هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
مال حرام قاتل امام.mp3
22.89M
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت کردند و بعد روبرویش ایستادند؟
🔻«عریفها» چه کسانی بودند؟
#ساختار_اقتصادی_حکومت_یزید
#عطایای_حرام
#نظام_مالی_نامشروع
🏴 ... قَدْ انْخَزَلَتْ عَطَّیاتُکمْ مِنَ الْحَرامِ وَمُلْئِتْ بِطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِکمْ ...
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
✍️ کدام مال حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
• اهل کوفه نه از دیوار خانه یکدیگر بالا میرفتند و نه در ادای دین سست بودند که از سوی سیدالشهداء متصف به حرامخواری شدند بلکه نظام مالی حاکم بر آنها، شکمهایشان را از حرام پر کرد. امام به دعوت کوفیان به سوی کربلا رهسپار شد اما اهل کوفه که قرار بود برای نهضت امام حسین(ع) جانشان را تقدیم کنند؛ به یکباره تصمیمشان تغییر یافت و بیعتشکنی کردند. نه تنها علیرغم خواسته اولیهشان، به یاری او نشتافتند بلکه روبروی اباعبدالله ایستادند و درنهایت هم با مشارکت یکدیگر او و یارانش را به شهادت رساندند.
• متأسفانه خیلی از مبلغان دین در ایام عزای امام حسین(ع) در توضیح عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» به مردم میگویند: «مواظب و مراقب باشید با رعایت احکام فردی، لقمه حرام در زندگیتان وارد نشود تا همانند مردم کوفه، امام خود را تنها نگذارید»! این تفسیر عملاً تحریف موضع ارزشمند سیدالشهدا و بالاخص واقعه تاریخی کربلا است! گزاره «قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِیّاتُکُمْ مِنَ الْحَرامِ» منظور شفاف امام را میرساند که دقیقاً فراز قبلی «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» میباشد و اتفاقا اغلب در منابر ذکر نمیشود. «عطاء» مبلغی از بیت المال بود که دستگاه حاکمیت اموی بر اساس قواعد خودش به عربهای کوفه پرداخت میکرد. بنابراین امامحسین(ع) با اشاره به ساختار اقتصادی نامشروع حکومت اموی، مردم کوفه را مورد عتاب قرار داد و نباید فکر کنیم که عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» یک جمله صرفاً اخلاقی و کلی بوده است.
• شاید برای مخاطب واضح نباشد چرا در نگاه ائمه تقسیم بسویه «بیت المال» یک ضرورت جدی به حساب میآمده و نسبت این امر با وضعیت امروز ما چیست؟ باید بگوییم، به لطف غربگرایی و اعتقاد ضمنی به جدایی دین از اقتصاد، نهاد اسلامی «بیت المال» در کشور ما اصلاً وجود ندارد.(اقتصاد اسلامی هنوز در کشور مبنا نیست.) آن چیزی که امروزه ما به عنوان «بیت المال» صدایش میزنیم و منظورمان اموال دولتی یا احیاناً بودجه دولت است، با «بیت المال» صدر اسلام کاملاً فرق میکند. اموال «بیت المال» در صدراسلام، به مجموع «خراجات» و «جزیهها» گردآوری شده اطلاق میگشت. باتوجه به اینکه در رژیم پهلوی با عنوان اصلاحات ارضی، زمینها به سان کالا خصوصی شدند، خراج موضوعاً از میان رفته است و قانون «جزیه» نیز که مستند است به آیه قرآنکریم در همان دوران طاغوت، توسط جمعی از یهودیان و مزدوران بهایی با حمایت انگلستان به تدریج حذف شد. شرح تمام ماجرا بسیار مفصل است اما دانستن همین میزان برای فهم مسئله مورد بحث ما، کافی به نظر میرسد.
• با فهم چرایی «خراج» و «جزیه» میتوان دریافت که بودجه حکومتی بیت المال به صورت بسویه به مسلمان آزاد تعلق دارد لذا چنانچه قرار باشد بخشی از این اموال به صورت مستقیم توزیع شود، همه آنها از این اموال به صورت مساوی سهم خواهند داشت در غیر این صورت حاکم اسلامی و والیهای تحت امر او موظفند، اموال بیت المال را برای مصالح اجتماعی خرج کنند. یک قاعده مهم درمورد اموال بیت المال وجود دارد که نباید آخر هر هفته چیزی از آن باقی بماند. در زمان خلیفه دوم، انحراف در توزیع بیت المال شروع شد و در زمان خلیفه سوم این وضعیت به اوج خود رسید.(از علل مهم قیام مسلمانان علیه سیاستهای خلیفه سوم و انگیزه بیعت با امامعلی(ع) مسئله توزیع اموال بیت المال بود.) امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ظاهریشان، سنت پیامبر را در مورد توزیع بیت المال احیاء نمودند. اما از زمانی که حکومت به دست معاویه و یزید افتاد، اموال بیت المال المسلمین با معیارهای مد نظر حکومت اموی توزیع شد.
• برای کسب آگاهی از نظام مالی_سیاسی حکومت اموی، صوت سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی که در حدود ۲۰ دقیقه است، توصیه میشود.(صوت پیش از این پیام، در کانال ارسال شده است) مردم عزادار حق دارند بدانند، مشکل در ساحت کلان یعنی به نظام مالی فاسد حکومت یزید بازمیگشت و همین ساختار اقتصادی فرزند پیامبر را به شهادت رساند. در یک کلام، پیادهسازی نظام اقتصادی اسلام و کنار گذاشتن الگوی حکمرانی متعارف در صحنه روابط مالی اقدامی است به مراتب مهم و ضروری! و قطعاً تعلل در اجرای آن، تبعات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔻 برخی از دوستان بابت کم شدن فعالیت کانال گلایه کردند.
• واقعیت این است که مشکل اصلی به «کمبود نیروی فعال و مشارکتکننده» برمیگردد. طبعاً چنانچه بار مسئولیت بین چند نفر تقسیم میشد و هر کس گوشهای از کار را بلند میکرد، سرعت عملکرد جنبش متناسب و قابل قبول بود.
• در حال حاضر، مسئولین جنبش به قدری کم تعداد هستند که اگر دو یا سه نفر برای مدتی به خاطر محدودیتهای موقت زندگی شخصی عرصه را ترک کنند، کارها تا زمانی که این چند نفر برگردند متأسفانه روی زمین میماند.
#دعوت_به_همکاری
• سنگر احیای زکات، علیرغم اهمیت فوقالعاده بالای موضوع به شدت خالی است.
• از طرفی فعالیت جنبشی در این راه، نعمت است؛ لطف و عنایت و توفیقی است که خدا به ما داده و کار برای خداست. امیدواریم خدا از ما قبول کند و شاید از بین همه کارهایی که در زندگی انجام دادهایم، همینها رهتوشه آخرت ما را بسازد. "لذا دعوت این حقیر به حضور و همکاری دوستان در فعالیت، متضمّن اصرار و التماس نیست."
• برای بخشهای مختلف جنبش - به خصوص اداره صفحه اینستاگرام - به نیروی مسئول احتیاج داریم. برادران و خواهرانی که احیاناً تصمیم دارند فعالیت نمایند و البته مصمّم هستند تا گوشهای از کار را بلند کنند، از طریق گروه بحث (@ZakatGroup) میتوانند به ما اطلاع دهند.
🔹از طرف یکی از مسئولان جنبش
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
4_5947550976402523776.mp3
806.5K
#مواضع
🔉 گزیدهای از سخنرانی حاج آقای پناهیان
▪️نقش امام جامعه در مورد #انفاق و #مواسات علاوه بر دادن انگیزه فردی، «بسیج جمعی» است.
▪️هنوز در مراتب بسیار اولیه و ضعیف هستیم. مثلاً امام عصر [هنگام قیام] کسانی که «زکات» نمیدهند را گردن میزند!
🔻ستاد زکات داریم، ضعیفتر از ستاد نماز! خمس هم که ستاد ندارد؛ فعلاً همه چیز تعارفی است!
🗓 شنبه ۸ شهریورماه ۱۳۹۹
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#مواضع 🔉 گزیدهای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد #انفاق و #مواسات علاوه بر د
✍️ چرا نیاوردن زکات، جرم سنگینی است؟
• حاج آقای پناهیان در میان صحبتهایشان اشاره کردند: «حدیث داریم، امام زمان کسانی که زکات ندهند را گردن میزند.» این تکگزاره برای عموم، به دلیل عدم شناخت کافی راجع به اصل موضوع زکات و ابعاد آن کمی عجیب به نظر میرسد و احتمالاً برخی از افراد را به واکنش وامیدارد.
• شخص در مواجهه با این تکگزاره احتمالاً از خود میپرسد: چطور ممکن است، یک پرداخت شرعی (۱) و فردی (۲) که تنها بر عهده جمع محدودی از چوپانان و کشاورزان (۳) است آنقدر برای امام زمان حساس باشد که مانعان زکات یا همان کسانی که عمداً زکات نمیپردازند، توسط او گردن زده شوند؟
• ابهام مورد نظر، نتیجه سه فرض رایج و اشتباه در خصوص زکات است. باید بدانیم که:
۱- زکات برخلاف تصور رایج یک پرداخت شرعی نیست بلکه کاملاً عرفی و طبیعی محسوب میشود؛ در واقع اصل این پرداخت، مسلمان و غیرمسلمان نمیشناسد.
۲- زکات یک پرداخت و بدهی اجتماعی است و نه فردی. هم حقالله است و هم حقالناس. کسی که از قصد زکات نمیدهد، در واقع همان اندازه دارایی دیگران را چپاول کرده است و میبایست تبعات حقوقی داشته باشد.
۳- زکات، حقی معین است که برگردن صاحبان اموال بسیار قرار دارد. به بیان ساده، چنانچه کسی از یک حدی توانایی مالیش فراتر رود به طوری که زندگی خود و خانوادهاش سخت نگذرد، جزء مشخصی از اموالش را مالک نیست و به افرادی تعلق دارد که زندگیشان به طور کامل تأمین نمیشود. لذا بخشی از جامعه، میبایست زکات بدهند و مابقی لازم است زکات بگیرند. زکاتدهندگان و زکاتگیرندگان مجموعاً کل مردم را تشکیل میدهند و از این رو موضوعی بسیار برجسته و مهم در روابط اجتماعی است.
• حالا اگر حکومتی (خواه اسلامی یا غیراسلامی) زکات را به رسمیت بشناسد به دلایل علمی و مشخصی که قبلاً توضیح دادیم، به طور یکپارچه و متمرکز زکات میگیرد و آن را تخصیص میدهد. بدین شکل، زکات به یک نهاد حکومتی برای تأمین اجتماعی تبدیل میشود.
• به همین جهت عدم آوردن زکات به صورت عمدی، اولاً نوعی سرقت به حساب میآید(البته سرقت از نیازمندان!) ثانیاً مصداق بارزی از مخالفت با حکومت و قانون است. در کنار این دو موضوع، چنانچه حکومت برای بازدارندگی نیز به جای تجسس (پایمال کردن کرامت انسانی)، مجازات سنگینتری وضع کند؛ با احتساب این شرایط، اعدام یا مجازات مشابه آن برای جنایت منع زکات چندان دور از ذهن و عجیب به نظر نمیرسد.
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#مواضع 🔉 گزیدهای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد #انفاق و #مواسات علاوه بر د
✍️ امام زمان مهربان را خشن نشان ندهید!
• چند روزی هست که کلیپ کوتاهی از صحبتهای حاج آقای پناهیان در شبکههای اجتماعی، منتشر شد که در آن گفته میشود: "که امام زمان کسانی که زکات نمیآورند را گردن میزند."
• در این مدت عدهای که طرفدار و یا مروج اسلامِ مَندرآوردی تحت عنوان #اسلام_رحمانی هستند، از این حرف آقای پناهیان عصبانی شده و حسابی صدایشان درآمد. به عنوان مثال آقایی به نام "مصطفی داننده" در یادداشتی اظهار کرده بود که چرا چهره امام زمان را که امام مهربانی است این همه خشن نشان میدهید؟! و یادداشتش را - جوری که میخواهد انگار خودش را خالی کند - با این جمله پایان میدهد: "لطفا با چنین سخنرانیهایی به اعتقادات مردم ضربه نزنید، آنهم در دنیایی که ظاهر الصلاح به اندازه کافی با ریای خود به اسلام ضربه زدهاند."
• به طور خلاصه #اسلام_رحمانی یک تفکر و برداشت غلطی از اسلام ناب محمدی است که در آن جنگ و جهاد با کفار، فرهنگ مقاومت، عذاب گناهکاران و ... را حذف میکند؛ درست مشابه مسیحیت تحریف شده تبشیری. با توجه به شواهدی پشت پرده حامیان تفکر اسلام رحمانی، سرویسهای جاسوسی آن طرف آبی مخصوصا انگلیس است و این یعنی عمداً این موضوع پیگیری میشود.
• جریان انحرافی قائل به این نگاه، اتفاقاً با تبلیغ یک اسلام قلابی، اعتقادات مردم را به بازی میگیرند و برای اینکه یک وقت مورد سوال واقع نشوند در جایگاه طلبکار، به سایرین برچسب خشونتطلب، ریاکار و تندرو میزنند.
🔻پینوشت: این جماعت میبایست یاد بگیرند هیچگاه نباید از ما توضیح بخواهند، کسی که انحراف ایجاد میکند تیشه به ریشه اسلام میزند باید جواب دهد؛ نه ما! و همچنین لازم است ما بچه حزباللهیها نیز یاد بگیریم در مقابل گزافهگوییهای آنها پاسخگو و منفعل نیستیم و نباید باشیم.
یادداشت کامل آقای داننده را میتوانید در لینک زیر ملاحظه کنید:
🔗 https://www.asriran.com/0037ld
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#مواضع 🔉 گزیدهای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد #انفاق و #مواسات علاوه بر د
• آقای پناهیان حرف ائمه را گفته، آقای تاجزاده میگوید دارد خشونت تئوریزه میکند. حرف منافقین از صدر اسلام همین بوده است: دین محمد (ص) را تا جایی قبول داریم که خوشمان بیاید./توئیت سید امیر سیاح
• جدا از این حرفها کدام دوست یا دشمنی واقعا باور میکند که جناب تاجزاده، از روی دلسوزی نسبت به امام عصر(عج) و اسلام این طور واکنش داده؟ از فحوای منافقانه و تابلوی توئیت به راحتی میتوان فهمید که چه چیزی مد نظر دارند؟ بهانه جور کردن برای تخریب وجهه حاج آقای پناهیان و در کنارش آیت الله مصباح؛ حالا مهم نیست این بهانه چه باشد.
• این هم لینک پیامی از کانال تاجزاده: یادداشت حجاریان در دفاع از #اسلام_رحمانی!
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔻انکار «اصل زکات»، به معنای خروج از وادی #توحید و انکار «احکام اسلامی زکات»، به معنای خروج از وادی #اسلام میباشد. #ارتداد
🔻و «خودداری کردن از آوردن زکات» توسط صاحبان اموال بسیار - خواه این افراد مسلمان باشند چه نباشند - نزد خدا #گناه_کبیره است و در صحنه اجتماعی یک #جنایت_بزرگ به شمار میرود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
28.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #نجات_اقتصاد_با_کدام_تئوری
💠 در روزگاری که حلال خواری ۷.۵ میلیارد جمعیت زمین به صورت عام و انسان ایرانی به صورت خاص که با قمار بورس و ربای بانک که رهآورد #اقتصاد_مدرن است، مخدوش شده، میتوان با تئوریزه کردن ساز و کار زندگی افرادی همچون «کربلایی محمد کاظم ساروقی» در حلالخواری و پرداخت #خمس و #زکات مالش کشور و جهان را به سمت حلالخواری و رستگاری سوق داد.
📌دریافت کلیپ با کیفت FULL HD از آپارات:
🔗m.aparat.com/v/lo78a
✅ @jdale_ahsan
✅@Hasanabbasi_ir
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
💢 درست در زمانی که نسخههای تجویزی برآمده از آموزههای #اقتصاد_متعارف، اوضاع اقتصادی کشور ما را به این روز انداخته و همین شرایط موجب اقبال جوانان به سمت #اقتصاد_اسلامی شده است؛ هفتهنامهی «تجارتِ فردا» مصاحبهای را از یک فردِ ملبس به لباس دین، منتشر کرده که در آن به طرز عجیبی از جریان اصلی اقتصاد متعارف دفاع میشود!
