رحلت امام خمینی(ره).mp3
11.65M
#مناسبتی
#تفسیر_قرآن
#رحلت_امام_خمینی
🎧🎙توسّل به حضرت صاحب الزّمان (علیه السلام) 1:11
☑️ یادی از رزمنده مخلص حاج صادق کرمانشاهی 8:56
☑️ معنای آیه شریفه «کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَ یَبْقَیٰ وَجْهُ رَبِّکَ ذُوالْجَلَالِ وَ الْاِکْرامِ» 9:26
☑️ معنای حدیث منقول «العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُهَا الرُّبوبيّةُ» 11:10
☑️ ربوبیّت مثلّثی است دارای ضلع قاعده خالقیت، ضلع راست تعلیم و ضلع چپ تربیت و مربّی بودن 12:53
☑️ عقل «امیر» و عقل «اسیر» 15:08
ثمره متابعت از عقل امیر و عقل اسیر 15:12
☑️ معنای آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ» 17:14
☑️ باید به درجه ای رسید که بهشت عاشق شما بشود 21:27
☑️ در بهشت، با اراده ما نعمات فراهم می شود 27:00
☑️ دین خدا جهانی و پاسخگوی علمی و عملی زندگی است 29:40
☑️ آیت الله خامنه ای رهبر فکور و صبور و غیوری است 31:44
☑️ فلسفه توسّل به اهل بیت (علیهم السلام) 35:50
☑️ ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) 38:00
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#پژوهشی
#روش_تحقیق
#مقاله_نویسی
#پیشینه_پژوهش
❓❓❓مجوز ورود به حریم مقدّس تحقیق و پژوهش چیست؟
پژوهشگری که می خواهد مقاله و پایان نامه و کتاب بنویسد، باید «پیشینه» آن موضوع را جستجو نماید.
آیا دیگران در این موضوع اثری تولید کرده اند؟
اگر بله 👈 پس پژوهش من، تکرار حرف های دیگران خواهد بود.
اگر خیر 👈 من «اجازه پژوهش» دارم.
چنانچه دیگران در این موضوع قلم زده اند و آثاری دارند، من در صورتی می توانم پژوهش نمایم که:
(1) نقص وجود داشته باشد 👈 تکمیل کنم.
(2) نَقیصة وجود داشته باشد 👈 تصحیح کنم.
حالا نقص یا نَقیصة می تواند در «بافتار» باشد یا در «ساختار».
بافتار یعنی محتوای درونی و علمی.
ساختار یعنی چینش علمی یا چینش پژوهشی.
نتیجه: ورود به حریم پژوهشگری، برگه عبور می خواهد و کار هر کسی نیست. ⛔️
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#معرفی_سامانه_پژوهشی
📣🔊 سامانه ایرانداک
اسناد و مدارک علمی ثبت شده توسط
دانشگاهیان در این سایت کتب علمی
شامل کتابهای نگارشی، ترجمه و
گردآوری شده، مقالات علمی شامل
مقالات نشریهای و مقالات همایشی، طرحهای پژوهشی و … است.
این اسناد نزدیک یک میلیون سند از مدارک علمی و فنی کشور است.
این پژوهشگاه دارای پایگاههای مختلفی است که مهمترین آنها «پایگاه اطلاعات علمی گنج» است.
همچنین سامانه معروف «همانندجو» که برای یافتن میزان مشابهت پروپوزال، پایان نامه و سایر تحقیقات علمی به کار میرود، مربوط به سایت ایرانداک است. سامانه همانندجو با اعلام میزان مشابهت سند مد نظر به اسناد ثبت شده پیشین، اعتبار ویژهای به اسناد علمی میبخشد.
شما می توانید با عضویت در این سامانه از اطلاعات علمی آن بهره ببرید.
