eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
170 دنبال‌کننده
198 عکس
70 ویدیو
43 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر حامد نیکونهاد
در دفاع از انتخابگری و در مذمت ریاکاری ✍️ نامه ای به عزیزترین‌هایم حامد نیکونهاد ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳
جوانان دوست‌داشتنی ایران عزیز! من تحریم انتخابات را خودتحریمی می‌دانم و محروم کردن خود و آینده خود و جامعه از انواع تحولات مثبت و تصمیمات درست و سرنوشت‌ساز. قطعاً مشارکت ۴۰ درصدی دور اول انتخابات برای من بسیار دردآور است! راستش را بخواهید مشارکت ۵۰ درصد و ۶۰ درصد هم مرا قانع نمی‌کند. مطلوب ما مشارکت حداکثری آزادانه و آگاهانه یکایک آحاد ملت بزرگوار ایران در همه تصمیم‌گیری‌های کلان مملکتی است و سال‌هاست برای آن می‌نویسم، تلاش می‌کنم و فریاد می‌زنم؛ چون به آن و به جمهوری اسلامی ایران باور دارم. حالا از شما هم اندیشیدن و انتخابگری آزادانه و آگاهانه می‌خواهم. آزاد، آزاد از هرگونه وسوسه و طمع و هواوهوس؛ آزاد از هرگونه بمباران تبلیغاتی و آگاهانه، آگاهانه نسبت به شرایط جامعه، آگاهانه نسبت به آینده ایران عزیزمان. خودتان بیندیشید و آزادانه و آگاهانه برگزینید و مسئولیت یکایک انتخاب‌هایتان را بپذیرید؛ البته به انتخابات متوقف نشوید و خود را برای مشارکت مستمر و انتخابگری آگاهانه در مقاطع گوناگون تصمیم‌گیری مهیا کنید. @drhamednikoonahad
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | رئیس جمهور باید قابل تکیه باشد 👤 دکتر حامد نیکونهاد 🎞 برای مشاهده فیلم کامل این قسمت از برنامه ماجرا کلیک کنید 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دکتر حامد نیکونهاد
در دفاع از انتخابگری و در مذمت ریاکاری ✍️ نامه ای به عزیزترین‌هایم حامد نیکونهاد ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳
فرض کنید (فرض محال که محال نیست) این اصل بدیهی که "مشارکت‌ در یک نظام، ناگزير به‌معنای پذیرش چارچوب و مبانی‌ آن نظام است"، را نپذیریم از بزرگوارانی که با عبور از دوران تحریم‌گری انتخابات این روزها با چاشنی تفلسف و احساسات و به‌صورت تاکتیکی و نه از سر باور جوانان و دانشجویان را به رأی اعتراضی! به دکتر پزشکیان فرامی‌خوانند این سؤال را بپرسید رأی دادن به کسی که ترجیع‌بند مکرر و مؤکد سخنانش، اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری است و خودش را هم ذوب در رهبری می‌داند، چطور ممکن است رأی دادن به چنین شخصی تعبیر شود به به اعتراض به سیاستها و رویکرد نظام جمهوری اسلامی؟! @drhamednikoonahad
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | شرط قطعی رئیس جمهور عدالت است 👤 دکتر حامد نیکونهاد 🎞 برای مشاهده فیلم کامل این قسمت از برنامه ماجرا کلیک کنید 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دکتر حامد نیکونهاد
. از #مشارکت_حداکثری تا #انتخاب_اصلح ✅برخورداری از جامعه ای سالم و زمینه ساز برای شکوفایی استعداده
عزیزانی که تمایل دارند مبنای علمی و سیر منطقی استدلال بنده برای ضرورت انتخابگری و مشارکت‌ حداکثری در انتخابات را بدانند، این مطلب را مطالعه بفرمايند.
