eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
357 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار ✅درسی تاریخی از دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی دلواری علیه استعمار انگلیس: 🔴 اعتماد نکردن به آلمان علیه مبارزه با انگلیس و اصولا غیر قابل اعتماد بودن اروپائیان درس اول استعمار شناسی است۰ 🔴کاش دیپلمات های ما بیشتر تاریخ می خواندند و تاریخ را درست می فهمیدند تا درسی که رئیسعلی دلواری یک قرن گذشته با خون خود داد ، شاید در امثال برجام ها مجبور به تکرارش نبودیم ! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰یک روز خوب با یک دیدار خوب ✅روز یکشنبه ۱۳ شهریور ماه به اتفاق دکتر محمد حسین رجبی دوانی رییس بنیاد ایران شناسی و دکتر موسی حقانی رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به دعوت دکتر نوکنده رییس موزه ملی ایران از این مکان پر افتخار و ارزشمند دیدن نمودیم و در سالن ها و تالارهای مختلف آن به طور مبسوط و مشروح در جریان هزاران سال تاریخ ارزشمند ایران قرار گرفتیم ۰ این بخش از تاریخ تمدن ایرانی مکمل هویتی بخش تاریخ اسلامی و تاریخ شیعی ایران عزیز ما می باشد و سه سطح مختلف از سه برش زمانی مهم را به تناوب در یک پیوستگی رمز آلود به ما نشان می دهند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰بازدید از موزه ملی ایران بخش ایران باستان ✅این چند شی که در تصویر دیده می شود نوعی تراش ابتدایی اثر دست انسان عصر پارینه سنگی قدیم را بر روی خود دارد و مربوط به ۸۰۰ هزار سال پیش است 🔴در این موزه اشیا و آثار بسیاری از دوران قدیم وجود داشت که نشان از وجود تحرک و تلاش اولیه انسان در هماهنگی و درک از طبیعت است ۰بر طبق اسناد و شواهد موجود در این موزه اولین روستاها و اولین شهرنشینی های ایرانیان به تاریخ نزدیک به ده هزار سال پیش بر میگردد ۰ 🔵چند منطقه ایران از سایر مناطق در این تکوین تمدنی نقش بیشتری داشته اند : خوزستان و بخصوص منطقه شوش ایلام منطقه کاشان و تپه سیلک منطقه سیستان و بخصوص شهر سوخته منطقه لرستان http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰با توجه به تاریخ باستانی متمدانه ایران به نظر می رسد می توان برای رسیدن به ظرفیت های ایران و البته انقلاب اسلامی در عصر حاضر به سه سطح و نگرش پرداخت : ایران جغرافیایی ایران سیاسی ایران فرهنگی با توجه به اسناد و مدارک تاریخی زیادی که در دست است و بخشی از آنها هم در موزه ایران باستان نگهداری می گردد "ایران فرهنگی " می تواند ملت های زیادی را در بر بگیرد و نفوذ قابل توجهی برای ما در این مناطق داشته باشد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰بازدید از موزه ملی ایران بخش ایران باستان ✅این چند شی که در تصویر دیده می شود نوعی تراش اب
🔰نقد علمی یکی از مخاطبین محترم ✅سلام در پیام آخر به جای هشت‌هزار سال اشتباها هشتصد هزار سال درج شده 🔴نجفی : 🔵جواب : 🔶با تشکر از نکته سنجی شما ، ولی مطلب هشتصد هزار سال صحیح است این سنگ با برش هایی که بر روی آن خورده شده قدیمی ترین شیء تاریخی در موزه ایران باستان است ؛ اما همان طور که نوشتم آیا این انسانهای اولیه نسبت به انسانهای هوشمند ( فاصله بین ۱۰ هزار تا ۴۰ هزار سال ) و انسان جدید ( از ۱۰ هزار سال به این طرف ) چه نسبت و ارتباطی داشته اند بحث دیگری است ۰ آنچه در این اثر قدیمی در ایران مشهود است نوعی فهم ابزار سازی ابتدایی انسان اولیه ساکن ایران است و همین ابزار سازی و شعور ابتدایی است که آنها را از حیوانات متمایز می نموده است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از محققین محترم در مورد مسئله نسبت انسان اولیه و انسان جدید ✅ سلام علیکم. انسان اولیه نسبت تمهیدی برای انسان هوشمند داشتند و انسان هوشمند نسبت تربیت پذیری از حضرت آدم علیه السلام داشتند که بنا به برآوردم در «کتاب آفرینش» ایشان حدود 10~9 هزار سال پیش آفریده و تعلیم داده شدند و مسجود ملائکة قرار گرفتند و سپس مبتلا به هبوط و بعد هم خلیفه و نبی شدند. سبقت گونه یا گونه های ابتدایی بشر تا حدود 2 میلیون و ششصد هزار سال پیش برآورد شده است که چند سال پیش به 3/3 میلیون رسید. انسان مورد اشاره شما احتمالأ همان نسناس هستند که توانایی شناختی کمی داشتند و دارای اراده و اختیار بودند که به إفساد در زمین و سفک دماء مورد اشاره ملائکه میپرداختند و به امر خدا منقرض شدند. دانشمندان دوران پارینه سنگی را به سه قسمت تقسیم میکنند: پیشین (زیرین) تا 300 هزار سال پیش، میانین 300هزار تا 40 هزار سال پیش و پسین از 40 هزار سال پیش. در این دوران از سنگ استفاده و شاید در آن تغییراتی ایجاد میشد، ولی به معنای دقیق ابزارسازی در دوره نوسنگی انجام شد که به دو دوره نوسنگی شامل دو دوره نوسنگی بدون سفال آ (حدود 11500 تا 10000) و بدون سفال ب (10000 تا 8500 سال پیش) و نوسنگی باسفال (حدود 8500 یا 8هزار تا 6500 سال پیش تقسیم میشود و نوسنگی با فلز (قسمت مشترک عصر نوسنگی و عصر فلز) در حدود 6500 سال پیش زمان حضرت نوح علیه السلام بود. پاره سنگهای ماقبل نوسنگی ابزار محسوب نمیشوند گرچه تغییر شکل یافته باشند. در عصر نوسنگی از سنگ، سرنیزه و ظرف و... ساخته میشد. به استدلال بنده، قابیل در دوره نوسنگی هابیل علیه السلام را ترور کرد (مثلا با نیزه). قدیمیترین سایت باستان شناختی نوسنگی بدون سفال شناخته شده در محل شهر اریحای باستانی (فلسطین اشغالی) قرار دارد که بنی اسرائیل گفتند: انّ فیها قومأ جبارین.(26 مائده). به نظر بنده نسل انسان چهل هزار سال پیش در زمان حضرت آدم علیه السلام وجود داشت و عده ای از آنها با بنی آدم ازدواج و توالد و تناسل نمودند و فرهنگ آنها غیروحیانی بود که منطق قابیل همان است. آدم علیه السلام در زمین از حدود ده هزار سال پیش، انقلاب شناختی ایجاد کرد(واللّه یعلم). 🔴مصطفی امه طلب http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
‏⚽️ مدیر رسانه‌ای تیم ملی: از اسکوچیچ ممنونیم اما دیگر کی‌روش سرمربی است 🆔️ @naslechaharome چرا باید این قدر در مقابل خارجی خود را ضعیف نشان بدهید پس شعار عزت بخش رهبری که فرمودند : "ما میتوانیم" چه شد ؟ مگر ورزش از انرژی هسته ای،و برنامه موشکی پیچیده تر است؟ چرا روی سرمایه و استعدادهای داخلی سرمایه گذاری نمی کنید ؟ به هر حال شعار راهبردی "ما می توانیم" مربوط به همه جنبه های زندگی ایرانی هاست ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅چه تفاوتی بین وزیر مختار و سفیر در دوره پهلوی وجود داشته؟ یعنی آیا وزیر مختار ایران در فرانسه به معنی همان سفیر ایران در فرانسه بوده است؟ و اینکه به نظر حقیر کشور استعمارگر می توانسته به کشور مستعمره خود وزیر مختار بفرستد؛ لذا طبیعتا ایران نمی توانسته وزیر مختار به بریتانیا بفرستد و این فرستاده طبیعتا نقش سفیر را داشته نه وزیر مختار 🔴جواب 🔵نجفی 🔶با تشکر از پرسش دقیق شما ، معمولا وزیر مختار و سفیر و سفیر کبیر در یک محدوه و مسئولیت دیده می شوند و نماینده دیپلماسی یک کشور در کشور دیگر بوده اند و این مسئله ربطی به بزرگی و کوچکی و نا برابری و برابر بودن دو کشور نداشته است ؛ ولی در یک نگاه علمی تر علیرغم اشتراک ماموریت ، باهم از نظر رده بندی تفاوت هایی هم دارند ؛ مثلا سفیر کبیر همان سفیر است و اختیارات او را دارد ولی سفیر کبیر از طرف شخص پادشاه منصوب می شده و نه صرفا وزیر امور خارجه ، مثل سفیر کبیر ایران در امریکا ، و لذا سفارت ایران هم سفارت کبرای ایران در امریکا نامیده می شده است ۰ وزیر مختار در جایی که سفیر نباشد وظایف سفیر را انجام می داده است ولی در یک رتبه پایین تر ؛ از این نظر هم بین ایران با سایر کشورها تفاوتی نبوده است ؛ یعنی هم ایران مثلا در انگلیس وزیر مختار و یا سفیر کبیر داشته و هم روس و انگلیس و فرانسه در ایران با این عناوین مختلف نماینده اعزام می نموده اند۰ این مطلب در دوره قاجار با پهلوی در هر دو دیده می شود ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🎙 | ظرفیت‌سازی تمدنی در راه‌پیمایی اربعین گفتاری از دکتر موسی نجفی: 🔹تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راه‌پیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیه‌السلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیه‌السلام) است. مطلب دیگری که در تمدن دیده می‌شود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راه‌پیمایی اربعین، راه‌پیمایی ملی نیست؛ برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان‌دهنده یک زیست تمدنی است. 🔸در راه‌پیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه می‌کنند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. به نظرم مهم‌ترین بحث راه‌پیمایی اربعین جلوه‌ای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. 🔍 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702 @Farsna http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
