eitaa logo
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
306 دنبال‌کننده
736 عکس
26 ویدیو
120 فایل
ا
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب «صداقت و دولت در ایران معاصر» تألیف حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مجید احمدی کچائی منتشر شد.
چکیده کتاب «صداقت و دولت در ایران معاصر»: این تحقیق به دنبال بازخوانش چگونگی مناسبات ایرانیان پیرامون میزان صداقت حاکمان خویش در دوران معاصر می باشد، بر اساس نظریه این پژوهش، صداقت حاکمان تنها به میزان کارآمدی دولت ایشان در گونه های مختلف بستگی خواهد داشت و هم گرایی یا روگردانی مردم به میزان کارآمدی دولت ها پیوستی همیشگی دارد. نخست قاجاریان بودند که بر اساس سنت الیگارشی و غلبه با زور توانستند حکومت را به دست آورند و پیامد آن امنیت پایدار در کشوری برقرار کردند که مناقشات امنیتی فراوانی داشته است، گرچه امنیت به دست آمده مانا نبود و بسیاری از نقاط کشور در این دوره از دست رفت. در این زمان رفتار سنتی شاهان قاجار به سمت پادشاهی مشروطه پیش رفت اما چندان پایدار نماند و امور عامه مردم در زیست اجتماعی با فروکاست فراوان مواجه شد به طوری که مردم در شاخصه¬های همچون بهداشت، آموزش، امنیت و ...با مشکلات گسترده¬ای روبرو شدند همین امور نیز سبب دلسردی و رویگردانی ایشان از حکومت شد و موجبات سقوط ایشان را فراهم آورد. پس از سقوط پادشاهی قاجار، دولت پهلوی با کمک های پیدا و پنهان بیگانگان بر اریکه قدرت تکیه زد، این دولت در ساحت های گوناگون با خاستگاه مردمی فاصله فراوان داشت. مشروعیت مدنی، دخل و تصرف¬های بی¬جا، محدود کردن آزادهای اجتماعی ملت به بهانه مدرنیته، رفتار خشن و به دور از فرهنگ با قشرهای مختلف، عدم ثبات سیاسی در دولت¬ها، در خطر قرار گرفتن امنیت پایدار و به خصوص عدم کارآمدی بر گونه های مختلف اجتماعی از جمله خدماتی عمومی همچون بهداشت و آموزش و... سبب شد تا موجی از نارضایتی ها کشور را در بر گرفته و مردم خود عامل سقوط آن دولت در ایران شدند. با سقوط حکومت پهلوی، جمهوری اسلامی با دو شاخصه اصلی اسلام و مردم سالاری شکل گرفت، این شیوه از حاکمیت که در ایران تجربه نشده بود با موج وسیعی از حمایت های مردمی هم در آغاز و هم در ادامه راه همراه بود، این در حالی بود که ایرانیان با مشکلات فراوانی همچون جنگ سخت نظامی و تحریم ها و ترورهای آزار دهند مواجه بودند و همچنان همواره از آن پشتیبانی کردند، اما مشکلات قابل توجهی در دهه اخیر در آن به وجود آمده است که نیازمند اصلاح می باشد. https://eitaa.com/eiscahistory
💢 گردهمایی دانش آموختگان و دانشجویان گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🔸با ارائه گزارش سفر علمی گروه تاریخ به ازبکستان 👥 ارائه دهندگان: 🔘دکتر سید هادی ساجدی 🔘دکتر زهرا روح اللهی امیری 🔘آقای مهدی حسینی 🔘دکتر حامد قرائتی 🔘دکتر محسن الویری 🔘دکتر حبیب الله بابایی 💎پنجشنبه 12 مهرماه ⏰ ساعت 9 الی 12 🏢 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام حسین(ع) لینک برخط: http://dte.bz/res1 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
هدایت شده از  على اكبر ذاكرى
لبنان و جبل عامل دیار شهیدان  تشیع همراه است با شهادت و فداکاری. شیعیان خود را پیرو امام حسین (ع) می دانند که برای حفظ اسلام به شهادت رسید. اما منطقه جبل عام که گفته شده توسط ابوذر با مکتب اهل بیت(ع) آشنا شدند، به شهادت مشهور است . شهید اول، محمد بن مکی عاملی(م 784ق) از جزین لبنان و جبل عامل است و شهید دوم زين الدين بن على عاملی (م 966ق) نیز از جبل عام . شهید سید حسن نصر الله (م  1426ق) را می توان شهید ثالث این منطقه دانست. البته شهدای آن منطقه را نمی توان منحصر به این بزرگان دانست ولی بعد از شهید اول و دوم می توان سید حسن نصر الله را شهید ثالث نامید. شهیدین پاسدار اندیشه و فقه شیعه بودند. شهید اول کتاب لمعه را برای علی بن مؤید حاکم شیعه سربداران خراسان نوشت و شهید ثانی آن را شرح داد و این متن و شرح از چنان ارزشی برخوردار است که دانشگاه الازهر مصر در عصر معاصر آن را چاپ و منتشر کرد. اما شهید سوم با استفاده از اندیشه شیعه به دفاع از شیعیان و مردم جبل عامل و مردم لبنان شیعه ، سنی و مسیحی پرداخت. و اشغالگران اسرائیلی را از لبنان خارج کرد. آنان مرزداران اندیشه بودند و ایشان مرزدار و مدافع اسلام و دین. طبق آنچه نقل شده شهید اول توسط شاگردش به نام «یالوش» دچار مشکل شد و بعید نیست شهید نصرالله هم توسط نیروهای نفوذی که سابقه همراهی داشتند و هر روز در شبکه های دشمن فعالیت می کنند و با حمله مستقیم صهیونی ها به شهادت رسید. بدن شهید اول را آتش زدند اما در باره شهید ثالث سید نصر الله هنوز اطلاع دقیقی منتشر نشده است. در شهادت آن دو شیعیان اشک ریختند ولی در شهادت سید حسن نصر الله جهان اسلام و آزادگان جهان غمگین شدند. و فردا جمعه سیزدهم مهر 1403 روز عزاداری برای این شهید والا مقام در مصلی تهران و دیگر مناطق است و نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله العالی) بدین مناسبت و در آستانه سالگرد عملیات طوفان الاقصی و بعد از عملیات موشکی وعده صادق ۲ و حمله به سرزمین های اشغالی اقامه می شود. دشمن آن دو شهید، منطقه ای بودند و دشمن شهید ثالث سید حسن نصر الله استکبار جهانی که توسط اسرائیل غاصب 85 تن بمب بر محل حضور این مرد پولادین ریختند. رحمت و رضوان خدا بر ایشان بود. شهادت وی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران(دام ظله العالی) و مردم لبنان و ایران بسیار سخت است زیرا آیت الله العظمی خامنه ای به دستور امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، نماینده ایشان در حزب الله لبنان بودند و از نزدیک شهید ثالث و تشکیلات حزب الله را از چهل سال قبل می شناختند.    علی اکبر ذاکری 12مهر 1403 
هدایت شده از سعید نجفی نژاد
شاه طهماسب حکومت را در اصل متعلق به مجتهد الزمانی (مرجع تقلید) می دانست و یک بار نیز پیشنهاد واگذاری حکومت به شخص محقق کرکی را مطرح کرد اما او نپذیرفت (روضات الجنات، جلد چهارم، ص ۳۶۱) شرح تصویر: نگاره شاه طهماسب اثر فرخ بیک https://eitaa.com/safavid907
💠
منادی معارف
👈 یكی از منابع قوی و غنی ، احادیث نورانی حضرت عبدالعظیم حسنی است. 🔹 وجود مبارك به محضر امام نهم، امام جواد (سلام الله علیه) شرف یاب می شود و عرض می ‌كند: «حَدِّثْنِی بِحَدِیثٍ عَنْ آبَائِكَ عَلَیهِمُ السَّلاَم». وجود مبارك امام جواد، سخنی از پدرش از پدرانش از وجود مبارك امیرالمؤمنین (علیهم السلام) نقل می ‌كند، بعد حضرت عبدالعظیم حسنی عرض می ‌كند: «زِدْنِی یا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّه»؛ یك حدیث دیگر بگو. باز امام جواد سخن می‌گوید، بعد حضرت عبدالعظیم عرض می‌ كند: «زِدْنِی یا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّه»؛ یك حدیث دیگر بگو. 🔹 بخشی از سخنان امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) كه در نهج ‌البلاغه مطرح است، به وسیله حضرت عبدالعظیم حسنی منتشر شده است. مرحوم سید رضی كه نهج ‌البلاغه را تدوین كرد، منابع فراوانی داشت كه یكی از آنها احادیث نورانی حضرت عبدالعظیم حسنی بود. 🔹 وجود مبارك وقتی به ایران آمدند و وارد ری شدند و ، فقاهت و علم را به همراه خود آوردند، حوزه ری را حوزه نورانی كردند و به بركت آن حوزه ری، بسیاری از حوزه‌ ها نورانی شد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/05/31
امام عسكرى عليه السلام فرمودند: برترين مردم پيش خدا كسى است كه نسبت به حقوق برادرانش آشناتر و در اداى آن حقوق كوشاتر باشد، و كسى كه در دنيا براى برادرانش فروتنى كند، او پيش خدا از صديقين و از شيعيان راستين على بن ابى طالب عليه السلام به شمار مى آيد. [بحارالانوار 41: 55 ح 5]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، اندرونیِ حرم امام رضا علیه‌السلام است. امام رضا علیه‌السّلام از مهمانان ویژه‌اش، در حرم حضرت معصومه پذیرایی می‌کند... | آیت‌الله بهجت رحمت‌الله‌علیه | 🌹 @solok_shieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بانوی کرامت ▫️ مقامی كه برای ذكر شده است، یك مقام عادی نیست. اذنی ذات اقدس الهی به این بانوی كرامت مانند سایر اهل بیت عطا كرده است كه به این‌ها می ‌دهد... .
