4_5879561884625011911.mp3
744.8K
🌿استاد علی صفایی حائری:
📌نه اسیر فقر باشید نه اسیر دارایی!
@einsad
✅شدیدترین نیاز جامعه نیاز تربیتی است...
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر خلقى، جمعى، اجتماعى، نيازهاى گوناگون داشت و كسرىهاى بىحساب، بايد شديدترين نيازها و عميقترين آنها را برآورده كرد و از دادههاى حق و استعدادهاى خدادادى بهترين استفاده را برد و عميقترين بهرهبردارى را نمود.
جامعهى بشرى نيازمند بقال،بنا، مقنى، نجار، مهندس و طبيب و مربى است. اينها همه نيازهاى جامعه است اما شديدترين آنها نياز تربيتى است، زيرا صنعت و تكنيك پيشرفته در جامعهاى كه فقر تربيتى دارد جز به انهدام و نابودى آنان كمك نمىكند و همانند تيغ تيزى است كه در دست كودكى باشد. هر چه تيغ تيزتر باشد دست كودك زودتر جدا شده و جانش بيشتر در خطر افتاده است.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ، ص 28
🌿 @einsad
✅دين با تفكر شروع مىشود...
🔶استاد علی صفایی حائری:
دين با تفكر شروع مىشود . اين تفكر، استعدادهاى عظيم انسان را نمايان مىكند. مشخص مىكند انسان چقدر سرمايه دارد و در اين دنيا چه بايد بكند و چطور حركت كند . هنگامى كه مقدار استعدادها مشخص شد، معلوم مىشود انسان چقدر راه در پيش دارد.
من در تفكر خودم محكوميتم را مىيابم و حاكم را. اين است كه به او علاقمند مىشوم، عشق او در وجود من شعله مىكشد و در اين حال كه من فقر محض، عجز محض و جهل محض و گرفتارى محض خويش را در تفكر باز مىشناسم به او كه غنى است و همه چيز را از او دارم،بسته مىشوم و به او گرايش پيدا مىكنم و عشق او و علاقۀ او مرا به طرف هر كارى مىتواند بكشاند.
وقتى كه عشقهاى كوچكتر، معشوقهاى محدود تو را به كارهاى بزرگى كشيدند و بيستونها را به پا كردند، چطور مىشود عشق او كارهاى بزرگترى به وجود نياورد و بارهاى سنگينترى را تحمل نكند؟
📚 #تربیت_کودک ص۱۱
🌿 @einsad
4_5893063552406652310.mp3
827.3K
✅پیمان با ولی خدا
🔶 استاد علی صفایی حائری:
نعمت ولایت بالاتر از تمام نعمتها و متمم آنها است.
✅ عوامل اعراض از رسول
🔶 استاد علی صفایی حائری
سؤال اساسى اين است كه چطور كسانى كه محبّت رسول را در دل داشتند و از او اطاعت مى نمودند، با او درگير شدند و به او پشت كردند؟ آنچه مهمّ است، تحليل اين سؤال است كه توصيف قضايا و وقايعى كه اتفاق افتاده، تنها كفايت نمى كند و جوابگو نخواهد بود.
دو عامل اساسى وجود دارد كه آدمى را حتى در برابر خداى مهربان به لجاجت و عناد مى كشاند.
در قرآن آمده: «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا انْفُسُهُمْ ظُلْمَاً وَ عُلُوَّاً- نحل،14»
✅ ظلم و علّو دو عامل اساسى هستند. تجاوزگرى و برترى طلبى و قدرت طلبى از عواملى هستند كه باعث مى شود تو حتى با يقينى كه دارى، منكر شوى و با رسول درگير و به او پشت كنى و نه با رسول كه حتى در مقابل خداى مهربان قد علم كنى و با او درگير شوى.
«تَلْكَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوَّاً فِى الارْضِ وَ لَا فَسَاداً- قصص،83»
بهره مند شدن و رسيدن به دارالآخرة براى كسانى است كه حتّى اراده ى علوّ و برترى طلبى و فساد در زمين را نداشته اند.
📚 #روزهاى_فاطمه ، ص62
🌿 @einsad
📚 #معرفی_کتاب روزهای فاطمه؛ شرحی بر خطبه فدکیه حضرت زهرا
مؤلف:استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
📚 #معرفی_کتاب #روزهای_فاطمه ؛ شرحی بر خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها
مؤلف: استاد علی صفایی حائری
🔸روزهای فاطمه دست نوشته ای است مختصر از مرحوم استاد و در آن به دو شکل حمايت فاطمه(س) از ولیّ خدا و احقاق حق علی(ع) به صورت مختصر و مفيد توضيحی آمده است. در قسمت دوم اين کتاب به شرحی از خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدينه(خطبه فدک)، پرداخته شده است. در اين قسمت، از زيبايی و قدرت و پيام و ارتباط و انسجام اين خطبه، نمونه هايی آورده شده و نشان داده شده که تفاوت اين خطبه با خطبه هايی که از فصحاء و بلغای عرب مثل صهبان وائل و غيره، نقل می کنند، چقدر زياد است و مقايسه ها، مع الفارق.