ادامه قبلی👆👆 🔰دکتر نجفی : ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین ✅قسمت اول 🔴 بحث اینجانب درباره ظرفیت‌سازی تمدنی راه‌پیمایی اربعین است. پیش از ورود به بحث لازم است به این شُبهه پاسخ داد که بعضی‌ می‌گویند: «شما هر چیزی را به هر چیز دیگر نسبت می‌دهید و می‌چسبانید. مردم راه‌پیمایی می‌کنند‌، این چه ربطی به تمدن دارد؟ و چگونه می‌توان آنها را به هم مرتبط ساخت؟» این در حالی است که اربعین یکی از نمادهای تمدن نوین اسلامی است. برای پاسخ، باید مقدمتاً به دو سؤال دیگر پاسخ داد: ✅ نخست آنکه، تمدن چیست؟ ✅ دیگر آنکه، مراد و منظور از تمدن نوین اسلامی چیست؟ 🔴این دو بحث را باید حل کنیم. وقتی صحبت از تمدن می‌شود، نزدیک‌ترین واژه به آن، فرهنگ است. این دو با یکدیگر سنخیت و هماهنگی دارند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم که «چگونه فرهنگ به تمدن تبدیل می‌شود؟»، باید گفت که اگر راهی را در نظر بگیریم، فرهنگ ابتدای آن و تمدن انتهای آن است. در حقیقت تمدن نمونه‌ی عالی فرهنگ است. شهید مطهری تعبیری دارند که تمدن، جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن است، این تعبیر شهید مطهری است. اگر بخواهیم جمله ایشان را تفسیر نموده و بسط دهیم، می‌توان گفت: وقتی فرهنگ ظهور و جلوه‌ی اجتماعی پیدا می‌کند، تمدن می‌شود. 🔴تمدن نمونه‌ی عالی فرهنگ است. تمدن، جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن است، وقتی فرهنگ ظهور و جلوه‌ی اجتماعی پیدا می‌کند، تمدن می‌شود. ما در مناسبات اجتماعی هم می‌توانیم معنای این کلام را جستجو کنیم؛ مثلاً در فرهنگ خانواده فرهنگ «مَحرم و نامحرم» داریم که این جلوه‌ی تمدنی خود را در شهرسازی نشان می‌دهد، به گونه‌ای که وقتی ما در خانه‌سازی و شهرسازی همین فرهنگ را نشان دهیم، خانه‌های ما به سبک خاصی ساخته می‌شود یا مثلاً یکی از مسائل فرهنگی ما، پاکیزگی و طهارت است، این وقتی در شهرسازی وارد می‌شود و می‌خواهد شهر اسلامی بنا بشود، حمام ساخته می‌شود که محلی برای غسل و پاکی است. همان فرهنگ است ولی ظهور اجتماعی پیدا کرده است. یعنی، همان فرهنگ در روابط اجتماعی و زندگی اجتماعی دیده می‌شود. بنابراین فرهنگ ظهور اجتماعی پیدا می‌کند، این، تمدن می‌شود. تمدن ویژگی‌های زیادی دارد؛ نظم، قانون و غیره. 🔶اما، سه ویژگی در تمدن خیلی برجسته‌تر است: 🔶اولین ویژگی تمدن، ساخت ابزار متناسب با آن است. این، بیشتر در میان غربی‌ها ظهور و بروز پیدا کرده و به آن افتخار می‌کنند. جلوه‌ی آن در غرب، رفاه و ابزار پیشرفته ساختن است. البته در تمدن اسلامی نیز ساخت ابزار وجود داشته است. به‌عنوان مثال، در اسلام نماز خواندن را داریم. برای خواندن نماز می‌بایست قبله را تشخیص داد. در قدیم، ابزارهای پیشرفته برای تعیین قبله وجود نداشت؛ بنابراین، اُسطرلاب و وسایل نجومی ساخته شد. این، همان ابزارِ لازم برای این کار بوده است، این ابزارسازی است که مثال‌های زیادی می‌توان برای آن پیدا کرد. اینها ابزارهایِ ظهور و بروز اجتماعیِ تمدن است. 🔶دومین ویژگی تمدن، عقلانیت است. یعنی، جایی که فرهنگ و تمدن وجود دارد، عقلانیت رشد می‌کند. بر سر هر موضوعی که به رشد عقلی می‌رسیم، یکسری مطالب را بهتر درک می‌کنیم. وقتی رشد عقلی پیدا کنیم، دیگر قانون‌گریز نمی‌شویم و رفتارهایمان، رفتارهای متمدنانه می‌شود. حد و حدود خودمان را می‌دانیم. عقلانیت برکات زیادی دارد. جایی که وحشی‌گری، ناامنی و تجاوز به حقوق دیگران باشد تمدن شکل نمی گیرد۰ 🔴سومین جلوه‌ی تمدن فضائل اخلاقی است، همان نقطه‌ای که ما به تمدن غربی نقد جدی داریم. بدین معنا که اگرچه غرب در رشد ابزار و تکنیک، پیشرفت نموده است و در عقلانیت هم -به زعم خود- عقل پیشرفته‌ای دارد، ولی در فضائل اخلاقی حرفی برای گفتن ندارند. رشد ابزار، عقلانیت و فضائل معنوی به عنوان سه رُکن مهم همه‌ی تمدن‌ها در نظر گرفته می‌شود. اینها، جلوه‌های تمدن هستند. 🔴ادامه 👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
ادامه قبلی 👆👆 🔰دکتر نجفی : ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین ✅قسمت دوم 🔴نظریه‌ی پیوستگی این است که انقلاب اسلامی، میراث عظیم اسلامی را که یک امر سنتی است با گذار از گسستگی که دنیای مدرن ایجاد کرده بود، به دنیای بعد از مُدرن بیاورد. در واقع، انقلاب اسلامی با اینکه خود یک امر سنتی است ولی در دنیای مدرن سربرآورده است. در بیانِ چیستیِ مفهوم تمدن نوین اسلامی، نظری دارم که پس از بیانِ مقدمه‌ای در رابطه با انقلاب اسلامی آن را عرض خواهم کرد. در انقلاب اسلامی می‌توان دو نظریه را مقابل هم قرار داد: نظریه‌ی پیوستگی و نظریه‌ی گسستگی. نظریه‌ی پیوستگی این است که انقلاب اسلامی، میراث عظیم اسلامی را که یک امر سنتی است با گذار از گسستگی که دنیای مدرن ایجاد کرده بود، به دنیای بعد از مُدرن بیاورد. در واقع، انقلاب اسلامی با اینکه خود یک امر سنتی است ولی در دنیای مدرن سربرآورده است. انقلاب اسلامی، مدرن نیست، حتی پست مدرن -آن‌گونه که میشل فوکو می‌گوید- هم نیست، انقلاب اسلامی یک انقلاب سنتی است. اما اگر سنتی است پس در عالم مدرن چه کار می‌کند؟ از نظرگاه تاریخ غربی قرار نبود سنت در عصر مدرن احیا شود! 🔴نظریه‌ی پیوستگی را با انقلاب اسلامی توضیح می‌دهیم. انقلاب اسلامی گسستگی در میراث اسلامی نیست. همان مقدار که خودش را به میراث گذشته متصل می‌کند، با میراث آینده نیز ارتباط برقرار می‌کند و این دو حلقه را به هم وصل می‌کند. بنابراین، در انقلاب اسلامی همان مقدار که به میراث گذشته و انسان ۲۵۰ ساله -به تعبیر حضرت آقا- برمی‌گردیم، آینده را نیز در مهدویت می‌بینیم. در نظر برادران اهل تسنن، این پیوستگی وجود ندارد. آنها به سَلَفِ صالح و گذشته برمی‌گردند اما برای آینده حرفی ندارند. انقلاب اسلامی، پیوستگیِ این دو سر تمدن است، این دو را به هم وصل می‌کند. اگر انقلاب میراث گذشته است، پس نوین بودنِ تمدن کجا است؟ به نظر من تمدن اسلامی نه موافق تمدن غربی و نه مخالف با آن است؛ بلکه از آن برتر است. وقتی برتر باشد، از آن استفاده می‌کند. حال اگر انقلاب این میراث گذشته است، پس نوین بودنِ تمدن کجا است؟ احیای گذشته که نوین نمی‌شود! امری از گذشته آورده‌اید، نوین بودن آن کجاست؟ من تعبیر خودم را بیان می‌کنم، نظر من با خیلی‌ها اختلاف دارد. بنابراین، قرائت خود را -که البته آن را هم قبول دارم- بیان می‌کنم. تمدن گذشته‌ی اسلامی همین‌طور راحت نمی‌تواند به آینده متصل شود. تمدنِ گردن کُلفتی بنام تمدن غربی این وسط است. از این‌رو نمی‌توان تمدن غرب را نادیده گرفت و مدام این حرف را تکرار کرد که ما با آن تقابل داریم. بالاخره باید نسبت‌سنجی با این تمدن بکنیم. به نظر من تمدن اسلامی نه موافق تمدن غربی و نه مخالف با آن است؛ بلکه از آن برتر است. وقتی برتر باشد، از آن استفاده می‌کند. امروزه، تمدن غربی به حالتی ایدئولوژیک تبدیل شده است. تمدن اسلامی، آن را به ابزاری که بوده است، برمی‌گرداند. در زندگی خودمان از برخی ابزارهای تمدن غرب استفاده می‌کنیم؛ اما ابزار است، ایدئولوژی برای ما نیست. تمدن اسلامی میراث گذشته را می‌آورد، تمدن غرب را می‌بیند و از آن عبور می‌کند. در نهایت، یک تمدن نوین ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم مثالی طرح نماییم، می‌توان به نظریه‌ی ولایت فقیه اشاره کرد. این نظریه، نظریه‌ای در سنت گذشته‌ی ما و در فقه بوده است، با تمدن جدید، که جمهوری است، برخورد می‌کند و جمهوری اسلامی می‌شود. البته، اینجا منظور من التقاط نیست. نظریه‌ی ولایت فقیه، امر سنتی است اما با برتری تمدن اسلامی با امر مدرن برخورد می‌کند، آن را سر جایش می‌نشاند و با آن نسبت جدید برقرار می‌کند. حالا در قضیه‌ی اربعین ما این را چطور می‌توانیم نگاه کنیم؟ 🔵ادامه👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
ادامه قبل👆👆 🔰دکتر نجفی ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین ✅قسمت سوم 🔴اربعین دو قسمت دارد: یک قسمت زیارت اربعین است که چیز جدیدی نیست و مربوط به گذشته است. زیارت اربعین را از گذشته داشته‌ایم. چه بسا، زیارت عاشورا و زیارت عرفه در متون اسلامی اهمیت بیشتری هم از آن داشته باشد. قسمت دیگر، راه‌پیمایی است که این نیز از گذشته وجود داشته است. عکس‌های تاریخی‌ای موجود است که بزرگان و علما را در میانه‌ی راه نجف تا کربلا در حالی که پیاده می‌رفتند، نشان می‌دهد. البته این پیاده‌روی منحصر در اربعین نبوده است. امری سنتی بوده است که در اربعین پُررنگ‌تر شده است. اینکه راه‌پیمایی اربعین ناگهان بعد از سقوط صدام گستردگی می‌یابد، امری جدید است و به این صورت، سابقه نداشته است، پیداست که نفحات انقلاب اسلامی تأثیر گذاشته است. پیداست که این تأثیرگذاری را در احیاگری آن سنت -به شکلی که فرهنگ، ظهور اجتماعی پیدا کرده است- داشته است. 🔶تمدن‌ها سه ویژگی دارند: ابزار، عقلانیت و فضایل اخلاقی. تمدن غربی در فضائل اخلاقی تک بُعدی است، بزرگترین شعار آن هم، قدسیت‌زدایی از عالَم بوده است، منتها راه‌پیمایی اربعین، قُدسی است. نقطه‌ی آخر و مرکزیِ آن، زیارت امام حسین(علیه‌السلام) است. حالا فرهنگ اربعین در شکل اجتماعی و سیاسی، خود را نشان می‌دهد. اول، ناقص‌تر بود ولی هر سال که گذشت، کامل‌تر شد. اربعین به‌عنوان امری که هنوز احیای سنت است رگه‌هایی از جنبه‌های جدید را در آن می‌توانیم ببینیم. به این نکته باید توجه داشت که تمدن اسلامی ویژگی‌ای دارد که در تمدن غربی نیست. بیان شد که تمدن‌ها سه ویژگی دارند: ابزار، عقلانیت و فضایل اخلاقی. تمدن غربی در فضائل اخلاقی تک بُعدی است، تمدنی مادی و ناسوتی است. بزرگترین شعار آن هم، قدسیت‌زدایی از عالَم بوده است، منتها راه‌پیمایی اربعین، قُدسی است. نقطه‌ی آخر و مرکزیِ آن، زیارت امام حسین(علیه‌السلام) است و خودِ این زیارت، یک کانون قُدسی است. 