📌البته این اقدام از سوی مجله #تجارت_فردا - که یکی از رسانههای شناخته شده لیبرال میباشد - قبلاً سابقه داشته است. به عنوان مثال در بحبوحه جو غالب مخالفت با ربای بانکی، مصاحبهای از یک روحانی در این خصوص منتشر کردند تا در آن اوضاع به گونهای از #سیستم_ربوی_بانکی اعاده حیثیت شود.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرفتر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبهی دیگری از همین فرد (سید جواد علوی بروجردی) منتشر میکند که در آن اصل #اقتصاد_اسلامی انکار و در عین حال مباحث جهتدارِ #اقتصاد_متعارف، علمی و عقلایی توصیف میشود!
📌ظاهراً وضع به گونهای شده که هر روز یک نفر میتواند ادعای «مرجعیت» کند! (شاید نوه مرجع بودن از ملاکهای مرجع شدن باشد و ما خبر نداریم.) هر از گاهی هم از یک «آیت الله» رونمایی میشود و به کسی هم برنمیخورد. به هر جهت لیبرالها این ترفند را یاد گرفتهاند که میشود برای موجه نشان دادن حرفهای خودمان، مواضع موافق چند عدد طلبه حوزه را به عنوان موضعگیریهای «آیت الله» و «مرجع تقلید» به خورد مخاطب بدهیم!
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرفتر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبهی دیگری ا
✍ درباره مواضع کسی که از #اقتصاد_الحادی دفاع میکند! و ادعا میکند که #اقتصاد_اسلامی یک شوخی است.
• روایتی از پیامبر نقل شده که ایشان میفرمایند «حُبُّ الشّئِ یعْمی و یصِمُّ» یعنی علاقه زیاد به یک چیز، آدمی را کور و کر میکند. جناب علوی بروجردی نیز چنان شیفته مظاهر تمدنی غرب هستند که کاستیهایش را نمیخواهد ببیند و همه چیزش در نظر او زیبایی است. بنابراین نباید فکر کنیم ایشان در یک بخش خاصی شبههای دارند و با آوردن چند استدلال بتوان او را قانع کرد بلکه ریشه مواضع اشتباهش برمیگردد به انتخاب یک رویکرد غلط که اتفاقاً طیف سیاسی اصلاحطلب هم گرفتار آن است. #غرب_گرایی
• مثلاً معتقدند آن چیزی که بانک در مقابل وام، میگیرد ربا نیست و بانک را نباید به عنوان مرکز ربایی دید یا جایی گفتند که بانکهای مسیحی و یهودی خدمات ارزندهای برای مردم خود انجام میدهند.(تصور کنید که مدیچیها و روچیلدها، قصد خدمت به مردم را داشتند!) دلیل بروز این نوع موضع عجیب و غیرمنطقی، چیزی نیست جز نتیجه شیفتگی نسبت به غرب وگرنه این اظهار نظر مبنای علمی ندارد.
• یا مثلاً بر این باورند که مشکلات اقتصادی کشور هیچ ارتباطی به ضعف ساختارهای متعارف، سوء مدیریت مسئولین دولت فعلی و ایرادات تئوریهای جریان اصلی اقتصاد ندارد بلکه به خاطر وجود تحریمهاست! به طرز خندهآوری هم موافق برجام هستند با این توجیه که میان اروپا و آمریکا اختلاف نظر ایجاد میکند!!
• یا در خصوص علوم انسانی غربی، میگویند اینها علم محض و عقلایی هستند و ما باید به سیره عقلا تمسک کنیم. ایراد این افراد به همان شیفتگی مفرط به غرب برمیگردد وگرنه هر آدم آزادهای با یک مطالعه اندک به سادگی درمییابد که آنچه علم اقتصادش میخوانند، ربا را به رسمیت میشناسد مسئلهای که از نظر ما اصلاً عقلایی نیست. یا اگر بخواهیم کمی تخصصیتر تحلیل کنیم، از مفروضات اصلی اقتصاد متعارف انگارهای به نام «مالکیت خصوصی» است در حالی که ما به دلیل اعتقاد به اصل توحید، در درجه اول به مالکیت خداوند و در درجه دوم به مالکیت محدود انسان باور داریم مثلاً ما به وجود روابط مالی_اجتماعی نظیر #زکات و صلهامام اذعان داریم ولی آنها وجود این مناسبات را انکار میکنند.
• به طور کلی #التقاط در نگاه امثال علوی بروجردی، ریشه در عشقورزی و دلباختگی نسبت به غرب دارد و چه به حق امام خمینی(ره) فرمودند «التقاطی فکر کردن خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است.»
پیوست:
🔗 منبع برخی از مواضع علوی بروجردی جهت مطالعه بیشتر
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرفتر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبهی دیگری ا
✍ آدام اسمیت؛ انتشار گزیدهای از اظهارات او
🔻به مناسبت شبههافنکی علوی بروجردی
• آدام اسمیت (۱۷۲۳ - ۱۷۹۰)، فیلسوف اخلاق، اقتصاددان و نویسنده انگلیسی متولد اسکاتلند است که از وی به عنوان «پدر علم اقتصاد مدرن» یا پدر نظام سرمایهداری یاد میشود. او نظراتش را در مورد اقتصاد در کتابی تحت عنوان «تحقیق درباره ماهیت و علل ثروت ملل» به تفصیل شرح داده است.
