eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
357 دنبال‌کننده
1هزار عکس
217 ویدیو
259 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
"نکات قرآنی" (۴۲۱) "وَ یَحسَبُونَ اَنَّهُم مُهتَدُونَ" (و آنها گمان‌ می کنند که هدایت شده اند!) و این بدترین نوع گمراهی است. اینکه کسی یا کسانی خیال کنند که از میان این همه مخلوقات خدا، فقط آنهایند که هدایت شده اند. چنین اندیشه ای همواره در طول تاریخ مصیبت ساز بوده است. بسیاری از جنگها و کشتارها و ویرانی های تاریخ بشر، ریشه اش همینجاست. همین توهّم حق بجانبی و گمانِ هدایت شدگی. و این یک بیماری بزرگ و خطرناک است که قرآن کریم مستقیماً بدان اشاره می کند. بیمارانی که چنین بیماری دارند جز خودشان، دیگران را گمراه و نادان تصور می کنند و دقیقاً به همین علت است که برای خود حق تصرف و دخالت در همه ی امور را قائل اند و براحتی همه را به قضاوت می نشینند. یک سالک فرهیخته از چنین بیماری خانمان سوزی به دور است. او خود را از هیچکس و هیچ چیز برتر نمی داند و همواره با دو بال خوف و رجا سیر می کند. او از توهّم هدایت شدگی رهاست. زیرا نیک می داند که هدایت واقعی به دست خداست "اِنَّ الهُدَی هُدَی الله". و این هدایت، سخت و منجمد نیست. نرم و روزافزون است، پویاست "زادَهُم هُدََی". زیاد می شود و رشد می کند. و هر چه زیادتر شود، لطیف تر می گردد و هر چه لطیف تر شود، به ملکوت اعلی نزدیکتر می شود. ای دوست، هدایت شده راستین کسی است که به مقام فنا رسیده است. نفسانیتش مرده است و منیّتی در کارش نیست. هدایت شده کسی است که از برداشت های تاریک ذهنی اش خلاص شده و آن به آن با نور خدا می بیند "یَنظُرُ بِنُورِ الله". هدایت شده کسی است که تسلیم محض است. که در کیفیت تفویض امر است. هدایت شده کسی است که بودن و نبودن، داشتن و نداشتن، برایش یکسان است. هدایت شده همچون یک مسافر سبکبار، هر آن در حال گذر است. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی ✏️ @ejtehad_jame
♨️ ماجرای اصلاحات حوزه در زمان آیت الله بروجردی (ره) و ناکام ماندن آن و سپس ناراحتی امام خمینی (ره) و هجرت شهید مطهری (ره) به تهران 🔰 مرحوم محقق علی دوانی 📚 زندگینامه آیت الله بروجردی ص 307-326 🌿🌿🌿🌿🌿 🔅 نویسنده در اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۸ وارد قم شدم. در همان موقع یا یکی دو ماه بعد مسئله روز حوزه، ایجاد اصلاحات در حوزه بود. میگفتند هیئت مصلحین حوزه مشغول اقداماتی هستند تا با امر آیت الله بروجردی نظمی و سر و صورتی به حوزه بدهند، و جلساتی دارند و مذاکره میکنند. 🔅 در آن اثنا روزی نزاعی بین طلاب ترک و رشتی در مدرسه فیضیه به وقوع پیوست که خود شاهد آن بودم. آن زمانها تا مدتها بعد در مدرسه فیضیه به طرف صحن کوچک حضرت معصومه باز بود. مردم قم و زوار مرد و زن از جمله از در مدرسه دارالشفا وارد مدرسه فیضیه می شدند و از آنجا به صحن می آمدند و به زیارت میرفتند. در ایام عزادی هم که مجلسی در مدرسه فیضیه بود، عموم مردم از در صحن کوچک و میدان آستانه وارد فیضیه می شدند و در مجلس شرکت میکردند. این آمد و رفت مردم به فیضیه حالت خوشایندی نداشت و طلاب را محدود می کرد. بعدها به امر آیت الله فقید و برخلاف میل تولیت در مدرسه فیضیه به طرف صحن برای همیشه بسته شد. @ejtehad_jame 🔅 در آن نزاع بعضی از طلاب رشتی با قندشکن و بعضی از طلاب ترک با آفتابه به جان هم افتادند. کار به جایی رسید که مأمورین شهر بانی دخالت کردند و سرهنگ نگهبان رئیس شهر بانی هم شخصأ به فیضیه آمد، و چون به وی گفته شد نزاعی بین خودمان بوده و به شما مربوط نیست، گفت پس به شرطی که نیائید شهربانی و شکایت کنید! این را گفت و با تمسخر رفت. دو سه روز بعد روزنامه « استوار» قم، موضوع نزاع فیضیه را منعکس کرد و در آخر نوشته بود: 🔹 هرچه بگندد نمکش میزنند 🔹 وای بر آن دم که بگندد نمک 🔅 میگفتند امام خمینی، آیت الله بروجردی را ملاقات کرده و گفته بودند آقا باید در اصلاح حوزه تعجیل کرد. کار بجائی رسیده که مأمورین شهربانی و رئیس آنها به فیضیه آمده اند، و روزنامه استوار هم موضوع را شرح داده است، دیگر چه می ماند برای ما؟ 🔅 بنا شد یک روز بروند منزل آیت الله بروجردی و آخرین حرف خود را بگویند. آن موقع سر پرست فیضیه حاج میرزا عبدالحسین صاحب الداری بروجردی بود که طلاب از وی دل خوشی نداشتند. اطرافیان آقای بروجردی و از جمله حاج احمد خادمی و آقا سید مرتضی برقعی واعظ از وی دفاع می کردند، و سعی داشتند طوری نشود که او معزول گردد.... ✍ ادامه ماجرا را در pdf زیر 👇👇
اصلاحات حوزه و ناکامی آن- علی دوانی (زندگینامه آیت الله بروجردی ص 307-326).pdf
2.64M
♨️ ماجرای اصلاحات حوزه در زمان آیت الله بروجردی (ره) و ناکام ماندن آن و سپس ناراحتی امام خمینی (ره) و هجرت شهید مطهری (ره) به تهران 🔰 مرحوم محقق علی دوانی 📚 زندگینامه آیت الله بروجردی ص 307-326 از المرسلات @ejtehad_jame
🔲بخشی از بیانیه "تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم" در باره حوادث اخیر حوزه 🔸 صدور نامه غیرمترقبه ای از سوی آیت الله آملی لاریجانی به عنوان پاسخ به بخشی از سخنان منقول از آیت الله یزدی زمینه ای شد برای بهره برداری بیشتر اختلاف افکنان و بدخواهان. چه فرصتی بهتر از این برای به فراموشی سپردن مسائل و مشکلات اساسی مردم و سرگرم ساختن جامعه به این گونه مجادلات؟ 🔸نهاد مرجعیت رکن مهم و بنیادین و ریشه دار حوزه است و صیانت از آن به ویژه در زمانه ای که بازیگران عرصه سیاست طمع ورزانه به دنبال بهره جویی از این نهاد برآمده اند ضروری است و در حقیقت جان کلام آیت الله یزدی هم توجه دادن به این نکته است.شاید حاشیه سازی اخیر هم برای بخشی دیگر از سخنان منسوب به ایشان برای به فراموشی سپردن این موضوع مهم است. 🔸به استناد سخن تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی در منشور روحانیت جامعه مدرسین ستون محکم انقلاب اسلامی در حوزه است و از این رو مورد اعتمادترین مجموعه برای صیانت از جایگاه مرجعیت به شمار می‌رود، چنانکه امام راحل هم در منشور روحانیت از اقدام جامعه مدرسین در اعلام عدم صلاحیت مرجعیت کسی که در موقعیت مرجعیت قرار داشت تمجید کرده است. 🔸سیره سلف صالح ما در حوزه این بوده که تا حد امکان از قبول مسئولیت مرجعیت ابا داشتند و لذا تمهید مقدمه کردن برای تصدی این جایگاه همواره مذموم شمرده می شده. اقدام برخی افراد در سالهای اخیر در زمینه سازی برای دستیابی به مرجعیت مساله نگران کننده ای است که نیاز به پیشگیری جدی دارد. این ادعا که هرکس احساس مسئولیت کرد می تواند خود را برای مرجعیت عرضه کند و در نهایت مردم هستند که انتخاب می کنند مغالطه ای آشکار است. احراز صلاحیت‌های لازم برای مرجعیت به ویژه با ملاحظه نیت های ناپاک دشمنان در زمان کنونی جز از طریق اهل خبره چگونه مقدور است؟شاید گفته شود که اهل خبره منحصر در جامعه مدرسین نیست که باید گفت گرچه در مقام واقع چنین انحصاری نیست ولی یقینا در شرائط کنونی اطمینان بخش ترین نهاد برای این موضوع جامعه مدرسین است. 🔸نکته ای که موجب نگرانی جامعه متدین و انقلابی و علاقه مندان جامعه مدرسین و حتی نگرانی برخی مراجع عظام گردید ورود بعضی از اعضای محترم جامعه مدرسین به پاره ای مناقشات در روزهای اخیر بود که می‌ توانست و می تواند در یک فضای آرام و در محافل خصوصی مطرح و حل و فصل شود. 🆔 @ejtehad_jame
🌴 احادیث معنوی 🌴 🌺. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أكرموا أولادكم و أحسنوا آدابهم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: فرزندان خود را گرامى شماريد و نيكو تربيتشان كنيد. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إنّ من حقّ الولد على والده أن يعلّمه الكتابة و أن يحسن اسمه و أن يزوّجه إذا بلغ. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: از جمله حقوق فرزند بر پدر آنست كه او را نوشتن آموزد و نام او را خوب انتخاب كند و هنگام بلوغ به او زن بدهد. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله حقّ الولد على الوالد لا يرزقه إلّا طيّبا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حق فرزند بر پدر آنست که جز غذاى خوب بدو نخوراند. 🌸. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله ما عال من اقتصد. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه ميانه روى كند فقير نشود. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله من قدّر رزقه اللَّه و من بذّر حرّمه اللَّه. قال رسول‌الله(: من اقتصد أغناه اللَّه، و من بذّر أفقره اللَّه، رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه اندازه نگه دارد خدايش روزى دهد و هر كه اسراف كند خدايش محروم دارد. یا هرکه میانه‌رو باشد خدایش غنی کند و هرکس اسراف کند خدایش فقیر سازد. 🌹. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله الإيمان نصفان نصف في الصّبر و نصف في الشّكر. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: ايمان دو نيمه است نيمى صبر و نيمى شكر. ✏️ @ejtehad_jame
🎙دو اشکال اساسی حوزه 💡حوزه دو اشکال اساسى دارد که یکى از آنها حتماً در گذشته نبوده و متعلّق به امروز است و دیگرى هم به احتمال زیاد، این گونه است. امّا اشکالى که حوزه‌ى ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که👈 حوزه‌ى دیروز از دنیاى زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود. 📌شما نگاه کنید در آن روز علماى ما چقدر محصول علمى و فقهى و کلامى براى مردمِ زمان خودشان دارند. همان عدّه‌ى کمى که در گذشته بودند، کارهاى بزرگى انجام دادند. اگر در نیشابور یا بلخ یا هرات یا طوس که اقصى نقاط دنیاى اسلام نسبت به بغدادِ آن روز بود، چند نفر شیعه زندگى مى‌کردند و سؤال فقهى یا کلامى داشتند، «شیخ مفید» آنان را از بغداد هدایت و راهنمایى مى‌کرد. یعنى «شیخ مفید» از زمان خودش عقب نبود. 🔹یا در زمان «شیخ طوسى»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت مى‌گفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسى» خودش به تنهایى وارد میدان مى‌شد و بزرگترین کتاب رجالى را تلخیص مى‌کرد و اختصاصاً یک کتاب و فهرست رجالى دیگر مى‌نوشت. یعنى بدون معطّلى، رجال «کشّى» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت💥 💦هنوز پاسخ در خانه‌ى اشکال کننده بود که مى‌گفت فقه ندارید؛ ناگهان یک کتاب عظیم پرفرع پر تحقیق - به حسب سطح تحقیق آن روز - مبسوط از آب در مى‌آمد. اگر «محمدبن زکریاى رازى»، چهار کلمه‌ى الحادى بر زبانش جارى مى‌شد، فوراً «سید مرتضاى رازى» در ردّ او کتاب مى‌نوشت و نمى‌گذاشت حرف او بى‌جواب بماند. ❄️اگر فلان نویسنده‌ى معاند اهل بیت، کتابى مى‌نوشت و حقایق و اعمال شیعه را مسخره مى‌کرد، بلافاصله «عبدالجلیل رازى قزوینى» حقّش را کف دستش مى‌گذاشت و کتاب «النقض» را مى‌نوشت. بنابراین، هرکسى که در زمینه‌هاى فقهى و کلامى - بخصوص - چیزى به شیعه مى‌گفت، شیعه با قدرت و قوت، به زبان علمى به او جواب مى‌داد و سخن تلخِ رقیب و حریف و معاند را به خانه نمى‌برد. 💎تا اواخر هم وضعیت این گونه بوده است. در هند یک نفر پیدا شد و کتاب «تحفه‌ى اثنى عشریه» را که بر ضدّ و ذّم شیعه و در قدح اهل بیت است، نوشت. «سید حامد حسین»، کتاب «عبقاتِ» به آن عظمت را در جوابش نگاشت و آن‌طور که به نظرم مى‌رسد، شاید حدود ده ردّ بر کتاب «تحفه‌ى اثنى عشریه» نوشته شده است. ⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ اما امروز، این گونه نیست. 👈امروز، حوزه‌ى علمیه از زمان خودش خیلى عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادى اى همراه یکدیگر بروند و یکى اسبش از دیگرى تندروتر باشد و آن‌که اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعى است آن‌که اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمى‌رسد. 🔹الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتى به خودمان برگردیم، خیلى فاصله داریم. 💢حتّى در «اخلاق» هم این گونه است. یکى از اَعلام حوزه (عَظم‌اللَّه بقائه) - که الان در این‌جا تشریف دارند - چند سال قبل از این، سفرى به انگلستان کرده بودند و در آن‌جا کتابخانه‌اى را دیده بودند. به من فرمودند: «یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقى بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشته‌اند»! در آن چند سال، حوزه‌ى علمیه‌ى قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ یک ده هزارم آن؟ 💦 گمانم هنوز هم کمتر از این مقدار است! این تازه اخلاق است که مى‌دانید غرب با اخلاق، چندان سرآشتى ندارد. البته کتب اخلاقى آنها بیشتر، فلسفه‌ى اخلاق و ردّ اخلاق و بیان اخلاقِ غیرمعنوى و اخلاق مادّى است. ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابى نوشتیم؟ البته بعدها در چند سال اخیر، چند کتاب اخلاق نوشته شده است؛ چیزى که بشود به عنوان یک کتاب علمى ارائه کرد 🎙بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی، ۱۳۷۴/۰۹/۱ 🌹@ejtehad_jame
🔸فتوای مقام معظم رهبری در مورد دوچرخه‌سواری زنان ✨ @ejtehad_jame
90c2a4e7e4b74701a39e5c6c75a372e736b0d481.pdf
1.9M
📜 🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری با موضوع امام حسین علیه السلام، عاشورا و اصحاب کربلا 🔺 @ejtehad_jame
🔸 شما باید تبلیغ کنید آقا! است. 🔹️ این را زنده نگه دارید. ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس. 🔹️ مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این قتل سید الشهداست و شهادت اوست. 🔹️ ما باید به عمق این شهادت و تاثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تاثیر او امروز هم هست. 🔹️ اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمی‌شد. همه در تحت بیرق امام حسین- سلام الله علیه- قیام کردند. 📅 امام خمینی(ره) | ۲۵ مهر ۱۳۶۱ 🆔 @ejtehad_jame
کتاب مجازی فاستقم.pdf
6.97M
🔸کتابچه‌ی تبلیغی فَاستقِم ... ▪️ از نگاه قرآن 📘 این کتابچه به همت جمعی برای استفاده به عنوان در ماه تهیه و تدوین شده است. 🆔 @ejtehad_jame
✍ تقریظ علامه طباطبایی بر کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (انتشار به مناسبت آغاز سال جدید قمری) 🔅🔅🔅🔅🔅 🌙اللهم ربنا لك الأسماء الحسنی، و الأمثال العليا، و الكبرياء و الآلاء، ربنا إنا نحمدك بما حمدت به نفسك، و نثني عليك بما أثنيت به على نفسك، و نصلي على عبدك و رسولك محمد و آله ربنا و نسألك أن لاتزيغ قلوبنا بعد إذ هديتنا، وأن تهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب. 🌙فهذه أسطر أعلقها على كتاب أعمال السنة للعلم الحجة الآية، لمرحوم، الحاج الميرزا جواد آقا الملكي التبريزي، و لست أريد بها أن أمدح هذه الصحيفة الجليلة، أو أثني على مؤلفه العظيم، فليست هي إلا بحرة زاخرة لا يوزن بمن و لا صاع، و لا هو إلا علما شامخا لا يقدر بشبر أو ذراع، و كفى بالقصور عذرا و باليأس عن البلوغ راحة، و إنما أريد أن أواجه إخواني من أهل الولاء، سادتي من أرباب الصدق والصفاء، بما فيه بعض التذكرة و إن الذكرى تنفع المؤمنين. 🌙يا إخواني! ما الحياة الدنيا إلا لعب و لهو، و إن الدار الآخرة لهي الحيوان، و لا وظيفة للإنسان في أدون حياتيه - إن كان إنسانا - إلا التجهز للأخري، و سلوك سبيل القربي فليس عليه إلا سمة العبودية ، و رسم الرقية و المذلة و لا حجاب بينه و بين ربه، ولا مناص من المثول بين يديه.  🌙فعليه أن يقف موقف المسكنة، و ينصب من نفسه شاخص العبودية، يقيم وجهه لرب العزة، و يستقبل ساحة الكبرياء و العظمة، و يتقرب إليه بأسمائه الحسنی و صفاته و وسائل الدعاء. 🌙و يتوسل إليه بالمراقبة في مختلف الليالي والأيام، والشهور و الأعوام، يتعرض لنفحات أنسه، ونسائم قدسه، كما قال (ص): إن لربكم في أيام دهركم نفحات ألا فتعرضوا لها و لاتعرضوا عنها. 🌙فهذه لعمري هي سيرة السابقين المقربين، من رفقة هذا الطريق: طريق العبودية، أعني محمدا و آله الطاهرين، و سائر النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين، و حسن أولئك رفيقا. 🌙و ما بين أيديكم من الكتاب من أحسن ما عمل في هذا الشأن ففيه لطائف ما يراقبه أهل ولاية الله، و رقائق ما یهج في قلوب الوالهين في محبة الله، و جمل ما يلوح للرائضين في عبادة الله، نور الله مرقد مؤلفه العظيم، و أفاض عليه من سحائب رحمته و مغفرته، و ألحقه بنبیه وآله الطاهرين. *نقل از المرسلات 🌺@ejtehad_jame