1. آیتالله خامنهای:
امروز تاريخ جهان، تاريخ بشريت، بر سر يك پيچ بزرگ تاريخى است. دوران جديدى در همهى عالم دارد آغاز مىشود. نشانهى بزرگ و واضح اين دوران عبارت است از توجه به خداى متعال و استمداد از قدرت لايزال الهى و تكيهى به وحى. بشريت از مكاتب و ايدئولوژىهاى مادى عبور كرده است. امروز نه ماركسيسم جاذبه دارد، نه ليبرالدموكراسى غرب جاذبه دارد... نه ناسيوناليستهاى سكولار جاذبهاى دارند. امروز در ميان امت اسلامى، بيشترين جاذبه متعلق است به اسلام، به قرآن، به مكتب وحى؛ كه خداى متعال وعده داده است كه مكتب الهى و وحى الهى و اسلام عزيز مىتواند بشر را سعادتمند كند. اين يك پديدهى بسيار مبارك و بسيار مهم و پرمعنائى است.
اين پيچ تاريخىاى كه گفتم، عبارت است از تحول از سيطرهى چنين ديكتاتورىاى به آزادى ملتها و حاكميت ارزشهاى معنوى و الهى؛ اين پيش خواهد آمد؛ استبعاد نكنيد.
اين وعدهى الهى است كه: «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ» . خداى متعال تأكيد مىكند كه اگر او را نصرت كرديد، شما را نصرت خواهد كرد. ممكن است در نگاه عادى و مبتنى بر محاسبات مادى، بعيد به نظر بيايد؛ اما خيلى از چيزها بعيد به نظر مىآمد و اتفاق افتاد... اگر كسى مىگفت كه در كشورى مثل لبنان، يك گروه جوانِ مؤمن خواهند توانست رژيم صهيونيستى و ارتش مجهز صهيونيستى را شكست بدهند، كسى باور نمىكرد؛ اما اينها اتفاق افتاد. اگر كسى مىگفت كه نظام جمهورى اسلامى با اين همه دشمنى كه از شرق و غرب عليه او اعمال مىشد، خواهد توانست سى و دو سال مقاومت كند و روزبهروز قوىتر شود و جلوتر برود، كسى باور نمىكرد؛ اما اتفاق افتاد. «وَعَدَكُمُ اللَّهُ مَغانِمَ كَثِيرَةً تَأْخُذُونَها فَعَجَّلَ لَكُمْ هذِهِ وَ كَفَّ أَيْدِيَ النَّاسِ عَنْكُمْ وَ لِتَكُونَ آيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ يَهْدِيَكُمْ صِراطاً مُسْتَقِيماً» .
اين پيروزىها آيت الهى است؛ اينها نشانههائى از قدرت فائقهى حق است كه خداى متعال دارد به ما نشان مىدهد. آن وقتى كه مردم به ميدان بيايند، آن وقتى كه ما موجودى خودمان را وارد ميدان كنيم، نصرت الهى قطعى است. خداى متعال راه را هم به ما نشان مىدهد؛ «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» . خدا، هم هدايت مىكند، هم كمك مىكند، هم به اهداف عالى مىرساند؛ شرطش اين است كه ما در ميدان باشيم... اين شروع است، اين آغاز است. ملتهاى مسلمان بايد مجاهدت را ادامه بدهند تا بتوانند دشمن را از ميدانهاى گوناگون ازاله كنند.
مبارزه، مبارزهى همتها و عزمها و ارادههاست. هر طرف ارادهى قوىترى داشته باشد، او غالب است. آن كسى كه دلش متكى به خداى متعال است، او غالب است. «إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ» ؛ اگر نصرت خدائى را بهدست بياوريد، هيچكس بر شما غلبه نخواهد كرد؛ شما پيش خواهيد رفت. اين قرن، قرن اسلام است. اين قرن، قرن معنويت است. اسلام عقلانيت را و معنويت را و عدالت را با يكديگر به ملتها هديه مىدهد؛ اسلامِ عقلانيت، اسلامِ تدبر و تفكر، اسلامِ معنويت، اسلامِ توجه و توكل به خداى متعال، اسلامِ جهاد، اسلامِ كار، اسلامِ اقدام؛ اينها تعاليم خداى متعال و تعاليم اسلامى است به ما.
ما در صدق وعدهى الهى ترديد نمىكنيم. ما به خداى متعال سوءظن نداريم. خداى متعال ملامت مىكند كسانى را كه به او سوءظن دارند؛ «وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقِينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً» . وعدهى خداى متعال، وعدهى صادق است. ما چون وارد مىدانيم، داخل عرصهى مبارزه هستيم- ملت ايران همهى امكانات خود را وارد عرصه كرده است- بنابراين نصرت الهى قطعى است. در همهى كشورهاى ديگر هم همينجور است.
رمز پيروزى و تداوم حركت، توكل به خدا، حسنظن به خدا، اعتماد به خداى متعال و حفظ وحدت و پيوستگى است. عزيزان من! فرزندان من! مواظب باشيد دشمن حركت شما را متوقف نكند. خداى متعال در دو جاى قرآن به پيغمبرش مىفرمايد: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ» ، «وَ اسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ» ؛ استقامت كن. استقامت يعنى ايستادگى كردن، ادامه دادن، راه را دنبال كردن، متوقف نشدن؛ اين رمز كار است. بايد پيش برويم. اين حركت، حركت موفقى است؛ چون آفاق روشنى دارد. افق، روشن است. آينده، آيندهى بسيار روشنى است. آن روزى خواهد رسيد كه امت اسلامى به حول و قوهى الهى در اوج اقتدار و استقلال قرار بگيرد.
#تاریخ_بشریت
#وعدههای_الهی
#سنتهای_الهی
#جنگ_ارادهها
#پیچ_تاریخی
#آیندهی_روشن
#استقامت
#فاستقم_کما_امرت
#آیتالله_خامنهای
@doranejadid
👆👆👆👆👆👆
بیانات آیتالله خامنهای / در تاریخ دهم بهمن 1390
ديدار شركتكنندگان در اجلاس جهانى«جوانان و بيدارى اسلامى»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قوانین الهی حاکم بر تحولات عالم
@doranejadid
سید حسن نصرالله:
(پنجشنبه شب، ۲۰۲۰/۱/۲)
آغاز مرحله و تاریخ جدیدی در تمام منطقه و نه فقط ایران و عراق.
@doranejadid
۱۷ دی ۱۳۹۸ در کرمان، سرلشگر حسین سلامی اظهار کرد:
«ما به آينده فكر ميكنيم ما ميخواهيم آينده جديدي بسازيم. اين اراده الهي ماست».
@doranejadid
سیدمرتضی آوینی:
رودرویی مستقیم انقلاب اسلامی و آمریکا حتمی است...چه بسا که صیرورت انقلاب خیلی زودتر از آنچه ما انتظار داریم به مراحل انتهایی تمامیت خویش نزدیک شود.
@doranejadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سیدمرتضی آوینی:
جهان در آستانه تحولی عظیم قرار گرفته است.
وقتی مومنین بر محور ولایت اجتماع کنند، به آنچنان منبعی عظیم از قدرت دست خواهند یافت که هیچ نیروی دیگری در جهان با آن یارای رودررویی ندارد !!
قدرت حقیقی اینجاست..!
قدرتمند ترین ارتش دنیا این است..!
@doranejadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیین وضعیت جدید جبهه مقاومت گمانهزنی پیرامون جهتگیری نماز جمعه فردا @doranejadid
✍️ بازخوانی یک کتاب
👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی»
⛳️ قطعهی شمارهی 1
«ما اینک در قلب الاسد دورانی تاریخی و بحرانی زندگی میکنیم. دورانی که هر جهتی از آن، چه از لحاظ محتوای معنوی و چه از لحاظ اسلوبی مادی و تکنیکی، در "انتظار"ی بزرگ است. انتظار تجزیه، انتظار گداییهای میلیونی؛ انتظار طغیان و آخرالامر، انتظار آغاز طراز نوینی از تاریخ. مرگ یک تاریخ و احیای تاریخی دیگر.
مفهوم "انتظار" چیزی است که بهخاطر معنویت عظیم آن، گویاترین تعبیر مفهوم تاریخ، و همچنن گویاترین مفهومی میتواند باشد که واقعیت برونی و درونی جامعههای امروزی را تبیین و تعبیر کند. اصلیترین نهضت روشنفکری هر قرن و دورهای بیآنکه بتواند مبتنیبر درک و دریافت محتوای این "انتظار" باشد، نمیتواند نقش اصولی خود را برای تعبیر و حرکت تاریخ و جامعه ایفا کند».
حمید، حمید. (1352). علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی. تهران: انتشارات امیرکبیر. صص. 8-9.
#دوران_جدید_عالم
#انتظار
#طراز_نوین_تاریخ
#حرکت_تاریخ
#حرکت_جامعه
#حمید_حمید
#علم_تحولات_جامعه
@doranejadid
.
1398/10/27
2. آیتالله خامنهای:
«وَ لَقَد أَرسَلنا موسىٰ بِآیاتِنا أَن أَخرِج قَومَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ وَ ذَکِّرهُم بِأَیّامِ اللَّهِ...
بدانید که خدای متعال ایّاماللّهی دارد، آن ایّامالله را به شما نصیب خواهد کرد؛ باید شما شکرگزار ایّامالله باشید. اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آنچه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزیهای بیشتری را در آینده خواهد داد».
#دوران_جدید_عالم
#روزهای_خدا
#ایام_الله
#آیتالله_خامنهای
@doranejadid
.
3. آیتالله خامنهای:
«جامعهی ایرانی به نظر ما یک جامعهی صبّار و شکور است؛ ملّت ما ملّت پُراستقامتی است و ملّت شکرگزاری است. در طول این سالهای متمادی، ملّت ایران همواره سپاسگزار الطاف الهی در طول این سالها بوده است. ما ملّت صبّار و شکور باید از این آیات درس بگیریم.
پس از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این جمعیّت بینظیر را کدام دست قدرتی به میدان آورد؟ این اشک و عشق و شور را چه کسی پدید آورد؟ کدام عاملی میتوانست یک چنین معجزهای را نشان بدهد جز دست قدرت الهی؟ آن کسانی که دست قدرت خدا را نمیتوانند در این حوادث ببینند و تحلیلهای مادّی در این مسائل میکنند، عقب میمانند. باید دست قدرت خدا را دید.
بُعد معنوی و بسیار مهمّ این حادثه همین است که خدای متعال این کار را میکند. وقتی خدای متعال یک چنین حرکتی را در ملّت به وجود میآورد، انسان باید احساس کند که ارادهی الهی بر پیروزی این ملّت است. این نشاندهندهی این است که ارادهی الهی بر این است که این ملّت در این راه و در این خط حرکت کند و پیروز شود».
#استقامت
#دست_قدرت_خدا
#ارادهی_الهی
#پیروزی_قطعی
#آیتالله_خامنهای
@doranejadid
تضعیف، جنایت است؛ توجیه، حماقت است و تکمیل، رسالت ماست. #ما_باید_قوی_شویم
نکتهی بسیار مهم در بیانات 27 دی ماه 1398 رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه:
«آن کسانی که دست قدرت خدا را نمیتوانند در این حوادث ببینند و تحلیلهای مادّی در این مسائل میکنند، عقب میمانند».
به اعتراف برخی از برجستهترین دانشمندان اجتماعی غرب، وقوع تصورناپذیر انقلاب اسلامی، بر توانمندی و اثرگذاری پارادایم معنویت سیاسی در سیاست بینالملل دلالت میکند. تا جایی که وقوع این حادثه را جز با استناد به ادبیات معنویت سیاسی یا سیاست معنوی نمیتوان توضیح داد.
اگرچه حرکت سیاسی نظام جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته آمیزهای التقاطی از ادبیات رایج سیاسی و ادبیات نوین انقلابی بوده است، اما قطعا نقاط عطف و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی را جز با ادبیات نوین انقلابی نمیتوان توضیح داد.
غفلت از این قدرت در دهههای پیش رو، زمینهی عقبماندن از انقلاب اسلامی خواهد بود. بهبیان روشنتر، کسانی که با نگاه ایام اللهی و توجه به سنتهای الهی حاکم بر حرکت عالم، تحولات روزگار پیش رو را نبینند، از پیشبینی، مدیریت و غلبه بر تحولات آینده ناتوان خواهند بود.
ایام پیش رو، پررنگترشدن ایامالله در عالم است.
برماست که با این ادبیات مانوس شویم و آن را در سطوح مدیریتی کشور امتداد بخشیم.
#انقلاب_تصورناپذیر
#ایام_الله
#سنتهای_الهی
#حرکت_جامعه
#حرکت_عالم
#پیشبینی_مدیریت_غلبه
#آیتالله_خامنهای
@doranejadid
.
✍️ بازخوانی یک کتاب
👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی»
⛳️ قطعهی شمارهی 2
اگر صحیح است که هر دورهای را بهخاطر خصوصیتی که دارد، با اصطلاح و عنوان خاص آن دوران نامیده شود، مثلا بگوییم دورهی رنسانس، دوران اصلاحات کلیسا، دوران سوسیالیسم، دوران روشنفکری، پس بهناچار باید قرن ما را با اصطلاح و عنوان "قرن انتظار" باید مشخص کرد؛ گو اینکه من معتقدم که عنوان انتظار، یک مفهوم جامع برای کل تاریخ در همهی ازمنه و ادوار است. «انتظار»، خمیرهی اصلی هر دوران تاریخی است. بهبیانیدیگر، هر تاریخی، "انتظار" و "تحقق انتظار" است. خارج از این دو حد انتظار و تحقق انتظار، توجیه هر تاریخی بیمعنی است.
آنچه در باطن این مفهوم، یعنی کلمهی «انتظار» قرار دارد، در حقیقت همان چیزی است که قرنهای متمادی است اندیشه و تاریخ را بهخود مشغول داشته است. جریان تاریخ انسان و اندیشه، بهطرز صریحی گواه حقانیت این ادعاست. زیرا میدانیم که هر کوششی در تاریخ، متوالیا در راه کشف جهان پیدای مادی و عالم غیرنمودار معنوی بوده است.
هر انتظاری آنچنان که ما در عالم کلمات از آن قصد میکنیم، دارای دو سویه است: سویهای از آن متوجه آیندهای است که هنوز فرا نرسیده است و بنابراین موضوع صریح شناسایی نیست؛ و سویهای از آن حاکی و مبین یک چشمداشت و توقع است. این توقع بلاتردید مبتنی بر قواعد و قوانینی است که بر اساس یک سلسله وقایع علت و معلولی عمل میکند. من میدانم که امشب حکما و بر اساس قوانین نجومی، صبحی از راه در میرسد، ولی از جزءجزء وقایعی که بر قالب این صبح آینده بهوقوع میپیوندد، ناآگاهم.
📭 حمید، حمید. (1352). علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی. تهران: انتشارات امیرکبیر. صص. 10-9.
#علم_تحولات_جامعه
#انتظار
@doranejadid
📝 "سال صفر"، "سال یک" و ماجرای تقویم انقلاب فرانسه
آغاز عصر جدیدی که امروز دیگر باید آن را "عصر قدیم" نامید.
دربارهی چگونگی تولد #امر_اجتماعی سخن زیاد گفته شده است. برخی معتقدند که باید امر اجتماعی را از موالید تحولات پیرامونی انقلاب فرانسه دانست؛ زیرا در این دوران، فهم مردم فرانسه از "ملت"بودنشان تغییر یافت و حوزهی #تاریخ_اندیشه با یک دانشواژهی جدید روبهرو شد.
#ملت عنوانی بود که پیش از این، مردم فرانسه آن را از مجرای #امر_سیاسی و انقلاب 1789میلادی اخذ میکردند. امر سیاسی حاکی از منازعات و کشمکش و درگیری بود. با پایانیافتن دورهی ترور و دادگاههای صحرایی بعد از انقلاب 1789، تقویم جدیدی در #فرانسه رسمیت یافت؛ تقویمی که با نامیدن سال 1793 به "سال صفر"، سال 1794 میلادی را "سال یک" مینامید. در تقویم جدید نام ماهها عوض شده بود؛ هر سال شامل 10ماه میشد و هر هفته، شامل 10 روز بود تا روز "یکشنبه" بهعنوان روزی که باید کلیسا رفت، معنای خودش را از دست بدهد. این تقویم که نقطهی عطفی در تاریخ سکولاریزم محسوب میشود، یادآور آرمانهای #انقلاب_فرانسه بود و به ملت تذکر میداد که تاریخ جدیدشان با انقلاب 1789 آغاز شده است و آنها با این انقلاب، دوران جدیدی را در عالم تجربه میکنند.
مساله اینجا بود که انقلابیون فرانسه علیرغم سپریشدن 100 سال از انقلابشان، هنوز دستاوردهای انقلاب فرانسه و ملتی که انقلاب به آنها وعده داده بود را لمس نمیکردند؛ تا اینکه #دورکیم مسالهی جدیدی را کشف کرد: #همبستگی.
سخن دورکیم این بود که جامعه، محصول یک #تصمیم_خودخواسته نیست. وی میپرسید: «آیا هرگز دیده شده است که انسانها دربارهی ورود به یک #جامعه یا انتخاب جامعهای که میخواهند واردش بشوند، مشورت کنند؟»
بهنظر او، جامعه نوعی تجمیع آغازین یا طبیعی هم نیست که گفتمانی باورمندانه بهمدد ارزشمندی سوگندهایی که برایش میخوریم، وظیفه حراست از آن را بهعهده بگیرد. وی بر این باور بود که جامعه، محصول همبستگی است؛ همبستگیای که در طول #تاریخ شکل میگیرد و در گذار از مرحلهای به مرحلهی دیگر، از شکلی به شکل دیگر تبدیل میشود و همبستگی تغییر ماهیت میدهد، اما کماکان بهعنوان مبنایی برای تشکیل جامعه بر سر جای خود باقی میماند.
✉️ گزینشی آزاد از کتاب «ابداع امر اجتماعی، رسالهای درباره افول هیجانات سیاسی»، نوشتهی ژاک دونزولو.
#سکولاریسم
#سال_صفر
#سال_یک
#سال1789میلادی
#سال1794میلادی
#دورکهایم
#همبستگی
@doranejadid
4. آیتالله خامنهای در تاریخ چهاردهم خرداد 1369:
«با انقلاب اسلامى در ايران و با تشكيل نظام اسلامى در اين نقطهى از عالم و با مبارزات طولانىيى كه ملت ما پشت سر رهبر عظيمالشّأنش، براى حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، عصر جديدى با خصوصياتى متمايز با دوران قبل، در عالم به وجود آمد. قدرتهاى مادّى دنيا، چه بخواهند و چه نخواهند؛ امريكا چه بخواهد و چه نخواهد، اين دوران در دنيا آغاز شده و پيش هم رفته است و تأثيرات اين عصر جديد، روى ملتها و دولتهاى ضعيف و نيز روى دولتهاى قوى و ابرقدرتها محسوس است... وقتى عصر جديدى در تاريخ بشر آغاز مىشود، هيچكس نمىتواند خود را از تأثيرات آن عصر بركنار بدارد. دوران گذشتهى تاريخ بشر هم همينطور بوده است. هيچكس ممكن نيست خودش را از تأثيرات دورانى كه با پايههاى محكم الهى و انسانى در جهان شروع شده، دور بدارد. ما مىخواهيم اين را اعلام بكنيم... اين عصر و اين دوران جديد را بايد "دوران امام خمينى" ناميد».
#آیتالله_خامنهای
#انقلاب_اسلامی
#عصر_جدید
#دوران_جدید_عالم
#دوران_امام_خمینی
#تاریخ_بشر
#پایههای_الهی
@doranejadid
✍️ بازخوانی یک کتاب
👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی»
⛳️ قطعهی شمارهی 3
تاریخ، منازعهی بین "بودن من " و "نبودن من" است؛ ما در بین این دوحالت درحالی در انتظاریم که این دو، در دو جهت مخالف سیر میکنند.
مایهی اصلی "بودن"، وقتی از یافتن وسیلهی تحقق درمیماند، عقیم میشود؛ مایهی اصلی "نبودن" نیز با توسل به وسایل تحققی که جهان بر آن تحمیل کرده است، تحقق مییابد.
در کشاکش منازعه برای بودن و نبودن من است که سرنوشت حتمی من شکل میگیرد.
وقتی "نبودن" من تحقق پیدا میکند، معنای واقعیاش این است که بودن من فاقد سه اصل برای دوام خود بوده است:
1. نخست، چیزی بهنام "انتظارِ بودن"؛
2. دیگری، ایمان و شعوری که آن را بشناسد؛
3. وسیلهای که آن را از فیالقوهبودن به فعلیت درآورد.
اگر من از هر نوع مایهی اصلی انتظار خالی باشم، در این صورت، فقط در جهانی از ابزار و "وسایل تحقق" زندگی میکنم؛ بنابراین من خود از حالت "مایهی منتظر"، به "وسیلهی تحقق"ی تبدیل میشوم و بهصورت "ابزار" درمیآیم.
اما میدانم که هیچ وسیلهای بدون آنکه برای تحقق انتظاری بهکارگرفته شود، وجود ندارد؛ یعنی نیست. در چنین حالتی، من نیز که فاقد هر مایهی منتظری هستم، نیستیام در این است که "تاریخ" ندارم؛ یعنی منتظر نیستم؛ یعنی صرفا یک "ابزار"م. در چنین موقعیتی، من نه منتظرم و نه برای خود وسیلهی تحققی. آنچه که من در این حالت هستم، عبارت است از: بودن وسیلهای برای دیگران. مثل یک ماشین، دکمهی برق، آسانسور و معدن زغال سنگ و آفریقای قرن هجدهم، هند اوایل قرن نوزدهم و یونان بعد از اسکندر و اروپایی که میرود چنین بشود.
📭 همان. صص. 10-11.
#علم_تحولات_جامعه
#انتظار
#تاریخ
#ابزار
#ایمان
#آفریقا
#هند
#یونان
#اروپا
@doranejadid