May 11
به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح موضوع «اعتراض بر مدار ادراک عدالت» پرداخت؛
لینک خبر؛
https://hawzahnews.com/xbVV4
@edalateejtemaei
📢 #دعوت_به_همکاری
گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از افراد دارای شرایط زیر در جهت همکاری های پژوهشی و ترویجی به صورت پروژه ای در موضوع عدالت اجتماعی دعوت می کند؛
_ علاقمند به فعالیت پژوهشی و ترویجی در حوزه عدالت اجتماعی
_ دارای کارشناسی ارشد، دانشجوی دکتری و دکتری یا معادل حوزوی
_دارای رزومه پژوهشی
افراد علاقمند لطفا رزومه خود را در یک فایل PDF شامل شماره تماس، تحصیلات، سن و سوابق کامل اجرایی و علمی به ادمین کانال مطالعات عدالت اجتماعی ارسال کنند.
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نابرابری_ثروت
#نابرابری_درآمد
✅ ثروت و درآمد در جهان به شکل نابرابر توزیع شده است.
✅ آمریکای شمالی و اروپا با داشتن ۶۷ درصد ثروت جهان بیشترین بهره مندی از ثروت را دارند.
✅ آفریقا با داشتن ۲درصد از ثروت جهان در پایین ترین جایگاه قرار دارد.
✅ توزیع درآمد نیز وضعیتی مشابه دارد. این کلیپ کوتاه به بررسی وضعیت توزیع ثروت و درآمد در نظام جهانی می پردازد.
@edalateejtemaei
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فساد
#عدالت_اقتصادی
⏪ دکتر #حسین_راغفر پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا علیها السلام، در این گفتگو در خصوص تاثیر فساد و رانت بر نظام اقتصادی ایران صحبت می کند.
⏪ #انحصار گلوگاه های اقتصادی مانند واردات و صادرات در اختیار تعداد اندکی از افراد و نیز #دیون_بانکی و ارتباطات رفاقتی و عدم اجرای قانون موجب بی عدالتی و بیشتر شدن #شکاف_طبقاتی می گردد.
⏪ توجه به حوزه های کلان اقتصادی و #شفافیت در واگذاری امتیازات واردات می تواند به تحقق عدالت اقتصادی کمک کند.
@edalateejtemaei
#نابرابری #اقتصاد_دانش_بنیان
◀️ خانم دکتر مهرابی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در کارگاه عدالت و اقتصاد دانش بنیان که به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به بیان دیدگاه های خود در حوزه نابرابری در عرصه بین الملل از منظر فناوری پرداخت.
⏪ در این کارگاه، برای تبیین موضوع در ابتدا فناوریهای نوظهور از بستر الزامات عصر دیجیتال و تحول دیجیتال بازخوانی شد بر این اساس، ما در دورهای به سر میبریم که فناوریهای نوظهور موتور حرکت دیجیتالی شدن بوده و قابلیتهای دو فضای سایبری و فیزیکی را با هم ترکیب میکنند که منبع جدیدی برای خلق ارزش و بهرهوری و چابک سازی فرایندهای سازمانی و حکمرانی به شمار میرود.
⏪ تأثیرات برجسته و حیاتی اقتصاد دانش بنیان به شکل تسهیل ارتباط با مخاطبان، مشتریان و شهروندان، چابک سازی فرایندهای عملیاتی، تغییر در نگرش و فرهنگ افراد و رهبران و همچنین توانمندسازی نیروی انسانی و تحول در مهارتها مطرح است.
⏪ در این چارچوب رویکرد شکاف فناورانه معتقد است که هرروز شکاف کشورهای «دارا» و «ندار» به لحاظ بهرهمندی از مواهب این فناوریها در حال افزایش است و به دلیل ضعف توان مالی و مهاجرت نیروی ماهر یا اقتصاد ناکارآمد کشورهای ضعیف نمی¬توانند این فاصله را جبران کرده و احتمالاً این شکاف تاریخی و ابدی خواهد شد.
✅ صوت و کلیپ تصویری کارگاه به زودی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
@edalateejtemaei
سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( صد و شصتمین نشست)
عنوان: حکمرانی عادلانه در فرهنگ
ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
لینک صوت جلسه؛
http://radio.isca.ac.ir/music/%d8%ad%da%a9%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-160/
@edalateejtemaei
شکاف قیمتی در بازار مسکن
🔹بر اساس جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی مهرماه امسال در مناطق ۲۲ گانه تهران ۴۶ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان بوده است.
🔹بیشترین متوسط قیمت با ۹۹ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان مربوط به منطقه یک و کمترین متوسط قیمت مسکن با ۲۲ میلیون و ۶۸۹ هزار تومان متعلق به منطقه ۱۸ بوده است.
🔹فاصله بین گرانترین متوسط قیمت (منطقه یک) و کمترین متوسط قیمت (منطقه ۱۸) بالغ بر ۷۶ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان به ازای هر متر مربع است.
#نابرابری
#مسکن
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه پنجم
استاد احمد واعظی
تاریخ برگزاری؛ 13 تیر 1400
لینک صوتی: https://b2n.ir/s33540
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه ششم
استاد احمد واعظی
تاریخ برگزاری؛ 13 تیر 1400
لینک صوتی: https://b2n.ir/z05835
@edalateejtemaei
#خروج
#تحلیل_فیلم
#عدالت_خواهی
✅ به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جلسه پخش و تحلیل فیلم خروج از منظر عدالت برگزار شد.
◀️ فیلم خروج محصول 1398 و به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است.
◀️ در این جلسه بعد از پخش فیلم اساتید حاضر در جلسه به بیان دیدگاه های خود در خصوص ابعاد مختلف عدالتی فیلم پرداختند.
◀️ فیلم یک موضوع محیط زیستی را سوژه می کند. رها شدن آب سد که آب شور است باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و همین طور زمین های کشاورزی می شود و همین مسئله سبب تصمیم اهالی روستا برای دیدار رئیس جمهور و حرکت اعتراضی می گردد.
◀️ فیلم به خوبی معضلات و چالش های پیشاروی حرکت های عدالت خواهانه را به تصویر می کشد. آنچه در فیلم نمایان است عدم وجود مکانیزمی برای پاسخ گویی به مردم در همان سطوح پایینی و احساس نیاز برای حلّ مشکل از طریق بالاترین نهاد اجرایی است.
⏪ برای مطالعه متن تحلیل فیلم به لینک زیر مراجعه فرمایید: 👇
https://b2n.ir/j15519
@edalateejtemaei
🔸برنامه مدار اعتراض خروجی رسانه ای یک نشست است که این شبها از شبکه قرآن پخش می شود.
قسمت دوم این برنامه با موضوع ادراک عدالت توسط دکتر اولیایی عضو هیات علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی ارائه شد.
لینک برنامه در تلویبیون؛
https://telewebion.com/episode/0x29cc144
این برنامه هر شب حوالی ساعت ۲۲:۳۰ تا روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه از شبکه قرآن با ارایه دیگر اساتید در موضوع اعتراض پخش می شود.
@edalateejtemaei
#اقتصاد_دانش_بنیان
#نابرابری
⏪ دکتر مهدی جعفری استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی طلوع مهر در کارگاه عدالت و اقتصاد دانش بنیان که به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به بررسی نقش نهادها در اقتصاد دانشبنیان عدالت محور پرداخت.
◀️ دکتر جعفری با عنایت به نقش نهادها در تحقق اقتصاد دانش بنیان عدالت محور تأکید کرد: امروزه رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی، و افزایش ثروت ملی صرفاً از طریق سرمایههای طبيعي ممکن نیست، و این توليد مبتنی بر دانش و فناوری است که نقش دانشبنیان نیروی محرکه رشد تولید و افزایش ثروت ملی را بر عهده دارد.
◀️ افزایش #رفاه_عمومی، #فقرزدایی، کاهش #اختلاف_طبقاتی و در نهایت برقراری عدالت و کاهش #نابرابری_درآمد یکی از آرمانهای متعالی در هر جامعه میباشد که آن را به سمت رشد و توسعه اقتصادی سوق میدهد.
◀️ یکی از بخشهای مهم که اقتصاد دانشبنیان بر آن اثر میگذارد، توجه به برقراری توزیع برابر درآمد و عدالت اقتصادی در آن است. در واقع، مؤلفههای دانش در اقتصاد ضمن ارتقای عدالت منجر به افزایش رشد و توسعه اقتصادی میگردد.
◀️ #نهادها از طریق ایجاد انگیزه، کاهش هزینه های مبادله، محیط کسب و کار مناسب، بهبود #حقوق_مالکیت به ویژه #مالکیت_معنوی، جهتگیری مناسب دانش و انتقال فناوری منجر به توسعه اقتصاد دانشبنیان عدالت محور میگردند.
✅ برای مطالعه کامل خبر به لینک زیر مراجعه کنید:👇
https://b2n.ir/r60318
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه هفتم
استاد احمد واعظی
لینک صوتی: https://b2n.ir/y17541
@edalateejtemaei
#اقتصاد_دانش_بنیان
#برابری_آموزشی
⏪ خانم دکتر رقیه پوران پژوهشگر و استاد دانشگاه الزهرا س در کارگاه عدالت و اقتصاد دانش بنیان که به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعی برگزار شد، به بررسی موضوع نهاد آموزش در اقتصاد دانشبنیان از منظر عدالت پرداخت.
◀️ یکی از ارکان اصلی اقتصاد بنیان، #آموزش است. از طرف دیگر، یکی از بحثبرانگیزترین مباحث در این حوزه، موضوع #برابری_آموزشی است. بخشی از فارغالتحصیلان دانشگاهی جایگاه مناسب و متناسب با نوع تحصیلات و مهارت خود را در اشتغال(سمت تقاضای سیستم اجتماعی دولت) نیافته و به انگیزه دستیابی به این جایگاه به کشورهای توسعهیافتهای که در تحقق اقتصادداش بنیان موفق عمل نمودهاند، مهاجرت میکنند.
◀️ به لحاظ عدد و رقم، شاخص برابری آموزشی در وضعیت مناسبی است اما در عمل، به تحقق اقتصاد دانشبنیان نینجامیده است! لذا سیستم آموزشی، نه تنها متولی توزیع مناسب و عادلانه خدمات آموزشی است، بلکه باید متناسب با نیازهای جامعه و جهتگیری کشور به سمت تحقق اقتصاد دانشبنیان اقدام به آموزش جمعیت نماید تا از تبعات منفی نظیر بیکاری نیرویکار تحصیلکرده و مهاجرت نخبگان جلوگیری شود.
✅ برای مطالعه کامل خبر به لینک زیر مراجعه کنید:👇
https://b2n.ir/f98794
@edalateejtemaei
#یادداشت
✍️ احمد اولیایی
🔸کتاب از دریچه عدالت فرهنگی
◀️به مناسبت 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی
«ایرانی ها کتاب نمی خوانند»... این، گزاره ای ست که دائما میشنویم. اما به دلایل و عوامل آن خیلی توجه نمی شود. شاید بهترین عینک برای کشف واقعیت دنیای کتاب در ایران امروز عینک عدالت فرهنگی باشد. عدالت فرهنگی در مورد توزیع خیرات و مواهب فرهنگی صحبت می کند.
🔹کتاب به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی برآمده از کنش فرهنگی نویسنده (ایده، هنر، تفکر، اندیشه) پیامی را برای خواننده تولید می کند و خواننده که در ظاهر مصرف کننده این کالای فرهنگی ست در واقع با دریافت پیام آن کتاب، پیام را در قالب رفتار، تجدید فکر، احیای اندیشه و ... بازتولید می کند. این چرخه آنقدر مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
حال، آیا در مقوله کتاب، عدالت فرهنگی برقرار است؟
🔶عامل (agent) بسط عدالت هم حاکمیت است و هم مردم. سهم حاکمیت عمدتا در فقره کتاب، ساختاری ست.
ایجاد فرایند عادلانه تولید، افزایش تولید (طبق معیار اتحادیه بين المللي انجمنهاي کتابداري بايد به ازاي هر باسواد حداقل يک و نيم جلد کتاب در کتابخانههاي عمومي وجود داشته باشد)، ممیزی عادلانه، توزیع عادلانه کاغذ، پایین آوردن قیمت تولید کتاب، افزایش کتابخانه های عمومی کشور(مطابق سند چشمانداز اعضاي کتابخانههاي عمومي ايران بايد تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ ميليون نفر برسد. برای رسیدن به چنین موقعیتی لازم است استفاده کنندگان از کتابخانههاي عمومي تقريبا ۲۰ برابر شوند) و ... از جمله اقدامات ساختاری لازم است.
اما نکته ای در عدالت پژوهی وجود دارد که اینجا نیز باید بدان توجه کرد و آن معیار عدالت است.
🔹کتاب بر اساس چه معیاری توزیع شود؟ آیا تمام کتاب هایی که در کتابخانه های تهران ارایه می شود باید در کتابخانه های یکی از شهرستان های جنوب کشور هم ارایه شود؟
نیاز، حق، برابری، ایجاد فرصت های برابر همه از معیار های عدالت هستند.
شاید اگر ما بر اساس نیاز های مردم یک منطقه، کتاب های مرتبط برای رفع آن نیاز را عرضه کنیم بنابر معیار نیاز به عدالت فرهنگی نزدیک تر شده باشیم.
این یک بحث مختصر است برای نشان دادن این نکته که برابری عینی لزوما به معنای عدالت نیست.
🔸آنچه که مهم است کتاب فقط محتوای آن نیست که بگوییم با ebook یا مطالعه در فضای مجازی به اهداف کتابخوانی رسیده ایم. بلکه کتاب یک فرهنگ است. از دست گرفتن کتاب تا ورق زدن آن، از هدیه دادن کتاب تا مطالعه آن، همه یک فرهنگ است همانگونه که فست فود فقط یک غذا نیست بلکه یک فرهنگ است.
@edalateejtemaei
#اقتصاد_دانش_بنیان
#نابرابری
⏪ دکتر مسعود صالحی عضو شورای علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی در کارگاه عدالت و اقتصاد دانش بنیان که به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعی برگزار شد، به بررسی تاثیر اقتصاد دانش بنیان بر نابرابری پرداخت.
◀️ بر اساس تعریف ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﻤﮑﺎﺭی های ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ #ﺗﻮﺳﻌﻪ، اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که مبتنی بر تولید، توزیع، انتقال و کاربرد دانش باشد. در این الگوی اقتصادی، تولید دانش به تنهایی برای رشد اقتصادی کافی نیست، بلکه توزیع دانش و استفاده از دانش تولید شده، نقش اصلی را در رشد اقتصادی بازی می کنند.
◀️ با وقوع انقلاب فناوری دیجیتال، نگرانی در مورد چگونگی توزیع مزایای نوآوری نیز به طور جدیتری، مطرح شده است؛ آیا مزایای نوآوری به طور مساوی در کل جامعه توزیع میشوند یا فقط در تعداد کمی از افراد متمرکز شده اند. این نگرانی با این واقعیت پشتیبانی می شود که افزایش سریع نابرابری درآمد همراه با تغییرات سریع تکنولوژیکی است که از دهه ۱۹۹۰ شروع شده است.
◀️ افزایش #نابرابری_درآمد ممکن است ناشی از #رانتهای_انحصاری کسبشده توسط کارآفرینان به دلیل فعالیتهای نوآورانهشان باشد که بر نقش نوآوری و تلاشهای کارآفرینانه تأکید میکنند.
✅ برای مطالعه کامل خبر به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/p69615
@edalateejtemaei
#نشست
ارائه دکتر پورعزت با موضوع «تصویرپردازی از حکمرانی عادلانه»
لینک ورود؛
Dte.bz/danaee
@edalateejtemaei
#برنامه_تلویزیونی (قسمت اول)
موضوع: #عدالت_اجتماعی
نام برنامه: گام دوم
کارشناس: احمد اولیایی
پخش: شبکه قم (نور)، چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۴
لینک تماشا؛
https://telewebion.com/episode/0x526c19b
دو قسمت دیگر در هفته های بعد پخش م
می شود.
