eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
274 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
بروشور فطریه.pdf
1.32M
🌷طرح بروشور| موضوع: زکات فطره 🖨 نسخه‌ی قابل چاپ (سیاه و سفید) ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید ⚠️هشدار: • اغنیا مواظب باشند؛ زکات فطره هیچ کدام از اهل و عیال‌شان را فراموش نکنند. که اگر کسی را از قلم بیندازند، خطر مرگ جان او را تهدید می‌کند! ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️زکات اصالتاً حکمِ شرعی نیست! • بسیاری گمان می‌کنند، برای فهم «زکات» بایستی به احکام شرعی مراجعه ن
✍️ چگونه بدهیِ اجتماعیِ «زکات» را برای هر غنی محاسبه کنیم؟ ▪️بخش اول: مقدمه • انسان موحّد معتقد است که خداوند هیچ جنبده‌ای را در این دنیا بدون روزی قرار نداده است. به همین جهت می‌داند پروردگار متعال حتی افرادی که توان برآورده‌سازی "حداقل یکی از" نیازهای معیشتی را ندارند، در این دنیا بدون روزی به حال خود رها نکرده یا به بیان واضح‌تر آنان را از داشتن زندگی خوب و آبرومند محروم ننموده است. • اراده خداوند چنین بوده که سهم این افراد را در اموال دیگران قرار دهد تا میزان مسئولیت‌پذیری مردم در نسبت با ضعفا سنجیده شود. این سهم معیّن که نوعی بدهی به شمار می‌رود، زکات گفته می‌شود؛ چون همان‌طور که از نامش پیداست هدف و کارکرد پرداخت این بدهی، انسان‌سازی (تزکیه نفوس) است. بنابراین داشتن زندگی خوب و آبرومند یک حقّ همگانی به شمار می‌رود و اگر در عمل کسی از داشتن زندگی خوش و آبرومندانه محروم شد، از دو حال خارج نیست: یا خودش مقصر است(تنبلی) و یا دیگران حق او را خورده‌اند.(منع زکات) • لازم به ذکر است قبلاً بیان کردیم که «زکات» بر این اساس یک مقوله پیشادینی به شمار می‌رود، برخلاف باور اشتباه و رایجی که آن را بالذّات یک حکم اسلامی تصور می‌کنند. ▪️بخش دوم: اصل مطلب • ما "موحدین" می‌دانیم که سهمی که خداوند برای فقرا در اموال اغنیا قرار داده است [یا همان مقدار کل حق الله زکات] به اندازه‌ای است که فقرا بتوانند به کمک آن زندگی خوب و آبرومندانه‌ای داشته باشند؛ اما نمی‌دانیم که دقیقاً هر غنی چقدر بدهکار خواهد بود؟ به عبارتی سوال ما اینجاست: چگونه می‌توانیم مقدار زکاتی که هر غنی در جامعه باید بیاورد را به طور مشخص و دقیق شناسایی کنیم؟ از همین‌جا نتیجه می‌گیریم که برای این امر به یک الگوی دقیق محاسباتی واحد و جامع احتیاج داریم تا میزان زکاتی که بر گردن هر غنی هست را دقیقأ محاسبه کنیم. • الگوی مورد نظر تنها در صورتی کارآمد است که در بطن خود هر سه ویژگی زیر را دارا باشد: ویژگی اول: بر اساس نکاتی که عرض کردیم(اعتقاد به رازقیت خداوند؛ رابطه نعمت و تکلیف) هدف این است که فقرا نیز همانند اغنیا از زندگی خوب و آبرومند برخوردار باشند بنابراین سهمی که خداوند برای فقرا در اموال اغنیا قرار داده است [یا همان مقدار کل حق الله زکات]، برای تحقق این مسئله کافی است. طبعاً الگوی محاسباتی باید در تشخیص میزان کل زکات موفق باشد. ویژگی دوم: همه ما می‌دانیم، زکات به اموال اغنیا تعلق می‌گیرد بنابراین الگوی محاسباتی نباید طوری باشد که اشتباهاً زکات را در اموال فقرا شناسایی کند. ویژگی سوم: هیچ کدام از اغنیا در رابطه با آوردن زکات معاف نیستند یا به عبارتی همه آن‌ها در قبال فقرا به تناسب تمکن مالی‌شان متعهدند. پس توقع می‌رود، الگوی محاسباتی بایستی بتواند حق الله زکات را در اموال همه‌ی اغنیا بلااستثناء آن هم به تناسب تمکن مالی‌شان شناسایی کند. • بر اساس توضیحات بالا این الگوی محاسباتی در دل خود باید بتواند چند معادله‌ی پیچیده و چند مجهوله را آن هم در ظرف زمان و مکان حل کند! حال چگونه به این الگوی محاسباتی دست پیدا کنیم؟ تنها دو راه وجود دارد: یا باید خودمان آن را تدوین کنیم یعنی از خرد جمعی برای تدوین آن کمک بگیریم (که البته تدوین الگوی کارآمد اصلاً کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد) و یا بایستی به تشریع خداوند در این رابطه تکیه کنیم. • چرا از نظر ما تکیه کردن به تشریع، مناسب‌ترین راه است؟ اولاً به طور قطع کسی که سهم فقرا را در اموال اغنیا قرار داده است، بهتر از دیگران نسبت به اندازه دقیق این بدهی برای هر غنی اطلاع دارد، ثانیاً تنظیم این الگوی محاسباتی واحد و جامع که سه ویژگی مورد نظر را به بهترین شکل داشته باشد، بدون شک تنها از عهده خداوند برمی‌آید. • ما بر این باوریم، اسلام به مثابه دین کامل _ یعنی حاوی بهترین برنامه برای تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها _ موضوع مهم «زکات» را دربرگرفته است و اصلاً زکات یکی از پایه‌های اصلی اسلام به حساب می‌آید.(اشاره به حدیث: کافی(ط-اسلامیه)؛ ج۲، ص۱۸، ح۴) اول از همه اینکه خداوند در قرآن کریم حکم داده که مسلمانان زکات بیاورند، همان‌گونه که فرمان صادر شده که نماز را بپادارند. در ثانی، شکل انجام این عبادت را همچون نماز با تمام جزئیات و شرایط آن از طریق وحی به پیامبر(ص) بیان(تشریع) نموده است تا ایشان این احکام را برای مردم(مکلّفین) ابلاغ نماید. بخشی از احکام زکات همان الگوی محاسباتی است که شامل چهار بخش متعلقات، نصاب‌ها، شرایط کیفی و مقادیر می‌باشد. (در آینده به معرفی دقیق الگوی محاسباتی اسلام که خداوند(شارع) برای موضوع زکات در اختیار مسلمانان قرار داده است، خواهیم پرداخت و به ابعاد کارآمدی آن اشاره می‌کنیم.) ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ چگونه بدهیِ اجتماعیِ «زکات» را برای هر غنی محاسبه کنیم؟ #اختصاصی_جنبش ▪️بخش اول: مقدمه • انسان
📌پی‌نوشت: 🔻جوامع غیرمسلمان نیاز دارند که برای امر زکات، الگوی محاسباتی تنظیم کنند. 🔻پس از دستیابی به الگوی محاسباتی، زکات عملاً به یک امر حکومتی مبدل می‌شود و [فرقی نمی‌کند جامعه مورد نظر مسلمان باشد یا نباشد] در پست بعدی این موضوع را تبیین خواهیم کرد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🏴 عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🏴 عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی 📡 @e_zakat
💎امام خامنه‌ای: ♦️«اگر راهِ امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.♦️ (۱۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۴) ✊️ما راه امام را ادامه خواهیم داد 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📌پی‌نوشت: 🔻جوامع غیرمسلمان نیاز دارند که برای امر زکات، الگوی محاسباتی تنظیم کنند. 🔻پس از دستیابی
✍️ چرا «زکات» از شئونات حکومتی است؟ • در بخش قبلی در آخر ادعا کردیم که بلافاصله بعد از دستیابی به الگوی محاسباتی، زکات عملاً به یک امر حکومتی مبدل می‌شود. اما چرا؟ • «زکات» یک کمک داوطلبانه شخصی به شمار نمی‌رود بلکه حقی است متعلق به فقرا در اموال اغنیا. در صورتی که یک کشور واقعاً بخواهد زکات را به رسمیت بشناسد، برای آن به یک الگوی محاسباتی احتیاج دارد. درست از زمانی که این بدهی اجتماعی به واسطه‌ی مبنا قراردادن یک الگو، برای هر غنی قابل محاسبه شد؛ به اقتضای صیانت از حق‌الله که در این مورد حق‌الناس هم هست، آوردن زکات به یک الزامِ قانونی مبدل می‌شود. یعنی قانوناً کسی اجازه ندارد حق ضعفا را بخورد و آنان را از زندگی خوب و آبرومند محروم کند. اما چگونه این حق از اغنیا به فقرا رسانده شود؟ آیا می‌توان رساندن زکات به فقرا را همانند کمک‌های داوطلبانه به خود مردم سپرد؟ • زکات، حق همه فقرا است لذا این حق، باید به "همه‌ی" آنان برسد. از طرفی هر فقیر به اندازه فقرش از زکات سهم دارد، پس در توزیع زکات باید "حقوق همه‌ی" فقرا لحاظ شود. این امر میسر نیست، مگر اینکه: اولاً همه فقرای جامعه شناسایی گردد؛ ثانیاً میزان فقر هر یک از آنان تشخیص داده شود. • در بخش‌های قبلی گفتیم: «شناسایی فقرا به دلیل تعفّف در اظهار نیازمندی کاری است بسیار دشوار و گاهاً جز با تحقیق‌های جدّی، این امر میسر نیست برخلاف تشخیص مساکین که با تحقیق ساده به راحتی قابل انجام می‌باشد.» به طریق اولی، یافتن فقیرِ مستحق برای تحویل زکات به او مشکل‌تر خواهد بود چرا که هر فقیر تنها به اندازه فقرش از زکات حق دارد. شناسایی مطلق فقرا، سنجش دقیق فقر هر یک از آن‌ها و همچنین تشخیص اینکه یک فقیر تا چه اندازه قبلاً زکات گرفته، کارهایی نیست که از عهده عموم بربیاید و بتوانند مبتنی بر آن، خودشان مستقیماً زکات را به مستحقش برسانند. • بر اساس استدلال فوق انتظار می‌رود «حکومت» به صورت یک‌پارچه وظیفه‌ی جمع‌آوری و توزیع زکات را به عهده بگیرد. شیوه عمل بدین صورت است که حکومت ابتدا به ساکن برای یافتن فقرای جامعه(چه کسانی که فقرشان را اظهار می‌کنند و چه آن‌هایی در اظهار فقر حیا می‌کنند) و سنجش میزان فقر هر یک از آن‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌بندد. افرادی که جز آمار فقرای شناسایی شده نیستند، توقع می‌رود که زکات بیاورند(اغنیا هستند). اگر کسی در این بین زکات نداد، از دو حال خارج نیست یا فقیر است که اگر اثبات شود، می‌بایست از حکومت زکات دریافت کند و یا غنی است که حکومت باید از او‌ زکات بگیرد.(چنانچه عمداً زکات نداده باشد، به عنوان مجرم با او برخورد می‌شود.) با این روش، حکومت به خوبی می‌تواند فقرا و اغنیای جامعه را از یکدیگر تفکیک نموده تا از اغنیا زکات بگیرد و آن را بین فقرا توزیع کند. 📌پی‌نوشت: 🔻«زکات» بر اساس ادله‌ی عقلی از شئونات حکومتی است و فرقی نمی‌کند این حکومت، اسلامی باشد یا نباشد! 🔻مقصود از تجهیزِ زکات و رساندن آن به فقرا، اداره جامعه است و مردم نیاز دارند که حکومت از اغنیای آن‌ها زکات بگیرد و به فقرای‌شان بدهد. 🔻ایفای نقش حکومت در رابطه با «صیانت از حقوق فقرا» بسیار اهمیت دارد. اگر فقیری از داشتن زندگی خوب و آبرومند محروم شد حتماً گروهی از اغنیا از آوردن زکات خودداری کرده‌اند، یعنی یک الزام اجتماعیِ مهم را زیر پاگذاشته‌اند. وای به حال حکومتی که با مانعان زکات برخورد نکند و حق ضعفا را از آنان نگیرد. 🔻حالا می‌فهمیم چرا احکام اسلامیِ زکات "در مدینه" تشریع شده و چرا خداوند در قران کریم "حاکم اسلامی" را مأمور کرده است که از اموال اغنیا زکات بگیرد و به فقرا بدهد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ چرا «زکات» از شئونات حکومتی است؟ #اختصاصی_جنبش • در بخش قبلی در آخر ادعا کردیم که بلافاصله بعد
بسیار مهم⚠️ پیش‌نیاز مطالعه‌ی پیام فوق، رجوع و خواندن پیام‌های زیر 👇است در غیر این صورت، ممکن است اصل مطلب به درستی فهم نشود و حتی ناقص به نظر برسد.