نشانی در موتور جستجوی ایرانی «گردو»
https://irandoc.ac.ir/
نشانی در موتور جستجوی کروم
https://jipm.irandoc.ac.ir/contacts?_action=signup
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#نکات_اخلاقی
#الگوهای_نمونه
#سیره_علما
#صفت_انفاق
⭕️ ✍ نوشتهاند: فقیه و عارف بزرگ، علّامه سیّد محمدمهدی بحر العلوم، بعضی شب ها همانند جدش حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) کوله باری از مواد غذایی به دوش میگرفت و از تاریکی شب استفاده کرده، در کوچه های نجف بر در خانهٔ هر فقیر و مستمندی میرسید، مقداری از غذا و پول به او و خانوادهاش می داد و همواره از حال مردم سؤال میکرد و به بینوایان رسیدگی مینمود.
روزی، آیت الله سید محمد جواد عامِلی را که از شاگردان برجستهاش بود، فراخواند و توبیخ و سرزنش نمود!
مرحوم عامِلی دلیل نگرانی استادش را پرسید، استاد در پاسخ گفت:
یکی از برادران مسلمان شما که همسایه شماست تهیدست است؛ او هرشب خرمای بد و ارزان قیمتی از بقّال می گرفت و بچه های خود را سیر می کرد. امروز که رفته است از بقّال بگیرد، بقّال از دادن خرما امتناع ورزیده زیرا بدهکاری های آن بیچاره زیاد شده است و امشب او و بچه هایش بی شام ماندهاند.
سیّد عامِلی از سیّد بحر العلوم معذرت خواهی میکند و از اینکه خبر نداشته پوزش میطلبد.
سیّد بحر العلوم در پاسخ میگوید:
اگر با علم به حال آن بیچاره شام میخوردی و به او اعتناء نمی کردی کافر بودی؛ ولی آنچه مرا نگران و ناراحت کرده، اینست که تو خبر از برادر مسلمانت نداری!
باید از حال برادرانت جستجو کنی و آنان را دریابی.
در هر حال، سیّد بحر العلوم سینی بزرگی پر از غذا با مقداری پول به شاگردش، آقای عامِلی، داد و از او خواست که به منزل آن برادر مؤمن برود و با هم شام بخورند و این پول را هم به او بپردازد تا قرضهای خود را ادا کند و همچنان خود منتظر ماند و شام تناول نکرد تا اینکه آقای عامِلی برگشت و به او خبر داد که غذا را با همسایهاش تناول کرده و پول ها را هم به او داده است. جالب اینجاست که اِنعام سیّد بحرالعلوم درست به اندازه قرضها و دیون آن مؤمن بود.
فقهای نامدار شیعه با اندکی تغییر، ص 295، 296
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#نویسندگی
#درست_نویسی
#ادبیات_فارسی
✍ اجزای فعل مرکّب را از یکدیگر جدا نیاورید:
برای مثال جملهٔ «میتوان برای امام زمان نامهای نوشت» اشتباه است. ❌
باید گفت:
برای امام زمان نامه ای می توان نوشت. ☑️
فرق این دو جمله، پیوستگی اجزای فعل مرکّب «میتوان نوشت» است.
معلم زندگیاش را صرف انسانها میکند. ❌
معلّم زندگیاش را برای انسانها صرف میکند. ☑️
در سال 1931 گاندی اوج بسیار میگیرد.❌
در سال 1931 گاندی بسیار اوج میگیرد. ☑️
عبرتهای عاشورا جهان را خواهند نور بخشید. ❌
عبرت های عاشورا جهان را نور خواهند بخشید. ☑️
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
کمفروشانِ غیرفروشنده .mp3
7.14M
#اصلاح_حوزه_علمیه
#تفسیر_قرآن
⚠️کمفروشی حوزههای علمیه؛
منبریِ معروف رو کرد به علمای بزرگ و این جمله را گفت ...
🎙 استاد شهید آیت الله مطهری
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#اخلاق_و_معنویت
#الگوهای_نمونه
✍ روز 11 ذی الحجة 1334 هجری قمری سالروز رحلت استاد اخلاق و بزرگ مرد علم و معنویت، آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است.