• اسمیت، در این کتاب اعتقاد خود را مبنی بر اینکه نفع شخصی و خودخواهی عامل خوشبختی اقتصادی است [و نه خیرخواهی] اینگونه مینویسد:
▪️... this is how we obtain from one another most of the help that we need. We don’t expect our dinner from the benevolence of the butcher, brewer, or baker but from their regard for their own interest; we appeal not to their humanity but to their self-love, and talk to them not of our needs but of their advantages
▪️او (انسان) بیشتر موفق خواهد بود اگر بتواند خوددوستی همنوعانش را در راستای منافع خویش جلب کند (!)، و به ایشان نشان دهد که به نفع خودشان است برای او همان کارهایی را انجام دهند که وی به آنها نیاز دارد (!)... ما از سخاوتمندی قصاب و آبجوساز و نانوا انتظار شام نمیکشیم بلکه به جهت التفات آنها به منافعشان انتظار شام داریم. ما خود را نه مخاطب انساندوستی ایشان بلکه مخاطب خوددوستیشان میدانیم(!) و با ایشان نه از ضروریاتمان بلکه از منافعشان سخن به میان میآوریم(!) (کتاب ثروت ملل؛ سال ۱۷۷۶، ص۱۶.)
• تحلیل فوق که اسمیت از روابط انسانی در زمینه اقتصاد ارائه میدهد، جزء اصول موضوعهای به شمار میرود که علم اقتصاد مدرن با محتوای فعلی روی آن بنا شده است. انسان و جامعه مدنظر آدام اسمیت و به طور کلی علم اقتصاد متعارف، به همان شیوه رفتار میکنند چیزی که ما در پی آن نیستیم.
• در همین رابطه بد نیست اضافه کنیم که سال ۱۳۹۰؛ حضرت آقا در دیدار با دانشجویان با به کار بردن تعبیر #اقتصاد_آدام_اسمیتی، آزادی غربی (اباحهگرایی=لیبرالیسم) را مردود میدانند:
«یکی از مشکلات ما در طول این سالها این بوده که افرادی آمدهاند مفاهیم اسلامی را با مفاهیم غربی ترجمه کردهاند، حرفهای غربیها را تکرار کردهاند، دنبال تحقق آنها بودند؛ در حالی که انقلاب اسلامی برای این نیست. آزادی غربی در زمینهی اقتصاد، همین مطالبی است که میبینید؛ همین «اقتصاد آدام اسمیتی» و رسیدن به این وضع دیکتاتوری اقتصادی موجود دنیا، که الان دارد انحلال و فروریختگی خودش را بتدریج نشان میدهد. مراد ما از آزادی که این نیست. آزادی انسانی به معنای آزادی اخلاقىِ بیبندوبارىِ فرهنگىِ غربی نیست.»
۱۳۹۰/۰۷/۲۴
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرفتر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبهی دیگری ا
✍ کینز و انتشار برخی از اظهارات او
🔻به مناسبت شبههافکنی علوی بروجردی
• قبل از هر چیز باید بگوییم که جان مینارد کینز (John Maynard Keynes)(۱۹۴۶ - ۱۸۸۳)، اقتصاددانان برجسته قرن بیستم محسوب میشود. که در کتابهای اقتصاد کلان، نظریههای او راجع به موضوعاتی از جمله اشتغال، سطح عمومی قیمتها و ربا مرور میشود.
• در اقتصاد کلاسیک، ربا(قیمت سرمایه) را برآیند پسانداز(عرضه سرمایه) و سرمایهگذاری(تقاضای سرمایه) میدانند اما کینز تعبیر متفاوتی بیان کرده و آن را بر اساس عرضه پول و تقاضای پول توضیح میدهد. [دیدگاه کلاسیک و کینزی هر دو ربا را به رسمیت میشناسند] از نظر کینز دولت با "افزایش یا کاهش عرضه پول و تغییر نرخ بهره"(که آن را سیاست پولی مینامد)، نقشی برجستهای در به سامان کردن اقتصاد بازی میکند.
➖➖➖➖➖➖
• گزیدهی منتخب از اظهارات وی در مقالهاش:
▪️I see us free for sure and certain principles of religion and traditional virtue-that that avarice is a vice, that the exaction of usury is a misdemeanor and the love of money is detestable.
▪️من خودمان را آزاد میبینم، آزاد برای بازگشتن از آن اصول قطعی و مطمئن دینی و سنتی (!) که در آن طمع داشتن گناه است(!)، تحمیل کردن ربا بر خلاف قانون الهی است(!)، و اینکه پول دوستی نفرتانگیز است(!)
▪️that those walk most truly in the paths of virtue and sane wisdom who take least thought for the morrow. we shall once more value ends above means and prefer the goods to the useful. We shall honour those who can teach us how to pluck the hour and the day virtuously and well. the delightful people who are capable of taking Direct enjoyment in things, the lilies of the field who toil not, neither do they spin.
▪️آنهایی در مسیر فضیلت و حکمت مقدس گام بر میدارند که کمترین توجه را به آینده دارند(!) ما باید بار دیگر هدف ها را بالاتر از وسیله قرار دهیم خوب (سود) را فراتر از مفید (سعادت)(!) ما باید قدردان کسانی باشیم که قادرند به ما بیاموزند که چگونه ساعت و روزها را شرافتمندانه بگذرانیم(با توجه به اینکه در جمله قبلی با ناراحتی گفته مجبوریم یک بار دیگر هدف را بالاتر از وسیله قرار بدهیم.) افراد با نشاطی که میتوانند از چیزها لذت ببرند(!)
▪️But beware! the time for all this is not yet. for at least another hundred years we must pretend to ourselves and to everyone that fair is foull and foul is fair. for foul is useful and fair is not. avarice and usury and precautions must be our gods for a little longer still. For only they can lead us out of the tunnel of economic necessity into daylight.
▪️اما آگاه باشید که چنین دورهای هنوز فرا نرسیده است، برای صد سال دیگر برای خود و هرکس دیگر تظاهر کنیم که بدی، نیکی است و نیکی بدی است(!)؛ زیرا بدی مفید است و نیکی نیست.(!) حرص و طمع و ربا و محافظهکاری؛ باید همچنان برای یک مدت کوتاه دیگر؛ خدایان ما باشند.(!) زیرا فقط آنها میتوانند ما را از گذرگاه تاریک اقتصادی به روشنائی روز؛ رهنما شوند.(!)
📚 منبع: مقاله جان مینارد کینز با عنوان
«Economic Possibilities for our Grandchildren»
انتشار یافته در سال ۱۹۳۰ میلادی.
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرفتر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبهی دیگری ا
✍ آیا علم اقتصاد مدرن به عقلانیت متکی است؟
• علوی بروجردی در تاریخ ۱۳۹۶/۴/۲۵ در حضور جمعی از عوامل یک بانک گفته بود: «خوشبختانه در دولت فعلی، که انشاءالله در دولت بعد هم ادامه پیدا کند، کسانی سر کار آمدند که اقتصاد را میفهمند. اقتصاد علم است. با تعبیر «اقتصاد اسلامی» مخالفم. چون اقتصاد اسلامی همان اقتصاد عُقلایی است... منظور از عقلا چیست؟ عقلای عالم روشهای اقتصادی شناختهشده مقبولی پیش همگان دارند که مجموع آنها اقتصاد عقلایی میشود. شرع هم همین را میگوید. اسلام هم همین را میگوید. اقتصاد عقلایی اقتصاد آزاد است نه اقتصاد کمونیستی.»
• چند روز پیش، رسانههای اقتصادی لیبرال این شخص را به عنوان آیت الله و مرجع تقلید جا زده و از او مصاحبهای منتشر کردند که مثلاً ما از زبان یک بزرگ دین ! بشنویم: اقتصاد متعارف، همان اقتصاد عقلائی است و اسلام نیز ما را به پیروی از همین آموزهها فرامیخواند!! نکته جالب اینجاست که این حرفها به مذاق رسانههای سیاسی اصلاحطلبان(رفورمیستها) هم خوش آمده و در بازنشر آن مشارکت کردند.
• به همین مناسبت تصمیم گرفتیم برای نشان دادن بخشی از تعارضات دیدگاه اسلام و تئوریهای علم اقتصاد، گزیدهای از اظهارات دو اقتصاددان برجسته غرب را در کانال قرار دهیم:
▪️آیا آقای کینز - تئوری پرداز علم اقتصاد - از سر توجه به عقلانیت در مقالهای که سال ۱۹۳۰ میلادی که از خود منتشر کرده راه نجات اقتصاد را شیوع ربا و طمع میداند؟ آیا نظر او قطعی و عقلائی است و باید همه بپذیرند؟
▪️آیا آدم اسمیت - که از او به عنوان پدر علم اقتصاد یاد میکنند - وقتی در کتاب ثروت ملل خود میگوید، نفع شخصی و خودخواهی عامل خوشبختی جامعه است و خیرخواهی نمیتواند منشاء آن باشد، از چیزی به نام عقل و منطق کمک گرفته و ما محکومیم به پذیرش آن؟
▪️ آیا بنتام که از برجستهترین اقتصاددان های دنیاست و نظریاتش در دانشگاهها تدریس میشود، در رویکرد عقلائی به ربا علاقه نشان داده و کتابی به ظاهر علمی تحت عنوان دفاع از ربا (Defence of Usury-م1787) مینویسد؟
• با این اوصاف چگونه یک نفر آن هم در لباس دین (!) و ملقب به آیت خدا (!) میتواند ادعا کند نظرات اقتصاددان غربی، علمی و عقلائی است و لذا با آموزههای اسلامی سازگاری دارد؟ بعد هم اقتصاد اسلامی را شوخی بنامد و در آخر نتیجه بگیرد به همان مسیر پیروی از تفکرات غربیها برای اداره اقتصاد کشور میبایست ادامه داد؟!
🔰 چه به حق حضرت آقا بیان کردند: «تئوریپردازیهای غربی در زمینهی سیاست، در زمینهی اقتصاد، تئوریهای ناقص و عقیم و بیخاصیتی است. ما را بیشتر تشویق میکند که برویم به درون خودمان مراجعه کنیم و فکر اسلامی و اندیشهی اسلامی را پیدا کنیم.»(در دیدار جمعی از اساتید دانشگاهها ۱۳۹۰/۶/۲)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۱
• «مالکیت خصوصی» که در غرب مطرح شده است اصلاً معادل مالکیت در اسلام نیست که اگر بود آنها زکاتی که صاحبان اموال بسیار میبایست بپردازند را به رسمیت میشناختند.
• در کانال ما نگاه مکتب توحیدی با دو مکتب مادی و غیرتوحیدیِ «لیبرالیسم و سوسیالیسم» را در موضوع مالکیت، اجمالاً مقایسه کردهایم.