@edalateejtemaei
قاعده عدالت_استاد واعظی_۲۰۲۲_۱۱_۱۷_۲۲_۳۶_۳۳_۲۲۳.mp3
2.2M
#قاعده_عدالت
⏪ در این فایل صوتی استاد #احمد_واعظی به تبیین قاعده عدالت در فقه اسلامی و برخی مصادیق آن می پردازد.
⏪ قاعده عدالت به مثابه یک قاعده فقهی است که بر بسیاری از فروع فقهی تاثیرگذار است. پذیرش یا رد این قاعده فقهی مورد اختلاف فقها است.
@edalateejtemaei
🔰 نشست علمی؛ فارابی و نقش عدالت و محبت مدنی در نظام اجتماعی مدینه فاضله
🌀 دکتر سید مهدی امامیجمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🔸 دوشنبه ۳۰ آبان ۱۰صبح
🔸 خ حافظ، سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001
🇮🇷 پژوهشکده الهیات و خانواده
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
@edalateejtemaei
#نابرابری
#پیچیدگی_اقتصادی
#اقتصاد_دانش_بنیان
⏪ دو متغیر #پیچیدگی_اقتصادی و #برابری که مورد نظر بسیاری از کشورها می باشد، مهم و امکان صرف نظر از هیچ یک وجود ندارد. برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی راهبردهایی است که این راهبردها، دو متغیر پیچیدگی اقتصادی و برابری را کنار همدیگر ندیده اند و عمده این راهبردها یک متغیر را به دیگری ترجیح دادهاند.
⏪ در ایران عرضه تولیدات علمی داریم ولی تقاضاکننده تولیدات علمی دولت بوده است در حالی که میبایستی بخش خصوصی سکاندار تقاضا برای تولیدات علمی باشد ولی بخش خصوصی سراغ تقاضا برای تولیدات علمی نرفته است. در ایران ۹۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه را دولت می دهد و ۱۰ درصد را #بخش_خصوصی انجام میدهد و علت آن سیاست های کلان اقتصادی است.
⏪ اگر به فرض دولت میخواهد #سیاست_پولی وضع کند باید بررسی کند که آیا این سیاست به بازار علم و پیچیدگی آسیب میزند یا به آن کمک می کند. اگر کمک می کند آن سیاست را اجرا کند. یعنی جهت گیری سیاست پولی باید با محوریت گسترش بازار دانش باشد.
⏪ پس ما دو متغیر هدف داریم و لذا با یک ابزار نمیتوان به آنها دست پیدا کرد و باید تعداد ابزارها افزایش یابند؛ یعنی در اینجا ما دو بسته سیاستی لازم داریم یعنی برای تحقق برابری از یک ابزار و برای تحقق پیچیدگی اقتصادی هم از ابزارهای دیگر باید استفاده کنیم.
✅ برای دیدن متن کامل خبر به لینک زیر مراجعه کنید 👇
https://b2n.ir/u43713
@edalateejtemaei
اجماع اخلاقی رالز.mp3
3.84M
#موازنه_تاملی
#محمد_لگنهاوسن
#جان_رالز
⏪ #معرفت_شناسی_اخلاقی یکی از مبانی نظریه عدالت است.
⏪ در بابت نظریه اخلاقی سه نظریه وجود دارد که هر کدام آثار و لوازم معرفت شناسی و مبانی هستی شناسی خود را دارد.
⏪ #حس_گرایی_اخلاقی و #شهود_گرایی_عقلی و #موازنه_تاملی که مبتنی بر شهود است و مقصود او رسیدن به شهود اخلاقی بر اساس سبک سنگین کردن ایده های اخلاقی است.
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آزمون_عدالت
◀️ در این آزمایش دو میمون در ازای دادن شیئی که داخل قفس گذاشته می شود به آزمایشگر، پاداشی دریافت می کنند. اما این پاداش تبعیض آمیز است. برخورد میمونی که مورد تبعیض قرار گرفته را در ویدئو می بینید.
◀️ بنظر می رسد حیوانات هم درکی از عدالت دارند و احساس عدالت یا بی عدالتی بسته به رفتاری که با آنها می شود دارند.
@edalateejtemaei