✍️ بازخوانی یک کتاب
👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی»
⛳️ قطعهی شمارهی 3
تاریخ، منازعهی بین "بودن من " و "نبودن من" است؛ ما در بین این دوحالت درحالی در انتظاریم که این دو، در دو جهت مخالف سیر میکنند.
مایهی اصلی "بودن"، وقتی از یافتن وسیلهی تحقق درمیماند، عقیم میشود؛ مایهی اصلی "نبودن" نیز با توسل به وسایل تحققی که جهان بر آن تحمیل کرده است، تحقق مییابد.
در کشاکش منازعه برای بودن و نبودن من است که سرنوشت حتمی من شکل میگیرد.
وقتی "نبودن" من تحقق پیدا میکند، معنای واقعیاش این است که بودن من فاقد سه اصل برای دوام خود بوده است:
1. نخست، چیزی بهنام "انتظارِ بودن"؛
2. دیگری، ایمان و شعوری که آن را بشناسد؛
3. وسیلهای که آن را از فیالقوهبودن به فعلیت درآورد.
اگر من از هر نوع مایهی اصلی انتظار خالی باشم، در این صورت، فقط در جهانی از ابزار و "وسایل تحقق" زندگی میکنم؛ بنابراین من خود از حالت "مایهی منتظر"، به "وسیلهی تحقق"ی تبدیل میشوم و بهصورت "ابزار" درمیآیم.
اما میدانم که هیچ وسیلهای بدون آنکه برای تحقق انتظاری بهکارگرفته شود، وجود ندارد؛ یعنی نیست. در چنین حالتی، من نیز که فاقد هر مایهی منتظری هستم، نیستیام در این است که "تاریخ" ندارم؛ یعنی منتظر نیستم؛ یعنی صرفا یک "ابزار"م. در چنین موقعیتی، من نه منتظرم و نه برای خود وسیلهی تحققی. آنچه که من در این حالت هستم، عبارت است از: بودن وسیلهای برای دیگران. مثل یک ماشین، دکمهی برق، آسانسور و معدن زغال سنگ و آفریقای قرن هجدهم، هند اوایل قرن نوزدهم و یونان بعد از اسکندر و اروپایی که میرود چنین بشود.
📭 همان. صص. 10-11.
#علم_تحولات_جامعه
#انتظار
#تاریخ
#ابزار
#ایمان
#آفریقا
#هند
#یونان
#اروپا
@doranejadid
انتظار؛ خروج از انفعال و ابزاروارگی برای ورود به عاملیت خلافتاللهی
بودن ما در این دنیا و حضورمان در عالم هستی، زمانی میتواند حکایتگر زندهبودن و حیات و حضور باشد که بتوانیم در محیط پیرامونی خود عاملیت ماندگار داشته باشیم؛ تغییراتی موثر خلق کنیم و در تغییر چهرهی جهان و تحول در عالم هستی، نقشی موثر و پایا ایفا کنیم. این ویژگی، شاخصی برای "بودنِ انسانی" است؛ انسانی که در وزان نظام خلافتاللهی میخواهد منزلتی داشته باشد. و الا درخت و سنگ و پرندگان و حیوانات نیز در این عالم هستند و میروند و میآیند و در پیرامونشان نیز تغییر ایچاد میکنند.
چنین بودن پررنگی در عالم، الزاما نمیتواند در کمتر از تاریخسازی و حضور موثر تاریخی معنا پیدا کند. و جالب آنکه چنین حضوری، جز با انباشت فعل انسانهای منتظر ساخته نمیشود. عاملیت اراده و اختیار انسانهای تاریخساز اگرچه در نقطههای پراکندهی تاریخی حضور دارند، اما آنگاه که به انباشت مساعدی میرسند، فصل جدیدی را برای حیات بشریت به ظهور میرسانند و وسعت اختیار آدمی را به رخ نظام خلایق و فَلَک و مَلَک میکشند.
شاید ایامالله، امداد خالق باشد برای پاسداشتن فعل انسانهای تاریخساز؛ انسانهایی که یک عمر وجود بیقرارشان را به انتظارهای بزرگتر از این دنیا گره زدند و در ناشئهی لیل دوران، برای سررسیدن نشئهی صبح عالم، بودنشان را فدیه کردند.
#انگاشتهها
#عاملیت_خلافتاللهی
#انتظار
#تاریخ
#ایامالله
@doranejadid
✍️ بازخوانی یک کتاب
👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی»
⛳️ قطعهی شمارهی 4
هر انتظاری، بهصرف اینکه وجود دارد، شامل جوهری است که همان جوهر، موجب و مستلزم وجود مقدار معتنابهی از قدرت و انرژی است. زمانی که جوهر انتظار یک محتوای تاریخی باشد، قدرت و انرژی موجود در آن عبارت خواهد بود از: ارزشها و پاسخهای قطعی و قاطعی که پاسخگوی مسائل زندگی است.
خودِ مسالهی بودنِ یک ارزش، ارزشی که مورد انتظارواقع میشود، گذشته از وسیلهی تحقق، محرک تحققاش را نیز بههمراه دارد. این محرک عبارت است از بیداری یا آگاهی یا استشعار؛ بهبیانروشنتر، یعنی ایمان به اصالت آن ارزش. زمانیکه در یک قطعهای از زمان، "منِ منتظر" به اصالت ارزشهای محتوای انتظارم، استشعار پیدا میکنم، لاجرم در جهان بیرون از خود در تکاپوی یافتن وسایل تحقق آن برمیآیم. در همین لحظه است که تاریخ خود را ساختهام؛ تاریخی که نیست، مگر برنامههای من برای بودن در این دنیا، مبتنیبر جوهرهی انتظار من، و ارزشهایم.
اگر منتظر دیگری بتواند چشمهای باطنم را از دیدن ارزشهای مورد انتظارم کور کند، بههماننسبت ایمان را از میل به جوهرهی اصیل تاریخیام منصرف خواهد کرد و بههماننسبت، از من بهعنوان وسیلهای برای تحقق انتظارهای خودش سود خواهد جست.
پیداست که در چنین حالتی، من یک موجود تاریخی نیستم. تاریخی ندارم. همچنان که تبر و آسانسور را تاریخی نیست. اگر من تاریخ نداشته باشم، فیالواقع من ارزشِ بودنِ خود را از دست دادهام.
فریبهای بزرگ در این فضا زاده میشوند. استعمار و استثمار نیز در این فضا متولد میشود؛ استعمار برای ابطال ارزشها و انتظارهای من ازیکسو؛ و تحقق ارزشها و انتظارهای استعمارگر ازسویدیگر.
📭 ر.ک. همان. صص. 12-11.
#علم_تحولات_جامعه
#بیداری
#آگاهی
#استشعار
#جوهرهی_انتظار
#استعمار
@doranejadid
✍️ وجود پیوسته و یکپارچهی تاریخی انسان
قطعهی برجستهای از گلستان سعدی، حاوی مبحثی بسیار دقیق و عمیق در فلسفهی سیاسی اسلام است که بیشتر از وجه انساندوستانه و صلحطلبی شاعر ایرانی نگریسته شده است؛ حال آن-که بهنظر میرسد از عمیقترین و دقیقترین قطعات حکمی ایرانی-اسلامی ریشه گرفته باشد. قطعهای که حکایتگر وجود پیوسته و یکپارچهی بشری است؛ نه از سر قرارداد و یک فعل اخلاقی، بلکه از منظر هستیشناسی.
