جلسه دهم فقه الاقتصاد.mp3
18.74M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه دهم ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
پرونده دوم: مصرف
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
🔗 لینک پشتیبان
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
جلسه یازدهم فقه الاقتصاد.mp3
19.79M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه یازدهم ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
پرونده دوم: مصرف
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
🔗 لینک پشتیبان
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
قنبریان.mp3
16.59M
وظایف طلبگی در عصر انقلاب اسلامی؛ از تحقیق در دین تا تحقق آن
حجت الاسلام والمسلمین قنبریان
◽️وظیفه اول: دانش اندوزی
◽️وظیفه دوم: اندیشه ورزی
(اندیشه ورزی به گفتمان سازی و حل مساله منجر میشود)
◽️وظیفه سوم: مدیریت گرایشها ( طلبه باید برای آرمانهایش آماده شهادت باشد!)
◽️وظیفه چهارم: کنش انقلابی ( معارف و احکام اسلامی باید در جامعه اقامه و محقق شوند؛ کاری که امام خمینی انجام داد)
◽️وظیفه پنجم: گسترش مرزهای علوم اسلامی؛ که نتیجه دانش اندوزی، اندیشه ورزی و درگیر شدن با مسائل روز جامعه و نظام است.)
🗒قم، دی ماه ۱۴۰۲
مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام
🔗 لینک پشتیبان
#هویت_طلبگی
☑️ @doros_ghanbarian
۱-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.26M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺جلسه اول: مگر متفکران انقلاب اقتصاددان بودند؟
۱۶بهمن۱۴۰۲
#مقدمه
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
* دو مقاله پیوست:
۱. هاجون چانگ
۲. جان رپلی
🔗 لینک پشتیبان
☑️ @m_ghanbarian
صندوق رای سخنگو یا سخنگوی صندوق رای؟.mp3
22.23M
🔰 صندوق رأیِ سخنگو یا سخنگوی صندوقِ رأی؟!
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
۲۰بهمن۱۴۰۲/ مدرسه زمستانه فقه سیاسی/ مشهد مقدس
✔️ ۴ مطلب این نشست علمی:
1⃣ اعتبار رای مردم در اسلام؟!
• جمع بین حاکمیت ملی یا حق تعیین سرنوشت با ولایت فقیه چگونه ممکن است؟
• سه نظر فقهی در مشروح مذاکرات قانون اساسی و نظر درست!
2⃣ صندوق رای از اسلام یا غرب؟!
• صندوق رای چگونه کاشف از رضایت مردم شد؟
• مصداق تازه برای ارتکاز بیعت یا ارتکاز نو پدید؟
• نظر امام خمینی!
3⃣ گسترش فعالیت سیاسیِ غیر رسمی همزمان با کاهش مشارکت رسمی سیاسی!
• گزارشی جهانی از کاهش مشارکت رسمی سیاسی(عضویت در احزاب و ...)
• دو عامل:
۱- قابلیت و سهولت دنیای مجازی برای تجمعات استارت آپی (کمپین ها و...)
۲- شغل های موقت و ناپایدار؛ مخلّ به شرکت در اتحادیه های صنفی رسمی است!
• در مقابل یک کمپین یا ترانه اعتراضی، چند ده میلیون بازدید و درصد بالایی لایک می گیرد!
4⃣ چاره: صندوقِ سخنگو بجای سخنگوی صندوق
• کمپین ها و تجمعات مجازی، مسائل را زخمی می کند اما اثر نهایی ندارد!
• باید به مشارکت رسمی و واقعی ضمیمه شود.
• سخنگویِ صندوق: براندازان (سخنگوی همه رای ندهنده ها) / نظام بروکراتیک (سخنگوی مطلق رای دادن)
• نه همه رای ندهنده ها، براندازند؛ نه رای دهندگان فعال با همه سیاست ها موافق!
• صندوقِ سخنگو: خوانش رای منتقدان(رای تغییر) و حتی رای اعتراض؛ به کمک کمپین ها و فراخوان های مجازی! ⬅️ پیوند آوردگاه های مجازی با مشارکت رسمی و موثر!
#فقه_انتخابات
#مشارکت_حداکثری
☑️ @m_ghanbarian
۲-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.3M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه دوم: سؤال های مکتب سازِ اقتصاد؟!
۲۳بهمن۱۴۰۲
#امام_موسی_صدر
• نمای کلی اندیشه اقتصادی امام موسی صدر
- نظام تولید و توزیع
- نظریه مالکیت و ارزش
- نظریه پیشرفت
- نظریه عدالت اقتصادی
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه شمع
48.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روز اول رویداد :
فیلم کامل گفتگو با حجتالاسلام و المسلمین #قنبریان
(قسمت اول)
#گفتگوی_انتخاباتی
جامعهٔ مجاهد
ویژه کنشگران انتخابات
eitaa.com/j_mojahed
هدایت شده از مدرسه شمع
48.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روز اول رویداد :
فیلم کامل گفتگو با حجتالاسلام و المسلمین #قنبریان
(قسمت دوم)
#گفتگوی_انتخاباتی
جامعهٔ مجاهد
ویژه کنشگران انتخابات
eitaa.com/j_mojahed
هدایت شده از مدرسه شمع
46.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روز اول رویداد :
فیلم کامل گفتگو با حجتالاسلام و المسلمین #قنبریان
(قسمت سوم)
#گفتگوی_انتخاباتی
جامعهٔ مجاهد
ویژه کنشگران انتخابات
eitaa.com/j_mojahed
۳-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.66M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه سوم: تقریر امام موسی صدر از اندیشه اقتصادی مارکس و نقد این نظریه
۱۴اسفند۱۴۰۲
#امام_موسی_صدر
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @m_ghanbarian
فقه الاقتصاد-جلسه دوازدهم.mp3
18.77M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه دوازدهم ۱۴۰۲/۱۱/۵
پرونده دوم: مصرف
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
فقه الاقتصاد-جلسه سیزدهم.mp3
7.15M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه سیزدهم ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
پرونده دوم: مصرف
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
فقه الاقتصاد-جلسه چهاردهم.mp3
16.52M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه چهاردهم ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
پرونده دوم: مصرف
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
مهدویت در نهج البلاغه.mp3
8.8M
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه
حجت الاسلام قنبریان
۱۶اسفند۱۴۰۲
*⃣ چند گزاره کلیدی از مهدویت در نهج البلاغه:
1⃣ رابطه مستقیم وضعیت دین و وضعیت امام:
• فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ(خ۱۸۲)
- طلوع اسلام ناب هم مطلع رفع غربت امام است!
• توضیح از خطبه های ۱۴۷و۱۸۷
2⃣ تصرفات سیاسی اجتماعی امام غائب:
أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ(خ۱۵۰)
- امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء نیست...
3⃣ مهیا شدن قومی از درون آن تصرفات برای ظهور:
ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.( خ۱۵۰)
- گزارش حدیث لوح از یاران غیبت هم همین است...
4⃣ استعاره های پرمعنا:
• برای غیبت:
ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَأَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ (خ۱۸۲)
• برای ظهور:
فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ (ح۱)
- شما به آرزویتان می رسید(خ۱۰۰)
- هوی به دین برمی گردد(خ۱۳۸)
☑️ @m_ghanbarian
فقه الاقتصاد-جلسه پانزدهم.mp3
15.59M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه پانزدهم ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
پرونده دوم: مصرف
(مالیات بر اشرافیت)
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
۴-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
32.51M
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه چهارم
۲۷فروردین۱۴۰۳
#امام_موسی_صدر
- سهم هر یک از عوامل تولید (کار، سرمایه و ابزار تولید) در ارزش افزوده چه میزان است؟
- طرح نظریه ارزش از منظر مکتب اقتصادی اسلام و نقد نظریههای رقیب
- مکتب اقتصادی اسلام حتی از مکتب اقتصادی مارکسیسم هم توجه بیشتری به کارگر دارد!
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
⚪️ فصل جدید از کلاس مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
(ابتدای فصل حقوق ملت از قانون اساسی)
🎙 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان
✅ ویژه طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه
✅ و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشتههای مرتبط
🗓 زمان: چهارشنبهها (از ۵ اردیبهشت)؛ از ساعت ٨ صبح
📍 مکان: تهران، بازار بزرگ تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر)
📝 جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسانهای بله یا ایتا ارسال نمایید.
۵-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.43M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه پنجم
بررسی نظریه مالکیت
۳اردیبهشت۱۴۰۳
#امام_موسی_صدر
- مالکیت در اسلام و مالکیت در سرمایهداری، دو مفهوم متفاوت!
- مالک در اسلام، امین و مسئول است(استخلاف). مثلا حق اسراف و تبذیر ندارد هرچند اصطلاحا مال خودش باشد.
- لازمه دوگانه مالکیت در سرمایهداری:
۱.جنگ دائمی و درگیری مداوم انسان بر سر تملک بیشتر
۲.از بین بردن و کمارزش کردن تلاش افراد و طبیعت.
- بررسی نقد مارکسیسم به نظریه مالکیت و الغای مالکیت خصوصی. این نقد به مفهوم اسلامی مالکیت وارد نیست مگر اینکه تقریر اشتباهی از مالکیت در اسلام ارائه شود!
- کار، مهمترین و اولیترین چیزی که باعث ایجاد مالکیت میشود.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
۶-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
44.47M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه ششم
نظریه عدالت #امام_موسی_صدر
۱۱اردیبهشت۱۴۰۳
با اختلاف طبقاتی چه کنیم؟
- مارکس: الغاء مالکیت خصوصی
- غرب: دولت رفاه و تأمین حداقل معیشت
- اسلام:
1. اصلاح توزیع پیشینی (قبل از تولید)
2. اصلاح توزیع پسینی (حدود مربوط به مالکیت و همچنین تمام تبرعات اسلام)
3. اختلافات فردی را هم نیاز نیست از بین ببریم. این اختلاف اساسا رحمت است و منشأ خیر!
📎 ارجاعات این جلسه:
- پیامبران جدید سرمایه
- حق، نباید کالا شود!
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
۷-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
35.12M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه هفتم
اندیشه اقتصادی #شهید_مطهری
۱۷اردیبهشت۱۴۰۳
🔹 نسبت روابط تقنینی(شریعت) و روابط طبیعی، نسبتی یکسویه یا دوسویه؟
اگر نظیر مارکس بگوییم رابطه یکسویه است، حرف زدن از مکتب بیخود میشود. چراکه دست آخر روابط طبیعی هستند که تعیین کننده خواهند بود. لذا نمیتوان مکتبی را کشف کرد و بر اساس آن روابط طبیعی را شکل داد. شهید مطهری میگوید رابطه دوسویه است. اربعین یک مثال از تأثیر روابط تقنینی بر طبیعی است.
🔹در لایه استنباط باید توجه داشت که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایهداری، یک پدیده بیسابقه و جدید است.لذا برای استنباط احکام، باید این موضوعِ جدید را کامل شناخت.
🔹در حال حاضر تمام رابطه کار با سرمایه ذیل عقد اجاره قرار گرفته است. این خروج از ذوق شریعت است! همه را ذیل یک مکروه آوردن ای بسا در لایه نظامسازی حرام باشد. اجاره ذاتا مشکلی ندارد ولی اینجا جای اجاره نیست! اینجا جای عاملیت است که سود هم منصفانهتر تقسیم شود. پس با نظر به روابط طبیعی جدیدی که متأثر از سرمایهداری شکل گرفته میتوان نسبت به اجاره در این وسعت، حکم جدیدی داشت و این حکم جدید میتواند باعث بهبود وضعیت در لایه روابط طبیعی شود.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
هدایت شده از پرسش و پژوهش ,🏳️
❇️کارگاه آموزشی❇️
✅موضوع
✴️فقه الاقتصاد
استاد : حجتالاسلام قنبریان
▫️زمان شروع دوره جدید
چهارشنبه 19 اردیبهشت
۱۰صبح
🏢 مکان حوزه علمیه مروی نمایشگاه گفتمان
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
۸-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
46.9M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه هشتم
اندیشه اقتصادی #شهید_مطهری
۲۴اردیبهشت۱۴۰۳
🔹 نظریه مالکیت
دو چیز در تکوین نظم جدید یعنی سرمایهداری نقش اساسی دارد:
- ابزار تولید که منشأ تولید انبوه است
- بانک که تجمیع سرمایه میکند. در دنیای گذشته چرخه به صورت "کالا>پول> کالا" بود ولی درحال حاضر "پول>کالا>پول" شده، لذا پول نقش اساسی دارد.
🔹ثروت در ملک کیست؟
1. اگر "طبیعت" باشد: ملک همه
2. اگر "طبیعت + کار" باشد: اولویت انتفاع با فاعل است اما حق دیگران هم سلب نمیشود لذا فاعل هر نوع تصرفی نمیتواند بکند.
3. اگر "کارخانه و ماشین" باشد: محصول نهایی، تماما برای مالک ماشین نیست. بلکه مخترع نیز سهیم است. مخترع کیست؟ ماشین، تولید جمعی است لذا محصول نهایی برای کل جامعه است هرچند مخترع هم سهمی دارد.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
۱-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
37.85M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه اول / ۲۷مهر۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۲-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
45.84M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه دوم / ۴آبان۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۳-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
49.67M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه سوم / ۱۱آبان۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian