروژه کنترل جمعیت سیسی کشاند!
✍️ حامد دهقانی
🔹چند روز پیش و درست یک روز پس از صحبتهای #سیسی پیرامون خطرات رشد جمعیت در مصر و اینکه با وجود چنین نرخ رشد جمعیتی شهروندان هیچ پیشرفتی در زندگی خود احساس نخواهند کرد، #شوقی_علام، مفتی اعظم مصر، از لزوم کنترل جمعیت سخن گفت و استدلال کرد که «صحابه پیامبر(ص) نیز “عزل” میکردند، یعنی آنها نیز از وسایلی که در اختیار داشتند استفاده میکردند تا تخمک را با اسپرم بارور نکنند»!
🔹همین کافی بود که باز در شبکههای اجتماعی #مصر انتقادها به علام بالا بگیرد و با «#مفتی_سلطان» خواندن او، این «#فتواهای_سیاسی» را نتیجه کنار زدن الازهر از دار الافتای مصر بدانند.
🔹کنار زدن #الازهر از #دار_الافتاء به چند روز پیش از این ماجرا، یعنی ۱۲ اوت گذشته، روز تولد ۶۰ سالگی شوقی علام، روز بازنشستگی قانونی او و البته روز انتصاب دوباره وی به مقام «مفتی اعظم» مصر بازمیگردد. شوقی علام که میبایست طبق قانون با رسیدن به سن بازنشستگی کنار گذاشته میشد، یک روز پیش از آن، سیسی فرمانی صادر کرد که مطابق آن دار الافتای مصر از ذیل قانون خدمات کشوری خارج شد و به او اختیار کامل در تعیین مفتی اعظم را اعطا کرد.
🔹بدین ترتیب انتخاب مفتی اعظم نیز در فهرست اختیارات سیسی جای گرفت و او در ۱۲ اوت علام را برای یک سال دیگر به عنوان مفتی اعظم مصر گماشت تا #احمد_الطیب، شیخ الازهر، تنها مقامی باشد که از سوی او انتخاب نشده است. این در حالی است که پیش از آن هیئت #کبار_العلماء_الازهر مفتی را انتخاب کرده و سپس به تايید رئیس جمهور میرسید.
🔹هیئت کبار العلماء از فتوحات احمد الطیب در دوران خوش پس از انقلاب مصر بود؛ او توانست این هیئت را در ۱۷ جولای ۲۰۱۲ بار دیگر، پس از انحلال آن در زمان جمال عبدالناصر در ۱۹۶۱، برپا کند و آن را به تصویب نخست وزیر و شورای عالی نیروهای مسلح برساند. انتخاب شیخ الازهر و مفتی اعظم از اختیارات اصلی این هیئت تعیین شد و در ماده ۴ قانون اساسی ۲۰۱۲ مصر مرجعیت تصمیمگیری در تمامی امور مربوط به شریعت اسلامی نیز به اختیارات این هیئت اضافه شد. با کودتای ۲۰۱۳، سیسی ماده ۴ را حذف کرد و تنها همان اختیارات انتخاب شیخ الازهر و #مفتی_اعظم باقی ماند.
🔹اما پروژه تصاحب دار الافتاء را سیسی از سال گذشته به راه انداخت و قرار بود قانون جدیدی که اختیارات را از الازهر میگرفت، در پارلمان مصر به تصویب برسد، اما با ورود شدید شیخ الازهر به ماجرا، تصمیمگیری برای مدت نامشخصی به تعویق افتاد. ۲۲ فوریه ۲۰۲۱ موعد ریاست شوقی علام سرآمد، اما سیسی آن را تا زمان بازنشستگی تمدید کرد. دو روز بعد هیئت کبار العلماء جلسهای تشکیل داد و با رأیگیری مخفیانه گزینه خود را انتخاب و به رئیس جمهور پیشنهاد کرد و از زحمات شوقی علام در این سالها تشکر کرد. اما سر رسیدن موعد بازنشستگی علام و در حالی که بسیار از گمانهها گزینه هیئت کبار را «محمد الضويني» میدانستند، سیسی کار را تمام کرد و الازهر را به کلی کنار گذاشته و خود شوقی علام را ابقا کرد.
🔹از زمان کودتای ژوئیه 2013، سیسی از دار الافتاء و وزارت اوقاف در درگیری خود با الازهر استفاده کرد و جبههای رسمی تشکیل داد تا با عنوان «تجدید گفتمان دینی»، بازوی مذهبی قدرت برای حمایت از تصمیمات وی، به ویژه تصمیمات مربوط به امور دینی یا حتی مسائل سیاسی باشد.
