eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📜روستا و هنر زنان روستایی ۱. مارکِرک و تِلا» و لانه مرغ «کِرک کالی ۲.قُد قُد ۳.مار کِرک شِره کانده، وِن وِه، مِچِر بییِلین ۴.مچر سَر بَخواته بی، اِسا کِه هسته راست بَئی؟ ✍آنهایی که مثل ما، در دهه ی قبل از شصت در زندگی می کردند حتما بسیار دیده اند که مادران روستایی، مرغان زیادی در خانه ها نگهداری می کردند و جوجه های فراوانی پرورش می دادند و کمتر خانه ای بود، مرغ و خروس « مارکِرک و تِلا» و لانه مرغ «کِرک کالی» در منزل نداشته باشند. 📌مرغان، غالبا تخم می گذاشتند و جوجه دار می شدند و اقتصاد خانواده را همواره پر رونق نگه می داشتند. 📌مادران ما برای نظم دادن مرغان و معین کردن مکان خاصی برای تخم گذاری ، یک عدد تخم مرغ را در لانه یا مکان تعیین شده ی دیگری، بعنوان الگو و نمونه می گذاشتند تا مرغان راحت تر و زودتر و در جای معینی تخم بگذارند، به آن یک عدد تخم مرع « مچِر» می گفتند. 🐓مرغان کاملا نسبت به «مچر» عادت می کردند و در زمان نزدیک به تخم گذاری در حیاط خانه، پی در پی <قُد قُد> سر می دادند و در چنین مواقعی، مادر خانه، یا خودش برای مرغ «مِچِر» می گذاشت، یا به دختران حاضر در منزل امر می کرد، « مار کِرک شِره کانده، وِن وِه، مِچِر بییِلین» و مرغ خیلی راحت با دیدن مچر رویش می خوابید و تخم می گذاشت. 🐓یعنی، مرغی که در حیاط سر و صدا می کرد، می فهمیدند موقع تخمش است، و طبق عادت می خواهد در منزل تخم بگذارد نه در مکانی خارج از آن، به همین دلیل، مادر خانه، به بچه هایش تأکید می کردند برای مرغان، «مچر» بگذارید تا بی جا و در مکان نامناسبی تخم نگذارند . 📌شایان ذکر است بسیاری از مواقع، مادر بزرگ یا مادر خانه با گرفتن مرغ و دست کشیدن مرغان می فهمیدند زمان تخم گذاری شان است، و شگفت اینکه برای مرغ، در جا «مچر» می گذاشتند و آن مرغ، زود تخمش را می گذاشت. 👈مچر، مرغ را موقع شناس، منظم و هماهنگ بار می آورد و با این کار هرجا، تخم نمی گذاشت. ✍باید بیفزایم، واژه ی مچر مثل بیشتر واژگان، معنی مجازی هم پیدا کرده است، اگر فردی دیر از خواب بیدار می شد و تنبلی را شیوه خود می نمود یا دائم در کار با تأخیر آمده بود، با طعنه و کنایه به او می گفتند: « مچر سَر بَخواته بی، اِسا کِه هسته راست بَئی؟» 📝منصور_جعفری 🗓۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔴 «موافقین چهل درصدی» که در انتخابات مشارکت کردند، همان‌ها بودند که با تصمیم اولیه‌ی خودشان، قصد مشارکت داشتند. جامعه‌ی هدف نیروهای «جهاد تبیین» در عرصه‌ی مشارکت حداکثری، «مرددین سی درصدی» بودند، اما نخواستیم یا نتوانستیم آنها را همراه کنیم. نخواستن به کنار، اما چرا نتوانستیم؟! ریشه‌ی مشکل چیست؟! ✍ حاشیه: جهان مجازی ما، «جهان مجازی آنها» نیست. ازاین‌رو، ما حرف‌های‌مان را برای خودمان تکرار می‌کنیم! آنها اینجا نیستند! از هر سو که می‌نگریم به فتنه‌ی شبکه‌های اجتماعی غربی می‌رسیم که از ما، یارگیری کرده و میان ما، جدایی واقعی افکنده است. گویا ما یک جامعه نیستیم. ▪️علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می‌گویند: «هم‌مکانی»، تسهیل‌گر «هم‌اعتقادی» است. پس تفاوت در «زیست‌جهان جغرافیایی»، تفاوت در «زیست‌جهان فرهنگی» را به دنبال دارد. ما و آنها، دچار گسستگی مکانی شدیم. 📌 اینستاگرام، «وطن دیگر» است و «هویت دیگر»ی هم می‌آفریند. تکه‌تکه شده‌ایم؛ استعمار با ما چنین کرده‌. ✍️ویراستی و نکته جالب توجه (پژوهشگر و نویسنده عرصه فرهنگی)
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۴۰۹۰۶ بسم الله الرحمن الرحیم ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ 📌انتصاب کدخدا باشی در روستا خطاست. 🔺خیلی قبل از متوجه ی این رویکرد غلط از سوی مدیران اتاق فکر شدم و پیوسته اظهار نظر کردم. 📌 نه به شخصیت اشاره می شود، نه به موقعیت مکانی مشخص و نه ضدیتی با هست ؛ بلکه سخن از عدم شیوه ی بلحاظ صیانت از ارزش ها، ترویج و گسترش منافع ملی و بومی در روستا هست. ⏰ پس از پیشامدهای تلخ یک جانبه از سوی هم نبود که قاه قاه بخندند،طعنه زنند و بگویند انتقاد شما از سر ناراحتی است. ✍دوستان! تخصص و تعهد می خواهد. ارزش سنجی به برون سپاری عملکرد شما در عرصه و اعیان است نه خرج زمان به آمایش اوراق گزارش عملکرد؛ هرچند قطور!!! 🌕متاسفانه می شود آنچه نباید بشود! ●تخریب جنگل ●قاچاق چوب ●تغییر کاربری غیر مجاز اراضی ملی و زراعی ●تجاوز عامدانه به بستر نهر و رودخانه ●عدم رعایت زیست محیطی ●عدم رعایت شئونات اسلامی در سطح روستا ●ساخت و سازهای بی رویه و غیر قانونی ●جولان زمین خواران ●سگ پروری هدفمند ●عدم توجه به برنامه های مذهبی و ملی ●حذف روحانیت از مجالس رسمی و مردمی در روستا ●توزیع و مصرف مشروبات الکلی ●تهاجم به اغذیه ی حرام از جمله جوجه تیغی (اَرمجی) ●بسته بودن درب مساجد و عدم حضور روحانی مستقر در روستا ●نزاع طایفه ای و خاندانی ●عدم هماهنگی لازم میان مسئولین روستا ●فقدان طرح و برنامه های فرهنگی، بصیرتی در روستا ●فقدان شفاف سازی ●عدم توجه به ظرفیت ها و نخبگانی در روستا بویژه و ●بی توجهی به چشم انداز بیست ساله ی نظام ✍حالا مردم بهتر می فهمند مبداء این پس رفت، خسارت ها و عدم پیشرفت همان "انتصاب" کذایی بود. که گران تمام شد! انتصابی که پس از انتقادات، با ویرایش چندباره هم از ماهیت زهرآلودش کم نشد و سرانجام نیش تفرقه، را به تزلزل جهت داده و این رویکرد را نسبت به امر محترم در عرصه های دینی، فرهنگی، اجتماعی، عمرانی روستا دور می کند. 🔴غلبه ی نظام ارباب رعيتي، کدخدای محوری و بزرگ مالكي و نابرابري‌هاي اجتماعي داخل جامعه روستايي با پیروزی انقلاب اسلامی امحا و برچیده شد. اما احیای شیوه های طاغوتی و لائیک در روستا از سوی معاندین باید مورد توجه ی باشد. 📌رواج برخی اصطلاح‌هايي ضد توسعه‌اي و اخلاقي و علمي در روستا رنج آور است و باید هدفمندانه تدبیر نمایند. 📌برنامه ریزان روستا باید با توزیع عادلانه ی از همه ی ظرفیت های موجود مردمی برای ارتقا منافع روستا بهره ببرند. 🌿در برنامه‌ها باید به روستا و توسعه روستايي توجه بنيادين با رويكرد حق توسعه‌يافتگي انساني و مكاني بشود. این یعنی شما باید در روستا بشوید. 🟢راه سعادت در تصمیمات است. حل در هر دوره با گرايش شديدي به عنصرتعديل شكاف‌ها در چارچوب نظريه نوسازي در ابعاد اجتماعي از جمله ازبين بردن تفکر مناسبات ارباب- رعيتي، ، تشويق و ترغیب روستاييان به مشاركت جهادی، ايجاد نشست های تخصصی، اطلاع رسانی، وحدت مسئولین، حضور و...مرتبط است. ✍ 🗓۱۴۰۲/۱۲/۱۴ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2383 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸نمایه یادگاری از مرحوم پهلوان 🖤یادش گرامی 📎فرزندش دبیر محترم آقای قربان داداش پور باکر ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
‍ فوق العاده‌ست این متن 👌🏻 ✍آنگاه که غرور کسی را له می کنی، آنگاه که کاخ آرزوهای کسی را ویران می کنی، آنگاه که شمع امید کسی را خاموش می کنی، آنگاه که بنده ای را نادیده می انگاری ، آنگاه که حتی گوشَت را می بندی تا صدای خرد شدن غرورش را نشنوی، آنگاه که خدا را می بینی و بنده خدا را نادیده می گیری 🔎می خواهم بدانم، دستانت رابسوی کدام آسمان دراز می کنی تا برای خوشبختی خودت دعا کنی؟!...❤️‍🔥 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌
⏰هم اکنون . اداره ارشاد اسلامی آمل 📺همایش بمناسبت ارتحال 🕌امامزاده ناصرالحق علیه السلام ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️حضرت دختر حسین بن علی یا رُقَیّه بنت الحسین؛ 🟢متولد ۱۷ یا ۲۳ شعبان ۵۷ قمری که برخی منابع با نام فاطمه صغری از وی یاد کرده اند ، دختر کوچک حسین بن علی است. 💌تولد حضرت رقیه خانم(،س) باب الحوائج ۳ساله امام حسین(ع) مبارک باد. 🌹 اللهم عجل لولیک الفرج🤲 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙کتاب افسانه های مردم دودانگه مازندران 🖊 🗓۱۳۹۹ 📖صفحه ۹۹ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─