eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
783 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
217 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕ رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه: تهاجم اوکراین، جنگی عادلانه علیه غرور همجنس‌گرایان است 🔹مسکو تایمز: رهبر کلیسای گفت که تهاجم کشورش به یک مأموریت الهی علیه است. 🔹بر اساس گزارش مسکو تایمز، در خطبه روز یکشنبه خود از “عملیات نظامی” روسیه در اوکراین حمایت کرد و آن را یک درگیری بر سر اینکه “کدام انسان‌ها طرف خدا خواهند ایستاد” خواند. 🔹او توجه‌ها را به رژه‌های غرور و افتخار همجنس‌گرایان اوکراین و قوانین طرفدار LGBT جلب کرد و آن‌ها را «آزمون وفاداری» و نمونه‌ای از تلاش اوکراین برای تغییر شکل خود در تصویر فرهنگی کشورهای عضو ناتو خواند. 🔹«رژه‌های افتخار برای این طراحی شده‌اند که نشان دهند گناه یکی از انواع رفتار انسان است. به همین دلیل است که برای پیوستن به باشگاه آن کشورها باید یک رژه افتخار همجنس‌گرایان برگزار شود.» 🔹کریل گفت: «ما می‌دانیم که اگر مردم یا کشورها این خواسته‌ها را رد کنند، بخشی از آن جهان نیستند، بلکه با آن غریبه می‌شوند.» 🔹او خاطرنشان کرد، اما روسیه و مناطق جداشده شرق اوکراین، که عملاً در سال 2014 از اوکراین جدا شدند و توسط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه رهبری می‌شوند، اساساً این خواسته‌‌ها را رد کرده‌اند. 🔹کریل گفت: «به مدت هشت سال، تلاش‌هایی برای از بین بردن آنچه در دونباس وجود دارد، انجام شده است. در دونباس یک مخالفت اساسی علیه به اصطلاح ارزش‌هایی وجود دارد که امروز توسط کسانی که مدعی قدرت جهانی هستند، ارائه می‌شود.» 🔹رهبر کلیسای روسیه همچنین برای توصیف جنگ به زبانی آخرالزمانی و تمدنی متوسل شد و گفت که این جنگ “بسیار مهم‌تر از سیاست” است. 🔹وی گفت: «اگر بشر بپذیرد که گناه نقض قانون خدا نیست، اگر بشر بپذیرد که گناه نوعی رفتار انسانی است، تمدن بشری به همین جا ختم خواهد شد». @dolatedin
🎞 مستند «بازگشت نازی» 🔹مستند «بازگشت نازی» به کارگردانی مجید عزیزی بر مسأله ظهور مجدد جریان و ریشه‌یابی چگونگی رشد و در تمرکز کرده است. 🔹مستند «بازگشت نازی» در ۷ کشور اروپایی تصویربرداری شده؛ بخش نخست آن به تاریخچه شکل‌گیری اتحادیه اروپا و همگرایی اروپایی و فراز و فرودهای آن می‌پردازد و بخش دوم آن، رشد پدیده راست افراطی، ، ، مهاجرستیزی و قدرت گرفتن احزاب ناسیونالیست افراطی در کشورهای اروپایی را از جنگ جهانی دوم به این سو مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است. 🔹چرا امروزه راست‌گرایان افراطی مانند گذشته یهودستیز نیستند و در عوض اسلام‌ستیز شده‌اند؟ با رشد نژادپرستی چه بر سر مهاجران ساکن اروپا می‌آید؟ چرا راست‌گرایان افراطی با اتحادیه اروپا مخالف‌اند و می‌خواهند کشور خود را از آن خارج کنند؟ و آیا ظهور راست افراطی به معنای بازگشت مجدد نازی‌ها و هواداران فاشیسم در اروپا است؟ 👈 این مستند دیدنی را از اینجا تماشا کنید. @dolatedin
💢قانون ممنوعیت سخنرانی مذهبی بدون مجوز در مصر؛ سرکوب آزادی‌ها یا کنترل آشوب؟ 🔹الحرة: بین ادعای کنترل و قانونی کردن سخنرانی در مسائل مذهبی و ترس از ایجاد محدودیت بر و عقیده، پارلمان در حال بررسی اصلاحات قانونی است که گفتمان دینی را محدود به گروه‌های خاصی می‌کند و پیش‌نویس اصلاحیه توسط متخصصانی از و مصر پیشنهاد شده است. 🔹با وجود قانون در مصر که در سال 2014 در مورد سخنرانی‌های عمومی و موعظه‌های دینی در مساجد و مانند آن در میادین عمومی صادر شد، با این حال، اصلاحات جدید همان محدودیت‌ها را برای کسانی نیز که در مورد مسائل دینی در رسانه‌های دیداری، شنیداری یا الکترونیکی صحبت می‌کنند اضافه کرد و هر کسی که در هر رسانه‌ای در مورد دین صحبت می‌کند موظف است فارغ‌التحصیل الازهر یا واعظ و امامی باشد که مجوز صحبت در مورد مسائل دینی را گرفته است. 🔹پیش‌نویس اصلاحات جدید در پی موجی از جنجال‌ها در مصر پس از آن مطرح شد که نویسنده ابراهیم عیسی در برنامه‌ای تلویزیونی اسلام(ص) به آسمان را منکر شد و ادعا کرد روایات فقهی می‌گویند این اتفاق نیفتاده است، در حالی که این امر برای مسلمانان ارزش زیادی داشته و نمی‌پذیرند که چنین شخصیت‌هایی به راحتی آن را زیر سوال ببرند. 🔹صحبت‌های عیسی با جنجال‌هایی همراه شد و به دنبال آن درخواست‌هایی برای پاسخ‌گویی و ممانعت از حضور او در رسانه‌ها مطرح شد. وکلای دادگستری قبل از اینکه دادستانی اعلام کند که در حال انجام اقدامات تحقیقاتی علیه وی در این موارد است، با ارسال اطلاعاتی به دادستانی خواستار تحقیق از او شدند. 🔹عصام الاسلامبولی، وکیل دادگاه قانون اساسی مصر به الحره گفت: «اصلاحاتی که به تصویب می‌رسد به اصول قانون اساسی مربوط به و اندیشه لطمه جدی وارد می‌کند، همین امر منجر به مصادره عقیده در مورد گفتار، نوشتار یا هر وسیله دیگری، که در قانون اساسی مصر به رسمیت شناخته شده است، می‌شود. همچنین این یک عقب‌نشینی برای هر گونه پیشرفت در زمینه است که در گرو ارائه نظرات جدید و متفاوت در برابر گفتمان دینی قدیم است.» 🔹اصلاحات جدید سقف مجازات را برای هرکسی که در مسائل دینی بدون مجوز از الازهر و وزارت اوقاف اظهار نظر کند، به ۶ ماه تا یک سال کامل حبس و جریمه‌ای نقدی از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار پوند یا یکی از دو مجازات محکوم می‌شود. 🔹مجازات همچنین شامل هر کسی می‌شود که نظری مخالف با دین حق یا مخالف اصول و مبانی کلی و معتبر آن داشته باشد، در صورتی که نظر او موجب فتنه‌افکنی یا دامن زدن به در میان مردم ملت شود. 🔹همچنین کسانی که را بدون اینکه یکی از فارغ‌التحصیلان آن باشند، بپوشند یا به آنها توهین، تحقیر یا تمسخر کنند، به ۶ ماه تا یک سال کامل حبس و جریمه‌ای نقدی از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار پوند یا یکی از دو مجازات محکوم می‌شوند. 🔹کمیته امور مذهبی پارلمان مصر با حضور نماینده الازهر طرح اصلاحات را مورد بحث و بررسی قرار داد و به طور اصولی به تصویب رساند و انتظار می‌رود که این بحث در زمان دیگری تکمیل شود. 🔹محمود الهواری، مدیر کل هيئت الازهر، که نماینده الازهر در جلسه بحث و گفتگو بود، به الحره گفت: «این قانون هنوز تصویب نشده است و این فقط یک اصلاحیه است که توسط یکی از آنها ارائه شده است.» 🔹الهواری در مورد حق افراد برای اظهار نظر دینی گفت: «میان اظهار نظر دینی و دینداری فرق است، زیرا دینداری مربوط به هر کسی است که بپرسد، بشناسد و فتوا و نظر دینی بخواهد، اما دین، رجال و علمای خود را دارد که احکام، اصول، مبانی و آن را می‌دانند و قانون‌گذاری برای سخنرانی و اظهار نظر دینی نمي‌تواند مانعی برای عقیده و بیان باشد، بلکه هدف آن حفظ هویت یک ملت و یک وطن از طریق آنچه در وجدان مردم نهاده شده، است.» 🔹به طور کلی، الهواری معتقد است که «آزادی بدون ضابطه، موجب فساد است و بنابراین آزادی باید دارای ضابطه‌هایی قانونی باشد.» 🔹نجاد البرعی، وکیل حقوق بشر، به الحره گفت: «اصلاحات قانونی در مورد اظهار نظر در مورد دین، نشان‌دهنده تعطیلی جدید اجتهاد و اعمال عقل است و محدود کردن اظهار نظر دینی به الازهر، مشابه اتفاقی است که در قرن چهارم هجری اتفاق افتاد و باب اجتهاد در فقه در آن زمان بسته شد.» 🔹طارق رضوان، نماینده پارلمان و رئیس کمیته حقوق بشر در پارلمان مصر، که پیشنهاد اصلاحات جدید را ارائه کرده است، به رسانه‌ها در مصر گفت که پیشنهاد وی برای اصلاح قانون خطابه عمومی و سخنرانی در مورد دین در رسانه‌ها، محدود به دین اسلام نیست بلکه شامل همه ادیان می‌شود. @dolatedin
⭕️ جنجال در مصر بر سر اظهارات السیسی درباره ساخت کلیسا در کنار مساجد 🔹الجزیره: سخنرانی السیسی جنجال‌ها بر سر مسئله در را تازه کرد. عمده انتقادها در این زمینه درباره تعداد واقعی مسیحیان در مصر، تردیدها بر سر نیاز به وجود کلیساهای جدید و همچنین تردید بر سر اولویت این موضوع در جامعه کنونی مصر مطرح شده است. از طرفی مدافعان رئیس‌جمهور مصر آن را اقدامی شایسته و در راستای تقویت وحدت ملی در این کشور ارزیابی کرده‌اند. 🔹هفته گذشته، سیسی در جریان افتتاح چند طرح مهم ملی در حوزه مسکن، رشته سخنان وزیر مسکن خود، عاصم الجزایر را قطع و بر لزوم ساخت یک در کنار هر جدید در تمام طرح‌های ملی مسکن تأکید کرد. 🔹وزیر مسکن سعی کرد موضوع را به سیسی توضیح دهد و گفت که این کار در طرح‌های بزرگ انجام می‌شود، اما در طرح‌های کوچک تنها یک نمازخانه کوچک برای مسیحیان ساخته می‌شود. وی دلیل این اقدام را تعداد کم مسیحیان در برخی از مناطق عنوان کرد. 🔹اما سیسی بر لزوم ساخت کلیسا در کنار هر مسجد جدید تأکید کرد، حتی اگر تعداد مسیحیان فقط ۱۵۰ نفر باشد و افزود: «این اقدام بهتر از آن است که یک شهروند مسیحی خانه خود را به کلیسا تبدیل کند.» 🔹بحث بر سر این اظهارات رئیس‌جمهور مصر از هفته گذشته تاکنون همچنان در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد. برخی از طرفداران وی این اقدام را گامی شایسته برای حفظ وحدت ملی مصر و مبارزه با ارزیابی کرده‌اند. از طرفی منتقدان سیسی معتقدند که با توجه به اختلاف قابل‌توجه جمعیت مسلمانان و مسیحیان در مصر، این ادعا بی‌مورد بوده و در صورت اجرا تنها باعث تبعیض به سود مسیحیان خواهد شد. 🔹از سویی این موضوع مناقشه قدیمی تعداد واقعی مسیحیان قبطی در مصر را نیز دوباره مطرح ساخته است. مسئولان کلیسای قبطی مصر همواره تعداد پیروان خود در این کشور را بین ۱۳ تا ۱۵ درصد از کل جمعیت مصر اعلام کرده‌اند، حال آنکه برخی تصریح کرده‌اند، در آخرین سرشماری انجام شده بر اساس ادیان در اواسط دهه هشتاد میلادی، مسیحیان قبطی تنها ۵ درصد از جمعیت مصر را تشکیل می‌داده‌اند. پس از آن تاریخ سرشماری بر اساس دین از سوی سازمان ملل ممنوع اعلام شده است. 🔹از طرفی برخی از منتقدان سیسی تصریح کرده‌اند که این اظهارت تنها برای جلب رضایت کشورهای غربی برای چشم‌پوشی از وضعیت نامناسب و سرکوب‌های سیاسی و مذهبی علیه اکثریت مسلمان مصر مطرح شده است. به گفته این منتقدان با توجه به وضعیت نامناسب آزادی‌های مذهبی و سیاسی در نزد اکثریت مسلمان، سخنان سیسی تنها یک نمایش سیاسی برای شانه خالی کردن از تغییرات اساسی است. (ایکنا) @dolatedin
💢عربستان سعودی و اندونزی: دیدگاه‌های متضاد در اسلام میانه‌رو ✍🏼نویسنده: James M Dorsey 📌بخش اول 🔹ویون نیوز: دو دیدگاه کاملاً متضاد از اسلام معتدل در حالی ظهور کرده‌اند که قدرت‌های بزرگ مسلمان برای تعریف روح دینی خود در قرن بیست و یکم مبارزه می‌کنند. 🔹محمد ، ولیعهد و ثقوف، رئیس هیئت مرکزی ، بزرگترین سازمان اسلامی جهان، دیدگاه‌های متفاوت خود را پیرامون در مصاحبه‌های جداگانه اما تقریباً همزمان منتشر کردند. 🔹در حالی که همزمانی مصاحبه‌ها تصادفی بود، آنها به خوبی پارامترهای رقابت میان قدرت‌های اصلی خاورمیانه‌‌ای و آسیایی با اکثریت مسلمان را برای تسلط بر گفتمان اسلامی ترسیم کردند. 🔹در قلب اختلافات بین بن سلمان و ثقوف، سؤالاتی در مورد اینکه آیا اسلام نیاز به اصلاح یا بازگشت به مبانی دارد، چه کسی صلاحیت تفسیر مجدد آن را دارد و اینکه چه چیزی حکمرانی صحیح اسلامی را تشکیل می‌دهد، نهفته است. 🔹بن سلمان در گفتگو با آتلانتیک هیچ شکی باقی نگذاشت که صلاحیت تفسیر اسلام تنها در اختیار او است. 🔹بن سلمان که فارغ‌التحصیل حقوق از دانشگاه ملک سعود است و به خود می‌بالد که به عنوان دانشجوی فقه اسلامی نهاد مذهبی عربستان سعودی را به میل خود منحرف کرده است، اصل مفهوم اسلام میانه‌رو را «استبدادی» مطرح کرد: «اطاعت مطلق از حاکم». 🔹بن سلمان گفت: «در شریعت اسلام، رئیس نظام اسلامی، و حاکم است.» 🔹بن سلمان افزود که «عربستان سعودی بر یک سلطنت خالص بنا شده است» و او به عنوان ولیعهد، نظام را حفظ خواهد کرد. جدا کردن خود از این سلطنت به منزله خیانت به تمام شاهزاده‌ها و سعودی‌های زیر دست او خواهد بود. وی گفت: «من نمی‌توانم علیه 14 میلیون شهروند کودتا کنم.» او تاکید کرد که اکثر سعودی‌ها نه تنها از سلطنت بلکه از حکومت سلطنتی تک نفره نیز حمایت می‌کنند. 🔹بن سلمان همچنین اصرار داشت که اوست تصمیم می‌گیرد اجرای اسلامی شامل چه مواردی می‌شود و او این اقتدار و قدرت را دارد که ایمان را آن طور که می‌خواهد تفسیر کند. 🔹بن سلمان گفت که نمی‌تواند قوانین مندرج در را که به عنوان کلام خدا تلقی می‌شود، تغییر داد، اما در تفسیر مجدد اکثر مقررات قوانین اسلامی که برگرفته از گفته‌ها و اعمال گزارش شده حضرت محمد(ص) است، آزاد است. 🔹برنارد هایکل، محقق خاورمیانه، به آتلانتیک گفت: «او را محدود می‌کند. او این کار را به روشی اسلامی انجام می‌دهد. او می‌گوید که موارد بسیار کمی وجود دارد که در اسلام قابل بحث نیست و همین امر به او اجازه می‌دهد تا تعیین کند که چه چیزی به نفع جامعه مسلمانان است و این می‌تواند به معنای باز کردن سینماها، اجازه دادن به گردشگران یا زنان در سواحل دریای سرخ باشد.» 🔹دیدگاه‌های بن سلمان در تضاد با دیدگاه‌های نهضت‌العلمای اندونزی است که به ضرورت «» اسلام برای تطبیق مفاهیم حقوقی و فلسفی آن با قرن بیست و یکم فرامی‌خواند. 🔹زمینه‌یابی مجدد (Recontextualisation) شامل بازنگری در عناصر "منسوخ" فقه اسلامی است که برتری‌طلبانه یا تبعیض‌آمیز هستند. اینها شامل مفاهیمی مانند کافر ذمّی یا اهل کتاب مانند یهودیان و مسیحیان است که بر اساس قوانین اسلامی از جایگاه درجه دوم برخوردارند و یا برده‌داری که در سراسر جهان اسلام در قالب قوانین سکولار لغو شده است اما هنوز از شریعت حذف نشده است. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
💢عربستان سعودی و اندونزی: دیدگاه‌های متضاد در اسلام میانه‌رو ✍🏼نویسنده: James M Dorsey 📌بخش دوم 🔹تقابل بینش‌ها در تعریف بن سلمان از اقتدار و رد مفهوم «اسلام معتدل» مشهود بود. بن سلمان تاکید کرد که اصطلاح «اسلام معتدل» تروریست‌ها و افراط‌گرایان را خوشحال می‌کند. 🔹وی گفت: «اصطلاح اسلام معتدل اشاره به این دارد که ما در عربستان سعودی و سایر کشورهای اسلامی در حال تغییر اسلام به چیزی جدید هستیم، که این درست نیست.» او افزود: «ما به اصل خود باز می‌گردیم، به »، همان اسلامی که حضرت محمد(ص) و چهار خلیفه بدان عمل کرده‌اند. «اینها تعالیم پیامبر و چهار خلیفه اوست. آنها اعجاب‌انگیز بودند. آنها کامل بودند.» 🔹اصرار بن سلمان بر اینکه اسلام قرن هفتم کامل بوده است، نشان می‌دهد که چرا او اصلاحات اجتماعی گسترده خود را که محدودیت‌های عمده مربوط به زنان و سرگرمی‌های امروزی را برداشته، نه به عنوان قوانین مذهبی، بلکه صرفاً به مثابه قوانین سکولار تثبیت کرده است. 🔹بله، این «دین» است که مسلمانان متدین فراتر از قلمرو عربستان به آن چشم دوخته‌اند، و نه «قانون» عربستان (و بن سلمان نمی‌خواهد نزد مسلمانان متدین برچسب تغییر و بدعت در دین بخورد). 🔹این خلائی است که نهضت العلماء امیدوار است آن را پر کند. این گروه می‌گوید زمانی که در سال 2019، در گردهمایی 20000 نفری از علمای اسلامی، مقوله قانونی کافر را منسوخ و دیگر بر اساس قوانین غیرقابل اجرا اعلام کردند، این کار را آغاز کرده است. 🔹این واژه با کلمه «مواطنون» یا شهروندان جایگزین شد تا تأکید شود که مسلمانان و غیر مسلمانان در برابر قانون برابر هستند. عبدالمقسط غزالی، روحانی نهضت العلماء در آن زمان گفت: «کلمه به برخی از آسیب می‌رساند و از نظر کلامی خشونت‌آمیز تلقی می‌شود.» 🔹از آن زمان این جنبش هنوز به سایر مفاهیم حقوقی که آنها را «منسوخ» معرفی کرده، نپرداخته است. 🔹با این وجود، آقای ثقوف، که در دسامبر به عنوان رئیس (این گروه) انتخاب شد، خاطرنشان کرد که بنیانگذار نهضت العلماء، حاجی هاشم اشعری، این جنبش را به عنوان وسیله‌ای برای "تحکیم جهان" در نظر گرفته بود. 🔹در آن زمان، این به معنای وسیله‌ای بود برای پر کردن خلأ ایجاد شده توسط مصطفی کمال آتاتورک، ژنرالی که ترکیه مدرن را از ویرانه‌های امپراتوری عثمانی بیرون آورده بود. 🔹برای بسیاری از مسلمانان، خلافت زیربنای تمدن اسلامی بود. آقای ثقوف به مجله کومپاس اندونزی گفت: «بر اساس سوابق موجود، نهضت العلماء برای ایجاد مسیری جدید برای تمدن آینده و جایگزینی ساختار تمدنی قدیمی که از دست رفته بود، تأسیس شد.» 🔹با اشاره به ریشه‌های تاریخی اسلام اندونزیایی و نهضت العلماء، ثقوف دستورات مذهبی این گروه را «اسلام بشردوستانه» نامید. این گروه آن را به عنوان جایگزینی برای ایده‌های دولتی، کمتر توسعه‌یافته، کمتر متحمل و کمتر کثرت‌گرایانه از اسلام میانه‌رو برشمرد که توسط سعودی و متحده عربی تبلیغ می‌شود و همچنین جایگزینی برای اسلام سیاسی که توسط ، و المسلمین نمایندگی می‌شود. 🔹ثقوف یک مزیت دارد که دیگر اصلاح‌طلبان مسلمان کمتر از آن برخوردارند. اندونزی و نهضت العلماء معتقدند که رقیب کشورهای خاورمیانه هستند، در نتیجه، علمای نهضت العلماء نیازی به استفاده از کرسی‌های آموزش اسلامی مانند در قاهره یا ندارند. 🔹بر خلاف بن سلمان، ثقوف نقش خود را بازگشت به دیدگاه عبدالرحمن وحید، رهبر سابق بسیار مورد احترام و رویایی نهضت‌العلما و رئیس‌جمهور سابق اندونزی، می‌داند. 🔹آقای ثقوف، محقق برجسته اسلامی و شاگرد ، گفت که او به دنبال ایجاد مسیری جدید به سوی توسعه تمدن جدید بود و ما باید تلاش کنیم تا یک اجماع جهانی ایجاد کنیم که به حقوق و کرامت برابر هر انسانی احترام بگذارد. 🔹بن سلمان ممکن است در تلاش‌هایش برای تعریف «اسلام میانه‌رو» و کنترل روایت آن نمایش‌های بیشتری داشته باشد، اما با این حال در تحلیل نهایی، ممکن است این ثقوف باشد که به عنوان بخشی از یک تلاش گسترده‌تر، به جای اصلاح تنها یک کشور با اکثریت مسلمان، بر اصلاح اسلام تأثیر مهم‌تری بگذارد. @dolatedin
🔻 سومین جنایت اعدام دسته جمعی حكومت سعودی در پادشاهی ملک سلمان
♨️سومین جنایت اعدام دسته جمعی حكومت سعودی در پادشاهی ملک سلمان 🔺پس از اعدام های دسته جمعی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، رژیم سعودی در جنایتی جدید، عصر روز شنبه دست به اعدام حداقل ۸۱ شخص زد. 🔺از این تعداد ۴۱ قربانی از جوانان شیعه قطیف بودند که عمده آنان به دلیل شرکت در اعتراضات سال ۲۰۱۱ و پس از آن دستگیر شده بودند. 🔺بیشترین سهم در میان شهدای قطیف مربوط به شهر عوامیه با ۲۷ شهید است. عوامیه زادگاه عالم شیعی، شهید شیخ باقر النمر است که در سال ۲۰۱۶ به همراه ۳۶ نفر دیگر با شمشیر اعدام شدند. 🔺علاوه بر شهدای شیعه قطیف، ۲ شهید دیگر از اسرای انصار الله یمن بودند که نامشان پیش از این از سوی یمن برای مبادله تحویل حکومت سعودی شده بود! 🔺شیعیان تنها حدود ١۵ درصد از جمعیت عربستان را تشکیل میدهند در حالیکه در این اعدام ۵۰ درصد قربانیان را فرزندان این مذهب تشکیل دادند. این در حالیست که در اعدام‌های پیشین بیش از ۸۰ درصد قربانیان را تشکیل داده بودند. 🔺شهدای شیعی قطیف براساس بیانیه وزارت کشور سعودی صرفا به دلیل اعتراضات سال ۲۰۱۱ بوده و هیچ‌یک از قربانیان پرونده جنایی نداشته‌اند و احکام صادره تعزیری بوده نه حد و قصاص. 🔺سعودی در جنایتی دیگر برای گمراه کردن افکار عمومی، اقدام به اعدام محکومین جرائم جرائم جنایی و محکومین جرائم تروریستی القاعده و داعش که در منطقه احساء شیعی دست به کشتار مردم زده بودند، به همراه محکومین سیاسی نموده و نام آنان را در یک لیست قرار داده است. 🔺از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ تاکنون ۹۶۸ نفر اعدام شده اند. با این وجود هنوز بیش از ۳۰ زندانی دیگر محکوم به اعدام در زندان‌های سعودی در خطر اعدام هستند. 🔺به گفته منابع عربستانی، حکومت سعودی به دلایل امنیتی و نگرانی از اعتراضات بعدی از تحویل جسد این ۴۱ شهید، به خانواده‌هایشان خودداری می‌کند. 🔺اعدام این زندانیان سیاسی درحالی صورت گرفت که بن سلمان در هفته گذشته در مصاحبه با نشریه آمریکایی آتلانتیک به صراحت گفته بود که همه کیفرهای اعدام، جز در موارد قصاص نفس در عربستان لغو شده است. وی افزود، به دلیل آنکه در قرآن به صراحت به مجازات قصاص اشاره شده و حق خانواده مقتول است، حتی اگر بخواهیم نمی‌توانیم آن را لغو کنیم! 🔸مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 شهادت دبیرکل سازمان پاسبان عزای پاکستان از سوی عناصر سپاه صحابه در کراچی
⭕️ شهادت دبیرکل سازمان پاسبان عزای پاکستان از سوی عناصر سپاه صحابه در کراچی 🔹ابنا و اینترنشنال نیوز: کمتر از ۱۰ روز پس از حمله اخیر به یک مسجد در که جان بیش از ۶۰ نفر را گرفت، «سید سلمان حیدر رضوی» دبیرکل سازمان پاسبان عزا و رئیس سابق مسجد خیر العمل، شنبه شب، ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی تروریست‌های در منطقه "انچولی" شهر کراچی به ضرب گلوله به شهادت رسید. 🔹به گزارش روزنامه‌های پاکستانی، رضوی 43 ساله، پسر مرحوم اس ام حیدر، رهبر برجسته شیعه و بنیانگذار «پاسبان عزا» بود. 🔹لازم به ذکر است پاسبان عزا سازمانی است كه محافظت و حمايت از مراسم عزاداری شیعیان در مناسبت های مختلف را بر عهده دارد. اين سازمان سلاح در اختیار ندارد و از طريق فعاليت‌های حقوقی، مدنی، مالی و رايزنی با مقامات، از مراسم‌های مذهبی و عزاداران شيعه محافظت می‌كند. @dolatedin
🔻 روحانیت ارتدوکس آمستردام از پاتریارک مسکو جدا شد
⭕️ روحانیت ارتدوکس آمستردام از پاتریارک مسکو جدا شد 🔹وی او ای: روحانیان کلیسای در شهر آمستردام روز شنبه 12 مارس اعلام کردند که از کلیسای مسکو به دلیل اتهام‌هایی که علیه آنها در مورد حمله روسیه به وجود دارد، جدا می‌شود. 🔹در بیانیه‌ای که این کلیسا در وب سایت خود منتشر کرد، آمده است که پس از جلسه‌ای، «روحانیون به اتفاق آرا اعلام کردند که دیگر برای آنها امکان ندارد که ذیل فعالیت کرده و در عین حال یک محیط امن معنوی برای مؤمنان خود فراهم کنیم.» 🔹در بیانیه افزوده شده است که آنها از اسقف اعظم روسی اسقف‌نشین هلند که در لاهه مستقر است، خواسته‌اند که به آنها «برکناری شرعی» اعطا کند و درخواست کرده‌اند که به کلیسای ارتدوکس بپیوندند. 🔹در این بیانیه، روحانیون کلیسای آمستردام گفتند که دیگر نام ، رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه، را به دلیل حمایت وی از حمله به اوکراین، در مراسم دعای خود ذکر نخواهند کرد. 🔹پاتریارک کریل در خطبه 27 فوریه، مخالفان مسکو در اوکراین را "نیروهای شیطانی" توصیف کرد که علیه "وحدت روسیه" می‌جنگند. 🔹شعبه آمستردام کلیسای ارتدوکس روسیه تنها کسی نیست که به موضع رهبر کلیسا اعتراض دارد. 🔹در اوکراین، برخی از کشیش‌های ارتدوکس روسی از زمان آغاز تهاجم، کلیسای مسکو را محکوم کرده‌اند. 🔹همچنین ژان دو دوبنا، اسقف اعظم مستقر در پاریس، که ریاست حدود 60 محله‌ای را بر عهده دارد که در سراسر اروپای غربی از سنت روسی پیروی می‌کنند، در نامه‌ای سرگشاده که روز چهارشنبه، 9 مارس، منتشر شد، حمایت خود را از اوکراین ابراز کرد. 🔹او همچنین از پاتریارک کریل درخواست کرد تا برای توقف "حمام خون" مداخله کند. @dolatedin