‏امام امت و انقلاب اسلامی ملت مسلمان ایران به ما آموخته‌اند که میزان، رأی ملت است از صمیم دل تبریک به ملت شریف ایران تبریک به جمهوری اسلامی تبریک به رئیس‌جمهور منتخب ملت، دکتر پزشکیان همه باهم دست دردست هم آماده به کار و کوشش‌ خستگی‌ناپذير برای ساختن ایرانی آباد و عزتمند 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @drhamednikoonahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 حضور آگاهانه و مستمر مردم در عرصه‌های سیاسی الزامی است! 🎙دکتر حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🔰 سلسله جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی(ره) - جلسه سوم 🆔 @sarcheshmeh_nour
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی با سپاس‌گزاری از همه نامزدها و فعالان عرصه‌ی انتخابات بر استفاده رئیس‌جمهور منتخب از ظرفیتهای فراوان کشور برای آسایش مردم و پیشرفت کشور، در ادامه‌ی راه شهید رئیسی تأکید کردند. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمد لله ربّ العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا محمدٍ و آله الطاهرین سیما بقیّة الله روحی فداه. خدای عزیز و رحیم را سپاس که با اراده و توفیق او ملت بزرگ ایران توانست پس از مصیبت سنگین فقدان رئیس جمهور شهید، در مدت کوتاه قانونی، صحنه‌ی انتخابات ریاست جمهوری را سامان دهد و در دو جمعه‌ی پیاپی، انتخاباتی آزاد و شفاف برگزار کند و از میان چند نامزد، با اکثریت آراء رئیس جمهور کشور را برگزیند. ✏️ مسئولان محترم برگزاری انتخابات، با شتاب لازم و امانت کامل، وظائف خود را انجام دادند، و مردم عزیز، با احساس مسئولیت به میدان آمدند و صحنه‌ئی گرم و پرشور آفریدند و صندوقهای انتخاباتی را در دو مرحله با بیش از ۵۵ میلیون رأی انباشتند. ✏️ این حرکت بزرگ در رویاروئی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بُن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است و همه‌ی نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که برای پیروزیِ هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند در افتخار و ثواب آن شریکند. ✏️ اکنون ملت ایران رئیس جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملت و به رئیس جمهور منتخب و به همه‌ی فعالان این صحنه‌ی حساس مخصوصاً جوانان پرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه میکنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حدّ توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند. ✏️ به جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب نیز توصیه میکنم با توکل به خداوند رحمان به افقهای بلند و روشن چشم بدوزند و در ادامه‌ی راه شهید رئیسی از ظرفیتهای فراوان کشور بویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن، برای آسایش مردم و پیشرفت کشور بیشترین بهره را ببرند. ✏️ بار دیگر جبهه‌ی سپاس بر درگاه حضرت حق میگذارم و به حضرت بقیة الله اعظم روحی فداه درود و سلام میفرستم و یاد شهیدان والامقام و امام بزرگوار شهیدان را گرامی میدارم و از همه‌ی نامزدهای محترم و فعالان عرصه‌ی انتخابات که در این برهه‌ی حساس نقش‌آفرینی کردند، و نیز رسانه‌ی ملی و حافظان امنیت کشور و دستگاههای اجرای انتخابات سپاسگزاری میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۴/۱۶ 💻 farsi.khamenei.ir
استعفای رئیس جمهور منتخب از نمایندگی مجلس؟ @drhamednikoonahad
احقاق نهایی- شماره 1 و 2.pdf
4.07M
📑 📕 دوماهنامه دانشجویی- تخصصی . 📌 نخستین ویژه‌نامه مشترک انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع . 💡 از انتخاب مسئولانه تا مسئولیت منتخبان . 📎 شماره اول (فروردین و اردیبهشت 1403): دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری . 🖇 شماره دوم (خرداد و تیر 1403): چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 💻 مدیر مسئول: حمید فعلی 🖥 سردبیر: محمدحسین نادری . 📠 اعضای هیأت‌تحریریه: 🖋 وحید حیدری 🖋 علیرضا نصراللهی 🖋 شهاب اقبال 🖋 محمد مهاجری 🖋 علی تقی‌نژاد 🖋 علی آریان‌نژاد 🖋 محمدجواد شفقی 🖋 محمدحسین نادری 🖋 محمد مولاهویزه 🖋 مبیین یحیی‌پور 🖋 سجاد میرزایی 🖋 محمدمهدی مانده علی 🖋 ابوالفضل کندری 🖋 حمید فعلی . 🎤 با گفتارهایی از: 📍دکتر امین‌الله زمانی 📍دکتر حامد نیکونهاد 📍دکتر مصطفی منصوریان 📍دکتر محمدصادق فراهانی 📍دکتر محمد برومند 📍دکتر محمدرضا اصغری شورستانی 🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
‏حبس وکیل خوشحال کننده نیست ارتکاب جرم از سوی وکیل، ناراحت کننده است @drhamednikoonahad
🗒 📋 . 💠 بسم الله الرحمن الرحیم 📌 بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران پیرامون چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری . ◼ پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ عمق پایه‌های مردم‌سالاری دینی و اقتدار ساختاری در جمهوری اسلامی ایران را نمایان ساخت. . ◼ این انتخابات که مبتنی بر راهبردهای حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب و با حضور و رقابت جدی همه سلایق سیاسی و در کمال امنیت، آرامش و سلامت تنها چند هفته بعد از فقدان رئیس جمهور عزیز به پایان رسید، خروش آگاهانه ملت در برابر ایران‌ستیزان بود. . ◼ در شرایطی که دشمنان دیرینه ملت ایران در رؤیای تحریم انتخابات به سر می‌بردند ناگاه با صف‌های طولانی صندوق رأی ملتی مواجه شدند که رهپوی سرنوشت خویش‌ بودند. . ◼ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران برگزاری این انتخابات آزاد، رقابتی، سالم و امن همچون همیشه را به که با حرکت بزرگ و مسئولانه خود در مشارکت در انتخابات، حربه تحریم انتخابات را خثنی ساختند و وسوسه بن‌بست‌نمایی خناسان را ابطال نمودند و نیز که زمینه‌ساز چنین حماسه‌ای بود، تبریک می‌گوید و اقدامات یکایک نامزد‌های محترم و تمام اشخاصی که برای پیروزی هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند و در خلق این حماسه و افتخار آن شریک بودند را شایسته تحسین می‌داند. . ◼ این انجمن ضمن تحسین راهبرد ولایت‌مدارانه و رویکرد قانون‌مدارانه منتخب ملت مبنی بر عمل ذیل سیاست‌های رهبری معظم انقلاب و نیز اجرایی کردن قانون برنامه هفتم کشور به عنوان برنامه اصلی، و اجرای آن را از ایشان مطالبه می‌نماید و در این مسیر از هر گونه نظارت همدلانه و مؤثر فروگذار نخواهد کرد. . ◼ از خداوند متعال توفیق یکایک مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران در خدمت به مردمان شریف را خواهانیم. 🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
مطابق اصول و موازین روشن حقوقی و قانون اساسی رئیس جمهور منتخب و محترم، تا قبل از تنفيذ حکم ایشان از سوی رهبری، هیچ صلاحیت و اجازه قانونی برای صدور دستور یا اتخاذ تصمیم و یا اقدام از جایگاه ریاست جمهوری خطاب به هیچ سازمان و مقام و شخصی ندارند (اصل عدم صلاحیت در حقوق اداری) سرپرست ریاست جمهوری و وزرا و مسؤولان کنونی انواع نهادها و دستگاه‌های دولتی در چارچوب قانون و شرح وظایف، مکلف به انجام‌ امور و ارائه خدمات طبق روال عادی هستند (اصل تداوم خدمات عمومی) طبعا تعاملات سیاسی و مراودات عرفی برای تدارک مقدمات عهده‌داری مسؤولیت پس از تنفیذ مانعی ندارد آیین تنفيذ باید بدون فوت وقت و در اولين زمان ممکن برگزار شود تا کشور بیش از این، بدون رئیس‌جمهور نماند @drhamednikoonahad