• حالا اگر علوی بروجردی، طرفدار دیدگاه سوسیالیسم بود احتمالاً اینگونه اقتصاد اسلامی را زیر سوال میبرد: «ما در اسلام، مالکیت محدود افراد به رسمیت شناخته شده و عُقلا(سوسیالیستها!) هم معتقدند مالکیت انسان، نامحدود نیست. این موضوع را اسلام پذیرفته چون عقلائی بوده؛ پس ما اسلام را به عنوان یک مکتب اقتصادی مستقل جدای از سوسیالیسم و سرمایهداری، قبول نداریم!»
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۲
• آیا جهانبینی و اعتقاد به توحید یا شرک، در تعیین رفتار اقتصادی_اجتماعی مردم نقشی ندارد؟ چگونه کفار به #رباخواری معتقد بودند و اموال مردم را به ناحق میخوردند؟ چگونه مؤمنین متدین به آیین حنیف حضرت ابراهیم(ع) بر خلاف مشرکین، اهل پرداخت #زکات بودند؟
• اقتصاد متعارف که در دانشگاهها تدریس می شود، با توجیهاتی نظیر «ارزش زمانی پول»[۱] ربا را به رسمیت میشناسد. از اباحهگرایی[۲] (که نامش را آزادی میگذارند) مالکیت اختصاصی[۳] را نتیجه میگیرد و اینگونه از «حق خدا و مردم» (زکات) در اموال اغنیا صرف نظر میکند. آیا اینها غیرقابل خدشه است؟ عُقلائی و علمی است؟؟
[۱]Time Value Of Money
[۲]Liberalism
[۳]Privet Ownership
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۳
• عُقلا، «شرک و الحاد»، «مادیگرایی»، «انکار آخرت»، «اصالت لذت و فایده»، «خودخواهی»، «رباخواری و کارکردن پول»، «مالکیت استقلالی افراد در نسبت با خدا»، «انکار زکات» ... را نمیپذیرند.
• مواردی که برشمردیم، همان اصول موضوعه #اقتصاد_بازار_آزاد (اقتصاد متعارف) میباشد که سیرهی عُقلا آنها را قبول ندارد.
• علوی بروجردی با نفی اقتصاد اسلامی، در واقع میخواهد عرصه را برای کارشناسان سکولار باز کند.
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۴
• #آیه ۸ و ۹ سوره الرحمن: «أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ» #تورم چیست؟ هنگامی که یکای اندازهگیری(میزان) تقلیل داده میشود، آنچه با آن یکا مورد سنجش قرار میگیرد، متورم میشود.
• به لطف امکان خلق پول برای بانک امروز، به کمک این نهاد با هدف دستبرد از ثروت پولی عموم مردم، نقدینگی(پول) را متورم میکنند. خداوند در قرآن کریم به رعایت «میزان»، امر کرده است که اگر اقتصاد اسلامی را برای اداره کشور مبنا قرار داده بودیم، هرگز تورم نداشتیم.
• #رشد_اقتصادی را چنانچه هممعنی «نماء رزق»، درنظر بگیریم طبق #روایت حضرت فاطمه(س) خداوند زکات را برای رشد روزی قرار داده است. لذا از منظر اسلام، از نتایج آوردن زکات توسط اغنیای جامعه، رشد و رونق اقتصادی است.
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
• «دکتر حسن سبحانی» در فضای توئیتر و دکتر «محمد جواد توکلی» با تنظیم یک یادداشت، به اظهارات کسی که اقتصاد اسلامی را نفی کرده بود، واکنش نشان دادند. "این دو بزرگوار از اساتید و کارشناسان اقتصادی شناخته شده کشور هستند."
• آقای توکلی در یادداشت خود با عنوان «حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی»، نکات خوب و ارزشمندی را بیان کردهاند که مطالعه آن را برای دغدغهمندان توصیه میکنیم(لینک) (هر چند انتشار این یادداشت، الزاماً به منزله تأیید و همسویی با تمام نظراتی که مطرح نمودند، نمیباشد.)
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۵
• بله، رسالت اصلی معصومین علیهمالسلام آوردن علم نبود بلکه قصد هدایت جامعه بشری را داشتند. اما در عین حال از لوازم هدایت جامعه، تأسی به علم توحیدی و برائت از آموزههای مادی و الحادی میباشد.
