eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
784 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
219 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند
⭕️ «تب زعفران» هندوها در اعتراض به حجاب دختران مسلمان 🔹در حالی که به بهانه «عدم تبلیغ دین»، مقامات ایالت کارناتاکا در از ورود دختران محجبه مسلمان به مدارس و کالج‌ها ممانعت می‌کنند، بسیاری از دانش‌آموزان دختر و پسر هندو این روزها در این ایالت آزادانه با انداختن شال زعفرانی‌رنگ، که نماد مذهبی است، در مدارس حضور یافته و بدین شکل اعتراض خود را به دختران مسلمان نشان می‌دهند. 🔹این اردوکشی هندوها در مدارس ایالت کارناتاکا به «تب زعفران» مشهور شده است و به بسیاری از شهرهای آن از جمله کونداپورا، حسان، چیکمنگلور، بلگاوی، اودوپی و بایاندور سرایت کرده است. @dolatedin
⭕️ دیدار عبدالله بن زاید با اسقف اعظم واتیکان در اکسپو ۲۰۲۰ 🔹مصادف با سومین سالگرد امضای «سند برادری انسانی برای صلح جهانی و زندگی مشترک»، شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی با اعظم ادگار پنا پارا، از دستیاران نزدیک فرانسیس در دبی در مقر نمایشگاه ۲۰۲۰ دیدار کردند. 🔹اسقف اعظم پارا، جانشین دبیرخانه امور خارجه در ، که به عنوان بخشی از یک هیئت بلندپایه توسط پاپ فرانسیس به امارات فرستاده شده، همچنین دفتر جدید سفارت واتیکان را در ابوظبی افتتاح کرد. 🔹واتیکان در پستی در حساب توییتر خود از قول اسقف پارا گفت که افتتاح «این پایگاه دیپلماتیک به عنوان نشانه‌ای ملموس از نگرانی پاپ برای مردم امارات متحده عربی است.» ✍️ که به عنوان اعلامیه ابوظبی یا توافقنامه ابوظبی نیز شناخته می‌شود، بیانیه مشترکی است که توسط پاپ فرانسیس و ، شیخ ، در ۴ فوریه ۲۰۱۹ در ابوظبی امارات امضا شده است. این سند به این موضوع می‌پردازد که چگونه مذاهب مختلف می‌توانند در یک جهان مسالمت‌آمیز زندگی کرده و «فرهنگ احترام متقابل» را به پیش برند. @dolatedin
💢 مرگ جودت سعید؛ رهبر فکری مکتب «عدم خشونت»
💢 مرگ جودت سعید؛ رهبر فکری مکتب «عدم خشونت» 🔹بی بی سی عربی: متفکر برجسته اسلامی معروف به "گاندی عرب" ۳۰ ژانویه در سن 91 سالگی در شهر استانبول درگذشت. 🔹مرگ او بازتاب گسترده‌ای در میان علما مسلمان، سیاستمداران و متفکران عرب داشت و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی برای او سوگواری کرده و سخنان معروف او را به اشتراک گذاشتند و زندگی فکری سرشار از کتاب و تحقیق او را به یاد آوردند. 🔹جمعی از سیاستمداران ترکیه مانند مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه، قره‌داغی، دبیرکل و بسیاری دیگر از شخصیت‌های درگذشت جودت سعید را تسلیت گفتند. 🔹جودت سعید در سال 1931 در استان قنیطره در جنوب سوریه به دنیا آمد و در دانشگاه تحصیل کرد. 🔹او را یکی از برجسته‌ترین متفکران اسلامی معاصر می‌دانند. اندیشه‌های او امتداد مکتب اصلاح‌طلبی و است. 🔹جودت سعید دارای کتاب‌های فراوانی از جمله «مذهب ابن آدم الأول» است که از طریق آنها از اصل «عدم خشونت» و دیدگاه خود نسبت به عقیده ترک در اسلام حمایت کرده است. علاوه بر آن کتاب‌های دیگری مانند «حتى يغيروا ما بأنفسهم» و «فقدان التوازن الاجتماعي» از وی منتشر شده است. 🔹جودت سعید حمایت خود را از اعتراضات اعلام کرد و در تظاهرات شرکت و بر لزوم پایبندی به "صلح و عدم خشونت" تاکید داشت. 🔹پس از آن سعید و خانواده‌اش در سوریه تحت تعقیب امنیتی قرار گرفتند و پس از اعتراضات سال 2011 به ترکیه رفته و در آنجا درگذشت. 🔹علیرغم تمجیدهای گسترده از کارنامه و مشارکت‌های این متفکر، برخی از مردم درخواست‌های او را برای صلح‌آمیز ماندن اعتراضات سوریه، «غیرواقعی» توصیف کردند. 🔹او از ضرورت مسالمت‌آمیز بودن صحبت می‌کرد و می‌گفت: «اگر انقلاب با سلاح به پیروزی برسد، بر ما همچنان با سلاح حکم خواهند راند، با همان سلاحی که 1400 سال است پس از با آن بر ما حکومت کرده‌اند؛ هر چه با شمشیر گرفته شود با شمشیر نیز هلاک خواهد شد.» @dolatedin
⭕️ شیخ رائد صلاح، بعد از ۱۵ سال ممنوعیت، وارد مسجدالاقصی شد 🔹القدس: شيخ ، رئيس جناح شمالی جنبش «» در سرزمین‌‌های اشغالی ۱۹۴۸ ، پس از ۱۵ سال ممنوعیت، سرانجام روز یکشنبه (17 بهمن ماه)، وارد مسجدالاقصی شد. 🔹این رهبر برجسته مقاومت فلسطین در دسامبر گذشته بعد از 17 ماه زندانی بودن در زندان‌های انفرادی آزاد شد. 🔹شیخ رائد صلاح پس از پایان ممنوعیتی که از تاریخ 7 فوریه 2007 داشت، سرانجام پس از 15 سال وارد شد. @dolatedin
🔻 یکسان‌سازی متون درسی در پاکستان؛ شیعیان چه می‌گویند؟
⭕️ یکسان‌سازی متون درسی در پاکستان؛ شیعیان چه می‌گویند؟ 📌 بخش اول 🔹ایکنا: دولت در تلاش است طرح «متون ملی واحد» با شعار «کتاب واحد برای یک ملت» را در این کشور پیاده کند تا دانش‌آموزان در سراسر پاکستان از یک متون درسی واحد بهره‌مند شوند؛ اما نادیده گرفته شدن اعتقادات در کتاب‌های تعلیمات دینی و اسلامی در مقاطع ابتدایی، متوسطه و دبیرستان در مدارس دولتی و خصوصی، سطح نارضایتی‌های علمای مطرح شیعه را افزایش داده است. 🔹دولت قصد دارد روند تکمیلی این طرح را به صورت مرحله‎ای در سراسر پاکستان به اجرا درآورد. براساس این طرح متون درسی برای همه دولتی و خصوصی به صورت یکسان و برخلاف گذشته این بار به زبان خواهد بود. عمران خان نخست‌‎وزیر پاکستان گفته است یکسان‌سازی متون درسی می‌‏تواند به تربیت صحیح نسل جدید و رشد فکری و شکوفایی خلاقیت‌ها کمک کند. 🔹بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، سیستم‎های آموزشی مختلفی در مدارس و مراکز آموزشی خصوصی و دولتی پاکستان رایج است. کتب درسی بیشتر مراکز آموزش خصوصی این کشور به زبان انگلیسی و برگرفته از متون درسی کشورهای انگلیس و آمریکاست. اما بیشتر کتاب‎های درسی بخش دولتی به زبان اردو است. 🔸مخالفت علمای شیعه 🔹علمای شیعه می‌گویند دانش‌آموزان شیعه در پاکستان برای کسب نمره قبولی نباید مجبور به یادگیری اعتقادات مندرج در کتب درسی شوند. از سوی دیگر مسئولان دولتی مدعی‎اند دیدگاه‌های همه جریان‌های مذهبی را در متون درسی یکسان در نظر گرفته‌اند. 