این فهرست برای گزینش همکاران رئیس جمهور منتخب و محترم شاخصها و ملاک‌های بسیار خوبی هستند عمدتا فقط کاش در مورد شیوه و فرآیند " و تشخیص" این معیارها در نامزدهای سمت‌ها توضیح داده‌ شود مخصوصا بندهایی که به باور و اعتقاد که از امور قلبی هستند اشاره شده بندهای ۱ و ۶ و ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۷ و ۱۸ @drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
مطابق اصول و موازین روشن حقوقی و قانون اساسی رئیس جمهور منتخب و محترم، تا قبل از تنفيذ حکم ایشان از
نگرانی وجود دارد از ارتکاب تخلف و سوءاستفاده دولت فعلی از این موقعيت استثنایی تا زمان استقرار رئیس جمهور جدید؟ پاسخ این است: نخست آن‌که نظام سیاسی در رأس، رهبری آگاه و عادل دارد که بر امور اشراف دارد و در صورت ضرورت، تذکر لازم یا اقدام مقتضی خواهند داشت دیگر آنکه نهادهای نظارتی گوناگون و قوه قضائیه مستقلی وجود دارند و انواع ابزارها و نظارت‌های پیشینی و پسینی و هم‌زمان را، در کنار اهرم‌های نظارتی مجلس، اعمال می‌کنند سوم اینکه این دوره اضطراری، موقت و گذرا است و به صرف چند احتمال که در هیچ دوره و زمانی هم منتفی نیست، نمی‌شود کشور را به بن‌بست کشید و حکم به تعطیلی و توقف امور مملکتی داد ضمن اینکه قبل از آغاز کارزار انتخابات، سرپرست ریاست جمهوری در همین دولت مستقر، ابتکار عمل و حسن نیت نشان داد و با صدور بخشنامه‌ای در ۱۲ خرداد ۱۴۰۳، نشان داد که چقدر به این دغدغه واقف و معتقد است و به‌علاوه دولت کنونی با حسن عمل خود در برگزاری منصفانه و بی‌طرفانه و قانونمدارانه انتخابات نشان داد که چقدر قابل اعتماد است اما نکته اینجاست که برای جلوگیری از برخی تخلفات احتمالی که سازوکار روشن قانونی برای پیشگیری و پيگيری آنها وجود دارد، نبايد به بدعت‌گذاری روی آورد و دوگانگی در رأس مدیریت اجرایی کشور پدید آورد و منتخب محترم که هنوز سمت قانونی ندارد را رودرروی سرپرست ریاست جمهوری قرار داد؛ سرپرستی که مطابق قانون اساسی تا روز حکم ریاست جمهوری رئیس‌جمهورجدید از سوی رهبر، اختيارات و مسؤو‌ليت‌های ریاست جمهوری را مستقلا بر عهده دارد. https://t.me/drhamednikoonahad
💥 . 📯 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: . 🏆 نخستین رویداد ایده‌پردازی مردم‌مدار . 🥁 رویدادی برای ارتقای مشارکت مردمی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی در سطوح بین المللی، ملی و محلی . 🔻 محورهای ویژه رویداد 🔰ظرفیت فناوری‌های نوین در افزایش مشارکت مردمی 🔰مشارکت خانوادگی به‌مثابه ابزار نوین مشارکت 🔰حلقه‌های میانی و حکمرانی مردمی 🔰 مشارکت مردمی در پالایش قوانین و مقررات 🔰 مشارکت مردمی در انتصابات دولتی 🔰 مشارکت مردم در احیای مصادیق حقوق عانه 🔰 اداره و نظارت مردمی بر حکومت (اصل هشتم قانون اساسی) .🔰افزایش مشارکت سیاسی؛ دَوَران بین دوقطبی‌سازی و تعاون ⏰ زمان برگزاری رویداد: ◾ پاییز سال ۱۴۰۳ . ⏳ مهلت ارسال آثار: ◾ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳ . 🏢 مکان برگزاری: ◾ دانشگاه تهران . 🔻 فرآیند برگزاری رویداد: 🔰 ارسال آثار در قالب متن، ویدئو یا صوت 🔰 ارزیابی اولیه از سوی هیئت داوران 🔰 برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای ایده‌ 🔰 ارائه ایده‌های ارتقا یافته و داوری نهایی 🔰 اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان . 🎁 جوایز برگزیدگان رویداد: ▪️۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تیم نخست ▪️جذب برگزیدگان به‌عنوان پژوهشگر در مراکز علمی- پژوهشی ▪️پشتیبانی ترویج ایده‌ها و اجرایی‌سازی آن . 💰هزینه شرکت در رویداد (پس از پذیرش اولیه ایده از سوی هیئت داوران): 📌انفرادی: ٣٠٠ هزار تومان 📌 گروهی: ١۵٠ هزار تومان به ازای هر نفر . 🔹 جهت ثبت‌نام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC . 🧑‍💻 پشتیبانی برخط و پاسخگویی به سؤالات در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام: 🌐 @mardommadaar . 🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