•اگر پیامبر(ص) فقط مرشد معنوی بودند، پس چرا در مدینه حکومت تشکیل دادند و نظامات اقتصادی_اجتماعی ویژهای را ایجاد نمودند که قبل آن نبود؟ چگونه معیشت جامعه به طور کلی دگرگون شد و این تحولات آنقدر جدی بوده که تاریخنویسان با تحیر از آن یاد میکنند؟ #حد_کنز #بیت_المال #زکات
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۶
• مخاطب زیرکتر از آن است که متوجه مغالطههای شیطنتآمیز او نشود:
اولاً هیچ عاقلی، تحقیق، اتکا به تجربه و ضرورت نظریهپردازی را زیر سوال نمیبرد. ثانیاً گزارههای اثباتی که در قرآن و بیانات ائمه آمده کم نیستند و استفاده از یافتههای وحیانی هیچ اشکالی ندارد. ثالثاً کل اقتصاد اسلامی را نمیتوان با رد یک حدیث ضعیف (از نظر سندی) انکار کرد. #بیتقوایی
• «مبنای علوم انسانی غربی، #غیرالهی است؛ #مادی است؛ #غیرتوحیدی است؛ این با مبانی اسلامی سازگار نیست؛ با مبنای دینی سازگار نیست. علوم انسانی آن وقتی صحیح و مفید و تربیتکننده صحیح انسان خواهد بود و به فرد و جامعه نفع خواهد رساند که براساس تفکّر الهی و جهانبینی الهی باشد.» امام خامنهای - ۱۳۹۳/۴/۱۱
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۷
• علوی بروجری، چنان شیفه مظاهر تمدنی غرب است که کاستیهایش را نمیتواند ببنید. پس چارهای ندارد جز اینکه مشکلات اقتصادی کشور را بر گردن تحریمها بیندازد و بگوید: «خوشبختانه در دولت فعلی، که انشاءالله در دولت بعد هم ادامه پیدا کند، کسانی سر کار آمدند که اقتصاد را میفهمند. اقتصاد علم است. با تعبیر #اقتصاد_اسلامی مخالفم.»(۱۳۹۶/۴/۲۵)
• «یکی از نتائج یا حواشی حوادث منطقهی ما - که بالاتر از حواشی است - غلط از آب درآمدن تئوریهای غربی است. همهی تئوریهای اینها در زمینهی اقتصاد - که حالا وضع اقتصادیشان را دارید مشاهده میکنید - در زمینهی سیاست، ادارهی سیاسی آنها، مدیریت سیاسی آنها، اینجور دارد در این منطقه به گل مینشیند ... اینها نشان میدهد که تئوریپردازیهای غربی در زمینهی سیاست، در زمینهی اقتصاد، تئوریهای #ناقص و #عقیم و #بیخاصیتی است؛ ما را بیشتر تشویق میکند که برویم به درون خودمان مراجعه کنیم و فکر اسلامی و اندیشهی اسلامی را پیدا کنیم.»(بیانات آقا در دیدار جمعی از اساتید دانشگاهها ۱۳۹۰/۶/۲)
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرفتر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبهی دیگری ا
#یادداشت
✍ آیا چیزی به نام #علم_اقتصاد داریم؟
• بیش از شصت-هفتاد سال است (از زمان نگارش اقتصادنا توسط شهیدصدر) که جامعۀ روشنفکران غربزده گاه و بیگاه سؤالی تکراری را مطرح میکنند و با گلآلودکردن آب، ماهیگیری میکنند: آیا چیزی به نام «اقتصاد اسلامی» داریم؟ کاری به اغراض سیاسی یا منافع اقتصادی مطرحکنندگان این شبهه ندارم، اما به محض مطرحشدن این شبهه، تعداد زیادی از متفکران در سطوح مختلف سعی در پاسخگویی به این شبهه میکنند و هر کدام به نحوی از انحا تلاش میکند نشان دهد که بله، چیزی به نام اقتصاد اسلامی داریم؛ حالا این «چیز» ممکن است از جنس «علم» نباشد اما قطعاً از جنس مکتب است، همانطور که مکتب سرمایهداری و سوسیالیسم داریم.
• اما هیچکس نمیپرسد که آیا اساساً چیزی به نام علم اقتصاد داریم؟ این چیز کجاست؟ کدام علم؟
• در نگاه اول، کسانی که این سؤال برایشان عجیب است، در ذهن خود آنچه در دانشگاهها و کلاسهای درسی تحت عنوان اقتصاد خرد و اقتصاد کلان و اقتصاد سنجی تدریس میشود را «علم» اقتصاد میدانند و لذا جواب سؤال برایشان روشن است: بله، علم اقتصاد داریم و منظور از آن، اقتصاد اثباتی است!
• برای اینکه بحث روشنتر شود، باید به چند سؤال پاسخ دهیم: اولاً منظور ما از علم چیست؟
• اگر علم یعنی معرفتی که از هستها و واقعیتهای مشاهدهشده (facts) سخن میگوید، باید بهعنوان مدرس دانشگاه که سالهاست اقتصاد خوانده و تدریس کردهام بپرسم که در اقتصاد خرد و اقتصاد کلان از کدام «واقعیت» و از کدام «هست» سخن میگوییم؟ آیا واقعیتهای مشاهدهشده و بهاصطلاح هستهای اقتصادی بهصورت لخت و عریان در صحنۀ عینیت حضور دارند و ما کافیست چشممان را باز کنیم تا آنها را ببینیم یا اینکه این واقعیتها آن چیزهایی هستند که «ما میبینیم» نه آنچه در خارج هست. همواره «ما» به همراه تمام تعلقات و باورها و ذهنیتهایمان بهعنوان حد واسط آنچه درواقع وجود دارد و آنچه بهعنوان گزارهای علمی یا اثباتی (positive) از آن یاد میشود، قرار داریم. به بیان سادهتر، هیچ گزارۀ اثباتی در اقتصاد فارغ از باورها و تعلقات و ذهنیتهای اقتصاددان نیست. البته منشأ این باورها و تعلقات هر چیزی میتواند باشد: جامعه، تاریخ، طبقۀ اجتماعی، فرهنگ و البته دین الهی.
• کسی که اندک مطالعهای در ساحت فلسفۀ اقتصاد یا فلسفۀ علم یا معرفتشناسی داشته باشد میداند که واقع بما هو واقع قابل شناخت و تبیین بدون هرگونه جهتگیری اخلاقی و هنجاری نیست، یا لااقل در آن تردیدها و مناقشات و مناظرات فراوان و بنیادینی وجود دارد.
ادامه در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat