🔲بخشی از بیانیه "تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم" در باره حوادث اخیر حوزه
🔸 صدور نامه غیرمترقبه ای از سوی آیت الله آملی لاریجانی به عنوان پاسخ به بخشی از سخنان منقول از آیت الله یزدی زمینه ای شد برای بهره برداری بیشتر اختلاف افکنان و بدخواهان. چه فرصتی بهتر از این برای به فراموشی سپردن مسائل و مشکلات اساسی مردم و سرگرم ساختن جامعه به این گونه مجادلات؟
🔸نهاد مرجعیت رکن مهم و بنیادین و ریشه دار حوزه است و صیانت از آن به ویژه در زمانه ای که بازیگران عرصه سیاست طمع ورزانه به دنبال بهره جویی از این نهاد برآمده اند ضروری است و در حقیقت جان کلام آیت الله یزدی هم توجه دادن به این نکته است.شاید حاشیه سازی اخیر هم برای بخشی دیگر از سخنان منسوب به ایشان برای به فراموشی سپردن این موضوع مهم است.
🔸به استناد سخن تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی در منشور روحانیت جامعه مدرسین ستون محکم انقلاب اسلامی در حوزه است و از این رو مورد اعتمادترین مجموعه برای صیانت از جایگاه مرجعیت به شمار میرود، چنانکه امام راحل هم در منشور روحانیت از اقدام جامعه مدرسین در اعلام عدم صلاحیت مرجعیت کسی که در موقعیت مرجعیت قرار داشت تمجید کرده است.
🔸سیره سلف صالح ما در حوزه این بوده که تا حد امکان از قبول مسئولیت مرجعیت ابا داشتند و لذا تمهید مقدمه کردن برای تصدی این جایگاه همواره مذموم شمرده می شده. اقدام برخی افراد در سالهای اخیر در زمینه سازی برای دستیابی به مرجعیت مساله نگران کننده ای است که نیاز به پیشگیری جدی دارد. این ادعا که هرکس احساس مسئولیت کرد می تواند خود را برای مرجعیت عرضه کند و در نهایت مردم هستند که انتخاب می کنند مغالطه ای آشکار است. احراز صلاحیتهای لازم برای مرجعیت به ویژه با ملاحظه نیت های ناپاک دشمنان در زمان کنونی جز از طریق اهل خبره چگونه مقدور است؟شاید گفته شود که اهل خبره منحصر در جامعه مدرسین نیست که باید گفت گرچه در مقام واقع چنین انحصاری نیست ولی یقینا در شرائط کنونی اطمینان بخش ترین نهاد برای این موضوع جامعه مدرسین است.
🔸نکته ای که موجب نگرانی جامعه متدین و انقلابی و علاقه مندان جامعه مدرسین و حتی نگرانی برخی مراجع عظام گردید ورود بعضی از اعضای محترم جامعه مدرسین به پاره ای مناقشات در روزهای اخیر بود که می توانست و می تواند در یک فضای آرام و در محافل خصوصی مطرح و حل و فصل شود.
🆔 @ejtehad_jame
🌴 احادیث معنوی 🌴
🌺. قال رسولالله صلی الله علیه وآله أكرموا أولادكم و أحسنوا آدابهم.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: فرزندان خود را گرامى شماريد و نيكو تربيتشان كنيد.
قال رسولالله صلی الله علیه وآله إنّ من حقّ الولد على والده أن يعلّمه الكتابة و أن يحسن اسمه و أن يزوّجه إذا بلغ.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: از جمله حقوق فرزند بر پدر آنست كه او را نوشتن آموزد و نام او را خوب انتخاب كند و هنگام بلوغ به او زن بدهد.
قال رسولالله صلی الله علیه وآله حقّ الولد على الوالد لا يرزقه إلّا طيّبا.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حق فرزند بر پدر آنست که جز غذاى خوب بدو نخوراند.
🌸. قال رسولالله صلی الله علیه وآله ما عال من اقتصد.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه ميانه روى كند فقير نشود.
قال رسولالله صلی الله علیه وآله من قدّر رزقه اللَّه و من بذّر حرّمه اللَّه. قال رسولالله(: من اقتصد أغناه اللَّه، و من بذّر أفقره اللَّه،
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه اندازه نگه دارد خدايش روزى دهد و هر كه اسراف كند خدايش محروم دارد. یا هرکه میانهرو باشد خدایش غنی کند و هرکس اسراف کند خدایش فقیر سازد.
🌹. قال رسولالله صلی الله علیه وآله الإيمان نصفان نصف في الصّبر و نصف في الشّكر.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: ايمان دو نيمه است نيمى صبر و نيمى شكر.
✏️ @ejtehad_jame
🎙دو اشکال اساسی حوزه
💡حوزه دو اشکال اساسى دارد که یکى از آنها حتماً در گذشته نبوده و متعلّق به امروز است و دیگرى هم به احتمال زیاد، این گونه است. امّا اشکالى که حوزهى ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که👈 حوزهى دیروز از دنیاى زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود.
📌شما نگاه کنید در آن روز علماى ما چقدر محصول علمى و فقهى و کلامى براى مردمِ زمان خودشان دارند. همان عدّهى کمى که در گذشته بودند، کارهاى بزرگى انجام دادند. اگر در نیشابور یا بلخ یا هرات یا طوس که اقصى نقاط دنیاى اسلام نسبت به بغدادِ آن روز بود، چند نفر شیعه زندگى مىکردند و سؤال فقهى یا کلامى داشتند، «شیخ مفید» آنان را از بغداد هدایت و راهنمایى مىکرد. یعنى «شیخ مفید» از زمان خودش عقب نبود.
🔹یا در زمان «شیخ طوسى»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت مىگفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسى» خودش به تنهایى وارد میدان مىشد و بزرگترین کتاب رجالى را تلخیص مىکرد و اختصاصاً یک کتاب و فهرست رجالى دیگر مىنوشت. یعنى بدون معطّلى، رجال «کشّى» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت💥
💦هنوز پاسخ در خانهى اشکال کننده بود که مىگفت فقه ندارید؛ ناگهان یک کتاب عظیم پرفرع پر تحقیق - به حسب سطح تحقیق آن روز - مبسوط از آب در مىآمد. اگر «محمدبن زکریاى رازى»، چهار کلمهى الحادى بر زبانش جارى مىشد، فوراً «سید مرتضاى رازى» در ردّ او کتاب مىنوشت و نمىگذاشت حرف او بىجواب بماند.
❄️اگر فلان نویسندهى معاند اهل بیت، کتابى مىنوشت و حقایق و اعمال شیعه را مسخره مىکرد، بلافاصله «عبدالجلیل رازى قزوینى» حقّش را کف دستش مىگذاشت و کتاب «النقض» را مىنوشت. بنابراین، هرکسى که در زمینههاى فقهى و کلامى - بخصوص - چیزى به شیعه مىگفت، شیعه با قدرت و قوت، به زبان علمى به او جواب مىداد و سخن تلخِ رقیب و حریف و معاند را به خانه نمىبرد.
💎تا اواخر هم وضعیت این گونه بوده است. در هند یک نفر پیدا شد و کتاب «تحفهى اثنى عشریه» را که بر ضدّ و ذّم شیعه و در قدح اهل بیت است، نوشت. «سید حامد حسین»، کتاب «عبقاتِ» به آن عظمت را در جوابش نگاشت و آنطور که به نظرم مىرسد، شاید حدود ده ردّ بر کتاب «تحفهى اثنى عشریه» نوشته شده است.
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
اما امروز، این گونه نیست. 👈امروز، حوزهى علمیه از زمان خودش خیلى عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادى اى همراه یکدیگر بروند و یکى اسبش از دیگرى تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعى است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمىرسد.
🔹الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتى به خودمان برگردیم، خیلى فاصله داریم.
💢حتّى در «اخلاق» هم این گونه است. یکى از اَعلام حوزه (عَظماللَّه بقائه) - که الان در اینجا تشریف دارند - چند سال قبل از این، سفرى به انگلستان کرده بودند و در آنجا کتابخانهاى را دیده بودند. به من فرمودند: «یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقى بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشتهاند»! در آن چند سال، حوزهى علمیهى قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ یک ده هزارم آن؟
💦 گمانم هنوز هم کمتر از این مقدار است! این تازه اخلاق است که مىدانید غرب با اخلاق، چندان سرآشتى ندارد. البته کتب اخلاقى آنها بیشتر، فلسفهى اخلاق و ردّ اخلاق و بیان اخلاقِ غیرمعنوى و اخلاق مادّى است. ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابى نوشتیم؟ البته بعدها در چند سال اخیر، چند کتاب اخلاق نوشته شده است؛ چیزى که بشود به عنوان یک کتاب علمى ارائه کرد
🎙بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی، ۱۳۷۴/۰۹/۱
🌹@ejtehad_jame
90c2a4e7e4b74701a39e5c6c75a372e736b0d481.pdf
1.9M
📜 #ویژه_نامه #مصباح_الهدی
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری با موضوع امام حسین علیه السلام، عاشورا و اصحاب کربلا
🔺 @ejtehad_jame
🔸 شما باید تبلیغ کنید آقا! #محرم است.
🔹️ این #محرم را زنده نگه دارید. ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس.
🔹️ مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این قتل سید الشهداست و شهادت اوست.
🔹️ ما باید به عمق این شهادت و تاثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تاثیر او امروز هم هست.
🔹️ اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمیشد. همه در تحت بیرق امام حسین- سلام الله علیه- قیام کردند.
📅 امام خمینی(ره) | ۲۵ مهر ۱۳۶۱
🆔 @ejtehad_jame
کتاب مجازی فاستقم.pdf
6.97M
🔸کتابچهی تبلیغی فَاستقِم ...
▪️ #مقاومت_عاشورایی از نگاه قرآن
📘 این کتابچه به همت جمعی #طلاب_انقلابی برای استفاده به عنوان #متن_تبلیغی در ماه #محرم تهیه و تدوین شده است.
🆔 @ejtehad_jame
✍ تقریظ علامه طباطبایی بر کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
(انتشار به مناسبت آغاز سال جدید قمری)
🔅🔅🔅🔅🔅
🌙اللهم ربنا لك الأسماء الحسنی، و الأمثال العليا، و الكبرياء و الآلاء، ربنا إنا نحمدك بما حمدت به نفسك، و نثني عليك بما أثنيت به على نفسك، و نصلي على عبدك و رسولك محمد و آله ربنا و نسألك أن لاتزيغ قلوبنا بعد إذ هديتنا، وأن تهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب.
🌙فهذه أسطر أعلقها على كتاب أعمال السنة للعلم الحجة الآية، لمرحوم، الحاج الميرزا جواد آقا الملكي التبريزي، و لست أريد بها أن أمدح هذه الصحيفة الجليلة، أو أثني على مؤلفه العظيم، فليست هي إلا بحرة زاخرة لا يوزن بمن و لا صاع، و لا هو إلا علما شامخا لا يقدر بشبر أو ذراع، و كفى بالقصور عذرا و باليأس عن البلوغ راحة، و إنما أريد أن أواجه إخواني من أهل الولاء، سادتي من أرباب الصدق والصفاء، بما فيه بعض التذكرة و إن الذكرى تنفع المؤمنين.
🌙يا إخواني! ما الحياة الدنيا إلا لعب و لهو، و إن الدار الآخرة لهي الحيوان، و لا وظيفة للإنسان في أدون حياتيه - إن كان إنسانا - إلا التجهز للأخري، و سلوك سبيل القربي فليس عليه إلا سمة العبودية ، و رسم الرقية و المذلة و لا حجاب بينه و بين ربه، ولا مناص من المثول بين يديه.
🌙فعليه أن يقف موقف المسكنة، و ينصب من نفسه شاخص العبودية، يقيم وجهه لرب العزة، و يستقبل ساحة الكبرياء و العظمة، و يتقرب إليه بأسمائه الحسنی و صفاته و وسائل الدعاء.
🌙و يتوسل إليه بالمراقبة في مختلف الليالي والأيام، والشهور و الأعوام، يتعرض لنفحات أنسه، ونسائم قدسه، كما قال (ص): إن لربكم في أيام دهركم نفحات ألا فتعرضوا لها و لاتعرضوا عنها.
🌙فهذه لعمري هي سيرة السابقين المقربين، من رفقة هذا الطريق: طريق العبودية، أعني محمدا و آله الطاهرين، و سائر النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين، و حسن أولئك رفيقا.
🌙و ما بين أيديكم من الكتاب من أحسن ما عمل في هذا الشأن ففيه لطائف ما يراقبه أهل ولاية الله، و رقائق ما یهج في قلوب الوالهين في محبة الله، و جمل ما يلوح للرائضين في عبادة الله، نور الله مرقد مؤلفه العظيم، و أفاض عليه من سحائب رحمته و مغفرته، و ألحقه بنبیه وآله الطاهرين.
*نقل از المرسلات
🌺@ejtehad_jame
🎭 #ادبی_هنری
🔹 «کتاب روضه» به محرم رسید
🔸 «کتاب روضه» پژوهشی جدید و جدی در اسناد «روضهالشهدا» ملاحسین واعظ کاشفی است که توسط محمد حقی تالیف و انتشارات کتابستان معرفت آن را به چاپ رسانده است.
کتاب «روضهالشهدا» نوشته ملاحسین واعظ کاشفی یکی از مهمترین مقاتل عاشورا است که به گمان برخی نخستین مقتل نگاشته شده به زبان فارسی است. اهمیت کتاب بهگونهای بود که پس از تالیف روضه الشهدا بسیاری از مجالس عزاداری برای اهل بیت و مخصوصاًً امام حسین علیهمالسلام بر اساس خوانش این کتاب برگزار میشد. تا اینکه رفته رفته به مجالس روضه خوانی معروف و مشهور شد. استفاده از روایات تاریخی بعضا ضعیف همواره یکی از انتقادات وارد شده بر این کتاب بود که حالا محمد حقی با رجوع به منابع دست اول تلاش کرده با برطرف کردن نقایص تاریخی «روضهالشهدا» به مستندسازی فرازهای تاریخی این کتاب بپردازد. گفتنی است «کتاب روضه» روز گذشته و در آستانه ورود به ماه محرم وارد بازار کتاب شده است.
ادامه مطلب👇
http://kayhan.ir/fa/news/168905
🔻@ejtehad_jame
فقیه خراسانی اسوه تبلیغ.pdf
303.6K
جزوه (فقیه خراسانی اسوه تبلیغ)
شرحی کوتاه از زندگی و فعالیت های تبلیغی عالم ربانی آیت الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی یزدی است عالم بزرگی که به فرموده آیت الله بهجت بعید است روزگار دوباره نظیر او را بیاورد.
@ejtehad_jame
17.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 بیاناتی پیرامون ضرورت اهتمام به #تعلیم و #تربیت اسلامی در تمام افراد اجتماع
🔹 ضرورت برنامهریزی طبق اقسام سهگانهی #مردم در حدیث #کمیل¹
🔹 فرمایش #شهید_ثانی در کتاب #منیة_المرید پیرامون #واجب بودن آموزش #دین با استفاده از آیهی: «يا أَيُّهَاالَّذين آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُم وَأَهْليكُم ناراً»²
۹۴٫۳٫۷
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
__
۱) [ #نهج_البلاغه حکمت۱۳۹]
۲) [ #تحریم :۶]
@seyedololama
9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 وظایف #طلبه در قبال گرفتاریهای #مردم
🔹 داستانی شنیدنی از مرحوم سید #بحرالعلوم¹
🔸 خصوصیات انسان #عاقل؛ «نصيبه من الدنيا القوت»²
۹۱٫۸٫۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_______
۱) [عتاب استاد؛ #داستان_راستان ج۲د۸۶ص۶۲]
۲) [ #بحارالانوار ج۱ص۱۰۸]
@seyedololama