گریه سیاسی «وقتی یک ملتی در ماه ، سرتاسر یک مملکت، یک مطلب را می گویند، شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما کنیم برای سیدالشهدا، نه سیدالشهدا احتیاج به این گریه ها دارد و نه این گریه خودش فی نفسه یک کاری از آن می آید، لکن این مجلس ها مردم را همچو مجتمع می کنند و یک وجهه می دهند، سی میلیون، سی و پنج میلیون جمعیت در دو ماه محرم و خصوصاً دهه یک وجهه، طرف یک راه می روند، اینها را در این ماه محرم، خطبا و علما در سرتاسر کشور می تواند بسیج کند برای یک مسأله. این جنبه این مجالس بالاتر از همه جنبه دیگری است که هست، بیخود بعضی از ائمه ما نمی فرمایند که برای من در منابر روضه بخوانند، بیخود نمی گویند ائمه ما به اینکه هر کس که بگرید، بگریاند یا صورت گریه، گریه کردن به خودش بگیرد اجرش فلان و فلان است. مسأله، مسأله گریه نیست، مسأله، مسأله تباکی نیست، مسأله، مسأله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، می خواستند که این ملت ها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند، از راه های مختلف، اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند. مسائل اسلام، مسائل سیاسی است و سیاستش غلبه دارد بر چیزهای دیگرش. اجتماعاتی که اسلام بعضی اش را فرض کرده است، واجب کرده است و بعضی اش را به طور استحباب و مبالغه در استحبابش کرده است اینها یک مسائل سیاسی است.» صحیفه نور جلد 13 صفحه 154-153 @drhamednikoonahad
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
سیمای امر به معروف و نهی از منکر در قیام حسینی «از درسهای نهضت سیدالشهدا برای ادبیات حقوق عمومی در جامعه اسلامی ما» ۱. حفظ و احیای آموزه های اصیل دینی در جامعه اسلامی و مقابله با انحراف مسیر جامعه و حکومت اسلامی آنچنان اهمیت و اولویتی در منظومه اندیشه دینی دارد که ارزش دارد امام معصوم علیه السلام جان خود و عزیزان را فدا کند تا دین‌مداری حقیقی زنده بماند و ضدارزشها جایگزین ارزش‌ها نشوند. (برتری مصلحت حفظ دین بر مصلحت حفظ جان) ۲. به بیان روشن حضرت امام حسین علیه السلام، ایفای تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر، نقطه عزیمت و مدار حرکت در قیام سیدالشهدا است. (أُريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنكر) فریضه الهی و تعطیل‌ناپذیر امر به معروف و نهی از منکر، احیاگر ارزشهای اسلامی و نماد تداوم روحیه انقلابی در جامعه و تجلی استقامت در ترویج ارزشها و بی تفاوت نبودن در برابر انواع انحرافات و رواج باطلها است. حد اعلای ایفای این وظیفه، عدول از بیعت با سلطان جور و خروج بر حاکم جائرِ مسلمان‌نما است. قیام امام حسین علیه السلام و یاران وفادارشان به مثابه مجرمان سیاسی زمان، دلالت دارد که بیعت با حاکم مستقر جامعه تحت هر شرایطی واجب و تکلیف نیست و گاهی تکلیف شرعی، دقیقاً استنکاف از بیعت است. ۳. تن دادن خواص و عوام به حکومت اشرافی موروثی سلطنتی اموی، توجیه کننده و مجوزی برای انقیاد و تن دادن به چنین انحراف اساسی در محور امامت جامعه اسلامی نیست. به اقتضای اصل رکین امامت عدل، زمامداری در جامعه اسلامی با محوریت صالحان عادل استوار می گردد. لذا سست کردن بنیاد انحراف در زمامداری، تکلیف قطعی رهروان راه حسینی است. @drhamednikoonahad
33.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🎬 این‌ یک دعوتنامه تصویری برای شما است! . 🎙دکتر محمدصادق فراهانی، دبیر نخستین رویداد ایده‌پردازی از فرآیند برگزاری این رویداد می‌گوید . 💥 مردم‌مدار، فرصتی برای تعامل ایده‌پردازان و حکمرانان ⚠️ ما در این رویداد، هیچ محدودیتی برای شرکت‌کنندگان نداریم . 🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
بر اساس قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب 1401/07/10 مجلس شورای اسلامی ✅✅ انتصاب كساني كه به نظام جمهوري اسلامی، ولايت مطلقه فقيه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند در مشاغل و پستهای حساس ممنوع است (بند ب ماده 2 و تبصره ذیل همان بند) ✅✅ وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره این بند از قانون اعلام نظر مي كنند. در صورت نظر منفی هر يك از این مراجع، اين نظر براي مرجع استعلام كننده لازم الاتباع است. (تبصره 3 ماده 1) ✅✅ معاونان و مشاوران رئيس جمهور و قائم مقام آنها، قائم مقام ، معاونان و مشاوران وزرا، رؤسا و مديران عامل، مديران كل و همطرازان آنها در وزارتخانه ها ، سازمان ها و شركتهاي دولتي ، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و دستگاههايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است ، از قبيل : شركت ملي نفت ايران ، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ، بانكها و بيمه هاي دولتي و مديران سياسي اعم از سفرا، استانداران، كارداران، رايزن ها، فرمانداران، بخشداران و شهرداران در زمره مشاغل حساس محسوب شده و مشمول مقررات اين قانون مي باشند. (ماده 4) @drhamednikoonahad
قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت.pdf
235.4K
📝 قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت . ✍ دکتر حامد نیکونهاد . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
اصل دوازدهم قانون اساسی؛ دین و مذهب رسمی ایران «دين رسمي ايران ، اسلام و مذهب جعفري اثني عشري است و اين اصل الي الابد غيرقابل تغيير است و مذاهب ديگر اسلامي اعم از حنفي ، شافعي ، مالكي ، حنبلي و زيدي داراي احترام كامل ميباشند و پيروان اين مذاهب در انجام مراسم مذهبي ، طبق فقه خودشان آزادند و در تعليم و تربيت ديني و ( ازدواج ، طلاق ، ارث و وصيت ) و دعاوي مربوط به آن در دادگاه ها رسميت دارند و در هر منطقه اي كه پيروان هر يك از اين مذاهب اكثريت داشته باشند ، مقررات محلي در حدود اختيارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود ، با حفظ حقوق پيروان ساير مذاهب.» ✅اصل 12 دین رسمی در کشور ایران را دین مبین اسلام و مذهب رسمی را مذهب جعفری دوازده امامی اعلام می‏کند و این اصل را به نحوی «غیرقابل تغییر»، در قانون اساسی می گنجاند. ✅اعلام رسمیت دین و مذهب به معنی نفی بی‏طرفی دولت جمهوری اسلامی نسبت به دین است. بنابراین دولت موظف به ترویج دین و پیگیری اهداف دین و مذهب انتخابی و مقبول اکثریت قاطع مردم ایران است. ✅تغییرناپذیری این اصل که تضمینی بنیادین برای حراست از اسلامی ماندن نظام سیاسی است، بدان معنا است که هرگونه تصمیم و اقدام در راستای تضعیف دین و مذهب رسمی از سوی هر نهاد و گروه و شخصی و یا هرگونه تبلیغ بر ضد این دو، نامشروع و خلاف قانون اساسی است. ✅آثار رسمیت مذهب در ابعاد گوناگون حکومتی را می توان از جمله در حوزه وضع قاعده (اصول 72، 91، 170، 104)، حوزه سیاسی (اصول 5، 67، 115) و سطح قضایی (اصول 61، 163، 167) مشاهده کرد. ✅اصل 12 درصدد بیان همه حقوق مسلمانان غیرشیعه نیست. بلکه می خواهد برخی حمایتها و ضمانتهای قانونی را برای آنها به صراحت تاکید کند. لذا مسلمانان غیر شیعه از انواع حقوق سیاسی اقتصادی اجتماعی مقرر در قانون اساسی و سایر قوانین برای شهروندان برخوردارند. @drhamednikoonahad
🔻دیانت در نسخۀ لیبرال‌های مذهبی -۴ 🖊مهدی جمشیدی ۱. لیبرال‌های مذهبی، معتقد به «دیانت فردی» هستند و نه «دیانت ساختاری». میان این دو، تفاوت‌های بسیار مهمی وجود دارد؛ چنان‌که باید گفت انقلاب اسلامی، حاصل گرایش اجتماعی به دیانت ساختاری یا توحید اجتماعی بود. از جمله می‌توان به مباحث معرفتیِ آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۳ شمسی اشاره کرده که اکنون در قالب کتابی با عنوان «طرح کلّیِ اندیشۀ اسلامی در قرآن» به چاپ رسیده است. ایشان در این درس‌گفتارها، یک هدف عمده را دنبال می‌کرد؛ اینکه نشان بدهد توحید، فقط یک عقیدۀ ذهنی نیست که اثری بر مناسبات و معادلات اجتماعی نداشته باشد، بلکه آموزۀ «توحید»، هم از ذهن فرد خارج می‌شود و سبک زندگی او را دربرمی‌گیرد، و هم به لایۀ ساختارهای اجتماعی تعمیم می‌یابد و آنها را به خدمت غایات خویش درمی‌آورد. حضور اجتماعیِ دین به این معنی است که دیانت، امری فردی و شخصی نیست، بلکه دین آمده تا جامعه را در جهت کمال و سعادت به حرکت درآورد و لازمۀ این امر، در اختیار داشتن ساختارهای اجتماعی و از جمله حاکمیّت سیاسی است. بنابراین، باید از طریق «انقلاب اجتماعی»، حاکمیّت طاغوتی را برچید و حاکمیّت الهی را بنیان نهاد تا امکان ایجاد تغییر در ساختارهای اجتماعی فراهم آید. در غیر این صورت، همواره دین و دین‌داری در زندگی شخصی و یا حداکثر پاره‌های کوچکی از اجتماعات مؤمنانه، محدود می‌ماند و حکم خدا در جامعه، مستقر نمی‌گردد. اینجاست که عمق شکاف و گسست لیبرال‌های مذهبی با گفتمان انقلاب، آشکار می‌شود. ۲. اگر بنا بود که دیانت در حریم خصوصی و حوزۀ شخصی، محدود و منحصر بماند و ساختارهای رسمی و اجتماعی، بی‌طرفی و بی‌تفاوتی در پیش بگیرند و کسانی با عنوان این‌که رویکرد دینی، رویکرد ایدئولوژیک و تنگ‌نظرانه و انحصاری است، حیات دین را در ساختارهای رسمی انکار کنند، انقلاب اسلامی موضوعیّتی نمی‌داشت. سخن انقلاب ایران، «اسلام سیاسی» بود و این سخن، به‌طور کامل در برابر رویکرد سکولاریستی قرار دارد. «سکولاریسم»، حضور رسمی و حاکمیّتی دین را برنمی‌تابد، اما مخالف دیانت شخصی و خصوصی نیست و از این جهت، با دیانت تعارضی ندارد. لیبرال‌های مذهبی نیز به این عنوان که نباید دین را تحمیل کرد و یا جامعۀ ایران، متکثّر و چندپاره است و باید معیارهای عام‌تری از دین را برای همبستگی برگزید و ...، دین را به حاشیۀ مناسبات اجتماعی می‌رانند و آن را به امر شخصی فرومی‌کاهند. البته عوام، به زندگی شخصیِ لیبرال‌های مذهبی می‌نگرند و چون در مشاهدات خویش، استناد آنها به قرآن و نهج‌البلاغه و حضورشان در مسجد و هیأت و ... را می‌یابند، گمان می‌کنند که روایت اینان از دیانت و توحید، همان سخن انقلاب اسلامی است؛ درحالی‌که اینان، حداکثر در زندگی شخصی خویش، «متدیّن» هستند، اما در عرصۀ حکمرانی، «متجدّد» هستند و همه یا بسیاری از آموزه‌ها و احکام قطعیِ دین را نادیده می‌گیرند. در واقع، دو شخصیت متفاوت دارند: شخصیت فردی اینان، متدیّن است اما شخصیت سیاسی‌شان، سکولار است. عامه، قادر نیستند میان این دو سطح، تفکیک کنند و از دیانت فردی، نتایج مطلق می‌گیرند و تصوّر می‌کنند دیانت فردی، حداکثر و سقف دیانت است. ۳. اگر یک سیاست‌مدار، به جای الگوی توسعه، از الگوی اسلامی-ایرانیِ پیشرفت سخن گفت؛ علوم انسانیِ غربی را کنار زد و علوم انسانیِ اسلامی را تأیید کرد؛ سبک زندگیِ غربی را ملامت کرد و در پی بسط سبک زندگیِ اسلامی بود؛ انقلابی‌گری را نامعقول نشمرد و حامی نظریۀ نظام انقلابی بود؛ از استقرار احکام فرهنگیِ شریعت در جامعه دفاع کرد و سیاست تمایز را بر سیاست هویّت ترجیح نداد؛ مردم‌سالاری را در چهارچوب دین پذیرفت و توافق جمعی و هوس عمومی و میل ولنگارانه را اصل قلمداد نکرد؛ فضای مجازیِ غربی را بر اساس قاعدۀ نفی سَبیل، برنتابید و در پی مرزبندی با جهان‌های فرهنگیِ بیگانه بود؛ مقاومت در برابر عالَم تجدّد را صواب دانست و جهانی‌سازی و غربی‌شدن را اصل قلمداد نکرد و سازش را بر چالش ترجیح نداد؛ اقتصاد ملّی را بر پایۀ تولید ملّی و استقلال بنا نهاد و به دنبال شرطی‌سازیِ معیشت مردم نسبت به بیگانگان نبود؛ از اصحاب فتنه و براندازی و استحاله فاصله گرفت و به روی آنها لبخند نزد و به آنها دست دوستی نداد؛ با جریان اباحه‌گری و بی‌بندوباریِ فرهنگی، همراه نشد و در برابر کشف حجاب، سیاست رهاسازی و بی‌مسئولیّتی را در پیش نگرفت؛ و ... می‌توان چنین سیاست‌مداری را انقلابی دانست نه یک لیبرال مذهبی. اما در جریان‌های اصلاح و اعتدال، هیچ سیاست‌مداری به گزاره‌های یادشده، اعتقاد ندارد. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
تنفیذ مشروعيت‌آفرین؛ رئیس جمهور محصول مشترک انتخاب مردم و امضای رهبر ✍️ حامد نیکونهاد عضو هیأت علمی دانشکده‌ حقوق دانشگاه شهیدبهشتی این سوال که کارکرد و خاصیت حکم رئیس جمهور توسط رهبر چیست، و امروز نقل فضاهای رسانه‌ای است، تقریبا پای ثابت‌ کلاسهای حقوق اساسی و مباحث قانون اساسی است. چند نکته به زبان ساده و به اختصار بيان می‌شود: ۱. تنفيذ یعنی اعتبار اجرایی بخشیدن یا رسميت دادن. با تنفيذ رأی مردم از طرف رهبر، انتخاب قطعی مردم به مرحله اجرا می‌رسد یعنی منتخب ملت‌ تبدیل می‌شود به رئیس جمهور رسمی‌ کشور. امضای رهبر به عنوان ولی‌ امر، مشروعیت‌بخش سمت فرد منتخب است. ۲. تنفيذ، صلاحيت تکلیفی رهبر است. یعنی رهبر به‌عنوان امام امت و فقیه عادل که سازوکار قانون اساسی را مبنای اعمال‌ ولايت خود قرار داده، باید رئیس جمهور منتخب را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کند. ۳. رئیس جمهور محصول اراده سياسی مردم و رهبر است یا به تعبیر آموزه‌های اسلامی امت و امام. بدون تنفيذ رهبر، رئیس جمهور منتخب، هیچ شأن و جایگاهی به عنوان رئیس جمهور ایران ندارد و مجاز به هیچ تصمیم و اقدامی نیست. قانون اساسی، صرفا کسی را به عنوان رئیس جمهور می‌شناسد که مردم در انتخابات به او بیشترین رأی را داده باشند و به‌علاوه رهبر به‌عنوان ولی امر و عالی‌ترین مقام رسمی کشور، حکم چنین منتخبی را امضا کند. ۴. در قانون اساسی برای رهبر حق وتوی رأی مردم پیش‌بینی نشده و رأی مردم، قطعی است؛ هرچندکه خود رهبر هم منتخب غیرمستقیم مردم است. حق وتو یعنی رهبر بتواند(مجاز باشد) خودسرانه و دلبخواهانه، منتخب ملت را رد کند. در فرض چنین اقدامی، که البته بسیار بعید است، رهبری از مقام ولايت مُنعَزِل و برکنار است؛ یعنی دیگر سمتی به‌عنوان ولايت و رهبری ندارد. چون بر اساس هوا و هوس تصمیم گرفته و از موقعیت خود سوءاستفاده کرده است. تشخیص چنین موضوعی مطابق قانون اساسی در اختیار مجلس‌ خبرگان منتخب ملت است. ۵. البته این فرض منتفی نیست و محتمل است که تکليف رهبر به تنفیذ، با تکليف دیگری از رهبر در تزاحم قرار گیرد؛ یعنی اجرای همزمان دو تکلیف ممکن نباشد. توضیح اینکه رهبر مطابق قانون اساسی مکلف است در راستای تأمین مصلحت جامعه اسلامی تصمیم گیری کند، چون ولايت امر و همه‌ مسوولیت‌های ناشی از آن را عهده‌دار شده است. در این فرض باید به تکلیف مهمتر که به مصلحت نظام و جامعه اسلامی تشخیص می‌دهد عمل کند. یعنی ممکن است تحت شرایطی، تکلیف مهم‌تر رهبر، که به مصلحت مردم است، عدم‌ تنفيذ باشد. البته تبعيت از رأی مردم، خودش یک مصلحت درجه اعلی در نظام اسلامی است. ۶. مثال ساده برای فرض عدم تنفیذ آن است که، بعد از تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، محرز شود که فرد منتخب فاقد يکی از شرايط ریاست جمهوری بوده یا شده است که در قانون اساسی آمده است. مثلا ایرانی الاصل نبودن او اثبات شود یا مثلا حکم قطعی قضایی مبنی بر ارتکاب جرم جاسوسی از سوی وی صادر شود. طبیعی است که در این مثال، رهبر تکلیفی به تنفیذ منتخبی که فاقد شرایط قانون اساسی است ندارد و رعايت مصلحت مردم اقتضا دارد که تکلیف رهبر تنفیذ نکردن چنين منتخبی باشد. اساسا انتظار مردم از مقام رهبری تشخیص همین موقعیت‌های سرنوشت‌ساز است. ۷. در فرض عدم تنفیذ، که البته در تجربه ۴۵ ساله جمهوری اسلامی رخ نداده، می‌بایست دوباره انتخابات برگزار شود تا مردم، رئیس جمهور واجد شرایط را برگزینند. https://eitaa.com/drhamednikoonahad