🏴 عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🏴 عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی 📡 @e_zakat
💎امام خامنهای:
♦️«اگر راهِ امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم،
ملّت ایران سیلی خواهد خورد.♦️
(۱۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۴)
✊️ما راه امام را ادامه خواهیم داد
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📌پینوشت: 🔻جوامع غیرمسلمان نیاز دارند که برای امر زکات، الگوی محاسباتی تنظیم کنند. 🔻پس از دستیابی
✍️ چرا «زکات» از شئونات حکومتی است؟
#اختصاصی_جنبش
• در بخش قبلی در آخر ادعا کردیم که بلافاصله بعد از دستیابی به الگوی محاسباتی، زکات عملاً به یک امر حکومتی مبدل میشود. اما چرا؟
• «زکات» یک کمک داوطلبانه شخصی به شمار نمیرود بلکه حقی است متعلق به فقرا در اموال اغنیا. در صورتی که یک کشور واقعاً بخواهد زکات را به رسمیت بشناسد، برای آن به یک الگوی محاسباتی احتیاج دارد. درست از زمانی که این بدهی اجتماعی به واسطهی مبنا قراردادن یک الگو، برای هر غنی قابل محاسبه شد؛ به اقتضای صیانت از حقالله که در این مورد حقالناس هم هست، آوردن زکات به یک الزامِ قانونی مبدل میشود. یعنی قانوناً کسی اجازه ندارد حق ضعفا را بخورد و آنان را از زندگی خوب و آبرومند محروم کند. اما چگونه این حق از اغنیا به فقرا رسانده شود؟ آیا میتوان رساندن زکات به فقرا را همانند کمکهای داوطلبانه به خود مردم سپرد؟
• زکات، حق همه فقرا است لذا این حق، باید به "همهی" آنان برسد. از طرفی هر فقیر به اندازه فقرش از زکات سهم دارد، پس در توزیع زکات باید "حقوق همهی" فقرا لحاظ شود. این امر میسر نیست، مگر اینکه: اولاً همه فقرای جامعه شناسایی گردد؛ ثانیاً میزان فقر هر یک از آنان تشخیص داده شود.
• در بخشهای قبلی گفتیم: «شناسایی فقرا به دلیل تعفّف در اظهار نیازمندی کاری است بسیار دشوار و گاهاً جز با تحقیقهای جدّی، این امر میسر نیست برخلاف تشخیص مساکین که با تحقیق ساده به راحتی قابل انجام میباشد.» به طریق اولی، یافتن فقیرِ مستحق برای تحویل زکات به او مشکلتر خواهد بود چرا که هر فقیر تنها به اندازه فقرش از زکات حق دارد. شناسایی مطلق فقرا، سنجش دقیق فقر هر یک از آنها و همچنین تشخیص اینکه یک فقیر تا چه اندازه قبلاً زکات گرفته، کارهایی نیست که از عهده عموم بربیاید و بتوانند مبتنی بر آن، خودشان مستقیماً زکات را به مستحقش برسانند.
• بر اساس استدلال فوق انتظار میرود «حکومت» به صورت یکپارچه وظیفهی جمعآوری و توزیع زکات را به عهده بگیرد. شیوه عمل بدین صورت است که حکومت ابتدا به ساکن برای یافتن فقرای جامعه(چه کسانی که فقرشان را اظهار میکنند و چه آنهایی در اظهار فقر حیا میکنند) و سنجش میزان فقر هر یک از آنها تمام تلاش خود را به کار میبندد. افرادی که جز آمار فقرای شناسایی شده نیستند، توقع میرود که زکات بیاورند(اغنیا هستند). اگر کسی در این بین زکات نداد، از دو حال خارج نیست یا فقیر است که اگر اثبات شود، میبایست از حکومت زکات دریافت کند و یا غنی است که حکومت باید از او زکات بگیرد.(چنانچه عمداً زکات نداده باشد، به عنوان مجرم با او برخورد میشود.) با این روش، حکومت به خوبی میتواند فقرا و اغنیای جامعه را از یکدیگر تفکیک نموده تا از اغنیا زکات بگیرد و آن را بین فقرا توزیع کند.
📌پینوشت:
🔻«زکات» بر اساس ادلهی عقلی از شئونات حکومتی است و فرقی نمیکند این حکومت، اسلامی باشد یا نباشد!
🔻مقصود از تجهیزِ زکات و رساندن آن به فقرا، اداره جامعه است و مردم نیاز دارند که حکومت از اغنیای آنها زکات بگیرد و به فقرایشان بدهد.
🔻ایفای نقش حکومت در رابطه با «صیانت از حقوق فقرا» بسیار اهمیت دارد. اگر فقیری از داشتن زندگی خوب و آبرومند محروم شد حتماً گروهی از اغنیا از آوردن زکات خودداری کردهاند، یعنی یک الزام اجتماعیِ مهم را زیر پاگذاشتهاند. وای به حال حکومتی که با مانعان زکات برخورد نکند و حق ضعفا را از آنان نگیرد.
🔻حالا میفهمیم چرا احکام اسلامیِ زکات "در مدینه" تشریع شده و چرا خداوند در قران کریم "حاکم اسلامی" را مأمور کرده است که از اموال اغنیا زکات بگیرد و به فقرا بدهد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ چرا «زکات» از شئونات حکومتی است؟ #اختصاصی_جنبش • در بخش قبلی در آخر ادعا کردیم که بلافاصله بعد
بسیار مهم⚠️
پیشنیاز مطالعهی پیام فوق، رجوع و خواندن پیامهای زیر 👇است در غیر این صورت، ممکن است اصل مطلب به درستی فهم نشود و حتی ناقص به نظر برسد.
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ چرا «زکات» از شئونات حکومتی است؟ #اختصاصی_جنبش • در بخش قبلی در آخر ادعا کردیم که بلافاصله بعد
🔰چهار وظیفهی اصلی حاکمیت در رابطه با «زکات»
📸 (متن عکس را بخوانید👆)
📌پینوشت:
• بسیاری با خود تصور میکنند "حکومتی بودن و یا نبودن زکات"، اصولاً جزءِ مسائل شرعی است و تنها حکمشناسان (مجتهدین) باید در این مورد اظهار نظر کنند.
• در صورتی که حکومتی بودن زکات همانند اصل مسئلهی زکات، از مقولههای پیشادینی به حساب میآید و به همین خاطر با ادلهی عقلی این مسئله را نیز میشود اثبات نمود.
• علاقهمندان میتوانند جهت آشنایی با ادلهی حکومتی بودن زکات، به پیام Reply شده مراجعه بفرمایند.
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• گزارشی در صدا و سیما پخش شد مبنی بر اینکه رسانه ملی برای راهاندازی «نهضت احیا و ترویج زکات» عزم خود را جزم کرده است!
• به قول گفتنی "از حرف تا عمل فاصله بسيار است!" ما که چشممان آب نمیخورد. با این حال منتظریم ببینیم که رسانهی تبلیغات بازرگانی که تا دیروز برای زکات ترهای خرُد نمیکرد حالا چطور میخواهد بستری باشد برای پیش بردن نهضت احیا و ترویج زکات؟!
• بر فرض که چندین برنامه هم بسازند؛ با چه محتوایی این برنامهها روی آنتن خواهد رفت؟ در کجا و چه زمانی پخش خواهد شد؟ آیا شبکه استانی فلانجا میخواهد نشان دهد که آقای کشاورز یا آقای چوپان مثلاً زکاتش را داده؟! یا میخواهد راجع به حقوق مالیِ نصفِ بیشتر جمعیت ایران اعتراض کند که توسط قارونهای شکمپرِ زمان تصاحب شده؟
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#توییت_گرام
«چرا فردی که درآمد کافی برای اداره زندگیاش را دارد بازهم باید از مستأجرِ تحت فشار اجاره بگیرد؟!!
خانهات که خالیست و نیاز نداری، خب بده به این بنده خدا چند وقت
مگر ما مسلمان نیستیم؟!
کی به تعالیم اسلام بازمیگردیم
حرص و طمعِ بیشتر داشتن نابودمان کرده...»
#زکات_مال
#انصاف
👤 امیر گودرزی
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat