eitaa logo
روش مطالعه، تحقیق و نگارش
350 دنبال‌کننده
339 عکس
166 ویدیو
138 فایل
نظر خود را برای مدیر کانال بفرستید. @drhosseins
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از معارف اسلامی
💢 ماجرای سردار ساعاتی قبل از شهادت 👈 متنی که در سمت چپ تصویر بالا دیده می شود توسط سردار سپهبد ، کمی قبل از پرواز شهادت از دمشق به بغداد پنجشنبه ۱۲ دی ماه نوشته شده و ایشان این متن را کنار آینه محل اقامت خود قرار داده و قلم را روی آن گذاشته بود.
کتاب - با قرآن تا رستاخیز - اثر حامد فتوت احمدی و مهدی نوری افشان انتشارات دارالعلم قیمت 35000 تومان https://iqna.ir/fa/news/3817722/
هدایت شده از معارف اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 دبیرکل جنبش خطاب به : 🔹 وقتی از می دوشد در عوض به می کند اما به شما هیچ توجه و حمایتی نمی کند و . @maarefsrttu
هدایت شده از معارف اسلامی
⭕️ امروز (۲۳ دی) درابتدای درس خارج خود، «انتظار الفرج عبادة» را کردند. 🔸ایشان فرمودند: ‎انتظارفرج فقط انتظار فرج به معنای ظهور حضرت ولیعصر سلام الله علیه و عجل الله فرجه و جعلنا الله فداه نیست، مطلق فرج است. 🔸نفس اینکه انسان داشته باشد، یعنی اگر در یک شدتی قرارداردانتظار داشته باشدکه آن شدت برطرف بشود. 🔸‏این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما هرگز در هیچ شرایطی نباید ناامید بشوید، در هیچ شرایط شما ‎امید را از دست ندهید. 🔸 فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید. 🔸‏یعنی ممکن است یک تفضلی بکند، فرض کنید گوشه ای از سقف بریزد راهی باز بشود انسان بیرون برود. 🔸 در هیچ‌شرایطی انسان نباید احساس بن بست بکند بلکه بایستی همیشه انتظار فرج داشته باشید. در مورد این می‌فرمایند: است.
هدایت شده از معارف اسلامی
✨نقش قرآن در زندگانی حضرت فاطمه زهراء (س)✨ این نقش را در چهار مرحله می‌توان توضیح داد: 1️⃣ مرحله اول: تلاوت قرآن 2️⃣ مرحله دوم: سخن گفتن با قرآن 3️⃣ مرحله سوم : تأثیر آیات قرآن در زنگانی ایشان 4️⃣ مرحله چهارم: مرگ با قرآن و حشر با قرآن 🔶 فراوان شنیدیم که صدیقه طاهره (س) فرمودند: دلخوشی من به دنیا بخاطر این سه چیز است. اول فرمودند: «تلاوت كتاب الله» در دنیا دلخوشی من تلاوت قرآن است. ❓من صادقانه از خودم و شما می‌پرسم. همین امروز تا به الآن چقدر قرآن تلاوت کردیم؟ یک صفحه خواندیم؟ آخرین باری که ختم قرآن داشتیم کی بود؟ ماه رمضان سال گذشته بود؟ ✳️خدا مرحوم علامه طباطبایی را رحمت کند. یکی از دوستان اهل منبر ما در قم می‌فرمود: من قبل از انقلاب تبریز بودم. یک شب جایی مهمان بودیم مرحوم علامه طباطبایی هم بودند. مرحوم علامه فرمود: من فردا می‌خواهم جایی بروم و کار دارم، ماشین ندارم. کسی ماشین دارد؟ من گفتم: من دارم و اول وقت خدمت شما می‌آیم. صبح اول وقت خدمت ایشان رفتم. ایشان تا سوار ماشین شدند به من گفتند: ببخشید من با اجازه اول یک جزء قرآن بخوانم. چون چهل سال است روزی یک جزء قرآن می‌خوانم. دیروز نرسیدم یک جزء را بخوانم. اول یک جزء را بخوانم و بعد با هم صحبت می‌کنیم. ❗️روزی یک جزء یعنی ماهی یک ختم قرآن، یعنی سالی 12 ختم قرآن. 💠 برگرفته از سخنرانی استاد حسینی قمی فاطمیه سال 97 ✅ این موضوع در روزهای آینده تکمیل می شود. @vaez_ir
هدایت شده از معارف اسلامی
♻️ محورهای محورهای مهم بیانات در خطبه‌های به این شرح است: . 1/ دعوت به تقوا جهت دستیابی به نصرت الهی و توفیقات الهی 2/ بیان دو ویژگی "صبار و شكور" به عنوان دو خصیصه أساسي در یک جامعه در براساس آیات سوره ابراهیم. 3/ اشاره به روز تشییع باشکوه شهید سلیمانی به عنوان بزرگترین بدرقه جهان و هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد به عنوان ایام الله و نقطه عطف تاریخ در دو هفته پرماجرا و استثنایی. 4/ معرفی جامعه و ملت ایران به عنوان مردم صبار و شکور که با عشق، اشک و شعور در حوادث اخیر به میدان آمدند. 5/ تاکید بر اراده الهی بر پیروزی ملت ایران به عنوان نتیجه ایستادگی و بیعت بزرگ با خط امام با گذشت سی سال از رحلت امام(ره). 6/ تبیین ناکامی استکبار و امپراطوری رسانه ای صهیونیست در تروریست نامیدن سردار سلیمانی با حضور میلیونی مردم و آتش زدن پرچم آمریکا. 7/‌معرفی شهید سلیمانی به عنوان سرشناس ترین و قدرتمندترین فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه. 8/ اشاره به ترور بزدلانه و دزدانه سردار سلیمانی به دلیل ناتوانی در رویارویی در میدان نبرد، که یک رسوایی و بی آبرویی برای امریکاست. 9/ تبیین اعتراف رسمی آمریکا بر انجام ترور توسط رئیس جمهور این کشور(دولت تروریست). 10/ تعبیر حمله سپاه به پایگاه عین الاسد به عنوان "ضربه به هیبت و حیثیت امریکا"ّکه جبران ناپذیر است. . 11/‌معرفی شهید سلیمانی و شهید ابومهندس به عنوان یک مکتب و معرفی سپاه قدس به عنوان یک نهاد انسانی با انگیزه های بزرگ و روشن با اهداف الهی. 12/ معرفی سپاه قدس به رزمندگان بدون مرز و حامیان مستعضفان که سایه جنگ را از کشور خودمان هم دور کردند. 13/ فریب خوردگانی که شعار "نه غزه، نه لبنان" سر می دادند یک روز هم جان خودشان را برای کشور فدا نکردند. 14/ تبیین عشق ملت ایران به نمادهای مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار با حضور میلیونی در تشییع شهید سلیمانی. 15/ تبیین دروغ گویی مقامات آمریکا در پشتیبانی و حمایت از ملت ایران و تاکید بر ناتوانی آمریکا در به زانو درآوردن مردم ایران. 16/ تاکید بر تلاش عده ای برای به فراموش سپردن ایام الله با موضوعات دیگر مانند حادثه تاسف برانگیز سقوط هواپیما که هیچ علاقه‌ای به منافع ملی در آنها احساس نمی‌شود. 17/ تبیین فرصت شناسی و خوشحالی دشمن از ماجرای سقوط هواپیما برای تحت الشعاع قرار دادن دو حادثه بزرگ "تشییع میلیونی شهید سلیمانی و هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد آمریکا". 18/ ابراز همدردی با جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و قدردانی از موضع گیری برخی از این خانواده ها در رد اظهارات دشمنان. 19/ تبیین سوابق تروئیکای اروپایی در حمایت از صدام حسین در جنگ تحمیلی با توجه به تهدید آنها برای خروج از برجام. 20/ تاکید بر بیانات سال گذشته به هنگام خروج آمریکا از برجام درباره بی اعتمادی به اروپا که اکنون نمایان شده است. 21/ عدم تفاوت میان "تروریست های فرودگاه بغداد" با "مذاکره کنندگان جنتلمن" 22/ تاکید بر لزوم قوی شدن ملت ایران و اشاره به عدم ابای ملت ایران به مذاکره. نه با آمریکا بلکه دولت های دیگر آنهم با موضع قدرت. 23/ تاکید بر وجود ابهاماتی در حادثه سقوط هواپیما، تشکر از فرماندهان سپاه برای ارائه توضیحات لازم و تاکید بر لزوم مقابله با تکرار چنین حوادثی. 24/ دعوت از مردم برای حضور پر شور در انتخابات با توجه به تلاش دشمن برای کمرنگ کردن انتخابات. 25/ صحبت مستقیم با مردم عرب با اشاره به قرار گرفتن در برهه حساس و در میدان مواجهه با امریکا. 26/ تاکید بر مجاهدت های سردار سلیمانی در میدان مبارزه با داعش در سوریه و عراق و امنیت منطقه. 27/ تبیین اقدام پست آمریکا در ترور ناجوانمردانه و بزدلانه سردار سلیمانی و ابومهندس. 28/ اشاره به تشییع میلیونی و باشکوه شهدای مقاومت در ایران و عراق. 29/ تاکید بر سلطه آمریکا در برخی کشورهای منطقه با سیاست های فریبکارانه و زور و تبیین لزوم رهایی از این سلطه. 30/ تبیین دروغ بزرگ رسانه های وابسته به آمریکا در متهم کردن ایران در به راه انداختن جنگ نیابتی در منطقه. 31/ اشاره به ایجاد نامشروع رژیم صهیونیستی به عنوان یک عده سرطانی در منطقه توسط آمریکا. 32/‌اشاره به تلاش دشمن برای تقسیم عراق با برجسته کردن اظهارات آمریکایی ها درباره عدم خروج از عراق و فتنه انگیزی در این کشور با ترورهای اخیر. ✍️ ارسالی مخاطبان
معروف عن السلطان قابوس بن سعيد سلطان عُمان 🇴🇲 رحمه الله عليه أن لديه بروتوكولاً خاصاً به ، وهو أنه لم يذهب إلى المطار قط لاستقبال شخصيات من أي بلد ، ولم يكسر هذا التقليد إلاّ عندما استقبل رئيس الهند في نهاية الثمانينات شانكار ديال شارما ، وتعجب رجال حكومته ورجال الإعلام عندما شاهدوه يصعد سلم الطائرة ، 🛩🛩 ويعانق الرئيس قبل أن يقوم من مقعده ، ونزل معه ، متشابكي الأيدي ، وما إن وصلا إلى السيارة ، حتى أشار السلطان للسائق أن يبتعد ،🚔🚔 وفتح الباب الأمامي بنفسه للرئيس حتى جلس ، وحل هو مكان السائق وأخذ يقود السيارة حتى وصل به إلى القصر السلطاني . وفي وقت لاحق عندما سأل الصحافيون السلطان عن سبب ذلك ، أجاب قائلاً : "لم أذهب إلى المطار لاستقبال السيد شارما لأنه رئيساً للهند !!!! ، ؟؟؟ لكن ذهبت لأنني فى صغري درست في بونا بالهند ، وكان السيد شارما هو أستاذي ومعلمى. الذي تعلمت منه كيف أعيش وكيف أتصرف وكيف أواجه المصاعب ، وحاولت أن أطبق ما تعلمته منه عندما قدر لي أن أحكم . وهذا التقدير هو الذي أثار إعجابي من تصرف السلطان ،،، ولا يقل عنه إعجابي ❤❤❤ ... بالرئيس الروسي بوتين ، عندما شاهد معلمته العجوز بين حشد من الواقفين ، فما كان منه إلاّ أن خرق البروتوكول وسط دهشة مرافقيه وحراسه ، وذهب إلى معلمته وعانقها وعانقته وهي تبكي ، وأخذها وهي تمشي بجانبه وسط إعجاب الحضور وكأنها ملكة .❤❤❤ وفي سياق آخر ،، فقد جاء أن مُعلم المأمون فى صغرة ضربه بالعصا دون سبب ، فسأله المأمون : لِمَ ضربتني ؟! فقال له المعلم : اسكت. وكلما أعاد عليه السؤال ، كان يقول له : اسكت ، وبعد عشرين سنة تولى المأمون الخلافة ، عندها خطر على باله أن يستدعي المعلم ، فلما حضر سأله : "لماذا ضربتني عندما كنت صبياً ؟!" فسأله المعلم : "ألم تنس؟!" فقال : "والله لم أنس" ، فرد عليه المعلم وهو يبتسم لانى اعلم انك ستكون فى يوم من الايام خليفه المسلمين.... وانا تعمدت أضربك دون سبب : "حتى تعلم أن المظلوم لا ينسى" وعاد ينصحه قائلاً : "لا تظلم أحداً فالظلم نار لا تنطفئ في قلب صاحبها ، ولو مرّت عليه الأعوام" . بحثت عن الإحترام للمعلم فوجدته في هذا المنشور ... إحترموا من علموكم ايها الشباب. تحية اجلال وتقدير وعرفان إلى كافة المعلمين والمعلمات الشرفاء في بقاع الارض
https://ec.nahad.ir/index.php/course/view/AG0AZ1Jj آموزش داستان نویسی استاد محمد رضا سرشار
تهران- خ. سیدجمال الدین اسدآبادی- بالاتر از میدان سیدجمال الدین اسدآبادی - بعد از کوچه 44 - شماره 358 - انجمن قلم ایران
هدایت شده از معارف اسلامی
✖️ دوست داشتنی/چگونه راه را گم نکنیم؟ 🔺در ایامی که بر ما گذشت هر چند سخت گذشت بسیاری از دوستان سوال میکردند که این فتنه های پی در پی نشانه چیست؟ در این فتنه ها چرا بزرگان و حتی برخی انقلابی ها دچار مضلات الفتن(فتنه های گمراه کننده و اغواگر) شدند و نه تنها خودشان دچار تحیر شدند بلکه دیگرانی را نیز دچار سرگشتگی کردند، مخصوصا در روزهای پس از فتنه آبان ۹۸ و یا سقوط هواپیما... ▪️پاسخ این سوال را در ۱۷۹ سوره باید پیدا کرد، خداوند همه مهر و مهرورز می فرمایند: 💠 ما كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشَاءُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿۱۷۹﴾ 💎 بر آن نيست كه مؤمنان را به اين [حالى] كه شما بر آن هستيد واگذارد تا آنكه پليد را از پاك جدا كند و خدا بر آن نيست كه شما را از غيب آگاه گرداند ولى خدا از ميان فرستادگانش هر كه را بخواهد برمى‏ گزيند پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و اگر بگرويد و پرهيزگارى كنيد براى شما پاداشى بزرگ خواهد بود 🔺این اشاره به دارد که خداوند می فرمایند این جهان یک محل است و این بلاها، فتنه ها و ... وسیله آزمایش مردم بخصوص مومنان هستند اما در قسمت نخست آیه پیامی واضح برای ما دارد که 👈خداوند، كفّار را به حال خود رها مى‌كند؛ «نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً»👉 👈ولى مؤمنان را رها نمى‌كند. «ما كانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ»👉 ▪️ نیز در خطبه های ۲۷ دیماه به امداد الهی برای ملت بزرگ ایران اشاره کردند. بدون شک سنت الهی جداسازى پاك از پليد، از است. «حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ» و این فتنه های اخیر به خوبی این مهم را نشان داد... 🔺قطعا در دوران این منجر به پاکسازی جامعه اسلامی از ، و عناصر ملحد در هر لباسی که پنهان شده باشند، خواهد شد و نکته بسیار مهم آنجاست که طيب وپاكى اصالت داشته وپايدار است، ولى خبث عارضى و رفتنى است و ما در ایام اخیر این رفتار سلبریتی ها و برخی ورزشکاران حتی برخی سیاسیون را با این آیه میتوانیم تحلیل کنیم... ▪️مهم این است که ما در این دوران با صبر، بصیرت و ایستادگی راه را گم نکنیم تا ان شا الله مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب پس از شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و امید آفرینی به سمت تحقق ایجاد تمدن نوین اسلامی و ظهور، ایران اسلامی را به پیش ببریم... ✍️سید علیرضا
هدایت شده از معارف اسلامی
آن زمانى كه صرف می‌شود، محسوب نمی‌شود! من با گذشتن از به صفحه‌اى ديگر، از و به كلبه‌هاى افسانه‌اى وارد می‌شوم ! 🖋
دو دوست با پای پیاده از جاده ای در بیابان عبور میکردند. بین راه سر موضوعی اختلاف پیدا کردند و به مشاجره پرداختند. یکی از آنها از سر خشم، بر چهره دیگری سیلی زد. دوستی که سیلی خورده بود، سخت آزرده شد ولی بدون آنکه چیزی بگوید، روی شنهای بیابان نوشت “امروز بهترین دوست من بر چهره ام سیلی زد”. آن دو کنار یکدیگر به راه خود ادامه دادند تا به یک آبادی رسیدند. تصمیم گرفتند قدری آنجا بمانند و کنار برکه آب استراحت کنند. ناگهان شخصی که سیلی خورده بود، لغزید و در آب افتاد. نزدیک بود غرق شود که دوستش به کمکش شتافت و او را نجات داد. بعد از آنکه از غرق شدن نجات یافت، بر روی صخره ای سنگی این جمله را حک کرد: “امروز بهترین دوستم جان مرا نجات داد”. دوستش با تعجب پرسید: بعد از آنکه من با سیلی ترا آزردم، تو آن جمله را روی شنهای بیابان نوشتی ولی حالا این جمله را روی تخته سنگ حک میکنی؟ دیگری لبخند زد و گفت: وقتی کسی ما را آزار میدهد، باید روی شنهای صحرا بنویسیم تا بادهای بخشش، آن را پاک کنند ولی وقتی کسی محبتی در حق ما میکند باید آن را روی سنگ حک کنیم تا هیچ بادی نتواند آن را از یادها ببرد.
✅علامه آملی: خيلى مشكل است و خيلى رياضت می خواهد، و چقدر زحمت می خواهد و چقدر كشيك نفس كشيدن می خواهد تا سكوت اختيار شود و تا حرف‏ها جمع و جور و غربال گردد تا هرزه‏ گو و هرزه خوار نباشد و روى حساب حرف بزند سپس كم‏ كم می بينيد كه قلمش سنگين می شود وعبارت‏هاى او وزين می گردد، و لذا آدم ساكت و آرام كه حرف نمی زند يك وقتى می بينيد كه به حرف درآمده هر جمله اش كتابى می شود و اگر دست به قلم شود و چيزى بنويسد بايد نوابغ دهر جمع شوند تا آن را شرح كنند. 📚 مـــنـــبــع: دروس شرح فصوص الحکم قیصری
سلام بر اعضای گرانقدر کانال، دوستانی که مصمم به شرکت در آزمون دکتری هستند، ارسال برای دو دانشگاه را مغتنم بشمارند. 40 امتیاز پژوهشی لازم است که مقالات همایش ملی هم امتیاز خود را دارد.
هدایت شده از معارف اسلامی
#داستانی_کوتاه از #لئو_تولستوی
هدایت شده از معارف اسلامی
🍀‌ علیه السلام : ❄ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً... كَابَرَ هَوَاهُ وَ كَذَّبَ مُنَاهُ جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ وَ التَّقْوَي عُدَّةَ وَفَاتِهِ رَكِبَ الطَّرِيقَةَ الْغَرَّاءَ وَ لَزِمَ الْمَحَجَّةَ الْبَيْضَاءَ اغْتَنَمَ الْمَهَلَ وَ بَادَرَ الْأَجَلَ وَ تَزَوَّدَ مِنَ الْعَمَلِ 💧 صفات بنده پرهیزكار : خدا رحمت کند کسی را که... با خواسته های دل مبارزه كند، آرزوهای دروغین را طرد و استقامت را مركب نجات خود قرار دهد. و تقوی را زاد و توشه روز مردن گرداند، در راه روشن هدایت قدم بگذارد، و از راه روشن هدایت فاصله نگیرد. چند روز زندگی دنیا را غنیمت شمارد و بیش از آنكه، مرگ او فرا رسد خود را آماده سازد، و از اعمال نیكو، توشه آخرت برگیرد. 📚 ، ۷۶ °•کپی با ذکر آزاد است•° از کانال رسمی 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚
هدایت شده از معارف اسلامی
قال : إني رأيت أنه لا يكتب إنسان كتابًا في يومه إلا قال في غده، لو غير هذا لكان أحسن، ولو زيد كذا لكان يستحسن، ولو قدم هذا لكان أفضل، ولو ترك هذا لكان أجمل، وهذا من أعظم ، وهو دليل على استيلاء على جملة .. عماد اصفهانی: من دیدم که انسان کتابی را امروز نمی نویسد مگر اینکه فردا می گوید اگر این بخش تغییر می کرد، نیکوتر بود. و اگر آن مطلب افزوده می شد خیلی بهتر می شد. و اگر این تکه جلوتر می آمد برتر بود. و اگر این قسمت رها می شد، زیباتر بود. و این از بزرگترین عبر ت هاست و دلیلی بر چیرگی نقص بر همه بشر است.
للقریة فيما يتعلق بالأغنام يُصاحِبُ الطفلُ الراعيَ لأغنام القرية، اربعةَ ايّام فی کلّ شهرٍ: يومٌ لأبيه، يومان مكان عمّيه، يومٌ لأحد الأقرباء الذي ليس له ولدٌ. و بما أنّ الراعيَ ليس شخصاً نظيفاً و كأنّه لايغسل يديه و وجهه عاماً عاماً، يكره الطفلُ ان يأكل الطعام معه حتى لا يأكل الطعامَ الذي جاء به نفسُه احياناً، لما يرى من المكروهات التي تُظهَرُ في يَدَي الراعي، مع ذلك كلّه يُحاوِلُ ان لايُرى منه ضعفٌ في العمل رجاءً في ان لایَرشُقُه الراعي بكلماتٍ یُفَضّلُ ان لايسمَعَها. لكنَّ الراعيَ كُلّما یُلاقي أحداً من أهل القرية الذينَ يعملونَ في الجبال يَأخُذُ يَحكي له حكايةَ الطّفلِ الذي يَحسَبُه مريضاً وليس مريضاً. يَجيُ الراعي والطفلُ بالأغنام الى القرية وغروبَ الشّمس و احياناً بعدَ ذلك. ولم يَكَدِ الطفلُ يَصِلُ الى البيت حتّى ینامُ لکثرة تعبه و ضعفه و لذلك هذه الاربعةُ من الأيام تبدو له اربعةَ اعوام ای اربعةَ قرونٍ. کتبه حسین عام 1415للهجرة دوره دانشجویی درس
كنتُ من ابناء اربعة عشرة سنة، لمّا سافرت الى مدينة سُنقُر حيثُ درستُ فيها الدورة الإعدادية كانت مدرستي خارجَ المدينة، كثيراً ما كانت الأيامُ تمُرُّ وما كنت أخْرُجُ منَ المدْرسةِ و اقرأ الدّرْسَ طوالَ اللّيل و أذهبُ إلى الصَّفِ طيلةَ النَّهار، هناك المنام و المطعم للتَّلاميذِ وما كان أحدٌ في حاجةٍ إلى الطّعامِ خارجَ المدرسةِ، على الرَّغْمِ مِنْ ذلك كان التَّلاميذُ يَذْهَبونَ إلى أسْواق الْمدينةِ و يَشْتَرونَ بعضَ التَّنقُلاتِ و يَأْكُلونَ المُرتّبات و كان لذهابِهم إلى الْمَدينةِ برنامجٌ خاصٌّ، كما كانت لأمورِهِم الْأخْرى برامج خاصّةٌ، كان قد عيَّن عمیدُ المَدْرَسَةِ و عددٌ مِنَ المسؤولينَ الأخَرينَ اوقاتٍ للدراسةِ والرياضةِ في الصّباحِ الباكِرِ و للنّوم والأكل والإستراحَةِ في بِدايةِ كُلّ بَرنامجٍ كان يُطْلَقُ الرّنينُ مِنَ الْجَرَسِ عالياً و عَلَى التّلاميذِ أنْ لا يَقومونَ إلا بِواجِبِهمْ في نَفْسِ السّاعةِ. بِما أنّني كُنْتُ تِلْميذاً نَشيطاً أنْجَحُ كُلَّ سَنَةٍ نجاحاً باهراً بَلْ كنتُ التلميذَ الأوَّلَ و أحصلُ على جوائزَ كثيرةٍ مِنْ قِبَل دروسي. فی إحْدَى الليالي كُنْتُ أقْرأُ الدَّرْسَ و أَسْتَذْكِرُهُ ماشياً في ضَوء مَصابیحِ ساحة المَدرسةِ و بَعْدَ ساعاتٍ ذهبتُ إلى غُرفتي لأنام، بَعْدَ أنْ دَخَلْتُ الغرفةَ، لم أكَدْ اذهبُ تَحْتَ الغِطاءِ حتّى دَقَّ الجرسُ لِلإفاقَةِ مِنَ النّومِ. كتبه حسين عام 1415