eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
790 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
215 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
آناتولی/رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که عصر دیروز دوشنبه به مناسبت روز عاشورا در مراسم افطار و ماتم «Hüseyin Gazi Cemevi» شرکت کرده بود، درباره واقعه کربلا گفت: کربلا درد و رنجی ابدی در دلهایمان به وجود آورده است. اردوغان با خواندن ابیاتی از اشعار آوارلی محمد لطفی افندی در مدح شهدای کربلا، اظهار کرد: این ابیات به خوبی بیانگر نگرش مردم کشورمان به اهل بیت، واقعه کربلا و شهادت حضرت حسین است. @dolatedin
⭕️ عاشورای خونین در نیجریه؛ ۷ نفر از یاران شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند 🔹فارس: نیجریه و پیروان شیخ «ابراهیم زکزاکی» امسال نیز همچون سال‌های گذشته عاشورای خونینی را شاهد بودند. به نوشته فعالان نیجریایی، نیروهای امنیتی روز گذشته (دوشنبه) همزمان با ی حسینی به عزاداران یورش برده و تاکنون شهادت هفت نفر گزارش شده است. 🔹به نوشته صفحه رسمی دفتر شیخ در توئیتر، مراسم عزاداری عاشورای حسینی امسال به شکل مسالمت‌آمیز در بیش از ۴۸۰ شهر و محله برگزار شد. 🔹طبق گزارش این صفحه متأسفانه در شهر «زاریا» که مرکز فعالیت جنبش اسلامی نیجریه محسوب می‌شود، نیروهای امنیتی با یورش به عزاداران، هفت نفر را به شهادت رسانده و بیش از ۴۰ تن دیگر را مجروح کردند. 🔹به گفته رسانه‌ها «محسن باداماسی یعقوب زاکزاکی» برادرزاده شیخ ابراهیم زکزاکی نیز در بین شهداست. برخی از عزاداران نیز بازداشت شدند. 🔹گفتنی است که تاکنون شش فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی به دست نیروهای امنیتی نیجریه به شهادت رسیده و خود شیخ نیز به همراه همسرشان سال‌ها در اسارت به سر برده‌اند. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ دستور طالبان به شیعیان در بلخ: پرچم‌های عزا را پایین بياورید 📌 ماموران طالبان گفته‌اند که دستور
⭕️ طالبان عزاداری‌های حسینی را با توجیه‌های امنیتی ممنوع کرد 🔹واشنگتن پست: مقامات در حالی که وعده داده بودند از سنت عزاداری 10 روزه در ماه محرم که قرار بود روز دوشنبه () با راهپیمایی‌های عزاداری به اوج خود برسد و ده‌ها هزار نفر را به خیابان‌ها بیاورند، محافظت کنند، اما پس از بمب‌گذاری شنبه گذشته در قلب جامعه شیعیان، مقامات عملاً فعالیت‌ها را از ترس خشونت بیشتر تعطیل کردند. 🔹صبح روز دوشنبه، پلیس همه ترددهای محلی را ممنوع کرد. پرچم‌ها و بنرهای مذهبی پایین کشیده شد و نیروهای امنیتی با خودروهای زرهی به طور مداوم در خیابان‌های تقریباً خالی گشت‌زنی می‌کردند. 🔹مقامات طالبان همچنین روز دوشنبه سیگنال‌های تلفن همراه را در سراسر کابل قطع کردند تا از بمب‌گذاری‌های کنترل از راه دور جلوگیری کنند. دو مورد از حملات تروریستی اخیر مربوط به بمب‌هایی بود که در اشیای معمولی در مناطق شلوغ جامعه شیعه پنهان شده بود و از راه دور منفجر شدند. 🔹گفتنی است طالبان از سال 1996 تا 2001 که قدرت را در دست داشت، رویدادهای عزاداری شیعیان را ممنوع کرده بود. ✍️ یکی از منابع خبری طالبان در توجیه اقدامات این گروه در ممنوعیت عزاداری‌های خیابانی نوشت: 🔸«وزارت داخله و استخبارات برای حفظ امنیت شیعیان در محرم اقدام به تجمیع فعالیت‌های عزاداری در داخل مساجد و حسینیه‌ها کرده است و با توجه به‌ احتمال اقدام به بمب‌گذاری مجوزی برای راهپیمایی عزاداران صادر نکرده است. همچنین هزاران نیروی ویژه پلیس در مناطق شیعه‌نشین مستقر شدند و بازرسی و ورود و خروج کنترل می‌شود.» 🔸این منبع همچنین با تأیید خبر پایین کشیدن پرچم‌های عزاداری حسینی، آن را اقدام برخی نیروهای خودسر دانست: 🔸«فقط به صورت موردی در برخی مناطق مزار شریف از مرکز عمومی پرچم‌ها جمع آوری شد که آن هم با دستور مراتب بالاتر، نیروهای امر به معروف این اقدام را متوقف کردند.» @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا انقلابی و مقاومتی بودن شیعیان کشمیری یکی از دلایل حمله نیروهای هندی به راهپیمایی محرم است؟ 🔹به گفته منابع مختلف در داخل جامعه شیعیان ، دولت شرط عدم برافراشتن پرچم های محور از جمله پرچم حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران را برای مطرح کرده بود تا به راهپیمایی و دسته عزاداری حمله نکنند و اجازه حضور در خیابان‌های مرکز شهر را بدهند. 🔹پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان یکی از اساسی‌ترین پرچم‌های موجود در دسته‌های عزاداری در کشمیر هست. 🔹هند در سال‌های اخیر سیاست خارجی مطرح کرده که در آن روابط راهبردی با رژیم صهیونیستی داشته است، و نمی‌تواند تحمل کند که شیعیان کشمیر از محور مقاومت حمایت کند، بسیاری از کشمیری‌ها نیز هند را به همکاری با اسرائیل برای سرکوب جنبش استقلال‌طلبان کشمیری متهم می‌کنند./کشمیر به فارسی @dolatedin
⭕️ دستگیری مظنون اصلی قتل شیعیان در آمریکا؛ سه مقتول اخیر نام‌خانوادگی «حسین» داشتند 🔹ایندیپندنت: مردی که مظنون اصلی کشتن چهار مرد مسلمان در ایالت نیومکزیکوی آمریکا بود دستگیر شد. هارولد مدینا، رئیس پلیس شهر آلبوکرکی در این ایالت، روز سه‌شنبه ۹ اوت در توییتر این خبر را اعلام کرد. مدینا نوشت: «ما خودرویی را که گمان می‌کنیم در قتل اخیر مردی مسلمان در آلبوکرکی نقش داشته است ردگیری کردیم. راننده دستگیر شد و او مظنون اصلی این قتل‌‌ها است.» 🔹محمد سيد، مرد ۵۱ ساله افغانستانی، متهم به قتل دو پاکستانی به نام‌های آفتاب حسین و محمد افضل حسین شده و همچنین مظنون به قتل دو نفر دیگر است. 🔹یک مورد از این قتل‌ها در نوامبر ۲۰۲۱ و سه مورد دیگر در هفته‌های اخیر رخ داد. تبار هر چهار قربانی به شبه‌قاره هند بازمی‌گردد و به نظر می‌رسد شیعه بوده‌اند. این احتمال مطرح است که علت قتل آن‌ها به شیعه‌ بودنشان مرتبط باشد. یک منبع نزدیک به جامعه مسلمانان آلبوکرکی به ایندیپندنت گفت: «شیعه بودن سه نفر از قربانیان تایید شده است. نفر چهارم هم حسین نام دارد که شاید باعث شود برخی افراد تصور کنند شیعه است.» 🔹جسد مرد چهارم، نعیم حسین ۲۵ ساله، چند ساعت پس از شرکت در تشییع‌ جنازه دو نفر دیگر پیدا شد. او چهارمین قربانی مسلمان از ماه نوامبر و سومین قربانی در عرض دو هفته اخیر بود. پلیس هنوز سرنخی از ارتباط بین این چهار قتل پیدا نکرده است. ✍️ سه مقتول اخیر در ایام عزاداری امام حسین(ع) کشته شده‌اند و نام‌خانوادگی «حسین» داشته‌اند. نعیم حسین اهل پاکستان و جمعه شب گذشته کشته شد. قتل او اندکی پس از قتل «محمد افضل حسین» ۲۷ساله در ۱ اوت و «آفتاب حسین» ۴۱ساله در ۲۶ جولای که آنها نیز اهل پاکستان و اعضای یک مسجد بودند، رخ داد. اولین مورد در نوامبر اتفاق افتاد و مربوط به قتل «محمد احمدی» ۶۲ساله از افغانستان بود. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
آناتولی/رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که عصر دیروز دوشنبه به مناسبت روز عاشورا در مراسم افطار و
🔻 حواشی دیدار اردوغان و قلیچدار اوغلو از مراکز علویان ترکیه در روز عاشورا 🔹تسنیم: بازار سیاست و رقابت حزبی در از هر زمان دیگری داغ‌تر شده است و امسال، اردوغان و مخالفان او هم هرکدام به‌نوعی تلاش کردند از بهره‌برداری سیاسی کنند. 🔹امسال، در همان روز نخست محرم، در سه نقطه از آنکارای پایتخت به مراکز عبادی که به‌نام «» شناخته می‌شوند، حمله صورت گرفت. این حملات از سوی اغلب سیاستمداران و سران احزاب ترکیه محکوم شد و وزارت کشور نیز وعده داد که رسیدگی به این موضوع را در دستور کار قرار دهد و امروز اعلام شد که 9 نفر در این خصوص دستگیر شدند. 🔹در تداوم اتفاقات و تحولات مربوط به عاشورا، دو سیاستمدار مهم ترکیه در مراسم عزاداری علویان حضور پیدا کردند؛ یکی از آنها اردوغان بود و دیگری، قلیچدار اوغلو. 🔹به همین خاطر، حضور رئیس جمهور ترکیه در مراسم ویژه عاشورا و سخنان کنایی رهبر مهمترین حزب مخالف اردوغان درباره ویژگی‌های امام حسین(ع) و یزید، توجه رسانه‌ها را به‌سوی خود جلب کرد. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ حواشی دیدار اردوغان و قلیچدار اوغلو از مراکز علویان ترکیه در روز عاشورا 🔸حواشی حضور اردوغان در جمع‌خانه و خشم هیئت امنا 🔹جمع‌خانه حسین غازی در آنکارا یکی از مراکز مهم علویان در پایتخت ترکیه است. رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه، دیروز به جمع‌خانه مزبور رفت و در مراسم ویژه افطار و عزاداری شرکت کرد، اما حضور او حواشی فراوانی به‌دنبال آورد و مشخص شد که اساساً مجموعه هیئت امنا و گردانندگان این مرکز عبادی علویان از این برنامه خبر نداشته‌اند و فقط یکی از آنان به‌شکل خودسرانه و بدون مشورت، با کاخ ریاست‌جمهوری هماهنگ کرده بود و اردوغان توانسته است با مساعدت او به حسین غازی برود. 🔹در نتیجه بزرگان علوی، بدون تعارف و مماشات، بیانیه‌ای علیه اردوغان منتشر کردند و بازدید او از این مرکز را یک اقدام تحمیلی و سیاسی قلمداد کردند. 🔹هیئت امنای حسین غازی در آنکارا، در این بیانیه آورده است: «دو روز پیش، اخباری مبنی بر احتمال حضور رئیس جمهور در یک جمع‌خانه علویان دریافت کردیم. ما نیز مانند بسیاری از مؤسسات علوی در این فکر بودیم که این دیدار در کجا و چه‌زمانی انجام می‌شود. در شرایطی که سیاست‌های انکارگرایانه حزب حاکم ترکیه علیه علویان ادامه دارد، این دیدار با چه‌هدفی صورت می‌گیرد؟ بعداً متوجه شدیم که اردوغان به مرکز ما می‌آید، متأسفانه هیئت امنا و هیئت مؤسسان و حتی رئیس ما ملیح حز، از برنامه مزبور خبر نداشتند و بازدید رئیس جمهور، با ابتکار شخصی محمد علی آییلدیز رئیس بنیاد حسین غازی سازماندهی شد.» 🔹در ادامه بیانیه اعتراضی مزبور آمده است: «ریاست‌جمهوری ترکیه می‌تواند از هر مکانی بازدید کند، اما انتظار می‌رود این بازدید به‌صورت تحمیلی نباشد، بازدیدی که به این شکل، ما را در برابر عمل انجام‌شده قرار دهد، غیرقابل قبول است. ما با احترام به مردم اعلام می‌کنیم که این بازدید بدون اطلاع ما انجام شده است و به رئیس بنیاد معترضیم که با تصمیمی فردی از مرکز ما برای بازی سیاسی استفاده کرد.» 🔹البته حواشی بازدید اردوغان از مرکز علویان به همین جا ختم نشد و بسیاری از رسانه‌ها به این اشاره کردند که حتی ترتیب عکس‌ها و تمثال‌های روی عکس و چیدمان نشستن مهمانان عوض شده بود تا رئیس جمهور مجبور نشود زیر عکس آتاترک و تمثال بکتاش ولی بنشیند. 🔸مطالبات علویان در ترکیه 🔹هیئت امنای جمع‌خانه حسین غازی، همچنین اعلام کرده است که برخی از مطالبات به‌زمین‌مانده علویان در ترکیه، از این قرار هستند: 🔹وضعیت جمع‌خانه‌ها یا مراکز عبادی علویان که ما در آنها اعتقادات و عبادات خود را مطابق با تصمیمات قضایی و امتیازات عمومی اعمال‌شده در سایر عبادتگاه‌ها انجام می‌دهیم، باید به‌رسمیت شناخته شود. 🔹بر اساس حکم دادگاه حقوق بشر اروپا، کلاس‌های دینی اجباری باید خاتمه یابد. 🔹ساخت مساجد در روستاهای علوی بکتاشی همراه با اجبار مادی و معنوی متوقف شود و ائمه جماعات از این روستاها خارج شوند. 🔹مراکز اعتقادی علوی بکتاشی که توسط دولت مصادره شده‌اند به جامعه علوی بازگردانده شوند. 🔹هتل مادیماک سیواس به‌عنوان مرکز قتل‌عام روشنفکران علوی که با آتش‌سوزی عمدی جان آنها گرفته شد، باید به موزه شرم تبدیل شود. 🔹تبعیض در استخدام و ارتقا در بخش دولتی باید پایان یابد. 🔸سخنان کنایی رهبر ج.ه.پ. در مورد امام حسین(ع) و یزید 🔹ج.ه.پ. نام اختصاری «حزب جمهوری خلق» است، یعنی همان حزبی که در سال 1923 میلادی به‌دست مصطفی کمال آتاترک تأسیس شده و حالا 99 سال از عمر آن گذشته است. این حزب بر اساس دیدگاه‌های کمالیستی و لائیستی خود، همواره با محافظه‌کاران اسلامگرا زاویه داشته است. 🔹کمال قلیچدار اوغلو رهبر فعلی این حزب، از کردهای علوی درسیم یا تونجلی است، اما هیچ‌گاه نه به علویت خود اشاره می‌کند و نه به کُرد بودنش، چرا که سران و هواداران حزب جمهوری خلق، کمالیست هستند و اگر رهبرشان به‌طور ویژه بر مسائل مربوط به علویان پافشاری کند، به‌راحتی او را کنار می‌زنند. 🔹اما حالا که انتخابات 2023 نزدیک شده است، دیروز قلیچدار اوغلو هم در استانبول، در مراسم عزاداری عاشورا شرکت کرد. او در این مراسم سخنرانی کرد و با بیانی کنایی گفت: «ما از آنهایی نیستیم که در ماتم حضرت حسین گریه کنیم اما رفتارمان یزیدی باشد، ما هیچ‌گاه چنین رفتاری نخواهیم داشت و زمانی هم که به قدرت برسیم، خط فکری و مبارزه امام حسین برای عدالت را از یاد نخواهیم برد.» 🔹وی افزود: «کربلا نام یکی از بزرگ‌ترین فجایع نه‌تنها در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشریت است، اما نتیجه‌ای که از آن می‌گیریم نباید کینه و انتقام باشد، بلکه باید عدالت و برادری به‌صورت مطلق باشد. امام حسین بدون شک، تجلی مبارزه برای حق و عدالت در کربلا بود. ما طرفدار عدالتی هستیم که او و یارانش به‌خاطر آن جنگیدند.» @dolatedin
💢 رشد روزافزون جریان موسیقی ضد اسلامی در هند 🔹 بی بی سی: فعالیت‌های اخیر یک جریان در یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی، جایی که حامیان راست هندو علیه فعالیت می‌کنند، باعث اعتراض مسلمانان شده است. 🔹اشعار این آهنگ‌ها غالبا توهین‌آمیز یا حاوی تهدید است و معمولاً بر این ایده استوار شده که قرن هاست تحت حاکمیت مسلمانان در حال زوال بوده‌اند و اکنون زمان آن است که بهای آن را بپردازند. 🔹چاترودی یکی از خوانندگان این جریان موسیقی است که حدود ده سال پیش کار خوانندگی خود را به عنوان خواننده ترانه‌های مذهبی آغاز کرد، اما چند سال بعد مسیر خود را تغییر داد و تصمیم گرفت ترانه‌هایی بسازد که درباره هندوئیسم و صحبت می‌کند. 🔹او در آهنگ جدید خود در مورد مسجدی صحبت می‌کند که اخیراً پس از درخواست هندوها برای عبادت در آنجا، به موضوع بحث و مناقشه تبدیل شد. این آهنگ که پر از کنایه‌های ضد مسلمانان است پس از شکایت مسلمانان هند، توسط یوتیوب از کانال این خواننده هندی حذف شد. 🔹آپندرا رانا خواننده دیگری است که نوع مشابهی از این نوع موسیقی را تولید می کند. آهنگ‌های او سرودهایی است که جنگجویان هندو را ستایش می‌کند و حاکمان مسلمان را ظالم معرفی می‌کند. 🔹"هند برای هندوها، مسلمانان باید به پاکستان بروند" یکی از جملات ضد اسلامی است که در ترانه‌های این خواننده استفاده می‌شود. 🔹کانال آپندرا در یوتیوب با بیش از 370 هزار دنبال کننده معمولا بازدید میلیونی دارد. او از این طریق علاوه بر کسب درآمد موفق به کسب نشان نقره‌ای یوتیوب شده است. ( این نشان مخصوص صاحبان کانال‌های بالای 100 هزار دنبال کننده است.) 🔹نیلانجان ماخوپادیه نویسنده و تحلیلگر سیاسی می گوید این سبک از موسیقی علاوه بر درآمدزایی، توجه مخاطبان خود را نیز جلب می کند. اما از نظر او این ترانه‌ها، موسیقی نیست، بلکه به نوعی فریاد برای ایجاد درگیری و جنگ است. 🔹وی می‌گوید این روند تبدیل موسیقی به سلاحی علیه اقلیت‌ها او را به یاد وقایع گذشته می اندازد. این تحلیلگر سیاسی به برنامه بحث برانگیز سال 1989 در آیودیای هند اشاره کرد که در نهایت با سازماندهی یک گروه راستگرای هندو منجر به تخریب مسجد بابری در سال 1992 شد. یکی از عوامل تحریک‌آمیز هندوها برای حضور در این حرکت اعتراضی نوارهای کاست حاوی آهنگ‌ها و شعارهای به اصطلاح تحریک‌آمیز مربوط به موضوع زادگاه رام [هندوها معتقدند آیودیا زادگاه رام است] بود که در جریان راهپیمایی‌های بسیج مردم، پخش می شد. اکنون سه دهه بعد از آن وقایع، لحن آن آهنگ ها تندتر شده است. 🔹پینکی چودری، رهبر گروه راستگرای هندو راکشا دال می‌گوید: «جوانان این آهنگ‌ها را دوست دارند زیرا این گونه آهنگ‌ها علاوه بر تقویت روحیه به ایجاد آگاهی در بین جوانان کمک می کند.» 🔹برخی معتقدند درگیری‌های خشونت آمیز آوریل گذشته که در چند ایالت هند در زمان برگزاری مراسمات مذهبی رخ داد، متاثر از این جریان موسیقی بوده است. 🔹در طول آن درگیری‌ها، حاضرین در برنامه مذهبی هندوها از بلندگو آهنگ ‌ای تند و توهین آمیز پخش می‌کردند. از جمله آهنگ‌هایی که در تحریک مردم نقش به سزایی داشته، ترانه معروف چاترودی بود که در سال 2016 به خاطر آن موفق به دریافت جایزه شد. @dolatedin
⭕️ آلمان به طور فزاینده‌ای درخواست پناهندگی ایرانیانی را که به مسیحیت گرویده‌اند، رد می‌کند 📌نرخ پذیرش نوکیشان مسیحی ایرانی حدود 100 درصد کاهش داشته است، و اکنون تنها پرونده تعداد انگشت‌شماری از این پناهندگان پذیرفته می‌شود 🔹سی ان ای: سازمان‌ها و کنش‌گران مدافع حقوق بشر می‌گویند که دولت فدرال به‌طرز فزاینده‌ای پرونده‌های ایرانیان مسلمانی که بر مبنای گرویدن خود به درخواست داده‌اند را رد می‌کند، و عموما نیز بلافاصله آنها را از کشور اخراج می‌کند. 🔹به گفته کشیش گوتفرید مارتنز از جماعت انجیلی لوتری برلین-اشتگلیتز، که یکی از مراکز اصلی مسیحی ایرانی است، جماعت وی 800 ایرانی و 400 افغان نوکیش دارد. 🔹او می‌گوید: «ما بارها و بارها شاهد چنین مواردی بوده‌ایم. از آنجایی که من با بسیاری از کلیساهای دیگر در آلمان در تماس هستم، می‌دانم مشکلاتی وجود دارد که بیش از 1000 نفر را در سراسر آلمان به شیوه‌ای مشابه تحت تاثیر قرار می‌دهد، و افراد مسیحی‌شده متعهد را اخراج می‌کند و به ایران پس می‌فرستد.» 🔹مارتنز در مصاحبه خود «دفتر فدرال برای مهاجرت و پناهندگان» را یک «مرجع سیاسی» خواند که به جزئیات پرونده افراد نگاه نمی‌کند. کار این دفتر این است که «دستورالعمل‌های بالا» را اجرا کند، مبنی بر اینکه پرونده پناهندگی نوکیشان مسیحی باید به‌طور مداوم رد شود. 🔹این کشیش آلمانی به عنوان نمونه جملات نهایی قاضی یکی از پرونده‌های پناهجویی خطاب به نوکیش مسیحی ایرانی را نقل می‌کند. بر مبنای متن موجود از این گفت‌وگو، قاضی می‌گوید: «شما ادعا می‌کنید که به زندگی ابدی اعتقاد دارید. پس اگر به ایران برگردید و واقعاً به اعدام محکوم شوید، نباید برای شما مشکلی باشد، چون در آن صورت به زندگی ابدی که دوست دارید، خواهید رسید.» 🔹نرخ پذیرش نوکیشان مسیحی ایرانی حدود 100 درصد کاهش داشته است، و اکنون تنها پرونده تعداد انگشت‌شماری از این پناهندگان پذیرفته می‌شوند. حتی اگر این افراد پس از رد شدن پرونده خود به دادگاه استیناف مراجعه کنند، به گفته کشیش مارتنز به احتمال زیاد با یک رای «خودسرانه» مواجه می‌شوند. ✍️مخالفت با پرونده‌های درخواست پناهندگی به دلیل تغییر دین، سال‌ها است به ویژه در کشور آلمان ابعاد رسانه‌ای یافته است. اداره مهاجرت آلمان مدعی است که نمی‌تواند اعتقادات مذهبی پناهجویان را که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند «راستی‌آزمایی کنند»؛ اما می‌توانند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که آیا فردی که تغییر دین داده، در صورت بازگشت به کشورش تحت پیگرد قرار خواهد گرفت یا خیر. 🔸بر همین اساس چنین درخواست‌هایی که از سوی پناهجویان ایرانی مطرح می‌شود، با این استدلال که نوکیشان در غالبا تحت فشار و پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند، بیشتر با مخالفت اداره مهاجرت آلمان روبه‌رو می‌شوند و پیگیری‌های قانونی برای تجدید نظر نهادهای اداری و دادگاه‌های این کشور با شکست مواجه می‌شود. 🔸یورونیوز مه ۲۰۲۰ خبر داد پیگیری‌های قانونی یک تبعۀ ایرانی که پیش از این در سال ۲۰۱۱م درخواست پناهندگی او از سوی اداره مهاجرت آلمان فدرال رد شده بود، با مخالفت دادگاه قانون اساسی آلمان بی‌نتیجه ماند. دادگاه قانون اساسی آلمان شکایت او را رد کرده و اعلام نمود بر اساس بررسی‌ها، چنانچه این پناهجوی ایرانی به کشورش برگردد، خطری به دلیل تغییر مذهب متوجه او نخواهد بود. @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 «گام به گام با رسول خدا(ص)»؛ آرامکو روایتگر هجرت نبوی می‌شود
💢 «گام به گام با رسول خدا(ص)»؛ آرامکو روایتگر هجرت نبوی می‌شود 🔹الجزیرة: نمایشگاه سعودی «گام به گام با رسول خدا(ص)»، هجرت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه را که یکی از محوری‌ترین وقایع تاریخ اسلام است را با استفاده از تصاویر، بازنمایی‌ها و آثار هنری معاصر به مخاطبان محلی و جهانی بازگو می‌کند. 🔹این آثار هنری که در موزه إثراء در ظهران به نمایش گذاشته شده است، سفر 400 کیلومتری را که حضرت محمد در 8 روز پس از تشدید آزار و شکنجه بت‌پرستان در مکه در 1444 سال پیش در صحرا انجام داد، نشان می‌دهد. 🔹این نمایشگاه با آغاز سال هجری جدید برای بازدید عموم گشایش یافته و به مدت 9 ماه در موزه‌ای که شرکت نفت آرامکو در شهر ظهران در شرق کشور ساخته است، ادامه خواهد داشت و سپس به گردش در داخل و خارج از کشور می‌پردازد. 🔸ماجرای هجرت 🔹محقق سعودی عبدالله حسین القاضی - که خود 60 بار از مسیر هجرت عبور کرده است - می‌گوید: «بیشتر مسلمانان خطوط کلی ماجرای هجرت را می‌دانند، اما هرگز به این شکل دقیق و جامع ارائه نشده است، چرا که این نمایشگاه شامل انواع مختلفی از کلکسیون‌ها و مصنوعاتی با قدمت چند صد ساله تا فیلم‌های مدرن گرفته شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین است.» 🔹در مورد مخاطبان غیرمسلمان، این محقق سعودی امیدوار است که این نمایشگاه فرصتی برای آنها باشد تا با داستان و پیام‌های مدارا با مهاجران آن آشنا شوند، موضوعی که می‌توان آن را به زمان حال پیوند داد. 🔸«ما همه پناهنده هستیم» 🔹فیلم‌های کوتاه اویدیو سالازار، کارگردان هالیوودی که به اسلام مشرف شده، چگونگی توطئه رهبران قریش برای کشتن پیامبر را به تصویر می‌کشد که این امر پیامبر(ص) را بر آن داشت که مکه را ترک کند و با سراقه بن مالک ملاقات کند که در ابتدا و پیش از اینکه به نبوت او ایمان آورد، می‌خواست پیامبر را در ازای 100 شتر به قریش تحویل دهد. 🔹از جمله آثار موجود در موزه می‌توان به نسخه‌ای در اندازه واقعی از شتر پیامبر(ص)، تصاویر معاصر از مسیر هجرت و منسوجات مسجد النبی در مدینه اشاره کرد. 🔹آماده‌سازی این نمایشگاه 3 سال به طول انجامید و شامل آثاری از دانشگاهیان و هنرمندان 20 کشور جهان است و اشرف احسان فقیه، مسئول برنامه‌های موزه اثراء، درباره پیامی که نمایشگاه می‌خواهد به بازدیدکنندگان خود برساند، گفت: پیام دقیق نمایشگاه این است: «ما همه در این دنیا هستیم، همه ما مهاجر هستیم.» ✍️ چنین می‌نماید که دولتمردان با کنار گذاشتن گفتمان و زندانی و ساکت کردن نخبگان مذهبی، به هیچ روی تصمیم ندارند «اقتدار دینی» گذشته خود در جهان اسلام را از دست بدهند. 🔸سعودی‌ها با از دست دادن قدرت نرم علمای دینی و کارکردهای سنتی آنها، همچون وعظ، خطابه، افتاء، پژوهش و مانند اینها، به سراغ الگوهای تازه‌ای آمده‌اند که هم همسو با سیاست‌های تازه اقتصادی و فرهنگی آنها و چشم‌انداز موسوم به 2030 باشد و هم در چهره‌ای تازه مرجعیت دینی سرزمین حرمین شریفین در پهنای جهان اسلام را به نمایش بگذارد. 🔸دست‌اندرکاران تبلیغ مذهبی سعودی‌ها دیگر علمای دینی نیستند و با به حاشیه رفتن نهادهایی همچون دانشگاه‌های اسلامی و هیئت کبار العلماء، هم‌اکنون این سازمان تازه‌تأسیس «اداره سرگرمی عمومی» یا غول نفتی «آرامکو» یا شخصیت‌های بوروکراتی همچون محمد العیسی یا ترکی آل الشیخ برای احیای اقتدار دینی عربستان مأمور شده‌اند. 🔸سینما، تئاتر، موسیقی، مجسمه‌سازی و دیگر هنرهای نمایشی و تجسمی که همگی روزگاری از تابوهای مذهبی در عربستان به شمار می‌آمدند، امروزه در قالبی از تکنولوژی‌های جدید پیام‌های دینی سعودی‌ها را به جهانیان عرضه می‌کنند. 🔸حاکمان سعودی در رویه تازه خود، چشم‌اندازی اقتصادی نیز به برنامه‌ریزی‌های دینی خود دارند؛ این رویکرد درآمدزایی سعودی‌ها از بسترهای دینی که در موضوع حج و عمره جنجالی شد، در نمایشگاه اخیر نیز به چشم می‌آید و برخلاف معمول نمایشگاه‌های دینی که رایگان برگزار می‌شدند، سعودی‌ها برای این نمایشگاه بلیط‌فروشی می‌کنند (۳۰ ریال). 🔸مهم‌تر آنکه در این سیاست دینی جدید، گفتمان جایگزین اندیشه سلفیت شده و مفاهیمی جهانی و انسانی همچون «مهاجرت» و «پناهندگی» در محور گفتار دینی سعودی‌ها قرار می‌گیرد و متونی همچون «وثیقه مدینه» به مثابه نمادی از اعتدال و پذیرش چندفرهنگی در اسلام در قالب‌های گوناگون تبلیغ می‌شود. @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ طالبان سالگرد رسیدن به قدرت را جشن گرفت 🔹حکومت روز دوشنبه (۱۵ اوت) را به مناسبت اولین سالگرد بازگشتشان به قدرت، تعطیل رسمی اعلام کرد و جشن گرفت. 🔹در این روز گروهی از جنگجویان طالبان در حالی که تفنگ‌های خود را در هوا تکان می‌دادند یا پرچم جنبش خود را برافراشته بودند، رژه های کوچکی را به نشانۀ پیروزی با پای پیاده، سوار بر دوچرخه یا موتورسیکلت در خیابان‌های پایتخت برگزار کردند. 🔹گروهی از آنها نیز در حالی که شعارهای «زنده باد اسلام» و «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند، از مقابل سفارت پیشین ایالات متحده عبور کردند. 🔹عبدالوحید رایان، مسئول خبرگزاری باختر که توسط طالبان اداره می‌شود نیز نوشت: «این پیروزی و آزادی بزرگ را، توکل به خدا و حمایت مردم برای کشور به ارمغان آورد. امروز، روز پیروزی امارت اسلامی افغانستان بر آمریکا و متحدانش است که کشور را اشغال کرده بودند.» @dolatedin
⭕️ مرزهای هند و پاکستان چگونه ترسیم شد؟ 🔹الجزیره: هفتاد و پنج سال پیش، سر سیریل رادکلیف، وکیل بریتانیایی، مأمور شد تا مرزهایی را ترسیم کند که هند تحت حاکمیت بریتانیا را به دو کشور جدید و مستقل تقسیم کند: هند با اکثریت هندو و پاکستان عمدتاً مسلمان. 🔹او تنها پنج هفته فرصت داشت تا این کار را انجام دهد، علیرغم اینکه هرگز به هند که 200 سال تحت سلطه بریتانیا بود، سفر نکرده بود. 🔹خطوطی که او ترسیم کرد باعث یکی از بزرگترین مهاجرت‌های اجباری در تاریخ مدرن شد که تقریباً 15 میلیون نفر آواره شدند و بیش از دو میلیون نفر کشته شدند. 🔹مرز بین دو کشور به خط رادکلیف معروف شد و در 17 اوت 1947، چند روز پس از استقلال و رسما اعلام شد. 🔹از رادکلیف خواسته شد تا مرزبندی علاوه بر «عوامل دیگر»، بر اساس جمعیت و باشد. این عوامل اضافی هرگز به طور رسمی معرفی نشدند، اما اعتقاد بر این است که شامل منابع اقتصادی و ارتباطی، مانند کانال‌های آبیاری و خطوط راه آهن می‌شد. 🔸هند، پاکستان و بنگلادش چگونه شکل گرفتند؟ 🔹فرآیند مرزبندی ساده نبود. علاوه بر قلمروهای تحت کنترل بریتانیا، شبه قاره همچنین شامل بسیاری از مناطق تحت کنترل فرانسه، پرتغال یا حتی شامل مناطقی تحت حاکمیت عمان بود. همچنین بیش از 500 ایالت شاهزادگانی بود که توسط پادشاهان محلی اداره می‌شدند. 🔹پس از استقلال، بریتانیا به دولت‌های شاهزادگانی این امکان را داد که با امضای سند الحاق به هند یا پاکستان بپیوندند یا مستقل بمانند. برخی از این سرزمین‌ها و ایالت‌های شاهزادگانی تا همین اواخر بخشی از هند یا پاکستان نشده بودند. 🔹امروزه تنها منطقه هند بریتانیایی است که به طور کامل در یکی از این دو کشور ادغام نشده یا استقلال سیاسی به دست نیاورده است. 👇 انیمیشن زیر، به چگونگی تقسیم شبه قاره هند توسط انگلیسی‌ها در سال 1947 و تغییرات آن تاکنون می‌پردازد. @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ریسونی مراکشی‌ها را به جهاد علیه الجزایری‌ها فراخواند
⭕️ ریسونی مراکشی‌ها را به جهاد علیه الجزایری‌ها فراخواند 🔹ارم نیوز: دعوت احمد رئیس مراکشی ”الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين“ به جهاد به منظور سازماندهی راهپیمایی مشابه «راهپیمایی سبز» در و اردوگاه‌های الجزایری تندوف، خشم مردم را برانگیخت. 🔹ریسونی در مصاحبه‌ای که توسط وب سایت بلانکا پرس پخش شد، با «محصول استعمار» خواندن مسئله صحرای غربی، گفت: «وجود موریتانی و صحرای بزرگ آفریقا یک اشتباه است. مغرب عربی باید به وضعیت پیش از حمله اروپا برگردد». وی خاطرنشان کرد که برخورد با مسئله صحرای غربی جدا از 35 میلیون نفر ظرفیت مردمی اشتباه است، اگر اعلیحضرت پادشاه (محمد ششم) آنها را برای جهاد مالی و جانی فراخواند، مردم یک راهپیمایی مانند راهپیمایی سبز به سمت صحرای غربی و تندوف سازماندهی خواهند کرد.» 🔹وی تاکید کرد که «مردم آماده‌اند تا امید کسانی را که به جدایی صحرا می‌اندیشند و مشکلات گوناگون برای ایجاد می‌کنند، از بین ببرند. اگر اعلیحضرت پادشاه این را بخواهند، میلیون‌ها نفر از مردم آماده هستند. مدافعان مراکش آماده هستند تا بروند و هفته‌ها و ماه‌ها در صحرا و تندوف بمانند، ما فقط برای شهر العیون تجمع نمی‌کنیم، بلکه تجمعات را در خود شهر تندوف هم برگزار می‌کنیم. اما متأسفانه دولت به‌جای تکیه بر مردم، اکنون به اسرائیل وابسته شده و به زودی می‌یابد که این سراب است و به میان مردم بازمی‌گردد.» 🔹این اظهارات که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، خشم مردم الجزایر را برانگیخت که از جبهه پولیساریو که خواهان جدایی صحرای غربی از مراکش است، حمایت می‌کند. این در حالی است که که بیانیه‌ای در رد این اضهارات ریسونی صادر کرده و آنها را دیدگاه‌های شخصی وی خواندند. 🔹عبدالقادر بن قرینه، رئیس «حركة البناء الوطني الجزائرية»، نارضایتی خود را از این اظهارات ابراز کرده و آن را «فتنه‌انگیزی میان مردم» توصیف کرد. وی خاطرنشان کرد: «برای ما مسلم شده است که رهبری چنین شخصیتی بر این نهاد (اتحاد العلماء) به اعتبار آن نزد ما خدشه وارد می‌کند و از این رو علمای ما باید چنین شخصیت‌هایی را از نهاد خود دور نگه دارند که معنای سخنان خود و مسئولیت‌شان در فتنه‌انگیزی را در نظر نمی‌گیرند.» 🔹به گزارش شبکه تلویزیونی «النهار» الجزایر، عبدالرزاق المقری، رئیس «حركة مجتمع السلم الجزائرية» گفت: «اظهارات ریسونی الجزایری‌ها و بسیاری از مردم مغرب عربی مانند موریتانی‌ها و صحرایی‌ها را را شوکه کرد. او با لفاظی‌های متکبرانه و رویه غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز خود، علیه حاکمیت دولت‌ها و کرامت مردم صحبت کرده و از مفهوم جهاد برای ورود به سرزمین‌های الجزایر در ولایت تندوف، که شامل کمپ‌های آوارگان صحرای غربی است، بهره‌بردای کرده است». 🔹همچنین حزب «التجمع الوطني الديمقراطي الجزائري» این اظهارات را محکوم و آنها را خطرناک توصیف کرد و طیب زیتونی، دبیرکل حزب، گفت: «این فراخوان صریح تروریسم است و تهدیدی برای امنیت منطقه و اتحاد ملت‌های آن با بهره‌برداری از دین برای جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه و اهداف تهاجمی است که به ویرانی مردم مغرب عربی می‌انجامد و آنها را وارد چرخه رقابت و جنگ خواهد کرد.» ✍️ گفتنی است که ده‌ها سال است که بین مراکش و جبهه پولیساریو که مورد حمایت الجزایر است، بر سر صحرای غربی درگیری وجود دارد. در حالی که رباط پیشنهاد اعطای خودمختاری به این منطقه تحت حاکمیت پادشاهی مراکش را دارد. جبهه این پیشنهاد را رد کرده و خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد خودمختاری شده است. 🔸راهپیمایی سبز (المسیرة الخضراء)، راهپیمایی مسالمت‌آمیزی به سوی شهر العیون در صحرای غربی بود که در روز پنجشنبه 3 ذی القعده 1395 (6 نوامبر 1975) برای کنترل این منطقه و پایان دادن به استعمار اسپانیا در آنجا برگزار شد. 350 هزار مراکشی در این راهپیمایی شرکت کردند. این یک رویداد تاریخی مهم در تاریخ معاصر مراکش به حساب می‌آید. @dolatedin
🔻 آقاخان سوم و ایده «پاکستان مستقل»
⭕️ آقاخان سوم و ایده «پاکستان مستقل» 📌 بخش اول 🔹الجزیره: با گذشت بیش از 7 دهه از تأسیس ، ظهور اسلامی در جنوب آسیا و شرایطی که منجر به ایجاد پاکستان شد همچنان از موضوعات بحث‌برانگیز است و در سال‌های اخیر چندین اثر جدید جنبه‌های مختلف این موضوع را بررسی کرده‌اند که مستقیماً بر «مسئله » در امروز تأثیر می‌گذارد. 🔹اسکندر حیات، استاد تاریخ و سیاست عمومی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی در کالج اف سی لاهور، در کتاب جدید خود با عنوان «حماسه رهبری: جدایی‌طلبی اسلامی و دستیابی به یک پاکستان مستقل»، داستان محمدشاه آقا خان سوم (1957-1877)، چهل و هشتمین امام فرقه نزاری، را مورد بحث قرار داده، که نقش عمده‌ای در شکل دادن به موقعیت سیاسی مسلمانان شبه قاره هند و در رساندن نظرات آنان به انگلیسی‌ها داشت. 🔹این کتاب تاریخ منحصربه‌فردی از «مسلمانان جدایی‌طلب» را ارائه می‌کند که بر شکل‌گیری جنوب آسیای مدرن تأثیر گذاشته و به آن کمک کردند. کتاب به ویژه به سر سید احمدخان می‌پردازد که پایه‌های جنبش سیاسی جدایی‌طلب اسلامی را پایه‌گذاری کرد و همچنین علامه محمد اقبال که موضوع خود را فراتر برد و ایده دولت جداگانه را تدوین کرد و نیز سید امیر علی (مولانا محمد علی) و رهبر پاکستان محمد علی جناح که پس از فراخوان برای تشکیل کشوری مجزا، آن را به یک جنبش ملی پاکستانی تبدیل و رهبری کرد. 🔹فصلی از این کتاب جدید که درباره است نیز خواندنی است، زیرا نقش آقاخان در سیاست هند اغلب نادیده گرفته می‌شود، در حالی که وی نقشی مرکزی داشت و تمام جریآن‌های سیاسی اسلامی حول آن می‌چرخید. 🔸آقاخان و مسلمانان شبه قاره هند 🔹آقاخان سوم (پدر آقاخان چهارم؛ امام فعلی اسماعیلیه نزاری) در کراچی در سند در زمان حکومت بریتانیا (پاکستان کنونی) از آقاخان دوم و همسر سومش بی‎بی شمس‎الملوک، فرزند شمس‎الدوله دختر فتحعلی‎شاه قاجار، به دنیا آمد. آقاخان سوم پس از فارغ‌التحصیلی از کالج بریتانیایی «ایتون»، برای تحصیل به دانشگاه کمبریج رفت. 🔹در سال 1885 در سن هفت سالگی به جای پدرش «امام شیعیان اسماعیلی» شد و برای دیدار با پیروان خود به نقاط دور دنیا سفر کرد و در سال 1897 ملکه ویکتوریا نشان شوالیه امپراتوری هند را به او اعطا کرد. او برای خدمات عمومی خود از سوی امپراتور آلمان، سلطان عثمانی و شاه ایران و سایر حاکمان تجلیل شد. 🔹آقاخان سوم در سال 1906 رهبری هیئتی متشکل از 35 سیاستمدار مسلمان را برای گفتگو با نایب السلطنه بریتانیا، لرد مینتو، بر عهده داشت. او یکی از بنیانگذاران و نخستین رئیس دائم «اتحادیه مسلمانان سراسر هند» (AIML) بود که با هدف پیشبرد برنامه‌های و حمایت از حقوق آنان در هند بریتانیا تشکیل شد. این اتحادیه حزبی سیاسی بود که برای ایجاد یک دولت اسلامی مستقل در مناطق شمال غربی هند، که در آن زمان تحت سلطه استعمار بریتانیا بود، فشار آورد و بعدها کشور پاکستان را در سال 1947 تأسیس کرد. 🔹وی در سه کنفرانس میزگرد (هند) در لندن از سال 1930 تا 1932، نقش مهمی در ایجاد اصلاحات قانون اساسی هند داشت. 🔹در سال 1934 به عضویت شورای خصوصی بریتانیا درآمد، از ۱۹۳۴ به عنوان نماینده هند در «جامعه ملل» (نخستین سازمان بین‌المللی که پس از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد جایگزین آن شد) خدمت کرد و در سال 1937 رئیس جامعه ملل شد. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ آقاخان سوم و ایده «پاکستان مستقل» 📌 بخش دوم 🔸جدایی بزرگ 🔹اصلاحات مجلس قانونگذاری شبه قاره هند در سال 1892 به طور واضح و قانع‌کننده‌ای نشان داد که هیچ امیدی به توافق عادلانه برای مسلمانان در داخل یا در اتحاد با حزب حاکم کنگره وجود ندارد. با توجه به حضور و تجربه وی در سیاست بی‌رحمانه هند، آقاخان چاره‌ای جز پیروی از سر سید احمدخان که طرفدار اتحاد و پیشرفت مسلمانان بود، ندید. 🔹در مقاله‌ای که نیوزویک در نسخه پاکستانی خود منتشر کرد، نویسنده خالد احمد گفت که دولت و مردم پاکستان به خاطر کمک‌های آقاخان سوم در توسعه کشور، وامدار او هستند. 🔹خالد احمد می‌نویسد که موضع آقاخان در مورد وضعیت هند مشابه موضع سر سید احمدخان بود، زیرا او "اقلیت مسلمان را بر هویت ملی هند در اولویت قرار داد". این نوعی پاسخ به فشارهای اعمال شده توسط ملی‌گرایی و میراث استعماری آن بر اقلیت‌ها بود و مسلمانان را صرفاً یک فرقه نمی‌دانست، بلکه آنها را یک کیان ملی می‌دانست که حق داشتند یک کشور آنها را نمایندگی کند. 🔹آقاخان در سال 1918 کتاب مهمی درباره سیاست هند با عنوان «هند در گذار: مطالعه تحول سیاسی» نوشت و پیش از آن آثار بحث‌برانگیز دیگری از جمله «آموزش اسلامی در هند» (1902)، «هدف واقعی از آموزش» (1904) «منشور حقوق مسلمانان» (1906)، «برخی افکار درباره نارضایتی هند» (1907)، «توصیه به اتحادیه مسلمانان» و «مشکلات اقلیت‌ها در هند» (1909) منتشر کرده بود. ✍️ آقاخان را می‌توان یک نواندیش اسلامی و از روشنفکران جنبش علیگر دانست. از منظر دینی، آقاخان از رویکرد مدرنیستی به اسلام پیروی می‌کرد. او معتقد بود که بین دین و هیچ تناقضی وجود ندارد و مسلمانان را به پذیرش مدرنیته تشویق می‌کرد. اگرچه او با تکرار کلی جامعه غربی توسط مسلمانان مخالف بود، اما آقاخان معتقد بود افزایش تماس با غرب در کل برای جامعه مسلمان مفید خواهد بود. او از نظر فکری پذیرای فلسفه و‌اندیشه‌های غربی بود و معتقد بود که تعامل با آنها می‌تواند به پویایی و رنسانس در‌اندیشه اسلامی منجر شود. 🔸مانند بسیاری دیگر از نوگرایان اسلامی، آقاخان نسبت به تشکیلات و علمای سنتی دینی و همچنین نسبت به ظاهرگرایی، شرع‌گرایی و لفظ‌گرایی سفت و سخت آنها، عقیده‌اندکی داشت. در عوض، او از تجدید «اجتهاد» و «اجماع» دفاع می‌کرد. او اجماع را به شیوه‌ای مدرنیستی به معنای اجماع‌سازی می‌فهمید. به گفته وی، مسلمانان برای کشف جوهره و روح واقعی اسلام باید به منابع اصلی به ویژه قرآن مراجعه کنند. اسلام از نظر او دارای روحیه لیبرال و دموکراتیک بود. او همچنین خواستار آزادی کامل مدنی و مذهبی، صلح و خلع سلاح و پایان دادن به همه جنگ‌ها شد. 🔸آقاخان با مخالفت کرد که به اعتقاد او قدرت و اتحاد جامعه مسلمانان را از بین می‌برد. وی به طور خاص خواستار نزدیکی بین اهل سنت و شیعه شد. این بدان معنا نبود که او فکر می‌کرد اختلافات مذهبی از بین می‌رود و خود به پیروان اسماعیلی دستور می‌داد که به تعالیم اسماعیلیه پایبند باشند. با این حال، او به از طریق پذیرش تنوع و احترام به اختلاف نظرها معتقد بود. به نظر او، قوت مسلمانان در تنوع سنت‌های آنها بود. 🔸آقاخان عمیقاً تحت تأثیر نظریات سر سید احمدخان بود. آقاخان همراه با سر سید، یکی از پشتیبانان و بنیانگذاران «دانشگاه علیگر» بود و با دغدغه عقب نماندن مسلمانان از جامعه هندو از نظر تحصیلی، به طور قابل توجهی برای آن کمک مالی جمع‌آوری کرد و مبالغ زیادی از پول خود را به آن اهدا کرد. 🔸از نظر حقوق ، آقاخان در دیدگاه‌های خود مترقی‌تر از سر سید و بسیاری دیگر از نواندیشان اسلامی زمان خود بود. او تساوی معنوی زن و مرد در اسلام را تأیید می‌کرد و خواهان برابری کامل سیاسی نیز بود. این شامل حق رای و حق تحصیل بود. در خصوص موضوع اخیر، او بر آموزش ابتدایی اجباری برای دختران تاکید داشت. او همچنین زنان را تشویق به ادامه تحصیلات عالی در سطح دانشگاهی کرد و هیچ مشکلی در موسسات آموزش مختلط نمی‌دید. 🔸او پرده‌نشینی و اندرونی‌نشینی برای زنان را ظالمانه و غیراسلامی می‌دانست و برای پیروان اسماعیلی خود کاملاً تحریم کرد. آقاخان همچنین تعدد زوجات را محدود کرد، ازدواج با زنان بیوه را تشویق کرد و ازدواج کودکان را ممنوع کرد. او همچنین قوانین ازدواج و طلاق را به نفع زنان تغییر داد. در مجموع، او زنان را تشویق می‌کرد تا در تمام فعالیت‌های ملی شرکت کنند و برای حقوق کامل دینی، اجتماعی و سیاسی خود تلاش کنند. 🔸امروزه، رویکرد مدرن و رفاه‌طلبانه اسماعیلیه وامدار اصلاحاتی است که آقاخان سوم اعمال کرد. @dolatedin
⭕️ سکوت رهبران مذهبی جهان در قبال ترور سلمان رشدی صدای هفته‌نامه «شارلی ابدو» را درآورد 🔹رادیو فردا: هفته‌نامه شارلی اِبدو که بارها با انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز از پیامبر اسلام(ص) جنجال‌آفرین شده است، از رهبران مذهبی جهان به دلیل محکوم نکردن حمله خونین به انتقاد کرد. 🔹ریس، سردبیر شارلی ابدو و یکی از معدود بازماندگان حمله مرگبار علیه دفتر این نشریه در ژانویه ۲۰۱۵، در سرمقاله شماره تازه خود با عنوان «آیا هنوز چیزهایی در مذهب برای نجات دادن هست؟» نوشت: «ما شنیدیم که برخی از رهبران سیاسی ابراز خشم کردند، اما تعداد کمی [از محکوم کردن‌ها] از طرف مقام‌های مذهبی بود.» 🔹ریس افزود: «نباید این واقعیت را پنهان کرد که تعداد کمی از رهبران مذهبی سنی‌مذهب و رهبران معنوی سایر مذاهب این حمله را محکوم کردند.» 🔹همچنین در یک کاریکاتور که در شماره جدید شارلی ابدو به چاپ رسیده، از جمله از «سکوت عجیب فرانسیس» که روی ویلچر نشسته و از زانویش شکایت می‌کند، ابراز شگفتی شده است. 📌 متن روی جلد نشریه: «سلمان رشدی بهتر است: او بالاخره به طور ناشناس راه می‌رود!» @dolatedin
⭕️ رسوایی جنسی جدید کلیسای کانادا بعد از عذرخواهی پاپ از بومیان 🔹فارس: پس از مدت کوتاهی از سفر «فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان به و عذرخواهی از بومیان، اسقف ارشد منصوب او در این کشور به آزار جنسی متهم شد. 🔹به نوشته روزنامه «دیلی بیست»، «مارک اولِت» اسقف ارشد کانادایی که در سفر اخیر پاپ به این کشور او را همراهی می‌کرد، از سوی دستیار خود که در سال ۲۰۰۸ دختری ۲۳ ساله بود به جنسی متهم شد. 🔹این اتهام بخشی از دو پرونده قطور است که ۱۹۳ قربانی آزار جنسی علیه ۱۱۶ عضو جامعه «برادران مدارس مسیحی فرانسوفون کانادا» تشکیل داده‌اند. در حال حاضر پیشبرد این پرونده‌ها بر عهده یک قاضی حوزه «کِبِک» است. 🔹دستیارِ اولت در شکایت خود مدعی شده است که اولت در مراسم شام «خیریه خواهران» در شهر بیوپورت استان کبک، وی را مورد آزار قرار داده است و این اتفاق در حالی رخ داده که تا پیش از آن، این دو فقط چند بار یکدیگر را از نزدیک ملاقات کرده بودند. 🔹به گفته این زن کانادایی، دو سال بعد در سال ۲۰۱۰ نیز که وی ۲۵ ساله بود، بار دیگر از سوی این اسقف اعظم مورد تعرض جنسی قرار گرفت و او تنها کسی نبود که چنین مشکلاتی با او داشت. 🔹دیلی بیست می‌نویسد، شاکی این پرونده پیش از پیوستن به موج شکایت‌ها علیه بیش از صد مقام کلیساهای کانادا، در نامه‌ای این مسئله را به شخص پاپ اطلاع داده بود اما این تلاش بی‌فایده ماند. 🔹هشتم مرداد امسال، پاپ فرانسیس در سفر به کانادا در جمع خبرنگاران اذعان کرد که کشتار کودکان بومی در کانادا، «نسل‌کشی» بوده است. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ انشعاب درونی طالبان؛ جنگ هزاره‌ها از بلخاب شروع می‌شود؟ 🔹ایندیپندنت: #طالبان از چند روز پیش و پس
طالبان، مولوی مهدی تنها فرمانده شیعه خود را کشتند 🔹دویچه وله: مقامات می‌گویند مولوی مهدی را حین فرار به کشته‌اند. او تنها فرماندهان طالبان و رئیس سازمان اطلاعات ولایت بامیان بود. او در پی اختلافات از مقامش برکنار شد و در شهر بلخاب علیه طالبان دست به شورش زد. 🔹مولوی مهدی یگانه فرمانده شیعه از قوم هزاره در صفوف طالبان بود و سپس دست به شورش علیه حکومت طالبان زد. 🔹حال وزارت دفاع دولت موقت طالبان در توییتر اعلام کرده است که "مهدی، پس از شورش علیه امارت اسلامی در بلخاب ولایت سرپل با چندتن از همراهانش به کوه‌ها متواری شده بود که وی طی روزهای گذشته به قصد فرار به کشور ایران، توسط نیروهای تجسس و اطلاعاتی در نقاط مرزی بین ولایت هرات و ایران، شناسایی و به جزای اعمالش رسید". 🔹مولود مهدی تنها فرمانده هزاره‌تبار و شیعه طالبان بود که پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، ریاست سازمان اطلاعات و امنیت (استخبارات) ولایت بامیان به او سپرده شد. 🔹طالبان در بهمن ۱۴۰۰ مولوی مهدی را از ریاست استخبارات ولایت بامیان برکنار کردند. او برای تعیین جایگاه خود به کابل رفت و جداگانه با رهبران طالبان دیدار کرد. 🔹به نقل از منابع نزدیک به مولوی مهدی گفته می‌شود که او در دیدار با مقامات ارشد طالبان خواستار تعیین جایگاه و حق در حکومت طالبان شده بود، اما مقامات طالبان این درخواست او را نپذیرفتند. 🔹در پی آن مولود مهدی به زادگاهش بَلخاب در ولایت سرپل رفت و دست به مسلح کردن مردم این شهر که همگی از قوم شیعه هزاره علیه طالبان هستند پرداخت. 🔹به دنبال جنگی که میان نیروهای اعزامی طالبان و هزاره‌های پیرو مولود مهدی در بلخاب درگرفت، این فرمانده به کوه‌های اطراف شهر پناه برد. این جنگ در اواخر تیرماه (اوایل ژوئن) با کشته و آواره شدن بسیاری پایان گرفت. ✍️ محمد محقق از سیاستمداران سرشناس هزاره در صفحه فیس‌بوک خود با تایید خبر فوق، نوشت مولوی مهدی «در یک کمین طالبان» دستگیر شد و در یک «محکمه صحرایی» توسط این گروه به قتل رسید. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
✍️ فتوای تازه #دار_الافتاء #مصر درباره جواز #توسل به اولیای الهی با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و
💢 «اشعری‌های الازهر» در برابر خدایان تکفیر 📌 بخش اول 🔹النهار: در جریان زیارت جمعی از دانشجویان به همراهی دکتر محمد إبراهیم العشماوی استاد حدیث دانشگاه الازهر از مرقد سید احمد البدوی قطب صوفیه در شهر طنطا، عده‌ای از مدافعان جریان‌های سلفی نسبت به این اقدام دانشجویان الازهر اعتراض کردند که موجب ایجاد درگیری لفظی بین این دو گروه شد. 🔹«جریانات سلفی» با سوء استفاده از این اتفاق، موجی از شیوخ الازهر به عنوان نماینده مکتب به راه انداختند و رویکرد آنان را به چالش کشیدند. این جریانات همچنین از این مساله به عنوان فرصتی برای ابراز مخالفت خود نسبت به اتفاقات اخیر در صحنه سیاسی ملی و منطقه‌ای استفاده می‌کنند. 🔹مصادیق روشنی از علاقه به مکتب صوفیانه مدرن در دولت وجود دارد، از قانون‌گذاری و فقه، توانمندسازی اجتماعی آن و سرمایه‌گذاری عملی در مهار پروژه گروه‌های افراطی تا تلاش برای جایگزینی هویت فکری و فرهنگی و اجرای طرح توسعه مساجد و حرم‌های اهل بیت که نمادهای بارز سلوک معنوی میان پیروان فرقه‌های هستند. 🔹با وجود بودجه و حمایت زیاد از جریان‌های و تعداد قابل توجه مراکز تحقیقاتی و آکادمیک متعلق به این جریان، با توجه به ترس همیشگی از کوچکتر شدن حوزه‌ی نفوذشان، تمرکز فعلی جریان‌های سلفی به «فضای مجازی» منتقل شده‌ است. 🔹ده‌ها مرکز تحقیقاتی معتبر مرتبط با «جریان سلفی» اخیراً به ارائه تحقیقات فقهی مفصلی پرداخته‌اند که عقاید اشعری را به چالش می‌کشد. در عین حال یوتیوبرهای سلفی را برای برخورد با مکاتب صوفیه و مکاتب قدیمی و معاصر آن‌ها فعال کرده‌اند. جریان‌های سلفی معتقدند مکتب صوفیانه مدرن خصوصا پس از افول جریان‌های مربوط به اسلام حَرَکی در سال‌های اخیر، در جامعه و مخصوصا جوانان نفوذ چشمگیری داشته است. 🔹بسیاری جنبش صوفیانه مدرن را نقطه کانونی در پروژه ریشه‌کنی افراط فکری و ناهنجاری‌های رفتاری دینی می‌دانند که دقیقا مقابل آن چیزی است که از سوی جریان‌های سلفی-جهادی براساس مبانی فقهی ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب حمایت و ترویج می‌شود. 🔹«جریان‌های سلفی» به دلیل اختلاف فکری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با دکترین محمد بن عبدالوهاب که در سخنرانی وی در مارس 2022 ایراد شد، نسبت به وی نگاه مثبتی ندارند. بن سلمان در این سخنرانی گفته بود محمد بن عبدالوهاب نماینده پادشاهی سعودی نیست، او فقط یک واعظ است نه یک پیام‌آور و هیچ شخصی نمی‌تواند دکترین مشخص و خاصی را بر پادشاهی عربستان تحمیل کند. 🔹 سعودی به تدریج در حال جایگزینی فرقه اشعریه به جای سلفیه است. برای اولین بار قسمت‌هایی از یک برنامه تلویزیونی با گرایش صوفیانه توسط شیخ جابر بغدادی (یکی از نمادهای مکتب صوفیه مصر) از داخل مدینه المنوره ضبط و در ماه رمضان سال گذشته با عنوان «حالة حب» از شبکه «اقرأ» پخش شد. در این برنامه از رابطه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با اصحاب و خاندان مکرمش صحبت شده است. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
💢 «اشعری‌های الازهر» در برابر خدایان تکفیر 📌 بخش دوم 🔹نمی‌توان اظهارات دکتر ابراهیم السقاف، رهبر فرقه علوی در پادشاهی عربستان سعودی در ماه مه ‌2018 را نادیده گرفت که در آن گفته بود فرقه‌های صوفی درخشان‌ترین دوران خود را در دوران سلطنت ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان می‌گذرانند و آنها هم اکنون بیش از یک میلیون پیرو در عربستان دارند. 🔹در اواسط سال 2019، مجله «الفیصل» منتشر شده توسط مرکز تحقیقات ملک فیصل، پرونده‌ای با عنوان «تصوف از حاشیه تا متن» را به موضوع تصوف و توانایی آن برای ایجاد صلح و همزیستی و مقابله با تعصب اختصاص داد. در اکتبر 2017، شبکه العربیه نیز مصاحبه‌ای طولانی با محمد بن بریکة، استاد عرفان و معارف اسلامی دانشگاه الجزایر، با موضوع ویژگی‌های تفکر صوفیانه پخش کرد. 🔹دعوای اشعری و سلفی ریشه تاریخی دارد. اختلافات بین شاگردان شیخ ابوالحسن اشعری، که دلیل نقلی را با منطق عقل تأیید می‌کند، و بین شاگردان شیخ ابوجعفر طحاوی و در راس آنها ابن تیمیه (بزرگترین شیخ آنها) و محمد بن عبدالوهاب که بر ظواهر ادله نقلی جمود داشته‌اند. 🔹حمله به نمادهای فرقه اشعری و جریان صوفیه معاصر، در حال حاضر توسط تعداد نه چندان کمی از طرفداران مکتب وهابی که نقش «یوتیوبرهای سلفی» را بازی می‌کنند پیگیری می‌شود، مانند رامی عیسى، تامر اللبان، أحمد حربی، محمد شمس الدین، هیثم طلعت، أبو عمر الباحث موسس شکبه «مکافحة الشبهات»، محمد سمیر، هشام السجینی، محمد أبو الوفا، حسن أبو الأشبال، مصطفى العدوی، علاء حامد، نادر أشرف عبد الحی، محمد حسن عبد الغفار، هانی حلمی، أبو بکر القاضی و نور الدین عید. 🔹جریان‌های سلفی برای ایجاد انحراف، صفحاتی را با نام‌های «کوکب الأزهریین»، و «طلاب جامعة الأزهر»، و «طلاب الأزهر» راه‌اندازی کردند تا گفتمان الازهر را بر اساس روش وهابی هدایت کنند. 🔹از سوی دیگر، مکتب صوفی مدرن حامیان زیادی از بین علمای الازهر و مدافعان وزارت اوقاف مصر به رهبری دکتر علی جمعه، مفتی اعظم سابق دولت مصر دارد. از جمله ایشان شیخ اسامه الازهری، مشاور رئیس جمهور، دکتر عمرو الوردانی، دبیر فتوا در دارالافتای مصر، و دکتر مجدی عاشور، مشاور مفتی اعظم مصر، دکتر محمد مختار مهنى، مشاور شیخ الازهر و دکتر یسری جبر، دکتر محمد عوض المنقوش و شیخ جابر بغدادی هستند. 🔹در حال حاضر دکتر محمد سالم أبو عاصی، استاد دانشکده اصول دین در دانشگاه الازهر و نویسنده کتاب «أشعری أنا» و دکتر محمد إبراهیم العشماوی، استاد حدیث دانشگاه الازهر، دکتر محمد وسام خضر، دبیر فتوای مکتوب در دارالافتای مصر و دکتر مختار محسن محمد، دبیر فتوا در دارالافتاء و نویسنده کتاب «الإشراقات عند الصوفیة»، رهبری دفاع از مکتب اشعری را بر عهده دارند. 🔹همچنین دکتر أحمد نبوی الأزهری، استاد دانشگاه الازهر، دکتر عصام أنس الزفتاوی، دکتر عمر محمد الشریف، محقق تاریخی، شیخ أحمد البهی، امام مسجد سیدی على زین العابدین، دکتر عبدالعزیز معروف الازهری، شیخ اشرف سعد الازهری، شیخ احمد العربی، دکتر احمد خمیس شتیه، محمود رمضان معروف به «ابوحمزه الصوفی»، مصطفى فرید، محمود مرسی حسن، شهاب الدین الأزهری، عبد الفتاح زارع و محمد عبدالواحد الحنبلی از جمله این افراد هستند. @dolatedin
⭕️ پاپ فرانسیس با مهمانان تراجنسیتی کلیسای رم ملاقات کرد 🔹رلیجن نیوز: فرانسیس با چهارمین گروه از افراد تراجنسیتی ملاقات کرد. این ملاقات روز چهارشنبه ۱۰ اوت در حاشیه دیدارهای عمومی هفتگی پاپ برگزار شد. 🔹پاپ فرانسیس قبلاً نیز با برخی از افراد ترانجنسیتی در 27 آوریل، 22 ژوئن و 3 اوت ملاقات کرده بود. 🔹پاپ فرانسیس به دلیل این رویه خود از سوی برخی از اعضای جامعه LBGTQ مورد تحسین قرار گرفته است. وقتی در سال 2013 در مورد یک کشیش ظاهراً همجنسگرا از پاپ پرسیدند، او پاسخ داد: «من کی هستم که قضاوت کنم؟». او در طول دوران زمامداری خود به صورت فردی و گروهی با افراد تراجنسیتی ملاقات داشته است. 🔹اما او به شدت با «نظریه [مدرن] جنسیت» مخالفت کرده و آموزه‌های کلیسا را که معتقد است رفتارهای همجنس‌گرایانه «ذاتاً اختلال هستند» تغییر نداده است. در سال 2021، او اجازه انتشار یک سند را داد که در آن ادعا می‌کرد که کلیسای نمی‌تواند ازدواج‌های را برکت دهد زیرا «خدا نمی‌تواند گناه را برکت دهد». 🔹در مقابل، اخیراً پاپ نامه‌ای نوشت و در آن از ابتکار یک وزارتخانه تحت مدیریت برای کاتولیک‌های LGBTQ، به نام «Outreach»، تمجید کرد. این ابتکار توسط کشیش جیمز مارتین، نویسنده کتاب "Building a Bridge" اداره می‌شود، کتابی که در مورد نیاز کلیسا به استقبال و خدمت‌رسانی بهتر به کاتولیک‌های LGBTQ است. 🔹پاپ فرانسیس همچنین رویداد همجنس‌گرایانه اخیر در دانشگاه یسوعی فوردهام نیویورک را ستود و سازمان‌دهندگان را تشویق کرد «به فعالیت خود در راستای فرهنگ برخورد (culture of encounter) ادامه دهند، که فاصله‌ها را کوتاه می‌کند و ما را با تفاوت‌ها غنی می‌کند، به همان شیوه عیسی که خود را به همه نزدیک کرد.» 🔹پاپ فرانسیس به عنوان اولین پاپ یسوعی کلیسای کاتولیک روم از وظایف دینی خود نسبت به همجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها صحبت کرده و اصرار دارد که آنها فرزندان خدا هستند و خدا آنها را دوست دارد و مستحق همراهی کلیسا هستند. ✍️ رهبر کاتولیک‌های جهان در بخشی از یک مستند به نام «فرانچسکو» که در ۳۰ مهر ۱۳۹۹ منتشر شد، در صریح‌ترین اظهار نظر خود درباره همجنس‌گرایان گفت: «افراد همجنس‌گرا حق دارند خانواده خود را تشکیل دهند. آن‌ها فرزندان خداوند هستند و حق دارند خانواده خود را داشته باشند. هیچ فردی نباید به این دلیل بیرون رانده شود و یا مصیبت بکشد». 🔸پاپ فرانسیس همچنین گفت: «ما باید قوانین مدنی لازم برای اين نوع همزيستی را خلق کنیم. به این شکل حقوق آن‌ها تضمین خواهد شد. من از این موضوع دفاع کرده‌ام». @dolatedin