البته اين قسمت از مجموعه نوارهای ايشان در دهه محرم سال 1378، بعد از پياده کردن و تحقيق کامل، تهيه و تنظيم و به صورت نوشتاری درآمده.
🔹در اين کتاب اين عناوين به چشم می خورد:
روزهای فاطمه،
تربيت رسول،
وضعيت عرب قبل از بعثت،
تحولات بعد از رحلت رسول، فقه فاطمه(س)،
عوامل اعراض از رسول،
انصار در نگاه فاطمه(س)،
جايگاه گفت و گوی تمدن ها،
فدک از اموال فاطمه(س)
و...
✅ سفارش وخرید کتاب:
☎️ تلفن: 02537712328
📱 همراه: 09127461022
🌿 @einsad
✅ هجرت
🔶 استاد علی صفایی حائری
اگر در محیطی که هستی نتوانستی کاری انجام بدهی، باید هجرت کنی، که ماندگار شدنت به تحلیل رفتنت منتهی میشود.
و عذر نیاور که ضعیف بودم، چون زمین خدا وسعت داشت...
📚 صراط، ص۸۱
🌿 @einsad
✅ #قرآن كتابى است كه براى هر درد، درمانى دارد.
🔶استاد علی صفایی حائری:
قرآن كتابى است كه براى هر درد، درمانى دارد. و كتابى است كه براى هركس هدايتى دارد و شفايى مىآورد. براى يك بيمار، گاهى بيش از يك آيه لازم نيست. اگر تمام قرآن را بررسى كند و اين آيه را كنار بگذارد، درمان نخواهد شد و شفايى نخواهد گرفت و اگر فقط همين يك آيه را ببيند و همان آيه برايش تلاوت شود و در آن تدبر كند، از آن بهره خواهد گرفت و راهش را خواهد يافت. آنچه در قرآن از آن ياد شده، تلاوت آيههاست. و آنچه مانع گمراهى است،به شهادت قرآن دو چيز است: وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَ أَنْتُمْ تُتْلى عَلَيْكُم آياتُ اللّه وَ فيكُم رَسُولُه. ١چگونه كفر مىورزيد در هنگامى كه آيهها بر شما تلاوت مىشود و رسول در ميان شما هست. مانع از كفر ورزيدن و گمراهى همين تلاوت آيهها و وجود رسول است و همين است كه پس از رسول،بايد رسول، جانشينى بيابد كه همراه قرآن و تلاوت آيهها باشد و از گمراهى جلوگيرى نمايد.
📚 #روش_برداشت_از_قرآن ، ص 23
🌿 @einsad
✅ #تربیت_کودک 1⃣
🔶استاد علی صفایی حائری:
مربى بايد در كودك سه خصوصيت را بارور كند و اين گونه او را واكسينه نمايد:
١ - شخصيت و استقلال
٢ - حرّيّت و آزاد منشى
٣ - تفكّر و تحليل.
هنگامى كه كودك شخصيت داشته باشد تقليد نمىكند و تحت تأثير هر حرفى و هر مكتبى و هر عقيدهاى قرار نمىگيرد و هر راهى او را به خود نمىكشد و هر سنّتى او را در خود هضم نمىكند.
او در برابر هر مسأله، چرايى دارد و در برابر هر عقيده، سنگرى.
او بر دريچۀ قلبش نشسته، نمىگذارد چيزى آن را اشغال كند و چيزى آن را پر كند و چيزى او را از خودش بگيرد.
حرّيّت و آزاد منشى كودك را مىسازد تا اگر روزى به اشتباهى پى برد، پىگيرى نكند و لجاجت نورزد و عقيدهاى را بر عقيدهاى ترجيح ندهد مگر هنگامى كه از رحجان و امتيازى برخوردار باشد. در نتيجه عقيدههايى كه احياناً داخل مغز او شدهاند و سنگرش را اشغال كردهاند، اين گونه دستگير مىشوند و كار آنها خنثى مىشود.
تفكّر و تحليل آن هم در زمينۀ حرّيّت و آزادى و با خصوصيت شخصيت و استقلال،به نتيجههاى بزرگى خواهد رسيد. تفكر ركودها را مىشكند و هر گونه عقيدۀ سنّتى مهاجم را مهار مىزند و تحليل مىبرد و هضم مىنمايد.
📚 #تربیت_کودک ص۴۶
🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری
✅ #تربیت_کودک 1⃣ 🔶استاد علی صفایی حائری: مربى بايد در كودك سه خصوصيت را بارور كند و اين گونه او را
✅ #تربیت_کودک 2⃣
🔶استاد علی صفایی حائری:
اين خصوصيتها را مىتوان به وسيلۀ چهار عامل ذيل در كودك به وجود آورد:
١ - تقليد
٢ - رقابت و ساير عوامل تربيتى كه در مقالۀ عوامل تربيتى كودك تحليل شده است.
٣ - داستان و هنر
٤ - تدبير.
١ - كودك بر اثر غريزۀ تقليد مىتواند از پدر يا مربّى يا استاد، اين خصوصيات را بپذيرد، همانند پدرش و استادش شخصيت به خرج دهد و همانند او چون و چرا كند و همانند او آزاد باشد، همانطور كه تقليد،به كودك خيلى از سنّتها را مىتواند منتقل كند و خيلى از شاخ و برگها را مىتواند به او بياويزد، همانطور مىتواند اين ريشهها و پايهها را در او زنده كند و جان بدهد. ٢ - رقابت؛ يعنى كودك را با قهرمانهايى رقيب كردن و به مسابقه واداشتن، مىتواند اين خصوصيت را در او زنده كند. مربّى مىتواند با قهرمانهايى كه براى كودك مىسازد و با رقابتهايى كه در ميان آنها اوج مىگيرد به اين مقصود برسد و شخصيّت و حرّيّت و تفكّر را در او بكارد.
٣ - مربّى مىتواند به وسيلۀ داستانها از در مخفى وارد شود و اين خصوصيّات را در ناخود آگاه كودك وارد كند.
داستان مرغى كه حرف هر كس را نمىشنيد
و يا ماهى سياهى كه خود به دنبال چيزى بود
و يا دانۀ گندمى كه در زير خاك آرام نمىگرفت
و يا جوجهاى كه در پوست نمىماند
و يا ستارهاى كه به دنبال عشقى مىدويد
و يا درختى كه به لباسهايش پاى بند نبود و هنگامى كه زرد مىشدند رهايشان مىكرد و در نتيجۀ هر بهار به لباسهاى سبز مىرسيد
و يا پلنگى كه آرام نمىگرفت
و يا موشى كه كند و كاو مىكرد و به گنج مىرسيد.
اين داستانها كودك را كوك مىكنند و ناخود آگاه او را به چرخش مىاندازند.
مربّى مىتواند خواستهاش را اين گونه در كودك پياده كند و به او شخصيت و تفكر و حرّيّت و يا هر گونه پستى و زبونى را بياموزد. ٤ - مربّى مىتواند با تدبير و تاكتيك و نقشه و همكارى ديگران، كودك را به شخصيّت،به حرّيّت،به تفكّر برساند.
مىتواند در جلوى پاى او بايستد و برايش احترام قائل شود و يا از بزرگى او و استعدادهاى او و عظمتهاى او شرح دهد، آن هم نه به گونهاى كه مغرور شود و باد بگيرد،بل به صورتى كه بداند مسؤول است و دادهها و استعدادها ملاك افتخار نيست و دادهها بازدهى مىخواهند و هر كه بامش بيش برفش بيشتر.
اين بازگويى استعدادها و عظمت انسان مىتواند كودك را حركت دهد؛ چون هر كس به اندازهاى كه براى خود سرمايه سراغ دارد كارى را شروع مىكند
📚 #تربیت_کودک ص۵۰
🌿 @einsad
✅تربيت انسان
🔶استاد علی صفایی حائری:
تربيت انسان نمىتواند مسخ او و پوك كردن او و غلتاندن او باشد. هر گونه تربيتى كه با دست خودم تحقق نگيرد و با انتخاب من همراه نباشد، در واقع مسخ كردن من و نفى كردن من حساب مىشود.
و اين است كه تربيتهاى تلقينى و تقليدى و تحميلى و سنتى ارزش نخواهند داشت، حتى ضد ارزش هستند و عامل نفى انسان و آخر سر هم باعث عصيان و طغيان او.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱ ص۳۹
🌿 @einsad
4_454890886946357329.MP3
1.24M
✅رضایت به حیات دنیا انسان را به کهولت ،سستی و آزار دادن ولی وا میدارد.
🔶استاد علی صفائی حائری
@einsad
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#فلسفه_بافی_در_مورد_معاد
یک عده ای می گویند : بابا ! خدا بزرگ تر از آن است که بنده هایش را عِقاب کند . او بزرگ و عظیم و رحیم است . مادر بچه اش را نمی سوزاند ، آن وقت خدا بسوزاند ؟! عمو ! برو ، خدا بچه هایش را نمی سوزاند آن ها را دوست دارد . یک وقت هم اگر بچه هایش کاری بکنند ، می گوید : خیلی بدی نکنید ؛ که آتش دارم . می خواهد آن ها را تنبیه کرده و بترساند وگرنه در آتش که نمی برد . این ها کسانی هستند که عظمت خدا را دلیل نفی معاد می دانند . می خواهند به خدا معتقد باشند ، در حالی که هیچ اعتقادی به او ندارند . می خواهند که با عظمت او عذری برای آزادی خودشان داشته باشند . در جواب این ها باید گفت : اینکه خدا بزرگ تر از آن است ... در این بحثی نیست . بحث در این است که خدا هستی را « منظم » آفریده و کسی که در این هستی « حرکت صحیحی » نداشته باشد می سوزد . درست مثل وقتی که من کبریت را زیر پیراهنم بکشم آتش می گیرد . حال تو بگو : خدا بزرگ تر از آن است که مرا بسوزاند او قانون هایی را در هستی گذاشته و به من هم گفته است که با آن ها درگیر نشو . راه و روش زندگی را هم برایم توضیح داده تا درگیر نشوم . ولی منی که درگیری با آن ها را خودم خواسته ام و خودم فساد به بار آورده ام ، نمی خواهم بسوزم ؟! چرا نسوزم ؟! که سوختن یک امر طبیعی است . عظمت او باعث تنظیم این هستی است و نظم این هستی باعث ضربه خوردن ماست . تعبیری که قرآن از معاد دارد این است که ( وَتَرَىٰ كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَىٰ إِلَىٰ كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَجاثیه 28 ) جزای شما ، همان عمل خودتان است و چیز تازه ای نیست .
📚 حیات برتر ، علی صفایی حائری ، ص 53
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
📢 از سری جلسات شرح اندیشه استاد علی صفایی حائری:
موضوع: نظام سازی
استاد: حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود پورسیدآقایی
زمان: یکشنبه شب ها ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰
مکان: قم - موسسه لیلةالقدر
🌿 @einsad
شروع جلسات همخوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد، یکشنبه ها از 97.11.7
ساعت 20 :16 تا 18
توسط دکتر صابریان
مکان: خ توحید، پایینتر از میدان توحید، نبش کوچه صائب (بانک سپه)، پلاک ۴۶، طبقه اول، رکن. با فاصله ی 5 دقیقه ای از متروی توحید
@einsad
✅ اثرات قرائت #قرآن
🔶استاد علی صفایی حائری:
اينهمه دستور به قرائت قرآن و حتى براى كسانى كه سواد ندارند، دستور به نگاه كردن قرآن، ما را به اين فكر مىاندازد كه اين نگاه، مقدمهى قرائت و اين قرائت، مقدمهى تسلط و اين تسلط، مقدمهى دستيابى به معنى و تفسير و مقدمهى دستيابى به روح قرآن و مقدمهى رسيدن و بهرهبردارى از نور قرآن است.
بودهاند كسانى كه در شبانه روز يك قرآن ختم مىكردند و يا در سه روز و يا بيشتر و كمتر به قرائت تمام قرآن موفق مىشدند. اين قرائت براى كسانى كه چنين هدفى دارند، ديگر يك امر خستهكننده و تكرارى نخواهد بود، چون با هر مرتبه تكرار به يك نوع تسلط وسيعتر دست مىيابند. نتيجهى اين قرائتهاى مداوم اين است كه كلمههاى قرآن و سپس ترجمهى قرآن براى آنها آشكار مىشود و آنگاه مىتوانند مصداقهاى مجهول را در يك جا بنويسند تا با آيههاى ديگر آن را تفسير كنند و آيههاى مشكل را همينطور بررسى نمايند.
📚 #روش_برداشت_از_قرآن ص۶۰
🌿 @einsad
✅عارف در برابر بلاء، شاكر است، نه صابر.
🔶استاد علی صفایی حائری:
رنج بزرگ ما، از هجوم حادثهها و تازيانهى گرفتارىهاست. و اين گرفتارىها،به دنيا پيچيده و با اين جام آميخته است.
پس اگر طالب خوشى باشى و راحتى مىخواهى، نه مزاج تو و نه مزاج دنيا و نه هجوم فاجعه و موج حادثه، هيچكدام با اين خوشى و راحتى سازگار نيست.
امّا اگر خوبى را بخواهى و حركت را و هجرت را، اين بلاءها، هديههاى بزرگى خواهند بود، كه ضعفهاى تو را به تو نشان مىدهند و وابستگىهاى تو را مىشكنند. و هر بلاء، اين نعمت را داراست:
نشان دادن ضعف و رهانيدن از اسارت و وابستگى. و همين است كه عارف در برابر بلاء، شاكر است، نه صابر.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۱۸
🌿 @einsad