می نویسند که وقتی در مجلسی می نشست می فرمود:
ای مردم! یکی از نام های خدا « غفّار » است! همین را که می گفت، چند نفر غش می کردند و آنان را از مجلس بیرون می بردند!
آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی می فرمود: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در مدرسه فیضیه قم درس اخلاق داشت و آن چنان تأثیر آتشین بر دل ها می گذاشت که در درسش از اثر صحبت ایشان، غش می کردند و بی هوش می شدند.
روزی به میرزا جواد آقا عرض کردند که تأثیر صحبت شما چنان است که یکی از تجّار در این جلسه حضور داشته بی هوش بر زمین افتاده است!
فرموده بودند: این که چیزی نیست مولایشان امیرالمؤمنین همیشه از خوف خدا چنین حالتی بهش دست می داد!
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#اخلاق_و_معنویت
#الگوهای_نمونه
#سیره_علما
حاج میرزا جواد آقا بعد از دو سال که نزد آیت الله آخوند مولی حسینقلی همدانی شاگردی کرده بود، خدمت استادش عرض می کند: من در سیر و سلوک خود به جایی نرسیدم.
آقا در جواب از اسم و رسمش سؤال می کند و او تعجب کرده می گوید: مرا نمی شناسید؟
من جواد ملکی تبریزی هستم!
ایشان می گویند: شما با فلان ملکی ها نسبتی دارید؟
میرزا جواد آقا چون آنها را خوب و شایسته نمی دانست، از آنها و ثروتشان انتقاد می کند.
مرحوم آخوند مولی حسینقلی در جواب می گوید:
هر وقت توانستی کفش آنها را که بد می دانی جلوی پایشان جفت کنی، من خود به سراغ تو خواهم آمد.
این حرف بسیار تأثیر می کند و میرزا جواد آقا فردا که به درس می رود خود را در محلی مستقر می کند که پایین تر از بقیه شاگردان بنشیند.
در روزهای بعد طلبه هایی که از فامیل ملک التجار در نجف بود و ایشان آنها را خوب نمی دانست مورد محبّت خود قرار می دهد تا جایی که کفششان را پیش پایشان جفت می کند. بعد از مدتی این خبر به آن طایفه که در تبریز ساکن بودند می رسد و رفع کدورت از بابت حرف های میرزا جواد آقا می شود.
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سیاسی
#انتخابات
#صفت_آزاد_اندیشی
⭕️ شهید آیت الله بهشتی:
بنده «بازی های سیاسی» را بزرگترین خطر برای این انقلاب می دانم.
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#پرونده_ویژه_غدیر
(1) قسمت یکم
✍ اگر در جامعه، رهبری دانا و توانا وجود داشته باشد، زمینههای رشد و صلاح مردم فراهم خواهد شد؛ دین و دنیا و آخرت مردم به «پیشوای اُمّت» وابسته است.
⭕️ سخن گفتن درباره «امامت» بسیار دشوار است؛ زیرا جایگاه بس بلند و ملکوتی و پایگاه رفیع آسمانی است که مردم با عقول ناقص خویش، توان دستیابی به حقیقت آن را ندارند.
🌿 در آستانهٔ ماه ذی الحجة سال دهم هجری و مناسک پر شور حج، خدای والا به پیامبر گرامیاش دستور داد تا مسلمانان را با دو موضوع مهم و سرنوشت ساز آگاه سازد:
1⃣آیین و مناسک حجّ توحیدی ابراهیمی.
2⃣جانشین پس از خود.
🕋 آن حضرت برای عملی ساختن هدف خویش، فرمان بانگ عمومی داد و همگان را برای حضور در مراسم حجّ فرا خواند.
بر پایه نقل مورّخان معتمد، بیش از یکصد هزار تن از سراسر قلمرو اسلامی در آن سال _حتی حضرت علی (علیه السلام) که در مأموریت تبلیغی یمن به سر می برد_ به سوی مکّه روانه شدند.
#ادامه_دارد ...
📚 برداشتی از کتاب «مدرسه سبز غدیر» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 25 و 26
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#پرونده_ویژه_غدیر
(2) قسمت دوم
⭕️ بخاطر نگرانی های حضرت پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِهِ)، خدای سبحان در پایانِ پیام آسمانی اش، او را از همه دل نگرانی هایش بیمه ساخت:
💠 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (مائده، 67)
💠 ای پیغمبر، آنچه از پروردگار بر تو نازل شد، برسان که اگر این کار را نکنی، رسالت و مسئولیت خود را نرساندهای (و اداء وظیفه نکردهای) و خدا تو را از شر مردمان محفوظ میکند، و خدا پوشانندگان حق را راهنمایی نمی کند!
✅ با این سروش مبارک، او را در امان قرار داد و اهمیّت انتخاب خلیفه را با همه کوششهای هدایتگرانه وی از آغاز بعثت برابر دانست و رویگردان از ولایت علوی را تلویحاً کافر نامید!
#ادامه_دارد ...
📚 برداشتی از کتاب «مدرسه سبز غدیر» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 26
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#پرونده_ویژه_غدیر
(3) قسمت سوم
⭕️ 💫 در مراسم، نخست نماز ظهر به امامت پیشوای آسمانی خوانده شد؛ سپس حضرت بر بالای بلندی ایستاد و حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) را در سمت راست خود قرار داد؛ آنگاه با لحن زیبا و گویا و شیوایش از «راز سر به مُهر» خود پرده برداشت و با عطر جانفزای کلامش، جان های شیفتگان حقیقت و تشنهکامان معرفت را سیراب ساخت و با سخنانی سرشار از حکمت و معنویّت، مسلمانان را از پایایی و پویایی هدایت و نور خورشید تابناک وجودش در سیمای سرآمد مردم یعنی حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) و امامان دوازده گانه از نسل او آگاه کرد.
✅ 💫 باشد که جان های مشتاقان و قلب های سلیم حق جویان با رَوح و ریحان «قرآن و عترت» صفا یابد و با تبیین حقیقت «صراط مستقیم» و الگوهای عملی پیمایش آن، انسان ها را از کویر حیرت و هامون ضلالت نجات دهد و به سر منزل مقصود و مراتب والای انسانیّت ره نماید.
🌹💫💫💫 در این صحنه با شکوه و به یاد ماندنی، رسول خدا امامت حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) را برای مردم گوشزد، همچنین دوستان و پذیرندگان ولایتش را دعا و مخالفان و رویگردانانش را نفرین کرد و در پایان او را «مدار و محور حق» خواند؛ یعنی: هرجا علی هست حق با اوست.
#ادامه_دارد ...
📚 برداشتی از کتاب «مدرسه سبز غدیر» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 28 و 29
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#پرونده_ویژه_غدیر
(4) قسمت چهارم
💠 وجود نازنین پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیِهِ وَ آلِهِ) این بانگ بنیادین و بر آمده از روح تولّی و تبرّی را چنین زمزمه کرد:
🔰 مَن کُنتُ مَولاهُ فَهٰذا عَلِیٌّ مَولاهُ؛ اللّهُمَّ وَالِ مَن وَالاهُ وَ عَادِ مَن عَاداهُ وَ أدِرِ الحَقَّ مَعَهُ كَيفَمَا دَارَ وَ حَيثُ دَارَ.
بدین سان حجّت بر همگان به پایان رسید و شیرازه استواری برای آینده دین و اُمت اسلامی فراهم شد که اگر گریزِ لجبازانه و ستیز حسودانه دنیا پرستان خدانشناس نبود، هرگز این سردرگمی و اختلاف کنونی، در نتیجه این سقوط و انحطاط، برای مسلمانان رقم نمی خورد و کافران بر سرنوشت آنان چیره نمیگشتند و در تمامی جهان به دو اقلیت دینی شهره نمیشدند!
⭕️ آری قرآن و عترت، دو یادگار گرانسنگ نبوی است که هرگز از یکدیگر جدایی ندارند. ⭕️
💐🌹 پس از سخنان شورانگیز نبوی (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) حضرت، مسلمانان را به بیعت با امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمان داد. مردم به ابراز احساسات پرداختند و به سوی آن بزرگوار هجوم آوردند.
#ادامه_دارد ...
📚 برداشتی از کتاب «مدرسه سبز غدیر» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 30
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#پرونده_ویژه_غدیر
(5) قسمت پنجم
⭕️ با این همه برنامههای بنیادین و اعلان «جشن عمومی» با نام «أیام الولایة» و حضور یکصد هزار نفری مسلمانان، بجا بود که این حماسه بزرگ و با شکوه، بر سر زبانها بیفتد و سینه به سینه و دهان به دهان برای دیگران گزارش شود؛ ولی حقگریزان و دینستیزان از عملی شدن برنامهٔ آسمانی حضرت پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِهِ) جلوگیری کردند و به بهانه درهم آمیختن سخنان نبوی با قرآن، با «منع حدیث خوانی» و « منع حدیث نویسی» آن را جرم و روایتگرش را مجرم و شایسته کیفر دانستند!
⭕️ همچنین سیاست «علی زدایی» سرآمد برنامه های حاکمان یغماگر شد؛ بدین امید که نام و یاد او را از صفحههای زرّین تاریخ و دلهای خونین شیعیان پاک کنند؛ ولی کور بودند و کور خواندند و مکرشان را خدای والا، ناکار و خودشان را ناکام گذاشت:
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ / آل عمران 54
✅ دیری نپایید که خدای بزرگ، زبان هایی را گویا ساخت و حقیقت پنهان را برای همگان آشکار کرد.
#ادامه_دارد ...
📚 برداشتی از کتاب «مدرسه سبز غدیر» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 31 و 32
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#مناسبتی
#اهل_البیت
#امام_موسی_کاظم
🌹💫💫💫 به مناسبت ولادت پر سرور حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) برخی سجایای اخلاقی ایشان عبارتند از:
1⃣ حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) عابدترین اهل زمان خود بود؛ روایت شده که شبها، نافلههای شب را میخواند و سپس به نماز صبح متصل می کرد و تعقیبات می خواند و تا طلوع آفتاب به سجده میرفت.
در سجده این دعا را بسیار میگفت:
اللّهمَّ إنّي أسألُكَ الرّاحَةَ عِندَ المَوتِ وَ العَفوَ عِندَ الحِسابِ
خدايا از تو راحتى و آسودگى را هنگام مرگ و عفو و گذشت را در روز حساب، درخواست دارم. 🥀
و نیز میخواند:
عَظُمَ الذَّنبُ مِن عَبدِكَ فَليَحسُنِ العَفوُ مِن عِندِكَ.
گناه بندهات بزرگ است، پس بايد گذشت و عفو تو نيز نيكو باشد🥀
و چندان گریه میکرد از خوف خدا که محاسن مبارکش از اشک چشم، تر میشد.
2⃣ از همه مردمان، صِله و احسانش نسبت به اهل و ارحامش بیشتر بود.
3⃣ از فقرای مدینه پرستاری میکرد؛
شب ها زنبیلی که در آن پول و طلا و نقره و آرد و خرما و... بود، بر دوش میگرفت و برای فقرا میبرد و آنان نمیدانستند از کجا میآید و چه کسی میآورد!
📚منابع:
١. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج ۲، ص ۲۳۱
٢. منتهی الآمال ج ٢ ص ٣٣٩ و ٣۴٠
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar