eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
467 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ اگر دیدی با تو مخالفت می‌کنند، اگر دیدی روگردانی می‌کنند، اگر دیدی با ابزارهای گوناگون از همه طرف تو را احاطه می‌کنند، فَقُل حَسبِیَ اللهُ. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ⁉️ گفته می شود اگر 313 یار برای امام زمان عج پیدا شود حضرت ظهور می کنند؟ چطور می شود بین این همه انسان مخصوصا بین شیعیان کشور ما این مقدار یار وجود نداشته باشد؟ به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷❓🌷❓ ❓اگر خدا عادل است پس چرا گاهي حوادثي رخ مي دهد که جزضرر و کشتن افراد زيسادي فايده اي ندارد؟! ◀️خداوند جهان حکيم و عادل است و هيچ گاه کاري را بر خلاف حکمت انجام نمي دهد و اگر ما در زندگي خود به يک رشته حوادث و رويدادهايي برخورد کرديم که نتوانستيم حکمت و مصلحت آن را درک کنيم بايد بگوييم: حتماً آنها داراي مصلحت و حکمتي است که ما به آن پي نبرده ايم. البته اين جواب اجمالي براي کساني که ايمان محکم و اعتقاد راسخ به خداي متعال و عدالت و حکمت او دارند کافي است، اما براي سايرين بايد خوب توضيح داده شود تا اشکال از ذهن آنان بيرون برود. ◀️پاسخ تفصيلي 📌داوري درباره بلاها و مصيبت ها و اين که اين نوع پديده ها جز ضرر و زيان و تباهي و خرابي سود ديگري ندارند بستگي به اين دارد که وضع عمومي جهان با تمام ابعاد آن براي ما روشن باشد سپس داوري کنيم که اين پديده جز بدي و ضرر نتيجه ديگري ندارد و واضح است که چنين احاطه اي بر اوضاع عمومي جهان براي ما ممکن نيست. يک فيلسوف هر چه هم با ديد مطلق و آزاد رويداد مورد نظر خويش را بررسي کند فقط از نقطه مصالح مردم مرز و بوم خود و دريچه زمان خويش مي تواند درباره آن داوري کند و هرگز نمي تواند از زمان مشخص زندگي خود گامي فراتر نهد در حالي که داوري صحيح در اين موارد، علاوه بر نظر وسيع، نياز به آن دارد که از علل و انگيزه ها و هم چنين نتايج و مقدمات آن پديده از ازل تا ابد آگاهي داشته باشد.چه بسا ممکن است که يک پديده و رويداد از يک بعد کوچک بي فايده و زيان بار جلوه کند، ولي با در نظر گرفتن ابعاد ديگر، در گذشته و آينده مفيد و سودمند باشد. آيا در جهان، فيلسوفي پيدا مي شود که شعاع يک پديده و رويداد را تا اعماق ازليت و ابديت پيش برد و هر حادثه اي را در مجموع ابعاد زمان و مکان با تمام رگ و ريشه ها و شاخ و برگ هاي آن مورد بررسي قرار دهد و سپس داوري کند که مثلاً سيل بنيان کني که به ويراني قسمتي از شهرها منجر مي گردد و گروهي را مي کشد و عده اي را بي خانمان مي سازد سرتاسر زيان بار است. طوفاني در شعاع چند کيلومتري به وجود مي آيد و چند درخت را از جاي مي کند، اگر در علل پيدايش آن دقت کنيم خواهيم ديد که چه بسا اين طوفان معلول وزش باد مفيد و سودمندي در هزاران هکتار زمين بوده که قطعات ابر را از سواحل دريا با خود همراه داشته و به بيابان هاي سوزان و سرزمين هاي آماده اي رسانيده است. اگر کمي بالاتر رويم خواهيم ديد که اين باد در نقطه وسيع تري به صورت نسيم ملايمي بوده که به روح و روان ساکنان آن جا فرح و شادي بخشيده است. بشر در ارزيابي پديده هاي آفرينش دچار يک نوع خود بيني خاص است و به همه چيز و به هر پديده از عينک سودجويانه خويش مي نگرد. هر گاه حادثه اي به سود او و بستگان و دوستان او بود بي درنگ به وجد و شادي برمي خيزد و اگر فردي مؤمن باشد به شکرانه آن، پيشاني بر خاک مي سايد و در غير اين صورت آن را بلا، آفت، بدبختي و تيره روزي تلقي مي کند. يک چنين داوري بسان درگيري ابرقدرت ها در نقطه اي از جهان مي باشد که هر گروه و دسته اي آن را از ديده منافع خويش تفسير مي کند، گروهي آن را نعمت و پيروزي و برخي آن را شکست سياسي تلقي مي کنند. از اين بيان روشن گرديد که تقسيم سطحي پديده ها به خير و شر، علتي جز تنگي نظر و يک بعدي بودن مطالعه و داوري ندارد. اصولاً هر پديده اي را اعم از نيک و بد، زشت و زيبا بايد با نظام جهان سنجيد و آن را جزئي از مجموع جهان آفرينش دانست و سپس درباره آن داوري نمود، چه بسا براي بقاي نظام آفرينش، انفجاري در نقطه اي ضرورت داشته باشد که از فروريختن نظام گيتي جلوگيري کند، اين انفجار هر چند گروهي را نابود و آبادي هايي را ويران مي کند، اما در عين حال مطابق با حکمت و عدالت پروردگار است. ◀️آثار تربيتي بلاها بلاها و مصايب در تربيت و پرورش فضايل اخلاقي انسان آن چنان مؤثرند که کمتر عاملي از نظر تأثير به پايه آن مي رسد، اينک به برخي از آثار ارزنده آن اشاره مي کنيم: 📌1. شکوفايي استعدادهاي نهفته. انسان ها با استعدادهاي گوناگون گام به پهنه هستي مي نهند، ولي براي شکفتگي استعدادهاي نهفته شرايطي لازم است که اين بذر را در وجود انسان به حرکت و جنبش و به تربيت و پرورش در آورد. انسان در پرتو مصايب، قواي دماغي خود را به کار مي اندازد و به قله هاي مرتفع علم و آگاهي مي رسد و اگر سختي ها و محروميت ها نبود هرگز بشر از نردبان علم بالا نمي رفت. بنابراين بايد گفت: مصايب، مشکلات و بلاها، مادر خوش بختي و کانون راحتي است و اگر زندگي دور از آلام و مصايب بود هرگز بشر به راحتي هاي موجود دست نمي يافت. 📌2. استقامت و پايداري. يکي ديگر از آثار تربيتي مصايب اين است که در انسان روح مقاومت و پايداري را تقويت مي کند و او را در برابر حوادث صبور و بردبار، بار مي آورد و طوفان حوادث نمي تواند درخت وجود او را از جاي بکند. پدر و مادري که مراقبند
فرزند آنان در کشمکش حوادث و مصايب قرار نگيرد سخت در اشتباهند، اين بچه ها در طوفان حوادث بسان درخت بيدي بر لب جويبارند که به هر بادي    مي لرزند و در گردباد حوادث بسان پر کاهي از اين سو به آن سو پرتاب       مي شوند، ولي افراد بلاديده و زجر کشيده، مانند سنگ ها و کوه هاي استواري هستند که در برابر بادهاي سهمگين و يا سيل زورآزماي از جاي نمي جنبند. 📌همان طور که فولاد در پرتو آتش سخت تر مي شود و چاقو به وسيله سوهان تيزتر مي گردد، شدايد و سختي ها نيز انسان را مصم تر و برنده تر مي سازد. تا نبيند رنج و سختي مرد، کي گردد تمام. تا نيابد باد و باران، گل کجا بويا شود. پايداري و استقامت ميخ. سزد ار عبرت بشر گردد. بر سرش هر چه بيشتر کوبي. (ص)پايداري ش بيشتر گردد. 📌3. زنگ بيدار باش ◀️از آثار ثمر بخش مصايب، بيداري انسان و توجه او به جهان غيب و وارستگي او از جهان ماده است. زندگي شيرين و لذيذ مايه غفلت است و سبب مي شود که انسان در لذايذ ماده و علايق نفساني آن چنان فرو رود که جز لذات جسماني و لذت بدني و خوشي چند روزه دنيا، به هيچ عنصر اخلاقي و فضيلت انساني توجه پيدا نکند. وقتي نظام شيرين به هم مي خورد و اسباب و مقدمات مادي از کار مي افتد و پرده هاي ضخيم غفلت دريده مي شود و انسان خود را در کام مرگ و نابودي مي بيند، در اين وقت ارتباط و پيوستگي خود را با جهان غيب استوارتر مي سازد. بشر غرق در نعمت، مانند مسافري است که با يک وسيله سواري که در آن وسايل استراحت فراهم است، مسافرت مي کند؛ به طور مسلم مسافرت با چنين وسيله مجهزي آن هم با سرعت زياد، در جاده آسفالت، خواب و غفلت را بر انسان آن چنان مستولي مي سازد که در طول مسافرت چيزي را درک نمي‌کند، ولي هنگامي که راننده پا روي ترمز مي گذارد، وضع زندگي دگرگون مي‌شود و از خواب و غفلت بيدار مي گردد. بلاها و مصايب نيز که چرخ هاي زندگي را از گردش باز مي دارند و زنگ توقف را به صدا در مي آورند، در حقيقت مانند ترمزي است که بشر را از خواب و غفلت که نتيجه زندگي شيرين است، بيدار مي کند.قرآن مجيد مي فرمايد:. وَ ما اَرسلنا في قَريَةٍ مِن نَبىٍّ اِى اَخَذنا اَهلَها بِالبَأساء وَ الضَرّاء لَعَلَّهُم يَضَّرَّعُون . هيچ پيامبري را در هيچ دهکده و شهري نفرستاديم مگر آن که مردم آنها را به شدت و سختي دچار نموديم تا شايد (متنبه شده و) به ما متوجه شوند. وَ لَقَد اَخَذنا آلَ فِرعَون بِالسِنين وَ نقصٍ منَ الثَمَراتِ لَعَلَّهُم يَذکَّرُون . قوم فرعون را به خشک سالي و کمي ميوه دچار نموديم تا شايد متذکر گردند. در حقيقت مصايب و بلاها مانند سيلي هاي سخت و گران آن پزشک حاذق است که پس از انجام عمل جراحي به چهره بيمار که در بي هوشي فرو رفته   مي‌نوازد و او را با ضربه هاي سخت از خواب گران که ممکن است به قيمت جان او تمام شود، بيدار مي کند؛ و گويي بلاها و مصايب، نعمت هايي است که به صورت قهر تجلي مي کند. 📌هر گاه انسان از اين پيشامدهاي ناگوار، بهره معنوي بَرد و به راستي بيدار گردد، اين پيش آمدها براي او لطف، احسان و نيکي خواهد بود، ولي اگر باز هم از خواب بيدار نشود آن جاست که بايد گفت: اين شخص گرفتار مصيبت شده است، چه مصيبتي از اين بالاتر که وسيله خوش بختي و بيداري انسان پيش بيايد، ولي باز او توجه نکند و به خواب ادامه دهد. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت رضا علیه السلام در باب اهمیت یاد مرگ فرموده اند: «همانا یاد مرگ برترین عبادت است». ✅یاد مرگ یکی از آرام بخش ترین لحظات زندگی می تواند باشد و برای رهایی از استرس و اضطراب های دنیای ماشینی بسیار راهگشاست. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
💠 امام علی علیه السلام: 🔰 قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ، وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْ 📄ترس(نابجا) با نااميدى مقرون است و کم رويى موجب محروميت است، فرصت ها همچون ابر در گذرند؛ ازاين رو، فرصت هاى نيک را غنيمت بشماريد 📚حکمت 21 نهج البلاغه به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سؤال: ❓❓❓ چه شد که ایرانیان مذهب تشیع رو انتخاب کردند؟ پاسخ: 📌برخی از اسباب تشیع در ایران: 1️⃣ایرانیان تحت ستم در عراق: 🔹در جنگ قادسیه حدود چهار هزار نفر ایرانی از لشگر ایرانیان گسسته و به سپاه اسلام پیوستند. و اسلام را از صمیم دل قبول کردند به این شرط که پس از پایان جنگ هر کجا خواستند بروند و با هر قبیله ای که خواستند پیمان ببندند و مانند دیگر مسلمین سهمی از غنائم داشته باشند اما متاسفانه پس از پیروزی اسلام بر سپاه ایران تمام قرار داد ها زیر پا گذاشته شد و تحقیر آنان آغاز گردید و ایرانیان به عنوان شهروند درجه دوم شناخته می شدند وبه عنوان موالی معروف گشتند. پست ترین و کم در آمد ترین کارها به آنها واگذار می شد العقد الفرید،ج3 ص413 🔹خلیفه دوم در طواف شنید که دو نفر با هم به زبان فارسی صحبت می کنند گفت به زبان عربی صحبت کنید زیرا سخن گفتن به فارسی مروت را از بین می برد الصراط المستقیم،ابن تیمیه،ص25 🔹ولی آنگاه که زمام خلافت بدست حضرت علی افتاد او به همگان یکسان نگریست. وقتی به ایشان اعتراض شد در پاسخ فرمود: « در کتاب خدا فرقی بین فرزندان اسماعیل و غیره نمی بینم» الغارات،ص46 🔹همین یکسان نگری مایه گرایش آنان به علی و خاندان او گشت به ویژه آنکه تحقیر موالی که در دوران امویان به اوج خود رسید و تاریخ تمام این تحقیر ها و بی عدالتی ها را به ثبت رسانده است. 2️⃣مهاجرت اشعریان یمنی به قم: 🔹فرزندان سعد بن مالک به نام‌های عبدالله و احوص از شیعیان حضرت علی در یمن بودند. آنان از ستم های امویان به ستوه آمدند. آنگاه که زید بن علی در سال 121 هجری قیام کرد، احوص فرماندهی سپاه زید را بر عهده گرفت .چون سپاه زید مغلوب گشت او دستگیر شد و به زندان افتاد. پس از چند سال آزاد شد و با برادر خود عبدالله تصمیم گرفتند عراق را به قصد قم ترک کنند و همگی با خانواده های خود وارد قم شدند و از همان زمان قم مرکز تشیع در ایران شناخته شد. به تدریج بستگان آنها که همگی از قبیله اشعری بودند به قم آمدند و یک مرکز حدیثی و علمی و پایگاه شیعی را پدید آوردند. توضیح بیشتر را در تاریخ قم بخوانید تاریخ قم ص247 رجال نجاشی شماره 196 3️⃣مهاجرت امام رضا(ع) به خراسان: مهاجرت امام رضا یکی از علل گسترش تشیع در ایران گردید. استقبال با شکوه محدثان نیشابور از ایشان و درخواست استماع حدیث از آن حضرت نشانه عظمت اهل بیت در قلوب مردم خراسان بود. ورود آن حضرت به طوس و مناظرات وی با دانشمندان یهود و نصاری و محدثان اهل سنت و حتی با طبیعی ها و مادی ها سبب تفوق علمی آن حضرت بر دیگران شد عیون الاخبار ج2 ص139 🔹بدین ترتیب تشیع در منطقه خراسان گسترش یافت . 4️⃣مهاجرت علویان به ایران: پس از مهاجرت امام هشتم و پذیرش ولایت عهد گروهی از علویان از نقاط مختلف حجاز و عراق به ایران مهاجرت کردند. مردم نیز به دلیل آنکه فرزندان پیامبر هستند احترام خاصی برای آنان قائل بودند .یحیی بن عبدالله بن حسن بن حسن پس از قیام شهید فخ با گروهی از کوفیان به دیلم آمدند و هجرت او بدین منطقه سبب گسترش تشیع گشت. علاوه بر منطقه دیلم ،طبرستان و مازندران امروز نیز زیر نفوذ علویان بودند. نگاهی به جغرافیای ایران نشان می دهد که در غالب نقاط ایران امام زادگان پراکنده شدند که با گفتار و رفتار خود تشیع را تبلیغ می کردند. با ضعیف شدن خلافت عباسی در بغداد در قرن چهارم آل بویه حکومت خود را از شیراز تا بغداد گسترش داد و چون تمایلات شیعی داشتند دست شیعه را در تبلیغ باز گذاشتند و به تدریج نهال تشیع در اکثر نقاط ایران حتی سیستان و بلوچستان رشد کرد . 🔹در قرن هفتم مغولان با سرکوب خلافت عباسی قدرت را بدست گرفتند و یکی از نوادگان چنگیز به نام سلطان محمد خدا بنده تشیع را برگزید و مذهب شیعه از رسمیت برخوردار شد و هسته های شیعی در غالب نقاط ایران از شرق تا غرب رو به رشد نهاد ولی رسمیت مذهب تشیع و انزوای دیگر مذاهب در عصر صفویان از آغاز قرن دهم شروع شد منابع جهت مطالعه و تحقیق: راهنمای حقیقت،سبحانی،ص52 سیمای عقاید شیعه،سبحانی،ص43 الملل و النحل،سبحانی،ج6 ص127 شبهات غدیر،عصیری ج3 ص120 به بعد به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ کسانی که برای مدتی مرگ موقت دارند و دوباره زنده می شوند در این مدت کوتاهی که می میرند کجا می روند برزخ هست یا جای دیگر؟ به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت عباسی ولدی از علت طلاق زودرس در برخی ازدواج‌ها
شرح دعــــــــ📖ــای ندبه - فراز سوم 🔷«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَی مَا جَرَی بِهِ قَضَاؤُكَ فِی أَوْلِیَائِكَ الَّذِینَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَ دِینِكَ، إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِیلَ مَا عِنْدَكَ مِنَ النَّعِیمِ الْمُقِیمِ، الَّذِی لَا زَوَالَ لَهُ وَ لَا اضْمِحْلَالَ»؛ خدایا تو را ستایش می کنم درباره آنچه برای بندگان برگزیده ات مقدر کرده ای و نعمت های دائمی ویژه ای که به آنها داده ای.✨ ♨️گرچه خداوند برای همه مردم در طول تاریخ مقدرات حکیمانه و آزمایش های مختلفی را قرار داده؛ ولی این مقدّرات برای افراد ویژه با ظرفیت های بالا به طور ویژه خواهد بود. همانگونه خداوند در قرآن می فرماید:📖 ✨«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِین». امام باقر عليه‌ السلام درباره ی آیه «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفی...ذُرِّیَّهً...» فرمودند: «ما از آن برگزیدگان و باقیمانده ی آن عترت هستیم».✨ 👌برخلاف برخی که خیال می کنند تمام حوادث و مقدرات به گونه ای است که انسان از خود هیچ اراده ای ندارد (به اصطلاح جبری هستند) و برخلاف گروه دیگری که می پندارند انسان در پیدایش حوادث به طور صددرصد دارای اختیار است؛ ما براساس تفکر اسلامی راه میانه را در نظر می گیریم و آن این است که انسان هم اختیار دارد و مجبور نیست و هم دست خدا بر سر اوست و نمی تواند هر کاری را که اراده کرده، انجام دهد. 🔹در این باره به یک مثال توجه کنید:👇 👈در تعلیم رانندگی هم معلم و هم شاگرد گاز و ترمز دارند؛ یعنی با اینکه شاگرد قدرت و اراده و ابزار گاز و ترمز را دارد، ولی این قدرت زیر نظر اراده معلم است. ممکن است شاگرد گاز بدهد؛ ولی معلم این گاز را به مصلحت نداند و جلو آن را بگیرد و یا گاهی شاگرد🚗 ترمز کند؛ ولی معلم مصلحت بداند که ماشین را به حرکت درآورد؛ انسان نیز به همین ترتیب دارای اختیار است، ولی اراده و خواست خدا فوق اراده اوست. 📖قرآن در این باره می فرماید: ✨«و ما تشاءون الا ان یشاء الله»؛ یعنی اراده و خواست شما در چارچوب خواست خداست. ناگفته پیداست که مسئولیت انسان به خاطر موردی است که انسان اختیار دارد. به یک مثال توجه کنید:⤵️ 🏘شهرسازی، خیابان کشی، حفاری چاه، منبع آب و لوله کشی در اختیار دولت و سازمان آب است؛ اما باز و بسته کردن شیر آب در منزل با اراده ماست و به دلیل وجود همین اراده باید در برابر مصرف آب هزینه پرداخت کنیم؛ در کارهای الهی نیز مواردی از اختیار انسان خارج است. آفرینش هستی، زمین🌏، آسمان و آنچه میان آنهاست و حتی آفرینش خود انسان و وجود اختیار در او اجباری است؛ ولی استفاده از آن با اراده ما خواهد بود. به عبارت دیگر از آنجاکه انسان دارای اختیار است، باید هزینه انتخاب خود را بپردازد. 🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه - ------------ به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/eehyakalam
💠💠 💓 حسنى از امام جواد از آباء بزرگوارشان از امیر المؤمنین علیه‌السلام چنین روایت کند: 👈براى قائم ما غیبتى است که مدتش طولانى است، گویا شیعه را در دوران غیبت او مى‌‏بینم که جولان مى‌‏دهد مانند جولان چهارپایان، چراگاه را مى‏‌جویند اما آن را نمى‏‌یابند، بدانید هر که در آن دوران در دینش استوار باشد و قلبش به واسطه طول غیبت امامش سخت نشود او در روز قیامت‏ هم درجه من است.👉 🌀«لِلْقَائِمِ مِنَّا غَیْبَهٌ أَمَدُهَا طَوِیلٌ کَأَنِّی بِالشِّیعَهِ یَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِی غَیْبَتِهِ یَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا یَجِدُونَهُ أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِینِهِ وَ لَمْ یَقْسُ قَلْبُهُ‏ لِطُولِ‏ أَمَدِ غَیْبَهِ إِمَامِهِ فَهُوَ مَعِی فِی دَرَجَتِی یَوْمَ الْقِیَامَه».🌀 📙[کمال الدین و تمام النعمه، ج‏۱، ص۳۰۳] به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/eehyakalam
🔻ضرورت وجود حجت الهی در هر زمان 🔺 🔸یکی از حقایقی که نزد تمام علمای اسلام ثابت و مورد پذیرش قرار گرفته شده است ، این است که زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نمی شود یا به عبارت دیگر : در هر زمان باید یک نفر بعنوان حجت خداوند در زمین وجود داشته باشد ✅ در روایات معتبر اهل سنت و شیعه آمده است : زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نمیشود. 🔰 که این حجت های الهی یا در جامعه ظاهر هستند و یا در پس پرده غیبت درحال اقامه فرامین الهی هستند و مردم آنها را نمی بینند. 💠 چنانچه در روایت معتبر برادران اهل سنت از حضرت امیرالمومنین«صلوات الله علیه» نقل است که فرموده اند:‌ 🔅 لاَ تَخْلُوا الأرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ ، إِمَّا ظَاهِرٍ مَشْهُورٍ ، وَإِمَّا خَائِفٍ مَغْمُورٍ لَئِلاَّ تَبْطُلُ حُجَجُ اللَّهِ وَبَينَاتُهُ 📌ترجمه:‌ 🔹 زمین از اقامه کننده حجت های الهی خالی نمیشود.[که این شخص] یا ظاهر و معروف است و یا مخفی و نا پیدا . 📚 خطیب بغدادی ،‌ الفقیه والمتفقه ج 1 ص 183 💯اعتبار این حدیث چنان در نزد اهل علم ثابت است که خطیب بغدادی بعد از نقل روایت می نویسد : هَذَا الْحَدِيثُ مِنْ أَحْسَنِ الْأَحَادِيثِ مَعْنًى , وَأَشْرَفِهَا لَفْظًا 📌ترجمه:‌ 🔹این حدیث از برترین ، نیکوترین و والاترین احادیث است . 📚 الفقیه والمتفقه ج 1 ص 184 ❇️بواسطه این حدیث معتبر که در کتب اهل سنت و شیعه روایت شده است ثابت گردید که قطعا حجتی در هر زمان برای خداوند متعال وجود دارد که وظیفه اقامه فرامین خداوند متعال بر عهده ایشان می باشد، این شخص یا ظاهر است و یا پنهان . و به تعبیر برخی از بزرگان اهل سنت این شخص مقام و جايگاه پیامبر (ص) را دربین امت دارد . ابن جوزی می نویسد : إلا أن الله لا يخلي الأرض من قائم له بالحجة ... ومثل هذا لا تخلو الأرض منه، فهو بمقام النبي في الأمة. 📚 ابن جوزی ، صيد الخاطر ص 70 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا امدادهای غیبی و الهی هم هنگام ظهور به کمک امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می آیند؟ 🔰 ظهور امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) باعث تحقق اهداف تمام انبیای الهی در روی زمین است و به همین دلیل خداوند متعال نعمت‌ها و موهبت‌های زیادی را به حضرت عطا کرده است تا به وسیله آن قوت یابد و به هدف عالی خود نائل شود. ما در این نوشتار به سه نمونه از این مواهب می‌پردازیم: 1️⃣ امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) وارث تمام انبیا 👈 پروردگار عالم تمام چیزهایی را که به انبیای گذشته عنایت کرده بود را یکجا به امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) عنایت می‌کند و تمام ذخایر و اسباب معجزات و کرامت‌های انبیا و اولیای الهی در اختیار حضرت قرار می‌گیرد. رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این باره می‌فرمایند: «مهدی از فرزندان من است، هم کنیه من، و شبیه‌ترین مردم در اخلاق به من است ... تمام ذخایر انبیای الهی در اختیار اوست و با خودش می‌آورد، پس زمین را از عدل و داد پر می‌کند آن‌گونه که از ظلم پر شده است.» 2️⃣ یاری امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) توسط اولیای الهی 🔶 بسیاری از اولیای الهی به فرمان خدا به یاری حضرت می‌شتابند که حضرت عیسی(علیه‌السلام) از جمله آن‌هاست که از آسمان‌ها به زمین می‌آید و در نماز به حضرت اقتدا می‌کند و از این طریق حمایت خود را از امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) اعلام می‌کند. سپس امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) الواح تورات و انجیل تحریف نشده را بیرون می‌آورد و علامت‌های امامت خود را به آنان نشان می‌دهد و در نتیجه تمام پیروان ادیان مختلف جهان با دیدن این علامت‌ها اسلام را می‌پذیرند و گروه گروه به حضرت می‌پیوندند و به این صورت وعده الهی محقق و اسلام برجهان حاکم می‌گردد. 3️⃣ کمک ملائکه و جنیان به حضرت ❇️ امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) که آخرین ذخیره الهی است وقتی ظهور می‌کند تمام امکانات مادی و معنوی این عالم هم در اختیارش قرار می‌گیرد و حتی فرشتگان و جنیان هم با او بیعت می‌کنند و به یاری‌اش می‌شتابند. مفضل بن عمر می‌گوید: «از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدم، ای آقای من آیا فرشتگان و جنیان هنگام ظهور حضرت، برای مردم ظاهر می‌شوند؟ حضرت فرمود: آری به خدا قسم ظاهر می‌شوند و با مردم گفتگو می‌کنند آن‌گونه که با هم سخن می‌گویند. گفتم: آیا آنان همراه حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) حرکت می‌کنند؟ حضرت فرمود: آری ما بین کوفه و نجف فرود می‌آیند و جمع می‌شوند و تعدادشان چهل و شش هزار فرشته و شش هزار جن است.» 💠 باید توجه داشت که حضور فرشتگان و جنیان برای خدمت گذاری و یاری رساندن به حضرت و جامعه مهدوی دور از ذهن نیست؛ زیرا حضور و خدمت رسانی آنان در جوامع بشری سابقه داشته است و آنان برای یاری رساندن به پیامبران الهی مانند حضرت سلیمان (علیه‌السلام) و حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ظاهر شده‌اند. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1