هدایت شده از صفویه پژوهی
ژان شاردن جایگاه امام زمان (عج) در میان پادشاهان صفوی از منظر ایرانیان را اینگونه توصیف می کند: «غالب ایرانیان پادشاه خود را نماینده اولین جانشینان پیغمبر (ص) یعنی امامان و خلیفه امام غایب حضرت مهدی امام دوازدهم در مدت غیبتش می دانند و افزون بر عناوین دیگر، عنوان خلیفه که بیانگر جانشین امام است به او می دهند و این عنوان بدین دلالت دارد که اداره امور دینی و دنیوی تا هر زمان که امام دوازدهم ظهور کند سپرده به اوست و همین که امام غایب بر مردمان ظاهر شد، باید همه اختیاراتش را به وی بسپارد وگرنه به یک ضربت امام کشته خواهد شد» https://eitaa.com/safavid907
📚 نشست علمی تحقیق معیار با مطالعه موردیِ کتاب «درآمدی بر شناخت دین و فرهنگ زردُشتی» 📕 همراه با رونمایی از کتاب 🌷سخنرانان: استاد محمد اسفندیاری، دکتر سید سعید رضا منتظری و استاد جویا جهانبخش 🔹پنجشنبه ۳ آبان، ۱۰ صبح تا ۱۲ 🔸مشاهده برخط: m8r.ir/1003 🔸خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره۲، سالن شهید آیت الله رئیسی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از سعید نجفی نژاد
«سر ریدر بولارد»، سفیر انگلیس در ایران در زمان جنگ: «ورود قوای خارجی به خاک ایران با آنکه برای ایرانیان بسیار دردناک و ناراحت کننده بود ولی اکثر آنها امید داشتند که این جریان حداقل باعث رهایی ملت از دست رضاشاه باشد» ♦️ هاروی منشی ایدن وزیر امور خارجه کابینه چرچیل در یادداشت های روز 9 سپتامبر 1941 (17 شهریور 1320) با اشاره به تصمیم کابینه درباره برکناری رضاشاه اشاره کرده، می نویسد: «او دیر یا زود باید حذف شود. ایرانی ها خودشان هم به ما پیشنهاد کرده اند که ما باید شاه را از صحنه بیرون کنیم. مسأله این است که چه کسی را باید جای او گذاشت» (کتاب دو قرن نیرنگ، ص 54 - 56) https://eitaa.com/eiscahistory
⭕️ آیا این مقبره منسوب به شخصیت هخامنشی است!؟ ⬇️ ⭕️ مقبره ای که امروزه به نام کورش هخامنشی مشهور است، در دوره اسلامی، به نام نامیده می‌شد. 👇👇 ❶ در دوران حاکمیت اتابکان بر منطقه فارس، در سال ۶۲۰ یا ۶۲۱ هجری قمری، مسجد جامعی پیرامون آرامگاه ساخته و محرابی نیز بر سنگ درون اتاق آرامگاه حجاری شد. 📚 علیرضا شاپور شهبازی، راهنمای جامع پاسارگاد، شیراز: بنیاد فارس شناسی، ۱۳۸۸. ص ۱۲۱. ❷ جورج ناتانيل كرزن‏ پیرامون این مقبره نکاتی قابل توجه می‌نویسد. او می‌گوید: «ايرانيان اين بنا را قبر مادر سليمان مى‌‏نامند و اين عقيده در سراسر دوره اسلامى شايع بود.» 📚 جورج ناتانيل كرزن، ايران و قضيه ايران‏، ترجمه غلام‌على وحيد مازندرانى‏، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى‏، ۱۳۸۰. ج‏ ۲، ص ۹۶. ❸ وی در ادامه گزارشی از مورخین و جهانگردان بیان می‌کند که بنای مذکور را «مقبره مادر سلیمان» نامیدند. وی می‌نویسد: «جان استريوس در ۱۶۷۲ خاطرنشان مى‏‌سازد كه آنجا زيارتگاه زنان پارسا بوده كه ۳ بار سر بر قبر مى‏‌كوبيدند و ۳ بار هم آن را مى‏‌بوسيدند و بعد از دعاى كوتاهى خارج مى‌‏شدند.» 📚 جورج ناتانيل كرزن، همان، ج ۲، ص۹۶ - ۹۷. ❹ این نکته برای کرزن (و هر انسان متفکری) مهم و اساسی به نظر می‌رسد، چون تا همین قرن اخیر، ورود مردان به این بنا ممنوع بوده است. حتی محقق سرشناسی چون موریه، به دلیل مرد بودن از حضور در مقبره منع می‌شود (در سال ۱۸۰۹ میلادی) 📚 جورج ناتانيل كرزن، همان، ج ۲، ص ۹۷ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
کتاب «مبانی نظری و عملی طب ایرانی تا پایان قرن پنجم هجری» اثر مشترک خانم دکتر زهرا حسین هاشمی و آقایان دکتر مسعود کثیری و دکتر اصغر منتظرالقائم منتشر شد. https://eitaa.com/eiscahistory
چکیده کتاب طب ایرانی در دوره تمدن اسلامی به ویژه سده‌های چهارم تا ششم هجری با ظهور مشاهیری همچون علی بن ربن طبری، محمد بن زکریای رازی، علی بن عباس اهوازی، شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا و حکیم جرجانی به شکوفایی علمی منحصر به فردی رسید و به پارادایم غالب دانش پزشکی در شرق و غرب تا قرن 17 میلادی بدل می‌شود. این پژوهش بر آن است که طب ایرانی را در دو مبحث مبانی طب نظری و طب عملی در فرهنگ و تمدن اسلامی تا پایان قرن پنجم هجری مورد بررسی قرار دهد؛ زیرا طب ایرانی، مانند طب یونانی، چین و هند در جایگاه یک «مکتب» شناخته‌شده مطرح نیست و چنین می‌نماید که طب ایران دنباله رو دیگر تمدن‌های طبی بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف بررسی مبانی نظری و عملی طب ایرانی در پی پاسخ‌گویی به سوالاتی است که: «مبانی نظری و عملی طب ایرانی چیست و مهم‌ترین مبانی و شاخصه‌های مکتب طب ایرانی چیست؟» برای پاسخگویی به سوال فوق، این فرضیه به آزمون گذاشته شده است که: «طب ایرانی با دارا بودن مبانی نظری و عملی ویژه یک مکتب طبی کامل است». روش انجام این تحقیق، توصیفی- تحلیلی با استناد به منابع اصلی و مطالعات کتابخانه‌ای بوده است. با توجه به یافته‌ها و تطبیق آن‌ها با اصول یک مکتب طبی، می‌توان گفت طب ایرانی شاخصه‌ها و اصول و مبانی یک مکتب طبی مستقل را دارا می‌باشد. با وجود اهمیت و جایگاه طب ایرانی در جامعه بین‌الملل هنوز پژوهش مستقل در حوزه شناخت طب ایرانی به عنوان مکتب انجام نشده است. کلید واژه‌ها: مکتب طبی، مبانی نظری، مبانی عملی، طب ایرانی https://eitaa.com/eiscahistory
نظر کنت دوگوبینو درباره علاقه ایرانیان به تاریخ کشورشان: ♦️ملت ایران عاشق تاریخ کشورشان می باشند. در این کشور تاریخ جالب ترین موضوع است. ملتی که این قدر به تاریخ و پیشینیان خود اهمیت می دهد، بی شک به اصل بقاء و نیروی فوق العاده خود آگاه است. (سه سال در آسیا، ص 269 – 272) 🔷گوبینو در دوران حکومت ناصرالدین شاه به مدت سه سال در ایران سکونت داشته است. https://eitaa.com/eiscahistory
مقاله جناب آقای دکتر حسین قاضی خانی، مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با عنوان «بررسی وانهادن سرپرستی جعفر بن ابی طالب به عباس بن عبدالمطلب» در همایش بین‌المللی «حضرت جعفر بن ابی‌طالب» از سوی داوران همایش به عنوان اثر «شایسته تقدیر» انتخاب شد.
ویلیام لرد گلدستون که چهار دوره در فاصله سالهای 1868 تا 1894 م نخست وزیر انگلستان بوده، روزی در مجلس عوام این کشور قرآن را در دست گرفته و گفت: 🟩 «تا از اين كتاب آسمانى در عالم اسمى باقى است، ما نبايد به دوام و بقاى مستملكات خود مطمئن باشيم، مانع بزرگ مقاصد ما در عالم قرآن است.» (شرح زندگانی من، عبدالله مستوفی، جلد سوم، ص 110) 🔷کشیشی که در آن مجلس بود سریع قرآن را پاره کرد. گلدستون رو به او کرده و گفت: «احمق منظورم پاره کردن قرآن نبود، باید کاری کنیم تا مفاهیم این کتاب از قلب مسلمانان زدوده شود» https://eitaa.com/eiscahistory
📢 تأکید رهبر انقلاب بر درس گرفتن از زندگی جناب جعفر 👈 حرف خدا را بدون پنهان‌کاری بیان کنیم ✏️ رهبر انقلاب: اینکه در برابر دشمن یا در برابر بیگانه انسان چه کار کند؛ که درست‌ترینش همین است که همان کاری را که خدا گفته بکند، [مانند برخورد جناب جعفر با نجاشی، حاکم حبشه]. ما در حوادث گوناگون در دنیا با دوستان مواجهیم، با دشمنان مواجهیم، با بی‌طرف‌ها مواجهیم، با بی‌خبرها مواجهیم، از ما سؤال میکنند، از ما میپرسند؛‌ مخفی کنیم، پنهان کنیم، یک چیزی را نگوییم؛ نه، همان را که خدای متعال بیان کرده، بیان کنیم... این هم یک نکته‌ای است که ما از سیره‌ی جناب جعفر به دست می‌آوریم. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی حضرت جعفربن‌ابی‌طالب علیهماالسلام. ۱۴۰۳/۵/۲۹ 🔹️متن کامل بیانات: khl.ink/f/58242
💠 ۶ جمادی الاول سالروز شهادت جناب جعفر طيار علیه السلام 🔸جعفر بن ابی‌طالب بن عبدالمطلب مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین سومین فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد بود. جعفر پسرعموی پیامبر اكرم (ص)، برادر بزرگ‌تر امام علی(ع)، دومین فرد مسلمان پس از امام علی(ع) و صحابی رسول خدا(ص) بود. 🔸جعفر را مردی خطیب، سخاوتمند، بردبار و متواضع معرفی کرده‌اند. مفسران او را مصداق برخی از آیات قرآن از جمله آیه ۲۳ سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ...» دانسته‌اند. 🔸جعفر نزد پیامبر اکرم(ص) مقام و منزلت فراوانی داشت و رسول خدا(ص) او را به سرپرستی کاروان مسلمانان در مهاجرت به حبشه برگزید. پیامبر(ص) پس از بازگشت جعفر از حبشه به او نمازی آموخت که به نماز جعفر طیار مشهور است. جعفر در جنگ موته به شهادت رسید و مزار او هم‌اکنون در اردن است.
کلود آنه روزنامه نگار سوئیسی (متولد 1868 م) که در مقطعی از دوره قاجار در ایران سکونت داشته، درباره روحیات ایرانیان در کتابش «گلهای سرخ اصفهان» می نویسد: «در رفتار و حالات ایرانیان هرگز اثری از شتابزدگی تب آلود اروپائیان دیده نمی شود. به نظر می رسد که همه از آنچه دارند و از شرایطی که در آن به سر می برند راضی هستند. درست برعکس ما که هر چه داشته باشیم می گوییم کم است و برای بیشتر داشتن حرص می زنیم. ♦️در ضمیر ایشان هر چه بگذرد، در چهره های ایشان صلح جویی و آرامش به مراتب بیش از ما به چشم می خورد» (گلهای سرخ اصفهان، سفرنامه کلود آنه، ترجمه فضل الله جلوه، ص 160 و 161) https://eitaa.com/eiscahistory