🔹علامه مقصود دومکی؛ سخنگوی به همراه دیگر اعضای ارشد این حزب در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران شبکه‌های محلی و روزنامه‎نگاران پاکستانی با اعلام موضع این حزب از جانب شیعیان این کشور در قبال طرح «متون ملی واحد» گفت: «در متن کتاب‌های درسی جدید برای دانش‌آموزان، دیدگاه‌های شیعیان نادیده گرفته شده و تنها اعتقادات یک جریان مذهبی در آن بیان شده است.» 🔹وی گفت: «اگر هدف از تهیه و تدوین متون درسی واحد، پایان تبعیض بین دانش‌آموزان فقیر و پولدار در جامعه باشد امری بسیار خوشایند است اما اینکه در کنار آن، دیدگاه‎ها و نظرات یک مذهب اسلامی ارجحیت داده شود، این نظام آموزشی قابل قبول نخواهد بود.» 🔹وی بیان کرد: در متون درسی واحد سخنی درباره نقش مهم برخی از اصحاب نزدیک گرامی اسلام(ص) و عصمت و طهارت(ع) در ترویج و پایه‌گذاری اسلام مطرح نشده است در نتیجه دانش آموز از شناخت مشترکات مذاهب اسلامی بی‌بهره می‌شوند. 🔹مقصود دومکی تأکید کرد: با توجه به اینکه شهادت (ع) و حادثه که به عنوان جنگ حق علیه باطل در تاریخ بشریت و جهان به ثبت رسیده؛ اما این حادثه و برخی دیگر از تحولات مهم تاریخ اسلام در متون درسی گنجانیده نشده است. 🔹سخنگوی شورای وحدت مسلمین در ادامه افزود: هر چند جنگ های بدر، احد و خندق در صدر اسلام در متون درسی جدید گنجانیده شده است اما سخنی از نقش محوری و شجاعت‌های بی‌مثال (ع) در این غزوات به میان نیامده است. 🔹علامه مقصود دومکی افزود: با توجه به اینکه نقش مهم و تعیین‌کننده‎ای در ترویج اسلام داشتند و پیامبر(ص) نیز از بنی هاشم بود، نام بنی امیه و بنی عباس در متون درسی واحد بیان شده است اما نامی از بنی هاشم در این متون دیده نمی‌شود. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ یکسان‌سازی متون درسی در پاکستان؛ شیعیان چه می‌گویند؟ 📌 بخش دوم 🔹علامه مقصود دومکی در ادامه گفت: از آنجایی که اطلاع دانش‌آموزان از تفکرات مذهبی یکدیگر نقش مهمی در رسیدن به همبستگی ملی و اتحاد در پاکستان دارد، بخشی از متون درسی واحد باید برای معرفی مذاهب اسلامی اختصاص یابد. چنین اقدامی نه تنها سطح تحمل‌پذیری عقاید یکدیگر را برای نسل جدید از اوان کودکی فراهم کرده و به آنها شناخت صحیح تفکر اسلامی را می‌دهد بلکه در آینده نیز هر نوع نقشه گروهک‎های فرقه‌گرا در ایجاد سوء تفاهمات و تعصبات مذهبی در جامعه را نقش بر آب می‎کند. 🔹این فعال ارشد مذهبی با اشاره به اقدامات دولت‎های قبلی در دهه‎های گذشته برای حصول ملی گفت: در سال ۱۹۷۵ میلادی کتاب تعلیمات اسلامی دانش آموزان به دو بخش شیعه و سنی تقسیم شده بود و هر یک از مذاهب اسلامی طبق اعتقادات خود متون اسلامی را مطالعه می‎کردند اما در دهه ۹۰ میلادی متون درسی تغییر یافت و در حال حاضر نیز به صورت ناگهانی و بدون مشورت و رایزنی با علمای شیعه دولت درصدد است تا موضوع مورد مناقشه متون درسی واحد را در مدارس به صورت تحمیلی اجرا کند. 🔸قانون اساسی پاکستان؛ حامی تدریس تشیع 🔹علامه مقصود دومکی با بیان اینکه دانش‌آموزان شیعه در پاکستان این حق را دارند که کتاب تعلیمات دینی و اسلامی آنها بر‌اساس اعتقادات آنها باشد گفت: چرا این حق که در قانون اساسی پاکستان گنجانیده شده است از دانش‎آموزان شیعه سلب می‎شود. 🔹این گزارش حاکی است حافظ طاهر محمود اشرفی، مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در امور هماهنگی بین ادیان اخیرا گفته است همه جریان‎های فکری معتقدند که تهیه و اجرای برنامه درسی یکنواخت دستاورد بزرگ دولت کنونی پاکستان است و یک کمیته فدرال در این زمینه بر این امر نظارت می‌کند. 🔹اشرفی که متعلق به جریان در پاکستان است با بیان اینکه ایمان بدون اهل بیت(ع) و اصحاب کامل نمی شود افزود: همه ما به حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت حسن(ع) و حسین(ع) ایمان کامل داریم و معتقدیم که بدون این شخصیت‌ها ایمان ما کامل نخواهد شد. 🔹وی ادعا کرد: از خلفای راشدین، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت خدیجه(س) و سایر شخصیت‌ها مکررا در برنامه‌های درسی نام برده شده است. 🔹حافظ طاهر محمود اشرفی افزود: علمایی که اظهار نگرانی می‌کنند احتمالاً از وجود این موضوعات در برنامه درسی اطلاع ندارند. آنها اگر نسبت به موضوعاتی نگرانی‎هایی دارند به کمیته مربوطه رجوع کنند تا نگرانی آنها برطرف شود. @dolatedin
⭕️ مرگ سید القمنی، متفکر مصری مخالف اسلام‌گرایی
⭕️ مرگ سید القمنی، متفکر مصری مخالف اسلام‌گرایی 🔹الحرة: ، نویسنده روشنفکر مصری، بر اساس آنچه تعدادی از همکاران و شاگردان وی روز یکشنبه، 6 فوریه، اعلام کردند، پس از مبارزه با بیماری در سن 75 سالگی درگذشت. 🔹القمنی که بیشتر در موضوع تمرکز داشت، یکی از نویسندگان جنجالی در جامعه بود که به خاطر نوشته‌ها و عقایدش بارها خشم جنبش به اصطلاح در جهان عرب را برانگیخت و گروهی از رهبران این جنبش را بر آن داشت تا او را توصیف کنند. 🔹القمنی در مارس 1947 در شهر الوسطی، استان بنی سویف، در جنوب قاهره، پایتخت مصر به دنیا آمد. 🔹القمنی که خود را می‌خواند (معتزله گروهی از متکلمان مسلمان اهل سنت هستند که معتقد به اصالت عقل در برابر نقل بودند)، در کتاب‌های خود مانند «الحزب الهاشمي تأسيس الدولة الإسلامية» و«حروب دولة الرسول» تلاش کرد تا نقش عامل سیاسی را در تصمیم‌گیری‌های دینی در تاریخ اولیه اسلام نشان دهد. 🔹کتاب «رب هذا الزمان» که در سال 1997 منتشر شد، یکی از مشهورترین آثار او به شمار می‌رود، به ویژه پس از آنکه از سوی «» وابسته به مصادره شد، و پس از آن القمنی توسط دادستانی امنیت کشور درباره «معانی ارتداد مندرج در کتابش» مورد بازجویی قرار گرفت. 🔹لحن مقالات القمنی بر ضد ، به ویژه پس از بمب‌گذاری‌های طابا در اکتبر 2004 (انفجارهایی که توسط یک گروه اسلام‌گرا در شبه جزیره سینا و به خونخواهی شهادت شیخ احمد یاسین، رهبر جنبش حماس، صورت گرفت و ۳۴ کشته و ۱۵۰ زخمی که اغلب اسرائیلی بودند، در پی داشت) شدت گرفت. او مقاله‌ای با عنوان «إنها مصرنا يا كلاب جهنم! (این مصر ماست ای سگ‌های جهنم)» نوشت و به تندی به رهبران اسلام‌گرا حمله کرد. 🔹پس از این مقاله القمنی اظهار داشت که تهدیدهای زیادی به مرگ دریافت کرده است تا اینکه از سوی شخصی به نام ابوجهاد القعقاع از جنبش جهاد مصر به مرگ تهدید شد. نامه تهدید به مرگ به او در یک وب سایت منتشر شد. در نتیجه القمنی نامه‌ای نوشت که به رسانه‌ها و مجله‌اش «روز الیوسف» فرستاد و قصد خود را برای کناره‌گیری از نویسندگی اعلام کرد. 🔹قمنی در سال 2009 برنده جایزه دولتی مصر در علوم اجتماعی شد که مورد استقبال اسلام‌گرایان قرار نگرفت، شیخ ، واعظ اسلامی، شکایتی قضایی را علیه فاروق حسنی وزیر فرهنگ وقت و شیخ الازهر مطرح کرد و گفت این جایزه هدر دادن پول برای شخصیتی بوده است که به ذات الهی و دین اسلام بدگویی می‌کند. 🔹در سال 2016، دادستان عمومی مصر گزارشی را بررسی کرد که خالد المصری، وکیل مصری علیه القمنی ارائه کرده بود و او را به خاطر گفته‌هایش در کنفرانسی که توسط سازمان ADHOC در پایتخت بلژیک، بروکسل، در مورد اسلام سیاسی برگزار شد، به تحقیر اسلام و توهین به صحابه متهم می‌کرد. 👈 برای اطلاع بیشتر از آرای سید القمنی و نیز دیدگاه‌های موافقان و مخالفان او، اینجا را دنبال کنید. @dolatedin
⭕️ محکومیت سلب حضانت کودکان خانواده‌های مسلمان در سوئد 🔹تی آر تی عربی: فعالان اجتماعی در با راه‌اندازی کارزار اینترنتی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی، سلب حضانت کودکان خانواده‌های مسلمان از سوی مقامات سوئدی را محکوم کردند. 🔹هدف از این کارزار اینترنتی به نام «دزدیدن کودکان ما را متوقف کنید»، محکومیت اقدامات مقامات سوئدی در سلب حضانت کودکان از خانواده‌های مسلمان به بهانه نامناسب بودن شرایط زندگی آن‌هاست. 🔹قانون مراقبت از سوئد به سازمان خدمات اجتماعی این کشور موسوم به «سوشیال» اجازه می‌دهد تا حضانت تمام فرزندان یک خانواده را در صورتی که یکی از آن‌ها در معرض شرایطی قرار گیرد که خدمات اجتماعی، آن را نامناسب بداند، از آن خانواده بگیرد. این شرایط نامناسب شامل خشونت، یا ناتوانی در تأمین احتیاجات اولیه کودک یا موارد مشابه می‌شود. 🔹با این حال، خانواده‌های مسلمان این سازمان را متهم به «بهانه‌سازی» برای ربودن فرزندانشان و سپردن آن‌ها به خانواده‌های جایگزینی می‌کنند که از نظر فرهنگی و مذهبی متفاوت هستند. 🔹برخی از والدین خانواده‌های مسلمان دولت سوئد را به «ربودن» فرزندانشان به بهانه اینکه «تربیت آن‌ها با پیشینه اسلامی تربیت صورت می‌گیرد»، متهم می‌کنند. 🔹گزارش‌های موجود از سوئد، حاوی اعداد تکان‌دهنده‌ای در مورد کودکانی است که بین خانواده‌های جایگزین بازتوزیع شده‌اند؛ برای مثال آمار مرکز اطلاعات دولتی سوئد؛ حاکی از وجود سالانه ۲۰ هزار کودک است که به ادعای آن‌ها در این شرایط قرار دارند. 🔹هشتگ (دزدیدن فرزندانمان را متوقف کنید)، طی چند روز گذشته به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی سوئد داغ شده است و اقدام سلب حضانت کودکان از خانواده‌های آن‌ها را محکوم می‌کند. (ایکنا) @dolatedin