🔹شوقی علام در این سالها به خوبی پروژه سیسی را جلو برده و حتی اگر روزی از #تجدید_گفتمان_دینی و تبلیغ علیه #اخوان سخن نمیگفت، به گونهای دیگر کوتاهی خود را جبران میکرد؛ به ترکیه و اردوغان و فتح قسطنطنیه حمله میبرد، از درام ترکی «ارطغرل» انتقاد میکند یا در مقابل دار الافتاء از سریال مصری «الاختیار» که از ارتش مصر تجلیل میکند، میستاید. او که خود برای نخستین بار با تأیید مرسی مفتی اعظم شد، حکم اعدام وی را تأیید میکند، همراستا با سخنان سیسی، بسیاری از مسلمانان اروپا را در بحبوحه انتقادات به مکرون، تروریست میخواند و همزمان با فتاوای علمای سعودی و اماراتی، پیوستن به اخوان را حرام شرعی میداند. سیسی از مردم میخواهد برای صندوق «تحیا مصر» که برای اجرای پروژههای توسعه ملی اختصاص یافته تبرعات دهند و علام فتوا میدهد که دادن #زکات به این صندوق جائز است.
🔹اینها و بسیاری دیگر، شوقی علام را به عنصری صرفا سیاسی نزد بسیاری از دینداران مصر تبدیل کرده است و انتقادها چنان گسترده شده که خود او بارها مجبور شده اتهام عالم و مفتی سلطان بودن را رد کرده و آن را تهمت اخوانیها بشمرد، اما دست کم نظرسنجی سال گذشته دار الافتاء در صفحه فیسبوک خود نشان داد که این انتقادها محدود به اخوانیها نیست، چرا که ۷۰ درصد شرکتکنندگان، «گوگل» را نخستین منبع خود برای جستجوی فتاوا اعلام کردند و نه سایت دار الافتاء.
#اسلام_رسمی #دین_دولت
@dolatedin
🔹راشاتودی: دیروز پنجشنبه، محمد حلبوسی، رئیس پارلمان #عراق گفت که کشورش روی سفر شیخ #الازهر به عراق بسیار حساب باز کرده است و این سفر را در صورت انجام "تاریخی" دانست.
🔹حلبوسی در دیدار خود با شیخ الازهر، #احمد_الطیب، در قاهره گفت که «مشکلات منطقه نیازمند ایجاد فرهنگ گفتگو، متحد ساختن مردم و حفظ ارزشهای دینی است، تا مدارا و برادری حاکم گردد و کشورها با ثبات شوند. امروز در عراق گامهایی جدی برای تأمین امنیت و ثبات برداشته شده است».
🔹شیخ الازهر نیز به نوبه خود بر آرزوی خود برای سفر به عراق تأکید کرد و گفت: «من مشتاق دیدن کشور و شهرهایی هستم که همواره شیوخ و علمای آن و تلاش آنها در خدمت علم و تبلیغ دغدغه فکری من بوده است. من علاقهمند هستم برنامه سفر خود به عراق را گسترش دهم و شامل دیدار با فرقه های مختلف مردم عراق و آثار تاریخی آن شود».
🔹وی افزود: «وحدت و انسجام امت یکی از اهداف اسلام است و ما به خاطر امنیت، ثبات و رفاه چارهای جز این مسیر نداریم».
✍️ ملاحظه: سفر احمد الطیب را در صورت انجام باید در راستای «سفر تاریخی» پاپ در اسفندماه گذشته به این کشور و سیاست خارجی متوازن مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، تفسیر کرد.
#دیپلماسی_مذهبی
@dolatedin
⭕ حمایتهای ارباش از طرح صیانت اردوغان
✍️ حامد دهقانی
🔹این روزها با داغ شدن دوباره #طرح_صیانت از فضای مجازی در ترکیه، رئیس #سازمان_دیانت به بازیگری فعال در حمایت از طرح دولت تبدیل شده است. علی #ارباش، عالیترین مقام دینی کشور، در برنامهای تلویزیونی اظهار داشت که مهمترین گامی که برای آینده بهتر میتوان برداشت، برقراری اخلاق در مقیاس فردی، اجتماعی و جهانی است.
🔹ارباش در این برنامه در حالی حمایت خود از طرح صیانت دولت را به «اخلاق #پیامبر اسلام(ص)» مستند کرد که پیش از این در پیشگفتار کتاب «#اخلاق رسانههای اجتماعی» که اوایل سال جاری میلادی سازمان دیانت منتشر کرده است، آورده: «ایجاد آگاهی قوی و همچنین سازوکار قانونی که چارچوب حقوقی استفاده از رسانههای اجتماعی را تعیین میکند ضروری است. به طور خاص، لازم است که یک سیستم خودکنترلی شکل بگیرد که بر اساس این آگاهی شکل گرفته است که خداوند در همه جا و در همه زمانها مراقب ما است».
🔹ارباش در این پیشگفتار ادامه میدهد که ممکن است قوانین برای تنظیم رسانههای اجتماعی کافی نباشد، بنابراین پیشنهاد میدهد که به #فقه متوسل شویم، چرا که فقه مسئولیتهای دنیوی و اخروی را همزمان بر افراد تحمیل میکند و در برانگیختن وجدان آنها مؤثر است.
🔹ارباش بار دیگر در ۹ سپتامبر در سخنرانی در جمعی از جوانان از تنظیمگری فضای مجازی حمایت کرد و این بار از خطرات گروههای #افراطی و تکفیری گفت: «مشکلات جوانان روزبهروز در حال افزایش است. جوانان توسط #سکولاریسم و زندگی مجازی احاطه شدهاند که بر زندگی اجتماعی آنها در همه جنبههای آن تأثیر میگذارد... #سازمانهای_تروریستی از این احساسات ناب جوانان به هر نحوی سوء استفاده میکنند. هم سکولارها و هم تروریستها، هر دو جوانان را به عنوان قربانیانی ارزان برای محاسبات عمیق، برنامههای کثیف و منافع شخصی خود انتخاب میکنند».
🔹در ژوئیه سال گذشته، #ترکیه یک قانون محدودکننده در مورد رسانههای اجتماعی تصویب کرد که مجموعهای از الزامات را برای مطالب منتشر شده در اینترنت دربرداشت. یک سال بعد، حزب حاکم عدالت و توسعه با اشاره به اخبار جعلی که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود، مشتاق شد تا مقررات بیشتری را برای مبارزه با آنچه اردوغان «وحشت دروغ» توصیف کرد، اعلام کند. در پیشنویس این لایحه، انتشار «اطلاعات غلط» به عنوان یک فعالیت مجرمانه تعریف شده است و مجرم ممکن است به دلیل به اشتراکگذاری اخبار دروغ در شبکههای اجتماعی تا 5 سال زندان محکوم شود.
#دین_دولت #اسلام_رسمی
@dolatedin
💢آیا «استثنای مغرب» در پرونده اسلام سیاسی به پایان رسیده است؟
✍🏼محمد عفان - مدیر مجمع مطالعات استراتژیک الشرق
🔹دو یا سه دهه است که اصطلاح «#استثنای_مغرب» در بین فعالان اسلامی و حتی محققان علاقمند به جنبشهای سیاسی اسلامی رواج یافته است و معمولا اشاره به این دارد که احزاب و جنبشهای سیاسی اسلامی در مغرب (به ویژه تونس، الجزایر و مراکش) بر یک ایدئولوژی سیاسی خاصی مبتنی بوده که نمونه #اسلامگرایی پیشرفتهتری را نسبت به مشرق عربی (که در اینجا منظور سازمانهای سیاسی اسلامی در مصر، سوریه، اردن و شاید عراق است) ارائه میدهند.
🔹این استثنای مغرب معمولاً به سه ویژگی که احزاب و جنبشهای سیاسی اسلامی در مغرب در دهههای اخیر برای آن مشهور شدهاند، اشاره دارد:
اولاً، بلوغ فکری آنها و تمایز آنان با #مکتب_شرق. در این زمینه، برای نمونه به نوشتههای شیخ راشد الغنوشی در مورد دموکراسی اسلامی و شیخ احمد الریسونی اشاره میشود.
ثانیاً، فرمولهای سازمانی حرفهایتری نسبت به آنچه توسط سازمانهای وابسته به #اخوانالمسلمین شرق اتخاذ شده، دارند. خواه با تمایز بین حزب سیاسی و نهاد تبلیغی (همانند #حزب_عدالت_و_توسعه و جنبش توحید و اصلاح در مراکش)، یا با ایجاد احزاب سیاسی حرفهایتر (مانند #جنبش_النهضه در تونس یا احزاب سیاسی اسلامی در الجزایر) و...
ثالثاً، جنبشها و احزاب اسلامی در مغرب عموماً با رفتار سیاسی عملگرایانهتری در مدیریت روابط خود با دولت و مخالفان سیاسی و ایدئولوژیکی آن مواجه میشوند.
🔹توجیهات و توضیحات زیادی برای حالت استثنای مغرب مطرح شده؛ برخی آن را به دلیل ویژگی فرهنگی منطقه مغرب، همچون میراث فکریای که اسلامگرایان اصلاحطلب در دوران قبل از سیاست به جا گذاشتهاند، دانستهاند و برخی دیگر دور بودن این مناطق در دهه هفتاد قرن گذشته از موج تأثیرگذار #وهابیت که منجر به تحولات سلفی در ایدئولوژی اخوان در مشرق عربی شد، بیان میکنند.
🔹البته این حالت استثنا توسط رهبران سازمانهای سیاسی اسلامگرای شرق به عنوان یک «#ناهماهنگی_ایدئولوژیکی» تلقی میشد که خلاف جریان اصلی جنبشهای سیاسی اسلامی بود؛ بنابراین، ادبیات این جنبشها و نظریهپردازان آنها در برنامه درسی رسمی سازمانهای شرقی گنجانده نشد و تجربه آنها هر از گاهی توسط این سازمانها مورد انتقاد قرار میگرفت.
🔹پس از انقلابهای عربی این ایده استثنا بودن مغرب عربی تأیید شد؛ درحالیکه احزاب و جنبشهای سیاسی اسلامگرا در کشورهای مشرق عربی سرانجامی جز فروپاشی سریع و شکستهای عمده نداشتند، احزاب اسلامی در تونس و مراکش موفق شدند موقعیت خود را بهعنوان شرکای اصلی دولتها حفظ کنند.
🔹در الجزایر، این احزاب - با وجود اختلافاتشان - همچنان یک شخصیت مهم در معادله سیاسی بودند؛ بنابراین، برای چندین سال، تجربیات مغرب، چه در شکلهای سازمانی و ایدئولوژیهای معتدل و چه در عملگرایی سیاسی، بهعنوان چشماندازی برای اصلاح و توسعه جنبشها و احزاب اسلامی شرق ارائه میشد.
اما کاهش فزاینده عملکرد احزاب مغرب طی چند سال گذشته که با فروپاشی بزرگ تجربه جنبش النهضه در قدرت با #کودتای رئیسجمهور تونس، #قیس_سعید، به اوج رسید و سپس شکست قاطع حزب عدالت و توسعه مراکش در انتخابات پارلمانی در روزهای گذشته را در پی داشت، سردرگمی بزرگی در صفوف «#اصلاحطلبان» جنبشهای سیاسی اسلامگرا ایجاد کرده است.
🔹از سوی دیگر، این امر در بین اسلامگرایان «#محافظهکار» با رضایت خاصی روبرو شده است، چرا که آنچه این جنبشها انجام دادند - از دیدگاه آنها – امتیاز دادنی بود که در نهایت بینتیجه مانده، به ویژه از آنجایی که این امر با یک نمونه «موفق» از ظهور طیف محافظهکار و رادیکال جنبشهای اسلامگرا، یعنی جنبش طالبان در افغانستان، همراه شده است. شاید موفقیت احزاب اسلامگرای الجزایری در انتخابات ژوئن گذشته در تقویت موقعیت سیاسی خود و دو برابر شدن تعداد کرسیهای پارلمانی آنها، استثنایی از افول کلی احزاب و حرکتهای سیاسی اسلامی در منطقه باشد.
🔹مهمترین درس از تجربه حزب عدالت و توسعه در مراکش و پیش از آن، جنبش النهضه در تونس، این است که مردم از احزاب اسلامی حمایت کردند و آنها را به قدرت رساندند تا نیروهای تغییر و صدای رسای آنها باشند. اما هنگامی که آنها مردم را رها کردند و به نیروهایی تبدیل شدند که وضع موجود را عادیسازی میکردند، منطق سلطنت را بیان کرده و به زبان سلطه صحبت میکردند، انتقام مردم از آنها شدید بود.
🔹شاید نخستین عقب نشینی این احزاب از قدرت هنگامی بود که آنها متوجه محدودیتهای توانایی خود در انجام تعهدات خود در شرایط بسیار دشوار واقعیت شدند، یعنی زمانی که نتوانستند با فشارهایی که آنها را وادار به عبور از خطوط قرمز میکرد، مواجه شوند. اما آنها اشتباه محاسبه کردند که اعتبار آنها نزد تودهها پابرجا است و تثبیت موقعیت خود نزد سلطه در اولویت است، حتی به قیمت گذشتن از اعتبار و اصول خود. +
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از تظاهرات دیروز اسلامگرایان #تونس علیه کودتای #قیس_سعید
@dolatedin
⭕️بازگشایی مکتبها و مدرسههای "پسرانه" در افغانستان
🔹#طالبان از بازگشایی مکتبها و مدرسههای پسرانه از روز شنبه خبر داد.
🔹وزارت معارف #افغانستان در اطلاعیهای از دانشآموزان پسر و آموزگاران مرد مقطع دبیرستان در این کشور خواسته تا به مدارس و مکاتب بازگردند. اشاره نکردن به دختران در این اطلاعیه با واکنشهای گسترده در شبکههای اجتماعی روبرو شده است.
🔹در اطلاعیه #وزارت_معارف آمده است: «به اطلاع تمام مکاتب ابتدایی، لیسه (دبیرستان) و مدارس رسمی طبقه ذکور رسانیده میشود تا روند آموزشی خویش را سر از تاریخ ۲۷ سنبله/شهریور آغاز کنند. بنابراین تمامی استادان و شاگران طبقه ذکور باید به مکاتب خویش حاضر شوند».
🔹گفتنی است وزارت معارف این اطلاعیه را در راستای «آغاز روند تدریجی تعلیمی» خوانده است، که ممکن است به معنای تدوین فرامین جداگانه برای تحصیل دختران باشد.
@dolatedin
🔻عربی21: تصمیم وزارت آموزش و پرورش #عربستان برای ادغام شش درس #دینی «قرآن، تجوید، توحید، فقه، حدیث و تفسیر» در یک درس با عنوان «#مطالعات_اسلامی»، عصبانیت فعالان این کشور را برانگیخت.
🔹این تصمیم در بین روزنامهها و سایتهای خبری محلی و تعدادی از فعالان حامی #بن_سلمان، مورد استقبال واقع شد. برای نمونه روزنامه #الشرق_الاوسط از این تصمیم استقبال کرد و با حمله به برنامههای درسی آموزشی گذشته و توصیف آنها به عنوان #افراطگرایی، نوشت: «به عنوان بخشی از پروژه توسعه فرهنگی که پادشاهی شاهد آن است... آموزش و پرورش عربستان با موج تغییر تدریجی برنامههای درسی مواجه شده است... این اقدامات پس از دورهای که افراطگرایی مذهبی با نام #الصحوه و زیر سایه مردان مدعی دین بر باورهای جوانان تسلط یافت، جای امیدواری است».
🔹#ترکی_الحمد، نویسنده لیبرال، در توییتی که موجب خشم گسترده فعالان سعودی شد، نوشت: «این یک تصمیم عاقلانه است، یک مسلمان ساده نیازی به عمیق شدن در توحید، فقه، تجوید و تفسیر ندارد و هرکس میخواهد در آن مباحث عمیقتر کار کند باید در آنها تخصصی تحصیل کند».
🔹یکی از فعالان به نام "فهد الحربی" که خود را "کارشناس امنیتی و فعال در مبارزه با تروریسم" معرفی کرده است، نیز از این تصمیم استقبال کرده و خواستار لغو امتحان "مطالعات اسلامی" شد و این امر را به عنوان «تمرکز فرزندانمان بر علوم طبیعی مورد نیاز در بازار کار و رشد فکری و خلاقیت» توجیه کرده است.
🔹اما این تصمیم با انتقادات گستردهای از سوی طیف دیگری از کاربران سعودی شبکههای اجتماعی روبرو شد؛ آنها این تصمیم را تهدیدی برای تربیت و اعتقاد فرزندان خود قلمداد کردند، برخی از این کاربران به ترکی الحمد نویسنده لیبرال انتقاد کرده و از او پرسیدند: «آیا کودکان و جوانان باید تعمق در دین را کنار بگذارند؟ و در کتابهای فلسفی ترکی الحمد تعمق کنند؟».
🔹دیگران در مورد عواقب این تصمیم هشدار داده و گفتند این تصمیم موجب این میشود که نسلهای آینده از آموزههای دینی و اخلاقی دور مانده و با توجه به گسترش روزافزون ایدهای #لیبرال توسط برخی نویسندگان، جوانان به #بیدینی گرایش یابند.
✍🏼ملاحظه: وزارت آموزشوپرورش عربستان همچنین در سال 2018 با صدور بخشنامهای برای همه مدارس این کشور، از حذف برنامههای درسی "بینش اسلامی" خبر داده بود. این اقدام در راستای اجرای طرح اصلاحات ولیعهد سعودی بیان شده بود.
🔹برنامههای دینی «بینش اسلامی» از سال 1969 در مدارس این کشور اجرایی شد و طی سالهای گذشته بر طرحهای اسلامی و مراکز برگزاری دروس دینی در دورههای تابستانی نظارت داشت.
🔹بر اساس این طرح جدید، فعالیت مراکز برگزاری دروس دینی در دورههای تابستانی نیز متوقف شده است.
@dolatedin
⭕️ عباس #استانکزی، رئیس فعلی دفتر سیاسی #طالبان در دوحه #قطر، با #ریسونی و #قره_داغی، رئیس و دبیرکل #اتحاد_العلماء دیدار کرد.
@dolatedin
🔹عربی21: روز یکشنبه، #أحمد_ريسونی ریاست اتحادیه علمای مسلمان به همراه #علی_قره_داغی و #محمد_یافعی، با هیئتی از دفتر سیاسی #امارت_اسلامی افغانستان در #قطر دیدار کرد. علی قره داغی دبیرکل اتحادیه بین المللی علمای مسلمان، به دولت افغانستان که توسط #طالبان تشکیل شده، توصیه کرد «یک حکومت عادلانه» ایجاد کنند.
🔹قره داغی به دولت طالبان گفت: اولویت خود را در ایجاد یک #حکومت_عادلانه قرار دهید که به عنوان اسلام عدالت و اسلام رحمت الگو قرار گیرد.
🔹وی افزود: ما می توانیم یک کمیته اقتصادی تشکیل دهیم و تجربیات را جمع آوری و خلاصه آنها را در اختیار شما قرار دهیم... و برای اصلاح آموزش و پرورش و همچنین سازماندهی سمینارهای سیاسی کمک کنیم.
🔹ریسونی نیز تأکید کرد که اتحادیه برای اجرای هرگونه پیشنهادی از سوی دولت طالبان در زمینه های آموزشی، سیاسی و اقتصادی با برگزاری سمینارها و کنفرانس های مختلف، اعلام آمادگی می کند.
🔹رئیس هیئت دولت طالبان، توضیح داد که «دلیل این دیدار تشکر رو در رو از اتحادیه به جهت پیام تبریک به نخست وزیر امارت اسلامی (محمد حسن آخوند) است».
🔹استانکزی رئیس هیئت طالبان با اشاره به اینکه «افغانستان به مشاوره و راهنمایی علما نیاز دارد» از اتحادیه خواست تا این نقش را ایفا کند.
🔹وی افزود: 70 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند و ما با خصومت رسانه ای و محدودیت های اقتصادی روبرو هستیم.
🔹این مقام افغان آرزوی دولت خود را برای "ایجاد یک سیستم اسلامی که با نظام بین المللی جهانی منافات ندارد" ابراز کرد.
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔹واس: در 14 مرداد ماه، اتحادیه جهان اسلام (رابطة العالم السلامی) اقدام به برگزاری همایشی در مکه مکرم
💢غیث التمیمی روحانی سابق عراقی روز ملی #عربستان را به رهبران و مردم این کشور تبریک گفت.
✍️ غیث التمیمی که از روحانیون حوزه علمیه شهید صدر است که پس از سقوط نظام سابق در #عراق به یکی از فرماندهان جیش المهدی بدل گشت. وی به دلیل عضویت در جیش المهدی توسط نیروهای آمریکایی دستگیر و بعد از یک سال و نیم از زندان آزاد و به #انگلیس مهاجرت کرد و رفته رفته به یکی از چهره های مطرح در انتقاد از مقاومت و #جریانهای_اسلامی در عراق تبدیل شد.
🔹باها در رسانههای اجتماعی انتشار تصاویری از وی در مکانهای دور از شان یک فعال دینی و خصوصا همراه با زنان حاشیهساز شده است که یکی از مهمترین آنها تصویری از وی در کنار همسر یوسی کبرفارسر رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل است که نشان از رابطه نزدیک وی با دستگاههای اطلاعاتی غربی و به ویژه صیهونیستی دارد.
@dolatedin
💢عبداللطیف آل الشیخ: منبرهای خطابه عربستان از جهتگیریهای خاص پاکسازی شده است!
🔹عربی21: #عبداللطیف_آل_الشیخ، وزیر امور اسلامی عربستان، تأیید کرد که مقامات "#منبرهای_عربستان" را از کسانی که دارای گرایش و جهتگیری هستند، پاک کردهاند.
🔹آل الشیخ در مصاحبه با شبکه "MBC" گفت: عربستان در مسائل دینی #اعتدال و میانه روی را دنبال می کند و خاطرنشان کرد که آنچه وزارتخانه امور اسلامی انجام می دهد از قرآن و سنت نشأت گرفته است.
🔹وی با بیان اینکه منبرها و فعالیتهای تبلیغاتی از کسانی که جهتگیری دارند، پاک شده است، گفت: همه ائمه جماعات و مبلغان با این وزارتخانه همکاری می کنند و به اجرای دستورالعمل ها اهتمام دارند.
🔹آل شیخ اظهار داشت که در گذشته ، برخی از امامان و مبلغان دستورالعمل ها را نقض می کردند ، اما در حال حاضر همه همکاری می کنند و به اجرای دستورات اهتمام دارند، چون آنها از #حس_دینی و میهن پرستانه و وفاداری به رهبران و وطن برخوردارند!
✍🏼ملاحظه:
🔹برخی معتقدند منظور وزیر امور اسلامی عربستان از صاحبان گرایشها و جهتگیریها تنها مبلغان #افراطگرایی نیست و مسائل سیاسی هم در میان بوده است.
🔹«یحیی عسیری» از مخالفان و منتقدین رژیم سعودی خبر از اخراج و دستگیری امامان و مبلغان زیادی داده و می نویسد: دلایل اخراج و دستگیری بیشتر به جهت توئیت های انتقادی، مخالفت با رژیم و اعتراض نسبت به #جاسوسی از آنان بوده است.
🔹سعید بن ناصر الغامدی، از دیگر مخالفان نظام عربستان، اسامی بیش از ۵۰ خطیب و مبلغ مکه مکرمه که اخراج یا از کار معلق شده، را منتشر کرده است.
🔹همچنین در همین راستا برخی از کاربران و فعالان شبکههای اجتماعی نیز لیستی از امامان و مبلغان برکنار شده ای که در اعتراض به توهین فرانسوی ها به اسلام، اقدام به تحریم کالاهای فرانسه کرده بودند را منتشر کردند.
@dolatedin
💢عربستان سعودی... تقاضای ازدواج زنان بدون نیاز به اذن سرپرست
🔹اسپوتنیک عربی: با وجود واکنشهای متفاوت اقشار مختلف جامعه و علیرغم اقدامات قبلی اعلام شده توسط دادگستری #عربستان، بار دیگر درخواستهایی مبنی بر اجازه #ازدواج زنان در موارد سرسختی و مخالفت والدین مطرح شده است!
🔹در این باره کمپینی در شبکههای اجتماعی با هشتگ «#تزویج_المراة_نفسها» از سوی کاربران شبکههای اجتماعی و علیرغم اقدامات انجام شده توسط وزارت دادگستری عربستان، راهاندازی شده است!
🔹این وزارت در دسامبر 2019 قوانینی در حمایت از #حقوق_زنان و اینکه زنانی که مورد آزار و اذیت هستند، میتوانند بهتنهایی و بدون رضایت سرپرست خود، اقدام به ازدواج کنند، را تصویب کرده است!
🔹مخالفین این کمپین، معتقدند که این موضوع #خلاف_شرع است و ممکن است راه را برای #فساد باز کند، درحالیکه موافقان میگویند اجبار دختران بر اساس آدابورسوم، نقض صریح اساسیترین حقوق زنان است.
🔹بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی قوانین خود در مسئله ازدواج زنان را مطابق با #مذهب_حنفی وضع کردهاند. بدین صورت که مذهب حنفی به یک زن بالغ عاقل، اعم از باکره و غیر باکره اجازه میدهد که عقد ازدواج خود را بهتنهایی و مستقل از سرپرست خود و با اجازه تعیین شخصی غیر از سرپرست خود در ازدواج، انجام دهد.
🔹مطالعات خلیج فارس
@PGulfStudies
💢مولانا فضل الرحمان: پاکستان باید طالبان را به رسمیت بشناسد.
🔹شفقنا: رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» از مخالفان اصلی دولت #پاکستان خواستار اقدام فوری اسلامآباد برای به رسمیت شناختن دولت موقت #طالبان به دلیل آنچه که وی همکاری برای صلح و تشکیل یک نظام پایدار در افغانستان خواند، شد.
🔹رسانههای پاکستانی روز دوشنبه این اظهارات را به نقل از مولانا «#فضل_الرحمان» عنوان کردند که رهبری جنبش دمکراتیک پاکستان ائتلافی متشکل از احزاب مخالف دولت، را نیز برعهده دارد.
🔹این رهبر حزب اسلام گرا طی گفت وگو با رسانههای محلی در شهر «لاهور» گفت: دولت پاکستان با ابراز همدردی با افغانستان و همبستگی با طالبان باید این گروه را به رسمیت بشناسد.
🔹رهبر حزب جمعیت علمای اسلام به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان را به مثابه به رسمیت شناختن افغانستان دانست و گفت: هرگونه همکاری و کمک به طالبان در درجه اول مستلزم به رسمیت شناختن فوری دولت موقت آنان است.
🔹وی مدعی شد که وقتی #چین و #روسیه علاقه مند به برقراری ارتباط با حاکمان جدید افغانستان هستند، اسلامآباد نیز باید روابط خود را با طالبان حفظ کند زیرا پاکستان از روابط تاریخی با مردم افغانستان برخوردار است.
🔹این اظهارات درحالی عنوان میشود که دولت اسلامآباد شرط به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان را تعهد این گروه به عمل به وعدههای خود از جمله #حقوق_بشر و تامین #حقوق_زنان، اعلام کرد.
🔹سفیر پاکستان در آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که اگر طالبان به وعدههای خود عمل کند، اسلامآباد آن را به رسمیت خواهد شناخت.
🔹پیشتر وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به تشکیل دولت موقت در افغانستان اعلام کرد که اسلامآباد همچنان تحولات درحال تغییر در این کشور را از نزدیک دنبال میکند و امیدوار است که تمامی اقدامها بر پاسخگویی به نیازهای فوری مردم افغانستان متمرکز شود.
🔹در عین حال، سخنگوی دولت پاکستان گفت که هنوز اعلام موضع و واکنشی به تشکیل دولت موقت توسط طالبان در افغانستان زود بوده و اسلامآباد در حال بررسی تمامی تحولات است.
@dolatedin
💢نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد
✳️ با عنوان
🔷 پیادهروی اربعین؛ از مناسک مذهبی تا مناسک هویتی (با نگاهی به مناسبات دو بیت شیعی ایران و عراق)
👤 با ارائه دکتر هادی معصومی زارع، مدیر میز عراق و شامات
🗓 شنبه 3 مهر ساعت 17
👈 پخش از کانال تلگرام اندیشکده و صفحه اینستاگرام شعوبا
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢 جنجال ارث زنان در مصر و عقبنشینی دارالافتاء
🔹دویچه وله: موضوع #مساوات زن و مرد در ارث و نگاه قانون و شریعت در این باره، بار دیگر در #مصر جنجالآفرین شده است.
🔹#علی_جمعه مفتی سابق مصر در واکنش به ارث گذاشتن پدرها برای دختران در زمان حیات، آن را عملی شرمآور توصیف کرد!
🔹او در مصاحبهای تلویزیونی، تقسیم ارث بر اساس قوانین اسلامی را با تصرف مالک در اموال خود در زمان حیات "متفاوت" شمرده و گفت: «هر کسی که چنین اقدامیکند، جایگاه او "آتش جهنم" خواهد بود»؟!
🔹اظهارات علی جمعه، موجب اعتراض برخی از اشخاص همچون #مبروک_عطیة مبلغ و استاد دانشگاه الازهر در این باره شد.
🔹عطیة در یک گفتگوی تلویزیونی در واکنش به سخنان علی جمعه گفت: «هر شخصی در مصرف پول خود، به ویژه در مسأله ارث، مختار است و در این باره احکام شرعی محدودیتساز نیستند بلکه ضامن منافع مالک میباشند».
🔹موضوع به همین جا ختم نشد و دکتر احمد کریمة، متخصص فقه تطبیقی و شریعت اسلامی، با ورود در بحث، گفتههای عطیة را رد کرده و از همینجا از سازمانهای مدنی مربوط به مسائل زنان استفسار نظرات علماء در بحث ارث را خواستار شد.
🔹سرانجام، #دارالفتاء مصری در صفحه رسمی خود در فیسبوک تاکید کرد که مساوات بین فرزندان (دختر و پسر) در بخشش اموال، #شرعاً #مستحب است.
✍️ ملاحظه: موضعگیری همدلانه دارالافتاء با ارث دادن مساوی به دختران در حالی است که پیش از این در سال 2018، اعلام قانون مربوط به برابری ارث بین زن و مرد در #تونس، جنجال آفرین شد و دارالافتاء آن را مغایر با قوانین اسلامی شمرد.
در آن سال، #سعد_الدین_الهلالی استاد فقه مقارن الازهر با دفاع تمام قد از تصمیم پارلمان تونس در تساوی حقوق زن و مرد در ارث در فتوایی عجیب اعلام کرد که تساوی سهم الارث زن و مرد شرعا صحیح و با کلام الهی متعارض نیست.
سخنان سعد الدین الهلالی، به دلیل انتساب به الازهر مخالفت گستردهای را در پی داشته و هیأت کبار علمای الازهر به همراه برخی شخصیتهای دینی دیگر مصر به صراحت با نظر هلالی به مخالفت برخاستند.
در همین راستا #شوقی_علام مفتی مصر با بیان آنکه تساوی سهم الارث زن و مرد مخالف شریعت و اجماع علما است، خاطر نشان کرد: مسأله سهم الارث از موضوعات قابل اجتهاد نیست بلکه حدود و میزان سهم الارث را خداوند در قرآن به صورت قطعی، ثابت و آشکار بیان کرده است.
مفتی مصر در پایان تصریح کرد: دارالافتاء همواره با صدور فتواهای دقیق و برخاسته از متن اسلام، بر احقاق تمامی حقوق زن چه در عرصه اجتماعی و سیاسی و چه در امور خانواده تاکید داشته است اما در برابر تلاش برخی برای تغییر احکام ثابت اسلام ایستادگی میکند.
@dolatedin