🔵ببینید فَرق شهر اسلامی و غیر اسلامی در چیست؟ همان فرق تمدن اسلامی با تمدن غیر اسلامی است. در شهر اسلامی‌ای مثل مشهد، اولین سؤالی که هرکس وقتی می‌خواهد جایی را اجاره کند می‌پرسد این است که آن محل چقدر تا حرم فاصله دارد؟ یعنی مرکز مشهد حرم امام رضا(علیه‌السلام) است. اما در تهران این‌گونه نیست که اگر کسی بخواهد خانه اجاره کند، بپرسد که مثلاً تا مُصلی چقدر راه است؟ چرا که تهران، شهری اسلامی نیست، مرکزش هم، مکان مقدس نیست. لکن کربلا، نجف، مکه، مدینه و قم شهرهایی هستند که یک قلبِ قدسی در آن شهر زده می‌شود و همه را با آن می‌سنجند. ممکن است حاشیه‌ها، حاشیه‌های مدرن باشد -شاید بازارهای مشهد حتی از بازارهای تهران هم مُدرن‌تر باشد- اما یک کانون قدسی در این شهرها دیده می‌شود. در شهر اسلامی، این وجود دارد، در تمدن اسلامی هم همین‌طور است. 🔴تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راه‌پیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیه‌السلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیه‌السلام) است. می‌روند که وارد شهر کربلا بشوند، زیارت بخوانند و سلام بدهند. راه‌پیمایی نمی‌کنند که کوهنوردی و یا پیاده‌روی کرده باشند. انتهای راه‌پیمایی محلی قُدسی است. لذا در طول مسیر نیز، اگر آب و غذا می‌دهند برای امام حسین(علیه‌السلام) است، هر کاری که می‌کنند، به خاطر امام حسین(علیه‌السلام) است. این قُدسیت در همه‌ی آن دیده می‌شود. پس، اینجا دقیقاً مقابلِ تمدن غرب قرار می‌گیرد، آن، قُدسیت‌زدایی از عالم می‌کند و این، نه به شکل یک فرهنگِ فردیِ بسته بلکه به شکل یک فرهنگِ اجتماعیِ عظیم در قالب راه‌پیمایی و تظاهرات -که خودش امر جدیدی است- بروز قُدسی پیدا می‌کند. 🔵این، حرف جدیدی در عالَم است. ما به ماهیت آن که مدرن هست یا نیست، کاری نداریم. این سبک راه‌پیمایی قبل از انقلاب اسلامی نبوده است. این راه‌پیمایی، قُدسی است. خود این قُدسیت نشان می‌دهد که راه‌پیمایی اربعین، فرهنگی چند ساحتی دارد. این، در مقابل تمدنِ تک‌ساحتی غرب قرار می‌گیرد. این جلوه‌های مختلفی است که نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه تمدن غربی قُدسیت‌زدایی کرده و سُنت را تمام شده می‌دانسته است، این سُنت –راه‌پیمایی اربعین- بعد از مدرن دوباره زنده شده است. جلوه‌های تمدنی‌ آن در حوزه‌ی فضائل اخلاقی خیلی شدید است: عدالت، معنویت و محبت خیلی زیاد است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
. ادامه قبل👆👆 🔰دکتر نجفی : ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین ✅قسمت پایانی 🔴راه‌پیمایی اربعین، راه‌پیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی‌هاست، نه برای ایرانی‌ها و نه برای لبنانی‌ها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان‌دهنده یک زیست تمدنی است. مطلب دیگری که در تمدن دیده می‌شود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راه‌پیمایی اربعین، راه‌پیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی‌هاست، نه برای ایرانی‌ها و نه برای لبنانی‌ها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان‌دهنده یک زیست تمدنی است. در تمدن غرب هم، این را می‌بینیم. تمدن غرب متعلق به یک ملت نیست، آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و دیگران همه مدعی آن هستند. تمدن اسلامی هم، این‌گونه است. تمدن اسلامی هم، زیست جغرافیایی محدود ندارد و خیلی وسیع است. این زیست، در راه‌پیمایی اربعین دیده می‌شود؛ زبان‌های متنوع، نژادهای متعدد و غیره. 🔵در تمدن‌ها یک امر مهم دیگری نیز هست. از آقای کسینجر در کتاب «نظم جهانی»‌اش خواندم که می‌گوید: «دلیلی که اسلام می‌تواند نظم جهانی حاصل از قرارداد وستفالیا -که نظم اروپایی و غربی تحت تأثیر آن شکل گرفته است- را تحت تأثیر قرار داده و به هم بزند، قضیه دارالاسلام و دارالکفر و دارالحرب است که مسلمان‌ها به این قائل هستند». تمامِ حرفِ کسینجر این است که مسلمانان می‌توانند با این تقسیم‌بندی‌ها، با همه نسبت برقرار کنند؛ مومنین با غیر مؤمنین و با کسانی که داخل جامعه‌ی اسلامی زندگی می‌کنند اما مسلمان نیستند. تکلیف همه را مشخص می‌کنند. البته این را با صراحت نمی‌گوید و این برداشت من از متن ایشان است. 🔶راه‌پیمایی اربعین می‌تواند با فرهنگ‌های دیگر نسبت برقرار کند. اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. در راه‌پیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه می‌کنند. آنجا فضای سکولار نیست و تکلیف همه معلوم است. سبک زندگی مقدس دیده می‌شود و همه با آن نسبت دارند. برادران اهل تسنن و حتی از مذاهب دیگر مثل ارتدوکس‌ها و کاتولیک‌های مسیحی هم به این مراسم می‌آیند و منعی برای ایشان جهت شرکت در این راه‌پیمایی نیست. این نشان‌دهنده‌ی آن است که راه‌پیمایی اربعین می‌تواند با فرهنگ‌های دیگر نسبت برقرار کند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. البته با برتری سبک زندگی اسلامی، نظم مؤمنانه و آن کانون مقدسی که در آن وجود دارد. 🔷به نظرم مهم‌ترین بحث راه‌پیمایی اربعین جلوه‌ای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. به طوری که برخی از محققین در آمریکا بحث کرده بودند که راه‌پیمایی اربعین، طرح خاورمیانه‌ی جدید آمریکا را کاملاً به هم زد و ملت‌های ایران، عراق، لبنان، سوریه و غیره را در یک ترکیب جدید قرار داد. نه تنها این کشورها تجزیه نشدند بلکه وحدتی مؤمنانه را در راه‌پیمایی اربعین تجربه کردند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰شاخص ارزیابی؟ ✅موسی نجفی: 🔴برخی جریانهای سیاسی محروم از امکانات قوای مجریه و مقننه و البته شوراهای شهر در این تحلیل اصرار می ورزند که وضعیت کشور را نسبت به دولت قبل بدتر و بحران اقتصاد را به بحران سیاسی مبدل سازند ۰ در این مورد می توان گفت مشکلات معیشتی و مالی این دولت غالبا میراث سیاست های اقتصادی دولت قبلی است و اما در بین شاخص های مختلف یک تراز به نظرم بسیار مهم است و آن این است که از سطح ریاست جمهور گرفته تا وزرا و مدیران ارشد و متوسط غالبا خط جریان طرفدار غرب و مذبذب بین انقلاب و غرب در دولت سیزدهم کم رنگ شده و در اکثر سطوح اجرایی و فکری نیروهای مومن به هویت دینی و فرهنگ انقلاب اسلامی و ضد غرب کارها به دست گرفته اند این بدان معناست که جبهه گسترده نیروهای نیمه پنهان طرفدار غرب و حتی منتظر استحاله انقلاب اسلامی از مدیریت ها کنار زده شده اند و جای پای غرب از بدنه مدیریتی خالی گشته است به نظرم این صورت مسئله همان شاخصی است که معادله نابرابر انقلاب با غرب را که در دولت قبلی با شکست برجام شگل گرفته بود در این دولت به سمت نوعی معادله قدرت به نفع جبهه گسترده انقلاب اسلامی سوق داده و می دهد۰ ظاهرا جیغ بنفش های داخلی و حیرت و عجز خارج از کشور در از دست دادن این جا پای مهم دارد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰ادامه قبلی 👆 ✅با توجه به مطالب مذکور ذکر چند نکته خالی از لطف نخواهد بود : 🔴اول : نباید تصور نمود با کنار رفتن برخی افراد طرفدار غرب از دولت و مجلس، باب این رخنه ها بسته شده است ؛ تاریخ دو سده اخیر ایران نشان داده است این نفوذ اجنبی از زوایای دیگری انجام داده شده و این نفوذ جدید و نفوذ های غیر منتظره و ماجراجویی های غیر مترقبه ابعادی ناشناخته تر خواهد داشت ۰ 🔵دوم : مشغول شدن به حل مشکلات معیشتی مردم هر چند اولویتی اساسی و مهم است ولی این امر بایستی با پرهیز از روزمره گی های مداوم و تکراری همراه باشد ۰ 🔴سوم : نقشه راه فکری داشتن یعنی نقشه ها و خط مشی های دشمنان را ابطال نمودن ؛ این برنامه داشتن شامل برنامه کوتاه مدت و متوسط و بلند مدت بوده و در حقیقت عملکرد ها باید مبتنی بر راهبردهای نظری عمیق تدوین گردد ۰ 🔵چهارم : فضای فرهنگی در حقیقت بستر حرکت اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی بوده و از آن مهمتر این است در این رقابت فکری و بستر سازی دست برتر فرهنگی با کدام طرف معادله خواهد بود ۰ 🔴پنجم : طرح صورت مسئله خودی به جای پاسخ به صورت مسئله های فرعی و کاذب و تحمیلی طرف مقابل از شروط مهم این کارزار همه جانبه است ؛ در حقیقت این مسئله مثل بازی شطرنج می ماند ۰ در این مسابقه ، شطرنج باز برنده فقط کسی نیست که خوب بازی کند و مهره ها و ارزش آنها را درست بشناسد، بلکه پیروز نبرد اندیشه ها کسی است که مهره ها را متناسب با نقشه و برنامه حریف حرکت داده و ضمن خواندن ذهنیت و راهبرد نهایی حریف، راهبرد و برتری و حرکت خودش را به طرف مقابل تحمیل نماید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅عرض ادب و احترام استاد گرامی. فارغ از دغدغه ی رهبری و نیاز امروز نظام که پشتوانه ای اسلامی دارد،بنده از همان کودکی به تاریخ علاقه مند بوده ام،اما اطلاعات تاریخی ام پراکنده است و عمقی ندارد.طبق توصیه ی شما می دانم که برای قوی شدن در بحث تاریخ باید تاریخ خوانی جز ثابت برنامه روزانه ام شود اما نمی دانم بعد از دو کتابی که معرفی کردید که شما و آقای حقانی تألیف کرده آید ،کدام آثار در درجه ی بعد قرار دارد؟ از پراکنده خوانی خسته ام و می خواهم برنامه ام سیر منظمی بگیرد 🔴جواب : 🔵نجفی: با سلام و تشکر ، وقتی که یک بار یک دوره کلیات تاریخ ایران را خوانده اید ، اگر مختصات عمومی تحولات و وقایع اصلی را به دست آورده اید می توانید تاریخ را به سه برش بزرگ تقسیم کرده و هر یک را تخصصی،تر مطالعه نمایید : برش اول : تاریخ ۵۰۰ ساله بعد از صفویه ۰ برش دوم : تاریخ اسلامی نه قرن اول تا قبل از صفویه ۰ برش سوم : تاریخ ایران قبل از اسلام ۰ هر یک از این مقاطع چند صد ساله را که انتخاب کتید باز هر یک را می توانید با تمرکز بیشتری بخوانید ؛ مثلا اگر مقطع اول یعنی از صفویه تا امروز را انتخاب نمودید ، می توانید قسمت مربوط به تاریخ مشروطه را با تمرکز بیشتری بخوانید و قس علیهذا ۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی: ✅کسانی که انتظار "وقوع انقلاب" در افق تفکر لیبرالیسم را دارند ، از الفبای فلسفه سیاسی بی خبرند و بالای سر قبری نوحه سرایی می کنند که اصلا مرده ای در آن نیست ! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰دور باطل و فقر واژه ها در لیبرالیسم ایرانی دکتر موسی نجفی : ✅لیبرال های وطنی در مقابل نظام دینی که مدام به استبداد و انحصار متهمش می کنند یک مشکل و بن بست تئوریک دارند و آن این است که در فلسفه لیبرال از انقلاب به معنای براندازی و ساختارشکنی خبری نیست ، آنان از یک طرف ، مزایای قوه مجریه و دولت را خواهانند و از طرفی فاقد "نظریه انقلاب" هستند لذا جبرا به اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده می کنند ؛ ژست مخالف و قهر می گیرند ولی همیشه در سهم خواهی و استفاده از مزایای دولتی پیشتاز و حریص هستند۰ وقتی هر دو راهی برای آنها بن بست باشد ( نه توانایی انقلاب مردمی و نه کنار رفتن از قدرت ) لاجرم پشت شعار و ایده رفورم یا همان اصلاحات قرار می گیرند، در این میانه هم حالت نه قهر و نه آشتی یا همان طلبکار بودن را ادامه می دهند ، فرصت طلبانه میخواهند شریک امکانات نظام شده و با سیاست یک بام و دو هوا ، فقدان و محال بودن توانایی نظریه انقلاب را زیرکانه پنهان و یا بهتر بگوییم معامله کنند۰ به نظر می رسد لیبرالیسم برانداز ایرانی فاقد مبانی نظری منطقی و روشن برای توصیف یک نظام دینی شیعه که تقریبا شبیه هیچ نظام سیاسی در جهان نیست ، می باشد ۰ این عجز فلسفی در لیبرالیسم دینی و فقر واژه ها در مورد لیبرالیسم سکولار نیز قابل تسری است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی: ✅درس تاریخی دیروز برای سیاست امروز 🔴مهمترین صورت مسئله امروز ما تقابل استقلال و خودباوری با استعمار و وابستگی است۰ تغییر این مسئله کلان ملی به صورت مسئله تقابل آزادی و استبداد فرار از نکته ای است که صد سال قبل جنبش مشروطیت ایران را به انحراف کشاند ۰ 🔵 اتفاقا استبداد واقعی که همان رضاخان پهلوی بود ، ریشه در همان دیگ پلوی سفارت انگلیس داشته است که عده ای توهم می خواندند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم: ✅سلام و عرض ادب وقتی سخن از پیشرفت میکنیم و میگوییم نظام حمهوری اسلامی استقلال و پیشرفت دارد اما عملا بسیاری از مردم نظام فعلی را با حکومت های حوزه خلیج فارس بعد و پس از انقلاب مقایسه میکنند و زمانی این همه مدرنیته را در دبی می بینیم چگونه پیشرفت در ایران را توجیه کنیم حتی در دوره پهلوی نیز پیشرفت خوبی در صنعت و راه اهن داشتیم؟ ✅جواب : نجفی: با تشکر از پرسشگر گرامی از طرح پرسشی که متاسفانه امروز در خیلی از اذهان ساده رسوخ نموده است ، اما به نظر قبل از جواب به این سوال بایستی بگویم خود این پرسش دقیق نبوده و دارای نکات انحرافی و غلط اندازی می باشد ۰ یک نکته این است که کسانی که اینگونه به مسائل نگاه میکنند چه" عیاری" و چه خط کشی برای بررسی دارند ؟ اصولا در حرفهای کلی و نقل های بدون عدد و رقم می شود هر چه خواست ، گفت و چون سند و آمار و میزانی نیست ، کسی هم پاسخگو نیست ! کشور عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس چه پیشرفت واقعی و دست آورد علمی و دانشگاهی داشته و دارند!! که بخواهند با ایران مقایسه شوند! کدام صنعت مادر و یا زیر ساخت ملی پیشرفته ای داشته اند که بتوان به آنها حسرت خورد ؟! پیشرفت و توسعه یکی از ابعادش اقتصاد است ولی ابعاد مهمتر توسعه در سیاست و فرهنگ هم متجلی است : حتی برخی صاحب نظران موفقیت در توسعه اقتصادی را معلول توسعه سیاسی و فرهنگی می دانند ؛ کدامیک از این کشورهایی که حسرت مدرنیته شان را می خورند مشارکت سیاسی در حد و اندازه ایران دارند؟ اکثر این کشورها دارای رژیم های پادشاهی و امیر نشین های قرون وسطی هستند و مطبوعات آزاد و یا نهادهای مستقل مدنی که لازمه توسعه است را دارا نمی باشند۰ ایران فعلی علیرغم همه آسیب های مدیریتی به جا مانده از دولت قبلی و دسیسه های بین المللی و مشکلات داخلی هنوز هم قدرت اول منطقه است و عربستان و اسرائیل هر زمانی که بخواهند کمی با ایران سرشاخ و یا رویارویی نمایند خیلی زود به دامن بزرگترشان یعنی امریکا فرار میکنند۰ انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرا منطقه ای و یک عامل تاثیر گذار جهانی است و شما این عظمت را در سطح دشمنی با ایران میتوانید مشاهده کنید ۰ 🔴البته باز تاکید میکنم عظمت ذاتی و تاریخی انقلاب اسلامی دلیلی بر توجیه کاستی ها و برخی ضعف ها نبوده و به ذات انقلاب اسلامی مربوط نمی شود ۰ نکته آخر این است که بین پیشرفت و توسعه با تکامل و رشد بایستی تفاوت قائل شد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی ✅بزرگترین علت بی بصیرتی را می توان در سطحی نگری دانست ۰ یکی از راههای بصیرت افزایی، خواندن تاریخ و فهمیدن آن است ۰ 🔶در بین مطالب متنوع تاریخی ، خواندن تاریخ استعمار در ایران و سایر نقاط جهان می تواند برای نسل جوان امروز ما بسیار سازنده و مفید باشد ؛ چرا که می توانند بفهمند این غربی های بره نمای سفید در فضای مجازی همان گرگان آدمخوار سیاه صحنه واقعیت ها هستند! 🔷کاش جوانان ما بیشتر تاریخ بخوانند و پیران ما از تاریخ عبرت بگیرند۰ 🔶پس بایستی "درست" تاریخ را خواند و البته "تاریخ درست" را هم خواند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴انقلاب اسلامی ایران یک جنبش اجتماعی نیرومند و تمدن ساز است و امروز هیچ حرکتی در مقابل آن قدرت قد علم کردن ندارد ولی اگر جریانی ولو با حمایت خارجی در جلوی آن برخاست و دست برتر فرهنگی را نداشته و دچار نوعی انسداد فکری و نظری می شود ؛ حاصل چنین بن بست و انسدادی ، خشونت و افراط گرایی و جنون در برخورد است ؛ این دقیقا قسمتی از تحلیل نظریه پردازانه همان اتفاقی است که در روزهای اخیر شاهدش بودیم۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
✅اولین نشست از سلسله‌ نشست‌های گفتگوی انتقادی با عنوان «تحلیل نظریه‌پردازانه وقایع اخیر ایران (ریشه‌ها و روایت‌ها)» روز سه‌شنبه 12 مهرماه 1401 با حضور جمعی از پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های مختلف حوزه علوم انسانی در سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار شد. در این نشست دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ دکتر محمّدعلی فتح‌الهی، استادیار علوم سیاسی و رئیس پژوهشکده مطالعات سیاسی، بین‌المللی و حقوقی؛ دکتر محمدسالار کسرایی، دانشیار جامعه‌شناسی و رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی؛ دکتر سیده زهرا اجاق، استادیار علوم ارتباطات و رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ و دکتر سید جواد میری، دانشیار جامعه‌شناسی تطبیقی به سخنرانی پرداختد و دیدگاه‌ها و نظرات خود را دربارۀ وقایع اخیر کشور مطرح کردند.  🔵دکتر موسی نجفی: نسبت به استقلال کشور و حرکت در چارچوب قانون اساسی تعصب داریم 🔴برای مطالعه مشروح این نشست تخصصی رجوع شود به : https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/22866/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble
🔰دکتر موسی نجفی: ✅ نسبت به استقلال کشور و حرکت در چارچوب قانون اساسی تعصب داریم 🔴در ابتدای جلسه دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، ضمن خوشامدگویی به حاضران، با اشاره به برنامه‌ریزی پژوهشگاه برای برگزاری سلسله‌نشست‌هایی انتقادی ناظر به مسائل و چالش‌های پیش روی کشور، گفت: ازجمله وظایف و مأموریت‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان بزرگترین مرکز پژوهشی علوم انسانی در کشور این است که به آسیب‌شناسی مسائل و چالش‌های مختلف کشور بپردازد و بر همین اساس اولین نشست از این سلسله نشست‌ها، به دلیل تقارن با وقایع اخیر، به تحلیل و ارزیابی ریشه‌ها و روایت‌های صورت گرفته از این وقایع اختصاص یافت. 🔵رئیس پژوهشگاه متذکر شد: در این راه نسبت به استقلال کشور و حرکت در چارچوب قانون اساسی تعصب داشته و خطوط قرمزی که از سوی خارج‌نشینان طرح می‌شود، موضوعیتی نخواهد داشت. خط قرمزهایی که از سوی رسانه‌ها و مراکز خارج از کشور به صورت کاذب ترسیم می‌شود، مورد پذیرش نبوده و ضرورت دارد اندیشمندان و پژوهشگران داخل کشور، با صورت‌بندی درونی مسأله‌ای که با آن مواجه هستیم، ابعاد و زوایای مختلف موضوع را مورد بررسی و واکاوی قرار دهند. 🔶🔷ادامه 👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi