eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
784 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 شماره دی‌ماه ۱۴۰۰ ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد
دین و بین‌الملل - دی‌ماه ۱۴۰۰.pdf
2.82M
📣 شماره دی‌ماه 1400 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد. 🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده » گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانه‌ای فارسی با حوزه مطالعات «» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیل‌های روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغه‌مندان این عرصه را از پویایی‌های نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⚫️ (إنا لله و إنا إليه راجعون) ⚫️ ▪️درگذشت عالم و فقیه وارسته، مرحوم آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، را به تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می‌کنیم. @dolatedin
🔻 بازداشت یک روحانی شیعه دیگر در عربستان
⭕ بازداشت یک روحانی شیعه دیگر در عربستان 🔹فارس: به گفته منابع شیعه عربستانی نیروهای امنیتی سعودی در روزهای گذشته اقدام به بازداشت شیخ «» از روحانیون سرشناس منوره کرده‌اند. دادگاه سعودی همچنین شیخ «» را به هشت سال زندان محکوم کرد. 🔹شیخ «کاظم العمری» فرزند آیت‌الله مرحوم «محمد العمری» و نماینده آیت‌الله العظمی در مدینه منوره است. که در سال ۲۰۱۰ نیز بازداشت شده بود. هنوز دلیل بازداشت اخیر وی مشخص نیست و نهادهای سعودی نیز توضیحی در این باره نداده‌اند. 🔹در همین حال شیخ «عبداللطیف الناصر» که از ژوئن ۲۰۱۹ در بازداشت به سر می‌برد، در بی‌دادگاه سعودی به هشت سال زندان محکوم شد. او زمانی که به همراه خانواده‌اش قصد سفر به را داشت بر روی پل «ملک فهد» در مرز دو کشور بازداشت شد و اکنون با گذشت بیش از دو سال و نیم، به تازگی محاکمه شده است. 🔹ظلم و ستم علیه در هرچند همواره وجود داشته است، اما از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان» به عنوان ولی‌عهد سعودی، شیعیان نیز در کنار اقشار دیگر جامعه عربستان به شدت سرکوب شده‌اند. در ماههای گذشته حداقل چهار جوان شیعه به اتهام اعتراض علیه رژیم سعودی اعدام شده‌اند. 🔹«مسلم بن محمد المحسن» از اهالی شهر قطیف در مهر ماه، «مکی کاظم آل عبید» از اهالی منطقه شیعه‌نشین «ام الحمام» در «قطیف» در ماه آبان، «احمد سعدی علی الجنبی» از اهالی منطقه «القدیح» در شمال قطیف در مرداد ماه و «مصطفی بن هاشم بن عیسی آل درویش» یکی از جوانان شیعه اهل تاروت عربستان در ماه خرداد، اعدام شدند. @dolatedin
🔻 نقش آموزش دینی در ساخت هژمونی: مورد مدارس امام هاتیپ در ترکیه
⭕️ نقش آموزش دینی در ساخت هژمونی: مورد مدارس امام هاتیپ در ترکیه ✍️ نویسنده: Halil Buyruk 📓 محل انتشار: International Journal of the History of Education, Volume 57, 2021 - Issue 6 🔹جایگاهی که دین باید در زندگی اجتماعی داشته باشد و نحوه به مردم، تاکنون یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در بوده است. با توجه به تاریخ دوران ، می‌توان گفت که آموزش دینی به جز در برخی دوره‌ها به طور فعال در پیکربندی آموزش رسمی وجود داشته است. 🔹آموزش دینی در سال‌های اولیه جمهوری در روند ساخت گنجانده نشده بود. با این حال، افزایش تناقضات درونی و نیز تحولات رخ داده در عرصه بین‌المللی باعث شد که آموزش دینی به مرور زمان در دستور کار قرار گیرد. 🔹دین و تربیت دینی نقش‌های مهمی را در فعال کردن توده مردم در مبارزه بین طبقات مسلط برای هژمونی ایفا کرده‌اند. 🔹 که نهادهای اساسی ارائه‌دهنده تعلیمات دینی هستند، به موازات مبارزه برای قدرت شکل گرفته‌اند و مطابق با نگرش قدرت‌های سیاسی توسعه یافته‌اند. 🔹این مدارس که به استثنای دوره‌هایی کوتاه، به طور مستمر در تاریخ معاصر ترکیه رشد و توسعه یافته‌اند، امروزه رسالت تربیت نسل جدید را بر عهده دارند و تلاش‌های ویژه‌ای برای ارتقای کیفیت آن مدارس انجام می‌شود. 🔹این مطالعه مدارس امام-هاتیپ(خطیب) را از نظر نقشی که در ساخت هژمونی ایفا می‌کنند ارزیابی می‌کند و توسعه و تحول تاریخی این را بر این اساس در نظر می‌گیرد. ابتدا روابط بین هژمونی، دولت و آموزش مورد توجه قرار گرفته و سپس سیر تاریخی آنها ارزیابی شده و نقش آنها در ساخت هژمونی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. @dolatedin
⭕ رونق عبادت در دنیای مجازی؛ خدا وارد متاورس شد 🔹يورو نیوز: کلیسای واقعیت مجازی(VR) یا شبیه‌سازی شده در محیطی مجازی یکی از چندین فضای معنوی در حال تکامل در است که در طول همه‌گیری کرونا نه تنها توسعه بیشتری پیدا کرده بلکه علاقمندان بیشتری پیدا کرده است. 🔹دی‌جی سوتو، کشیش فعال در شهر فردریکس‌بورگ واقع در ایالات ویرجینیای که در سال ۲۰۱۶ را تأسیس کرده، معتقد است که این تمامی کارکردهای یک کلیسای فیزیکی را داراست و افزایش هفتگی خدمات آن تاثیر مثبت روانی خوبی بر افراد با ایمان گذاشته است؛ چنانکه اکنون در هر برنامه زنده ما صدها نفر شرکت می‌کنند و دامنه تاثیرگذاری ما هزاران نفر را در بر گرفته است. 🔹گرت برنال، یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم این کلیسا نیز یکی از ویژ‌گی‌های ممتاز این کلیسا را بازسازی آیات و تفاسیر آنها در قالب تصاویر سه‌بعدی می‌داند که به تعبیر او مطالعه کتاب مقدس را برای او بسیار معنادارتر از گذشته کرده است. 🔹آلینا دلپ یکی دیگر از مخاطبان پروپاقرص مراسم کلیسای واقعیت افزوده توضیح می‌دهد که به دلیل ابتلا به بیماری خاصی امکان حضور فیزیکی در کلیسا را از دست داده و به شکل فردی تنها و ناتوان در خانه مانده بود، ولی فعال شدن این کلیسا در فضای مجازی بار دیگر او را به زندگی و دستیابی به توانایی انجام بسیاری از امور امیدوار کرده است. 🔹خانم دلپ در حال حاضر به عنوان در کلیسای واقعیت مجازی منصوب شده و یکی از صدها نفری است که در آنجا غسل تعمید یافته است. 🔹در همین حال، سعودی نیز اعلام کرده که در حال سرمایه‌گذاری گسترده برای فراهم کردن امکان بازدید از اماکن زیارتی مکه و مدینه در متاورس است و تا کنون نیز امکان بازدید از حجرالاسود با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی فراهم شده است. 🔹با این حال، برخی در مورد صحت عبادات مجازی، مانند غسل تعمید، که در متاورس انجام می شود، ابراز تردید می‌کنند. پُل راوشِنبِش یکی از این منتقدان مذهبی است و می‌گوید که با توجه به ارائه تجسم انسانی از خدا در فضاهای دیجیتالی مشخص نیست که عبادت مکرر افراد در این فضاها چه پیامدهایی برای پیروان مذاهب داشته باشد. 🔹اما جرمی نیکل، بنیانگذار اولور(Evolvr) که یک فضای مراقبه در متاورس است، خاطرنشان می‌کند که بسیاری از گروه‌های مذهبی فکر می‌کنند که ساختمان مسجد، کلیسا، کنیسه یا معبد دارای اهمیت است ولی این اعمال و عبادت‌های مردم است که مهم و منشاء تغییر است و به اماکن مذهبی معنا می‌دهد. 🔹کشیش سوتو هم یادآور می شود که در کلیسای هیچ‌گونه سخت‌گیری نسبت به آواتارها یا شکل ظاهری افراد وجود ندارد و اساس این کلیسا بر مبنای اهمیت و اصالت برقراری ارتباط روحی و معنوی متکی است که در متاورس هم ممکن است. او تاکید می‌کند که با توجه به دشوارتر شدن حضور فیزیکی در کلیسا و وجود افرادی که به سادگی قادر به مراجعه به کلیسا نیستند، بیراه نیست اگر آینده را از آن عبادت‌گاه‌های مجازی در متاورس بدانیم. @dolatedin
🔻 روز جهانی حجاب اسلامی؛ تمام بانوان حجاب بپوشند
⭕ روز جهانی حجاب اسلامی؛ تمام بانوان حجاب بپوشند 🔹اسپوتنیک عربی: سازمان روز جهانی از در سرتاسر جهان خواست تا در تمام طول روز سه‌شنبه، اول فوریه، برای جشن گرفتن روز جهانی حجاب و حمایت از زنان مسلمان، حجاب داشته باشند. 🔹برگزارکنندگان این روز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: در این روز، از همه خواهران خود دعوت می‌کنیم، در حمایت از زنان مسلمانی که در سراسر جهان به دلیل اسلامی خود مورد تبعیض قرار می‌گیرند، حجاب داشته باشند. 🔹این بیانیه می‌افزاید: این روز یک مناسبت بزرگ و فراگیر برای همه ، غیرمسلمانان و بی‌حجابان است تا علاوه بر کمک به همبستگی بین‌المللی، گامی در راستای افزایش آگاهی و تفاهم فرهنگی بردارند. 🔹ناظمه خان، بنیان‌گذار روز جهانی حجاب، یک شهروند آمریکایی با اصالت بنگلادشی و ساکن نیویورک است. وی در مصاحبه‌ای به سایت «اسلام چنل» گفت: روز جهانی حجاب را در سال ۲۰۱۳ تعیین کردیم. 🔹وی تصریح کرد: تبعیضی که سال‌ها شخصاً به دلیل داشتن حجاب آن را تجربه کرده، عامل تعیین این روز بوده است. 🔹وی افزود: بنابراین می‌خواستم با دعوت از زنان از هر قشری برای محجبه بودن به مدت یک روز، آگاهی را در این زمینه گسترش دهم و حجاب را به امری عادی تبدیل کنم. 🔹خان تصریح کرد: اکنون بزرگداشت روز جهانی حجاب در بیش از ۱۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود. 🔹وی در پاسخ به این سؤال که آیا پس از گذشت یک دهه از نامگذاری این روز، هنوز هم نیازی به این روز وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: ما تلاش کرده‌ایم آگاهی در این خصوص را افزایش دهیم، اما اگر به نقاط مختلف جهان، مثلاً بنگریم، هر پنج یا شش ماه یک بار سخنی درباره ممنوعیت حجاب خواهید شنید. 🔹خان افزود: اخیراً در پیشنهادی مبنی بر ممنوعیت حجاب در ورزش مطرح شد، یا اگر به نگاه کنید، کارناتاکا شهری در هند است که دانش‌آموزان مسلمان اجازه ورود به کلاس را ندارند، مگر اینکه روسری خود را بردارند. 🔹او ادامه داد: بنابراین هنوز باید اقدام به افزایش آگاهی در این زمینه کرد، از طرفی ما باید تصورات غلط را از بین ببریم. 🔹روز جهانی حجاب در اول فوریه هر سال در ده‌ها کشور جهان گرامی داشته می‌شود. 🔹روز جهانی حجاب برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ جشن گرفته شد، در این روز از همه دختران مسلمان و غیرمسلمان دعوت می‌شود که در این روز حجاب داشته باشند. سال گذشته، زنانی از ۵۰ کشور در سراسر جهان در این مراسم شرکت کردند، امسال نیز زنانی از ۱۱۶ کشور جهان در این مراسم شرکت می‌کنند.‌ (ایکنا) @dolatedin
🔸 نخستین جمعه ماه رجب برای مردم یمن روز مقدسی است و هر ساله این روز را جشن می گیرند. 🔹 بر اساس تاریخ یمن حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام و معاذ بن جبل در نخستین جمعه ماه رجب سال ششم هجری نامه پیامبر اسلام که در آن مردم یمن را به اسلام دعوت کرده بودند برای مردم منطقه جُند ( ارتفاعات استان تعز فعلی ) قرائت کرده و مردم نیز این دعوت را پذیرفته اند. 🔸 مردم یمن از دیرباز این روز را به عنوان شکرگزاری نعمت اسلام جشن میگیرند و با برگزاری مراسماتی آن را گرامی می دارند. 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔻 چرا حملات مرگبار گاوها به یک موضوع انتخاباتی در هند تبدیل شده است؟
⭕️ چرا حملات مرگبار گاوها به یک موضوع انتخاباتی در هند تبدیل شده است؟ 🔹بی بی سی عربی: رام راج در یک غروب سرد نوامبر سال گذشته در خانه خود در ایالت اوتار پرادش در حال نوشیدن چای بود که مورد حمله یک ولگرد قرار گرفت. 🔹چند دقیقه بعد، نوه‌های جوان او در حالی که بدن پدربزرگشان را در حال جدا کردن حیوان تماشا می‌کردند، فریاد زدند. کشاورز 55 ساله در راه انتقال به بیمارستان بر اثر جراحات شدید جان باخت. 🔹چنین حملاتی در بیشتر ایالت‌های پرجمعیت هند رایج شده است، چرا که ممنوعیت گاو منجر به افزایش شدید تعداد آنها شده است، تا جایی که این مشکل در انتخاباتی که قرار است در 10 فوریه آغاز شود، به یک موضوع انتخاباتی تبدیل شده است. 🔹هندوها گاو را حیوانی مقدس می‌دانند، اما تا همین اواخر، بسیاری از کشاورزان گاوهای قدیمی خود را به کشتارگاه می‌بردند. 🔹اما دولت هند به رهبری حزب راستگرای بهاراتیا جاناتا (BJP) که نارندرا مودی، نخست‌وزیر، به آن منتسب است، سرکوب شدیدی را بر ضد کشتار گاو آغاز کرده است. کشتار گاو در 18 ایالت از جمله اوتار پرادش غیرقانونی است. 🔹یوگی آدیتیانات، وزیر ارشد این ایالت - یکی از رهبران تندرو BJP - دستور بسته شدن کشتارگاه‌های غیرقانونی ادعایی را از زمان روی کار آمدن خود در سال 2017 صادر کرده است، با وجود آنکه کشتار گاوها یک منبع درآمد عمده برای این ایالت صادرکننده گوشت گاو است. 🔹اکثر تاجران گاو مسلمان یا از طبقه طردشده "" (پایین‌ترین طبقه در سلسله مراتب مذهبی هندو) هستند که گاه توسط تندروهای که معمولاً با حزب حاکم بهاراتیا جاناتا یا گروه‌های راستگرای محلی مرتبط هستند مورد حمله قرار گرفته و کشته شده‌اند. 🔹بنابراین بسیاری از آنها از ترس جان تجارت خود را ترک کردند. کشاورزان اکنون مجبور به رهاسازی گاوهای پیر یا غیرمولد خود هستند. 🔹این گاوهای ولگرد معمولاً در شهرها و روستاهای اوتار پرادش سرگردان هستند و کشاورزان و مردم محلی می‌گویند که آنها به حیوانات گرسنه و وحشی تبدیل می‌شوند. یکی از آن گاوها وارد حیاط خانه رام راج شد و وقتی او و خانواده‌اش فریاد می‌زدند، به او حمله کرد. 🔹کشاورزان، حتی با وجود اعتقاد به مذهب هندو، می‌گویند گاوهای ولگرد محصولات را از بین می‌برند، باعث تصادفات جاده‌ای می‌شوند و مردم را می‌کشند. 🔹سمیر سینگ، سخنگوی ایالت اتار پرادش که تحت کنترل حزب BJP است، می‌گوید که دولت برای مقابله با این مشکل "راهبردهای جدیدی را طراحی می‌کند". 🔹او می‌افزاید: «نباید آنها را به عنوان گاو ولگرد توصیف کرد، زیرا این حیوان خود بخشی از فرهنگ هندو است. ما اجازه نمی‌دهیم پیرمردانمان بمیرند، به این خاطر که آنها بسیار پیر هستند، پس چگونه می‌توانیم اجازه دهیم گاوهایمان در خیابان‌ها بمیرند؟» 🔹گاوها قرار است در پناهگاه‌های خودشان نگهداری شوند و دولت آقای آدیتیانات میلیون‌ها روپیه برای ساختن چنین پناهگاه‌های بیشتری اختصاص داده است. 🔹اما این مشکل را حل نکرده و به دلیل کمبود فضای پناهگاه‌ها، ایالت همچنان مملو از حیواناتی است که در میان جمعیت حرکت می‌کنند. 🔹بسیاری از کشاورزان شبانه‌روز از مزارع خود محافظت می‌کنند و گروه‌هایی تشکیل می‌دهند که با وجود سردی هوا و خطر مارگزیدگی، در طول شب به نوبت از مزارع محافظت می‌کنند. 🔹برخی دیگر مانند دینا نات می‌گویند که از این مشکل به ستوه آمده‌اند و به تحریم انتخابات فکر می‌کنند. اگر مشکل ما را حل نکنند، رای دادن چه فایده‌ای دارد؟ @dolatedin
