هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📄 بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم
بيان الجمعية العلمية للقانون العام الإسلامي في إيران في إدانة تدنيس القرآن الكريم
Condemning Statement of The Islamic Public Law Association of Iran (IPLAI) Over The Desecration of The Holy Qur'an
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
-430432511_802117569.pdf
280K
🖇 فایل PDF بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم (سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی)
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
سیمای امر به معروف و نهی از منکر در قیام حسینی
«از درسهای نهضت سیدالشهدا برای ادبیات حقوق عمومی در جامعه اسلامی ما»
۱. حفظ و احیای آموزه های اصیل دینی در جامعه اسلامی و مقابله با انحراف مسیر جامعه و حکومت اسلامی آنچنان اهمیت و اولویتی در منظومه اندیشه دینی دارد که ارزش دارد امام معصوم علیه السلام جان خود و عزیزان را فدا کند تا دینمداری حقیقی زنده بماند و ضدارزشها جایگزین ارزشها نشوند. (برتری مصلحت حفظ دین بر مصلحت حفظ جان)
۲. به بیان روشن حضرت امام حسین علیه السلام، ایفای تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر، نقطه عزیمت و مدار حرکت در قیام سیدالشهدا است. (أُريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنكر) فریضه الهی و تعطیلناپذیر امر به معروف و نهی از منکر، احیاگر ارزشهای اسلامی و نماد تداوم روحیه انقلابی در جامعه و تجلی استقامت در ترویج ارزشها و بی تفاوت نبودن در برابر انواع انحرافات و رواج باطلها است. حد اعلای ایفای این وظیفه، عدول از بیعت با سلطان جور و خروج بر حاکم جائرِ مسلماننما است. قیام امام حسین علیه السلام و یاران وفادارشان به مثابه مجرمان سیاسی زمان، دلالت دارد که بیعت با حاکم مستقر جامعه تحت هر شرایطی واجب و تکلیف نیست و گاهی تکلیف شرعی، دقیقاً استنکاف از بیعت است.
۳. تن دادن خواص و عوام به حکومت اشرافی موروثی سلطنتی اموی، توجیه کننده و مجوزی برای انقیاد و تن دادن به چنین انحراف اساسی در محور امامت جامعه اسلامی نیست. به اقتضای اصل رکین امامت عدل، زمامداری در جامعه اسلامی با محوریت صالحان عادل استوار می گردد. لذا سست کردن بنیاد انحراف در زمامداری، تکلیف قطعی رهروان راه حسینی است.
@drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
هدف قیام اباعبدالله؛ ترسیم صحنه جنگ حق و باطل
هدف اباعبدالله چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبدالله میخواهد بر بلاد مسلمانان به خصوص عراق و کوفه حکومت کند؟ نه هدف او حکومت نیست، هدف اِعلاءحکم حق است. باید حق از باطل شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشنتر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا میپسندد به کار میاندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. صحنهای در کربلا پیش میآید که تاریخ آن را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط میکند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی میشود. بهبه چه هدفی. عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز (1391) ص 17
#محرم
#عاشورا
@Shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
-1585635581_871178578.pdf
235.4K
📄قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت
🖊دکتر حامد نیکونهاد
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
تاثیرات شهید بهشتی بر قانون اساسی 14020528.aac
22.06M
۴۴ سال قبل در چنین روزی، مجلس بررسی نهایی قانون اساسی معروف به خبرگان قانون اساسی مرکب از نمایندگان منتخب مستقیم مردم برای بررسی و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی تشکیل شد.
نخبگان منتخب مردم طی حدود سه ماه کار فشرده، با جهاد و اجتهاد دسته جمعی، مبتنی بر آموزههای اصیل اسلامی و با توجه به تجارب تاریخی ملت ایران و دیگر ملتها، قانون اساسی جدید ایران را به عنوان مبنای اصلی برای ساماندهی نظامات سیاسی و اجتماعی جامعه ایران به تصویب رساندند و برای تأیید نهایی به امام امت و ملت مسلمان عرضه کردند.
شهید آیت الله دکتر بهشتی به عنوان متفکری ژرف نگر، اسلام شناسی دنیادیده و از انقلابیون اصیل، در قامت مدیر جلسات آن مجلس و نیز طراح بسیاری از اصول اساسی این قانون، نقش بی بدیلی در شکل گیری این سند بنیادین و تاریخی ایفا نمود که جای تحقیق و تأمل فراوان دارد.
به دعوت موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی و به میزبانی معاونت قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، در حد مجال جلسه نکاتی در خصوص تأثیرات شهید بهشتی بر فرایند تصویب و محتوای قانون اساسی کنونی و نیز ملاحظاتی در خصوص بهشتی پژوهی بیان کردم.
راههای نرفته برای شناسایی و عملیاتی کردن احکام مقرر در قانون اساسی به عنوان نسخه اصیل و بومی حکمرانی در ایران زمین بسیار است. بازخوانی اندیشه های بنیانگذاران نظم سیاسی و حقوقی کنونی بر اساس اسناد تاریخی موجود و دیگر منابع دست اول، راهی است جایگزین ناپذیر برای بازگشت به قانون اساسی و بازگرداندن روال زمامداری به مدار این نسخه شفابخش
@drhamednikoonahad
هدایت شده از کانون اندیشه جوان
🔰نشست انقلاب اسلامی و نظام حقوقی
🔶با پیروزی انقلاب اسلامی در دو حوزه شکلی و ماهوی شاهد تحول و پیشرفتهای عظیمی در نظام حقوقی کشور بودهایم. در بعد ماهوی شاهد سیطره نگاه فقهی بر قوانین کشور بودیم. آموزههای فقهی که سالها در حوزههای علمیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، مجال یافتند تا در قانون تدوین شوند. البته اینگونه هم نبود که انقلابیون تجارب ارزشمند حقوقی گذشته را به صورت کلی کنار نهند، بلکه با اقتباس علمی و منطقی از هنجارهای حقوقی مدرن، آن را به آموزههای فقهی آزمودند و منطبق بر ساختار مذهبی و اجتماعی جامعه به قوانین مختلف تبدیل کردند.
🔷از سویی با پیروزی انقلاب مبحثی تحت عنوان حقوق ملت و اصول مربوط به آزادیهای فردی و اجتماعی در قانون اساسی جدی گرفته شد و برای اولین بار در قانون اساسی، حقوق اجتماعی در متن قانون پیشبینی شد. همچنین نحوه تعامل میان نظام فقهی و نظم حقوقی نیز به سمت اسلامیشدن سوق داده شد و قوانین خانواده، قصاص، دیات و … کاملا بر اساس قواعد فقهی پایهگذاری شد.
💢در بعد شکلی نیز مهمترین تغییر در ساختار قوه قضاییه و تفکیک آن از سایر قوا اتفاق افتاد و قوه قضاییه از سیطره مجریه و مقننه خارج شد. همچنین شورای نگهبان قانون اساسی به منظور صیانت و پاسداری از قانون اساسی و به منظور تطابق و عدم مغایرت قوانین با اسلام تحولی بزرگ بود. با پیروزی انقلاب اسلامی نهادهای حقوقی برای نظارت و تقنینی به صورت نظاممندتری طراحی شدند، دیوان عدالت اداری از یک قانون متروکه به یک قانون مهم و اجرایی در کشور تبدیل شد. در سطح کلان نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام با منظور حل اختلافات قوای سه گانه در نظام حقوقی کشور تعریف شد . یکی دیگر از تحولات حقوقی پیروزی انقلاب، رونق گرفتن قانون شوراها در اداره امور شهرها و روستاها بود؛ قوانینی که شاید کم و بیش، در رژیم گذشته حضور داشتند ولی به قدری در نهادسازی ضعیف عمل شده بود که آثار آن در کشور مشهود نبود ولی با پیروزی انقلاب به عنوان نهادی قانونی و مسلم کارکرد خود را ایفا میکنند.
🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز یکشنبه ۵ شهریور ماه ساعت ۱۳ با حضور دکتر حامد نیکو نهاد نشستی تحت عنوان «انقلاب اسلامی و نظام حقوقی» برگزار نماییم.
🌐همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است.
#گفتگوی_زنده
#نشست_علمی
#نظام_حقوقی
#انقلام_اسلامی
#فقه_و_حقوق
#نشست_حضوری
#نشست_مجازی
#خبر_نشست_علمی
📌@canoon_org
اگرچه هر نوع محدودیتی برای نوع پوشش شهروندان لزوماً موجه و مجاز نیست ولی نوع پوشش افراد در جامعه و ملأ عام، حریم خصوصی محسوب نمیشود
https://twitter.com/hamednikoonahad/status/1696240370269421601?t=V8JWR8SpSSU6sm-yAwabRA&s=35
#توییتخوانی
#گشت_ارشاد
#بیحجابی_اجباری
#فرانسه
#حریم_خصوصی
#آزادی_پوشش
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
🔰نشست انقلاب اسلامی و نظام حقوقی 🔶با پیروزی انقلاب اسلامی در دو حوزه شکلی و ماهوی شاهد تحول و پیشرف
انقلاب اسلامی و نظام حقوقی. تهران ۱۴۰۲۰۶۰۵.aac
47.2M
به دعوت کانون اندیشه جوان ساعتی در باب نسبت #انقلاب_اسلامی و #نظام_حقوقی سخن گفتم
مهمترین نکاتی که سعی کردم تبیین کنم از این قرار بود:
✅انقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی بود برای برچیدن طاغوت و مناسبات و قواعد طاغوتی و نه صرفاً تغییر هیأت حاکمه
✅جامعه سازی مبتنی بر ارزشهای دینی یا ایجاد نظام اجتماعی اسلامی، فلسفه انقلاب اسلامی است.
✅انقلاب اسلامی، مدار حق و تکلیف را آموزههای اسلامی قرار داد یعنی تنظیم زندگی اجتماعی مبتنی بر «ما أنزل اللّه»
✅انقلاب اسلامی بدون نظام سازی حقوقی متمایز و برخاسته از مکتب جامع و جاودانه اسلام در سطح شعار و آرزو میماند
✅ارزشهای اسلامی و انقلابی اگر تبدیل به بایدها و نبایدهای حقوقی و ساختارهای متناسب با مبانی اسلامی نشود اثر لازم و مورد انتظار را در جامعه نخواهد گذاشت
✅اساساً قوام یک جامعه اسلامی و وجه تمایز آن از سایر جوامع ، قوانین و مقررات آن است و مسلمانانی که زندگی اجتماعی شان بر پایهی ضوابط اسلامی نباشد، مسلمانی شان ناقص است و از همین جهت است که تشکیل حکومت اسلامی با نظامات حقوقی متناسب اجتناب ناپذیر است.
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
گریه سیاسی «وقتی یک ملتی در ماه #محرم، سرتاسر یک مملکت، یک مطلب را می گویند، شما انگیزه این گریه و
مکتب هیاهو میخواهد
#اربعین
روضه سیدالشهدا برای حفظ مکتب سیدالشهد است. آن کسانی که می گویند روضه سیدالشهدا را نخوانید، اصلاً نمی فهمند مکتب سیدالشهدا چه بوده و نمی دانند یعنی چه، نمی دانند این گریه ها و این روضه ها حفظ کرده این مکتب را. الان هزار و چهار صد سال است که با این منبرها با این روضه ها و با این مصیبت ها و با این سینه زنی ها ما را حفظ کرده اند، تا حالا آورده اند اسلام را. این عده از جوانهایی که اینطور نیست که سوء نیت داشته باشند، خیال می کنند ما حالا باید حرف روز بزنیم. حرف سیدالشهدا حرف روز است، همیشه حرف روز است، اصلاً حرف روز را سیدالشهدا آورده است دست ماها داده و سیدالشهدا را این گریه ها حفظ کرده است مکتبش را، این مصیبت ها و داد و قال حفظ کرده این سینه زنی ها و این دستجات و عرض می کنم اینها حفظ کرده. اگر فقط مقدسی بود و توی اطاق و توی خانه می نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا می خواند و تسبیح می گرداند، نمانده بود چیزی. هیاهو می خواهد، هر مکتبی هیاهو می خواهد،باید پایش سینه بزنند، هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی شود. ...
امام خمینی ۱۷ تیرماه ۱۳۵۸
📎صحیفه امام جلد 8 صص۵۲۶-۵۲۷
@drhamednikoonahad