💢 جشن قرنقشوه در کشور عمان جنجال برانگیخت.. چرا؟
🔹بی بی سی: برگزاری مراسم سالانه ماه #رمضان، #قرنقشوه، خشم برخی از مردم عمانی را برانگیخته و تاکید کردند که این جشن منشأ شرعی ندارد و بر اساس فتاوای دینی منشأ این #جشن منشأ #بتپرستی است و ربطی به میراث #عمان ندارد.
🔹از جهتی دیگر کاربران شبکه اجتماعی توئیتر از جشنی که باعث شادی دل کودکان میشود دفاع کردند و توضیح دادند که این یک رسم قدیمی عمانی است که باید احیا شود.
🔸قرنقشوه چیست؟
🔹این یک سنت اجتماعی است که معمولاً در نیمه ماه مبارک رمضان در تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله سلطاننشین عمان برگزار میشود که در آن کودکان پس از افطار به صورت دستهجمعی بیرون میروند و اشعار و عبارات معروفی را برای این مراسم میخوانند. این جشن در قطر «الكرنكعوه»، در کویت «القرقيعان» و در سلطنت عمان «القرنقشوه» نامیده میشود.
🔹قرنقشوه جشنی است که معمولاً کودکان به انتظار آن هستند و بزرگترها روزها قبل از شروع این جشن، با انتخاب لباس جدید در حال آماده شدن برای آن هستند و در روز چهاردهم ماه مبارک رمضان، پس از نماز مغرب، کودکان دسته دسته بیرون میروند تا از خانههایی که بزرگترها در آنجا منتظرشان هستند، با شیرینی، پول نقد، آجیل و سایر شیرینیها از آنان پذیرایی کنند.
🔸فتوای دینی
🔹«سنتی است که ریشههای آن بتپرستی است»؛ این فتوایی است که پیشتر در سال 2018 شیخ كهلان بن نبهان الخروصي، دستیار مفتی اعظم سلطنت عمان، در رسانههای اجتماعی پخش و تأیید کرد که جشن قرنقشوه معمولاً منشأ بتپرستی دارد. الخروصی فتوای خود را به باستانشناسان و مردمشناسان استناد داده و مدعی شده #مسیحیان این سنت را بزرگ داشتهاند و آن را «عید همه قدیسان» یا «هالووین» نامیده و در آن بچهها به سراغ خانههای همسایهها رفته و از آنها هدایایی درخواست میکنند.
🔹الخروصی جشن قرنقشوه را عادتی بیگانه برای جامعه عمان توصیف کرده و گفت این جشن در کشورهایی برگزار میشود که با تمدنهای مسیحی غربی آمیخته شدهاند.
🔸حمایت از فتوا
🔹برخی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر از فتوایی مبنی بر عدم بزرگداشت این مناسبت بر اساس گفتههای شیخ کحلان بن نبهان الخروصی حمایت کردند و از کسانی که در سخنان وی تردید دارند انتقاد کردند و برخی دیگر از لغو جشن قرنقشوه در برخی اماکن عمومی عمان ابراز خوشحالی کردند.
🔸طرفداران جشن قرنقشوه
🔹برخی دیگر از کاربران توئیتر خواستار احیای این رسم بدون ایجاد جنجال شدند، حتی اگر این رسمی در همه مناطق عمان نباشد؛ آنان برانگیختن این همه جنجال در توییتر را محکوم کردند و خواستار عدم اغراق در این مسأله شدند و برخی دیگر خواستار توجه به مسائلی مهمتر از جشنهای کودکان شدند.
✍🏼 ملاحظه:
🔹قرنقشوه، #گرگیعان یا قرقیعان مراسمی است سنتی که همهساله در مناطقی از ایران همچون خوزستان، هرمزگان، کیش، بوشهر و در کشورهای عراق، کویت، عمان، امارات، بحرین، عربستان و... توسط کودکان آن مناطق اجرا و آن را جشن میگیرند.
🔹درباره ریشه و معنی کلمه «قرقیعان» نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی معتقدند این کلمه از «قرع الباب» به معنای دربزدن گرفته شدهاست؛ چرا که کودکان درب خانهها را برای دریافت شیرینی و عیدی میکوبند.
🔹نظر دیگری که در باب معنی «گرگیعان» آمده این است که از کلمهٔ «قرّةالعین» گرفته شده که به معنای شادی و سرور انسان است و از آن جایی که مراسم گرگیعان مصادف میشود با تولد امام حسن مجتبی(ع) و خوشحالی پدربزرگ وی، حضرت محمد(ص) برای تولد نخستین نوهاش، میگویند که مردم برای عرض تبریک به امام علی(ع) و همسرش فاطمه زهرا(س) «قرة عین! قرة عین!»گویان به درب منزلشان میرفتند و کمکم به صورت مناسبتی هرساله در میان مسلمانان رواج یافت.
@dolatedin
⭕️ محقق: طالبان از تفاوتهای مذهبی برای تحقیر و سرکوب جامعه هزاره و شیعه استفاده میکنند
🔹اطلاعات روز: محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم #افغانستان، #طالبان را متهم کرده است که از تفاوتهای مذهبی بهعنوان فرصتی برای «تصفیه حسابهای مذهبی» استفاده کرده و جامعه #شیعه و قوم #هزاره را «تحقیر و سرکوب» میکنند.
🔹آقای محقق این اظهارات را پنجشنبه شب (۲۵ فروردین) در صفحهی فیسبوک خود در واکنش به #تشهیر (رسوا ساختن مجرم) یک مسافر هزاره و پیرو مذهب شیعه از سوی طالبان در ولایت غور، مطرح کرده است.
🔹این فرد شهروند ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور بوده است. طالبان او را روز گذشته به جرم روزهخوری، شکنجه کرده و سپس لقمهای غذا را به دهنش گذاشته و در بازار تشهیر منفی کردهاند.
🔹محقق نوشته است که پیروان مذهب شیعه براساس فقهشان در هنگام مریضی و یا مسافرت روزه را قصر میکنند و قضاء آن را در وقت دیگر بهجا میآورند. با این حال، او گفته است که طالبان خلاف شعار و تعهدشان مبنی بر رعایت حقوق مذهبی اهل تشیع، عمل میکنند.
🔹محقق از علما و شخصیتهای کشور، بهویژه جامعه تشیع و هزاره که بهگفتهی او، به نحوی با طالبان همکاری دارند، نیز خواسته است که بر ظلمهایی که بر جامعه هزاره و شیعه روا داشته میشود، توجه داشته باشند و تا حد امکان از آن جلوگیری کنند.
@dolatedin
⭕ چالش جدید برای اسلامگرایان ترکیه؛ دادگاه قانون اساسی تدریس دروس دینی را «نقض حقوق بشر» خواند
🔹ایندیپندنت: به دنبال شکایت یک شهروند ترکیه، دادگاه قانون اساسی این کشور پس از یک کشمکش طولانی هشت ساله، برگزاری کلاسهای دینی اجباری در مدارس را بهصراحت «نقض حقوق بشر» اعلام کرد. این تصمیم با استناد به اصل «آزادی دین و وجدان» اخذ شد.
🔹انتشار این خبر همزمان با حذف یک ماده قانونی مصوب سال ۱۹۲۸ تحت عنوان «دین دولت ترکیه اسلام است» صورت گرفت که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نشان میدهد ترکیه بار دیگر در حال برداشتن گامهایی موثر برای احیای سکولاریسم است.
🔹در همین زمینه، روزنامه «جمهوریت» در گزارشی نوشت که مجمع عمومی دادگاه قانون اساسی ترکیه در ۷ آوریل، برای رسیدگی به شکایت فردی تشکیل شد که در سال ۲۰۱۴ کلاس اجباری دین را نقض آزادی مذهب دانسته بود. در این پرونده که هشت سال در هیئت عمومی دادگاه قانون اساسی این کشور در حال بررسی بود، آمده است: «حق بدیهی والدین برای تعلیم و تربیت فرزندانشان بر اساس اعتقادهای دینی و فلسفی خود در بند چهارم اصل ۲۴ قانون اساسی نقض شده است.»
🔹بر اساس این گزارش، دادگاه قانون اساسی ترکیه اعلام کرد که تدریس اجباری دروس دینی حق والدین برای اطمینان از تعلیم و تربیت بر اساس باورهای دینی و فلسفی خود را نقض میکند.
🔹درپی انتشار این خبر، بسیاری از سیاستمداران ترکیه که دیدگاه اسلامگرایانه داشتند، به این موضوع اعتراض کردند؛ از جمله محمت آکیف ییلماز از حزب عدالت و توسعه که در توییتر آن را «هدیه دادگاه قانون اساسی ترکیه به مناسبت ماه رمضان» خواند.
🔹از طرفی حزب چپ ترکیه نیز با انتشار بیانیهای در همین زمینه، ضمن اعلام اینکه تعلیم و تربیت دینی را نمیتوان به عنوان یک ضرورت تحمیل کرد، نوشت: «در مبارزه برای آموزش سکولار و علمی، اجرای تصمیم دادگاه قانون اساسی مبنی بر لغو کلاسهای اجباری دین را دنبال خواهیم کرد.» در قسمتی از این بیانیه آمده است: «کلاسهای دینی اجباری که موجب تبعیض و فشار دینی میشوند، باید برچیده و تمام محتوای دینی در آموزشوپرورش حذف شوند.»
🔹پیشتر در سال ۲۰۰۷، دادگاه حقوق بشر اروپا نیز ضمن محکوم کردن تدریس دروس اجباری دینی در مدارس ترکیه آن را با حقوق بشر مغایر خوانده بود. از نظر دادگاه حقوق بشر اروپا، «آموزش دینی صرفا به اراده افراد و تقاضای نمایندگان قانونی خردسالان بستگی دارد» و اجباری شدن این دوره خلاف قانون است.
🔹از سوی دیگر، در اصل ۲۴ قانون اساسی ترکیه، با اشاره به اینکه «فرهنگ دینی و معارف اخلاقی» به عنوان یک دوره اجباری در دوره ابتدایی و متوسطه تدریس میشود، تاکید شده است که «آموزش دینی تنها به اراده افراد و تقاضای نمایندگان قانونی کودکان بستگی دارد».
@dolatedin
⭕️ مقاله «هزارهها در پاکستان»
🔹روز گذشته سه انفجار در ورودی یک مدرسه و یک مرکز آموزشی در منطقه شیعه و هزارهنشین در غرب کابل دهها کشته و زخمی بر جای گذاشت. حدود ۲۰ روز پیش نیز در پی انفجار دو بمب در یک منطقه شیعهنشین هرات، ۲۵ نفر کشته و زخمی شدند.
🔹داعش که مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است، چندی پیشتر (جمعه ۱۳ اسفند) نیز در یکی از خونبارترین جنایتها در پاکستان، حملهای را به یکی از مساجد شیعیان در پیشاور عملیاتی کرد که بیش از ۶۰ کشته و ۲۰۰ تن زخمی بر جای گذاشت.
🔹چندی پیش (فوریه ۲۰۲۲) ماسیمو اینتروین (Massimo Introvigne)، استاد ایتالیایی جامعهشناسی ادیان و سردبیر مجله دینی و حقوق بشری Bitter Winter مقالهای مفصل از وضعیت هزارههای پاکستان را در پنج بخش در این مجله منتشر کرد. آنچه این مقاله خواندنی به خوبی برجسته میکند، عنصر مشترک «#قومیت» در نسلکشی چند دههای #شیعیان در #افغانستان و #پاکستان است.
🔹این مقاله گزارشی دقیق و بدون پرگویی را از تاریخ معاصر حضور تلخ #هزارهها در پاکستان و عوامل و ریشههای سالها جنایت خونین علیه این شیعیان ارائه میدهد. شیعیانی که در پاکستان طی دههها با افراطگرایی ضد شیعی و بارها با حملات مرگبار گروههای تروریستی، از لشکر #جهنگوی گرفته تا #داعش، روبهرو بودهاند، همان هزارههایی هستند که طی چندین موج #مهاجرت و پی آزار و شکنجههای خونین از افغانستان به پاکستان پناه آوردهاند.
🔹این مقاله نشان میدهد که شیعیان غیرهزاره کمتر هدف حملات تروریستی در پاکستان بودهاند و از دیگر سو این نفرتپراکنیها و جنایتها از سوی قوم #پشتون صورت گرفته، و نه مثلا اهل سنت #بلوچ.
🔹نقش و انگیزههای دولت پاکستان در حمایت غیر رسمی از این جنایات نیز پردهای دیگر از تاریخ تلخ هزارهها در این کشور است که امید است با مطالعه این مقاله گوشههایی از آن روشن شود.
👈 گزارش خلاصهواری از این مقاله را در اینجا بخوانید.
@dolatedin
⭕️ شیخ الازهر: دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست... به مسیحیان اهل ذمه نگویید... دفاع از کلیساها واجب است... محدود کردن غیر مسلمانان در ماه رمضان درست نیست
🔹الیوم السابع: شیخ #احمد_الطیب ضمن تبریک عید قیامت به تواضروس دوم، پاپ قبطیهای مصر گفت: «تبریک اعیاد به مسیحیان از روی ادب یا تعارف نیست، بلکه ناشی از درک ما از آموزههای دین واقعی است».
🔹الطیب با تأکید بر اینکه رابطه #مسلمانان و #مسیحیان مظهر واقعی اتحاد و #اخوت است، در اظهاراتی در گفتگو با روزنامه صوت الازهر تصریح کرد: «در قرآن ادیان مختلف وجود ندارد اما رسالتهایی الهی وجود دارد که بیانگر دین الهی واحد است و وحدتی وجود دارد که پیامبر اسلام، محمد(ص) را با دیگر پیامبران پیوند میزند و این همان اخوت است. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: من نزدیکترین مردم به عیسی پسر مریم در دنیا و آخرت هستم. هیچ پیامبری بین من و او نیست و پیامبران فرزندان یک پدر از مادران گوناگون هستند و دینشان یکی است.»
🔹شیخ #الازهر گفت منشأ دین در همه این رسالتهای الهی یکی است و به همین دلیل است که خداوند متعال - در #قرآن کریم - #تورات و #انجیل را «هدایت و نور» توصیف میکند و قرآن خود را کتاب مصدّق (تأییدکننده) دو کتاب مقدس پیشین (تورات و انجیل) معرفی میکند. وی گفت: «در قرآن میخوانیم که انجیل مؤید تورات است و قرآن مؤید انجیل و تورات است.»
🔹او اشاره کرد که فقهای مسلمان معتقدند دست زدن به قرآن بدون طهارت برای مرد و زن مسلمان جایز نیست و این امر در مورد دست زدن به انجیل و تورات نیز صدق میکند، بنابراین اگر مسلمان طهارت نداشته باشد نباید به آنها دست بزند.
🔹شیخ الازهر گفت شایسته نیست که واژه #اهل_ذمه بر مسیحیان اطلاق شود، چرا که آنها شهروندانی با حقوق و وظایف برابر هستند. او افزود اصطلاح #اقلیت که حامل برداشتهای منفی است و منجر به احساس طرد شدگی میشود، بیانگر روح اسلام و فلسفه آن نیست و این اصطلاح #شهروندی است که مناسبترین بیان و بزرگترین و تنها سرمایه برای ثبات جوامع است.
🔹وی بیان کرد: «نه در قرآن و نه در سنت پیامبر(ص) متنی وجود ندارد که براساس آن بنای کلیسا حرام باشد. محدودیتهایی که هنگام ساخت هر #کلیسا رخ میدهد، برخاسته از آداب و سننی است که مردم دهان به دهان نقل کردهاند و منشأ آن اسلام نیست.»
🔹احمد الطیب گفت: «من از کسانی هستم که معتقدم ساختن مسجد در مقابل کلیسا نوعی محدودیت برای مسیحیان است و اسلام ما را از چنین محدودیتهایی منع کرده است. زیرا ساختن مسجد در مقابل کلیسا مسیحیان را آزار میدهد و این اذیت کردن حرام است؛ پیامبر(ص) فرموده: هر که ذمی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است.»
🔹شیخ الازهر افزود: «میگویم: (أرض الله واسعة)، پس مساجد باید دور از کلیساها ساخته شوند و کلیساها دور از مساجد بنا شوند. چرا اصرار به ساختن مسجد روبروی کلیسا دارید؟ چرا اصرار به ساختن کلیسا در مقابل مسجد دارید؟ این دست کم گرفتن عبادات و خانههای عبادت است و این رفتاری است که اسلام آن را نمیپسندد. زیرا از من مسلمان خواسته نشده که کلیسا را ببندم و چراغ آن را خاموش کنم و عبادت در آن را حرام کنم، بلکه آنچه از من خواسته شده این است که اگر به کلیسا تعرض شد، بر من مسلمان واجب است که از آن دفاع کنم.»
🔹شیخ الازهر خاطرنشان کرد: «محدود کردن غیرمسلمانان در غذا و نوشیدنی در طول روز در ماه #رمضان به بهانه روزه بیهوده است. این هیچ نسبتی با اسلام ندارد. مسلمانی که طاقت دیدن همکار مسیحی خود را در محل کار در حال خوردن و نوشیدن یا تحمل تماشای شهروندان مسیحی در رستورانها در طول روز در ماه رمضان ندارد، چگونه است که میتواند خوردن و آشامیدن فرزندان خردسالش در ماه رمضان را تحمل کند؟ یا اینکه فرزندانش را نیز محدود و از خوردن و آشامیدن نهی میکند؟!»
🔹او در توصیهای به طلاب الازهر گفت: «بدانید که ما در این دنیا تنها نیستیم و رابطه ما با دیگران رابطه #تعارف و تعاون است و هرگز این رابطه از جنس درگیری و یا وادار کردن مردم به اسلام و یا توهین به دین و عقیده آنها نیست. مردم چنانکه امام علی(كرم الله وجهه) میفرماید: «یا برادر دینی تو و یا همتای تو در آفرینش هستند.» و همان گونه که دوست نداری آزرده و تحقیر نشوی، همچنین آزار دیگران و تحقیر آنها جایز نیست».
✍️ متن گفتگوی شیخ الازهر مفصلتر از گزیده بالا و دربردارنده نکات بیشتری است. به علاقهمندان این مطلب، مطالعه متن کامل این گفتگو پیشنهاد میشود.
@dolatedin
⭕️قیس سعید قانون اساسی تونس را هدف قرار میدهد: اسلام دین ملت است نه دولت
🔹العربی الجدید: #قیس_سعید، رئیس جمهور #تونس، از کسانی که به اصل اول قانون اساسی که میگوید «دین دولت اسلام است»، پایبند هستند، انتقاد کرد.
🔹وی گفت: «اسلام دین ملت است نه دین دولت. ما بر اساس فصل اول قانون اساسی نماز نمیخوانیم و روزه نمیگیریم، بلکه به دستور خداوند است.»
🔹رئیس جمهور تونس عصر دوشنبه ۱۸ فوریه گفت: «دولت سرشتی همچون شرکتها دارد، پس دین داشتن دولت به چه معناست؟»
🔹سعید تأکید کرد: «#مقاصد حقیقی اسلام حفظ جان، آبرو، مال، دین و آزادی است». وی با توجه به اینکه «رابطه [دینی] ما با خداست نه با دولت»، ادامه داد: «خداوند از ما خواسته به توحید معتقد باشیم، اما متأسفانه کسانی هستند که خدا را واحد میدانند و با این وجود حاکمان را با او شریک میکنند.»
🔹وی گفت: «ما به صورت فردی در پیشگاه خداوند میایستیم و پاسخگو خواهیم بود و ما هنگامی که بر سر پل صراط هستیم نه مجلس نمایندگان همراه ما میآید و نه دولت در کنار ما میایستد. ما هرگز هیچ دولت، مجلس و حکومتی را نخواهیم دید که از پل صراط عبور کند یا از چپ و راست آن سقوط کند.»
@dolatedin
⭕️ دادگاه تجدید نظر مصر حکم حبس ابد رهبر زندانی اخوان المسلمین را تایید کرد
🔹ایرنا: به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، دادگاه تجدید نظر #مصر روز چهارشنبه حکم حبس ابد «#محمد_بدیع»، «#محمد_البلتاجی» و «#صفوت_حجازی» از سران #اخوان المسلمین مصر را تأیید کرد.
🔹احکام صادره مربوط به پرونده خشونتها در استان بورسعید در سال ۲۰۱۳ است که بر اثر آن پنج نفر کشته شدند و دادگاه جنایی مصر در سال ۲۰۱۵ رهبر اخوان المسلمین و ۶۶ تن دیگر را مجرم شناخت؛ اما اخوان المسلمین اتهامات وارده علیه اعضای خود را نپذیرفت و به رأی صادره اعتراض کردند.
🔹پس از بازداشت محمد بدیع، در سال ۲۰۱۳، اخوان المسلمین #محمود_عزت را به عنوان رهبر موقت این گروه معرفی کرد.
🔹دولت مصر، اخوان المسلمین را یک «گروه تروریستی» میداند و فعالیتهای آن را پس از کودتای نظامیان علیه دولت محمد مرسی غیر قانونی اعلام کرده است.
🔹در چند سال گذشته شمار زیادی از اعضای این حزب بازداشت و زندانی شدهاند. شماری از رهبران آن در زندان و یا در جریان دادگاه فوت کردهاند.
@dolatedin
⭕️ مقاله روزنامه هاآرتص: همه اسرائیلیها در اشغال شریک هستند
🔹الجزیرة: یک روزنامهنگار صهیونیست در پسزمینه حوادث اخیر در برخی مناطق کرانه باختری و اورشلیم به شهروندان اسرائیلی حمله کرد.
🔹گیدئون لوی در مقالهای که توسط روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" منتشر شد، تمامی صهیونیستها را به همدستی در اشغال سرزمینهای #فلسطین متهم کرد. وی همچنین دولت #اسرائیل را به تسلیم شدن در برابر رفتار "دیوانه" شهروندانش متهم کرد.
🔹لوی - یک روزنامهنگار وابسته به جناح چپ اسرائیل - گفت: «همهی ما و تمامی افراد اسرائیلی در آن روز در راهپیمایی به سمت (شهرک) حومش شرکت کردیم. این ما همگی بودیم که در رژه پرچم در اورشلیم در روز چهارشنبه شرکت کردیم.»
🔹وی تمامی اسرائیلیها را شهرکنشین توصیف کرد و خاطرنشان کرد که هیچ راه دیگری برای توصیف واقعیت وجود ندارد و هر کسی که معتقد است کسانی که در آن راهپیمایی شرکت کردند چند شهرکنشین «خشن» هستند که با اکثر مردم (اسرائیل) ربطی ندارند، به خودش دروغ میگوید.
🔹درگیریها زمانی آغاز شد که اسرائیل فلسطینیهایی را سرکوب کرد که به تأمین امنیت ارتش اشغالگر نسبت به ورود اتوبوسهای شهرکنشینان به خرابههای شهرک «حموش» که دولت در سال 2005 آن را به حکم دادگاه عالی از شهرکنشینان اسرائیلی تخلیه کرده بود، اعتراض میکردند.
🔹شهرکنشینان به تهاجمات خود به دهها مکان باستانی و مذهبی فلسطینی ادامه دادند که خطرناکترین آنها بعدازظهر سهشنبه گذشته بود، که بیش از 10000 شهرکنشین اسرائیلی به جبل الظهور (در شهرک تخلیهشده حومش)، واقع در زمینهای روستای برقه در نزدیکی شهر نابلس (در شمال کرانه باختری) یورش بردند.
🔹پلیس #رژیم_صهیونیستی چهارشنبه گذشته از تندروهای یهودی که در چارچوب راهپیمایی تحریکآمیز «پرچمها»، تلاش میکردند به منطقه باب العامود در شرق بیتالمقدس برسند، جلوگیری کرد و در همین حال به دهها فلسطینی در این منطقه حمله کرد.
🔹لوی در مقاله خود در روزنامه هاآرتص با انتقاد از اسرائیلیهایی که به خاطر هر اتفاقی که در سرزمینهای اشغالی میگذرد، دیگران را سرزنش میکنند، گفت: «چقدر نادرست است که فکر کنیم این ما نیستیم، بلکه تنها آنها [تندروهای اسرائیلی] هستند. چقدر نادرست است که فکر کنیم ما روشنفکران هیچ ارتباطی با این قضایا نداریم و تنها دولت است که تسلیم دیوانگی آنها [تندروها] میشود.»
🔹این روزنامهنگار صهیونیست خاطرنشان کرد که «هر پرچم تحریکآمیزی در شهرک حومش برافراشته شده است و همه پرچمهایی که بر فراز کوه معبد به اهتزاز درمیآیند، نام ما را با خود دارند» گیدئون لوی میافزاید: «هیچ کس نمیتواند در تل آویو بنشیند و در حالی که قهوه با شیر سویا مینوشد، دهانش را باز کند و شکایت کند که «این شهرکنشینها را چه میشود؟ اینها کشور "ما" را ویران میکنند.»
🔹نویسنده هیچ کس در اسرائیل را از مسئولیت آنچه در حومش رخ داده است، اعم از سیاستمداران در دولت، مخالفان، ارتش و نیروهای امنیتی مستثنی نکرده و افزود این همان چیزی است که به آن «تحریک به ارتکاب جرم» میگویند.
🔹وی راهپیمایی «تحریکآمیز» پرچمها در حومش را اقدامی «نفرتآمیز» و آن را «تبعیض نژادپرستانه در خالصترین شکل آن و سیلی بر صورت دادگاه عالی» در اسرائیل دانست. وی افزود که این راهپیمایی «بیش از اتهامات علیه (نخستوزیر سابق) بنیامین نتانیاهو، قانون را تحقیر کرده است».
@dolatedin
⭕️ طویانه؛ فروش و بردگی زنان در افغانستان
📌 استاندار طالبان در غور برای زنان باکره و بیوه قیمت تعیین کرد
🔹ایندیپندنت: از سالها پیش در #افغانستان معیار ارزش و اعتبار یک زن در خانواده شوهرش را مبلغ پولی که خانواده شوهر برای او میپردازند و نیز جهیزیهای که زن همراه با خود به خانه شوهر میآورد تعیین میکند. در دو دهه اخیر مبلغ #طویانه برای دختران در نواحی مختلف افغانستان از سیصد هزار افغانی تا به بیش از یک میلیون افغانی رسیده و هزینههای جانبی همچون طلا، زمین و دیگر اجناس منقول یا غیرمنقول گرانبها نیز به آن افزود شده است.
🔹استاندار #طالبان در غور بهتازگی مبلغ ۳۵۰ هزار افغانی را برای طویانه دختران تعیین کرده است و شماری از مردم نیز از آن استقبال کردهاند. این نشان میدهد که موضوع فروش یک انسان در برابر پول میان مردم افغانستان امر عادی و پسندیدهای است و مردم فقط با مقدار هزینه مشکل دارند نه با نفس معامله.
🔸طویانه چیست؟
🔹طویانه چیزی شبیه شیربها در فرهنگ ایران است، اما با تفاوتهایی در مبلغ و نحوه پرداخت آن؛ شیربها در ایران به پول یا هدیهای گفته میشود که معمولا از سوی خانواده داماد به مادر عروس به منظور قدردانی از زحمتی که در زمان نوزادی برای فرزند دخترش متحمل شده است پرداخت میشود، اما طویانه در افغانستان تبدیل به یک معامله تمام عیار بازرگانی شده است؛ یعنی پولی که دختران با آن خرید و فروش میشوند.
🔹این یک رسم معمول در میان خانوادههای افغانستانی است؛ هنگامی که خانواده پسر به خواستگاری دختری میروند، پس از یک شناخت اولیه دو طرف از یکدیگر، بحث طویانه آغاز میشود و خواستگاری به یک معامله جنجالی بازرگانی میان خانوادههای دختر و پسر تبدیل میشود. در بسیاری خانوادهها معمول است که خانواده دختر پس از دریافت طویانه، از پول دریافت شده مقداری #جهیزیه برای دخترشان تهیه میکنند که با خود به خانه شوهر ببرد؛ اما در بسیاری موارد دیگر این پول به جیب پدر یا برادر دختر میرود.
🔹میزان و مقدار طویانه در میان اقوام مختلف افغانستان و نیز طبقههای مختلف اجتماعی متفاوت است و نامهای متفاوتی هم دارد. در شمال افغانستان در میان اقوام ازبک، ترکمن و تاجیک به طویانه، قلین میگویند. از آنجایی که معمولا زنان در شمال افغانستان قالیبافی، گلدوزی و دیگر صنایع ظریف دستی انجام میدهند مبلغ طویانه یا همان قلین بیشتر است. البته طبقه اجتماعی و مالی خانواده دختر نیز تعیینکننده این مبلغ است؛ ازدواج با یک دختر از خانواده نسبتا متمول در شمال افغانستان هزینه هنگفتی دارد؛ برای مثال برای ازدواج با یک دختر قالیباف حداقل بیش از نیم میلیون افغانی باید پرداخته شود و افزون بر آن طلا و گلههای گاو، گوسفند و بز نیز ضمیمه طویانه میشوند.
🔹در میان خانوادههای جنوب و شرق افغانستان که اکثرا پشتوناند و ملک و زمین بیشتری نیز دارند، میزان طویانه به مراتب بیشتر است. این رسم در افغانستان از کابل شروع میشود و تا مناطق مرکزی هزارهنشین هرات، بادغیس و بدخشان میرسد و زنان و دختران جوان با نامهای مختلفی همچون گله، قلین، ولور، بخش، پیشکش و غیره با پول معامله میشوند. اما بهجز مهریه زنان در ازدواج که جایگاهی شرعی در اسلام دارد، طویانه و انواع آن هیچگونه جایگاه قانونی یا شرعی در افغانستان ندارند. در قانون مراسم ازدواج که در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در مجلس افغانستان به تصویب رسید و در روزنامه رسمی وزارت عدلیه (دادگستری) منتشر شد، گرفتن طویانه به اجبار از خانواده داماد منع شده است.
🔸زنان چگونه به بردگی گرفته میشوند؟!
🔹فریده، دختر ۱۸ سالهای در کابل است که سه سال پیش در ازای پول هنگفتی به نکاح یک مرد ۶۰ ساله در آمد. پس از گذشت دو سال و نیم از ازدواجشان، مرد مسن فوت کرد و فریده اکنون همچون یک زندانی در خانه شوهر متوفیاش زندگی میکند. خانواده شوهرش اجازه رفتن به خانه پدرش حتی برای دیدار آنان را هم نمیدهند، زیرا هراس دارند که او برود و بازنگردد. این خانواده پول هنگفتی برای ازدواج او هزینه کردهاند و بدون شک میخواهند او را به عقد مرد دیگری از خانواده درآورند تا پول از دست رفته جبران شود.
🔹شهلا (نام مستعار)، استاد دانشگاه کابل در مورد پرداخت طویانه دختران و پیامدهای آن در زندگی زنان در افغانستان گفت: «خانوادهها معمولا با دختری که برایش مبلغ هنگفتی پرداختهاند مانند یک انسان آزاد رفتار نمیکنند بلکه با او همچون یک برده برخورد میشود.»
@dolatedin