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بهدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بیغمی
نشاید که نامت نهند آدمی
اگرچه انسان در تاریخِ جهان، مفرد مذکر یا مونث حاضری است که ارادهاش را اعمال میکند و در یک دایرهی مضیق یا موسع اثر میگذارد، اما انسان در "جهانِ تاریخ"، جمع همیشه حاضر و وجود پیوستهی در حال حرکتی است که زمان در آن به گذشته و حال و آینده تقسیم نمیشود. در فرآیند وسیع و پردامنهای که فردیتهای انسانی به ساختارسازی و مستقرنمودن نظامهای متنوع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میپردازند؛ وجود پیوستهی فرازمانی انسان، در تبدیل جهانِ تاریخ، از چهرهای به چهرهی دیگر میرود و چهرهی جدیدی بهخود میگیرد؛ از طوری به طور دیگر تبدیل میشود و از دورانی به دوران دیگر متحول شده و و عهد جدیدی با خودش و هستی پیرامونیاش و هستیآفرین فراوجودش میبندد.
فردیت انسانی، مولود جهانِ تاریخ است؛ شبیه به پدرش که تاریخاش باشد؛ چه بخواهد و چه نخواهد؛ چه بداند و چه نداند. پربیراه نیست که بگوییم اگر میخواهی انسانسازی کنی، باید بتوانی تاریخ را بسازی؛ چه، انسان امروز ساختهی معماران تاریخ جهاناند؛ آنها که به انتظار بزرگی گره خوردند و حضور موثر و نقش ماندگاری در تاریخ جهان رقم زدند.
اگرچه حشر و نشر انسان در تاریخ، اجتنابناپذیر است و ارتفاعگرفتن از سقف آن، به فردیت حاصل نمیشود؛ اما وقتی دوران جدیدی در عالم آغاز میشود، سقف همهی بشریت مرتفع میگردد؛ انس جدیدی فراهم میآید و صعود تازهای در افق پرواز بشر طلوع میکند.
⏰ پینوشت:
شگفتا! از غربت نامهی 31 نهجالبلاغه، نامهی مولا علی به فرزندش امام حسن مجتبی، که از جهان تاریخ به میوهی دلش میگوید و او را به یکیشدن با جهان تاریخ فرامیخواند.
#تاریخِ_جهان
#جهانِ_تاریخ
#نهجالبلاغه
#وجودِ_تاریخی
#سعدی
#فلسفهی_سیاسی_اسلام
#اراده
#ساختارسازی
#نظام_سازی
@doranejadid
5. مقام معظم رهبری:
⭕️ دیگران مجبورند اسطورهسازى کنند؛ یا یک مورد خاصّى را پیدا کنند، صدسال، دویست سال، پانصد سال دربارهى آن حرف بزنند! ... ما صدها و هزارها از این قبیل زن، از این قبیل مرد، از این قبیل جوان، از این قبیل قهرمان، در داخل کشورمان داشتیم و همین دفاع مقدّس یک عرصهاى بود که اینها بُروز کرد، ظهور کرد. نگذاریم این تاریخ از بین برود.
⭕️ شما مىبینید که این حضرات کُرهاىها - من از کار اینها خوشم مىآید - تاریخ ندارند؛ لذا میگویند «افسانهى جومونگ»، افسانهى فلان. یعنى از اوّل حساب را تسویه میکنند؛ [میگویند] افسانه است، واقعیّت نیست.
⭕️ یکچیزى در مىآورند، یک تاریخ براى گذشتهى خودشان درست میکنند، که وقتى یک جوان کُرهاى به این فداکارىها و به این شجاعتها و به این کارهاى عجیب غریبِ سینمایى نگاه میکند، خب احساس هیجان میکند، احساس هویّت میکند، احساس افتخار میکند. ما اینها را در واقعیّت زندگى خودمان داریم، اتّفاق افتاده، پیش آمده؛ چرا از اینها استفاده نمیکنیم؟
(۱۳۹۳/۰۳/۲۶)
#آیتالله_خامنهای
@doranejadid
۲۸ جمادیالاولی / ۲۲ ژانویهی ۲۰۲۰
اینجا عراق؛ شهر بغداد. شهری که تمدن اسلامی اولیه با بنای آن آغاز شد و با حملهی مغول و تسخیرش بهدست لشگر نوادگان چنگیز، تمدن اسلامی اولیه نیز رو به زوال نهاد.
اینک بغداد و آزمونی برای آغازی دیگر و حضوری موثر در نوبت دوبارهی اسلام ... #ثوره_العشرین_ثانی
@doranejadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سید مرتضی آوینی:
چه روزگار شگفتی ! تاریخ آینده کره ی ارض ، بارور حوادثی بس شگفت است ، حوادثی که مجد و عظمت جهانگیر اسلام را در پی خواهد داشت و این همه را تنها کسی در می یابد که منتظر است... #ثوره_العشرین_ثانی @doranejadid
قسم به عصر که پیوستهپوی آواره است
که بر بساط زمین آدمی زیانکاره است
جز آن قبیله که پیوستة تولایند
نخفتهاند و میان بستهاند و با مایند
شب از حضیض نهان سوی اوج میآیند
چو وقت وقت رسد، فوجفوج میآیند
قسم به صبر و صفاشان، به رایشان سوگند
به هیمنهی نفس اسبهایشان سوگند
که گَرد ظلمت شب را ز باره میشویند
به خون تازه زمین را دوباره میشویند
@doranejadid
42.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به جان دوست که مائیم بی خبر مانده
نشسته اوست به دروازه
منتظر مانده
مگو به یاس برادر که رنگ شب تازست
قسم به فجر
قسم
صبح پشت دروازست #ثوره_العشرین_ثانی
@doranejadid
به امید خدا، تاویل "بسم الله الرحمان الرحیم"ت را بهزودی و در کنار تو، ای علمدار طلوع و ای سفیر صبح، به چشمانمان خواهیم دید. @doranejadid
6. پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز در وین قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جوانان عزیز اتحادیه انجمنهای اسلامی
امسال نشست شما در میانهی حوادث مهمی برگزار میشود که هر یک از جهتی نشانهی عظمت و اعتبار ایران اسلامی و ملت انقلابی آن است. شهادتها، قدرتنمائیهای نظامی، حضور بینظیر مردمی، روحیهی قوی و عزم راسخ جوانان، در کنار هزاران مجموعهی فعال در عرصهی دانش و فناوری، و نیز رویکرد دینی و معنوی در بخش عظیمی از جوانان سراسر کشور، همه از سر بر آوردن یک پدیدهی یکتا در جهان امروز خبر میدهد. پدیدهئی که میتواند در آیندهی تاریخ تأثيرات عميق و تعیینکننده بگذارد.
گام دوم انقلاب اسلامی باید بتواند به حول و قوهی الهی این پدیده را به کمال برساند و به ثمر بنشاند.
چشم امید و انتظار در این پویش حیاتی به جوانان دانشمند و فرزانه و با ایمان است و شما میتوانید در شمار این برگزیدگان تاریخساز باشید.
به امید موفقیتهای بزرگ شما عزیزان
والسلام عليكم ورحمة الله
سیّد علی خامنهای
۳ بهمنماه ۱۳۹۸
#آیتالله_خامنهای
✍️ تعریفهای دورانساز
گاهی انسان را در مقیاس کنترلکنندهی قوای حرکت طبیعت معدنی و غالب بر کُنِش کانیها معنا میکنیم؛ این تعریف، یک تعریف دورانساز است که بیش از هزارسال گذشته بر بشریت حکمفرماست. در درون این دوران، که فصول مختلفی داشته، در یک فصل متاخرش، تحولات انسان و جامعهی انسانی نیز به مقیاس تحولات طبیعت معدنی و گیاهی، و اخیرا حیوانی فروکاسته شده و انسان را نیز شبیه یک مادهی معدنی، یا یک حیوان هوشمند و پیچیده تحلیل کردهاند. مطالعهی حرکات و سکنات کبوترها برای فهم جامعهی انسانی، تمرکز بر رفتار حیوانات و انتزاع دکترینهای کاربردی در علوم استراتژیک، پیشآزمون داروها روی حیوانات در داروسازی و .... نمونههای آشکاری از این تقلیلگرایی است.
اما میتوان از انسان، بهعنوان مخلوق مفطور به فطرت الهی سخن گفت؛ مخلوقی که میتواند فطرت خویش را بازیابد و قواعد حاکمبر تحولات آن را بیابد و ذیل اختیار و آگهی خویش، فطرتش را رشد دهد. این تعریف هم یک تعریف دورانساز است. انقلاب اسلامی، آغازی بر دوران جدید عالم است که با شکوفانمودن فطرت بشری، چهرهی جدیدی از حیات اجتماعی را آشکار خواهد ساخت.
#طبیعت
#فطرت
#دوران_جدید_عالم
#حیات_اجتماعی
@doranejadid
✍️ محاسبات مقاومت؛ 51 + 1 = 52
این پوستر حتما برایتان آشناست؛ چند روز بیشتر از شهادت حاج قاسم نگذشته بود که در ونزوئلا طراحی و منتشر شد.
بعد از اعلام #انتقام_سخت توسط رهبر معظم انقلاب، ترامپ - این رئیس جمهور سفاک آمریکا که از فرهنگ بیش از قمارخانهها و کابارهها نمیفهمد، تهدید کرد که 52 نقطهی فرهنگی ایران بزرگ اسلامی را که هزاران سال تاریخ پشت سرش ایستاده و آن را در قلههای فرهنگی جهان قرار داده، خواهد کوبید.
در پی این حادثه، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، در یک عبارت لطیف بیان کرد که ترامپ معنای 2 و 5 را بعدا خواهیم فهمید.
چه کسی میداند، شاید حضور فعالان ضد امپریالیستی از 51 کشور جهان در کاراکاس، یعنی (51 + 1 = 52)، حرکتی نمادین از قیام فرهنگ مقاومت در بزرگداشت سردار مقاومت بوده باشد؛ 52 نقطهی فرهنگی به پا خواستند و یک دقیقه به یاد قهرمان جبههی مقاومت، پیروزمندانه کف زدند و "ویوا سلیمانی" سر دادند. شاید این یکی از ترجمههایی باشد که به ترامپ قولش را داده بودیم.
روزهای آینده این گمانه را بیشتر توضیح خواهند داد.
#ونزوئلا
#جبههی_مقاومت
#فرهنگ_مقاومت
@doranejadid
تهران - ایرنا - همایش جهانی مبارزه با امپریالیسم "برای حیات، حاکمیت و صلح" با حضور صدها نفر از نمایندگان جنبش های اجتماعی، سندیکاهای کارگری و احزاب سیاسی از ۵۱ کشور جهان از جمله ایران در هتل آلبا کاراکاس ونزوئلا شروع به کار کرد.
به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امورخارجه، این همایش که ازسوی حزب حاکم " حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا " سازماندهی شده است تا روز جمعه ۵ بهمن ماه سال جاری در کارگروه های متعددی ادامه خواهد داشت.
در مراسم افتتاحیه که با حضور سفرا و نمایندگان دیپلماتیک از جمله سفرای چین، ایران، سوریه، کوبا، فلسطین، نیکاراگوئه و .... تشکیل شد؛ دیوسدادو کابیو رییس مجلس موسسان و معاون حزب سوسیالیست متحد این کشور با اشاره به حمله بزدلانه آمریکا به سردار سلیمانی ، اقدام آمریکا را مصداق تروریسم و شهید سلیمانی را شهید راه حق و عدالت نامید.
دیگر سخنران برنامه افتتاحیه بلال تحسین از سوریه بود که وی نیز مقاومت سوریه و شکست تروریست ها در این کشور را مدیون شهامت و فداکاری شهید سلیمانی و ایران قلمداد کرد و خواهان اتحاد بیش از پیش کشورهای ضد امپریالیست شد.
مشاهده خبر در «ایرنا» :
www.irna.ir/news/83645840/
پایگاه تولید و ترویج ادبیات تحلیلی جهت کلاننگری پیرامون انقلاب اسلامی @doranejadid