🔰 توافق همزیستی بین حوثی ها و سلفی ها: انگیزه ها و چشم اندازهای آینده ✍️ نویسنده: أمجد خشافة / مرکز صنعا للدراسات الإستراتیجیة 👤 ترجمه و تلخیص: ایمان محمدی 🔸 از 2011 تا 2014 و با کاهش اقتدار نهادها و سازمان‎های دولتی در پی بهار عربی از سال 2011، گروه حوثی گسترش یافت و کنترل چندین استان را به دست گرفت که از صعده شروع شده و به سمت جنوب به مناطق دیگر کشیده شد. با گسترش اختیارات گروه حوثی در این مناطق، جنبش انصارالله تعدادی توافق‎نامه همزیستی با جریانات سلفی در صنعا، ذمار و إب منعقد کرد. برخی از قراردادها که عمدتاً با هدف جلوگیری از درگیری‌های مسلحانه بین دو طرف صورت می‌گرفت، به صورت کتبی رسمیت یافت و برخی دیگر از توافقات در حد شفاهی ماند. 🔸در ژانویه 2019، کمیته ای مشترک از 8 عضو به نمایندگی از حوثی‎ها و 6 عضو به نمایندگی از سلفی ‎ها تشکیل شد تا تداوم همزیستی و هماهنگی برای حل اختلافات داخلی تضمین شود. کمیته هماهنگی 8+6 به نوبه خود بر یک کمیته فرعی به نام کمیته(منطقی سازی گفتمان دینی) نظارت می‎کند. وظایف این کمیته فرعی که تحت نظارت وزارت اوقاف صنعا و همچنین کمیته هماهنگی است، هدایت گفتمان دینی به گونه ای است که مغایر با اصول ملی نباشد، در چارچوب انسجام و وحدت مردم یمن باشد و در عین حال هر جریانی را در مسیر فکری خود حفظ کند، می‎باشد.البته در این دیدارها، نمایندگان حوثی‌ نکاتی را مطرح کردند که برخی از روش و گفتمان دینی را در مساجد سلفی تعریف می‌کرد که شامل عدم تحریک نسبت به حوثی‎ها، دلسرد نکردن مردم از رفتن به جنگ با ائتلاف و دولت هادی، خطبه و سخنرانی مطابق شرایط فعلی و در راستای اتحاد دو طرف و اتمام خطبه ها با شعار بر علیه آمریکا و اسرائیل، می‎شد. 🔸 سلفی‎ ها تصور می‎کردند که پس از تسلط نیروهای حوثی بر استان های شمالی، نمی‎توانند به فعالیت‎های آموزشی و عقیدتی خود ادامه دهند و این بینش در حالی بود که بین حوثی‎ها و سلفی‎ها از شروع نبردها بعد از سال 2000 درگیری وجود داشت. با این حال، توافقات به این معنی بود که سلفی‎ها می‎توانستند به فعالیت‎های اساسی خود ادامه دهند. پس از شش سال، طرفین همچنان به تعهدات اساسی خود نسبت به توافقات همزیستی ادامه می دهند. متن کامل این گزارش را در اینجا مطالعه کنید. 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
⭕️ ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند 🔹الجزیره: آراگا گنانندرا، وزیر داخلی ایالت جنوبی کارناتاکا، گفت: «مذهب باید از آموزش دور نگه داشته شود و دانش‌آموزان دختر باید از پوشیدن روسری در منع شوند.» 🔹این اظهارات وزیر در پی جنجال بزرگی مطرح شد که در مناطق مختلف این ایالت در مورد مسلمان در موسسات آموزشی به راه افتاد. 🔹هندوستان تایمز گزارش داد که وزیر از پلیس خواسته است «سازمان‌های مذهبی را که سعی در تضعیف وحدت کشور در این مورد دارند، نظارت کند و در نظر داشته باشد که هیچ‌کس نباید برای تبلیغ دین خود به مدرسه بیاید، زیرا این مکان جایی است که در آن همه باید یاد بگیرند.» 🔹به گزارش این روزنامه، روز چهارشنبه پس از آنکه حدود 100 دانشجوی هندو با پوشیدن شال زعفرانی در اعتراض به دختران در کلاس‌های درس شرکت کردند، پردیس دانشگاهی این شهر شاهد یک وضعیت پرتنش بود. 🔹هندوستان تایمز به نقل از وزیر گفت: «مکان‌هایی مانند کلیساها، مساجد و معابد برای مردم وجود دارد که مناسک مذهبی خود را انجام دهند و نماز را آزادانه انجام دهند.» 🔹او گفت: «برخی سازمان‌های مذهبی هستند که غیر از این فکر می‌کنند، من از پلیس خواسته‌ام آنها را تحت نظر داشته باشد و هرکس وحدت این کشور را برهم بزند یا تضعیف کند، با آن برخورد خواهیم کرد.» 🔹قابل ذکر است که بسیاری از ایالت‌های هند طی چند ماه گذشته شاهد رویدادها و نگرش‌هایی در رد حضور مسلمانان در این کشور بوده‌اند. 🔹افراط‌گرایان هندو که از ایدئولوژی حمایت می‌کنند، قول داده‌اند در صورت لزوم به مسلمانان آسیب برسانند تا هند را به یک "ملت فقط هندو" تبدیل کنند. 🔹"هندوتوا" نشان‌دهنده سیاست غالب ناسیونالیسم هندو در هند است، یک ایدئولوژی نژادپرستانه که توسط رهبری کشور حمایت می‌شود و نخست‌وزیر، نارندرا مودی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2014 در تشدید آن نقش داشته است. @dolatedin
🔻 لایحه پیشنهادی خشونت خانگی انتقادهای نادری را از شیخ الازهر به دنبال دارد
⭕️ لایحه پیشنهادی خشونت خانگی انتقادهای نادری را از شیخ الازهر به دنبال دارد 📌 بخش اول 🔸خشونت خانگی در مصر و لایحه پیشنهادی پارلمان 🔹پارلمان اخیراً در حال بررسی اصلاحیه پیشنهادی ماده 242 قانون مجازات شماره 58 سال 1937 است که مجازات شدیدتری را برای آزار و خانگی تعیین می‌کند. در صورت تایید مجلس نمایندگان، شوهر بدرفتار ممکن است به جای حداکثر یک سال حبس فعلی، تا پنج سال و حداقل سه سال زندان محکوم شود. 🔹اصلاحیه ارائه شده توسط امل سلامه، یکی از اعضای کمیسیون رسانه مجلس، با هدف کاهش آمار بالای در کشور است. بر اساس گزارش مرکز آمار مصر، در مجموع 213000 طلاق در مصر در سال 2020 به ثبت رسیده که این یعنی هر دو دقیقه یک مورد طلاق اتفاق می‌افتد. سال گذشته شاهد نرخ طلاق حتی بالاتر بود و در مجموع 226000 مورد ثبت شده بود. 🔹بر اساس گزارش شورای ملی زنان (NCW)، نهاد دولتی مربوط به حمایت از حقوق زنان، 86 درصد از زنان در مصر از همسرآزاری رنج می‌برند. در ماه اوت، NCW تعداد «زنان در معرض خطر خشونت خانگی» را سالانه 8 میلیون نفر اعلام کرد. این آمار با توجه به اینکه از نظر فرهنگی غیرقابل قبول است که همسران کتک‌خورده موارد خشونت خانگی را به پلیس گزارش دهند، ممکن است حتی بیشتر باشد. 🔸داغ شدن دوباره اظهار نظر سه سال پیش احمد الطیب 🔹بازنگری پیشنهادی جنجال‌هایی را در مصر برانگیخت و باعث حملات حامیان حقوق به شیخ ، به دلیل اظهارات وی در تلویزیون مصر در برنامه ماه مبارک رمضان سه سال پیش (2019) شد. 🔹طیب در این کلیپ می‌گوید برای «حفظ خانواده» ضربه زدن به همسر نافرمان توسط شوهر جایز است. 🔹شیخ خاطرنشان می‌کند: «قرآن از ضرب و شتم نمادین به عنوان وسیله‌ای برای تأدیب همسر نافرمان، بدون آسیب رساندن به او، حمایت می‌کند». وی هشدار می‌دهد که «ضربه زدن بی‌حد و حصر نیست، به شرطی که استخوانی شکسته نشده و هیچ عضوی آسیب نبیند، جایز است». 🔹طیب ادامه می‌دهد: «شوهر نباید هرگز با دست خود بزند و به صورت همسرش سیلی نزند، نمی‌تواند به زن آسیب جسمی یا روحی وارد کند، بلکه مراد از (آیات قرآن) ضربه زدن به بدن زن با چوب سواک است.». چوب سواک یک شاخه کوچک برای تمیز کردن دندان است که در زمان حضرت محمد (ص) استفاده می‌شد. 🔹منظور شیخ آیه‌ای از (در سوره نساء) است که خطاب به زنان نافرمان یا فاسق می‌گوید: «و زنانى كه از نافرمانى آنها مى‏ترسيد (نخست) آنها را موعظه كنيد و (بعد) در رختخواب از آنها دورى نماييد و (اگر سود نبخشيد) آنها را بزنيد، پس اگر از شما اطاعت نمودند، ديگر بر (آزار) آنها راهى نجوييد، كه همانا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است.» 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ لایحه پیشنهادی خشونت خانگی انتقادهای نادری را از شیخ الازهر به دنبال دارد 📌 بخش دوم 🔸انتقادهای شدید از شیخ الازهر 🔹احمد طیب در روزهای اخیر به دلیل اظهاراتش در سال 2019 در مورد آزار خانگی مورد انتقاد قرار گرفته است. در یک مصاحبه تلفنی که در 1 فوریه از شبکه MBC مصر و در برنامه «الحکایة» به میزبانی پخش شد، محقق اسلامی و مجری برنامه گفتگوی تلویزیونی، ، از طیب انتقاد کرد. او گفت: «با تمام احترامی که برای شیخ قائل هستم، نظر او به ما مربوط نمی‌شود. نقش الازهر به عنوان یک نهاد مذهبی طبق قانون اساسی صرفا مشورتی است و مصر یک کشور مدنی است.» 🔹بحیری که در سال 2016 به دلیل اینکه توصیه کرد مسلمانان فقط باید به متن قرآن التزام داشته باشند، به اتهام اهانت به دین محکوم شد، ادامه داد: «او (شیخ) اشتباه می‌کند و سخنان او خلاف قانون است، چنین چیزی وجود ندارد که همسرت را کتک بزنی با این شرط که به او آسیبی نرسانی.» 🔹مایا مرسی، دبیر کل NCW نیز به شبکه MBC مصر گفت: «شوهرها حق ندارند همسر خود را تحت هیچ شرایطی کتک بزنند؛ ما قوانینی داریم که چنین آزاری را جرم‌انگاری می‌کند.» او خاطرنشان کرد که پیامبر باید الگویی برای مردان مصری باشد زیرا هرگز در برخورد با همسران خود به خشونت و آزار متوسل نشد. مرسی شیخ الازهر را متهم کرده و گفت: «زنان مصر بر گردن شیخ الازهر حق دارند، در صورتی که اظهارات وی در مورد حق تأدیب همسر به اشتباه درک شود.» 🔸موج حمایت‌ها از شیخ الازهر 🔹این برنامه جنجالی عمرو ادیب که خود سابقه‌ای طولانی در تاختن به الازهر و شیخ آن دارد، در کنار مسأله خشونت علیه زنان، موج اجتماعی دیگری را علیه ادیب و بحیری و در حمایت از شیخ الازهر و لزوم حفظ شأن و احترام او برانگیخت. 🔹دکتر ، رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه الازهر، طی کلیپی در صفحه رسمی خود از شیخ الازهر پس از حمله بحیری و عمرو ادیب به وی دفاع کرد و با شیخ الاسلام خواندن امام الازهر برای مصر و همه مسلمانان جهان، با سرزنش شدید بحیری، خطاب به او گفت: «تو از همسر ناشزه سزاوارتر هستی که کتک بخوری، تو فقیری هستی که هیچ ربطی به تحقیق و پژوهش مذهبی ندارد.» 🔹در واکنش به این هیاهو، نشریه «صدای الازهر» که تحت مالکیت و مدیریت عالی‌ترین مرجع دینی اهل سنت است، در صفحه رسمی فیس‌بوک خود گزیده‌ای از برنامه تلویزیونی طیب در سال 2019 را منتشر کرد که روشن کرد سخنان طیب توسط برخی رسانه‌ها از متن خود خارج شده است. شیخ در این گزیده ویدئویی به مخاطبان می‌گوید: «کتک زدن هر کسی توهین به شخص تلقی می‌شود و ممکن است به او تا روز مرگ آسیب برساند و او را شرمنده کند». او همچنین می‌گوید: «امیدوارم روزی را ببینم که ضرب و شتم یک مسلمان عرب جرم‌انگاری شود و مهاجم به عنوان یک جنایتکار مجازات شود.» 🔹احمد الساوی، سردبیر این نشریه، توضیح داد که با الازهر در مورد پیش‌نویس این قانون مشورت نشده است. وی خاطرنشان کرد: «الازهر یک نهاد قانونگذاری نیست و مسئولیتی در صدور قوانین ندارد.» 🔹 نیز گفت: «مردان [واقعی] زنان را کتک نمی‌زنند». این اظهار نظر که از طریق حساب رسمی دارالافتاء در توییتر منتشر شد، شاید برای کاهش تنش‌ها بود و همچنین این پیام را داد که با قوای مقننه و مجریه همسو است. در حالی که ممکن است واقعاً در مورد مسئله خشونت خانگی چنین باشد، اما مسائل دیگری وجود دارد که مرجعیت دینی در مورد آنها با دولت اختلاف نظر دارد و ممکن است هر زمانی تنش‌ها دوباره ظاهر شود. (منبع: المانیتور با اندکی دخل و تصرف) @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند
⭕️ «تب زعفران» هندوها در اعتراض به حجاب دختران مسلمان 🔹در حالی که به بهانه «عدم تبلیغ دین»، مقامات ایالت کارناتاکا در از ورود دختران محجبه مسلمان به مدارس و کالج‌ها ممانعت می‌کنند، بسیاری از دانش‌آموزان دختر و پسر هندو این روزها در این ایالت آزادانه با انداختن شال زعفرانی‌رنگ، که نماد مذهبی است، در مدارس حضور یافته و بدین شکل اعتراض خود را به دختران مسلمان نشان می‌دهند. 🔹این اردوکشی هندوها در مدارس ایالت کارناتاکا به «تب زعفران» مشهور شده است و به بسیاری از شهرهای آن از جمله کونداپورا، حسان، چیکمنگلور، بلگاوی، اودوپی و بایاندور سرایت کرده است. @dolatedin
⭕️ دیدار عبدالله بن زاید با اسقف اعظم واتیکان در اکسپو ۲۰۲۰ 🔹مصادف با سومین سالگرد امضای «سند برادری انسانی برای صلح جهانی و زندگی مشترک»، شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی با اعظم ادگار پنا پارا، از دستیاران نزدیک فرانسیس در دبی در مقر نمایشگاه ۲۰۲۰ دیدار کردند. 🔹اسقف اعظم پارا، جانشین دبیرخانه امور خارجه در ، که به عنوان بخشی از یک هیئت بلندپایه توسط پاپ فرانسیس به امارات فرستاده شده، همچنین دفتر جدید سفارت واتیکان را در ابوظبی افتتاح کرد. 🔹واتیکان در پستی در حساب توییتر خود از قول اسقف پارا گفت که افتتاح «این پایگاه دیپلماتیک به عنوان نشانه‌ای ملموس از نگرانی پاپ برای مردم امارات متحده عربی است.» ✍️ که به عنوان اعلامیه ابوظبی یا توافقنامه ابوظبی نیز شناخته می‌شود، بیانیه مشترکی است که توسط پاپ فرانسیس و ، شیخ ، در ۴ فوریه ۲۰۱۹ در ابوظبی امارات امضا شده است. این سند به این موضوع می‌پردازد که چگونه مذاهب مختلف می‌توانند در یک جهان مسالمت‌آمیز زندگی کرده و «فرهنگ احترام متقابل» را به پیش برند. @dolatedin
💢 مرگ جودت سعید؛ رهبر فکری مکتب «عدم خشونت»
💢 مرگ جودت سعید؛ رهبر فکری مکتب «عدم خشونت» 🔹بی بی سی عربی: متفکر برجسته اسلامی معروف به "گاندی عرب" ۳۰ ژانویه در سن 91 سالگی در شهر استانبول درگذشت. 🔹مرگ او بازتاب گسترده‌ای در میان علما مسلمان، سیاستمداران و متفکران عرب داشت و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی برای او سوگواری کرده و سخنان معروف او را به اشتراک گذاشتند و زندگی فکری سرشار از کتاب و تحقیق او را به یاد آوردند. 🔹جمعی از سیاستمداران ترکیه مانند مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه، قره‌داغی، دبیرکل و بسیاری دیگر از شخصیت‌های درگذشت جودت سعید را تسلیت گفتند. 🔹جودت سعید در سال 1931 در استان قنیطره در جنوب سوریه به دنیا آمد و در دانشگاه تحصیل کرد. 🔹او را یکی از برجسته‌ترین متفکران اسلامی معاصر می‌دانند. اندیشه‌های او امتداد مکتب اصلاح‌طلبی و است. 🔹جودت سعید دارای کتاب‌های فراوانی از جمله «مذهب ابن آدم الأول» است که از طریق آنها از اصل «عدم خشونت» و دیدگاه خود نسبت به عقیده ترک در اسلام حمایت کرده است. علاوه بر آن کتاب‌های دیگری مانند «حتى يغيروا ما بأنفسهم» و «فقدان التوازن الاجتماعي» از وی منتشر شده است. 🔹جودت سعید حمایت خود را از اعتراضات اعلام کرد و در تظاهرات شرکت و بر لزوم پایبندی به "صلح و عدم خشونت" تاکید داشت. 🔹پس از آن سعید و خانواده‌اش در سوریه تحت تعقیب امنیتی قرار گرفتند و پس از اعتراضات سال 2011 به ترکیه رفته و در آنجا درگذشت. 🔹علیرغم تمجیدهای گسترده از کارنامه و مشارکت‌های این متفکر، برخی از مردم درخواست‌های او را برای صلح‌آمیز ماندن اعتراضات سوریه، «غیرواقعی» توصیف کردند. 🔹او از ضرورت مسالمت‌آمیز بودن صحبت می‌کرد و می‌گفت: «اگر انقلاب با سلاح به پیروزی برسد، بر ما همچنان با سلاح حکم خواهند راند، با همان سلاحی که 1400 سال است پس از با آن بر ما حکومت کرده‌اند؛ هر چه با شمشیر گرفته شود با شمشیر نیز هلاک خواهد شد.» @dolatedin